Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
keeyzie

Berichten: 5717
Geregistreerd: 28-03-05
Woonplaats: Noord Brabant

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-19 12:17

Ja we zitten echt heel mooi met onze weides Robijntjah.
We zitten aan de rand van het bos dus alles begint nu zo mooi groen te worden.
Het is de perfecte plek, zit er al meer dan 10 jaar en ga ook nooit meer weg!

Anoniem

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-19 12:18

Heerlijk zeg. Zijn jullie niet bang voor dat nieuws met die esdoornen enzo.

keeyzie

Berichten: 5717
Geregistreerd: 28-03-05
Woonplaats: Noord Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-19 14:28

Ik moet bekennen dat ik me daar sinds eergisteren pas in gaan verdiepen en daar best van ben geschrokken. Mijn eigen weide heeft gelukkig geen Esdoorn bomen in de buurt, een hele geruststelling.

Langs de weide waar Hugo nu staat hebben we twee kleine esdoorn bomen ontdekt, maar dat is nog een heel stuk van waar hij nu aan grazen is. Ik kan ook nergens scheuten vinden. Ik hoop dus dat het bij ons alles meevalt. :j ik hou het in ieder geval goed in de gaten!

Ik denk dat de kans op zo'n volle weide ook een stuk kleiner is dan op een schrale weide.

Maartje_M

Berichten: 9363
Geregistreerd: 09-04-07
Woonplaats: Aarle-Rixtel

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-19 15:02

Mooi plekje keeyzie <3

Longeren met de dubbele longe is hier ook niet echt een feestje, maar dat ligt misschien meer aan mijn vaardigheden dan die van Elevada. Ze krult enorm op aan de dubbele ook al heb ik er geen druk op, dus die heb ik maar weer even in de kast gemikt. De longeerhulp had ik nog liggen van Cheetah vroeger, die moest er van de fysio mee lopen toen, dus nu die maar gepakt en dat wilde wel. Is net wat minder 'vast' dan touwtjes

NikkivanOlst

Berichten: 7820
Geregistreerd: 23-06-08
Woonplaats: Dongen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-19 17:10

Even kijken of ik dit kan blijven bijhouden tussen alle drukte door hoor :))

Pag 221
elledani68: NH amerikaanse methodes? Ik zou dan persoonlijk eerder kijken naar het grondwerk vanuit de klassieke rijkunst :j Is biomechanisch wat meer verantwoord en je houd de lichaamstaal in ere :o
keeyzie: veel mensen hebben last van te veel willen doen met de handen... Daar ben je zéker niet de enigste in! Less is more :j
fluffyfox: ten eerste, welkom! Goh, zou het eigenlijk niet weten... Zoveel paarden zoveel zakkies? :=
Sheran: altijd een lastige kwestie... Django kwam ook écht op een ongelegen moment... Nu 4 jaar later nog steeds dol op hem. Maar er zijn zo onwijs veel leuke dieren, HET paard komt vast nog wel op een handiger moment :j

Pag 222
Lante: wat een knap ding!
fluffyfox: Ami is wel onwijs knap! Zonde van de littekens op de neus... Blijf je toch bij veel spaanse paarden zien...
MightyJoe: Wat is Cortado een stoer paard <3 En al zoveel Body voor bijna 2 :wow:
Robijntjah: voer is inderdaad een grote influencer. Zorgen voor zo laag mogelijk in graan en suiker (bij voorkeur zelfs helemaal vrij) vooral granen zijn vaak toch stiekem een boosdoener

Pag 223
Over het longeren:
De elastieke band helpt niet zozeer voor het onderbrengen van de achterhand, maar voor de bewustwording van de achterhand. Ik zet hem zelf wel eens in bij paarden met ataxie of andere issues waarbij ze weinig bewust zijn, maar ook voor grote jonge slungels die niet weten waar ze welk been laten :') Officieel komt het "bodywrappen" zoals het heet uit de TTeam methodes. Ik ondersteun zulke paarden dan ook regelmatig met TTouch. Gisteren het boek van Linda tellington Jones kunnen scoren, dus kan nog meer Touches en oefeningen gaan leren om paarden te helpen *\%/*

Hier is longeren echt heilig :') gebruik het zo enorm veel... Correct longeren is ook echt heel erg leuk om te doen: enkele lijn op kaptoom of dubbele longe op bit/bitloos. Hulpteugels komen er hier écht niet zomaar aan, doen meer kwaad dan goed. Longeren met evt balkjes/pionnen en bodywraps doen zo onwijs veel voor het paardenlichaam. Je kan een paard echt mega trainen. I love it.

