Dressuur aan de lange teugel

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Siamsmeesje

Berichten: 2235
Geregistreerd: 15-06-09
Woonplaats: Het Zeeuwse Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-19 15:45

Dat is helemaal balen als je al betaald had..... -O-
Ik wilde alleen wat informatie vragen, en dan eventueel bestellen, maar ik kreeg ook nooit een reactie.

Lente Alle zaadjes de grond in en hopen dat ze boven de grond willen kijken dit jaar


Maartje_M

Berichten: 9344
Geregistreerd: 09-04-07
Woonplaats: Aarle-Rixtel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-19 11:54

Ik kom even binnenvallen :)
We hebben sinds kort een welsh A voor de kinderen en ik wil zelf ook met haar aan de slag aan de hand. Ik wil gaan proberen wat het beste werkt voor ons (aan de hand, lange teugel, lange lijnen...) maar ik zoek eigenlijk wat achtergrond informatie over hoe te beginnen etc. Pony is beleerd voor de wagen, dus ik denk dat voor haar aan de lange lijnen een logische plek is? Of maakt dat verder niet echt uit?

Weten jullie iemand in regio Eindhoven die hier ook les in geeft?

Eliine

Berichten: 5116
Geregistreerd: 11-09-06
Woonplaats: Hoofddorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-19 18:45


Nouvel

Berichten: 28559
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-19 13:04

Het was weer een super leuke lesdag met enthousiaste mensen, heel gaaf om jullie aan het werk te zien!

Ik ben overigens toch nog vergeten om naar de dvd te vragen...

Svadilfari1

Berichten: 698
Geregistreerd: 28-07-17

Re: Dressuur aan de lange teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-19 13:47


Das Glück der Erde, liegt auf dem Rücken der Pferde!


Svadilfari1

Berichten: 698
Geregistreerd: 28-07-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-19 13:56

Maartje_M schreef:
Ik kom even binnenvallen :)
We hebben sinds kort een welsh A voor de kinderen en ik wil zelf ook met haar aan de slag aan de hand. Ik wil gaan proberen wat het beste werkt voor ons (aan de hand, lange teugel, lange lijnen...) maar ik zoek eigenlijk wat achtergrond informatie over hoe te beginnen etc. Pony is beleerd voor de wagen, dus ik denk dat voor haar aan de lange lijnen een logische plek is? Of maakt dat verder niet echt uit?

Weten jullie iemand in regio Eindhoven die hier ook les in geeft?

Je hebt verschillende methode van lang teugelen. Bijvoorbeeld ; devFranse daar loop je erachter met en de lijnen lopen door een longeer singel. En de Weens/ Italiaanse methode zoals Piet Bakker ( en heb sinds kort les van hem) dit vind ik zelf het fijnst schuin naast de achterhand en geen longeer singel methode waar de spaanse rijschool in Wenen mee werkt.

Daarnaast train ik aan de hand ook naar aanleuning en gymnastiseren maar dan horsemanship, holistisch. Wat goed op elkaar aansluit. Maar niet te vergelijken met elkaar is.

En ze zal het zeker wat gewoner vinden om voorop te lopen, maar onervaren paarden hebben het ook gauw door.

Onderzoek zelf wat je leuk vind. In jouw regio Eindhoven ben ik niet bekend anders kan je beter op het forum onder ervaringen en diensten deze vraag stellen in een topic [ED] Ervaringen en Diensten

Das Glück der Erde, liegt auf dem Rücken der Pferde!

Amy111

Berichten: 79
Geregistreerd: 05-05-14
Woonplaats: Almere

Re: Dressuur aan de lange teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-19 13:59

Hier ook erg goede ervaringen met Piet Bakker! Duidelijk en inspirerend :)

Nouvel

Berichten: 28559
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Re: Dressuur aan de lange teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-19 14:41

Ik heb de dvd zelf wel hoor, maar er was hier veel vraag naar dus ik dacht ik informeer er nog even naar, maar vergeten dus...

