Welk krachtvoer?

Moderators: balance, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
lara_sky123

Berichten: 38
Geregistreerd: 06-11-16

Welk krachtvoer?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-19 11:24

Hoihoi,
Ik was benieuwd naar jullie mening over welk krachtvoer ik mijn paard zou moeten geven.
Ik heb een ruintje van 10 jaar (grote E-pony) die momenteel 24/7 op de wei staat. (Wanneer het gras erg kort wordt, krijgen ze er 's avonds hooi bij) Normaal rijd ik hem ongeveer 4 keer per week en heeft hij 1/2 dagen vrij, de rest van de dagen wordt hij gelongeerd of doen we grondwerk. Helaas heb ik het de laatste tijd wat druk met school gehad, dus heb ik hem wat minder kunnen rijden en heeft hij nu wel een flink grasbuikje. Ik ben weer bezig met hem meer beweging geven, maar ik vraag me echt af welk krachtvoer hij her beste kan krijgen. Ik geef hem altijd na het rijden/longeren ongeveer een kwart schep basisbrok, of basismuesli van Subli. Hij is best wel een actief paard met veel energie, maar is na driekwartier rijden al wel wat moe. Ik zoek dus krachtvoer waar hij niet van aankomt, aangezien hij momenteel niet de slankste is, waar wel wat energie in zit, maar niet zoveel dat hij te heet wordt (wat hij vooral bij springen/buitenrijden nog wel wil worden). Ik rij verder geen wedstrijden met hem.

Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-19 11:28

Moe is vaak ook een groot stuk gebrek aan conditie. Van basisbrok/ sportbrok (veel suiker en zetmeel) kunnen ze ook 'leeg' voelen qua energie: je voert er namelijk alleen piek-energie mee. Geen langzame energie.
Voor het werk dat jouw paard doet, haalt hij voldoende uit goed hooi (of eventueel goed voordroog) en een vitaminebrok. Je kunt dat aanvullen met lijnzaadbrok voor langzame energie. Als je per se een brok of muesli wil voeren, kijk dan naar endurance voeding. Daar zit een hoger aandeel vetten in voor langzaam vrijkomende energie, zodat je niet zo'n piek en dip daarna krijgt zoals bij suiker/ zetmeel.

Renee_S

Berichten: 2666
Geregistreerd: 22-04-13
Woonplaats: Heeze

Re: Welk krachtvoer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-19 11:31

Je kan ook op zoek naar een 'arme' muesli (bijvoorbeeld Pavo Nature's Best) en deze, indien gewenst, aanvullen met een vitaminebrokje. Maar een vitaminebrokje zou afhankelijk van hoeveel krachtvoer (muesli) je wil voeren niet eens per se nodig zijn.

Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-19 11:32

Renee_S schreef:
Je kan ook op zoek naar een 'arme' muesli (bijvoorbeeld Pavo Nature's Best) en deze, indien gewenst, aanvullen met een vitaminebrokje. Maar een vitaminebrokje zou afhankelijk van hoeveel krachtvoer (muesli) je wil voeren niet eens per se nodig zijn.


Ik zou het omdraaien: als je van een muesli genoeg wil geven om aan de vitaminen/mineralen behoefte te voldoen, moet je al gauw 2-3 kg voeren voor een paard in rust. Dat doet bijna niemand. Uiteindelijk is een vitaminekorrel vanuit dat perspectief vaak een goedkopere manier dan voeren, als je goed wil voeren ;)

Renee_S

Berichten: 2666
Geregistreerd: 22-04-13
Woonplaats: Heeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-19 11:33

Skippy01 schreef:
Renee_S schreef:
Je kan ook op zoek naar een 'arme' muesli (bijvoorbeeld Pavo Nature's Best) en deze, indien gewenst, aanvullen met een vitaminebrokje. Maar een vitaminebrokje zou afhankelijk van hoeveel krachtvoer (muesli) je wil voeren niet eens per se nodig zijn.