lovelance: wat een heerlijke foto's! WE lijkt me zo enorm leuk... Baal als een stekker dat ik momenteel nog niet kan rijden. Fysieke issues... Werk vanaf de grond allemaal geen probleem en kan ik dagen volhouden, maar 1 gekke wapper van meneer debielo en ik ben 2 weken uit de running :roll:

Ik zou ook best graag een nakomeling van Django willen... Maar gaat wat lastig met een ruin :x

keeyzie: jeetje die heeft het goed voor elkaar +:)+

Maartje_M: longeerhulp ben ik persoonlijk écht geen fan van. Het doel van een goed gaand paard is dat de schoft omhoog komt en het paard van daaruit de ontspanning in gaat, op het moment dat je een longeerhulp over die schoft heen legt komt daar toch elke keer druk/schuiven op en krijg je dus het tegenovergestelde effect. Daarnaast kun je totaal geen stelling en buiging vragen met een longeerhulp. Al eens overwogen om op kaptoom te longeren?


Zo, weer bij :')
Afgelopen weekend 1 van mijn laatste studie dagen gehad... Tijd om aan mijn afstudeerproject te beginnen :D Word nog een flinke kluif, maar het thema is in elk geval al gekozen: Horse Empowerment. Dus positive reïnforcement en klassieke dressuur als combinatie. Alleen dat logisch op papier krijgen... :roll: In september hopelijk afstuderen als Klassieke Rijkunst Instructeur en Revalidatie trainer, en dan daarna hopen dat ik de Piaffe Proeve kan halen ~~}>

Maartje_M

Berichten: 9363
Geregistreerd: 09-04-07
Woonplaats: Aarle-Rixtel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-19 18:56

Ik longeer met een kaptoom :j Nu we vaker longeren, gaat het wel wat beter. Toen ze net hier stond ging ze aan de longe alleen maar aan de kletter. Echt als een debiel alleen maar rondjes rennen. Nu is er weer rust maar vindt ze het echt gewoon stom. Moet echt eens balkjes aanschaffen om het leuker te maken (hopelijk)

NikkivanOlst

Berichten: 7820
Geregistreerd: 23-06-08
Woonplaats: Dongen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-19 18:59

Maartje_M schreef:
Ik longeer met een kaptoom :j Nu we vaker longeren, gaat het wel wat beter. Toen ze net hier stond ging ze aan de longe alleen maar aan de kletter. Echt als een debiel alleen maar rondjes rennen. Nu is er weer rust maar vindt ze het echt gewoon stom. Moet echt eens balkjes aanschaffen om het leuker te maken (hopelijk)


Probeer te gaan spelen met stelling, buiging, tempowisselingen etc... Django vond het ook vreselijk, maar nu is er uitdaging genoeg aangezien we zijn aangekomen bij piaffe-passage overgangen, stap-galop-stap transities en Spaanse pas/draf op afstand :')

Maartje_M

Berichten: 9363
Geregistreerd: 09-04-07
Woonplaats: Aarle-Rixtel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-19 19:07

Ik moet eerlijk zeggen dat ik het longeren altijd wat verwaarloosd heb omdat ze zo neurotisch werd, maar ga het nu wel echt consequent in de training meenemen en dan komen we er wel

Wel gek overigens dat mijn fysio jaren terug dus juist adviseerde met longeerhulp aan het werk te gaan :\

opisop_shop

Berichten: 15059
Geregistreerd: 19-11-08
Woonplaats: Oostenrijk:)

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-19 19:13

Ik lees al heel lang mee in dit topic, ben zo verliefd op de mooie Spanjaarden!
Wat ik mij afvraag: klopt de geschatte hoogte vaak wel een beetje als je een jaarling of enter koopt?
Ik vind de beleerde Spanjaarden vaak nogal prijzig, vind een jong paard ook wel leuk om zelf naar de hand te zetten maar veel Spaanse paarden zijn zo klein.
Mijn huidige paard is 1,66-1,68 en dat is voor mij een mooie maat, toont ook nog groot. Zo groot zal vast niet lukken maar 1,58 moet ik niet hebben...

Wat betreft het schuren: dit is mijn derde eczemer en ik zou zeker die summerfit koeken achterwege laten, veel te veel suiker.

