Wat gebeurt er met jouw paard als je overlijdt?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Daihyo

Berichten: 87994
Geregistreerd: 01-06-01

Wat gebeurt er met jouw paard als je overlijdt?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-05-19 13:50

Een vraag die in me op kwam na lezen van dit topic: [TAO] Paard in testament, welk bedrag geef je mee?
Eigenlijk dus nog een stap ervoor: wat gebeurt er met jouw paard als je overlijdt? Wat heb je hier over vastgelegd? Of niet? Welke afspraken heb je gemaakt? Heb je je paard in je testament opgenomen of gaat hij automatisch over naar je partner of andere wettelijk geregelde erfgenaam (ouders?)?

Ik heb hier eigenlijk nog niets voor geregeld. Als ik kom te overlijden zijn mijn ouders automatisch erfgenamen. Nu denken mijn vriend en ik over een geregistreerd partnerschap, waardoor dat automatisch op hem overgaat. Tenzij ik een testament opmaak bij de notaris.

Zowel mijn ouders als mijn vriend zijn geen paardenmensen. Mijn ouders zouden er echt geen raad mee weten, mijn vriend zou daar nog wel voor open staan. Maar zal dan wel hulp nodig hebben.
Kortom, wat hebben jullie geregeld?

∞ ♥ Jim & Noura & Ximo ♥ ∞
https://www.equinoji.nl - onafhankelijk voedingsadvies voor paarden - snacknetjes te koop

Met korting naar Equiday? Ga naar www.equiday.nl, gebruik de code EN24 bij het afrekenen en krijg 10% korting!!


corientjuhh

Berichten: 9820
Geregistreerd: 19-11-07
Woonplaats: In een hunebed

Re: Wat gebeurt er met jouw paard als je overlijdt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-19 13:51

Mijn beesten en spullen gaan naar mn ouders :)

Dilanda D; B+1 *verkocht Duoaparte; B+7 *verkocht
Nistral B+26 (pr 198) L1+28 (pr 199,5) L2+11 (pr 193,5) M1+18 (pr 185) M2+2 (pr 183,5) nu vollop in de western naast BB springen Nobi beleerd


Kabayo

Berichten: 13745
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-19 13:51

Blijft bij mijn ouders. Die hebben een hobbyboerderij met meerdere paarden aan huis

Ik heb een fries (met pasgeboren veulen) , 2 shetlanders en een welsh hengstje van 1

If pretty is all you have, ugly is all you are...
[KS-MK] Zilver werkt aan een nieuw wonder!

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23370
Geregistreerd: 09-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-19 13:53

ik had altijd geregeld dat mijn oude merrietje naar een vriendin zou gaan en als die haar niet meer kon houden werd ze ingeslapen. Mijn ruin mocht verkocht.
inmiddels is mijn merrie ingeslapen en mijn ruin loopt in bruikleen dus denk dat hij daar blijft dan.

kleine muisjes hebben kleine wensjes,
beschuitjes met gestampte mensjes!

Isabel_k

Berichten: 4762
Geregistreerd: 18-03-12
Woonplaats: Zuid holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-19 13:56

Ik heb hier nog niet echt over nagedacht. En dat terwijl dit paard na iemand zijn overlijden bij mij terecht is gekomen. Ik heb dus aan de andere kant van deze beslissing gezeten.

Als ik logisch nadenk, denk ik dat mijn paard bij mijn moeder blijft. Ze heeft al jaren paarden en ik denk dat mijn ruin dan zijn leventje op de wei mag slijten. Hem maak ik niet blij met nog een verhuizing en daarbij heeft hij ook een verleden waardoor ik hem graag dichtbij hou. :j Wellicht zoekt ze een leuke verzorger die dingen met hem gaat ondernemen. Maar verkocht wordt hij niet.