Ik zou het omdraaien: als je van een muesli genoeg wil geven om aan de vitaminen/mineralen behoefte te voldoen, moet je al gauw 2-3 kg voeren voor een paard in rust. Dat doet bijna niemand. Uiteindelijk is een vitaminekorrel vanuit dat perspectief vaak een goedkopere manier dan voeren, als je goed wil voeren ;)


Klopt hoor, al is 2-3KG natuurlijk ook afhankelijk van het gewicht van je paard, voor een pony is 1,5-2 vaak al voldoende. Wij voeren die van ons weldegelijk 2kg. Maar hij 'moet' voldoende en smakelijk krachtvoer hebben ivm zijn supplementen voor artrose. Welke hij met een vitaminekorrel helaas echt niet eet.

Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-19 11:37

Renee_S schreef:
Klopt hoor, al is 2-3KG natuurlijk ook afhankelijk van het gewicht van je paard, voor een pony is 1,5-2 vaak al voldoende. Wij voeren die van ons weldegelijk 2kg. Maar hij 'moet' voldoende en smakelijk krachtvoer hebben ivm zijn supplementen voor artrose. Welke hij met een vitaminekorrel helaas echt niet eet.


Dan begrijp ik het ja. Maar ik denk dat heel veel mensen best makkelijk denken over muesli/brok tov vitaminekorrel en dan verwachten dat ze met een 500gram muesli een paard gezond kunnen houden en dat het dus goedkoper is dan vitaminekorrel. Vandaar dat ik het zo even verwoord, tekorten kunnen op langere termijn echt ellende geven :)

lara_sky123

Berichten: 38
Geregistreerd: 06-11-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-19 11:39

Skippy01 schreef:
Renee_S schreef:
Klopt hoor, al is 2-3KG natuurlijk ook afhankelijk van het gewicht van je paard, voor een pony is 1,5-2 vaak al voldoende. Wij voeren die van ons weldegelijk 2kg. Maar hij 'moet' voldoende en smakelijk krachtvoer hebben ivm zijn supplementen voor artrose. Welke hij met een vitaminekorrel helaas echt niet eet.


Dan begrijp ik het ja. Maar ik denk dat heel veel mensen best makkelijk denken over muesli/brok tov vitaminekorrel en dan verwachten dat ze met een 500gram muesli een paard gezond kunnen houden en dat het dus goedkoper is dan vitaminekorrel. Vandaar dat ik het zo even verwoord, tekorten kunnen op langere termijn echt ellende geven :)


Zou zulke pavo summerfit koeken ook voldoende zijn denk je?

Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-19 11:41

lara_sky123 schreef:
Zou zulke pavo summerfit koeken ook voldoende zijn denk je?


Ow, begin dáár alsjeblieft niet aan. Als je zo'n koek wil doen, haal dan de koek van Marstall. die van pavo is een suikerbommetje... Áls je pavo wil voeren, dan een ander product :) (ik zou opteren voor de pavo vital in dat geval zelf, ben je met 'een handje' per dag klaar zogezegd)

Shaggy09

Berichten: 8105
Geregistreerd: 24-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-19 11:44

En een basis sport brok ipv een basis brok? En dan beginnen met een kwartje na het rijden. Dan zou ik wel proberen om even wat meer te rijden want je paard zijn conditie is waarschijnlijk wat ingekakt.

Die koeken zou ik niet doen, dat zijn echt suikerbommen en echt efficient is het imo ook niet. Maar dat laatste is natuurlijk een persoonlijk dingetje.

lara_sky123

Berichten: 38
Geregistreerd: 06-11-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-19 11:48

Shaggy09 schreef:
En een basis sport brok ipv een basis brok? En dan beginnen met een kwartje na het rijden. Dan zou ik wel proberen om even wat meer te rijden want je paard zijn conditie is waarschijnlijk wat ingekakt.

Die koeken zou ik niet doen, dat zijn echt suikerbommen en echt efficient is het imo ook niet. Maar dat laatste is natuurlijk een persoonlijk dingetje.


