Vermoedelijk klophengst gekocht als ruin, wat nu?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Omenstabij

Berichten: 129
Geregistreerd: 20-02-19

Vermoedelijk klophengst gekocht als ruin, wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-04-19 19:24

Hi,

Ik ben nu ongeveer 2 maanden eigenaar van een kleine Shetlander van nog geen 3 jaar oud. Voordat hij bij mij kwam stond hij er heel leuk bij, twee maatjes (twee ruintjes, ook Shets, van zijn leeftijd), en waren er dan ook geen problemen. 24/7 op een zandpaddock met afdek.
Eigenlijk sinds ik hem verhuisd heb naar een plekje dicht bij mijn huis (een kudde van 1 merrie en 2 ruinen) is het probleemgedrag ontstaan. De merrie was 'zijn' merrie en haar verplaatsen of ook maar iets met haar doen resulteerde in gevaarlijke situaties. Door lint heen breken, over en onder dingen door.
Was hij niet met haar bezig dan was hij wel aan het hinniken naar alles wat voorbij liep. (Stalling was zo gelegen dat er veel paarden voor bosrit voorbij komen.) Hij stond ook daar 24/7 buiten met schuilmogelijkheden, op zand.
Doordat het een onveilige situatie bleef, hoewel er op den duur wel wat rust kwam in de kudde zelf maar hij nog steeds niet van 'zijn' merrie gescheiden kon worden, moesten we weg. Doordat er ook een verhuizing aan zit te komen heb ik besloten om hem naar een opfokstalling te doen. Dit heeft absoluut niet mijn voorkeur maar mijn beredenatie was dat hij dan met leeftijdsgenoten kon ravotten.

Nou pakt dit dus een heel stuk minder uit dan ik gehoopt had. Vandaag zijn we langs geweest en vertelde de man die het daar runt dat hij in meerdere groepen geplaatst is maar dat hij de shetlanders waarmee hij stond nog geen centimeter gunde. Nu staat hij (tijdelijk) in een 3 bij 3 stal, hooibaal ervoor geschoven zodat hij de stal niet kan ontvluchten en zodat het wat prikkel armer is en staat hij in zijn eentje. Neus neus contact met andere paarden is voor hem niet mogelijk.
Ik snap de keuzes van de opfok. Hij is in staat zichzelf te verwonden om 'zijn zin' te krijgen, wat zijn 'zin' op dat moment is.

Nou is dit mijn eerste paard en mijn enige ervaring (verzorgpaard) was met een merrie. Ik heb dus totaal geen idee wat normaal en wat afwijkend paardengedrag is. In zijn paspoort staat een dierenarts en een datum wanneer hij geruind is, maar de vee-arts die mijn Shet gezien heeft ten tijde dat hij nog hier stond (voor een verkoudheid), vond dat hij hengstengedrag vertoonde en ook de opfok merkte op dat hij pittiger reageerde dan gebruikelijk.

Nu ben ik absoluut van mening dat de vrouw die hem aan me verkocht heeft hier géén weet van had kunnen hebben. Hij stond ten alle tijden met ruinen en was in die opstelling kalm en in balans. Sinds ik hem dus uit zijn omgeving heb gehaald is hij onrustig, constant aan het hinniken, fel tegen andere paarden, heel defensief ten opzichte van toendertijd zijn merrie.

Maar wat kan ik doen? Bij de opfok gaan ze volgende week hem buiten plaatsen met een groep en gaan ze aankijken hoe het dan gaat. Gaat dit niet goed word ik gebeld. De man had het over een 'varkensvaccinatie' maar zoals hij het omschreef klonk het gewoon als chemische castratie. Mocht het tot zover komen (wat ik wel verwacht, gezien zijn huidige gedrag) wil ik dat ze eerst zijn testosterongehalte gaan testen en dáárna pas een chemische castratie doen. Want als het testosteron te hoog blijkt, weet ik dat we voor een vervolgoperatie moeten gaan.

