Dierenactivisten bezetten varkensstal in Boxtel

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

 
 
Ninx

Berichten: 14570
Geregistreerd: 19-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-19 17:31

dakplaat schreef:
Ach hou toch op. Niks mis met export. Bovendien produceert Nederland vele malen diervriendelijker en milieubewuster dan de meeste andere landen.



En dus? Omdat elders het nog veel erger is, accepteren we hier ook maar dat het heel erg is?

Dus we voeren het buitenland, en blijven hier met de mest en de ziekten en de ellende achter?


Ninx

Berichten: 14570
Geregistreerd: 19-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-19 17:32

gerlindie schreef:
Maar gebeurt cognitieve dissonantie niet ook de andere kant op?
Heel hard gillen dat iets wel gebeurd, terwijl dat ook niet het geval is?
Ik kom in elk geval zoveel animal rights/wakker dier/ blog artikelen tegen waar allemaal dingen instaan die ik nog nooit ben tegen gekomen bij al mijn boeren kennissen


Ja, dat gebeurt ook wel.... en dat is niet slim :-(
Op die manier creëer je dat goed ingelichte welwillende partijen ook niet serieus genomen worden.

dakplaat
Berichten: 1038
Geregistreerd: 09-04-07
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-19 17:33

Mest is ook een mooi export product hoor, Duitsland en Frankrijk zijn er dol op.
En ellende zie ik ook niet.

Kinke

Berichten: 20513
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-19 17:35

Ninx schreef:
Mag ik heel eerlijk zijn?

1 deel is inderdaad gewoonweg domheid.

Een ander deel is cognitieve dissonantie... je kop in je reet steken en heel hard gillen dat het niet gebeurt.
Dus softe bewustwording zet nu niet bepaald tempo in de goede zaak, hoe dat wel gaat gebeuren weet ik niet.
Ergens lijkt het me niet ondenkbeeldig dat een virus of ziekte (daar zijn al veel gevallen van) mensen besmetten (soms met dodelijke afloop) de ronde zal gaan en mensen uit lijfsbehoud die ellende niet meer willen eten.


Echt om te kotsen, hoe arrogant kun je zijn :r
Hou op om maar eens even voor een ander te beslissen dat ze hun kop in hun reet steken. Blijkbaar komt het niet bij je op dat anderen het gewoon niet met je eens zijn, terwijl ze prima weten hoe het er in de veehouderij aan toegaat.

Floor_x

Berichten: 2945
Geregistreerd: 19-03-08
Woonplaats: Leiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-19 17:35

Sunnda schreef:
Hahahaha floor, sorry maar hier kan ik niet anders dan om lachen...
'We wilden alleen filmen.'
Ja en daar heb je 150 man voor nodig natuurlijk.. :+
Verder is het niet zo supergeheim wat daar binnen gebeurt toch?

Twee mensen binnen zijn binnen 30 seconden weer naar buiten gewerkt. 150 mensen niet, op die manier hadden ze veel meer ruimte om de omstandigheden van de dieren te filmen.

quera

Berichten: 13893
Geregistreerd: 10-02-05
Woonplaats: Zuid-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-19 17:36

Dus moet je 10 uur lang dieren filmen?
Hou toch op

9-10-2015 is A. Geboren <3
29-06-2018 is S. Geboren
<3

dakplaat
Berichten: 1038
Geregistreerd: 09-04-07
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-19 17:36

Kinke je weet toch dat niemand het beter weet dan diegene die er níét dagelijks mee aan het werk is :')

Kinke

Berichten: 20513
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-19 17:36

BV Nederland kan helemaal niet zonder de verdiensten van de veehouderij en aanverwante sectoren.

Kinke

Berichten: 20513
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-19 17:38

dakplaat schreef:
Kinke je weet toch dat niemand het beter weet dan diegene die er níét dagelijks mee aan het werk is :')


:j
Ik weet het, ik weet niks van de veehouderij, en vooral niet van koeien en kleinschalig omdat wij een kleine koppel vleesvee hebben. Ho, wacht eens even....ik las hier net dat we terug moeten in de tijd, als enige beroepsgroep dan waarschijnlijk, de rest van Nederland ontwikkelt zich gewoon door. Wij slachten gemiddeld 1 koe per jaar, daar kunnen we vast wel van leven :+ }:0


Floor_x

Berichten: 2945
Geregistreerd: 19-03-08
Woonplaats: Leiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-19 17:41

dakplaat schreef:
Floor_x schreef:
Ik zou het persoonlijk een goede stap vinden om export van vlees te verbieden.
Kijk even op de volgende website voor wat cijfers:
https://www.cov.nl/sector-in-cijfers

Als Nederland alleen nog maar voor eigen land zou produceren, zou dat al zoveel schelen betreft dierenwelzijn en millieu.
Het is toch van de zotte dat een land met zo weinig ruimte als Nederland zulke aantallen aan dieren houdt?


