Tips gevraagd! Leer onderhoud........

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Levita30
Berichten: 1357
Geregistreerd: 04-10-08

Tips gevraagd! Leer onderhoud........

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-04-19 07:29

Als er iets is wat ik niet graag doe..... is het leer poetsen..... Maar ik wil wel dat het er goed uit ziet en lang mee gaat :D


Wie heeft er tips voor makkelijk, snel en goed leeronderhoud?


Ilsiie

Berichten: 8224
Geregistreerd: 01-01-04
Woonplaats: Oostenrijk

Re: Tips gevraagd! Leer onderhoud........

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-19 07:38

Okee, ik ben gek op leer poetsen, maar ik heb voor tussendoor de leder onderhoud doekjes van de Action. Kost 75 cent, zijn vochtige doekjes. Even over het leer en het is weer schoon en verzorgd. Makkelijker kan het niet!

Live your dreams

Levita30
Berichten: 1357
Geregistreerd: 04-10-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-04-19 07:44

Oh echt haha! Misschien is dat wel de oplossing... iemand zoeken die het leuk vindt!!

Die doekjes ga ik eens naar kijken! Tnx voor de tip!

Tot nu toe maak ik het eerst schoon met zadelzeep, geklieder met water en dan blijft de zeep ook nog in alle gaatjes en hoekjes zitten... en dan een laagje vet wat eeuwig blijft plakken waardoor het in no time weer vies is.....


Marriefloor
Berichten: 168
Geregistreerd: 23-01-19

Re: Tips gevraagd! Leer onderhoud........

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-19 07:51

Ik doe het altijd met lederolie of balsem op een doek en smeren maar. Bij mij is het dan ook gelijk schoon.

_LotteZ
Berichten: 127
Geregistreerd: 03-09-17

Re: Tips gevraagd! Leer onderhoud........

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-19 07:53

Leerdoekjes van de action inderdaad, en daar hebben ze ook een spuitbus van! Ideaal.

Levita30
Berichten: 1357
Geregistreerd: 04-10-08

Re: Tips gevraagd! Leer onderhoud........

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-04-19 07:59

@marriefloor
oke, je poetst de viezigheid er af met de olie of balsem? welk merk gebruik je?

@M_arvellous
ga ik zeker proberen, blijft het daar ook echt mooi soepel van?

troi
Berichten: 16984
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Re: Tips gevraagd! Leer onderhoud........

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-19 09:55

Hmm klinkt handig spuitbussen en leerdoekjes maar met gevet, ongeverfd leer zou ik dat niet durven :o . Liever wat puur en simpel leervet op een doekje en daarmee insmeren. Gaat ook heel snel

cissy

Berichten: 19799
Geregistreerd: 14-10-03
Woonplaats: hut in Heicop

Re: Tips gevraagd! Leer onderhoud........

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-19 19:53

Ik plons mn hoofdstel gewoon in een emmer met sop om de smurrie eraf te halen. Daarna droog wrijven met ruwe doek waardoor er nog meer vuil af komt. Hele boel laten drogen en dan neatsfootolie er op en eventueel een laag bijenwasvet van Kieffer. Hoofdstellen zijn zacht en soepel en gaan heeeeel lang al mee.
Doe ik met mijn Kieffer hoofdstel en mijn western hoofdstel. Laarzen doe ook regelmatig mee. Ben geen fan van zadelzeep.
Zal wel niet 'volgens de regeltjes' zijn maar werkt voor mij prima.

Trailerladen en grondwerk les http://www.horse-assist.nl

Levita30
Berichten: 1357
Geregistreerd: 04-10-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-04-19 07:15

troi schreef:
Hmm klinkt handig spuitbussen en leerdoekjes maar met gevet, ongeverfd leer zou ik dat niet durven :o . Liever wat puur en simpel leervet op een doekje en daarmee insmeren. Gaat ook heel snel



Waarom zou jij dat niet doen?

Maak jij je leer niet eerst schoon dan? Welk vet gebruik je?

Levita30
Berichten: 1357
Geregistreerd: 04-10-08

Re: Tips gevraagd! Leer onderhoud........

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-04-19 07:18

@cissy
sop?! met allesreiniger of wat moet ik me daarbij voorstellen? Neatsfootolie heb ik nooit van gehoord, ga ik eens opzoeken!

ImLucky

Berichten: 714
Geregistreerd: 26-09-13
Woonplaats: Zuid-Holland zuid

Re: Tips gevraagd! Leer onderhoud........

