Wat gebeurt er met jouw paard als je overlijdt?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34596
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-19 18:55

Wij hebben samen 1 paard, dus hij zou als ik overlijd naar mijn man gaan. Mochten wij beide komen te overlijden hebben we met onze ouders afgesproken dat hij verkocht mag worden. In de familie is verder niemand die iets met paarden heeft. Ik hoop dat ze slim genoeg zijn om daar onze staleigenaar bij te betrekken.


Hutcherson

Berichten: 7332
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-19 18:59

Ja dat is bij mij nu (nog) wel sh*t geregeld. Aangezien mijn vriend en ik nog niks van elkaar zijn officieel.
Dan erven mij ouders en mijn vader die gun ik echt nog geen t-shirt van me. Haha. (lang verhaal, ik ben opgevoed door moeder).
Maar hopelijk kan ik daar binnenkort serieuzer over nadenken.

tita

Berichten: 19749
Geregistreerd: 29-08-06
Woonplaats: Breda

Re: Wat gebeurt er met jouw paard als je overlijdt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-19 19:04

Het zal mij worst wezen wat er gebeurd met de beesten ik ben dan al dood.

Mag hopen dat mijn man voor de huisdieren wil zorgen, en het paard of de paarden worden verkocht.
Er was er maar 1 die we vast hadden gelegd in ons testament en die is 2018 overleden met 35 jaar.

30-11-2015
03-07-2018

Kimmiee_D

Berichten: 1464
Geregistreerd: 15-03-10
Woonplaats: Amersfoort

Re: Wat gebeurt er met jouw paard als je overlijdt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-19 19:10

Toevallig een keertje met mijn ouders besproken wat als ik aangereden wordt en niet overleef wat gebeurt er met mijn meiden (zo heten ze bij ons 2 merries ) Toen zeiden me ouders heel stellig dan houden wij ze en gaan ze zeker niet weg.

Nou ga ik aankomende maand de meiden naar een duurdere stal verhuizen het is natuurlijk mocht ik er niet meer zijn keuze aan mijn ouders of ze hun daar laten staan of dat ze ze naar een goedkopere stal verhuizen.

Nou is mijn moeder totaal geen paarden mens maar mijn 2 pony's vind ze leuk en gaat ze ook wel eens mee wandelen samen met me vader. Mijn vader die heeft vroeger paard gereden ect dus die heeft er wel zeker iets mee.

Berdien

Berichten: 64503
Geregistreerd: 19-09-04
Woonplaats: Groningen

Re: Wat gebeurt er met jouw paard als je overlijdt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-19 19:20

Ik moet het nog een keer vastleggen, heb nu geen testament.

Maar mijn beide paarden gaan naar mijn staleigenaren. Eentje zullen ze denk ik houden, de ander mogen ze een goed huisje voor zoeken. Mijn ouders vinden mijn paarden heel lief, maar kunnen er niet voor zorgen. Ik sta al heel lang waar ik nu sta, ben dol op ze en weet dat ze zorgen voor paarden op een manier waar ik achter kan staan. Ze zijn ook wijs met beide paarden. Zowel mijn ouders als staleigenaren weten dit, maar het kan geen kwaad om het nog eens vast te laten leggen..

"Without you.. Without you the poetry within me is dead."

LukieBradley

Berichten: 6558
Geregistreerd: 08-11-04

Re: Wat gebeurt er met jouw paard als je overlijdt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-19 19:37

Ik vraag aan mijn vader nav dit topic wat hij zou doen met mijn 3 mini’s als ik zou komen te overlijden.
Zijn antwoord : verkopen 8)7
:') hij vond het een rare vraag _O- maar eigenlijk nog altijd iets waar ik zelf wel bij stil sta.

Ik heb een goede vriendin met een dierenopvang die ook paarden en ponys hebben en weet zeker dat zij ze (deels) zou willen overnemen in de opvang en wellicht op mijn huidige stal ook. Zou ze niet de handel in willen maar ja ik ben dan toch dood :x
De hond zou mijn moeder wel nemen, de katten weet ik niet :roll:
Mijn cavias worden onderverdeeld door cavia vrienden en daar heb ik al iemand voor aangesteld :') en een bekende beheert een goede opvang.
Konijnen weet ik zo ook niet.

