wel of niet scheren (met foto's)

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Letizia

Berichten: 12147
Geregistreerd: 24-04-02

wel of niet scheren (met foto's)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-02 13:02

De titel zegt het al: moet ik m'n teddybeer wel of niet scheren??

Elke maandagavond heb ik dressuur les met Dar, na de les is Dar kledder nat, vooral op haar hals, maar dit is maar 2 keer in de week (m'n zusje heeft ook nog 1x per week les met Dar), maar je moet dan wel bijna een uur wachten voor dat ze droog is en ik haar gewone deken er weer op kan leggen. Als ik buiten heb gereden, dan is ze half niet zo nat, dus zit te tobben of ik het wel of niet moet scheren.

Hier wat foto's van m'n teddybeer, het stomme is, ze staat al ruim 2 maanden met deken op en nog zo'n vacht.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Zo nat is na een buitenrit van ong. 1,5 uur (over het strand)
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
en wat zijn de nadelen van scheren? Vatten ze geen kou als je in de regen rijdt en als ze in een natte bak rollen?

Dyonne
Moderator Informatief en Markt
May the horse be with you!

Berichten: 30626
Geregistreerd: 10-03-02
Woonplaats: Nijkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-02 21:51

Taran droogt na een les niet binnen 4 uur. Als ze na 1 uur droog is, zal scheren niet hoeven. Natuurlijk kan het wel.
Bij Taran denk ik er nog over, want het duurt ook weleens langer als 5 uur om te drogen bij hem. Ook hij staat met deken om zijn vacht wat korter te houden!

Shannie
Berichten: 5848
Geregistreerd: 07-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-02 21:54

Moonlight heeft ook een hele dikke vacht. die is vaak ook nat. Maar niet heel erg. maar wij doen op de manege na het rije een deken op en as we dan thuis komme weer een droge deke op!

Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 132053
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Re: wel of niet scheren (met foto's)

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-02 23:14

letizia80 schreef:
De titel zegt het al: moet ik m'n teddybeer wel of niet scheren??....... en wat zijn de nadelen van scheren? Vatten ze geen kou als je in de regen rijdt en als ze in een natte bak rollen?


Scheren heeft als nadeel dat je je paard eigenlijk altijd een deken op moet doen.
In de regen rijden is meestal niet zo'n probleem, zolang je paard maar in beweging blijft vatten ze niet zo gemakkelijk kou.
Het riskante zit hem juist in de momenten dat je paard niet in beweging is, dan is het echt opletten geblazen.
Ook als je paard naar buiten (dus in de wei of buitenbak/paddock) gaat zul je altijd een deken op moeten doen.
Het grote voordeel is natuurlijk dat je paard minder snel bezweet is tijdens het rijden en daardoor waarschijnlijk ook wat minder snel buiten adem zal zijn.

Echt een keuze die je zelf moet maken, wegen de voordelen tegen de nadelen op ?

Homiafortuna

Berichten: 1983
Geregistreerd: 27-07-02
Woonplaats: Langelille

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-02 23:47

Nou ik noem dat geen teddybeer hoor. Natuurlijk krijgt het paard langere haren in de hals en op de benen, daar ligt namelijk geen deken. En als je zelf 1,5 uur op het strand gaat lopen in het mulle zand, dan wil je ook wel zweten hoor. Gewoon een goede zweetdeken met hals op en er is niets aan de hand. Als je gaat scheren, moet je dan voortaan blijven doen en blijf je aan het zeulen met dekens.

obelix

Berichten: 11877
Geregistreerd: 09-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-02 10:26

zou het ook niet doen,heb ze erger in hun vacht gezien... en idd.je blijft aldoor bezig met dekens...

Manon 2

Berichten: 2783
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-02 10:41

Een uur om op te drogen is toch best te doen vind ik. Ik zou haar niet scheren.

Liselot

Berichten: 32191
Geregistreerd: 18-06-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-02 10:51

je kunt natuurlijk ook een strengenmodel of een dekenmodel scheren. dan hoef je niet belachelijk veel dekens op te gooien en de delen waar ze het meest zweet zijn dan geschoren en de rest dus niet.

Letizia

Berichten: 12147
Geregistreerd: 24-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-02 17:30

Homiafortuna"]
Nou ik noem dat geen teddybeer hoor. Natuurlijk krijgt het paard langere haren in de hals en op de benen, daar ligt namelijk geen deken. En als je zelf 1,5 uur op het strand gaat lopen in het mulle zand, dan wil je ook wel zweten hoor. Gewoon een goede zweetdeken met hals op en er is niets aan de hand. Als je gaat scheren, moet je dan voortaan blijven doen en blijf je aan het zeulen met dekens.
[/quote]

Op de foto's is niet echt duidelijk te zien hoe dik haar vacht is (en tja het is geen koudbloed Haha!) en er staat niet dat ik 1,5 uur op het strand heb greden maar een rit heb gemaakt van 1,5 uur waaronder over het strand (een strand wat nog geen km lang is). Moet je dan zoveel meer met dekens zeulen dan dat ik nu al doe, ze staat nl. al een hele poos dag en nacht met deken.