Azmay

Berichten: 17990
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-19 19:53

opisop_shop schreef:
Ik lees al heel lang mee in dit topic, ben zo verliefd op de mooie Spanjaarden!
Wat ik mij afvraag: klopt de geschatte hoogte vaak wel een beetje als je een jaarling of enter koopt?
Ik vind de beleerde Spanjaarden vaak nogal prijzig, vind een jong paard ook wel leuk om zelf naar de hand te zetten maar veel Spaanse paarden zijn zo klein.
Mijn huidige paard is 1,66-1,68 en dat is voor mij een mooie maat, toont ook nog groot. Zo groot zal vast niet lukken maar 1,58 moet ik niet hebben...

Wat betreft het schuren: dit is mijn derde eczemer en ik zou zeker die summerfit koeken achterwege laten, veel te veel suiker.

Ik kocht Diva in Belgie en ze zou zeker 1.60 worden :j
Blij als ze nu met 6 jaar de 1.55 haalt, vind ik helemaal prima overigens want ik ben pony fan :Y)

fluffyfox

Berichten: 1793
Geregistreerd: 26-12-02
Woonplaats: Amstelveen

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-19 08:30

@visibre, dank!
Ja super zonde ik ben wel bezig met honingzalf smeren. Maar verwacht niet dat het ooit nog minder zichtbaar word.

Gelukkig mag ik er wel aankomen en lijkt hij relatief weinig diepgewortelde negatieve associaties te hebben behouden ervan.
Toen hij er net was was hij zo gesloten en introvert. Inmiddels enkele maanden verder heeft hij een mening. Heerlijk om te zien echt. Soms ook lastig Haha.
En bij verandering zie je de geslotenheid wel nog snel terugkomen.
Maar gelukkig kan ik hem ook wel snel helpen het weer los te laten.
Het is zo een geweldige kerel!

Anoniem

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-19 08:38

Mo vind longeren tegenwoordig ook maar saai, zo heet als ze kan zijn met rijden, zo sloom is ze met longeren hahahaha :+
Heb het ook wel heel veel gedaan ivm lijfgebruik en lengtebuiging toen we met rijden alleen nog maar bezig konden zijn met haar angsten.

Durf met haar niet zo goed meer met balken te werken gezien ze wel eens boven haar kogels voor wat vocht wil vast houden (laten scannen, waarschijnlijk oudere blessure, geen last van behalve soms wat vocht en zeker met warmere dagen). En springen dus eigenlijk ook niet meer, soms echt wel heel jammer.

Buitenzinnig

Berichten: 5094
Geregistreerd: 07-02-06
Woonplaats: Workum

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-19 08:53

Ik doe ook veel aan de dubbel longe, wat ik bij Astoria doe is de buitenste lijn achter haar benen langs. Zodat ik er, indien nodig, iets kan blokkeren, maar verder gewoon los laten hangen. Bij Villa moet ik dat nog even oefenen. Dubbel longe kent hij, maar nog nooit met de lijn achter hem langs gedaan.

Heb vorige week voor het eerst weer met Astoria gereden. Ik wilde haar eerst lekker laten rusten, rustig spiertjes opbouwen aan de dubbel longe. Ging zo lekker dat ik vorige week dacht; kan wel even (heb toen ze er nog niet zo lang was ook even gereden). Hebben ongeveer 15 minuten gereden en merkte echt dat ik haar eerst lekker onbelast heb getraind!

lovelance

Berichten: 2017
Geregistreerd: 29-11-03
Woonplaats: Callantsoog

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-19 09:49

opisop_shop schreef:
Ik lees al heel lang mee in dit topic, ben zo verliefd op de mooie Spanjaarden!
Wat ik mij afvraag: klopt de geschatte hoogte vaak wel een beetje als je een jaarling of enter koopt?
Ik vind de beleerde Spanjaarden vaak nogal prijzig, vind een jong paard ook wel leuk om zelf naar de hand te zetten maar veel Spaanse paarden zijn zo klein.
Mijn huidige paard is 1,66-1,68 en dat is voor mij een mooie maat, toont ook nog groot. Zo groot zal vast niet lukken maar 1,58 moet ik niet hebben...

Wat betreft het schuren: dit is mijn derde eczemer en ik zou zeker die summerfit koeken achterwege laten, veel te veel suiker.


