[HK]Het Dikke Buiken Topic 2019 deel 2

Moderators: Apple, Coby, petraaken, C_arola, Dyonne

candalisa

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2019 deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-19 15:17

flurribelle geen woorden voor Y;( alleen ontzettend veel sterkte gewenst ....

CC Justa Sally Doll *Sal*
[ITP] Waar het allemaal begon ...
Just one Fantasy *Sydney*
[KS-ITP] Mijn eigen Champagne Fantasy
*Sterre*

Wil jij ons helpen door mee te doen aan de gebruikersenquête van Bokt.nl? Alvast bedankt!

Dieuwke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-19 15:20

Wat een verdriet, heel veel sterkte Fleuribelle!

AM_Horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-19 15:26

Fleuribelle. Wat een nachtmerrie, heel veel sterkte!

Laylah2002

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-19 15:53

Vreselijk, sterkte!

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-19 15:54

Wat erg Fleuribelle!! Ontzettend veel sterkte Y;(

Diertjec dat is een volledig wit veulen. Verdere info zal wel op google staan. Dat weet ik zo niet.

Dankje Evelien!

Laurie mooi dat t niks ergs is maar wel vervelend dat je nu niet weet wat het wel is.... duimen op goede afloop

Hier groeit de uier ook goed. Spleetje verdwijnt langzaam
Afbeelding
En heb mijn kraampakket bij elkaar gezocht en klaar gezet. Kruiwagen , extra stro , riek en emmer met water staan binnen meters handbereik in de stal.
Afbeelding
- Emmer met deksel voor nageboorte + telefoonnummers
- Normale emmer
- Glijmiddel
- Jodium
- Thermometer
- PH strips
- Oxitocine + spuitjes
- 1 kinder drinkfles en 1 voor dieren
- 2 handdoeken
- 2 stompe voorwerpen
- Schaar
- Bandage voor de staart
Afbeelding

jolandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-19 16:03

Diertjec schreef:
Wat is Lethal White en hoe uit zich dat? Nog nooit van gehoord namelijk. Komt dit ook alleen voor bij speciale rassen?

het komt voor zover ik weet bij miniatuurpaardjes voor maar ook bij quarters en misschien andere rassen, het heeft te maken met een kleurgen LWO+, het veulen is spierwit bij geboorte maar heeft een afwijking aan de darmen waardoor het vrij snel overlijd, wat ik ervan weet is dat je dus nooit twee LWO+ dieren moet kruisen. ik weet er ook niet alles van , misschien dat hier meer kennis zit ?

https://jolandabrinkhuis.wixsite.com/website

Camille is drachtig, veulentje april 2020

Eef_Bam

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-19 16:20

Hier een merrie die flink kegelt.

Afbeelding

Helaas alleen geen geboortemelder, die zou dit weekend komen (huur) , maar de merrie die hem daarover had loopt over tijd.. Dus maar goed in de gaten houden. Banden zijn nog niet echt slap en ze is pas 321 dagen, maar vorige veulen heeft ze ook op 325 dagen gehad. Dus grote kans dat het deze week komt.

Kings Cadanza (Negro x Alfonso )
Kings Once upon a time (van Gogh x Negro )

*Kings Stable*

Laurievc

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-19 16:35

Spannend Eef!

Hier net Julie nog eens gecontroleerd en ik vind dat haar uier al terug minder gespannen en minder vol oogt. Dat is een goed teken! Hopelijk waren we er dan vroeg genoeg bij en zet het netjes zo door! :D

Miekies0710

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-19 16:38

Hier nog even een foto van dikkie dik, uier blijft nog vrij klein, maar ze is ook maiden

Afbeelding
Afbeelding

SparkYY_8

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-19 16:43

Fleuribelle Y;(

Diertjec

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-19 16:46

jolandje schreef:
Diertjec schreef:
Wat is Lethal White en hoe uit zich dat? Nog nooit van gehoord namelijk. Komt dit ook alleen voor bij speciale rassen?

het komt voor zover ik weet bij miniatuurpaardjes voor maar ook bij quarters en misschien andere rassen, het heeft te maken met een kleurgen LWO+, het veulen is spierwit bij geboorte maar heeft een afwijking aan de darmen waardoor het vrij snel overlijd, wat ik ervan weet is dat je dus nooit twee LWO+ dieren moet kruisen. ik weet er ook niet alles van , misschien dat hier meer kennis zit ?

Thanks! Heftig wel, jeetje, je zou er maar zonder weet van hebben mee fokken. Brrr

Fijn Laurievc!

Spannend Eef! Hier ook geboortemelder geregeld vanaf 1 mei, maar moet hem eigenlijk even bellen of ik hem eerder kan huren hahah.

Neonlight
Moderator Kantine

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-19 16:47

Fleuribelle, ook hier, heel veel sterkte. Wat een dappere beslissing ook om niet toch te proberen maar haar het leed verder te besparen. Je bent een topjaar met alles wat je in haar belang hebt gedaan.

