'Asiels zitten bomvol met honden'

Moderators: Muiz, Firelight, Maureen95, NadjaNadja, Essie73

 
 
Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110479
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

'Asiels zitten bomvol met honden'

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-05-19 17:24

Ja, dat lees je geregeld, maar wanneer je dan op 'Ikzoekbaas.nl' kijkt staan er momenteel 'maar' 316' honden op, waarvan een groot deel al gereserveerd of geplaatst is.
Natuurlijk is ieder dier in het asiel er één te veel, maar 316 honden (waarvan ongeveer 100 honden al zijn geplaatst) vind ik dan nog best mee vallen.
Valt het echt zo mee met de hoeveelheid honden in de asielen? Of klopt dit cijfer niet?

"Alles van waarde is weerloos" ~Lucebert


daffodil

Berichten: 10429
Geregistreerd: 12-11-03

Re: 'Asiels zitten bomvol met honden'

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-19 17:25

Goeie vraag, ik weet wel dat ik elke keer als ik aan een hond begon echt goed gekeken heb op ikzoekbaas maar er nooit een hond tussen stond die mij aansprak cq voldeed aan hetgeen ik zocht. Daarom heb ik honden uit het buitenland. Maar de kritiek die je daar vaak op krijgt is idd er zitten er hier toch ook zat in het asiel maar dat is mijn ervaring dus ook niet.....

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110479
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: 'Asiels zitten bomvol met honden'

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-05-19 17:27

Dat is ook een beetje mijn punt. Ik lees overal dat je geen honden uit het buitenland moet halen omdat de asiels van Nederland al bomvol zitten, maar dat valt zo te zien echt gigantisch mee.
Ik ken zelfs asiels die honden uit andere regio asielen halen omdat ze zelf bijna geen honden hebben zitten.

"Alles van waarde is weerloos" ~Lucebert

Kana

Berichten: 9043
Geregistreerd: 04-01-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-19 17:28

Ik had altijd het idee dat dat vooral voor katten telt?

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110479
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: 'Asiels zitten bomvol met honden'

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-05-19 17:29

Er zitten momenteel 350 katten in het asiel waarvan ook best veel toch al wel gereserveerd of een nieuwe baas heeft.

"Alles van waarde is weerloos" ~Lucebert

alice0cullen

Berichten: 2430
Geregistreerd: 20-12-11
Woonplaats: Deventer

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-19 17:30

Wij hebben een aantal jaar geleden ook gezocht naar een hond uit het asiel en ook niks gevonden. Was weinig aanbod en de gene die werden aangeboden hadden ernstige gedragsproblemen, van extreme verlatingsangst tot hond agressief. Uiteindelijk een hond overgenomen via marktplaats.

Van een ruin kan je eisen, aan een hengst kan je het vragen en bij een merrie moet je 3-voudig schriftelijk verzoek indienen.

Riding: The art of keeping the horse between you and the ground.

LindyH

Berichten: 11259
Geregistreerd: 02-07-05
Woonplaats: The Buckle of the Bible Belt

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-19 17:30

Volgens mij staan lang niet alle asielhonden op Ikzoekbaas.nl, maar vooral de wat moeilijkere gevallen. De leuke, makkelijke honden raken de asiels toch wel kwijt dus die hoef je niet extra te promoten op zo'n site. En die zijn misschien ook al zo snel weg dat er niet eens tijd is om ze op een site te zetten.

kiwiwitje

Berichten: 20086
Geregistreerd: 22-08-09
Woonplaats: Vught

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-19 17:33

Er zijn als t goed is wel nog wat asiels die niet onder de dierenbescherming vallen. Maar heel bot gezegd dan zijn het er nog ''maar'' zo'n 500..
En dan zoals Daffodil hierboven al zegt, is het meeste echt niet wat mensen zoeken of niet geschikt voor iedereen.
Ik heb een herplaatser, met stamboom zelfs, maar ook dat doe ik geen tweede keer meer. Heeft heel wat werk in gezeten en alsnog draait ze minder makkelijk mee omdat ze al veel kent en heeft meegemaakt voordat ze bij ons kwam. Ze heeft een geweldig karakter dat wel, maarja je krijgt gewoon niet alles eruit wat erin zit helaas.