IG: @arabierjoep

anjali
Berichten: 14914
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-19 13:59

Ik heb hiervoor dus een testament gemaakt,om mijn paard verzorgd achter te laten. En ook nog een levenstestament, Om ervoor te zorgen dat zijn rekeningen netjes betaald blijven als ik in een toestand zou geraken dat ik zelf mijn financieen niet meer zou kunnen beheren.

Daihyo

Berichten: 87994
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-05-19 14:00

Hebben jullie dit ook ergens vastgelegd (officieel of onofficieel?)?

∞ ♥ Jim & Noura & Ximo ♥ ∞
https://www.equinoji.nl - onafhankelijk voedingsadvies voor paarden - snacknetjes te koop

Met korting naar Equiday? Ga naar www.equiday.nl, gebruik de code EN24 bij het afrekenen en krijg 10% korting!!

Isabel_k

Berichten: 4762
Geregistreerd: 18-03-12
Woonplaats: Zuid holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-19 14:01

Amanda schreef:
Hebben jullie dit ook ergens vastgelegd (officieel of onofficieel?)?

Nee. Op dit moment nog niet. Ik moet er nog even een echt plan voor gaan bedenken.

IG: @arabierjoep

Autumnn

Berichten: 8011
Geregistreerd: 26-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-19 14:01

Mijn merrie zou naar mijn vriendin gaan, merrie was al ouder en die voldeed dus met een weilandje. Helaas is mijn merrie vorig jaar ingeslapen dus dat is niet meer aan de orde.
Wanneer ik een nieuw paard zou kopen zou die of naar de vorige eigenaar gaan of verkocht worden.

Kabayo

Berichten: 13745
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-19 14:02

Amanda schreef:
Hebben jullie dit ook ergens vastgelegd (officieel of onofficieel?)?

Nee niet vastgelegd. Wel iets om overna te denken dus ga ik zeker doen.

Hoe zit dat als je gaat trouwen? Is mijn paard dsn automatisch van hem? Mijn vriend heeft niks met paarden en mijn ouders wel. Zou het zonde vinden dat hij ze verkoopt terwijl het niet hoeft. Al zou ik hem wel snappen

If pretty is all you have, ugly is all you are...
[KS-MK] Zilver werkt aan een nieuw wonder!

Daihyo

Berichten: 87994
Geregistreerd: 01-06-01

Re: Wat gebeurt er met jouw paard als je overlijdt?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-05-19 14:07

Tenzij je dat opneemt in een testament :j
Anders wordt hij inderdaad automatisch jouw erfgenaam.

∞ ♥ Jim & Noura & Ximo ♥ ∞
https://www.equinoji.nl - onafhankelijk voedingsadvies voor paarden - snacknetjes te koop

Met korting naar Equiday? Ga naar www.equiday.nl, gebruik de code EN24 bij het afrekenen en krijg 10% korting!!

pien_2010

Berichten: 42810
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-19 14:11

Als ik overlijd gaan mijn paarden automatisch naar mijn man (testament op langs levende gemaakt) en hij zal de paarden, trailer, en alle spullen schenken aan lieve Bokkers (noem lekker geen namen :P ) die altijd voor ons klaar staan en ons helpen. Mijn man is te oud om de paarden nog te kunnen doen alleen.
Dus pas als mijn man overlijd, moet ik iets gaan regelen, maar als ik zie dat het niet meer gaat, dan gaat in een keer alles weg en regel ik dat zelf. Dus alleen als wij samen opeens wegvallen hebben we een probleem.

Daihyo

Berichten: 87994
Geregistreerd: 01-06-01

Re: Wat gebeurt er met jouw paard als je overlijdt?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-05-19 14:12

Dan wordt de volgende in lijn erfgenaam, bijvoorbeeld kinderen of broers/zussen als er geen kinderen zijn.
Hoe dat verder gaat weet ik eigenlijk niet. Neven/nichten denk ik?