Al hoop ik dat ik ze uiteraard allemaal overleef :))

Lukie* <3 15-06-2011 / 01-02-2013 Ik mis je kleine man..
Heino* mijn allerliefste kleine leermeester. 01-01-1995 / 13-07-2016. Mijn kleine koning ruim 3 jaar lang :)

Selka
Berichten: 8460
Geregistreerd: 15-10-09

Re: Wat gebeurt er met jouw paard als je overlijdt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-19 21:55

Tita, daarom hebben wij heel bewust geen namen van dieren genoemd. Ik kan hopelijk langer mee dan onze dieren :=

lies_sparkle

Berichten: 6126
Geregistreerd: 19-06-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-19 21:57

Mijn pony’s gaan naar mijn moeder, als legaat in mijn testament

Neonlight
Moderator Kantine

Berichten: 78498
Geregistreerd: 20-12-03
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-19 22:17

Getrouwd in gemeenschap van goederen, dus altijd naar mijn man, geldt voor alle beesten. En als hij denkt dat hij ze niet de nodige verzorging kan geven dan worden ze verkocht, zodat het dier daar niet onder lijdt. Geldt voor beide kanten, ook als hij eerder overlijdt.

Een ster was je altijd al, nu zul je als een ster aan de hemel fonkelen.
Dotje, 5 mei 2009- 21 januari 2010

[IM] Dag lieve Neon...
[IM] Dag lieve Michael, zeg je hallo tegen Neon?

Westhof

Berichten: 2902
Geregistreerd: 19-07-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-19 22:27

Ik heb (nog) niks officieel vastgelegd, maar ik heb wel met mijn ouders besproken dat mijn pony naar hun gaat en zij zullen hem dan aanhouden. Mijn moeder heeft niks met paarden, maar ze zegt dat ze het nooit over haar hart zou kunnen verkrijgen om hem te verkopen. Mijn vader heeft er wel wat meer feeling voor, dus die zou dan de verzorging op zich nemen. Die verzorgt hem ook als ik bijv. op vakantie ben. Pony staat volpension, dat scheelt wel.

Echt ideaal is het allemaal niet. Zelfs als ze hem uiteindelijk zouden verkopen, zou ik het ze niet kwalijk nemen. Dan zouden ze er echt wel een goed huisje voor zoeken.

troi
Berichten: 17002
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Re: Wat gebeurt er met jouw paard als je overlijdt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-19 22:31

Gaat naar mijn man dan. Maar hij is geen echt paardenmens. Is dol op mijn ruin hoor maar niet zo dol dat hij er ook echt wat mee kan doen. Daarom heb ik met mijn lesgever (onofficieel) afgesproken dat zij hem dan helpt om een nieuw plekje voor hem te vinden.

Vala

Berichten: 6728
Geregistreerd: 31-05-05
Woonplaats: Werkendam

Re: Wat gebeurt er met jouw paard als je overlijdt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-19 22:36

Mijn paard staat in mijn testament als paard, geen naam dus, gewoon het paard wat ik bij overlijden heb. Als ik overlijd is hij van mijn man die weet wat hij dan moet of kan doen. Als mijn man en ik gelijktijdig overlijden is mijn paard van mijn vader die ook weet wat ik dan wil. Ik wil er mijn schoonouders niet mee opzadelen.

rina

Berichten: 10147
Geregistreerd: 23-03-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Wat gebeurt er met jouw paard als je overlijdt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-19 23:05

Hier ook een langstlevende testament. Maar ik heb wederhelft al gezegd dat mocht ik eerder overlijden dan hem, hij Clips in moet laten slapen. Die wil niemand hebben en met haar problemen ga ik dat ook niet proberen. De rest kan verkocht cq een goed tehuis voor gezocht.

Te koop: Air One Inhalator. Voor meer info PB.

DreamGuide

Berichten: 2014
Geregistreerd: 10-08-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-19 23:06

Officieel gaat mijn paard over naar mijn ouders, maar ik heb met hen afgesproken dat zij haar aan mijn instructeur schenken als ik overlijd. Mijn instructeur is hier ook van op de hoogte en hij zal haar na mijn overlijden onder zijn hoede nemen. Dan weet ik zeker dat ze op dezelfde manier wordt verzorgd en getraind zoals ik zou doen. :)

Edit; ik denk overigens dat dit dan meer als bruikleen zou werken, als ik er niet meer ben zou mijn moeder mijn merrie denk ik niet kwijt willen, dat beessie lijkt veel te veel op mij. :')

Horonae• ZZ-licht + 10
Volg Horonae op instagram, klik hier!

Ir111

Berichten: 11943
Geregistreerd: 06-04-04
Woonplaats: home is where the heart is...

Re: Wat gebeurt er met jouw paard als je overlijdt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-19 23:13

Wij hebben testamentair vastgelegd wat er met alle dieren moet gebeuren als wij tegelijk overlijden. Overlijdt er eentje dan weten we van elkaar wat de bedoeling is met diens paard(en). Met sommige dieren gaat wat geld mee zodat we de 'ontvanger' niet met een enorme kostenpost opzadelen...

