Van hand veranderen/gebroken lijn

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Maartje_M

Berichten: 9344
Geregistreerd: 09-04-07
Woonplaats: Aarle-Rixtel

Van hand veranderen/gebroken lijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-05-19 18:00

Momenteel ben ik heel precies bezig met het rijden van mijn figuren, om paard goed on te buigen en weer recht te stellen op de juiste momenten. Nu kwam ik net met rijden in de knoop met van hand veranderen over de diagonaal en de gebroken lijn.
Ik rij eerst de hoek in, stel dan recht op de korte zijde en dan weer een hoek. Maar dan? Neem je die stelling mee de diagonaal op of stel je eerst recht? Ik heb geen letters in de bak dus daar kan ik me niet op richten en ik raakte net dus helemaal in de war. Als ik er over na ga denken, komt het ook niet meer goed haha.
Wat is nu correct? Zelfde geldt uiteraard voor als je weer de hoefslag raakt. Stel je dan eerst recht of ga je meteen de hoek in met diezelfde stelling?


Jasmijn159

Berichten: 4429
Geregistreerd: 04-11-05

Re: Van hand veranderen/gebroken lijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-19 18:14

Ik snap je vraag niet helemaal, maar dit is wat ik doe..
Van hand veranderen van linksom naar rechtsom: hoek in rijden met linker stelling, wending rijden richting x, rechtstellen, dan voor je de overliggende hoek in rijdt wissel ik van been en neem ik rechter stelling aan. Die rechterstelling hou je aan want je gaat immers rechtsom de hoek in.
Gebroken lijn linksom: hoek in rijden met linker stelling, wending rijden richting x, rechtstellen, net voor x rechterstelling aannemen en paard om je binnenbeen wenden richting de hoek, rechtstellen, net voor de hoek weer linkerstelling aannemen. Die linkerstelling houd je dan vast, want je neemt de hoek linksom.
Helpt dit?

fjordnina
Berichten: 8861
Geregistreerd: 14-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-19 18:15

Zodra je de hoek uitrijd stel je weer recht. Zodra je de hoek van de diagonaal maakt vraag je weer opnieuw buiging.

Lithya

Berichten: 2505
Geregistreerd: 29-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-19 18:16

Als je goed de hoek in rijdt, kom je niet aan rechtspreken toe, maar rijd je zo door de lijn op. Vanaf de lijnen hetzelfde, je houdt stelling en buiging en rijdt de hoek in.

Maartje_M

Berichten: 9344
Geregistreerd: 09-04-07
Woonplaats: Aarle-Rixtel

Re: Van hand veranderen/gebroken lijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-05-19 18:40

Lithya dat was dus mijn probleem ook :+ Na een nette hoek heb ik eigenlijk niet eens genoeg ruimte om recht te richten en weer te stellen
Maar jullie zijn lekker eensgezind :')

Sintara

Berichten: 7376
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Re: Van hand veranderen/gebroken lijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-19 18:46

Heel kort komt het neer op buigen in de bocht en rechtuit op de lijn.
Als je niet aan recht stellen toekomt rij je misschien niet diep genoeg de hoek door?

[PP] Mel en ik in Denemarken
<3 Mel, mijn stoere OTTB

Maartje_M

Berichten: 9344
Geregistreerd: 09-04-07
Woonplaats: Aarle-Rixtel

Re: Van hand veranderen/gebroken lijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-05-19 18:59

Of ik wend te vroeg? Aangezien ik geen letters heb, geen idee waar ik precies moet beginnen... hoeveel meter liggen de letters uit de hoek?

Sintara

Berichten: 7376
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Re: Van hand veranderen/gebroken lijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-19 19:19

De hoek letters staan 6meter van de bakrand volgens mij..

[PP] Mel en ik in Denemarken
<3 Mel, mijn stoere OTTB

Sintara

Berichten: 7376
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-19 19:20

Maartje_M schreef:
Of ik wend te vroeg? Aangezien ik geen letters heb, geen idee waar ik precies moet beginnen... hoeveel meter liggen de letters uit de hoek?

Maar als je te vroeg zou wenden hou je juist (te) veel lijn over :P

[PP] Mel en ik in Denemarken
<3 Mel, mijn stoere OTTB

Iris82

Berichten: 39847
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-19 19:22

Je neemt de stelling vanuit de wending meteen mee de lijn op, dus op de lijn stel je pas recht. Niet eerst op de hoefslag recht stellen om daarna weer opnieuw stelling te pakken voor de aanvang van de oefening.

Poking Stick: about 30cm long, that can be concealed up a sleeve, and can be used to 'poke' people who argue with you/irritate you/deserve poking/don't deserve poking but you poke anyway/anyone in the hope of enraging them/making them move/injuring them/anything.








