De red bag geboorte van Bloem

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
AstridJ

Berichten: 2217
Geregistreerd: 11-02-10
Woonplaats: Wintelre

De red bag geboorte van Bloem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-19 00:11

Vandaag precies twee weken geleden is classic champagne NMPRS Vlinder bevallen van een schattig palomino veulentje Bloem. De bevalling ging niet vlekkeloos, het was namelijk een red bag geboorte, oftewel een te vroege placenta loslating waarbij je heel snel moet handelen anders sterft het veulen. Ik had hier op Bokt in het Dikke Buiken Topic de afgelopen jaren een aantal keren gelezen over wat een 'Red Bag delivery' precies inhield en wat te doen als het je overkomt. Ik kan dus wel zeggen dat het mede dankzij Bokt is dat Bloem levend ter wereld is gekomen. :o Daarom wil ik graag dit verhaal met jullie delen, en misschien dat iemand dit leest en het in de toekomst ook overkomt en daarmee ook het leven van een veulentje kan redden. Het was voor mij de tweede bevalling ooit en ik was helemaal alleen, ik ben dus geen ervaren fokker.

Even kort uitgelegd wat er gebeurt bij een red bag geboorte:
Normaal gesproken laat de placenta pas los na de geboorte van het veulen (de nageboorte) omdat het veulentje nog zuurstof krijgt via de placenta totdat het geboren is. Een veulentje zit gedurende de dracht in de placenta, wat een soort ballon is met vruchtwater. Het veulentje zit in een wit vlies in de placenta en krijgt via de navelstreng die vastzit aan de placenta zuurstof. Bij een normaal geboorteproces gaat het veulentje goed liggen en knapt bij de voorbeentjes de placenta open zodat het veulentje in de witte vlies geboren wordt. Bij een red bag geboorte knapt de placenta niet open maar is al wel losgelaten, dus het veulentje zit opgesloten in de rode zak met vruchtwater (de placenta) en krijgt door de loslating geen zuurstof meer. Het veulentje zal dus stikken (verdrinken in het vruchtwater) als de rode zak niet heel snel open wordt gemaakt.

Hoe herken je een red bag geboorte?
Het begint als een normale geboorte, je merrie gaat liggen en perst. Je merrie perst en perst en er zou nu heel snel een witte pootjesblaas te zien moeten zijn. Bij een red bag geboorte zie je echter geen witte pootjesblaas maar een donkerrode bal. Nu zie je die rode bal niet altijd meteen want deze is voor de merrie erg moeilijk naar buiten te persen. Vermoed je dat er iets niet klopt, schijn dan even met een lampje in de vulva. Zie je een rode bal met een soort wittige ster erop, dan moet je razendsnel handelen.

Wat te doen?
Ga zelf nog geen dierenarts bellen (of iemand moet bij je zijn die een dierenarts kan bellen) want elke seconde telt! Het veulentje moet zo snel mogelijk ter wereld geholpen worden want het krijgt nu geen zuurstof meer en zal verdrinken/stikken. Zorg dat je een 'geboortekit' klaar hebt staan met daarin o.a. een schaar of een niet al te scherp mes, ontsmettingsmiddel, glijmiddel en een handdoek. Een hoofdlamp is ook erg handig zodat je alles goed kan zien en toch je handen vrij hebt. Maak nu snel maar voorzichtig een sneetje in de rode zak. Let op want het vruchtwater komt met geweld naar buiten (alsof je een ballon met water kapot snijd). Zoek nu in de merrie naar de pootjes en voel of je twee pootjes voelt. Trek nu zodra de merrie perst het veulentje naar buiten, check ook of het neusje op de pootjes ligt. Trek dus met de wee mee en naar de hakken van de merrie toe, niet recht naar achteren trekken. Als je het veulentje met de voorbeentjes en het hoofdje eruit hebt trek je het witte vlies kapot en maak je het neusje schoon met je vingers en een handdoek zodat het veulen kan ademen. Trek het veulentje met de wee mee verder eruit en als het halverwege eruit is check je of het veulen ademt. Ademt het niet maak dan nogmaals de neus en mond schoon en wrijf voorzichtig van boven naar beneden over de neusbrug om het vruchtwater eruit te krijgen. Gaat het veulen ademen wrijf het dan verder droog of laat de merrie het veulen likken. Als het veulen nog steeds niet ademt blijf het dan stimuleren en wrijven met een handdoek en bel meteen een dierenarts mocht dat nog niet gedaan zijn. Ademt het veulen wel dan is het wel zinvol als een dierenarts even komt checken of alles in orde is met het veulen. Een veulen kan longontsteking krijgen als het vruchtwater heeft ingeademd of een 'dummy veulen' zijn door zuurstofgebrek. Een dummy veulen is een veulen wat niet reageert zoals het hoort. Meestal hebben ze geen zuigreflex en geen benul van de moeder en hebben moeite met staan. Een dummy veulen zal dan ook niet op zoek gaan naar de uier en niet drinken. Met een bepaalde techniek kan een veulen uit deze dummy-staat gehaald worden.

