Van galop naar draf

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Knabbel1070
Berichten: 191
Geregistreerd: 23-10-18

Van galop naar draf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-05-19 19:40

Hey,
Mn paard (nou ja pony eigenlijk ;) ) wil als hij eenmaal galopeerd niet meer naar draf. En als we eenmaal drafen na heel lang, alleen maar heel snel en weer aangaloperen. En omdat ik mu weet dat dat gaat gebeurten zit ik er heel gestrest op en word het alleen maar erg ;( . Nu heb ik al 3 weken niet gegalopeerd onder het zadel omdat ik eigenlijk niet meer durf. Tijdens het longeren lukt het wel. Nu wil ik het dus echt weer proberen maar wel met jullie tips!
(Ik heb haar trouwens nog niet zo lang en hebben binnenkort voor het eerst les maar wil eigenlijk daarvor wel weer even een paar keer galoperen)
En ja haar zadel past goed.
Alvast bedankt!

When people say “it’s just a horse” they just don’t understand


Supervixen

Berichten: 12750
Geregistreerd: 28-04-11

Re: Van galop naar draf

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-19 19:44

Pas gaan galopperen als er iemand bij is die je lesgeeft.

Life starts at the end of your comfort zone. Volg me op instagram @trail_running_tessa

Binkie_Eline
Berichten: 1286
Geregistreerd: 17-01-14
Woonplaats: Zuid-Holland

Re: Van galop naar draf

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-19 19:46

Inderdaad les nemen, maar wat je kan proberen is een kleine volte draaien. Een pony moet dan eigenlijk wel gaan draven. Daarna telkens vaart minderen door hem bezig te houden en voltes te draaien. Hoe langer hij rechtuit gaat, hoe harder hij kan!

instagram: @horsestory.eline
IF YOU'RE SEXY AND YOU KNOW IT CLAP YOUR HANDS *CLAP CLAP*


xmarritw

Berichten: 457
Geregistreerd: 22-04-19
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-19 19:48

Ik denk dat het het beste is als je wacht met galopperen totdat je weer les hebt. Het is misschien niet leuk om zo lang niet te galopperen, maar als je het wel gaat doen heb je kans dat je vertrouwen gaat verliezen (zoals nu ook al gebeurt) dan kan je beter even wachten totdat je hulp krijgt. Meestal weet je na een les goed hoe het moet en kan je het daarna altijd met vertrouwen ipv dat je nu je vertrouwen gaat verliezen.

Als je toch graag wilt galopperen zou ik je aanraden om wat youtube video's te gaan kijken. Want het ligt waarschijnlijk aan de hulpen die jij geeft, omdat ze het met longeren niet doet.

Ik denk dat je de hulp terug al kent maar zou hem toch uitleggen probeer echt alles stapje voor stapje te doen.

1- Maak jezelf lang
2- schouders naar achteren
3-diep gaan zitten
4- ophouding geven met je buitenteugel
Laatst bijgewerkt door xmarritw op 05-05-19 19:52, in het totaal 1 keer bewerkt

Jara van de Edelweiss B+11 L1+1

xmarritw

Berichten: 457
Geregistreerd: 22-04-19
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-19 19:49

Binkie_Eline schreef:
Inderdaad les nemen, maar wat je kan proberen is een kleine volte draaien. Een pony moet dan eigenlijk wel gaan draven. Daarna telkens vaart minderen door hem bezig te houden en voltes te draaien. Hoe langer hij rechtuit gaat, hoe harder hij kan!



Dit is ook een goed plan. Je moet alleen wel heel erg opletten dat je niet te kleine voltes gaat rijden want daarmee kan je de benen van je paard heel erg beschadigen.