Siamsmeesje

Berichten: 2235
Geregistreerd: 15-06-09
Woonplaats: Het Zeeuwse Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-19 15:24

Svadilfari1 schreef:
Je bedoeld de dvd van Piet Bakker? Wij hebben het hem gevraagd. Helaas. Misschien diegene in Zweden het vragen Olga of die de dvd 's nog heeft.

Dit heb ik wel gevonden 48 minuten https://vimeopro.com/user8079704/long-r ... o/27764420

Ellen Ofstad zou de video verkopen, maar die moet na ruim 2 jaar nog steeds reageren op mijn mailtje.... Ben bang dat ze er weinig meer mee doet online :=

Lente Alle zaadjes de grond in en hopen dat ze boven de grond willen kijken dit jaar

Maartje_M

Berichten: 9344
Geregistreerd: 09-04-07
Woonplaats: Aarle-Rixtel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-19 16:24

Svadilfari1 schreef:
Je hebt verschillende methode van lang teugelen. Bijvoorbeeld ; devFranse daar loop je erachter met en de lijnen lopen door een longeer singel. En de Weens/ Italiaanse methode zoals Piet Bakker ( en heb sinds kort les van hem) dit vind ik zelf het fijnst schuin naast de achterhand en geen longeer singel methode waar de spaanse rijschool in Wenen mee werkt.

Daarnaast train ik aan de hand ook naar aanleuning en gymnastiseren maar dan horsemanship, holistisch. Wat goed op elkaar aansluit. Maar niet te vergelijken met elkaar is.

En ze zal het zeker wat gewoner vinden om voorop te lopen, maar onervaren paarden hebben het ook gauw door.

Onderzoek zelf wat je leuk vind. In jouw regio Eindhoven ben ik niet bekend anders kan je beter op het forum onder ervaringen en diensten deze vraag stellen in een topic [ED] Ervaringen en Diensten


Dank je! We zijn inmiddels zelf wat aan het oefenen. Ze vindt erachter het fijnste, ernaast vindt ze gewoon raar haha. Maar dat zijn we heel hard aan het oefenen, want dat is juist wel een heel handige positie om de kinderen te begeleiden. We komen nog niet veel verder dan in stap wat wenden en voltes rijden, maar we zijn beide een beetje aan het zoeken.
Ik heb inmiddels een proefles bij iemand die zowel grondwerk als aan de hand les geeft, dus eens kijken hoe dat ons bevalt :)

Sizzle

Berichten: 35658
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-19 20:23

Mag ik me hier ook melden?
Ik ben een jaar 7-8 geleden beginnen met lange teugelen op de manier zoals Piet Bakker dat doet. Wel ook al 20 jaar ervaring met dubbele longe en lange lijnen maar daarbij miste ik de finesse een beetje.
Met mijn NAS paardje toen op eigen houtje begonnen op basis van de beroemde DVDs. Helaas heb ik ze ooit uitgeleend en niet meer terug gekregen |(
Paard en ik vonden het leuk en het ging ook best goed met zijgangen en stap-galop e.d.
Paard erna vond er helaas geen hol aan en was ook niet erg betrouwbaar met de benen (nogal snel in vechtmodus zowel voor als achter := ) dus daarbij heb ik het meer bij werk aan de hand gehouden naast de schouder.

Echter.....volgende maand wordt mijn jonge Knabstrupper 3, dus weer een nieuwe start en nieuwe kansen *\%/*

Kwa karakter lijkt ze me ideaal voor lange teugelen dus ik heb er helemaal zin in. Les zie ik hier helaas niet gebeuren (geen Piet Bakkers hier in de buurt helaas), maar ik hoop dat ik met you tube weer een heel eind kom :P

Maartje, jouw probeem heb ik gehad met een tuigertje. Deze dreigde toen ook met slaan (deed ze ook zeer gericht en knal hard). Ik heb toen eerst aan de dubbele longe steeds rechter gesteld en met de lange zweep goed voorwaarts gehouden. Toen steeds een klein beetje meer naar achter voor een kort moment tot het normaal werd. Wel heb ik vanwege de losse achterbenen altijd veel afstand gehouden totdat goed ze op stem en teugelhulp liep. Toen geswitched naar een positie in het midden van het lijf en zonder zweepje op het achterlijf (was echt te gevaarlijk anders). Ik gebruikte een kort spring zweepje wel op de schouder.
Niet ideaal, maar veiligheid eerst!!