Alleen omdat ik hem als ruin heb gekocht weet ik niet wat wijsheid is. Ik heb de zoekfunctie op bokt gebruikt en onder andere gevonden dat er werd gezegd (in die situatie) dat, omdat ik hem als ruin heb gekocht, ik het via de oude eigenaresse moet spelen.


Het is echt een lang verhaal geworden maar ik baal er vreselijk van. We hebben een ontzettende pech gehad, hij staat er niet gelukkig bij en ik gun hem dit ook niet. Hij stond er zo heerlijk relaxt bij en nu staat hij afgezonderd van anderen omdat hij zich constant druk aan het maken is. Dat is voor hem niet eerlijk.

Overigens is hij vorig jaar mei geruind.

Korte versie: shetlander gekocht als ruin maar hij raakt helemaal hysterisch van merries. Welke vervolgstappen moet ik zetten (eventueel met de oude eigenaar) om hem weer in balans te krijgen?


Kidde
Berichten: 3428
Geregistreerd: 24-10-09

Re: Vermoedelijk klophengst gekocht als ruin, wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-19 19:29

Je weet dus niet zeker of er sprake is van een klophengst? Dat lijkt me dan toch de eerste stap? De dierenarts bellen en vragen of dit onderzocht kan worden en wat eventuele opties zijn.

siskeh
Berichten: 8663
Geregistreerd: 13-05-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-19 19:29

Ik zou zeggen: Dierenarts laten komen en laten onderzoeken of dit inderdaad het geval is, en mocht dit niet zo zijn, dan is het tijd voor "opvoedkamp" is hij voor jezelf/mensen wel te handelen?

Edit: overigens ken ik best een stel ruinen waarvan toch wel eens gedacht word of het niet toch hengsten waren, door moeilijk gedrag/hengsten gedrag, "helaas" zijn sommige ruinen nu eenmaal zo. Neemt niet weg dat ik het een goed idee vind om eerst te onderzoeken of het zo is, want in dat geval, de bal die achter is gebleven kan voor "meer dan normale" hengstenproblemen zorgen
Laatst bijgewerkt door siskeh op 20-04-19 19:31, in het totaal 1 keer bewerkt

Niet alle dwalers bennen verdwaald

BigOne
Berichten: 38035
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-19 19:30

Neem eens contact op met de praktijk waar hij geruind is en vraag naar zijn dossier. Want dat moet bekend zijn wanneer er nog een bal in zit en dat zou zeker aan de vorige eigenaar vermeld zijn.

We live in a time where intelligent people are being silenced so that stupid people won’t be offended.

Omenstabij

Berichten: 129
Geregistreerd: 20-02-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-04-19 19:38

Kidde schreef:
Je weet dus niet zeker of er sprake is van een klophengst? Dat lijkt me dan toch de eerste stap? De dierenarts bellen en vragen of dit onderzocht kan worden en wat eventuele opties zijn.


Ik weet inderdaad niet zeker of hij een klophengst is. Ik heb het dan ook net bij de opfok neergelegd: mocht ook het plaatsen in de nieuwe groep niet goed gaan: laat alsjeblieft dat testosteron checken. Alleen ik werd aangekeken alsof ik iets heel raars zei.

Het staat absoluut op het lijstje van acties die ondernomen gaan worden.

@bigone: goede! Ik ga hier na het Pasen direct werk van maken.
@siskeh: Er valt met hem te werken, met mijn partner gaat het enorm goed maar door mijn eigen onzekerheid krijgt hij bij mij soms helaas nog wel eens de kans om zijn eigen route te gaan. Het is geen gevaar en met hem wandelen/bij hem in de buurt zijn/poetsen is geen probleem. Alleen zijn focus lag toendertijd enorm op de merrie.

