Ons kleine champagne cadeautje Everglow!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
pien_2010

Berichten: 43139
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-19 12:36

Mooi kereltje heb je daar staan. Hoeft geen strikje omheen hoor, hij mag gewoon opgestuurd worden <3 ;)
Ben benieuwd naar de kleur uiteindelijk. Heb daar totaal geen verstand van. Ik vind hem in ieder geval super apart en lijf en leden lijken mooi te zijn.

AppleSter

Berichten: 818
Geregistreerd: 20-05-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-19 17:27

Haha pien_2010, ik zie ‘m al gaan met een pakketzegel op z’n achterwerk naar Frankrijk :D

Een poll (geen idee hoe je dat aanmaakt nog... :+ ) is leuk Noisy!
Ik gok zelf ook dat hij toch een champie is, ik zag laatst een (Amerikaans)veulen op dat nagenoeg dezelfde kleur (en donkere plekken) heeft als Ever en die is Amber champagne getest. Dat was alleen geen crème, misschien pakt dat weer anders uit, maar hij lijkt er verder wel heel veel op.
En Ever zijn ogen lijken al steeds meer te verkleuren

Afbeelding

Maar binnen enkele dagen weten we het zeker, ik ben zo benieuwd!
Hoe dan ook blijft t gewoon een heerlijk mannetje! <3

Afbeelding

AppleSter

Berichten: 818
Geregistreerd: 20-05-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-19 00:40

Heb de testresultaten net binnen!

Afbeelding

Toch champagne *\o/* en (net als zijn vader) het schimmelgen. Nu hoop ik dat hij net zo lang gaat doen over schimmelen als zijn vader... :D
De kleur van Everglow is Amber Cream champagne gray?

Ik ben helemaal niet thuis in de kleurengenetica, maar Ever is een homozygoot zwart paard (EE) en is homozygoot voor agouti (AA). Als ik de coat color calculator gebruik en Amber Champagne gray (El Maymoun) intoets en cremello (Lenthe), komt er met geen mogelijkheid EE uit.

Afbeelding

Bij perlino echter wel:

Afbeelding

Betekent dit dat Lenthe een perlino zou (kunnen?) zijn i.p.v. een cremello?

Rennie89
Berichten: 37245
Geregistreerd: 18-07-08
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-19 00:46

Gok dat ze dan inderdaad perlino of smokey Cream zou kunnen zijn :) als zij nooit is getest... maar Hij is net als zijn papa erg mooi qua kleur!

AppleSter

Berichten: 818
Geregistreerd: 20-05-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-19 00:57

Ik heb haar als cremello gekocht, maar denk dat ze niet getest is. Ik heb smoky Cream ook geprobeerd in de coat calculator, maar smoky Cream is aa en kan geen AA worden bij een veulen volgens de mixer van Animal
Genetics..Wel EE :? Mooie puzzel dit weer :D

Dank je wel, ik hoop dat dat -net als bij zijn vader- hee lang blijft!

Rennie89
Berichten: 37245
Geregistreerd: 18-07-08
Woonplaats: Den Haag

Re: Ons kleine champagne cadeautje Everglow!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-19 01:01

Oja agouti is AA he, dan lijkt mij wel dat ze perlino moet zijn?

Gigixponys

Berichten: 2745
Geregistreerd: 23-01-13
Woonplaats: België

Re: Ons kleine champagne cadeautje Everglow!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-19 06:45

Ahaa dus toch wat ik dacht.

Mm. Dan zal Lenthe idd perlino zijn.

Noisy

Berichten: 5393
Geregistreerd: 23-01-03
Woonplaats: In een huis met een dak erop

Re: Ons kleine champagne cadeautje Everglow!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-19 09:09

Toch een Champie, ik had goed gegokt :D *\o/*
Nou, dat is ook een verrassing haha. Heb je in plaats van een cremello merrie een perlino. Wel leuk voor het fokken :)

AstridJ

Berichten: 2217
Geregistreerd: 11-02-10
Woonplaats: Wintelre

Re: Ons kleine champagne cadeautje Everglow!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-19 20:47

Ah toch! Maar dan is de kleur zo donker door het schimmelgen. Ik dacht dat er geen schimmel in het spel was. :o Dan weet je nu idd ook meteen dat je merrie een perlino is ;)
Ik ben heel benieuwd hoe hij gaat verkleuren straks! Hopelijk wordt ie niet te snel wit inderdaad :D

AppleSter

Berichten: 818
Geregistreerd: 20-05-16

Re: Ons kleine champagne cadeautje Everglow!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-19 22:47

Ik werd er in een ander topic op gewezen dat Ever ook ND1 draagt en dat dat voor primitieve (donkere) markeringen kan zorgen waardoor hij donkerder lijkt/is dan Amber crème champagne. Dat zijn ook precies de plekken waar hij donker is. Heb ook even op de site van Animal Genetics gekeken en die zeggen het volgende erover:

Afbeelding

Volgens mij hebben alle 3 veulens uit de combi Lenthe - El Maymoun de donkere kenmerken van het nd1 gen. De andere 2 zijn (hierdoor?) wellicht donker(der) valk, maar (denk niet dat ze gestest zijn dus geen zekerheid) geen schimmel. Moun heeft die donkere markeringen volgens mij niet, althans; ik zie niet op fotos van hem dat hij donkerder is op de schouder of op het hoofd. Terwijl hij wel schimmel is, maar nu 6 jaar oud is en nog steeds geen schimmelkenmerken laat zien.

AstridJ

Berichten: 2217
Geregistreerd: 11-02-10
Woonplaats: Wintelre

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-19 03:28

Ik denk niet dat de donkere plekken door de nd1 komen want die donkere plekken zouden dan alleen op zijn schouders te zien zijn. Mijn classic champagne draagt ook nd1 en die heeft alleen de donkere streep.
Afbeelding
Afbeelding
Nu is ze zo
Afbeelding

AppleSter

Berichten: 818
Geregistreerd: 20-05-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-19 08:10

Het nd1 gen schijnt zich op verschillende manieren te kunnen uiten, ook op het hoofd. Ik vind het heel typerend dat van alle nakomelingen van Moun (zover ik weet) alleen alle veulens van hem en Lenthe deze donkere plekken hebben. Alledrie. De volle broers van Ever heel donker, ze zijn valk en geen schimmel
Afbeelding

Vader Moun is wel drager van schimmel maar toch (nog?) champagne op 6 jaar nu en heeft helemaal geen donkere plekken

Afbeelding

En ik kwam dit veulen tegen, getest Ee Aa nCH. Geen crème en geen idee of er een dun1 factor op zit, maar duidelijk ook donker op de schouder (en bij de ogen, ook de oogranden zijn net als bij Ever donkerder maar dat is lastig te zien hier) en geen schimmel.

Afbeelding


Hoe dan ook, Ever is een leuke toverbal en we zijn heel erg benieuwd naar zijn verdere kleurontwikkeling. Hij heeft nu nog een erg dikke vacht, nog even afwachten wat eronder zit :D
Ik vind de kleur van jouw merrie ook supermooi! <3

AstridJ

Berichten: 2217
Geregistreerd: 11-02-10
Woonplaats: Wintelre

Re: Ons kleine champagne cadeautje Everglow!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-19 13:41

Het blijft af en toe een puzzel. Wel leuk zo'n kleuren verrassings toverbal! Ik ben heel benieuwd hoe hij zal veranderen qua kleur.