Ben ik inderdaad weer mee bezig :)

lara_sky123

Berichten: 38
Geregistreerd: 06-11-16

Re: Welk krachtvoer?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-19 11:49

Hebben jullie ook ideeën kwa voer wat bij de welkoop gehaald kan worden? Het handigst zou zijn als ik vandaag even langs de welkoop zou kunnen. Als daar niet iets geschikts is dan bestel ik wel wat online :)

Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-19 11:50

lara_sky123 schreef:
Hebben jullie ook ideeën kwa voer wat bij de welkoop gehaald kan worden? Het handigst zou zijn als ik vandaag even langs de welkoop zou kunnen. Als daar niet iets geschikts is dan bestel ik wel wat online :)


Pavo vital :)
Dat hebben ze bij welkoop wel.

Shaggy09

Berichten: 8105
Geregistreerd: 24-08-10

Re: Welk krachtvoer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-19 11:53

Subli en Pavo hebben ze best veel van bij welkoop dacht ik.

Mizora

Berichten: 18090
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-19 12:10

Gemiddeld gesproken moet je zo'n 500g krachtvoer/100kg paard voeren om voldoende vitaminen en mineralen te voeren, en een schep muesli is ergens tussen de 600 en 1000g/schep, meestal zo rond de 850g. Dus een paard van 500kg moet dan 2.5kg krijgen, wat neerkomt op 3 scheppen. Een schep brok is overigens zo'n 1-1.2kg, meestal zo'n 1150g. Het feit dat paarden rustiger zijn op muesli dan op brok heeft o.a. hier zijn oorsprong, als je 3 scheppen krachtvoer voert en het is een gemiddelde brok en een gemiddelde muesli, voer je dan bijna een kg krachtvoer minder.

Hoeveel mineralenbrok je moet voeren, hangt af van de soort die je voert. Metazoa broxxx raad ik af, Subli bikkels zou ik alleen voeren als ze op het gras staan vanwege de lage vit. E.

De summerfit-koeken zijn echt geen suikerbommen. Dat is onzin, maar sommige paarden krijgen er wel jeuk op, dus dat is een aandachtspunt. Het suiker + zetmeelgehalte zit op 22% (6% suiker, 16% zetmeel). Daarop zit ook de subli basisbrok. De Subli sportbrok zit op 34% en de prestatiebrok zelfs op 39%.

De koeken zijn ook prima efficient, je moet er 50g/100kg paard van voeren. Van de subli basisbrok moet je 600g/100kg paard voeren en zit je dan nog laag in vit. E. Van de subli sportbrok moet je 500g/100kg paard voeren, maar zit je nog lager in de vit. E. Van de prestatiebrok moet je 400g/100kg paard voeren, en is de hoeveelheid vit. E wat acceptabeler, maar nog steeds lager dan ik als ondergrens aanhoud voor mineralenbrokken. Van de Subli basismuesli moet je zelfs 1kg/100kg paard geven voor voldoende vitaminen en mineralen.

Hier heb ik een heel rijtje vitaminen- en mineralenbrokken op een rij gezet voor een paard van 500kg en met 10kg hooi. De dosering is gekozen op minimaal 80% van de optimale vit. E (de minimale dosering is 35% van de optimale dosering) en verder op 100% van de vitaminen en mineralen, uitgezonderd Na en Cl, samen beter bekend als keukenzout. Dit om 2 redenen: het is makkelijk zelf toe te voegen en vaak wordt het niet benoemd, maar dat betekent niet per se dat het er niet in zit.
De enige uitzondering verder is Pavo Vital. Ik ben het niet eens met de hoeveelheid vit. A die volgens hen in het hooi zit, ik gebruik hiervoor de gegevens van het CVB. Echter is het verder een prima mineralenbrok, en zolang je hem niet in zet voor jonge paarden (die een verdubbelde vit. A-behoefte hebben), zou ik me dat niet als reden zien om het niet te gebruiken.

Ik werk met ratio's. Een ratio van 1 is gelijk aan 100%. Links in beeld staat hoeveel de waarde 1 is voor dat mineraal of die vitamine. Die is, op vit. E na, de hoogste onderwaarde voor een volwassen paard (ruin of merrie) in rust van het CVB en NRC. Dit zijn resp. de nederlandse en amerikaanse voedingsbijbels voor paarden. Het is niet zo dat de één consequent hogere minimale waarden geeft dan de ander, ze wisselen elkaar af.