Rochiril

Berichten: 1211
Geregistreerd: 17-06-02
Woonplaats: Born

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-19 19:44

Even een bloedtest en je weet het. Uit ervaring weet ik dat ruinen ook flink hengstengedrag kunnen laten zien, ook als de test uitwijst dat je echt met een ruin te maken hebt. Ik kan je ook melden dat het gedrag 8 jaar verder wel een stuk verbeterd is :')

The Art of Riding: Keeping a horse between you and the ground

Omenstabij

Berichten: 129
Geregistreerd: 20-02-19

Re: Vermoedelijk klophengst gekocht als ruin, wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-04-19 19:45

8 jaar verder :') Oh noo en ik was al meer een merriepersoon.

siskeh
Berichten: 8663
Geregistreerd: 13-05-08
Woonplaats: Drenthe

Re: Vermoedelijk klophengst gekocht als ruin, wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-19 20:25

Het is in álles zoveel lekkerder om het gewoon zeker te weten, klophengsten hebben nog weer ander(vaak heftiger) gedrag voor zover ik begrepen heb.
Maar ook een "gewone" hengst dient zicht te gedragen, daarin blijft in zowel het geval van ruin als hengst wel een zeer grote opvoed-taak zitten en elke keer dat hij zijn eigen route neemt(en dat doen ze al heel wat sneller dan de mens die er mee loopt denkt...)word hij bevestigd in zijn "sterk" zijn

Niet alle dwalers bennen verdwaald

LukieBradley

Berichten: 6558
Geregistreerd: 08-11-04

Re: Vermoedelijk klophengst gekocht als ruin, wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-19 20:42

Gelijk bloed laten trekken en je hebt je antwoord.
De mijne had dit soort gedrag ook en wou ook dekken.
Bij ruinen in de kudde ging het goed en was hij lekker aan het aanklooien.
Dan merkte je niets.
Maar bij merries.... hel van een beest.
En hij was geen klophengst.
Om je gerust te stellen, dit was een paard van 1.70 :')
Die Shetlanders kunnen misschien nog achterbuurt behang.
1 van mijn 2 ruintjes is ook wel een beetje zon hufter maar staat met zijn moeder en broertje en moeders neemt hem wel te grazen als het nodig is :')

Wel een reet vervelend probleem.
Ik ben redelijk wat van stalling verhuist door het gedrag van mijn paard. Heel stressvol

Lukie* <3 15-06-2011 / 01-02-2013 Ik mis je kleine man..
Heino* mijn allerliefste kleine leermeester. 01-01-1995 / 13-07-2016. Mijn kleine koning ruim 3 jaar lang :)

GDG

Berichten: 4848
Geregistreerd: 11-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-19 20:48

Regel eerst dinsdag even dat bloedonderzoek, gewoon zelf ipv het over te laten aan de opfok. Dan weet je meteen waar je aan toe bent.

koeien op de weg...

Drooppie
Berichten: 5
Geregistreerd: 23-02-19

Re: Vermoedelijk klophengst gekocht als ruin, wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-19 13:58

lasje hebt getest of hij klophengst is, laat je het ons dan wel weten? :D

Kidde
Berichten: 3428
Geregistreerd: 24-10-09

Re: Vermoedelijk klophengst gekocht als ruin, wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-19 17:22

En hoe is het nu TS? Was het nog een klophengst?

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110478
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: Vermoedelijk klophengst gekocht als ruin, wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-19 17:33

Ik ben ook benieuwd of je meer weet?
Aan de hand van een bloedtest is dit echt zo geregeld.

Overigens had een kennis van mij ook zo'n ruin die ronduit gevaarlijk werd, maar dat bleek toch echt een ruin en geen klophengst.

"Alles van waarde is weerloos" ~Lucebert


Omenstabij

Berichten: 129
Geregistreerd: 20-02-19

Re: Vermoedelijk klophengst gekocht als ruin, wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-05-19 20:21

Er loopt een onderzoek en het bloed ligt in Duitsland want de dienstdoende veearts kan dit zelf niet uitvoeren.

Maar eigenlijk omdat we nog niet echt een uitslag hebben had ik nog niets geplaatst.