Jara van de Edelweiss B+11 L1+1

Vera55
Berichten: 29
Geregistreerd: 04-05-19

Re: Van galop naar draf

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-19 21:42

Zoals iedereen hier al zegt: les nemen, maar je kan ook aan galopperen op de volte en dan door galopperen tot ie rustiger wordt en dan proberen terug te nemen. Op de volte (normale grote) kan hij niet voluit gaan in galop

Novastar
Berichten: 263
Geregistreerd: 19-02-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-19 22:00

Hallo Knabbel1070,

ik heb een tijd met precies hetzelfde gezeten! Steeds na het terugnemen naar draf er vandoor willen gaan, steeds weer willen aanspringen in galop, zelf het tempo willen bepalen,... zo vervelend. En inderdaad, daardoor krijgt je vertrouwen een deuk.

Wat ik doe is zoals de meesten al aangegeven hebben:
- Les nemen
- Veel overgangen rijden
- De volte idd. niet te klein maken, om haar pezen niet te beschadigen
- Als ze écht niet wil "luisteren", zet ik haar een paar keer achter mekaar helemaal stil. Pas als ze weer nageeft in halt, rijden we verder.

Ik hoop dat je het snel kan oplossen. Veel succes!

Sadira

Berichten: 5361
Geregistreerd: 14-09-11
Woonplaats: Omgeving Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-19 22:47

Bedenk ook dat een paard dat veel stress heeft, alleen maar meer en harder gaat galopperen. Ze voelen jouw stress haarfijn aan en nemen deze over. Als jij dus zelf al stress hebt over de galop en dit niet onder controle kunt houden, besef dan dat je daarmee dit gedrag verder in stand houdt, want je paard raakt daar extra nerveus van. Ik sluit me dus aan bij de mensen die zeggen: wacht op je instructie die je hier doorheen kan coachen.

C.A. Sadira, Arabisch Volbloed, merrie ♥

Skye, arabierkruising, merrie ♥

Kelly_ann

Berichten: 5153
Geregistreerd: 11-10-02
Woonplaats: Op 't durp

Re: Van galop naar draf

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-19 04:08

In feite verlies je de controle... Dus ik snap dat dat eng is.

Je zal dus moeten werken aan controle nog voordat je weer in galop gaat. Tot die tijd lekker aan de longe galopperen, je paard heeft het nodig om energie kwijt te kunnen en sterk te blijven. Als je handig bent aan de longeerlijn veel overgangen oefenen. Daar heb je onder het rijden later weer gemak van.

Neem goede les! Een instructeur kan je helpen

The search for wisdom is a great challenge; to act on wisdom is an even greater challenge.....

Suzanne F.

Berichten: 48953
Geregistreerd: 03-03-01

Re: Van galop naar draf

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-19 06:27

Is het in de bak? Dan zou ik hem gewoon even lekker laten galopperen, hij wordt vanzelf wel moe.
Om hem naar draf te krijgen is het belangrijk dat je de tact onderbreekt en dus een volte indraait, de volte steeds kleiner maakt en dan de achterhand iets naar buiten duwt. Dan kunnen ze bijna alleen nog maar naar draf. En dan belonen natuurlijk. Ook je stem gebruiken zoals je dat aan de longe zou doen.
Een instructeur kan je hier goed mee helpen. Succes.

"Through dangers untold and hardships unnumbered, I have fought my way here to the castle beyond the Goblin City to take back the child that you have stolen. For my will is as strong as yours, and my kingdom is as great - You have no power over me"

Knabbel1070
Berichten: 191
Geregistreerd: 23-10-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-05-19 06:36

Bedankt voor de tips! Als hij een keer een hele rustige bui heeft probeer ik het een keer met jullie tips. maar anders zal ik wachten tot ik les heb :j

When people say “it’s just a horse” they just don’t understand

LoveBodin

Berichten: 4340
Geregistreerd: 18-12-09
Woonplaats: Under The Northern Lights

Re: Van galop naar draf

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-19 07:06

Een standaard, hele stomme vraag, maar hoeveel staat je paard buiten? En hoeveel krijgt hij te eten?

Het is een naar probleem, en ik denk dat je met les en geduld erg ver komt, maar als je paard vrij weinig buiten zelf los komt en veel eten krijgt, dan maak je het jezelf een stuk moeilijker.

