[HK]Het Dikke Buiken Topic 2019 deel 2

Moderators: petraaken, C_arola, Dyonne, Apple, Coby

AstridJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-19 16:51

Jeetje wat gaat het weer hard hier!

Happinez gefeliciteerd! Het lijkt een heel groot veulen?

Luna gefeliciteerd! Jou veulen heeft ook al zoveel haar :D

Laurivc hopelijk blijft het goed gaan en is het geen placentitis.

LisanneP1 het zorgelijke aan je verhaal vindt ik eigenlijk de lange draagtijd (voor een maiden shet) en dat ze twee weken terug al melk uit de uiers had. Had ze echt witte melk wat er spontaan uit kwam of was het gelig? Ik zou anders toch even een dierenarts bellen om advies, gewoon even bellen en vragen.

Skyla als het zo wisselt met de melktest dan misschien beter niet testen en naar de melk kijken of proeven. Hoe zoeter hoe dichter bij de bevalling.

Bruni fijn dat het beter gaat met je merrie. Ik vind koorts altijd eng zo net na de bevalling ivm veulenziekte. Goed in de gaten houden!

Siko de uier foto iets verder weg nemen zodat er meer te zien is ;) Bij de bovenste speen worden de stopjes er uitgeduwd dus er komt al meer druk op te staan. Hoe lang het nog zal duren, geen idee :+

Over het melk testen, ik knijp niet maar wrijf zachtjes van boven naar beneden. Als er genoeg druk op staat komt het er makkelijk uit. De stopjes zijn dan inderdaad even open maar die zijn ook heel snel weer dicht. Anders zou het bij merries die spontaan hars hebben 2 weken van te voren ook een probleem zijn.

Sparkyy en Imre vroegen nog naar hoe ik zag dat het een red bag bevalling was terwijl er nog geen red bag te zien was. Ik heb een filmpje van het persen, daar is denk ik beter op te zien dat het anders was dan een normale bevalling. Tijdens het filmen kwam ik er dus achter dat er iets niet klopte en schoot meteen 'red bag' door mijn hoofd. De rest heb ik dus niet gefilmd want toen was ik te druk met het veulentje te redden.
Ik heb het even in een linkje en het staat niet openbaar, kunnen jullie het zo bekijken?
https://youtu.be/hfw_bLW6bFw

http://www.level-upmagazine.nl Het paardenmagazine waarin dieper ingegaan wordt op onderwerpen als paardengedrag, training en gezondheid. Leer meer over je paard en breng jullie samenwerking en connectie naar een hoger level! http://www.facebook.com/leveluphorsemanshipmagazine/
Paints & Quarters western riding magazine voor de liefhebbers van western rijden! www.facebook.com/Paintsandquarters/ www.paintsandquarters.nl

Laylah2002

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2019 deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-19 17:32

Lisanne wanneer heb je haar voor het laatst gescand dan?

Laylah heeft een flink puntbuikje al een week, het is geen zucht het is echt hard.

Afbeelding
Afbeelding
En we hadden een halster gewonnen die staat haar superleuk <3
Afbeelding

Nicky1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-19 17:35

AstridJ schreef:
*knip*
Sparkyy en Imre vroegen nog naar hoe ik zag dat het een red bag bevalling was terwijl er nog geen red bag te zien was. Ik heb een filmpje van het persen, daar is denk ik beter op te zien dat het anders was dan een normale bevalling. Tijdens het filmen kwam ik er dus achter dat er iets niet klopte en schoot meteen 'red bag' door mijn hoofd. De rest heb ik dus niet gefilmd want toen was ik te druk met het veulentje te redden.
Ik heb het even in een linkje en het staat niet openbaar, kunnen jullie het zo bekijken?

Ik vind je een held dat je zo adequaat gehandeld hebt! Arme merrie ligt zo te persen en het enige dat eruit komt is vocht. Dat was vruchtwater omdat het vlies al wel stuk was of zie ik dat verkeerd?

ʇɟıɹɥɔsuǝʌoqǝʇsɹǝpuo

Luna2006

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-19 17:40

gefeliciteerd yaartje!

Geduld is idd het beste wat je kunt hebben, hier maar 1 nacht hoeven te waken :) maar das ook een beetje geluk dat ik haar goed ken!