Maartje_M

Berichten: 9344
Geregistreerd: 09-04-07
Woonplaats: Aarle-Rixtel

Re: Dressuur aan de lange teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-19 20:46

Gelukkig heeft Jonique absoluut geen losse voetjes. Durf echt aan alle kanten van haar te staan (mijn kinderen kruipen er bij wijze van spreken onderdoor)
Ze is super braaf maar ze steunt dus enorm op de persoon naast haar. De meest bekende positie voor haar is naast haar dus dat is fijn, maar andere plekken zijn dan wel heel spannend. Ze heeft overigens het liefste dat ik voor haar loop :+
Maar goed ze is pas 4 dus ze mag nog een hoop moeten leren :)

Sizzle

Berichten: 35658
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-19 20:51

Maartje, ik haalde je vraag door elkaar met die van Sjavish (fjord).
Ik jouw geval kun je gewoon kijken wat je bevalt toch? Zeker als hij al betuigd was is het een redelijk kleine stap voor je paard.

Maartje_M

Berichten: 9344
Geregistreerd: 09-04-07
Woonplaats: Aarle-Rixtel

Re: Dressuur aan de lange teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-19 20:54

Geen probleem. Ja doen we ook, momenteel komt het er op neer dat iedere keer iets anders beter werkt :+

Svadilfari1

Berichten: 698
Geregistreerd: 28-07-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-19 22:51

Siamsmeesje schreef:
Svadilfari1 schreef:
Je bedoeld de dvd van Piet Bakker? Wij hebben het hem gevraagd. Helaas. Misschien diegene in Zweden het vragen Olga of die de dvd 's nog heeft.

Dit heb ik wel gevonden 48 minuten https://vimeopro.com/user8079704/long-r ... o/27764420

Ellen Ofstad zou de video verkopen, maar die moet na ruim 2 jaar nog steeds reageren op mijn mailtje.... Ben bang dat ze er weinig meer mee doet online :=

oh jee , zo jammer.

Das Glück der Erde, liegt auf dem Rücken der Pferde!

Svadilfari1

Berichten: 698
Geregistreerd: 28-07-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-19 23:06

@ Maartje_M fijn dat je iemand voor grondwerken hebt gevonden. Kan mij indenken dat ze even moet wennen als je schuin achter wilt lopen. Je zou kunnen proberen( ze is toch bereden? Op schouder hoogte te beginnen en dan zo steeds meer naar achter. Het is maar een idee hoor.

@ Sizzle , jee wat leuk een Knabstrupper! Zelf gefokt of gezocht? En fijn dat je er zo weer mee kan beginnen. Hier een niet bereden , die volgende maand 4 wordt. onlangs ermee begonnen. Vrijdag les 4 van Piet Bakker. Besef dat ik echt geluk heb en pony ook enorm.
Echt niet 1 in de buurt met deze methode, wat jammer. In welke regio zit je?

Das Glück der Erde, liegt auf dem Rücken der Pferde!

Maartje_M

Berichten: 9344
Geregistreerd: 09-04-07
Woonplaats: Aarle-Rixtel

Re: Dressuur aan de lange teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-19 08:51

Svadilfari1 zadelmak, maar nog niet echt doorgereden. Ik wilde juist met grondwerken ook een en ander wat meer bevestigen. Op schouderhoogte werken we ook af en toe. Zoals gezegd, we wisselen nog een beetje af op zoek naar een fijne plek voor ons beide

Sizzle

Berichten: 35658
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-19 16:49

Svafilfari, midden Zwitserland.
Wellicht vind een keer iemand. De meeste zijn echter doe het zelvers en dat ben ik ook, dus dan is het leer effect niet echt groot.

