Dezelfde hulp voor 2 verschillende dingen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Janneke93

Berichten: 1512
Geregistreerd: 30-04-10
Woonplaats: Ede

Dezelfde hulp voor 2 verschillende dingen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-19 21:09

Hoi!

Dit is waarschijnlijk een hele blonde vraag, maar het is wel iets waar ik nu met de trainingen van mijn paard tegen aan loop en ik snap het niet helemaal. Hopelijk kunnen jullie mij een duidelijk antwoord geven :)

Ik heb altijd geleerd dat met buigingen in hoeken, voltes, etc, je de binnenbeen op de singel moet houden zodat je paard daar omheen kan buigen en je je buitenbeen iets naar achteren moet leggen om de achterhand goed bij te houden. Dit doet mijn paard ook prima en hij buigt dan mooi in, hij heeft mijn buitenbeen dan ook echt wel nodig.

Nu zijn we bezig om hem de galop goed aan te leren, maar in principe is dit precies dezelfde hulp! Binnen been op de singel, buiten been achter de singel! Hij galoppeert inmiddels al netjes daarop aan, maar als we daarna weer in draf verder gaan en we zetten een volte in springt hij gelijk weer aan want de hulp is gelijk.

Ik heb het aan mijn instructrice gevraagd, die gaf aan dat ze inderdaad hetzelfde zijn maar dat er met de galop hulp meer been druk gebruikt wordt bij het aanspringen, maar ik vind het maar verwarrend :+ .
Kan iemand mij hier uitleggen wat nu precies het onderscheid is tussen beide hulpen?

Absolem

Berichten: 2765
Geregistreerd: 27-11-12

Re: Dezelfde hulp voor 2 verschillende dingen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-19 21:13

Begrenzen met je zit. Dus als je de volte inzet. Je gewicht iets meer naar achteren plaatsen zodat je je paard remt. Dan zou hij "theoretisch gezien" niet meer moeten willen aanspringen.

Anne_GTI

Berichten: 18200
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Re: Dezelfde hulp voor 2 verschillende dingen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-19 21:17

:D daarom laat ik mijn paard aanspringen op de zit.

Janneke93

Berichten: 1512
Geregistreerd: 30-04-10
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-19 21:49

Anne_GTI schreef:
:D daarom laat ik mijn paard aanspringen op de zit.

Hoe pak je dat aan als ik vragen mag?

troi
Berichten: 17006
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-19 08:07

Grotendeels wil je in de basis ook hetzelfde van je paard, namelijk kont naar binnen stellen zodat het goede achterbeen eerst naar voren grijpt en je in de goede galop aanspringt. Het verschil zit hem mn in de energie/tempo en de richting. Teugelvoering/ stelling is natuurlijk heel anders, tempo en ook de richting. En dat kan je op meerdere manieren aangeven en vragen.

Nibbit

Berichten: 10413
Geregistreerd: 03-06-05

Re: Dezelfde hulp voor 2 verschillende dingen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-19 08:22

Ik vind de hulpen wel echt verschillend, bij een hoek rijden is je buitenbeen wakend (ik gebruik dat zelf eigenlijk bijna nooit)
Bij galop aanspringen is het echt een drijvende hulp.

Komt daarna nog bij voor het buitenbeen; travers en keerstwendingen :D

Boompje1985

Berichten: 5445
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-19 08:45

Er zit verschil in begrenzen met je been en drijven. Bij begrenzen sluit je je been aan op het lichaam van het paard en bij drijven is het 1 duidelijke "duw". Een galop hulp is kort maar krachtig en een been dat begrensd is mild en langdurig.

Sclimpre
Berichten: 4101
Geregistreerd: 01-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-19 08:46

Op de volte zijn die hulpen min of meer passief, of zo je wil in het ritme van de draf. Bij het aanspringen geef je even een nadrukkelijker hulp, een GO, waar op je paard in galop aanspringt. Tenminste zo doe ik het, en mijn paard schijnt dat te begrijpen :)

Schildpadddd
Berichten: 60
Geregistreerd: 11-04-19

Re: Dezelfde hulp voor 2 verschillende dingen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-19 10:56

precies wat boompje zegt, een galop hulp geeft je kort, een impuls als het ware. voor het stelling houd je je been er aan op die plek en geef je niet die impuls wat voor de galop nodig is.

Janneke2

Berichten: 22747
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-19 12:15

Goede vraag...!

Mijn oplossing is dat ik zo goed mogelijk visualiseer wat ik wil.
...waardoor de subtiele zit- en gewichtshulpen net even anders zijn.
(En wat voor mij een subtiele zit/ gewichtshulp is voelt het dier waarschijnlijk als een verschil van een aantal kilo's :D - en daar reageert een paard graag op.)

(En ik wil in galop nadrukkelijk niet dat de achterhand naar binnen komt...!)