Gelukkig herkende ik heel snel dat het een red bag geboorte was en ondanks dat ik knikkende knieën en een hartslag van 180 had had ik binnen 5 minuten Bloem uit Vlinder en aan het ademen. Ik had namelijk het moment gefilmd dat Vlinder ging liggen om te persen, denkende dat ik een normale geboorte zou filmen. Daarna heb ik weer gefilmd toen Bloem ademde en met de achterbenen nog in Vlinder lag. Aan de tijd kon ik zien dat er 5 minuten tussen de twee filmpjes zat. Bloem ademende niet toen ik het witte vlies weghaalde.

De dierenarts was even bang dat ze een dummy veulen zou zijn maar gelukkig was dat niet het geval. Ook klonken de longen schoon. Ik kreeg flink wat complimenten van de dierenarts dat ik Bloem had kunnen redden. :o Zo zie je maar dat het erg belangrijk is dat je bij de geboorte aanwezig bent. Als je zo'n bevalling mist dan raak je of je merrie en/of je veulen kwijt. Ik hield Vlinder in de gaten met behulp van een camera en ik checkte de melk met PH strips.

Toen Bloem eenmaal geboren was en ademende ging de rest volgens het boekje. Ze stond en dronk binnen een uur en een paar uur later galoppeerde ze al door de stal.

Van de geboorte en de dag daarna heb ik een filmpje gemaakt.


Nog een paar foto's.

Net geboren (en aan het ademen)
Afbeelding

De uier gevonden
Afbeelding

De volgende ochtend, toch wel moe van alles
Afbeelding

Even naar buiten
Afbeelding
Afbeelding

Pluizenbol
Afbeelding
Afbeelding

En een week later

Afbeelding

Afbeelding

Gelukkig komt een red bag bevalling niet vaak voor, maar als je een drachtige merrie hebt zorg dan dat je toch voor de zekerheid de juiste spullen binnen handbereik klaar hebt liggen. En als het je overkomt, handel dan razendsnel! Ik ben Bokt heel dankbaar dat ik wist wat ik moest doen en zo Bloem heb kunnen redden!
Afbeelding

mariettek

Berichten: 1687
Geregistreerd: 25-02-06
Woonplaats: Ermelo

Re: De red bag geboorte van Bloem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-19 00:30

Prachtig omschreven en leerzaam voor anderen. Gelukkig heb je een heerlijk en gezond veulentje!

tamary

Berichten: 29176
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: De red bag geboorte van Bloem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-19 00:41

Is dit typisch voor mini's en is dit ook erfelijk? Kan deze merrie bij een volgend veulen weer deze complicaties krijgen?

AstridJ

Berichten: 2217
Geregistreerd: 11-02-10
Woonplaats: Wintelre

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-19 03:14

Het schijnt bij mini’s iets vaker voor te komen maar het komt net zo goed voor bij andere paardenrassen. Het is niet erfelijk en het wil niet zeggen dat ze de volgende keer weer deze complicatie krijgt. Vlinder heeft hiervoor al twee veulentjes gehad en deze zijn volledig probleemloos geboren.

Imre

Berichten: 14200
Geregistreerd: 31-05-03
Woonplaats: Grunn

Re: De red bag geboorte van Bloem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-19 04:32

Kleine Bloem! <3

Fijn dat je zo uitgebreid beschrijft hoe je moet handelen bij een red bag, Astrid! Hopelijk heeft iemand er net als jij iets aan in de toekomst. Het lijkt me echt doodeng om dat mee te maken. Gelukkig is het bij jou goed afgelopen en kan je genieten van je prachtige veulentje. En wij ook een beetje.

Horsie84
Berichten: 550
Geregistreerd: 11-11-16

Re: De red bag geboorte van Bloem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-19 06:35

Prachtige pluis!

Goed en duidelijk omschreven , dank je wel!

janouk
Blogger

Berichten: 17865
Geregistreerd: 18-04-06

Re: De red bag geboorte van Bloem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-19 07:18

<3 verliefd, wat een schatje. Goed gehandeld. <3

Niwla

Berichten: 4115
Geregistreerd: 23-11-06
Woonplaats: Ede(rveen)

Re: De red bag geboorte van Bloem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-19 07:25

Wauw, respect voor jouw handelen en bedankt voor het delen! Je mag echt trots zijn op jezelf. Wat een knap veulen. <3

Coloured

Berichten: 2828
Geregistreerd: 09-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-19 07:30

Wat knap gehandeld van je! En gefeliciteerd met dit schattige veulentje!