Een ster was je altijd al, nu zul je als een ster aan de hemel fonkelen.
Dotje, 5 mei 2009- 21 januari 2010

[IM] Dag lieve Neon...
[IM] Dag lieve Michael, zeg je hallo tegen Neon?

berdien85

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-19 16:50

Jeetje fleuribelle, wat ontzettend erg! Heel veel sterkte!

Mijn eigen Friese parel Isanne (Mewes x Jasper) <3 B+12
Djambo <3 (Daimond x Mewes)

AstridJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-19 16:54

Fleuribelle wat verschrikkelijk! Kan het toch gekomen zijn door te weinig antistoffen? Of weten ze de oorzaak niet? Heel veel sterkte!

Lethal White komt inderdaad ook bij Paints voor. Ik heb even een stukje info gekopieerd:
Overo is een bepaald bontpatroon dat voorkomt bij onder andere het American Paint Horse. Overo kent 3 bonttypen: de Frame overo's, de Splash overo's en de Sabino overo’s. Het OLWS gen is gekoppeld aan het Frame overo-gen, OLWS en Frame komen nooit zonder elkaar voor. Alleen bij de Frame-overo’s is dus sprake van een risico op OLWS.
Als een paard 1 frame overo gen draagt (en dus ook 1 OLWS gen) is hij heterozygoot. Hetereozygoot wil zeggen dat een paard van 1 van zijn ouders het frame overo-gen heeft gekregen en van de ander niet. Een paard dat heterozygoot is voor het frame overo (en OLWS) gen, is drager van OLWS maar gewoon levensvatbaar.
Wanneer een paard van beide ouders het frame overo-gen heeft gekregen (en dus ook het OLWS gen), noemen we dat homozygoot. Het paard heeft 2 frame overo-genen. Een homozygote frame overo heeft het OLW-syndroom en is dus niet levensvatbaar.
Wanneer er gefokt wordt met twee dragers dan is er 25% kans dat het veulen OLWS heeft. Het veulen heeft dan van beide ouders het frame overo-gen mee gekregen en wordt ziek geboren. Er is 50% kans dat het veulen drager is van OLWS en 25% kans dat het het frame overo-gen niet meekrijgt.
Wanneer slechts één van de ouders drager is, dan is er 50% kans dat het veulen ook drager wordt van OWLS, kans op een ziek veulen is er echter niet. In beide gevallen is er evenveel kans op een veulen dat het frame overo gen draagt (en derhalve OLWS), het risico op een ziek veulen is echter afwezig wanneer een drager met een niet drager kruist. Om kans te maken op het vaak zeer gewilde frame overo bontpatroon is er dus geen sprake van meer kans wanneer er 2 dragers worden gekruist.

Een niet bont paard kan overigens ook drager zijn als er frame overo in de bloedlijnen zit. Daarom is het altijd zinvol om te testen ook al is het paard geen frame overo.

http://www.level-upmagazine.nl Het paardenmagazine waarin dieper ingegaan wordt op onderwerpen als paardengedrag, training en gezondheid. Leer meer over je paard en breng jullie samenwerking en connectie naar een hoger level! http://www.facebook.com/leveluphorsemanshipmagazine/
Paints & Quarters western riding magazine voor de liefhebbers van western rijden! www.facebook.com/Paintsandquarters/ www.paintsandquarters.nl

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-19 17:50

OLWS is een nare aandoening, duidelijke uitleg AstridJ

goed voorbereid kabayo! waar heb je de stompe voorwerpen voor nodig?

even voor de boerinnen onder ons, kun je indien nodig een ponyveulen ook met de speedy voeren? of is die speen te groot }:0 ?

Smarti is vandaag 295 dagen. Ze begint al aardig werk te maken van de uier, zou ze onder kleine pony's of grote pony's vallen voor wat betreft veilig zijn? ze is ca 1.20m.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

ZONDER BOEREN GEEN VOEDSEL!
STEUN ONZE BOEREN!

Phuddle

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-19 17:55

Dat lijkt een beetje op het wffs syndroom qua uitleg. Komt op dezelfde manier tot uiting alleen dan niet via een bont gen.
LW is dus eigenlijk altijd een "fout of niet getest" van de fokker dan?
Is het dan niet verboden om drager x drager te kruizen?

Vic vd beekhoeve 6-5-2004 (shettie, schimmel)
Minette S 8-6-2017 ( VB D-OC WFFS vrij van Glock's Toto Jr x Stravinsky xx)
*Falino Z* 12-09-07 / 04-03-2018 (hannoveraan van Furioso II eindstand L2+4)

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-19 18:00

Speedfeeder kan wel, maar de speenvorm wijkt erg af met die van een merrie vergeleken. Beter is een lammerfles of babyfles.

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-19 18:13

Dikkie miekies. Wat is ze voor ras?

