3 jarig paard te braaf?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Svadilfari1

Berichten: 697
Geregistreerd: 28-07-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-19 08:17

Oh ja ik rijd nog niet hang wel; maar doe alles bewust rustig ! Ook met het oog op de groei. We vermaken ons met horsemanship. En binnenkort komt lang teugelen.( binnenkort les v Piet Bakker) En ook wat hierboven staat juist omdat hij zo zacht is , ontzettend braaf ; ook vaak gewoon ophalen wandelen of naar de poetsplaats ipv leren of oefenen. Om hem niet te overprikkelen.

Das Glück der Erde, liegt auf dem Rücken der Pferde!


Schildpadddd
Berichten: 60
Geregistreerd: 11-04-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-19 08:18

Een te braaf paard bestaat volgens mij niet en zijn zeldzaam :+
inderdaad bij de keuring bloed laten afnemen, voor het geval het paard gedrogeerd is en daarom eventueel zo braaf

@Gimme_Joy zelf 1x een reus van een paard gehad, een 3 jarige van 1.75, paard leek al heel volwassen en ik weet van de nieuwe eigenaren dat het paard ook niet meer gegroeid is. Paard was op het moment van zadelmak maken ook heel braaf, echter ook deels omdat het te zwak was om gek te doen

Gimme_Joy

Berichten: 7764
Geregistreerd: 27-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-19 08:26

Interessante verhalen allemaal hoor!

Ik kan me nog herinneren toen Joy een aderontsteking had (verkeerd prikken van de DA >;) ) dat ze totaal uit haar hum was. Uiteraard koorts, maar ook geel tandvlees en deoge slijmvliezen.

Nu ken ik Joy door en door omdat ik haar al vanaf veulen heb, dat is natuurlijk lastig als je een paard net gekocht hebt. Maar als er echt iets mis is (en dit is naar niemand een verwijt!!) Dan zou je dat toch ergens aan moeten merken? Echt lastig lijkt me! :(

Ride softly, Listen carefully and Love completely
~~~~Haidas Magic Joy~~~~
[WN-AM] [VOLG]Joy, van Guppie naar Showstopper

FriesWytske
Berichten: 9892
Geregistreerd: 05-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-19 08:36

Horseloverl schreef:
Sizzle schreef:
Valt niets zinnigs over te zeggen.
Sommige paarden zijn gewoon erg braaf.
Er zijn echter ook paarden die inderdaad braaf zijn omdat ze bijvoorbeeld ergens een tekort aan hebben of een lichamelijk ongemak hebben.
Als hij gekeurd is bij aankoop en zijn conditie + bloedbeeld is goed dan gewoon lekker van genieten :)
Pas wel op dat je hem niet per ongeluk overvraagd als hij zo braaf is.


Jaa precies! Keuring word nog gedaan dus dat moeten we nog meemaken. Het plan is om eerst lekker te wennen, dressuurlesje in de week tot ze 5 is en voor de rest lekker bos tot ze 5 is, daarna het spring werk oppakken



Eerst laten keuren en daarna pas laten wennen. Niet andersom, komen alleen maar problemen van, mocht het paard toch niet goed zijn. Lees je hier ook veelvuldig op bokt.

Sizzle

Berichten: 35602
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-19 08:42

Gimme-Joy, dingen als bloedarmoede, vitE of selenium tekort en PSSM1 zie je niet perse als je een 3 jarige koopt.
Die hebben hooguit wat weinig bovenlijn en geen top conditie, maar ja, het is een 3 jarige....die hebben wel vaker geen body builder figuur.

De merie met hko werd pas duidelijk in het springen. Altijd eerst 3-4 top sprongen en dan daarna aftikken en steeds vlakker.
Verder was er niets te merken aan het dier. Altijd vrolijk en gemotiveerd. Hooguit dat ze achteraf moeite had met scherpere wendingen, maar again, het ding was amper 4 dus tja dat is niet heel raar. Waarschijnlijk had ze al heel vroeg chronisch last toen ze gewoon nog blij en jeugdug in de opfok stond dus dan hebben ze een copings strategie.
Bij andere zie je wel een verbeten blik, maar die zijn er makkelijker uit te pikken.

olijf

Berichten: 1485
Geregistreerd: 27-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-19 08:48

Horseloverl schreef:
Bedankt voor de reacties! Ze word in juni 4 en het plan is om een jaar lekker te dressuren en het bos in te gaan. 1x in de week een lesje, na een poosje rustig bakjes mee pakke. En niet meer dan 4 in de week rijden. Ze is beel groot, 175 dus wil haar ook goed laten uitgroeien zonder problemen :)


Als hij goed door de keuring komt en je laat meteen een bloedje trekken voor oa sederen en even een algemeen bloedbeeld, denk ik dat het rustige gewoon komt omdat hij nu hard aan het groeien is.
Pardon lees dat het een zij is...
Mijn vos was ook super braaf het eerste jaar van 3.5 tot 4.5 echt super mak. Maar sliep ook enorm veel en was gewoon hard bezig met groeien, ik reed hem twee keer soms 3x verder had hij vrij. (stapte ook zo op niks longeren of wat dan ook)
Na de tweede zomer kwam hij pas echt beetje op krachten was toen van 1.72 naar +- 1.80m en nu kan hij wel eens vlug zijn en ergens van schrikken, maar dat vond ik minder erg aangezien ik hem nu beter ken.
Als hij meteen zo geweest was. Had ik hem misschien niet gekocht. Ben geen grote held en ook geen super kundige ruiter.
Maar nu zou ik hem niet meer willen missen, hij heeft echt geen kronkel , maar is gewoon sterker aan het worden en zit goed in zijn vel. Ze bestaan echt wel en als je haar netjes laat keuren, denk ik dat je heet meeste wel uitsluit.

Gimme_Joy

Berichten: 7764
Geregistreerd: 27-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-19 08:48

Sizzle schreef:
Gimme-Joy, dingen als bloedarmoede, vitE of selenium tekort en PSSM1 zie je niet perse als je een 3 jarige koopt.
Die hebben hooguit wat weinig bovenlijn en geen top conditie, maar ja, het is een 3 jarige....die hebben wel vaker geen body builder figuur.


Nee klopt ook. PSSM is inderdaad helemaal niet te zien en is ook niet gebruikelijk dat daarop wprdt getest (overigens gebeurd dat in de westernsport veel meer nu gelukkig). En ze kunnen altijd wel iets onder de leden hebben dat gewoon door de keuring komt omdat daar simpelweg niet op gekeurd wordt. Maar vroeg het me gewoon af of er signalen kunnen zijn en waar je dan op zou moeten letten. Want een braaf paard is iets anders als een lusteloos paard toch?

Ride softly, Listen carefully and Love completely
~~~~Haidas Magic Joy~~~~
[WN-AM] [VOLG]Joy, van Guppie naar Showstopper