Afbeelding
Voor de oplettende lezer, de dosering is door mij bepaald en wijkt in vrijwel alle gevallen af van de geadviseerde hoeveelheid. Van een klein beetje (75g i.p.v. 65g bij Vitalbix DC) tot zeer veel (120g i.p.v. 50g bij Metazoa Broxxx). Ik heb dus niet de advieshoeveelheden van de fabrikant leidend laten zijn, maar de adviesmineralen en de aanwezige mineralen leidend laten zijn.

De kolom hooi is ingevuld door middel van de gemiddelde waarden van Nederlands hooi. Mocht je zelf een uitgebreide analyse (het gaat voornamelijk om koper, zink en selenium) hebben laten maken en je van een bepaalde mineralenbrok wil weten hoeveel je er dan van wilt voeren, mag je mij mailen. Als ik de mineralenbrok al in mijn database heb staan is dat niet zoveel werk.

Zelf zou ik kiezen om Marstall Force te combineren met een kwart schep muesli (welke hij dan ook lekker vindt). Het is geen probleem om het 10 minuten te weken om selecteren te voorkomen.

Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-19 12:22

Mizora schreef:
Hoeveel mineralenbrok je moet voeren, hangt af van de soort die je voert. Metazoa broxxx raad ik af, Subli bikkels zou ik alleen voeren als ze op het gras staan vanwege de lage vit. E.

De summerfit-koeken zijn echt geen suikerbommen. Dat is onzin, maar sommige paarden krijgen er wel jeuk op, dus dat is een aandachtspunt. Het suiker + zetmeelgehalte zit op 22% (6% suiker, 16% zetmeel). Daarop zit ook de subli basisbrok. De Subli sportbrok zit op 34% en de prestatiebrok zelfs op 39%.

De koeken zijn ook prima efficient, je moet er 50g/100kg paard van voeren. Van de subli basisbrok moet je 600g/100kg paard voeren en zit je dan nog laag in vit. E. Van de subli sportbrok moet je 500g/100kg paard voeren, maar zit je nog lager in de vit. E. Van de prestatiebrok moet je 400g/100kg paard voeren, en is de hoeveelheid vit. E wat acceptabeler, maar nog steeds lager dan ik als ondergrens aanhoud voor mineralenbrokken. Van de Subli basismuesli moet je zelfs 1kg/100kg paard geven voor voldoende vitaminen en mineralen.


Ik heb even geknipt in jouw bericht Mizora, niks gewijzigd, alleen geknipt :)

Gemiddelde sportbrok en basisbrok noem ik ook 'suikerbommen' ;) (ik noem dingen al snel suikerbommen). Mijn huidige paard en twee vorige paarden (2 amerikanen en nu een haf, wel redelijk 'sober' te noemen dus, hoewel de amerikanen dat qua eiwitbehoefte niet waren) jeuken zich suf op dat soort voer. De ene amerikaan ontwikkelde er ook maagzweren op. Ik probeer dus écht onder 10-12% S+Z te voeren of dusdanig kleine hoeveelheden (vitaminekorrel dus) dat het totaalaandeel verwaarloosbaar is. Op de pavo koeken schuurden de eerste twee echt flink. Op de marstall koeken dan weer niet. Huidige paard probeer ik niet eens op koeken.
Ik ken de tabellen ook inderdaad, gebruik primair de CVB tabel en weet dat ik zelf op seleniumarme grond zit, mangaanrijk, ijzerrijk en kaliumrijk. Daar kun je dan op aanpassen. Maar ook het individuele paard vraagt wat aanpassingen vaak, zo kan mijn huidige merrie niet tegen luzerne. Als drager niet, als los product niet.

Metazoa raad ik ook structureel af.
Vitalbix moet werken voor je paard (mijne kan dus niet tegen de drager)
Marstall werkt hier fijn.