Suzanne F.

Berichten: 49206
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-19 07:30

Wat een goed geschreven en leerzaam verhaal! En wat een prachtig veulentje!

pmarena

Berichten: 48090
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-19 07:37

Waar internet al niet goed voor is +:)+ Mooi koppel heb je daar, die foto bij de benen is lief :+:

Coentjuh

Berichten: 9845
Geregistreerd: 07-03-04
Woonplaats: Ardennen + Werkendam

Re: De red bag geboorte van Bloem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-19 07:54

Wat heb je dit mooi verteld en wat mag je trots zijn op jezelf! Een spannende bevalling maar gelukkig is het goed gekomen. Geniet van Bloem!

kwita

Berichten: 6543
Geregistreerd: 14-04-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-19 08:17

Dit is echt een toevoeging van leerzame stukken!
Hier hebben we het ook wel eens gehad die van ons was dus echt traag van zijn zware start ( hij dronk pas na 5 uur.) Een heeft zelfs nog 'n long ontsteking gehad, Ondanks de spannende start is het Inmiddels een lieve prachtige koudbloed van 1.78!.
Mijn tip voor de lezers zorg voor voldoende licht bij een bevalling, de merrie beviel in het weiland en daardoor zagen wij die rode zak slecht en duurde het bijna te lang voor er besef was dat het niet klopte :o !

Kirania

Berichten: 1636
Geregistreerd: 19-06-11
Woonplaats: In de bebouwde kom

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-19 08:26

Wow, wat heftig! Diep, diep respect voor je, ik zou zo bang zijn dat ik op zo'n moment de theorie niet in de praktijk zou kunnen omzetten :=

Babootje

Berichten: 26243
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-19 08:27

Goed gedaan zeg! Dank je wel voor je leerzame verhaal. Prachtig veulentje.

Lukasje
Berichten: 11241
Geregistreerd: 06-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-19 08:34

Interessant!

En ik ben blij voor je dat je je veulen hebt kunnen redden. Je mag er niet aan denken ... Dus geniet volop van Vlinder en Bloem <3

Nynkster

Berichten: 5331
Geregistreerd: 04-03-12
Woonplaats: Exloo (Drenthe)

Re: De red bag geboorte van Bloem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-19 08:42

Top dat je het zo uitgebreid beschrijft! Misschien dat er een stukje van in de wiki kan ofzo?

Hier toevallig een foto van de redbag van mijn merrie. Was aan het wachten tot de pootjesblaas kwam en toen ik iets zag komen dus foto gemaakt. Heel toevallig eigenlijk. Daarna alles ook aan de kant gesmeten en veulen eruit getrokken.

Bij mij knapte de bal uit zichzelf, ik wist niet dat dat überhaupt kon. Net toen ik het kapot wilde maken knapte het en kwamen de pootjes er direct achteraan.

Afbeelding

AstridJ

Berichten: 2217
Geregistreerd: 11-02-10
Woonplaats: Wintelre

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-19 15:37

Dank je voor de reacties!

Kwita daarom noemde ik ook de hoofdlamp :o Dan heb je je handen vrij en kan je toch alles goed zien. Dan zie je inderdaad dat het zo belangrijk is dat je op tijd ziet dat het een red bag is. Hoe langer het duurt hoe meer complicaties, en dan zit het verschil echt in minuten. Gelukkig is het bij jullie ook goed afgelopen Kwita.

Nynkster er staat al een stukje op wiki hierover. Je hebt dan eigenlijk 'geluk' dat de red bag uit zichzelf knapte. Ik heb inderdaad nog nooit gehoord dat deze uit zichzelf kapot ging, waarschijnlijk dan toch een gedeeltelijke red bag waarbij de placenta wel te vroeg losgelaten heeft maar wel op knappen stond. Bij een normale bevalling knapt de placenta (rode zak) ook vanzelf open maar blijft de placenta nog vast zitten.

Bij Vlinder dacht ik op de een of andere manier na een halve minuut al dat het een red bag was, terwijl er nog geen red bag te zien was. Ik ben dus gaan filmen toen ze ging liggen en begon te persen, en tijdens het filmen schoot er door mijn hoofd, dit is een red bag. Ik wuifde die gedachte meteen weer weg en dacht, nee joh je haalt je allerlei doemscenario's in je hoofd. Toch bleef dat gevoel van een red bag, dus ik stopte met filmen en keek naar binnen. De rode bal puilde bij Vlinder dus nog niet uit, maar ik zag wat roods toen ik naar binnen scheen en herkende het toch als een red bag. Wel dankzij de goede lamp dus anders was het niet te zien!