Ik zou inderdaad ook wachten tot je les hebt. Problemen kun je over het algemeen vaak beter in één keer goed aanpakken, dan het maar blijven proberen. Een slechte eigenschap is lastig af te leren. Wil niet zeggen dat het er nu al in zit ofzo hoor, maar het is gewoon beter om dit meteen met je instructrice aan te pakken :).
En verder: heb lol! Dat is het allerbelangrijkste van paardrijden! En als galop nu even niet leuk is, gewoon lekker niet doen.

Now Tom said, "Mom, wherever there's a cop beating a guy, wherever a hungry newborn baby cries
Where there's a fight against the blood and hatred in the air, look for me, Mom, I'll be there
Wherever somebody's fighting for a place to stand or a decent job or a helping hand
Wherever somebody's struggling to be free, look in their eyes, Ma, and you'll see me"

Janneke2

Berichten: 22658
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-19 10:19

...ik rijd Spaans, en daar wacht je relatief lang met galopperen.

Eerst moet het dier een goede verticale en horizontale balans hebben en zo sterk worden in rug en achterhand dat hij jou 'op de achterhand' kan dragen.

Jouw verhaal klinkt mij in de oren als of de balans compleet ontbreekt.
Je dier doet zoals Moeder Natuur het vluchtdier heeft ontworpen: gewicht op de voorhand en de achterbenen duwen. Zelfs al komt hij even in draf, dan blijft het zwaartepunt zo ver naar voor dat het dier weer gaat galopperen...

Voor deze toestand zijn op korte termijn (zou je dier per ongeluk gaan galopperen) wel een paar oplossingen:
- de balansteugel van Linda Tellington
- zelf zo rustig mogelijk zitten met je zwaartepunt zo ver mogelijk terug (rechtop, navel in, schouders ontspannen breed - je mag in de verlichte zit, maar je onderbenen goed 'terug', onder je oren houden)
- kalmeren met je stem.

Houd je verre van voltes!!!
(De western mensen hebben de one rein stop, en dat kan nog wel zin hebben.
Maar een dier dat uit balans is de volte op trekken heeft geen zin. Je "zegt" tegen je dier dat je hem het leven moeilijker wil maken ipv dat jij als vriendje op zijn rug de leiding hebt.
En dat je zijn problemen wel veroorzaakt als ruiter - ons gewicht geeft het dier onbalans, maar als hij ze niet zelf oplost jij extra problemen toevoegt.
"Als je harder gaat dan ik wil baal ik zo, dat ik je dan maar dwing om "mijn" kant op te gaan".
Brrrr....)

[o]

Je suis Charlie - comme tout le monde.

(...en BAH wat is dit onderschrift actueel. )

xmarritw

Berichten: 457
Geregistreerd: 22-04-19
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-19 16:37

Janneke2 schreef:
...ik rijd Spaans, en daar wacht je relatief lang met galopperen.

Eerst moet het dier een goede verticale en horizontale balans hebben en zo sterk worden in rug en achterhand dat hij jou 'op de achterhand' kan dragen.

Jouw verhaal klinkt mij in de oren als of de balans compleet ontbreekt.
Je dier doet zoals Moeder Natuur het vluchtdier heeft ontworpen: gewicht op de voorhand en de achterbenen duwen. Zelfs al komt hij even in draf, dan blijft het zwaartepunt zo ver naar voor dat het dier weer gaat galopperen...

Voor deze toestand zijn op korte termijn (zou je dier per ongeluk gaan galopperen) wel een paar oplossingen:
- de balansteugel van Linda Tellington
- zelf zo rustig mogelijk zitten met je zwaartepunt zo ver mogelijk terug (rechtop, navel in, schouders ontspannen breed - je mag in de verlichte zit, maar je onderbenen goed 'terug', onder je oren houden)
- kalmeren met je stem.