Omenstabij

Berichten: 129
Geregistreerd: 20-02-19

Re: Vermoedelijk klophengst gekocht als ruin, wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-05-19 16:37

Voor alle trouwe volgers:
We hebben een hengstje!!!

Enerzijds blij met de uitslag, anderzijds verdikke, nu mogen we een heel traject in. En vooral kijken wat we gaan doen met de oude eigenaar, hoe we dit het beste gaan aanpakken.

Als er iemand advies/ervaring heeft, heel graag.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110478
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-19 16:40

Dus toch! Zitten de ballen in zijn buik? Misschien op die manier via operatie laten verwijderen?

De vorige eigenaar zal dit waarschijnlijk ook niet hebben geweten, dus ik denk niet dat je het hem kunt verwijten of kunt verwachten dat hij gaat betalen?

"Alles van waarde is weerloos" ~Lucebert

StalNollie

Berichten: 9075
Geregistreerd: 21-01-07
Woonplaats: Brabant

Re: Vermoedelijk klophengst gekocht als ruin, wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-19 16:41

Maar wat wil je dan van de vorige eigenaar? Je geeft in eerdere bericht aan dat je vermoed dat zei er geen weet van had?

daantjuhhh

Berichten: 26789
Geregistreerd: 23-11-04
Woonplaats: The Netherlands

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-19 16:45

Cayenne schreef:
Dus toch! Zitten de ballen in zijn buik? Misschien op die manier via operatie laten verwijderen?

De vorige eigenaar zal dit waarschijnlijk ook niet hebben geweten, dus ik denk niet dat je het hem kunt verwijten of kunt verwachten dat hij gaat betalen?

Dat ligt er aan of hij bij de vorige eigenaar gecastreerd is of niet.

[o] [o] [o]
Andoy's legacy: M1 + 10 http://www.wanicare.com

Gooiske
Berichten: 1061
Geregistreerd: 20-06-11
Woonplaats: Tegenover het bos

Re: Vermoedelijk klophengst gekocht als ruin, wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-19 17:11

Heb je dan wel het juiste paspoort?
Je mag toch aannemen dat een da donders goed weet of hij bij een castratie 0, 1 of 2 ballen eruit haalt?
En dat hoort hij dan in paspoort te zetten.
Of is het wellicht een chemische tijdelijke castratie geweest? Ook dat hoort dan in zijn paspoort te staan lijkt mij.

juval

Berichten: 13087
Geregistreerd: 05-04-03
Woonplaats: Culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-19 17:13

hij heeft dus wel bij een (of meer) merrie gelopen. Zou als ik jou was die eigenaar wel even inlichten.

In memoriam, Zoëy : [IM] Zoëy, onze gouden stippelpony

don't bite the hand that feeds you

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-19 17:16

daantjuhhh schreef:
Cayenne schreef:
Dus toch! Zitten de ballen in zijn buik? Misschien op die manier via operatie laten verwijderen?

De vorige eigenaar zal dit waarschijnlijk ook niet hebben geweten, dus ik denk niet dat je het hem kunt verwijten of kunt verwachten dat hij gaat betalen?

Dat ligt er aan of hij bij de vorige eigenaar gecastreerd is of niet.

Als vorige eigenaar er wel weet van heeft, heeft ze met opzet gelogen en kan haar dat zeker kwalijk genomen worden.

Dacht dat je bij een (verborgen) gebrek binnen bepaald aantal maandende aankoop kan teniet doen ofzoiets.

Leef en laat leven.

anjali
Berichten: 14910
Geregistreerd: 25-07-15

Re: Vermoedelijk klophengst gekocht als ruin, wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-19 17:36

Ik zou dat wel zien als een verborgen gebrek waardoor de pony niet geschikt is voor het doel waarvoor je hem gekocht hebt.Ik zou proberen of ze hem wil terugnemen,omdat de pony bij haar wel op zijn plek was ,als ik je bericht begrijp.