Idd ook veel haar hier op kleine uk, is een hoopje pluis hihi. Grappige is dat ik dezelfde naam als jou kleintje in gedachten had hihi!

wat een leuk halster laylah!

Mijn dame'tje nog eens. Ze zou Smokey black moeten zijn. Mama is zwart snowflake appaloosa en papa is een cremello tovero.
Afbeelding
Mooie countershading
Afbeelding

whoever said diamonds are a girl's best friend never owned a miniature horse
[KS-MK] Mini Kadootje verwacht

xLisanneP1

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-19 18:18

Ik was er zelf niet bij toen de melk eruit kwam, maar mijn schoonvader heeft er ervaring in en het zag er toen gewoon goed uit.

De scan was 1 a 2 maanden na de dekking. Mijn schoonvader denkt misschien dat hij niet gelijk op 5 mei is gedekt en aantal dagen later.. hopelijk verklaart dat de lange draagtijd. Ik maak straks wat foto's!

Laylah2002

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-19 18:29

Hmm vervelend onder de 40 dagen (weet niet of dat bij shets anders is) kan het wel zijn dat ze de vrucht is verloren maar dan zou het ook raar zijn dat ze idd melk geeft, ik zou ook even de dierenarts laten komen voor de zekerheid.

Laylah2002

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-19 18:30

Wat een prachtig veulen Luna

alicelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-19 18:38

xLisanneP1 schreef:
Ik was er zelf niet bij toen de melk eruit kwam, maar mijn schoonvader heeft er ervaring in en het zag er toen gewoon goed uit.

De scan was 1 a 2 maanden na de dekking. Mijn schoonvader denkt misschien dat hij niet gelijk op 5 mei is gedekt en aantal dagen later.. hopelijk verklaart dat de lange draagtijd. Ik maak straks wat foto's!

Van een foto kunnen we niet oordelen, zegt soms echt niks hoe ze eruit zien. Ik zou gewoon even de da langs laten komen. ;)

Freddy Z1+35, Enchelina Halieda M2+10, Zoran M2+2, Golden Diamond L2+8, Amy's Latina Z1+0, C'est Leva's Fürst B+10, Peter B+9, Kubanito M2+0, Alice M2+2

siko

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-19 19:16

AstridJ wat een held! Goed dat je wist hoe te handelen. Wat een geluk dat je in de buurt was en zo goed wist wat te doen. Respect!! Gelukkig maken moeder en kind het nu goed.

Dank je wel voor je reactie op mijn post en de foto's. Is toch fijn als je daar feedback op krijgt ondanks dat je weet dat er niks anders op zit dan afwachten.

@Layla wat draagt je merrie mooi en wat staat het halsyer haar goed! Wanneer is je merrie uitgeteld?

@Luna echt een mooie kleur heeft jouw veulen. Zo bijzonder ook die shading van donker naar licht bovenop. Nog niet eerder gezien. Heeft ze ook spikkels van een appaloosa?

XLisanne heb je al contact met de dierenarts gehad? Ik hoop voor jou en je merrie dat alles in orde is. Ik weet hoe je uit kan kijken naar je eerste veulen. Ik duim voor jullie.

Vanavond nog weer even polshoogte nemen. Wie weet... het kan ook per dag verschillen wat je aantreft.

Awaiting: baby Spot
[KS-MK] Spot(s) or not

Laylah2002

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-19 19:28

Siko ze is 1 dag overtijd!

Neonlight
Moderator Kantine

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-19 19:31

xLisanneP1, is ze in de kudde gedekt en zo ja, hoe lang heeft ze dan in de kudde gestaan? Kan dan inderdaad wel zijn dat ze een stuk later is gedekt dan 5 mei.

Een ster was je altijd al, nu zul je als een ster aan de hemel fonkelen.
Dotje, 5 mei 2009- 21 januari 2010

[IM] Dag lieve Neon...
[IM] Dag lieve Michael, zeg je hallo tegen Neon?

xYaartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-19 19:34

Hier een kleine wijziging in geslacht. Had de eigenaar nog gesproken toen ik de kleine kwam bewonderen en had het verkeerd begrepen aan de telefoon. Het is geen hengstje, maar een merrie veulen :D .
Kleine dame is een stuk rustiger dan Isaac, maar heeft de galop knop al wel uitgevonden hihi. Denk dat ze met een paar dagen tijd, als ze wat zelfverzekerder is, ook al heerlijk brutaal is!