Ik heb geen voorkeur voor buitenlandse hondjes, maar dat is voornamelijk door de stichtingen aangezien er meer slechte zijn dan goede (ik zeg niet dat er geen goede zijn!! ) maar er komt daardoor ook veel ellende mee naar NL. Ik heb hier van redelijk dichtbij al heel wat zieke honden NL binnen zien komen, honden die leven lang aan zware medicatie zitten, gedragsproblemen hebben en veel gevallen waar honden na 3/4 gezinnen in nog geen jaar weer terug kunnen naar land van herkomst of naar een ruime buitenplek waar de honden als ''roedel'' samen kunnen wonen..
Ik zou zelf ook gewoon nooit zo'n hondje willen. Maar ik kan wel snappen dat anderen dat wel willen. Ik hoop alleen altijd dat ze naar de goede stichtingen gaan. En dat mensen beseffen dat niet alles te redden valt en dat echt niet iedere zwerver geschikt is voor het leven bij mensen en in het drukke NL. Belangrijk vind ik wel dat zulke stichtingen zich zowel voor katten als honden bezig houden met een ''castratie'' beleid van alles wat buiten losloopt. Maar dat is een andere discussie :D

BarkKing Hondensnacks - https://www.barkkingdogsnacks.nl/ Gebruik de code BOKT voor 10% korting!
Special Muchi - Staffordshire Bull Terriers http://www.staffordshirebullterriers.nl - Instagram: @specialmuchi

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110479
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-05-19 17:34

Ik zie juist veel honden staan die vaak niet beschreven kunnen worden als moeilijkere gevallen?
Er staan ook geregeld pups tussen of honden die supermakkelijk lijken uit de tekst en ook binnen een paar dagen gereserveerd zijn.
Wel soms een gebruiksaanwijzing maar meestal is dat niet zo vreemd als je het verhaal leest.

"Alles van waarde is weerloos" ~Lucebert

Suzanne F.

Berichten: 48949
Geregistreerd: 03-03-01

Re: 'Asiels zitten bomvol met honden'

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-19 17:36

Ik denk niet dat die website alle asielen in Nederland dekt?

"Through dangers untold and hardships unnumbered, I have fought my way here to the castle beyond the Goblin City to take back the child that you have stolen. For my will is as strong as yours, and my kingdom is as great - You have no power over me"

Sclimpre
Berichten: 4101
Geregistreerd: 01-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-19 17:37

Toen wij op zoek waren viel dat dik tegen (of net 'mee'). Telkens we een hond dachten gevonden te hebben bleek die al een baasje te hebben. Nochtans waren onze eisen niet zo strak : onder de 2 jaar, reu of teef om het even, middelgroot, ras of geen ras om het even, behalve type pitbull, kleur om het even, vacht om het even.
De gewone familiehonden komen wel in het asiel terecht maar zijn er ook heel snel weer weg. Tenminste dat was in Belgie zo, in NL waarschijnlijk ongeveer hetzelfde.
Tenslotte per toeval een buitenlandertje gevonden. En dan nog één. En vervolgens kwam nr. 3.
Heel blij mee.

SinneJ

Berichten: 3077
Geregistreerd: 02-04-15
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-19 17:39

Suzanne F. schreef:
Ik denk niet dat die website alle asielen in Nederland dekt?


Volgens de website 39 asielen, dus ik denk inderdaad dat dat maar een fractie is. Bijna elke voldoende grote gemeente heeft een asiel (tenminste in België is dat zo).

Men mag nooit vergeten dat de dressuur er is voor het paard. Het paard is er niet voor de dressuur.

kimmie261

Berichten: 19192
Geregistreerd: 30-03-04
Woonplaats: duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-19 17:39


kiwiwitje

Berichten: 20086
Geregistreerd: 22-08-09
Woonplaats: Vught

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-19 17:39

SinneJ schreef:
Suzanne F. schreef:
Ik denk niet dat die website alle asielen in Nederland dekt?


Volgens de website 39 asielen, dus ik denk inderdaad dat dat maar een fractie is. Bijna elke voldoende grote gemeente heeft een asiel (tenminste in België is dat zo).

Hier NL lang niet meer. Bijna alle asiels hier in de omgeving zijn al gesloten. Vroeger zaten er hier veel meer. En bijna alles is inmiddels een asiel van de DB

BarkKing Hondensnacks - https://www.barkkingdogsnacks.nl/ Gebruik de code BOKT voor 10% korting!
Special Muchi - Staffordshire Bull Terriers http://www.staffordshirebullterriers.nl - Instagram: @specialmuchi

furious

Berichten: 7100
Geregistreerd: 22-02-06
Woonplaats: Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-19 17:42

De site dekt inderdaad niet alle asieldieren.