Spannend eefbam!!

Juval stompe voorwerpen is voor een eventuele red bag :) Die van jou ziet er goed uit!

jolandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-19 18:30

Phuddle schreef:
Dat lijkt een beetje op het wffs syndroom qua uitleg. Komt op dezelfde manier tot uiting alleen dan niet via een bont gen.
LW is dus eigenlijk altijd een "fout of niet getest" van de fokker dan?
Is het dan niet verboden om drager x drager te kruizen?

verboden is het niet , maar verstandig is het zeker niet , de kans is te groot , vaak is het onwetendheid van de fokker

https://jolandabrinkhuis.wixsite.com/website

Camille is drachtig, veulentje april 2020

siko

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-19 18:38

Kabayo schreef:
Wat erg Fleuribelle!! Ontzettend veel sterkte Y;(

Diertjec dat is een volledig wit veulen. Verdere info zal wel op google staan. Dat weet ik zo niet.

Dankje Evelien!

Laurie mooi dat t niks ergs is maar wel vervelend dat je nu niet weet wat het wel is.... duimen op goede afloop

Hier groeit de uier ook goed. Spleetje verdwijnt langzaam
[ [url=m/7VjaVO.jpg]Afbeelding[/url] ]
En heb mijn kraampakket bij elkaar gezocht en klaar gezet. Kruiwagen , extra stro , riek en emmer met water staan binnen meters handbereik in de stal.
[ [url=m/9DiViE.jpg]Afbeelding[/url] ]
- Emmer met deksel voor nageboorte + telefoonnummers
- Normale emmer
- Glijmiddel
- Jodium
- Thermometer
- PH strips
- Oxitocine + spuitjes
- 1 kinder drinkfles en 1 voor dieren
- 2 handdoeken
- 2 stompe voorwerpen
- Schaar
- Bandage voor de staart
[ [url=m/nyDS81.jpg]Afbeelding[/url] ]

Mooie lijst. Ik heb enkel nog handdoeken en een emmer :')

Kun je de overige 'medische' zaken bij een drogist kopen? En hoe komen jullie aan een drinkfles voor dieren?

Awaiting: baby Spot
[KS-MK] Spot(s) or not

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-19 18:41

Siko die had ik van de dierenarts toen een veulen bijgevoerd moest worden

Diertjec

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-19 18:51

Duidelijk uitleg Astrid, pittige aandoening.

Ik heb een stompe schaar voor zo'n geval, geen oxytocine en een drinkfles is misschien ook wel handig om te regelen voor de zekerheid, denk dat mijn hulp die wel voor me mee kan nemen mocht het nodig zijn. Die heeft ze voor de lammeren liggen.
Ik heb ook nog een navelklemmetje in m'n emmer zitten :)

Luna2006

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-19 18:55

Hier een volle uier, kling helemaal gezwollen en lang
Afbeelding
Afbeelding

whoever said diamonds are a girl's best friend never owned a miniature horse

Neonlight
Moderator Kantine

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-19 18:56

Hier nooit een drinkfles nodig gehad, tot we 2 jaar geleden een te vroeg geboren veulen hadden en een merrie zonder melk. Pavo set gehaald, daar zat er eentje bij. Daarna bleek Sarona haar veulen ook niet te laten drinken vlak na de geboorte dus weer moeten flessen. Vorig jaar hetzelfde, ook geflesd. Nu hebben we een 2de fles gekocht, verwachten dit jaar de eerste uren weer te moeten flessen.

Een ster was je altijd al, nu zul je als een ster aan de hemel fonkelen.
Dotje, 5 mei 2009- 21 januari 2010

[IM] Dag lieve Neon...
[IM] Dag lieve Michael, zeg je hallo tegen Neon?

AstridJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-19 18:58

Voor een red bag zou ik gewoon een (niet te scherp mesje) pakken. Met een stomp voorwerp kom je niet zo makkelijk door de zak heen en de kans dat je iets van het veulen raakt is erg klein want er zit een liter of 2 aan vruchtwater voor. Je moet echt zo snel mogelijk die zak open maken en als je dan moet gaan zitten pielen met een bot voorwerp dan verspil je kostbare tijd. Elke seconde telt bij een red bag. Ik had een week geleden dus een red bag en had met een mesje binnen 1 seconde de zak open. Je moet er niet in gaan steken maar gewoon een oppervlakkig sneetje maken, dat is al genoeg en werkt het snelste en dan raak je echt het veulentje niet.

http://www.level-upmagazine.nl Het paardenmagazine waarin dieper ingegaan wordt op onderwerpen als paardengedrag, training en gezondheid. Leer meer over je paard en breng jullie samenwerking en connectie naar een hoger level! http://www.facebook.com/leveluphorsemanshipmagazine/
Paints & Quarters western riding magazine voor de liefhebbers van western rijden! www.facebook.com/Paintsandquarters/ www.paintsandquarters.nl