En dank je wel voor de felicitaties!

Gedachten spelen zich af in beelden, beelden worden woorden, woorden worden een zin, een zin word een paragraaf, een paragraaf een hoofdstuk, een hoofdstuk vormt een boek en zo vormt zich een verhaal♥

max66

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-19 20:01

Afbeelding
}> Pfff..hier ruim een week overtijd (342 dagen). Vol uier maar spenen nog niet hard, geen hars of kegelen, banden wel aardig los.merrie is heel rustig nog dus ik verwacht vandaag niks meer. Ik ben zo langzamerhand kapotmoe :D

AstridJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-19 20:48

Nicky1963 schreef:
AstridJ schreef:
*knip*

Ik vind je een held dat je zo adequaat gehandeld hebt! Arme merrie ligt zo te persen en het enige dat eruit komt is vocht. Dat was vruchtwater omdat het vlies al wel stuk was of zie ik dat verkeerd?

Ik had anders wel knikkende knieën hoor :D Ik was helemaal alleen en je moet wel handelen, je kunt niet anders.

Nee het vocht is geen vruchtwater want het veulen met vlies en het vruchtwater zitten in die rode zak. De rode zak is de placenta, dat is een soort ballon met vruchtwater en daarin zit het veulen in de witte vlies. Dus als je de zak open snijd dan komt eerst het vruchtwater er met geweld uit want er staat druk op, daarna zie je de witte vlies pas waar het veulen in zit. Dus je hebt de placenta en daarin zit het veulen in het witte vlies. Normaal gesproken knapt de placenta aan de bovenkant open vlak voor de bevalling en verliest de merrie vruchtwater. Daarna komt het veulen met de witte vlies naar buiten. De placenta komt er daarna uit, dat is de nageboorte. Die laat dan stukje bij beetje los. Bij een red bag is dus de placenta te vroeg losgelaten en niet open geknapt. Bij een red bag komt dus de placenta, oftewel nageboorte, meteen met het veulen mee. Dat kan je zien op deze foto. Je ziet het witte vlies om het veulen, de navelstreng en daarboven de placenta. Het veulenbroodje komt ook meteen mee.
Afbeelding

Normaal gesproken blijft de placenta vast zitten tot het veulen geboren is en krijgt het veulen via de navelstreng en de placenta nog zuurstof. Op het moment dat de placenta loslaat geeft de placenta geen zuurstof meer door aan het veulen. Daarom moet je binnen 5 minuten het veulen naar buiten halen omdat het anders zal stikken. Ook belangrijk om te checken of het veulen goed ligt nadat je de rode zak hebt open gemaakt want de placenta kan ook al loslaten als het veulen nog niet helemaal gedraaid is en dan moet je het veulen eerst goed gedraaid zien te krijgen. Dat lukt helaas niet altijd.

Luna wat grappig dat je dezelfde naam in je hoofd had. Je mag 'r ook wel zo noemen hoor :D Wordt ze niet dezelfde kleur als de moeder? Smokey black zou ook nog kunnen idd.

Ik heb trouwens met pasen nog een filmpje in elkaar geknutseld van de geboorte. :o
Laatst bijgewerkt door AstridJ op 24-04-19 20:52, in het totaal 1 keer bewerkt

http://www.level-upmagazine.nl Het paardenmagazine waarin dieper ingegaan wordt op onderwerpen als paardengedrag, training en gezondheid. Leer meer over je paard en breng jullie samenwerking en connectie naar een hoger level! http://www.facebook.com/leveluphorsemanshipmagazine/
Paints & Quarters western riding magazine voor de liefhebbers van western rijden! www.facebook.com/Paintsandquarters/ www.paintsandquarters.nl

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-19 20:49

Laat de veulentjes nu maar even wachten.. Wat een weertje zeg :oo

[KS-ITP] Eerder dan verwacht geboren
As long as we're together, kerstmuts has no end.♥ [o]

max66

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-19 21:06

Wat n verhaal Astrid! Is 1 van mijn horrorscenario's!
Goed gedaan joh!

jolandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-19 21:14

astrid wat een mooi filmpje , en wat leg je het mooi uit, nu snap ik eigenlijk pas goed hoe zo'n red bag in elkaar steekt

Happinez

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-19 21:23

Luna , jij ook gefeliciteerd ! Ook een flink veulen !
Wie is de vader ?