Dit is het filmpje waarbij Vlinder net was gaan liggen om de eerste keer te persen en ik dus na een paar seconden dacht aan een red bag. Ik weet nog steeds niet waarom ik hier dacht aan een red bag, aangezien het pas de tweede bevalling was die ik meemaakte (de eerste was van mijn Quarter merrie). Het was dus niet zo dat ik zo ervaren was dat ik het meteen herkende als afwijkend. Ik denk dat ik het dacht omdat ik een paar dagen daarvoor over jou red bag geboorte had gelezen Nynkster :o Ik dacht toen nog, ja dat kan ook gebeuren... dus ik denk dat het daarom door mijn hoofd schoot. Gelukkig maar :o

AstridJ

Berichten: 2217
Geregistreerd: 11-02-10
Woonplaats: Wintelre

Re: De red bag geboorte van Bloem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-19 15:42

Ik vond trouwens deze blog nog van iemand die haar veulen verloren is na complicaties door een red bag geboorte. Dat dus een veulen in het begin best goed kan lijken en dan na 24 tot 36 uur toch ineens achteruit gaat. Bloem had overigens ook de eerste tijd (een halve dag ongeveer) de slappe oortjes. Bij haar leek het alsof ze de oortjes niet naar voren kon doen, ze bleven maar naar achteren staan. Dat was waarschijnlijk door het zuurstof tekort. Er staat veel informatie in waar op te letten nadat het veulen geboren is van een red bag geboorte.
https://www.evy.nl/nieuws/symposium-risico-veulens/

joey2010

Berichten: 4348
Geregistreerd: 08-09-11
Woonplaats: limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-19 15:49

Jij hebt snel gehandeld +:)+ .
Fijn dat je je verhaal deelt want zo wist jij ook hoe te handelen na het lezen van andermans verhalen.

En Bloem is zo leuk <3

Liebeskind

Berichten: 2213
Geregistreerd: 06-10-16
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-19 15:53

Even voor mijn beeld. Bij een red bag zit het dier nog in de placenta die in tact is? Wat is dan het gevaar? Het krijgt toch zuurstof via de navelstreng?

Zoiets al dit: https://images.app.goo.gl/fx7YmhUQGs3t6nfh9
Ik zie hier ook niemand echt haast maken. Wat is het verschil?

AppleSter

Berichten: 818
Geregistreerd: 20-05-16

Re: De red bag geboorte van Bloem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-19 16:04

Heel goed en duidelijk omschreven en top gehandeld. Moet je maar kunnen als je voor de 2e x een bevalling meemaakt, petje af! Wat een schatje is Bloem toch! <3

oomens

Berichten: 8812
Geregistreerd: 12-04-07
Woonplaats: 's-Gravenhage

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-19 16:08

Het jong krijgt alleen zuurstof via de navelstreng wanneer de placenta nog vast zit, en er dus uitwisseling mogelijk is tussen bloed van de merrie en bloed van het veulen. Bij TS is de placenta beschadigd/losgeraakt voordat het veulen buiten was, en is er dus tijd tussen het moment dat zuurstofuitwisseling met de moeder stopt en dat zuurstofuitwisseling met de buitenlucht begint. Die periode houd je het liefst zo kort mogelijk.

Op de foto's die jij plaatst zijn de vruchtvliezen nog heel, maar is de inhoud niet rood. De placenta is dus nog heel, en zolang die heel is en verbonden met de moeder, is het niet zo'n probleem als de zak nog dicht is. Dat is daarvoor ook maandenlang goed gegaan.

BigOne
Berichten: 38225
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-19 16:11

Nabster schreef:
Even voor mijn beeld. Bij een red bag zit het dier nog in de placenta die in tact is? Wat is dan het gevaar? Het krijgt toch zuurstof via de navelstreng?

Zoiets al dit: https://images.app.goo.gl/fx7YmhUQGs3t6nfh9
Ik zie hier ook niemand echt haast maken. Wat is het verschil?

Navelstreng zit vast aan placenta, placenta aan de baarmoeder en via die bloedvaten komt er zuurstof. Wanneer de placenta te vroeg loslaat zit het dier in een ballon gevuld met vruchtwater en kan het niet ademen en zal stikken, zit wel vast aan de navelstreng maar krijgt geen zuurstof meer via de navelstreng. Komt bij koeien ook regelmatig voor.

_LotteZ
Berichten: 127
Geregistreerd: 03-09-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-19 16:15

Goed, duidelijk omschreven inderdaad. fijn dat je er zelf al over gelezen had en wist hoe te handelen, je hebt een super leuk veulen!!