Figaro schreef:
_O- Ik voel een geitenwollensok aankomen.. Misschien zit ie wel in mijn doos :')

Maartje_M

Berichten: 9344
Geregistreerd: 09-04-07
Woonplaats: Aarle-Rixtel

Re: Van hand veranderen/gebroken lijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-05-19 19:33

Dank jullie, dus gewoon doorwenden! Deed ik het dus onbewust goed en moet ik mijn hoofd gewoon uitzetten en niet nadenken :+

Janneke2

Berichten: 22712
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-19 22:29

Maartje_M schreef:
Momenteel ben ik heel precies bezig met het rijden van mijn figuren, om paard goed on te buigen en weer recht te stellen op de juiste momenten. Nu kwam ik net met rijden in de knoop met van hand veranderen over de diagonaal en de gebroken lijn.


Als ik grof ben, zeg ik dat ik je vraag niet snap. ;)

Je paard goed trainen in buiging en stelling : prima, veel en graag!
...en daar heb je geen letters bij nodig.
De oude duitse dressuuruiters spraken al over 'dürchlassigkeit': jij geeft een hulp en het dier reageert zonder weerstand.

Gesteld dat je proeven wilt rijden: elfes in het boekje lezen, of hier op bokt 'vraag het de jury -topic'.
En eventueel zet je merktekens rondom je bak, bij een buitenbak kun je je nog richten op een boom, een molen etc etc in de verte - binnen werkt dat niet.

[o]

Je suis Charlie - comme tout le monde.

(...en BAH wat is dit onderschrift actueel. )

Nibbit

Berichten: 10407
Geregistreerd: 03-06-05

Re: Van hand veranderen/gebroken lijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-19 22:43

Pionnen of bordjes neerzetten en dan de bovengenoemde tips toepassen, succes!

Maartje_M

Berichten: 9344
Geregistreerd: 09-04-07
Woonplaats: Aarle-Rixtel

Re: Van hand veranderen/gebroken lijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-05-19 06:18

Ik richt me altijd op de paaltjes idd! En je hebt gelijk, om goed te trainen heb je geen letters nodig, maar vroeg het me nu wel af :)

Iris82

Berichten: 39847
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-19 07:33

Wat je dan zou kunnen doen, is het figuur even op Google zoeken. Dan kun je precies zien hoe het ideale lijntje eruit zou moeten zien. :)


Afbeelding

Afbeelding

Poking Stick: about 30cm long, that can be concealed up a sleeve, and can be used to 'poke' people who argue with you/irritate you/deserve poking/don't deserve poking but you poke anyway/anyone in the hope of enraging them/making them move/injuring them/anything.








Figaro schreef:
_O- Ik voel een geitenwollensok aankomen.. Misschien zit ie wel in mijn doos :')

Suzanne F.

Berichten: 49153
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-19 07:34

Hoek doorrijden met correcte buiging en stelling en meenemen de diagonaal op. Daar rechtstellen.
Als je een gebroken lijn rijdt, dan buig en stel je je paard weer om op X en dan stel je hem weer recht. En dan buig en stel je hem weer in de hoek.

"Through dangers untold and hardships unnumbered, I have fought my way here to the castle beyond the Goblin City to take back the child that you have stolen. For my will is as strong as yours, and my kingdom is as great - You have no power over me"

Maartje_M

Berichten: 9344
Geregistreerd: 09-04-07
Woonplaats: Aarle-Rixtel

Re: Van hand veranderen/gebroken lijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-05-19 08:08

Dank! De plaatjes zijn inderdaad ook verhelderend

SstterreeX
Berichten: 61
Geregistreerd: 11-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-19 14:36

Iris82 schreef:
Wat je dan zou kunnen doen, is het figuur even op Google zoeken. Dan kun je precies zien hoe het ideale lijntje eruit zou moeten zien. :)


[ [url=m/gqFAen.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/CpUqN9.jpg]Afbeelding[/url] ]


Dit is een erg fijn plaatje en geeft het juiste beeld!

Horsie379
Berichten: 9
Geregistreerd: 13-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-19 15:47

Je moet je paard na de hoek rechtstellen en dan in de volgende hoek weer ietje mee buigen naar binnen toe


Sclimpre
Berichten: 4101
Geregistreerd: 01-06-15

Re: Van hand veranderen/gebroken lijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-19 15:56

Het hangt af van de africhtingsgraad van je paard. Wat Horsie 379 zegt is correct, maar daarvoor moet je paard al redelijk soepel zijn en de hoeken goed kunnen doorrijden. Als je paard nog niet zo ver is heb je geen ruimte voor het rechtstellen en komt het er op neer dat de hoek overgaat in het wenden.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 40 bezoekers