Redbag lijkt me super eng om te hebben.
gelukkig hier nog nooit aan de hand gehad.
Gebeurt dat nou eigenlijk ook veel bij grote paarden ? Bij mini's hoor ik het regelmatig maar bij die grote naar mijn idee minder ? of heb ik het mis.

Maxx , Sterkte :')
Maar een week over tijd ? ik reken vaak rond de 340 dagen.

XYaartje , aangename verassing dat je nu een merrie hebt ?

Melk testen heb ik vorig jaar geprobeerd maar de merrie had een hard uier dat ik die dingen aan de kant heb gemikt. Dit jaar er ook niet aan gewaagd.

Gisteravond hier de DA nog even gehad , nageboorte ging er niet vanzelf af dus even een prikje en gelukkig kwam die toen los.
Daarna de kleine man nog even richting de uier moeten helpen, want hij was zelf niet de slimste :=

AstridJ schreef:
Happinez gefeliciteerd! Het lijkt een heel groot veulen?

in verhouding met de merrie vind ik het wel mee vallen. Hij heeft wel hele lange benen en ook wel wat bot.
Afbeelding
[KS-ITP] Newborn , Westhof's Jaxx 'n Silver

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-19 21:25

Astrid, wat een prachtig filmpje.kippenvel!

Max, wachten duurt lang he ;-)

Siko, onze dames lopen volgens mij gelijk op. Ben je al bij je dame geweest?

siko

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-19 21:25

Ach wat een snuitje die Bloem, knappie <3 Mooi filmpje AstridJ! Echt super leuk gedaan. Dit is een forever memorabel moment.

[KS-MK] Spot(s) or not

siko

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-19 21:34

timokyana schreef:
Astrid, wat een prachtig filmpje.kippenvel!

Max, wachten duurt lang he ;-)

Siko, onze dames lopen volgens mij gelijk op. Ben je al bij je dame geweest?

Klopt Timokyana, onze dames lopen gelijk op. Hoe staat het er bij jou voor? Al enige tekenen van een naderende bevalling?

Ben net 15 min thuis. Ze was niet zo vrolijk :\ ik was haar even aan het poetsen, veulen toespreken.. je kent het wel ;) en kwam per ongeluk in de buurt van haar uiers, zo braaf en knuffelig als ze altijd is.. ik werd met een gil, slaande staart bijna de stal uitgebonjourd :?
Ze ging heel vernijnig van haar hooi staan eten.. heb haar maar gelaten. Zuurpruim hahaha. Wel 2 foto's geschoten. Geen kegel of harsje te zien.

Afbeelding

[KS-MK] Spot(s) or not

Imre
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-19 21:35

Erg leerzaam, astrid, maar een red bag lijkt me heel naar. Hopelijk blijft dat ons bespaard.

Wat een weer ineens he. := Hier was het de hele dag zonnig en warm, maar nu volop onweer en regen. Helaas vind mijn wifirepeater dit weer niet zo leuk en heb ik vannacht daardoor geen camera. -O- Hopelijk krijg ik em morgenvroeg weer aan de praat.

veronique56

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-19 21:38

Astrid, wat een mooie film heb je gemaakt!

Happinez. Wat een knappe kerel. Ik vind hem toch echt aardog aan de maar hoor als ik hem zo naast moeders zie lopen.

Afbeelding Hier eindelijk een vullende uier met 345 dagen. Verwacht vannacht nog niets, PH is nog vrij hoog en vocht is ook echt nog doorzichtig van kleur. Maar spannend vind ik het wel!

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-19 21:39

Redbag komt inderdaad vaker voor bij kleinere ponys. Wij hebben het 3x mee gemaakt, 2x pony en 1x paard. 2 daarvan lagen niet goed, 1 was er vrij vlot uit.

☆☆ http://www.doniahoeve.nl ☆☆
Dressuur paarden fokkerij & merrie-drachtigheids-veulen- begeleiding
♧♧ http://www.fokadvies.nl ♧♧
fokadvies voor dressuur paarden

max66

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-19 21:44

@ Happinez..je hebt gelijk. Ik ging uit van 11 maanden en dat was 16 april. Elf maanden is eigenlijk 334 dagen...en geen 340. Vandaag 342 dagen dus pas eigenlijk 2 dagen overtijd 8)7