Svadilfari1

Berichten: 698
Geregistreerd: 28-07-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-19 20:23

Oef Sizzle dat is lastig, ook herkenbaar. En tja echt les is zo fijn. Niet voor niks dat instructeurs reizen.
Het zal wel niet, maar ga het de volgende les eens vragen. ( hij geeft zelf in het buitenland nog steeds les) of hij iemand weet.

Vandaag voor het eerst in het bos aan lang teugelen gedaan ( we hebben 3 lessen van Piet Bakker gehad) moest van stal langs pad met weide met zijn vriendjes voor op get bospad , en eerst wilde hij eten ( kaptoom van nylon ) maar doordat ik zeker wist wat ik deed kwamen we mooi door het bos stukjes gedraafd schouder buitenwaarts vond ie eerst wel raar zonder wand..

Eerst ging ik naar zijn hoofd als we iets tegenkwamen. Maar hij had al vlug door oh zo. En had er ook plezier in.

Op de terugweg een bestelbus zijn we zo van het smalle zandpad naar het fietspad gegaan.

En weer terug het zandpad op voordat er een fietser last van ons had. Was zo blij!

Maar dit kwam echt door de lessen mbt de eerste minuten willen eten en omdraaien. Dankzij de lessen werkte wat ik deed. Wel lekker suf was zelf verbaasd.
Maar goh zo trots op hem

PS pony is eerste les op de loop gegaan dus ik had ook al geleerd wat dan te doen vandaar dat ik het bos heb opgezocht. Hij is vrij bomproof we wandelden veel alleen met zijn 2

Das Glück der Erde, liegt auf dem Rücken der Pferde!

fluffyfox

Berichten: 1793
Geregistreerd: 26-12-02
Woonplaats: Amstelveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-19 00:13

Zitten er nog echt mensen in dit topic?
Word weinig gepost zie ik.
Maar toen ik een nieuw topic aan maakte werdt ik verwezen hierheen.

Fanatiekelingen gezocht ;)

Gekwalificeerd NH instructeur. Hulp/les? Stuur even een pb of kijk op FB.
"Nosey Horsemanship" omdat je samenwerken niet alleen kan doen!

Eliine

Berichten: 5116
Geregistreerd: 11-09-06
Woonplaats: Hoofddorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-19 06:45

Ja hoor fanatiek genoeg!

Afbeelding

fluffyfox

Berichten: 1793
Geregistreerd: 26-12-02
Woonplaats: Amstelveen

Re: Dressuur aan de lange teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-19 07:11

Wat leuk. Je lest ook bij Piet!!!
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Gekwalificeerd NH instructeur. Hulp/les? Stuur even een pb of kijk op FB.
"Nosey Horsemanship" omdat je samenwerken niet alleen kan doen!

Sizzle

Berichten: 35658
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Dressuur aan de lange teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-19 07:40

Ik heb deze week de aller aller allereerste stapjes gedaan met de lijn achter de kont en dan een beetje druk zetten zodat ze omdraaid.

Eliine

Berichten: 5116
Geregistreerd: 11-09-06
Woonplaats: Hoofddorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-19 19:07

fluffyfox schreef:
Wat leuk. Je lest ook bij Piet!!!

Ja Piet ken ik inmiddels alweer heel wat jaartjes!

2009...
Afbeelding


2019...

Afbeelding

Afbeelding


Niks veranderd toch :D

Nouvel

Berichten: 28559
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-19 19:16

Ik doe het te weinig op ‘t moment maar probeer het ook weer op te pakken, toevallig van de week weer even gedaan!
We hebben nu op de club een nieuwe bodem en dat gaat toch wat makkelijk dan meelopen in de zware droge bak bij ons op stal, dus plan om het weer vaker te gaan doen!

Hier ook regelmatig lessen van Piet gehad, vooral met mijn vorige paard.
Met mijn huidige paard heb ik het meeste zelf opgebouwd en aangeleerd.

Hier een heel klein stukje van afgelopen winter toen we het echt al heel lang nier hadden gedaan.


Dit voorjaar hebben we weer een lesdag gehad van Piet, dat was weer super leuk en leerzaam!


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 24 bezoekers