[quote="Oscar schreef:
Ook als je paard naar buiten (dus in de wei of buitenbak/paddock) gaat zul je altijd een deken op moeten doen.

Als Dar in de bak loopt (wat op zich niet zo vaak gebeurd) heeft ze eigenlijk altijd al een deken op.

Hmm ik weet het nog niet, ik zal het nog eens een paar weken aan zien.

Dimple

Berichten: 7439
Geregistreerd: 23-10-01
Woonplaats: @home in de polder

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-02 17:45

Heel eerlijk gezegd, zou ik haar gewoon lekker scheren. De paarden hebben net wat meer energie. Ga zelf maar eens hardlopen met je dikke winterjas aan en zo.
Wij trekken toch ook sportkleren aan als we gaan sporten?

Nicolai is er heel erg van opgeknapt en heeft het (met zijn nieuwe dikke deken op) niet koud on de wei.
Daarbij 1 uur opdrogen vind ik nog best lang. Als je een dag wat minder tijd hebt of eens wat extra's wilt doen dan is 1 uur opdrogen (of langer) best lang.

Laat je anders informeren door je instructrice. Die kunnen dat toch het best beoordelen aangezien ze weet hoeveel je paard moet werken en de vacht kan voelen (een foto is leuk, maar als ze een platte haarstructuur heeft zegt het nog niet veel)

Succes!

Cookies
Berichten: 6574
Geregistreerd: 30-10-02
Woonplaats: Tuinzania

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-02 23:22

Ik zou hem ook scheren. Ze voelen zich vaak lekkerder als ze die vacht kwijt zijn. Mijn pony ziet er ookal uit als een ijsbeer, zijn haar is nog 2 keer zo lang. Ookal heeft hij een deken op. Je kunt ook scheren met een opzetkam dan word het niet helemaal kort of zoals hierboven staat een model dat niet helemaal kaal is.

IlsjePilsje

Berichten: 2043
Geregistreerd: 01-09-02
Woonplaats: Boskoop

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-02 14:00

Als jouw paard er na 1,5 uur buitenrijden zo uitziet, zou ik haar niet scheren. Zeker aan de voorkant zie ik niet tot nauwelijks zweet. Een uur opdrogen valt wel mee. Gebruit een goede wollen of fleece deken om te drogen. Na de wollen deken,gebruik ik zelf 's avonds een Bucas deken (Lars heeft een eigen uitloop en moet dus een regendeken op). Deze deken kan je er al opleggen als een paard niet helemaal droog is. Doordat hij het zweet eruit laat, droogt je paard goed op. Niet als hij kletsnat is opdoen, maar zoals ze er bijvoorbeeld op de foto's uitziet, kan je hem er al opleggen. En als je weinig tijd hebt, kan je dan niet aan een stalgenoot vragen of die de dekens even wil wisselen?

parouscha

Berichten: 16951
Geregistreerd: 21-04-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-02 15:16

ik zou dit paardje wel scheren, in een deken model .
zoals ze al vermelden, dat je dan ook niet super veel dekens op hoeft te gooien.

Letizia

Berichten: 12147
Geregistreerd: 24-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-02 17:19

IlsjePilsje schreef:
En als je weinig tijd hebt, kan je dan niet aan een stalgenoot vragen of die de dekens even wil wisselen?


Niet als ik 's avonds gelest heb, dan loopt er niemand meer, na de les is ze echt zeik nat, heeft iemand een plaatje van een deken model?

Frederieke

Berichten: 444
Geregistreerd: 27-08-02
Woonplaats: Zonhoven (Limburg,Belgie)

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-02 21:14

Tis echt veel gemakkelijker als je je paard scheert, mijn pony had ook niet zon dikke haren maar hij zweete ook al nog een kwartier tijden en nu hij geschoren is is het veel gemakkelijk echt waar en zolang je je paard goed warm houd kan het geen kwaad, onze veeart (hij heeft mijn pony geschoren) zei dat het eigenlijk beter is want ze worden sneller ziek van niet geschoren en veel zweten dan van wel geschoren dat zei hij dus !!!
Nou je ziet maar en laat nog iets horen wat je gaat doen !

Branca

Berichten: 6138
Geregistreerd: 30-11-01
Woonplaats: ZO Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-02 23:59

Ik les 1 x per week en heb het paard een regendek op. Als het echt kouder wordt een winterdek.
Die heeft op zijn nek ook een dikke vacht staan, rest wat minder.
Na het lessen is ie ook echt nat in de nek, rest wat minder. Stap dan en gooi een zweetdeken op die ik een half uurtje erna weer wissel voor het regendek. Gaat goed en die staat altijd buiten met inloopstal....