Shetlander al ruim een maand verdwenen in Achterberg

Moderators: Muiz, Firelight, Maureen95, NadjaNadja, Essie73

 
 
StalNollie

Berichten: 9074
Geregistreerd: 21-01-07
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-19 12:19

Cinnepin schreef:
De pony is niet gechipt omdat vorige eigenaar nogal laks was in dit soort dingen. Deze is overleden en zo is de pony naar huidige eigenaar gegaan, die stonden in pension bij vorige eigenaar. De bonte pony is een nakomeling van Rico en de moeder is 1 van de witte merries. ( ja ik ken Rico in het echte leven en zo ook de verzorger ).

En ook de nieuwe eigenaar is daarin laks geweest
Niet een ander de schuld geven. Chippen is zo gedaan en kost je 35€


Dorien66

Berichten: 1633
Geregistreerd: 06-09-04
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-19 12:21

Delphi schreef:
Chippen is alleen verplicht als ze geboren zijn na 1 juli 2009. Mijn merrie hoefde niet gechipt te worden, mijn ruintje wel. Beide waren niet gechipt, maar ik heb ze na aankoop allebei direct laten chippen en ze staan nu op mijn naam. Dus goed te linken aan mij.

Een paspoort is wel altijd verplicht. Als een paard niet gechipt hoeft te zijn, moet er een ingetekende schets in het paspoort staan.

+ een DNA-profiel.

instagram: @dorien_66

Clasical

Berichten: 1584
Geregistreerd: 25-09-14
Woonplaats: Arnemuiden

Re: Shetlander al ruim een maand verdwenen in Achterberg

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-19 12:25

Als hij niet is gechipt zou je verwachten dat bij een diefstal kennis is van het feit dat deze niet is gechipt.
Mogelijk is het paardje door een bekende meegenomen?

Vayo

Berichten: 8042
Geregistreerd: 23-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-19 12:48

NenaC schreef:
daar zijn vast heel veel greppeltjes waar een shetlander in kan liggen. er wordt snel geroepen dat ie gejat is, net zoals met die tinker laatst en die was een stuk groter en ook in de sloot teruggevonden naar ik meen.


Daar moest ik inderdaad ook aan denken. Volgens mij ging dat inderdaad om een tinker van een zorgboerderij? Daar werd van uit gegaan dat hij gestolen was en is inderdaad overleden terug gevonden in een sloot.

StalNollie schreef:
Cinnepin schreef:
De pony is niet gechipt omdat vorige eigenaar nogal laks was in dit soort dingen. Deze is overleden en zo is de pony naar huidige eigenaar gegaan, die stonden in pension bij vorige eigenaar. De bonte pony is een nakomeling van Rico en de moeder is 1 van de witte merries. ( ja ik ken Rico in het echte leven en zo ook de verzorger ).

En ook de nieuwe eigenaar is daarin laks geweest
Niet een ander de schuld geven. Chippen is zo gedaan en kost je 35€


Nou inderdaad. Gek om het niet chippen van de vorige eigenaar laks te noemen en dit als reden te geven waarom de pony nu niet gechipt is!? Vergeet niet dat de betreffende pony niet gechipt hoeft te zijn dus wellicht is dit een weloverwogen keuze van de vorige eigenaar. Maar dan nog had de huidige eigenaar gewoon de keuze de pony wel te laten chippen. Zelf heb ik mijn shetlanders na de koop wel direct laten chippen ondanks het niet verplicht was.

Dorien66 schreef:
Delphi schreef:
Chippen is alleen verplicht als ze geboren zijn na 1 juli 2009. Mijn merrie hoefde niet gechipt te worden, mijn ruintje wel. Beide waren niet gechipt, maar ik heb ze na aankoop allebei direct laten chippen en ze staan nu op mijn naam. Dus goed te linken aan mij.

Een paspoort is wel altijd verplicht. Als een paard niet gechipt hoeft te zijn, moet er een ingetekende schets in het paspoort staan.

+ een DNA-profiel.


Een ingetekende schets is voldoende, maar een DNA profiel mag ook. Dus of of. En en mag natuurlijk ook maar dat is niet verplicht.
https://www.nvwa.nl/onderwerpen/paarden/paardenpaspoort

StalNollie

Berichten: 9074
Geregistreerd: 21-01-07
Woonplaats: Brabant

Re: Shetlander al ruim een maand verdwenen in Achterberg

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-19 13:29

Het is wel verplicht!