Sizzle

Berichten: 35602
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-19 08:52

Niet ieder paard is gelijk lusteloos, het is immers een prooidier. Zeker hoog in rang staande paarden moeten wel echt flink ziek zijn voor ze lusteloos worden (en daarmee risico dat ze hun rang moeten staan).
Van ijzer tekort wordt je ook meteen niet lusteloos (tenzij je echt extreem diep zit), maar een flinke galop training zit er niet in. Doe jij een flinke galoptraining met een 3 jarige? Nee uiteraard.
Bij selenium tekort missen ze gewoon kracht, ook niet zo vreselijk raar als je een grote hebt.

Zoals TS het paard beschrijft verwacht ik echter gewoon een down-to-earth cool typje.
Laatst bijgewerkt door Sizzle op 23-04-19 08:55, in het totaal 1 keer bewerkt

belle_boef

Berichten: 10716
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-19 08:54

IK heb een fjord zadelmak gemaakt die zo braaf was. heeft nooit een kik gegeven en de 2e keer erop meteen het bos in gegaan met een ander paard. Haar broer was de duivel in eigen persoon en compleet het tegenovergestelde.

Later een verzorgpaard gehad. 1 keer aan de longe erop gezeten en daarna volledig in mijn uppie gedaan. Ook zadelmak geboren. Beide gouden paarden.
Deze heeft in de jaren dat ik haar reed bij mij nooit gekkigheid uit gehaald.

Gimme_Joy

Berichten: 7764
Geregistreerd: 27-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-19 08:56

Snap ik, het is ook geen aanval (zoals ik al zei) meer dat ik me afvroeg of je dat toch achteraf had kunnen zien. Maar het is inderdaad lastig als je je paard nog niet zo goed kent. Je hebt dan geen standaard.