∞ ♥ Jim & Noura & Ximo ♥ ∞
https://www.equinoji.nl - onafhankelijk voedingsadvies voor paarden - snacknetjes te koop

Met korting naar Equiday? Ga naar www.equiday.nl, gebruik de code EN24 bij het afrekenen en krijg 10% korting!!

mariettek

Berichten: 1684
Geregistreerd: 25-02-06
Woonplaats: Ermelo

Re: Wat gebeurt er met jouw paard als je overlijdt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-19 14:18

Dan zijn ze van mijn man.
Aan hem de keus om ze te houden (ze staan aan huis) of (deels) te verkopen. Hij weet daarvoor wie hij moet benaderen ivm verkoop.

Ik vind dat ik niet van hem mag verlangen dat hij ze voor altijd zou houden. Hij weet niet wat hij met ze zou doen als ik kom te overlijden.

Als wij beiden overlijden heb ik niks geregeld.

"Nooit gedacht dat ik een Tattoo zou hebben... en het is helemaal zeker, hij gaat nooit meer weg!!" ;)
"Niets is zo prachtig als een Aria!" KLIK! Wie weet waar Elliot van manege Schildknecht is? *KLIK*

dekensenzo

Berichten: 158
Geregistreerd: 25-06-14
Woonplaats: Sloten

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-19 14:18

Mijn paard zou terug gaan naar zijn vorige eigenaar (nu mijn vriend) in Spanje. Als ik daar tzt woon blijft paard ook bij hem. Kosten etc neemt hij dan voor zijn rekening.
Mocht hij nu overlijden komen zijn paarden naar NL bij mij. (op de handelspaarden na die worden dan verkocht). Zodra ik daar woon komt de stal ook op mijn naam en zal ik daar blijven wonen met de paarden. Mochten we beiden overlijden, geen idee hoe het dan komt, Daar hebben we nog niet over nagedacht..

http://www.paardendekensenzo.nl Spaanse vlag zweetdekens en halsters

L_iek
Berichten: 9664
Geregistreerd: 11-01-07

Re: Wat gebeurt er met jouw paard als je overlijdt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-19 14:22

Onze fjord is van mijn vriend en mij samen. Als ik dood ga dan blijft hij van mijn vriend en andersom hetzelfde. Mochten we allebei komen te overlijden dan gaat mijn fjord naar mijn ouders.

Selka

Berichten: 8460
Geregistreerd: 15-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-19 14:46

Naar mijn partner en als wij beiden overlijden naar mijn ouders met voldoende geld voor de verzorging.
Mochten mijn ouders er niet meer zijn naar mijn broertje.

Is allemaal vastgelegd in onze testamenten.

Selma, Ca$h Cow, e pluribus unum

Dennis

Berichten: 31456
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Re: Wat gebeurt er met jouw paard als je overlijdt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-19 14:58

Ze gaan naar mijn man, maar wat moet die met 5 pony's?
Mijn wedstrijd pony's zullen verkocht worden, die kunnen nog heerlijk bij een ander genieten.

De 3 pensionado's (waarvan 1 eigenlijk al zijn pony is, 11, 22 en 25 jaar oud, 11 jaar, 18 jaar en 13 jaar bij ons, eentje heb ik langer dan dat ik mijn man ken) zullen blijven tot ze dood gaan. Wie wil er 2 cushing pony's (waarvan 1 met flink veel melanomen, een sarcoid en een atactisch been, en de ander die verder wel 'gezond' is een trauma voor de wagen) en een pony met artrose (en een apart karakter)? Wij zijn er gek mee, maar wat moet een ander er mee?

Super fijn voer bestel je hier: https://equilin.eu/?partner=217
*Als je haar voor je ogen waait, als je jas om je lichaam draait, als de wind langs wangen aait, weet dat ik je mis* - Acda en de Munnik

Saul

Berichten: 9633
Geregistreerd: 15-11-03
Woonplaats: Brabant

Re: Wat gebeurt er met jouw paard als je overlijdt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-19 15:00

Ik heb niks vastgelegd. Maar alle dieren (en spullen trouwens) zijn voor mijn vriend.
Wij gaan trouwen dus dan zal er het een en het ander vast gelegd worden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-19 15:07

Ik heb niks vastgelegd, maar ben altijd duidelijk geweest in mijn wens wat mijn paarden betreft.
Mijn shetlander mag onder geen beding verkocht worden, mijn spaargeld laat ik 'aan haar' na, ik wil dat het gebruikt wordt om haar te verzorgen. Gezien haar ziekte mag ze absoluut niet verkocht worden, wanneer mijn nabestaanden niet meer voor haar kunnen zorgen wil ik dat ze haar in laten slapen.