Rex_Rolfo

Berichten: 5364
Geregistreerd: 27-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-19 13:34

Wat is verplicht?

In de link van de NVWA staat "Paarden met een paspoort van voor 1 juli 2009 mogen in plaats van een chip ook beschikken over een DNA-profiel of een ingetekende schets."


Liebeskind

Berichten: 2213
Geregistreerd: 06-10-16
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-19 13:37

matasja schreef:
Een maisveld in maart??? Zal een flink hoog maisveld zijn geweest whaha.


Dat is lachen. Mais hoeft niet hoog te staan om toch een maisveld te vormen natuurlijk. Muggezifterij.

Ik hoop dat Rico nog thuis komt, maar scenario dood lijkt me waarschijnlijker. Sneu voor alle partijen.

De cursus ‘Omgaan met teleurstellingen’ gaat wederom niet door.

Vayo

Berichten: 8042
Geregistreerd: 23-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-19 14:54

Ik ben erg benieuwd of hij nog terug wordt gevonden. Heel lullig gezegd is een shetlander zonder goede papieren gewoon weinig waard. Mijn shetlanders zijn me goud waard, maar als ik ze zou willen verkopen krijg ik er gewoon weinig voor. Waarom zou je het risico lopen zo'n shetlander te stelen als je er voor 50,- of zelfs minder één kan kopen via MP of via een paardenmarkt?
Het lijkt me inderdaad ook waarschijnlijker dat hij ergens overleden is en nog niet gevonden is. Is er een spoor in de buurt? Je hoort wel eens dat er een dier onder de trein komt.

StalNollie schreef:
Het is wel verplicht!


Off topic maar net als wat Rex_Rolfo zegt staat er in de link in mijn bericht dat één van de twee verplicht is, ofwel een DNA profiel of een ingetekende schets bij een paard/pony geboren voor 1 juli 2009. Beide mag natuurlijk altijd. Of het moet verkeerd vermeld staan op de website van de rijksoverheid.

Onali

Berichten: 18373
Geregistreerd: 16-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-19 15:50

Bravura schreef:
Het aangrenzende Binnenveld is erg groot en stikt het van de slootjes die vaak uit het zicht liggen omdat ze dieper dan de wegen liggen daar. Binnenveld loopt vanaf het water wat je zelf ook aan geeft (de Grift) tot aan Veenendaal, Ede, Wageningen en Bennekom.



Maar waarom zou hij daar helemaal in zn eentje naartoe gewandeld zijn als de rest bij stal bleef.


Ja er is een spoor in de buurt, maar dat is letterlijk de laatste paar honderd meter van het spoor.
De trein rijdt daar dus niet hard en een botsing moet dus gemerkt worden.

Er zijn verder geen greppels ed, dit is niet in poldergebied met slootjes en greppeltjes ed.

Black is the colour of my true love's hair

StalNollie

Berichten: 9074
Geregistreerd: 21-01-07
Woonplaats: Brabant

Re: Shetlander al ruim een maand verdwenen in Achterberg

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-19 16:44

Voorruit paspoort is verplicht

cissy

Berichten: 19799
Geregistreerd: 14-10-03
Woonplaats: hut in Heicop

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-19 16:52

Rex_Rolfo schreef:
Wat is verplicht?

In de link van de NVWA staat "Paarden met een paspoort van voor 1 juli 2009 mogen in plaats van een chip ook beschikken over een DNA-profiel of een ingetekende schets."


Maar even in de praktijk, al heb je dna profiel en schets, hoe ga je dan een pony identificeren als die langs de weg gevonden wordt??? Snelste is via chip! (Mits die dan wel goed geregistreerd staat)

Trailerladen en grondwerk les http://www.horse-assist.nl

Napie

Berichten: 9071
Geregistreerd: 24-06-04
Woonplaats: Lennisheuvel

Re: Shetlander al ruim een maand verdwenen in Achterberg

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-19 16:54

Vorige week is er ergens een shetlander gevonden. Een minimaat vosje. Maar ik kan dat artikel niet meer vinden en ik weet ook niet meer waar het was

1090 goedgekeurde kilometers in de mendurance. Powershet

Vayo

Berichten: 8042
Geregistreerd: 23-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-19 17:08

cissy schreef:
Rex_Rolfo schreef:
Wat is verplicht?