Ach hou toch op. Niks mis met export. Bovendien produceert Nederland vele malen diervriendelijker en milieubewuster dan de meeste andere landen.


Hoe die dieren erbij zitten omdat wij zo nodig op zulke schaal willen produceren daar vind jij niks mis mee?

Sunnda

Berichten: 7839
Geregistreerd: 28-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-19 17:42

Ninx schreef:
Eileen_ schreef:
Heb je enig idee hoeveel regeltjes er vast zitten aan bijvoorbeeld het houden van koeien? Het is in Nederland bijna niet meer te doen om (kleinschalig) boer te zijn.
Ik ben zeker tegen megastallen, maar ik denk dat juist door alle regeltjes het moeilijker wordt gemaakt voor de kleinschalige stallen en dus 'makkelijker' voor deze megastallen.


Daar moet dus iets veranderen....
En 1 stap naar verandering is de consument, die moet niet meer willen meewerken en betalen voor deze ellende. Tweede stap zijn alle gedupeerde omwonenden die aan 'megastal' verwante ziekten en aandoeningen lijden ( fijnstof, q-koorts, etc...) in actie laten komen.

Ons land vervuild door de mest, het bodemleven verdwijnt, het water raakt verontreinigd, dieren worden behandeld als ouwe schoenen, en mensen worden ziek.
Er moet iets gebeuren.... maar zoals je kunt zien en lezen is het bewustzijnsniveau van heel veel mensen aangaande dit onderwerp bijzonder laag.

Ik ben voor verandering.
Ik ben tegen dwingen.
Ik ben ook tegen dit soort acties.

Dit soort idiote acties zijn net als oorlogvoeren. Het levert uiteindelijk niets op.
Investeren in onderwijs en uitleg doet veel meer.
Misschien niet morgen, maar dat is ook meteen het probleem met activisme. die snappen niet dat het morgen niet gaat gebeuren en dat dit nu eenmaal ook niet realistisch is.
Het zal tijd kosten en frustratie, maar als je echt mensen mee wilt krijgen moet je het toch hiervan hebben..

(En die mensen die vinden dat je geen honden en katten mag houden etc uit je ledenbestand schrappen..dan weet je zeker dat je niemand meekrijgt, die doen je zaak meer kwaad dan goed)

Ninx

Berichten: 14570
Geregistreerd: 19-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-19 17:43

dakplaat schreef:
Kinke je weet toch dat niemand het beter weet dan diegene die er níét dagelijks mee aan het werk is :')


Ik kom van boeren.... en die zijn allemaal gestopt.

Veel van hen zagen die schaalvergroting en het steeds verder inleveren op dierenwelzijn niet zitten. Ik weet hoe het er nu ook aan toegaat, ik woon er tussenin... Ik zorg echter wel dat ik er zo min mogelijk van mee krijg... ik verdraag het niet meer.

dakplaat
Berichten: 1038
Geregistreerd: 09-04-07
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-19 17:45

Ninx schreef:
dakplaat schreef:
Kinke je weet toch dat niemand het beter weet dan diegene die er níét dagelijks mee aan het werk is :')


Ik kom van boeren.... en die zijn allemaal gestopt.

Veel van hen zagen die schaalvergroting en het steeds verder inleveren op dierenwelzijn niet zitten. Ik weet hoe het er nu ook aan toegaat, ik woon er tussenin... Ik zorg echter wel dat ik er zo min mogelijk van mee krijg... ik verdraag het niet meer.


Verder inleveren op dierwelzijn? De stallen worden juist steeds beter, welzijn is tegenwoordig echt wel beter dan vroeger.

Ninx

Berichten: 14570
Geregistreerd: 19-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-19 17:46

Kinke schreef:
dakplaat schreef:
Kinke je weet toch dat niemand het beter weet dan diegene die er níét dagelijks mee aan het werk is :')


:j
Ik weet het, ik weet niks van de veehouderij, en vooral niet van koeien en kleinschalig omdat wij een kleine koppel vleesvee hebben. Ho, wacht eens even....ik las hier net dat we terug moeten in de tijd, als enige beroepsgroep dan waarschijnlijk, de rest van Nederland ontwikkelt zich gewoon door. Wij slachten gemiddeld 1 koe per jaar, daar kunnen we vast wel van leven :+ }:0


Je kunt wel grappig doen..... maar verdiep je daar nu toch gewoon eens in en loop niet direct zo jeuzelig te doen.
Een stap achteruit is in dit geval een stap vooruit.

In een veel breder perspectief moet er veel veranderen. De rest van Nederland, zoals jij het omschrijft, moet daar ook aan geloven.