Houd je verre van voltes!!!
(De western mensen hebben de one rein stop, en dat kan nog wel zin hebben.
Maar een dier dat uit balans is de volte op trekken heeft geen zin. Je "zegt" tegen je dier dat je hem het leven moeilijker wil maken ipv dat jij als vriendje op zijn rug de leiding hebt.
En dat je zijn problemen wel veroorzaakt als ruiter - ons gewicht geeft het dier onbalans, maar als hij ze niet zelf oplost jij extra problemen toevoegt.
"Als je harder gaat dan ik wil baal ik zo, dat ik je dan maar dwing om "mijn" kant op te gaan".
Brrrr....)



Ik ben het opzich wel met je eens maar denk dat het handigste is dat ze, als haar paard perrongeluk in galop gaat en ze hem niet meer terug krijgt, dan toch haar paard de volte opstuurt. Dit is niet de manier die het meeste vertrouwen meebrengt maar wel een handige manier om je paard terug te krijgen. Je moet namelijk niet hebben dat je hem niet meer terug krijgt en je daardoor helemaal niet meer durft te galopperen of zelfs maar draven.

Ik blijf wel bij mijn eerste tip. Wacht totdat je les krijgt.

Jara van de Edelweiss B+11 L1+1

Carol_Beer
Berichten: 1148
Geregistreerd: 21-05-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-19 16:39

Vooral niet bang zijn, als je buiten bent, gewoon lekker door laten galloperen, ooit zal hij toch wel moe worden en stoppen. Binnen kan je idd voltes rijden en steeds nauwer rijden. Scherper bit kan helpen, je houding moet ofc ook juist zijn.

Janneke2

Berichten: 22658
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-19 19:45

Ik vind de balansteugel verre te preferen boven nog meer balansproblemen maken of het dier gewoon pijn doen (zo werkt een scherper bit).

Voor alle duidelijkheid: dat is een teugel en heeft een uitstekende "ho / rem" functie.
Werkt alleen niet in op de lagen maar op de boeg.
Geeft niets, het is veilig en geeft vertrouwen, zowel aan het paard als de ruiter.

[o]

Je suis Charlie - comme tout le monde.

(...en BAH wat is dit onderschrift actueel. )

Knabbel1070
Berichten: 191
Geregistreerd: 23-10-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-05-19 20:05

LoveBodin schreef:
Een standaard, hele stomme vraag, maar hoeveel staat je paard buiten? En hoeveel krijgt hij te eten?

Het is een naar probleem, en ik denk dat je met les en geduld erg ver komt, maar als je paard vrij weinig buiten zelf los komt en veel eten krijgt, dan maak je het jezelf een stuk moeilijker.

Ik zou inderdaad ook wachten tot je les hebt. Problemen kun je over het algemeen vaak beter in één keer goed aanpakken, dan het maar blijven proberen. Een slechte eigenschap is lastig af te leren. Wil niet zeggen dat het er nu al in zit ofzo hoor, maar het is gewoon beter om dit meteen met je instructrice aan te pakken :).
En verder: heb lol! Dat is het allerbelangrijkste van paardrijden! En als galop nu even niet leuk is, gewoon lekker niet doen.


Staat van sochtens tot savonds in de wei :o snachts op stal met hooi en als ze goed gewerkt heeft krijgt ze een handje brok. Is een haflinger en heeft dus weinig nodig kwa extra brokken :')
En je hebt helemaal gelijk het is voor de leuk!

When people say “it’s just a horse” they just don’t understand

Knabbel1070
Berichten: 191
Geregistreerd: 23-10-18

Re: Van galop naar draf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-05-19 20:12

Ik heb besloten om tewachten tot we les hebben dat is denk ik het beste voor ons beide :(:)
En aan een scherper bit of wat dan ook ga ik niet beginnen!
Bedankt allemaal :o

When people say “it’s just a horse” they just don’t understand

Daisyyxx
Berichten: 108
Geregistreerd: 25-01-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-19 20:33

Neem inderdaad les. Ga ook zeker veel oefenen op stem hulp tijdens het longeren. Probeer daarna ook de stemhulp tijdens het rijden.
Ik ben benieuwd of het al gelukt is met het rijden van een les?


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 9 bezoekers