Wat betreft mijn paard vind ik het lastig. Ze is nu 12 jaar, dus nu zou ik zeggen: aan jullie de keuze. Of ze blijft bij de familie, of schakel iemand in om te verkopen. Met de juiste persoon heeft ze een prachtig leven voor zich. Mijn ouders weten wie ze voor de verkoop kunnen benaderen. Zijn we 10-15 jaar verder, dan hoop ik dat ze haar van haar pensioen laten genieten, wanneer dat niet kan wil ik dat ze haar in laten slapen. Ik wil niet dat er met een oud paard met 'special needs' wordt gesleept. :n

Frummels

Berichten: 7030
Geregistreerd: 07-02-12
Woonplaats: Den Haag

Re: Wat gebeurt er met jouw paard als je overlijdt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-19 15:20

Mijn pony blijft bij mijn man als ik overlijd.

LovingTweety

Berichten: 10435
Geregistreerd: 25-11-03

Re: Wat gebeurt er met jouw paard als je overlijdt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-19 15:23

Ik heb er 3 in pensioen van de manege, ik ga er vanuit dat zij daar dan weer over gaan. De andere 3 neem ik aan dat mijn vriend icm de manege een oplossing bedenkt.

spottedponie
Berichten: 2960
Geregistreerd: 07-09-09
Woonplaats: Berkel Enschot

Re: Wat gebeurt er met jouw paard als je overlijdt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-19 17:08

Mijn paard zal dan van mijn vriend worden, en verder blijft ze staan waar ze staat, bij zijn oom waar ze super verzorgd word... Hij heeft al aangegeven haar niet weg te doen als er iets met mij gebeurt, andersom geld dat voor mij voor zijn honden ook...

"There's something about jumping a horse over a fence, something that makes you feel good, perhaps it's the risk, the gamble, in any event it's a thing I need"

ImLucky

Berichten: 714
Geregistreerd: 26-09-13
Woonplaats: Zuid-Holland zuid

Re: Wat gebeurt er met jouw paard als je overlijdt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-19 17:24

denk dat mn jongste verkocht word zodat er gewoon iemand mee kan blijven werken. en mn oudje met shetlander staan op de boerderij bij mijn ouders niet in de weg, en anders dat oudje inslapen en de shet bij andere familie onderbrengen.

LUCKY-Liberto-24j-gelderse pony-ruin-drL1+9-buitenritjes pensioen<3 lucky en anika gaan los op het strand in oudorp!!
ANIKA-van de zuidzijde-10j-2e premie shetland-merrie-grasmaaier en bak slepen<3
Karel-Cestino Rosa MDM-5j- hannoveraan (brandmerk 86) (cloney(contender)xEsprit)-zadelmak!<3

Juut

Berichten: 6898
Geregistreerd: 10-01-04
Woonplaats: Vlakbij het vagevuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-19 17:53

Het is heel hard, maar mijn paard zou naar de slacht gaan... Mijn ouders zijn geen paardenmensen, vriendin wilt hem wel verzorgen van zijn eigen budget, maar niet met hem werken, en een paard houden is nu eenmaal duur. Mijn erfenis gaat na uitvaart niet voldoende wezen voor ouder paard nog een aantal jaar te houden. Gezien zijn leeftijd en karakter, en graag willen werken, is gratis weggeven aan een goede plek ook een uitdaging :\

Handig he...brandgel
Epona paardenmassage
Leef vandaag, niemand heeft je morgen beloofd


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: fransje23 en 28 bezoekers