You can turn off the sun but I'm still gonna shine!

beatje
Berichten: 5970
Geregistreerd: 05-02-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-19 17:42

Cayenne schreef:
Ja, dat lees je geregeld, maar wanneer je dan op 'Ikzoekbaas.nl' kijkt staan er momenteel 'maar' 316' honden op, waarvan een groot deel al gereserveerd of geplaatst is.
Natuurlijk is ieder dier in het asiel er één te veel, maar 316 honden (waarvan ongeveer 100 honden al zijn geplaatst) vind ik dan nog best mee vallen.
Valt het echt zo mee met de hoeveelheid honden in de asielen? Of klopt dit cijfer niet?

Je cijfers kloppen niet.Ik zoek baas zijn honden die op dat moment een huis zoeken in asiels zitten meer honden.Honden die binnen komen worden niet direkt geplaatst ,gevonden honden mogen ook niet gelijk geplaatst worden.Niet ieder asiel zet al zijn honden op ik zoek baas vaak zijn dat toch langzitters.

het onderling wisselen van honden in een asiel gebeurt vaak omdat sommige honden in een ander deel van het land meer kans maken. Kleine hondjes oude hondjes hebben meer kans in een asiel in drukke steden en grote waak sloebers meer in landelijk gelegen gebieden.Daaarom is er vaak een uitwisseling.Of soms zit een asiel vol met HR honden en word er wat uitgewisseld van ras.
Het blijft wel een feit dat er momenteel in alle asielen te veel HR honden zitten.

Maartje1990

Berichten: 22271
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Re: 'Asiels zitten bomvol met honden'

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-19 17:45

Hoe kom je erbij dat t bomvol zou zitten?

Onze hond komt uit een asiel die niet bij die site "ik zoek baas"is aangesloten.

Paddock paradise, training en opfok in Noord-Limburg www.ppdegangelt.nl
''Pak m'n hand maar''

Kaus

Berichten: 9566
Geregistreerd: 30-07-11
Woonplaats: Vaals

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-19 17:48

Het punt met asielhonden is dat het vaak honden zijn die afkomstig zijn van slechte fokkers of gedumpt door baasjes nadat ze volledig verpest zijn. Een hond van een erkende fokker zal je niet snel in het asiel vinden.

Ik wil graag een pup van een erkende, goeie fokker die zijn honden test op gezondheid ipv iets op elkaar gooien voor een leuk kleurtje. Ik heb geen zin in andermans probleemhond met alle gezondheidsklachten die er nog gratis bij komen.

Omdat andere mensen niet verantwoordelijk kunnen omgaan met hun dier betekent niet dat ik verplicht ben zo'n pechgeval maar te redden.

En dan heb ik het natuurlijk niet over de bejaarden die naar het ziekenhuis/bejaardentehuis moeten en hun hond niet mee kunnen nemen.

Op zoek naar hondenlijnen en halsbanden van echt leer? Check Unleashed Leather!

Maartje1990

Berichten: 22271
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-19 17:50

Kaus schreef:
Het punt met asielhonden is dat het vaak honden zijn die afkomstig zijn van slechte fokkers of gedumpt door baasjes nadat ze volledig verpest zijn. Een hond van een erkende fokker zal je niet snel in het asiel vinden.

Ik wil graag een pup van een erkende, goeie fokker die zijn honden test op gezondheid ipv iets op elkaar gooien voor een leuk kleurtje. Ik heb geen zin in andermans probleemhond met alle gezondheidsklachten die er nog gratis bij komen.

Omdat andere mensen niet verantwoordelijk kunnen omgaan met hun dier betekent niet dat ik verplicht ben zo'n pechgeval maar te redden.

En dan heb ik het natuurlijk niet over de bejaarden die naar het ziekenhuis/bejaardentehuis moeten en hun hond niet mee kunnen nemen.


Euhm? Daar gaat t topic toch niet over?

Paddock paradise, training en opfok in Noord-Limburg www.ppdegangelt.nl
''Pak m'n hand maar''

Kaus

Berichten: 9566
Geregistreerd: 30-07-11
Woonplaats: Vaals

Re: 'Asiels zitten bomvol met honden'

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-19 17:52

Ik doelde meer op waar deze uitspraak vaak vandaan komt. Dat mensen maar vinden dat je geen pup moet nemen want de asielen zitten bomvol. Of de asielen bomvol zitten of niet lijkt mij dus sowieso niet iets waar die beslissing vanaf zou moeten hangen. Maar misschien dat dat inderdaad niet de reactie was waar TS naar op zoek was, ik dacht dat eruit te pikken :Y)

Op zoek naar hondenlijnen en halsbanden van echt leer? Check Unleashed Leather!