Anoniem

Re: Dezelfde hulp voor 2 verschillende dingen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-19 12:33

Ff denken hoe ik dat deed.. Aanspringen in galop op mijn buitenbeen, dus met mijn buitenbeen gaf ik de hulp.. Daardoor maak je wel onderscheid, bij het begrenzen geef je immers niet echt een hulp met je buitenbeen, je legt hem alleen iets naar achteren.. Verder doe je met je zit heel veel, want er zijn onwijs veel oefeningen die je doet met binnenbeen op en buitenbeen achter de singel, zoals keertwendingen, travers, appuyeren, galopwissel..

LovingTweety

Berichten: 10435
Geregistreerd: 25-11-03

Re: Dezelfde hulp voor 2 verschillende dingen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-19 12:53

Officieel leer je het (volgens de KNHS) dat je bij het aanspringen iets meer toestaan in de teugel. Dat doe je bij een volte niet.

Benzz
Berichten: 2887
Geregistreerd: 10-02-19

Re: Dezelfde hulp voor 2 verschillende dingen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-19 12:55

Voor het buigen gebruik je je buitenbeen alleen als je paard graag zijn achterhand wil uitzwaaien, dan corrigeer je dat. Voor het aanspringen, dat doe je juist op je buitenbeen.

Janneke2

Berichten: 22747
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-19 13:02

Hmmmm....
...hoe doe ik het....
Aangalopperen:
eerst de halve ophouding (zonder teugels, wel navel iets naar binnen en soms dijbenen iets sluiten, doel is verzamelen)
dan het buitenbeen iets terug (verder niets, niet duwen of drijven)
en in principe zeg ik dan "nu weg" met mijn binnenbeen.

De volte ook weer eerst de halve ophouding,
dan stuur ik in met mijn navel/ schouders/ 'kijk waar je heen gaat', ik zit iets op binnen -
eventueel met 2 handen en buitenbeen "veeg" ik het dier van de hoefslag.
Idealiter blijft het dier in het zelfde tempo, zo nee drijft het binnenbeen. (En dat buitenbeen doe ik niet zo vaak iets mee...)

Nirvana_

Berichten: 3203
Geregistreerd: 23-01-09
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-19 13:13

Zoveel mensen, zoveel methodes..

Ik leer aangalopperen op kijken naar het buitenoor en binnenbeen.
Volte gaat eigenlijk puur op zit, soms gebruik ik mijn been (of teugels) om te corrigeren als het paard over de buitenschouder wegvalt bijvoorbeeld. Maar dat verschilt hier ook nog behoorlijk welke kant de volte op wordt gedraaid :+

horselife7
Berichten: 8
Geregistreerd: 29-09-18

Re: Dezelfde hulp voor 2 verschillende dingen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-19 13:59

goed rijden met je zit :o

nessinator
Berichten: 1789
Geregistreerd: 02-08-13
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-19 14:36

Je hebt gelijk, TS, in beide gevallen is de hulp hetzelfde, want je wil in beide gevallen dat je paard gebogen is. Echter, bij het aangalopperen komt er ook nog een drijvende hulp bij, via je zit en/of je (buiten)been, en op de volte niet. Mijn paarden hebben dat in ieder geval goed door :)

Jessix

Berichten: 16434
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: Dezelfde hulp voor 2 verschillende dingen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-19 14:41

Mijn hulp voor galop is buitenbeen naar achter en binnenbeen op de singel en op het moment waarop ik wil dat het paard aanspringt til ik eigenlijk mijn heup iets op naar voren waardoor ik hem ruimte geef om aan te springen. Je ziet het volgens mij niet, maar zijn dus eigenlijk meer zithulpen dan beenhulpen. (net zoals je zelf de eerste galopsprong zou maken)

Zou heb ik het geleerd in elk geval en werkt voor mij en mijn paarden. Ook met het rijden van de wissels is het dezelfde beweging, alleen wissel je dan van been.

sanne83
Berichten: 5334
Geregistreerd: 22-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-19 17:45

Goeie vraag! Echt goed om je bij elke hulp te bedenken welke hulp je nou eigenlijk wil geven en of dat niet per ongeluk dezelfde is als een ander hulp. Het is eigenlijk heel bijzonder dat een paard al die (net iets) verschillende hulpen uit elkaar kan houden.

Ten eerste zou ik op een volte alleen een hulp geven als je paard niet netjes met buiging loopt. Ik hou niet continue m'n benen eraan op de volte, dan heb je kans dat je je paard afstompt. Je houdt dus je benen als een frame op dezelfde plek en je paard vormt zich in de juiste buiging tussen je benen. Als hij uitzwaait of door je binnenbeen heen valt, geef je een actieve hulp met dat been.

Galop-hulp is een actieve hulp naar voren, dus ten eerste is de energie anders. Plus, je gaat van twee takt naar drie takt, dus je ritme wordt anders. Voor aangaloperen geef ik gewoon een korte beenhulp met twee benen. Heup van de juiste galop iets naar voren, dus niet te veel overdrijven met buitenbeen naar achter. Anders krijg je later weer verwarring met achterhand naar binnen brengen in travers.