Kinke

Berichten: 20513
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-19 17:46

wauw!!! Dit is vorige week gebeurd, geplaatst door Familie Bofkont/het beloofde varkensland:
Vorige week kreeg ik deze mail:
‘Mogelijk hebben wij aankomende maandag een biggetje vrij kunnen onderhandelen vanuit een varkenshouderij. Het zal dan waarschijnlijk gaan om een verzwakt biggetje, eentje waaraan de boer zelf hoogstwaarschijnlijk geen winst zou kunnen verdienen. Zouden jullie daar plek voor hebben? Eventueel zouden we een fundraiser kunnen starten vanuit de organisatie, als buffer voor de verzorging. Voor meer info zou ik mijn telefoonnummer kunnen geven om eea via de app Signal te kunnen bespreken.’
Dit was mijn antwoord:
‘Dag X,
Je bent helaas de enige niet met een opvangvraag :-(
Eerst een paar noodzakelijke vragen van mijn kant:
1.
Waar komt het biggetje vandaan?
2.
Van welk bedrijf?
3.
Hou oud is het biggetje?
4.
Is er een foto van het biggetje?
5.
Ken jij de boer en kan ik contact met hem maken?
6.
Is de boer bereid een afstandsverklaring te tekenen?’
En toen kwam dit antwoord:
‘We hebben het biggetje nog niet, we gaan maandag onderhandelen met de boer, dus dat hij dan inderdaad ook officieel afstand neemt van het dier. Maar we weten dus nog geen exacte leeftijd en hebben geen foto. Ik snap dat het wat vaag klinkt misschien. Maar de vragen kan ik eigenlijk alleen via Signal beantwoorden.’
En gisteren kwam dus de aap dus uit de mouw…

dakplaat
Berichten: 1038
Geregistreerd: 09-04-07
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-19 17:47

Elke sector ontwikkelt zich, maar de veehouderij moet en zal teruggaan naar het Ot en Sien tijdperk. Waar alle koeien gewoon de hele winter aangebonden stonden, boeren op hun 40e kapot versleten waren en dierziekten veel meer voorkwamen. Omdat het zoveel beter is, dat kleinschalige.. Ja hoor.

Floor_x

Berichten: 2945
Geregistreerd: 19-03-08
Woonplaats: Leiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-19 17:47

Ninx schreef:
dakplaat schreef:
Ach hou toch op. Niks mis met export. Bovendien produceert Nederland vele malen diervriendelijker en milieubewuster dan de meeste andere landen.



En dus? Omdat elders het nog veel erger is, accepteren we hier ook maar dat het heel erg is?

Dus we voeren het buitenland, en blijven hier met de mest en de ziekten en de ellende achter?


Bovendien wordt hier wel focus gelegd op “In andere landen is het nog slechter hoor!!”, maar hoor je niemand over de landen waar het beter gaat? In plaats van proberen niet de slechtste te zijn kunnen we ook met zijn allen (regering, boer en consument) de betere te zijn.

Firelight
Hoofd Nieuwsredactie Moderator Algemeen2 en Markt
No worries, be happy!

Berichten: 26714
Geregistreerd: 29-07-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-19 17:47


There is a crack in everything. That's how the light gets in.

quera

Berichten: 13893
Geregistreerd: 10-02-05
Woonplaats: Zuid-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-19 17:48

Maar dat is het nou juist..

Het moeten.
Ik moet helemaal niets, ja ademen en me aan de wet houden.

9-10-2015 is A. Geboren <3
29-06-2018 is S. Geboren
<3

Ninx

Berichten: 14570
Geregistreerd: 19-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-19 17:48

dakplaat schreef:
Verder inleveren op dierwelzijn? De stallen worden juist steeds beter, welzijn is tegenwoordig echt wel beter dan vroeger.


Stallen waren vroeger kleiner, donkerder.... beslist niet beter, paarden stonden ook zomaar de hele winter binnen. Dat is ronduit klote, en daar is zeker iets verbeterd.

Maar door schaalverkleining en hogere prijzen voor de consument kunnen boeren weer over meer ruimte per dier beschikken en daarmee ook beter omgaan met hun grond.
Minder dieren, dieren meer naar buiten, minder gifgroene mono-cultuur-weilanden met dieren die er nooit op lopen.... kleiner, meer kwaliteit, gezonder.

dakplaat
Berichten: 1038
Geregistreerd: 09-04-07
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-19 17:49

Floor_x schreef:
Bovendien wordt hier wel focus gelegd op “In andere landen is het nog slechter hoor!!”, maar hoor je niemand over de landen waar het beter gaat? In plaats van proberen niet de slechtste te zijn kunnen we ook met zijn allen (regering, boer en consument) de betere te zijn.


