Op welke zitbeenknobbel in galop?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Suzanne F.

Berichten: 49211
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-19 12:32

olijf schreef:
Dat jij je gewicht naar buiten verplaatst ipv naar binnen, zou erop kunnen duiden dat je paard niet genoeg opzij gaat voor je binnen been.
Dan ga je compenseren door je gewicht iets naar buiten te brengen....
Waarschijnlijk valt jou paard toch iets naar binnen als jij je gewicht op je binnen kant houd.
Dat kan je checken door een volte wat kleiner te maken en dan je binnen hand iets van de hals af te zetten. Dus niet naar je toe halen maar alleen opzij, dan zal hij waarschijnlijk naar binnen vallen....


Ja dat denk ik ook. Zie je veel gebeuren dat als ze in travers hun binnenbeen lang houden, het paard niet meer buigt. Dus dan trekken ze aan de binnenteugel en gaan ze op de buitenkant hangen. Echt de typische travers fout (ook in appuyeren trouwens). Paard moet gehoorzaam zijn en ‘weg’ zijn voor binnenbeen, ook in buiging en binnenstelling.

Avalanche

Berichten: 15975
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-19 12:40

Elvirawortel schreef:
ik vind het zo interessant hè! Vind het altijd erg leuk om jouw posts te lezen. Mensen gaan er zo van uit dat je in de b gaat galopperen en in de m pas schouderbinnenwaarts, en jouw theorie van eerst wijken om de lengte buiging te verbeteren zodat voltes makkelijker gaan, in plaats van altijd maar voltes rijden om de lengtebuiging te verbeteren en dan pas in de L gaan wijken, vind ik ook heel interessant

Ik vind het heel onlogisch om te gaan wijken om de lengtebuiging te verbeteren, omdat wijken in principe gewoon opzij duwen voor je been is, en er helemaal geen buiging wordt gevraagd.

Wat wijken wel doet idd is de psoas spieren activeren, en dat doet SB ook, dus in die zin vind ik het logiscn om die mee te nemen voor je een galopje probeert. Krijg je wat meer impuls van ook. Maar SB rijd je nadrukkelijk wel met lengtebuiging, wijken heeft dat verder niet als doel, is gewoon een gehoorzaamheidsoefening, wijken voor druk, maar heeft verder niet zoveel met buiging te maken.

Suzanne F.

Berichten: 49211
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-19 12:45

Avalanche81 schreef:
Elvirawortel schreef:
ik vind het zo interessant hè! Vind het altijd erg leuk om jouw posts te lezen. Mensen gaan er zo van uit dat je in de b gaat galopperen en in de m pas schouderbinnenwaarts, en jouw theorie van eerst wijken om de lengte buiging te verbeteren zodat voltes makkelijker gaan, in plaats van altijd maar voltes rijden om de lengtebuiging te verbeteren en dan pas in de L gaan wijken, vind ik ook heel interessant

Ik vind het heel onlogisch om te gaan wijken om de lengtebuiging te verbeteren, omdat wijken in principe gewoon opzij duwen voor je been is, en er helemaal geen buiging wordt gevraagd.

Wat wijken wel doet idd is de psoas spieren activeren, en dat doet SB ook, dus in die zin vind ik het logiscn om die mee te nemen voor je een galopje probeert. Krijg je wat meer impuls van ook. Maar SB rijd je nadrukkelijk wel met lengtebuiging, wijken heeft dat verder niet als doel, is gewoon een gehoorzaamheidsoefening, wijken voor druk, maar heeft verder niet zoveel met buiging te maken.


Klopt. Wijken heeft eigenlijk niks met buiging te maken. Is puur gehoorzaamheid voor binnenbeen en wat stelling. Maar wat wijken dus wel doet is het gehoorzaam maken voor binnenbeen. Dit kan je dus weer gebruiken om met binnenbeen tegen buitenteugel aan het paard te laten buigen. Om hem weg te krijgen voor binnenbeen. Wijken zelf heeft dus geen buiging maar het draagt wel bij aan het verkrijgen van buiging.

Anoniem

Re: Op welke zitbeenknobbel in galop?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-19 12:50

Ja precies zo dacht ik er ook over, omdat we het er zo net over hadden dat veel paarden niet genoeg aan het binnen been zijn en dat je dat terugziet in de buiging

olijf

Berichten: 1485
Geregistreerd: 27-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-19 14:52

Janneke2 schreef:
@ Olijf: please enlighten me...

(Wat ik idd wel denk: stel ik rijd een volte, ik breng mijn binnenhand opzij - dan gaat het zwaartepunt naar binnen en hoort het paard naar binnen te komen -
de kwestie is dan of het dier ons netjes op het binnenachterbeen draagt, of dat we op de binnen'schouder' vallen...)