Zeg me, dat het niet zo is...
Mijn lieve Rhody; 6 maart 1998 - 17 juni 2010

24-09-2015 | De Kolonel - Welkom kerel! --- 12-11-2021 | Fritsje - Welkom vent!
[ITP] Een Zwitserse Kolonel in Nederland & [UK] [SCH] 'Plaats rust', glimlachte De Kolonel.

EllyC

Berichten: 8120
Geregistreerd: 18-12-07

Re: Wat gebeurt er met jouw paard als je overlijdt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-19 12:42

In mijn 1e testament had ik ze nagelaten aan een vriendin met 10.000 voor de zorg. Ik had er toen 2. Ze mocht dan zelf weten wat ze er mee zou doen. Verkopen of afmaken hoorde ook bij de opties. Ik wilde ten alle tijden voorkomen dat mijn ouders die niet met paarden hebben ze wilden houden uit eerbetoon naar mij.

Nu heb ik het zo geregeld dat een benoemde testamentair executeur bepaald wat er mee gedaan wordt ( heb er momenteel 3,5). Er ligt in de kluis een bericht voor hem wat ik zou willen op dat moment. Opbrengsten en kosten komen voor rekening van de benoemde erfgenamen.
Voordeel hier van is dat bij gewijzigd omstandigheden ik simpel de instructie kan aanpassen zonder naar de notaris te hoeven.

W-Mellaer's Wamailin M (6, jeugdkampioen Belgie connemara, drachtig van Bon Coeur B, 2024), Bon Mailin EC (1, te koop), Indy (20) B ruin en Vip (22) Z2 dressuur met 2 amazones)

Anoniem

Re: Wat gebeurt er met jouw paard als je overlijdt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-19 12:47

Wij gaan binnenkort eea vastleggen.

Mijn ene paard is een trauma paard, die blijft dus aan huis bij mijn vriend en gaat niemand mee liggen kloten, mocht hij het niet meer op kunnen brengen dan terug naar oude eigenaresse of wanneer dit geen mogelijkheid is een spuitje.

Mijn andere paard gaat terug naar de vorige eigenaresse.

Jessix

Berichten: 16428
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-19 12:52

Ik heb nog niets vastgelegd, maar er wel vaker over gesproken. Mijn ouders krijgen mijn dieren. Katten en hond houden ze sowieso. Misschien ook mijn mini pony's, maar ik heb gezegd dat ze mijn Lusitano's moeten verkopen. Zelf kunnen ze daar niet voor zorgen en ik wil niet dat ze gaan leuren met verzorgers of andere systemen waarbij andere mensen nodig zijn.

Natuurlijk zouden we ze graag naar een goed baasje doen waar ze voor altijd mogen blijven, maar dat is niet realistisch. Daarbij hebben ze beide ook nog best wel wat financiële waarden, dat gun ik mijn ouders dan liever dan dat zij ze weggeven en iemand anders ze voor de hoofdprijs verkoopt. Mijn vriendin, tevens fokker, kan ze wel helpen met de verkoop.

Maar uiteraard gaan wij allemaal tegelijk dood en is dit helemaal niet aan de orde. ;) :D

Granoek
Blogger

Berichten: 10469
Geregistreerd: 26-11-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-19 13:05

Oh ik vind dit best lastig. Iedereens keuze lijkt logisch op zijn eigen manier?
Mijn ouders doe ik er geen plezier mee, mijn zus heeft zelf een paard maar ik weet ook niet of zij blij zou worden als die van mij daar nog eens bij kwamen..
In eerste instantie zou ik op dit moment zeggen naar mijn vriend, puur omdat ik hun paarden heb gezien van veulen tot volwassen en ook heb mogen volgen hoe de oudere paarden daar lekker op pensioen staan.
In hun manieren kan ik me het beste vinden en mijn vriend weet 1000% hoe ik graag heb dat ze gehouden worden.
Maar zij hebben al zo veel paarden, ook hier weet ik niet of ik hun er niet meer last dan lust mee bezorg.

Qua financiën zegt mijn hoofd op dit moment dat heel mijn erfenis mag gaan naar degene die ook de paarden krijgt, om ze ermee te verzorgen. Ben niet zo'n spaarder, dus veel contantjes gaat dat niet zijn en ik heb zelf verder ook geen bijzonder spaardoel, dus ook levend zou mijn geld grotendeels naar de paarden gaan. Alleen maar fair dan.

Krijg helemaal kippenvel van hierover na te denken := Maar al bij al kan ik alleen maar hopen dat ze beide samen mogen blijven bij mijn vriend en hun trekpaarden omdat er op die manier het minst verandert voor hun qua levensstijl.