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-19 07:32

ik had altijd een hekel aan leer poetsen, ook omdat de spullen waarmee je poetste altijd vies werden (olie trok eerst in doek voor het in het leer trok, sponsen hield ik ook moeilijk schoon)
nu heb ik een rond potje lederzeep van stuben, waar ik de spons ook in bewaar(past precies) en gebruik ik lederdressing in spray vorm van rapide. ideaal hoef het sponsje alleen maar nat te maken, en beetje uit te wringen, zadel schoonmaken. waarna ik het ff inspray met dressing en dat dan met het zelfde sponsje btje uitsmeren. misschien niet ideaal voor dagelijks gebruik, maar maakt het groote onderhoud iets makkelijker.

LUCKY-Liberto-24j-gelderse pony-ruin-drL1+9-buitenritjes pensioen<3 lucky en anika gaan los op het strand in oudorp!!
ANIKA-van de zuidzijde-10j-2e premie shetland-merrie-grasmaaier en bak slepen<3
Karel-Cestino Rosa MDM-5j- hannoveraan (brandmerk 86) (cloney(contender)xEsprit)-zadelmak!<3

Levita30
Berichten: 1357
Geregistreerd: 04-10-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-04-19 07:44

Hum ja.... de spray maakt het iets makkelijker..... ik laat in der daad het sponsje in het zadelzeep bakje zitten, spons blijft schoon, je kan hem gelijk gebruiken en de zeep droogt niet uit!

Maar dan zit je nog met de zeep die in alle randjes en hoekjes blijft zitten...... met een kwast kun je dat wel aardig weghalen maar wat een gedoe... als je het laat zitten gaat daar juist veel vuil zitten...

chamion
Huisheks

Berichten: 3662
Geregistreerd: 22-03-07
Woonplaats: Tussen bos, heide en stad

Re: Tips gevraagd! Leer onderhoud........

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-19 07:56

Regelmatig een lederdoekje van de action over mijn spullen en 2 tot 4 keer per jaar zadelzeep en olie.
Hoofdstel gaat dan eerst in het water met zadelzeep en daarna drogen (24 uur) en daarna in een emmer met olie, ook 24 uur. Daarna een dag uithangen en daarna overige olie afvegen.

Mijn hoofdstellen gaan jaren mee. Alleen blingbling frontriemen haal ik eraf. Die doe ik met een zachte tandenborstel.

Doel voor 2024, meer dan 350 km afleggen met Baila en de menwagen door bos en over heide.
Tussenstand: midden feb, 54 km

Levita30
Berichten: 1357
Geregistreerd: 04-10-08

Re: Tips gevraagd! Leer onderhoud........

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-04-19 08:38

@chamion

ik heb altijd geleerd dat je leer niet lang in olie moet hangen omdat de stiksels dan slap/ zacht worden en kapot kunnen gaan.....

_LotteZ
Berichten: 127
Geregistreerd: 03-09-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-19 09:57

Levita30 schreef:
@marriefloor
oke, je poetst de viezigheid er af met de olie of balsem? welk merk gebruik je?

@M_arvellous
ga ik zeker proberen, blijft het daar ook echt mooi soepel van?

Ja vind ik wel! Ik laat het even een paar minuten intrekken en dan na-wrijven met een handdoek :)

Gimme_Joy

Berichten: 7764
Geregistreerd: 27-10-10

Re: Tips gevraagd! Leer onderhoud........

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-19 10:00

Vetten die leerdoekjes ook? Of is het alleen voor het vuil?

Ik doe een paar keer per jaar zadelzeep en vet. Heb trouwens gehoord dat je duo hoof ook kan gebruiken om mee te vetten. Dat is gemaakt van paardenvet (het ruikt ook zo yuk! :r )