Tegenwoordig zijn PRE’s best groot, maar een goeie grote is prijziger dan een goeie kleine.
Verwacht geen wonderen qua groeien en geloof niet alles wat beloofd wordt.
Mijn ruin was als tweejarige 1.58 en is uiteindelijk 1.62 / 1.63 geworden.
Mijn merrie is ong. 1.65/1.66, geen idee hoe groot ze was als jaarling of tweejarige. Ze geeft wel grote veulens :D

Ik zou als maat belangrijk voor je is kijken naar 2 jarige paarden, dan is het makkelijker inschatten dan bij een jaarling

Maartje_M

Berichten: 9363
Geregistreerd: 09-04-07
Woonplaats: Aarle-Rixtel

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-19 10:07

Ik zie ze de laatste tijd eigenlijk vooral heel groot, terwijl ik ze liever klein heb :') Die echte kleintjes worden ook niet meer goedgekeurd voor de fok, dus ik denk dat er wel steeds meer maat komt.

Anoniem

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-19 10:29

Dat was mij sowieso al opgevallen, vind ik ook wel jammer. Mo is echt een ouderwets ukkie nog _O-

NikkivanOlst

Berichten: 7820
Geregistreerd: 23-06-08
Woonplaats: Dongen

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-19 10:34

Fysio osteo en DA raden wel vaker dingen aan waar ik twijfels bij heb... daarom check ik vaak bij beweginstherapeuten en mensen die veel kennis van biomechanica hebben :)

Django is 1.62, had liever toch wat kleiner gehad hoor :') hij maakt zich zo enorm groot.
(Ik ben 1.71)
Afbeelding

Donderdag gaat mn zusje een rondje springen, hou mn hart vast :')

[ITP] The king and his castle

Maartje_M

Berichten: 9363
Geregistreerd: 09-04-07
Woonplaats: Aarle-Rixtel

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-19 11:05

Zal mijn juf eens om advies vragen als ze er weer is :) Zij heeft heel veel kennis van de biomechanica

Maar hij is wel heel gaaf! Elevada is 1.60, vind ik echt wel hoog genoeg ook O:)
Leuk, springen! Krijgen we foto's? ;)

Anoniem

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-19 11:27

Mo is nog geen 1.50 :+

soeboenoe

Berichten: 1411
Geregistreerd: 16-04-08

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-19 11:43

Aradia is net aan 1.55, maar toont groter dan ze is. Ook staat haar achterhand nu wéér een stukkie hoger, dus ik denk dat mevrouw er nog wat hoogte bij gaat smokkelen.

fluffyfox

Berichten: 1793
Geregistreerd: 26-12-02
Woonplaats: Amstelveen

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-19 17:50

Ami is 151, maar laat met alles dus misschien nog 2 cm erbij uiteindelijk.
Maar eigenlijk vind ik het een perfect formaat. (Ben zelf maar 1,60)

Anoniem

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-19 18:57

Even laten zien hoe ze groeit enzo!

Afbeelding

fluffyfox

Berichten: 1793
Geregistreerd: 26-12-02
Woonplaats: Amstelveen

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-19 23:37

Jeej. Voor m'n verjaardag een anatomische singel gekregen van 35 cm
Nu kan het daadwerkelijke inrijden gaan plaatsvinden.
De singel van m'n overleden pony was eigenlijk wel echt te ruim waardoor ik niet goed met zadel kon werken.
Op naar de volgende stap!!

Jenara

Berichten: 1555
Geregistreerd: 30-09-17
Woonplaats: Gent

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-19 16:49

Jenara was 1m57 toen ik haar kocht, ben benieuwd tot waar ze nog komt.
Ik ben zelf 1m65, dus zou 1m60 echt perfect vinden voor mij, maar die paar cm kleiner doen er toch niet toe :p

Vandaag nog maar eens erop, maar nog steeds zadel bij de zadelpasser en wolfstanden ...
Dus weer zonder zadel en met teugels aan mijn kaptoom, dit keer was mijn vriend mee om de longe nog vast te houden, maar wat was ze weer zoooo flink!! Wat een droompaardje heb ik toch :D
Ik zet haar dus gewoon stil met mijn zit en zelfs sturen kan al een beetje op zit, mijn droom om ooit zonder zadel en met neckrope te kunnen rijden, blijkt dan mss toch ooit haalbaar :p
Hoop nu wel dat mijn zadel en haar tanden snel in orde zijn, dat we terug los de bak in kunnen,
zodat ik er de galop ook wat in kan steken, dan kunnen we hopelijk tegen de zomer eens mee gaan wandelen!

MightyJoe

Berichten: 4962
Geregistreerd: 12-09-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-19 17:01

Cortado wordt in juni 2 en is nu 1.55. Kont is nog een stuk overbouwd. Hij mag van mij lekker groot worden :D
Ik ben zelf 1.75. En ik hoop dat hij interessant is voor de fok dus dan is een mooie maat boven de 1.60 wel mooi meegenomen.


Afbeelding