Ik bedoel gewoon dat je dan kan controleren of hij door je binnen been valt.
Als je je binnen hand opzij zet en je paard valt dan naar binnen is hij niet goed aan je binnenbeen...
Wat je dan vaak compenseert door je gewicht naar buiten te verplaatsen, wat dus eigenlijk een masker is voor je probleem.

Anoniem

Re: Op welke zitbeenknobbel in galop?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-19 15:08

Ik stuur naar binnen door mijn binnenhand naar binnen te doen, dus als ik mijn binnenhand naar binnen doe dan gaat mijn paard naar binnen, ook al is hij netjes aan mijn binnenbeen. Maar misschien doe ik het fout

Orlinapaard

Berichten: 260
Geregistreerd: 21-04-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-19 16:44

Elvirawortel schreef:
Ik stuur naar binnen door mijn binnenhand naar binnen te doen, dus als ik mijn binnenhand naar binnen doe dan gaat mijn paard naar binnen, ook al is hij netjes aan mijn binnenbeen. Maar misschien doe ik het fout


Inderdaad, zo doe ik het ook. Wil ik toch dat mijn paard rechtdoor blijft gaan, dan geef ik druk met mijn binnenbeen. En daar reageert hij gewoon netjes op.

Janneke2

Berichten: 22746
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-19 16:52

olijf schreef:
Ik bedoel gewoon dat je dan kan controleren of hij door je binnen been valt.
Als je je binnen hand opzij zet en je paard valt dan naar binnen is hij niet goed aan je binnenbeen...
Wat je dan vaak compenseert door je gewicht naar buiten te verplaatsen, wat dus eigenlijk een masker is voor je probleem.


...mij begint te dagen:
geef je wel binnenbeen en ga je met je hand opzij, dan kan een dier door het binnenbeen vallen. En dan weet je dat-ie niet aan het been was, of een uiterst matige zijwaartse balans heeft.
Uiteraard is dan zelf naar buiten zitten niet de beste actie - maar wat mij puzzelt is dat het ging over de vraag of je überhaupt op binnen, buiten of in het midden zit in galop.

Anoniem

Re: Op welke zitbeenknobbel in galop?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-19 17:29

Als ik wel stelling naar binnen wil maar ik wil niet dat mijn paard naar binnen valt, hou ik inderdaad ook mijn binnenbeen eraan alleen dan vraag ik niet door mijn binnenhand van de hals te doen, want dat is naar binnen sturen, maar til ik mijn hand iets op

Carol_Beer
Berichten: 1148
Geregistreerd: 21-05-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-19 17:54

MIJN TRUCJE:

Als je aangalopeerd in de linkergalop, dan je linkerbeen op z'n plek en de rechter naar achter.
In de rechter vice versa natuurlijk :j

Suzanne F.

Berichten: 49211
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-19 19:26

Carol_Beer schreef:
MIJN TRUCJE:

Als je aangalopeerd in de linkergalop, dan je linkerbeen op z'n plek en de rechter naar achter.
In de rechter vice versa natuurlijk :j


_/-\o_ _/-\o_ :)*

olijf

Berichten: 1485
Geregistreerd: 27-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-19 13:01

Janneke2 schreef:
olijf schreef:
Ik bedoel gewoon dat je dan kan controleren of hij door je binnen been valt.
Als je je binnen hand opzij zet en je paard valt dan naar binnen is hij niet goed aan je binnenbeen...
Wat je dan vaak compenseert door je gewicht naar buiten te verplaatsen, wat dus eigenlijk een masker is voor je probleem.


...mij begint te dagen:
geef je wel binnenbeen en ga je met je hand opzij, dan kan een dier door het binnenbeen vallen. En dan weet je dat-ie niet aan het been was, of een uiterst matige zijwaartse balans heeft.
Uiteraard is dan zelf naar buiten zitten niet de beste actie - maar wat mij puzzelt is dat het ging over de vraag of je überhaupt op binnen, buiten of in het midden zit in galop.



O dan begreep ik je verkeerd.. Ik probeer recht boven mijn paard te blijven, dus niet persee op binnen of buiten knobbel denk ik.. Ik zal best eens meer naar binnen of buiten zitten, maar dan is dat of een fout van mij of ik probeer hem iets uit te leggen door met mijn gewicht te helpen.... Wat misschien ook wel niet correct is, maar denk wel dat ik dat doe.....
Als ik mijn binnen teugel van de hals haal, betekend dat bij mij niet automatisch dat hij moet wenden of naar binnen vallen.. Daar zijn bij mij nog meer hulpen voor nodig. Met gewicht naar buiten, zie je vaak dat de ruiter de hand tegen of soms zelf over de hals heeft en zo probeert de schouder tegen te houden. Waarmee je eigenlijk alleen de binnenschouder maar blokkeerd....
Pff lastig uitleggen met woorden zeg....