Janneke93

Berichten: 1512
Geregistreerd: 30-04-10
Woonplaats: Ede

Re: Dezelfde hulp voor 2 verschillende dingen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-19 18:04

Wat een hoop antwoorden al, heel fijn!
Ik snap dat je met de galop de hulp wat actiever geeft en je hem dus ook dan even aanspoort. Maar stel ik zit op de volte, leg mijn achterbeen dan wat naar achter om hem te begrenzen, dan gebeurt het vaak dat hij toch naar binnen of naar buiten valt en moet ik hem alsnog even aansporen om hem er weer bij te vragen.

Wat ik nu vooral lees dat het per persoon erg verschillend is of nu het binnen of het buitenbeen als drijvend been wordt gebruikt bij het aanspringen maar het dus meer te maken heeft met hoe je op dat moment zit. Maar is het niet zo dat als je in een bocht aan wil springen je een beetje hetzelfde zit als op de volte om hem de hoek door te krijgen? Dus met je lichaam/navel/schouders/heup wat naar binnen gedraaid?

nessinator
Berichten: 1789
Geregistreerd: 02-08-13
Woonplaats: Gelderland

Re: Dezelfde hulp voor 2 verschillende dingen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-19 08:29

Ja, dat klopt, maar de drijvende zithulp geef je met je bekken (naar voren/achteren kantelen) en niet met indraaien, dat is alleen een buigende/sturende hulp. Je kan dus prima met een naar binnen gedraaide heup een drijvende zithulp geven :)

Kimmutjuh89

Berichten: 586
Geregistreerd: 18-01-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-19 09:57

Eigenlijk gebruik ik met buiging vragen alleen mijn binnenbeen en een wakende buitenteugel. Voor aangalopperen leg ik echt even mijn buitenbeen wat naar achter en geef de hulp.

Vind persoonlijk eerder de hulpen voor de keertwendingen en het aangalopperen stap-galop op elkaar lijken. Mijn paard ook, want die doet, als ik wil aangalopperen na een keertwendingen, eerst zijn kont naar binnen... Jill Huijbregts vertelde me dat het verschil hierbij zit in de plaatsing van de schouder, maar dit is even ons puzzeltje :+

Shenavallie
Berichten: 11576
Geregistreerd: 12-08-06
Woonplaats: Waar ik dacht dat het nog groen en rustig is

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-19 10:02

Het gaat om verfijning van de hulpen, TS. Dus bij galop iets meer druk dan bij een volte of hoeken rijden. Ook je buitenteugel niet vergeten!
Eventueel zou je het ook kunnen combineren met stemcommando tot het paard de verschillen begrijpt.

Koper

Berichten: 30267
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-19 10:08

Maar... bij een wending heb je het paard toch op de buitenteugel en bij aanspringen in galop niet? Bij galop stel ik juist een beetje naar buiten, dan springen ze makkelijker aan. Verder gebruik je inderdaad je zit niet het zelfde.

Wat voor mij, en mijn paard, een heel handig hulpmiddel was, júíst in de bochten wanneer hij daar moeite mee had, was ademen in het ritme van de gang. Dus mee-ademen in het drafritme. Dat biedt steun. Voor aanspringen in galop deed mijn ademhaling uiteraard mee in het op dat moment door mij gewenste ritme, wat dan dus lijkt op een galopsprong. Daarnaast gaf ik ook een stemhulp (kusgeluidje).

Genoeg mogelijkheden dus om de totale hulp verschillend te maken. Ook al doen je benen het zelfde. Je hebt nog meer hulpen tot je beschikking namelijk.

shirleyp

Berichten: 2782
Geregistreerd: 24-04-03
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-19 10:50

Dat zithulpverhaal heb ik echt nooit wat mee gekund... Galopperen is gewoon een knop die je indrukt door je buitenbeen naar achteren te leggen en een porretje te geven. Dat daarbij je zit ook iets doet klopt. Maar ik vind dat iedereen op mijn paard moet kunnen aangalopperen en dan is deze hulp de meest gangbare en commerciële.

Ook als je ooit stap-galop contra of wissels moet rijden is dat buitenbeen nodig. Kijk maar eens naar filmpjes van wisselseries, de zithulp komt vanuit de beweging van het buitenbeen.

Ik had jouw ‘probleem’ alleen als ik te veel begrensde bij bijv. door een S van hand veranderen. Maar dan kwam ik te abrupt door met mijn buitenbeen en vaak was mijn correctie niet nodig maar deed ik het automatisch. De truc zit ‘m in het doseren. Later had ik hetzelfde bij de travers aanleren, maar weet nu dat ik mijn heup moet laten zakken daar.

Leuk hoor, jong paard opleiden! Leer je veel van! Succes