En nu ga ik stoppen want anders ga ik zo huilen en ik ben aan het werk :+

Nicky1963

Berichten: 1989
Geregistreerd: 26-03-13

Re: Wat gebeurt er met jouw paard als je overlijdt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-19 13:13

Mijn appaloosa blijft, de andere mag mijn man verkopen als hij dat zou willen. Wij hebben dit enkele jaren geleden al afgesproken, mondeling, maar niks op papier gezet.

ʇɟıɹɥɔsuǝʌoqǝʇsɹǝpuo

nuscaniels

Berichten: 1968
Geregistreerd: 17-05-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-19 13:51

Had ookal in het andere topic gereageerd maar hier hetzelfde.
Van de 5 worden er twee verkocht, 1 die nu 25 is gaat naar haar verzorgster en de andere twee ingeslapen als ze niet samen op hun vertrouwde plek kunnen blijven staan.
Laatste paard heb ik gekregen na overlijden van stalgenoot, andersom was al besproken dat mijn paard naar haar zou gaan.
Die twee staan al 9 jaar 24/7 samen, die horen bij elkaar

Het leven is als een kerstmuts


moonfish13
Berichten: 18227
Geregistreerd: 20-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-19 13:55

Mijn pony mag terug naar zijn fokker als ik ooit niet meer voor hem zorgen kan.
Dat kan ook zijn door ziekte, mijn ouders zijn geen paardenmensen en de fokkers hebben een eigen stalling en zijn stapelgek met mijn pony.
Zij zijn net zo gek zijn met hem als ik dat ben, en dat vind ik heel belangrijk.
Hij heeft cushing, ik moet er niet aan denken dat hij niet de zorg krijgt die hij nodig heeft en daar onder lijdt.

Spaansepony
Berichten: 990
Geregistreerd: 03-05-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-19 14:24

De oude pony zal mijn moeder houden en verder voor zorgen. Of in laten slapen, maar deze zou ze zelf ook nooit verkopen.

De rest zal ze zsm verkopen om er vanaf te zijn :+
Ze vind dat er toch teveel zijn en vind al jaren dat ik wat moet gaan opruimen Haha! Maar de oude pony heeft ze zelf ook op gereden dus voor haar ook emotionele waarde, al is dat beestje inmiddels 33 en kwakkelt op dit moment dus die overleeft mij niet (ga ik even vanuit)

MallyBelly

Berichten: 3530
Geregistreerd: 23-12-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-19 15:06

Mijn vriend zal ze verkopen aan de verzorgers of laten verkopen. Zijn goed recht, het is mijn hobby niet die van hem.

1 zal in de familie blijven omdat deze van mij, mijn moeder en zusje is.

[KS-MK] Lot's Zaïra Liz. en Mallow Baby's 3.0
Lot's Zaïra Liz. x Peterlena Hoeve's Fridus 28'06'2024
Lot's Mallow x Peterlena Hoeve's Fridus 28'06'2024

Dorien66

Berichten: 1645
Geregistreerd: 06-09-04
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-19 16:33

Granoek schreef:
Oh ik vind dit best lastig. Iedereens keuze lijkt logisch op zijn eigen manier?
Mijn ouders doe ik er geen plezier mee, mijn zus heeft zelf een paard maar ik weet ook niet of zij blij zou worden als die van mij daar nog eens bij kwamen..
In eerste instantie zou ik op dit moment zeggen naar mijn vriend, puur omdat ik hun paarden heb gezien van veulen tot volwassen en ook heb mogen volgen hoe de oudere paarden daar lekker op pensioen staan.
In hun manieren kan ik me het beste vinden en mijn vriend weet 1000% hoe ik graag heb dat ze gehouden worden.
Maar zij hebben al zo veel paarden, ook hier weet ik niet of ik hun er niet meer last dan lust mee bezorg.
Qua financiën zegt mijn hoofd op dit moment dat heel mijn erfenis mag gaan naar degene die ook de paarden krijgt, om ze ermee te verzorgen. Ben niet zo'n spaarder, dus veel contantjes gaat dat niet zijn en ik heb zelf verder ook geen bijzonder spaardoel, dus ook levend zou mijn geld grotendeels naar de paarden gaan. Alleen maar fair dan.
Krijg helemaal kippenvel van hierover na te denken := Maar al bij al kan ik alleen maar hopen dat ze beide samen mogen blijven bij mijn vriend en hun trekpaarden omdat er op die manier het minst verandert voor hun qua levensstijl.
En nu ga ik stoppen want anders ga ik zo huilen en ik ben aan het werk :+

Zou toch maar wat gaan vastleggen, want zonder papierwinkel voor jou en je vriend, worden je ouders toch jouw erfgenaam. Beetje jammer als het door omstandigheden (fiscus bijvoorbeeld) dan niet gaat zoals jij het graag wil.

instagram: @dorien_66


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 63 bezoekers