Ride softly, Listen carefully and Love completely
~~~~Haidas Magic Joy~~~~
[WN-AM] [VOLG]Joy, van Guppie naar Showstopper

Levita30
Berichten: 1357
Geregistreerd: 04-10-08

Re: Tips gevraagd! Leer onderhoud........

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-04-19 10:13

Hahaha! Lekker vet!!

Maar dat is een goede vraag ja, maken de doekjes alleen schoon of verzorgt het ook?

Sunshinedaan

Berichten: 640
Geregistreerd: 05-11-16
Woonplaats: Roosendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-19 10:22

Ik gebruik ook de doekjes van de action.
Er staat, reiniging, verzorging en bescherming van het leer.
Eens in de zoveel l tijd, smeer ik alles in met ledervet van Rapide.

Als de zadelzeep in alle hoekjes en gaatjes blijft zitten, gebruik je teveel :)

Ik maak een sponsje nat, knijp het heel goed uit, 1 klein veegje zadelzeep erop en maak het hoofdstel schoon.
Laatst bijgewerkt door Sunshinedaan op 25-04-19 10:24, in het totaal 1 keer bewerkt

Volg mijn avonturen met welshpony Charlie in Portugal op Instagram

SuperZodiaX
Berichten: 1337
Geregistreerd: 26-05-03
Woonplaats: Dordrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-19 10:23

De leerdoekjes van de action zijn prima, maar momenteel gebruik ik speciale tack schoonmaakdoekjes die te koop zijn bij de agradi. Deze maken en schoon en vetten/olien wat in. Super handig. Ze heten Nettex quick tack wipes

Gimme_Joy

Berichten: 7764
Geregistreerd: 27-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-19 10:34

SuperZodiaX schreef:
De leerdoekjes van de action zijn prima, maar momenteel gebruik ik speciale tack schoonmaakdoekjes die te koop zijn bij de agradi. Deze maken en schoon en vetten/olien wat in. Super handig. Ze heten Nettex quick tack wipes


Handig! Ik ga ff googelen.

Ride softly, Listen carefully and Love completely
~~~~Haidas Magic Joy~~~~
[WN-AM] [VOLG]Joy, van Guppie naar Showstopper

Levita30
Berichten: 1357
Geregistreerd: 04-10-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-04-19 11:08

SuperZodiaX schreef:
De leerdoekjes van de action zijn prima, maar momenteel gebruik ik speciale tack schoonmaakdoekjes die te koop zijn bij de agradi. Deze maken en schoon en vetten/olien wat in. Super handig. Ze heten Nettex quick tack wipes



Bevallen de Nettex doekjes beter dan de Action doekjes? Of zijn ze beter voor het leer?

Levita30
Berichten: 1357
Geregistreerd: 04-10-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-04-19 11:10

Sunshinedaan schreef:
Ik gebruik ook de doekjes van de action.
Er staat, reiniging, verzorging en bescherming van het leer.
Eens in de zoveel l tijd, smeer ik alles in met ledervet van Rapide.

Als de zadelzeep in alle hoekjes en gaatjes blijft zitten, gebruik je teveel :)

Ik maak een sponsje nat, knijp het heel goed uit, 1 klein veegje zadelzeep erop en maak het hoofdstel schoon.



Dat zou kunnen..... het schuim blijft in de richeltjes en gaatjes zitten .... ik gebruik de zadelzeep van stubben. Welke gebruik jij?

snorkel1986

Berichten: 2984
Geregistreerd: 27-07-12
Woonplaats: overijsel

Re: Tips gevraagd! Leer onderhoud........

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-19 11:41

Ik gebruik een spuitbus met oranje etiket merk weet ik zo niet om schoon temaken en daar na met de verfkwast met olie er over zadel enz. en het hooftstel idd in emmer met olie een nachtje en dan af vrijven en en na poetsen met oude lap

Twan 26-11-2013
Luuk 17-8-2015

De sint kwam met de stoomtrein ozosnel na Nederland waar malle pietje kado tjes strooit langs elke kant

Levita30
Berichten: 1357
Geregistreerd: 04-10-08

Re: Tips gevraagd! Leer onderhoud........

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-04-19 11:47

Ja een kwast is handig want daar kun je ook eventuele zeepresten in de gaatjes en randjes mee weg halen... maar blijft veel werk.

Tot zo ver denk ik dat ik de doekjes eens ga proberen! Nu nog even op onderzoek uit of dat de doekjes van de Action of Nettex worden.... of beide kan ik vergelijken! Voordeel is dat je er viezigheid gelijk mee kan afpoetsen en je hoeft er maar 1 keer overheen!

chamion
Huisheks

Berichten: 3662
Geregistreerd: 22-03-07
Woonplaats: Tussen bos, heide en stad

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-19 13:06

Levita30 schreef:
@chamion

ik heb altijd geleerd dat je leer niet lang in olie moet hangen omdat de stiksels dan slap/ zacht worden en kapot kunnen gaan.....



Daarom doe ik het niet vaker dan 2 tot 4 x per jaar. Al heb ik nu al ruim een half jaar al niks heb gedaan met mijn hoofdstel :') :+

Doel voor 2024, meer dan 350 km afleggen met Baila en de menwagen door bos en over heide.
Tussenstand: midden feb, 54 km


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Googlebot en 3 bezoekers