In de link van de NVWA staat "Paarden met een paspoort van voor 1 juli 2009 mogen in plaats van een chip ook beschikken over een DNA-profiel of een ingetekende schets."


Maar even in de praktijk, al heb je dna profiel en schets, hoe ga je dan een pony identificeren als die langs de weg gevonden wordt??? Snelste is via chip! (Mits die dan wel goed geregistreerd staat)


Vind en denk ik ook hoor, vandaar dat ik die van mij wel heb laten chippen.

Cinnepin

Berichten: 8900
Geregistreerd: 26-02-15
Woonplaats: Vdaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-19 17:12

StalNollie schreef:
Cinnepin schreef:
De pony is niet gechipt omdat vorige eigenaar nogal laks was in dit soort dingen. Deze is overleden en zo is de pony naar huidige eigenaar gegaan, die stonden in pension bij vorige eigenaar. De bonte pony is een nakomeling van Rico en de moeder is 1 van de witte merries. ( ja ik ken Rico in het echte leven en zo ook de verzorger ).

En ook de nieuwe eigenaar is daarin laks geweest
Niet een ander de schuld geven. Chippen is zo gedaan en kost je 35€



klopt is ook zo!

Cinnepin

Berichten: 8900
Geregistreerd: 26-02-15
Woonplaats: Vdaal

Re: Shetlander al ruim een maand verdwenen in Achterberg

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-19 17:16

Waarom ik de vorige eigenaar laks noemde heeft niet alleen hier mee te maken, ik ken die man erg goed, of beter gezegd kende. Hier weten jullie verder ook niks vanaf dus had ik misschien andere woordkeuze moeten gebruiken, maar laten we zeggen dat ie wel meer rare dingen deed en laks was met dingen ;)
Maar idd huidige eigenaar had hem ook kunnen laten chippen :)

Beretto
Berichten: 353
Geregistreerd: 22-03-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-19 08:36

Nou hij is gevonden.
Triest voor de eigenaar maar iig niet meer in onzekerheid

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110478
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: Shetlander al ruim een maand verdwenen in Achterberg

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-19 08:37

En waar is hij gevonden?

"Alles van waarde is weerloos" ~Lucebert

Beretto
Berichten: 353
Geregistreerd: 22-03-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-19 08:41

Cayenne schreef:
En waar is hij gevonden?


In een zwembad

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110478
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: Shetlander al ruim een maand verdwenen in Achterberg

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-19 08:44

In een zwembad? :wow: En niemand heeft dat dier een maand lang opgemerkt?

"Alles van waarde is weerloos" ~Lucebert

Beretto
Berichten: 353
Geregistreerd: 22-03-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-19 08:46

Cayenne schreef:
In een zwembad? :wow: En niemand heeft dat dier een maand lang opgemerkt?


Blijkbaar niet....

cissy

Berichten: 19799
Geregistreerd: 14-10-03
Woonplaats: hut in Heicop

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-19 08:48

Was nog geen zwemweer afgelopen tijd, kan goed dat hij onder het afdekzeil is terecht gekomen als dat er op zat. Dan zie je het pas later, of je ruikt m pas later :x
Heel sneu voor de eigenaren.

Trailerladen en grondwerk les http://www.horse-assist.nl

Oehlala
Berichten: 4294
Geregistreerd: 02-08-09
Woonplaats: On my horse!

Re: Shetlander al ruim een maand verdwenen in Achterberg

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-19 09:09

moraal van het verhaal. dus toch niet gestolen.

RSDICBS

Berichten: 1003
Geregistreerd: 08-03-08

Re: Shetlander al ruim een maand verdwenen in Achterberg

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-19 09:17

Ah gut wat sneu.. Dat verwacht je dan ook niet

Alleen foto's in topic bekijken: &if=1

idylle
Berichten: 5746
Geregistreerd: 25-09-05
Woonplaats: Barneveld

Re: Shetlander al ruim een maand verdwenen in Achterberg

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-19 10:41

Is er een bron waar dit vermeld wordt?

Biebz

Berichten: 5471
Geregistreerd: 25-06-05

Re: Shetlander al ruim een maand verdwenen in Achterberg

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-19 10:44



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: AhrefsBot, AndreaB, Katootje7791, Sharonaa_, xChoco en 11 bezoekers