Omenstabij

Berichten: 129
Geregistreerd: 20-02-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-05-19 22:20

@Juval: bij een merrie, ik heb inderdaad gelijk die stal ingelicht. Nou zit er wel enig verschil in hoogte in, maar dan nog.
De opfok waar hij nu staat is er dus ook van op de hoogte maar die hadden er al rekening mee gehouden.

@Cayenne: We hebben nog geen idee van de locatie van de verdwenen bal.

Hij is geholpen/gecastreerd bij zijn vorige eigenaar. Chipnummer wat in paspoort staat klopt met chipnummer in zijn hals. Dus dat is goed.
Momenteel heb ik alleen de gegevens van datum/plaats en dierenarts van castratie. Dit omdat het paspoort bij de opfok ligt. Weet dat er verder geen eigenaardigheden bij stonden. Zo bij de verkoop ook heeft ze niets benoemd buiten dat hij ballen nog kleiner dan die van een kat had en dat ze er in die kliniek toen nog bewonderend om hebben gedaan. (Of zoiets)

Morgen gaat er als eerst even contact gelegd worden met de dierenarts (ik ben een held op sokken als ik niet goed weet aan te kaarten/weet uit te leggen wat mijn verhaal is, voel me nu dan met die uitslag een stuk zekerder en kan nu gericht vragen stellen).

Ik ga er voor nu gewoon even van uit dat de eigenaresse hier niets van heeft geweten omdat hij op zo'n plek stond dat zijn problematiek niet naar boven kwam. Het liefste zie ik inderdaad ook dat hij terug gaat naar haar, vooral omdat hij daar op zijn gemak was en daar rustig was. Nu zit hij zo slecht in zijn vel door het verhuizen en door de hormonen (vooral de hormonen), dat het voor hem geen doen is.

Ik heb voor de uitslag meermalen contact met haar gehad op verschillende momenten. Ik ga eerst dan nu de dierenarts bellen en aan de hand van wat die me te melden heeft ga ik nog met haar in gesprek. Zou het graag op een nette en prettige manier oplossen, maar vooral op zo'n manier dat het paardje er niet de dupe van is.

Zie ik heel veel spoken dat ik bang ben dat een Shetlandertje van zijn leeftijd en zijn prijsklasse en zijn problematiek eerder in wordt geslapen dan dat er wat voor hem wordt gedaan?

Iris82

Berichten: 39833
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-19 06:40

Als je er echt een zaak van wil maken dan lijkt het me verstandig om eerst informatie in te winnen bij een juridisch onderlegd persoon in plaats van dit zelf op te pakken.

Poking Stick: about 30cm long, that can be concealed up a sleeve, and can be used to 'poke' people who argue with you/irritate you/deserve poking/don't deserve poking but you poke anyway/anyone in the hope of enraging them/making them move/injuring them/anything.








Figaro schreef:
_O- Ik voel een geitenwollensok aankomen.. Misschien zit ie wel in mijn doos :')

siskeh
Berichten: 8663
Geregistreerd: 13-05-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-19 06:53

Ik was even het topic uit het oog verloren, ik snap helemaal wat je bedoelt met dat je het "fijn" is dat er een duidelijke uitslag is, maar ik begrijp ook dat dit wel weer veel consequenties en vragen met zich meebrengt.
Zo te horen heb je tot nu toe al aardig goede stappen gezet(inlichten van iedereen e.d.)

Wat Iris zegt is correct, als je er een zaak van wilt maken, of beter gezegd als je wilt weten hoe je dit netjes moet/mag afhandelen is het verstandig om een juridisch advies in te winnen.

Ik snap je zorg wbt het mogelijk weer terug brengen, ik kan de eigenaar/fokker natuurlijk niet inschatten, maar je hebt IMO daar wel een goed punt om over na te denken.
Zou het voor jouw optioneel zijn dat de vorige eigenaar jou tegemoet kan komen wbt aanschafkosten en medische kosten van operatie en dat hij dan wél van jouw blijft? (Dit is dus ook iets waarbij je moet zien of je enig recht hebt om dat te kunnen vragen)

Niet alle dwalers bennen verdwaald


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 bezoeker