Suzanne F.

Berichten: 48949
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-19 17:53

Kaus schreef:
Het punt met asielhonden is dat het vaak honden zijn die afkomstig zijn van slechte fokkers of gedumpt door baasjes nadat ze volledig verpest zijn. Een hond van een erkende fokker zal je niet snel in het asiel vinden.

Ik wil graag een pup van een erkende, goeie fokker die zijn honden test op gezondheid ipv iets op elkaar gooien voor een leuk kleurtje. Ik heb geen zin in andermans probleemhond met alle gezondheidsklachten die er nog gratis bij komen.

Omdat andere mensen niet verantwoordelijk kunnen omgaan met hun dier betekent niet dat ik verplicht ben zo'n pechgeval maar te redden.

En dan heb ik het natuurlijk niet over de bejaarden die naar het ziekenhuis/bejaardentehuis moeten en hun hond niet mee kunnen nemen.


Eh ja en? Gelukkig zijn er genoeg mensen die zo’n dier nog wel een tweede kans op een gelukkig leven gunnen. Ook een pechgeval zoals jij het noemt verdient liefde.

"Through dangers untold and hardships unnumbered, I have fought my way here to the castle beyond the Goblin City to take back the child that you have stolen. For my will is as strong as yours, and my kingdom is as great - You have no power over me"

eponine
Berichten: 1598
Geregistreerd: 15-12-02
Woonplaats: Brabantse!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-19 17:54

Veel asiels bieden ook import honden aan, soms zie ik het zelfs als handel omdat ze anders te weinig keus hebben. Het overgrote deel dat in Nederland in het asiel belandt heeft een aardige rugzak en niet voor iedereen weggelegd qua gedrag.


beatje
Berichten: 5970
Geregistreerd: 05-02-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-19 18:11

eponine schreef:
Veel asiels bieden ook import honden aan, soms zie ik het zelfs als handel omdat ze anders te weinig keus hebben. Het overgrote deel dat in Nederland in het asiel belandt heeft een aardige rugzak en niet voor iedereen weggelegd qua gedrag.

Euuh nee dus.90% van de aangeboden honden in een asiel hebben een buitenlands boekje.Dat komt dat deze honden of uit de broodfok komen of van buitenlandse stichtingen.Een deel vd buitenlandse hondjes kampen namelijk wel met issue's welke door stichtingen meestal niet vermeld worden,zodoende hebben nieuwe bazen er problemen mee willen stichtingen ze niet terug en belanden deze hondjes in een asiel.
Zo nu en dan komen er ook honden binnen met stambomen,meestal nemen we contact op met de fokker waarvan een deel vd fokkers de hond komen halen en zelf herplaatsen of houden .

CathyTBP

Berichten: 440
Geregistreerd: 20-06-16
Woonplaats: Aan het water

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-19 18:14

Lang niet alle honden/katten staan op ikzoekbaas.nl, er zijn een aantal vaste dierenasiels die hun dieren ook op ikzoekbaas hebben staan. Maar er zijn ook heel veel asiels die dat niet hebben.
Dus volgens mij zijn er nog best veel asiel dieren, maar zijn ze online slecht te vinden.
Mijn ervaring is ook dat als je een leuke asielhond wil, dan je dan echt heel goed moet zoeken. Die zijn niet zomaar op ikzoekbaas te vinden en de leuke zijn inderdaad al herplaatst of gereserveerd.

Hurby (Prinz K3 x Kennedy) ZZL+1 // Kronos Z1+2
Tongerenhof Pyriet M2
Roulette Fly Della Loggia M1 (verkocht) // Wobke R. M1 (verkocht) // Blinky M1 (verkocht)

beert
Berichten: 2398
Geregistreerd: 26-01-08
Woonplaats: Zuid Nederland

Re: 'Asiels zitten bomvol met honden'

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-19 18:18

Hou wel in je achterhoofd dat we in Nederland 2.2 miljoen honden hebben. Stel dat er 1000 wachten op een nieuw baasje, dan is dat relatief nog heel weinig. Volgens mij wordt er ook veel bemiddeld via rasverenigingen en Social media.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: DotBot en 51 bezoekers