Noem eens een land dat het beter doet dan Nederland, want de hele wereld komt hier om van Nederland te leren.

Kinke

Berichten: 20513
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-19 17:50

Ninx schreef:
Je kunt wel grappig doen..... maar verdiep je daar nu toch gewoon eens in en loop niet direct zo jeuzelig te doen.
Een stap achteruit is in dit geval een stap vooruit.

In een veel breder perspectief moet er veel veranderen. De rest van Nederland, zoals jij het omschrijft, moet daar ook aan geloven.


Het woord jeuzelig ken ik niet. Maar hoe vind je het zelf dat jij beter weet hoe het allemaal geregeld kan worden dan wij zelf?
Voorbeeldje: wij hebben een oude/kleine/donkere stal. Die willen we graag verhogen en vergroten (het aantal koeien blijft hetzelfde). Dat geintje gaat ons bijna 40.000 euro kosten. (en dan doen we verder nog helemaal niets aan de plekken van de koeien). Wij hebben gewoon banen in loondienst, hoe denk je in vredesnaam dat alle vega fantasieën verwezenlijkt gaan worden? Ik weet overigens niet hoe wij nog verder achteruit moeten hoor, nog maar 5 koeien ipv 15 koeien houden? Zou niet weten waarom dan, want dat kan dan echt helemaal niet meer uit.

Ninx

Berichten: 14570
Geregistreerd: 19-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-19 17:51

dakplaat schreef:
Elke sector ontwikkelt zich, maar de veehouderij moet en zal teruggaan naar het Ot en Sien tijdperk. Waar alle koeien gewoon de hele winter aangebonden stonden, boeren op hun 40e kapot versleten waren en dierziekten veel meer voorkwamen. Omdat het zoveel beter is, dat kleinschalige.. Ja hoor.


Andere sectoren moeten ook gaan inleveren.....

Het kapitalisme en consumentisme zijn nu al overal scheuren aan het vertonen. Wereldwijd begint de economie in te zakken. Dat gaat grote gevolgen hebben.
Geen grotere ogen dan je portemonnee hebben wordt dus belangrijk. Overal zullen er dingen moeten veranderen, en gelukkig gebeurt dat ook.

De veehouderij moet veranderen.... en niet naar het door jou genoemde tijdperk, maar naar andere modellen waar wereldwijd al veel voorbeelden van zijn.

Ninx

Berichten: 14570
Geregistreerd: 19-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-19 17:53

Kinke schreef:
Ninx schreef:
Je kunt wel grappig doen..... maar verdiep je daar nu toch gewoon eens in en loop niet direct zo jeuzelig te doen.
Een stap achteruit is in dit geval een stap vooruit.

In een veel breder perspectief moet er veel veranderen. De rest van Nederland, zoals jij het omschrijft, moet daar ook aan geloven.


Het woord jeuzelig ken ik niet. Maar hoe vind je het zelf dat jij beter weet hoe het allemaal geregeld kan worden dan wij zelf?
Voorbeeldje: wij hebben een oude/kleine/donkere stal. Die willen we graag verhogen en vergroten (het aantal koeien blijft hetzelfde). Dat geintje gaat ons bijna 40.000 euro kosten. (en dan doen we verder nog helemaal niets aan de plekken van de koeien). Wij hebben gewoon banen in loondienst, hoe denk je in vredesnaam dat alle vega fantasieën verwezenlijkt gaan worden? Ik weet overigens niet hoe wij nog verder achteruit moeten hoor, nog maar 5 koeien ipv 15 koeien houden? Zou niet weten waarom dan, want dat kan dan echt helemaal niet meer uit.



Heb je geen grond dan? Je kunt toch een inloop/-doorloop-stal realiseren? Als je gewoon een baan hebt hoef je er dus niet van te leven.... ik weet niet wat je nu vraagt?

Ik denk dat vega fantasieen verwezenlijkt worden door minder export, en dus meer ruimte voor kwaliteit in eigen land waar de consument meer voor moet betalen.

Firelight
Hoofd Nieuwsredactie Moderator Algemeen2 en Markt
No worries, be happy!

Berichten: 26714
Geregistreerd: 29-07-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-19 17:55

Het is pas goed voor dit soort gasten als iedereen stopt met dieren houden. Uiteindelijk zullen dit soort acties ook plaatsvinden op paardenstallen, want ze zijn ook tegen de paardenhouderij.

Het enige positieve van zo'n actie als gisteren is dat steeds meer mensen doorkrijgen wat voor een terroristen dit zijn. Er zullen weinig mensen zijn die minder vlees gaan eten hierdoor.

There is a crack in everything. That's how the light gets in.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: AhrefsBot en 14 bezoekers