Ride softly, Listen carefully and Love completely
~~~~Haidas Magic Joy~~~~
[WN-AM] [VOLG]Joy, van Guppie naar Showstopper

Babootje

Berichten: 26011
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-19 08:58

Deoro schreef:
Babootje schreef:
Ook een x zo'n topbrave gekocht. Bleek bloedarmoede. Nadat hij weer op krachten was gekomen bleek het een echt "varken". Mogelijk in de handel te laag in het voer gehad. Bleek t ook nog een klophengst. Dus terug gegaan naar oude eigenaar.

Ik kan me het wantrouwen van je vader wel voorstellen TS. Als paarden rap groot groeien kunnen ze ook allerlei tekorten opdoen. Ik zou in ieder geval bij de keuring een bloedonderzoek vragen of eerder als jullie het niet vertrouwen.


Mag ik jou een pb sturen?


Ja hoor

Chiren

Berichten: 534
Geregistreerd: 19-03-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-19 09:06

Deoro schreef:
Gimme_Joy schreef:
Er even van uitgaande dat er niets medisch is heb je gewoon een bullseye te pakken! En dat is heel fijn *\o/*

Mijn net 3-jarige is ook zo. Ontzettend braaf, tot nu toe laat ze zich alles welgevallen. Gister voor de tweede keer erop (in galop) en het was alsof we het al jaren deden. We zijn al een aantal keer op wandeling geweest en ook toen was ze heel fijn.

Trailer, clinic, DA, tandarts, alles prima. Ze heeft energie voor 10, dus kan weleens stuiteren, maar vooral eerst even longeren en na 1 bok kan je alles doen.

Daarom heb ik alles wat er tot nu toe in zit aan training zelf gedaan. Bij een ander (minder makkelijk) paard had ik wel twee keer nagedacht.

[ [url=m/KJYBCN.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/jS6dED.jpg]Afbeelding[/url] ]

Vraagje aan de rest die een mak paard hadden omdat er iets mee mankeerde: zijn er nooit tekenen geweest (misschien achteraf) waarop je nu denkt: "de puzzelstukjes vallem op z'n plek"?

Succes met de keuring TS. Ik duim! +:)+



Hier een topbraaf paard dat achteraf bloedarmoede had. Wij hebben rustig aan gedaan met hem, maar nu hij in orde is en we hem meer vragen flipt hij. Zat er achteraf al in (eerste keer erop geen reactie op been, harder been en in het zand bijv), maar wij hebben ons aan hem aangepast door alles rustig aan te doen. Op dit moment rijdt iemand hem voor ons. Iemand die goed kan rijden én zitten, wat hem kwaad maakt want wij vielen altijd en hebben niet de ervaring om dit op te lossen. Ben mijn VERTROUWEN nu ook kwijt. Maar het lijkt de goede kant op te gaan gelukkig!


[ [url=m/LVRWCd.jpg]Afbeelding[/url] ]
(Dit ben ik niet, ik had ernaast gelegen haha.)

Maar brave paarden bestaan ook dus hopelijk heb jij gewoon een brave!


Zo een heb ik er ook. 10 jaar geleden gekocht als brave dooie waar ik alles mee kon, kreeg na een tijdje wat weerstandsproblemen met snotneusjes, beetje mok, traanogen wat ik niet vertrouwde. Bloed laten trekken en daar uit bleek een aantal te korten en bloed armoede. Anders gaan voeren en nadat ze weer goed was 9 maand niets mee kunnen doen omdat niemand er op bleef zitten :+ Zelf ben ik er pas na 1,5 jaar weer opgestapt omdat ik absoluut niet handig genoeg was en niet meer durfde, één pas iets uit balans en daar gingen we weer. En nu is het nog altijd een scherpe draak die af kan gaan om niets.

Maar zoals Deoro al zegt zijn er ook échte brave dieren. Laat alleen goed volledig keuren en bloed trekken. En laat dat bloed ook checken vooraf want als ze wel gesedeerd blijkt te zijn kun jij al met breuken zitten voordat je het bloed hebt laten controleren.

I won't stay quiet
'Cause staying silent's the same as dying


&if=1

Gimme_Joy

Berichten: 7764
Geregistreerd: 27-10-10

Re: 3 jarig paard te braaf?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-19 09:08

Bizar trouwens dat dat nog steeds gebeurd he dat sederen.... >;) :n Ik ben vast heel naief hoor :=

Ride softly, Listen carefully and Love completely
~~~~Haidas Magic Joy~~~~
[WN-AM] [VOLG]Joy, van Guppie naar Showstopper

sneeuwpop

Berichten: 4404
Geregistreerd: 19-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-19 09:17

Sizzle schreef:
Gimme-Joy, dingen als bloedarmoede, vitE of selenium tekort en PSSM1 zie je niet perse als je een 3 jarige koopt.
Die hebben hooguit wat weinig bovenlijn en geen top conditie, maar ja, het is een 3 jarige....die hebben wel vaker geen body builder figuur.

De merie met hko werd pas duidelijk in het springen. Altijd eerst 3-4 top sprongen en dan daarna aftikken en steeds vlakker.
Verder was er niets te merken aan het dier. Altijd vrolijk en gemotiveerd. Hooguit dat ze achteraf moeite had met scherpere wendingen, maar again, het ding was amper 4 dus tja dat is niet heel raar. Waarschijnlijk had ze al heel vroeg chronisch last toen ze gewoon nog blij en jeugdug in de opfok stond dus dan hebben ze een copings strategie.
Bij andere zie je wel een verbeten blik, maar die zijn er makkelijker uit te pikken.


Stom gezegd, pijn went. Het paard wist niet beter en kon die pijn handelen....
Pijngrens is erg persoonlijk, ook bij paarden. Een foto zegt niks over hoe het paard de pijn ervaart.

Nu op de vraag van de ts.
Bij een jong erg groot paard, heb je wel meer kans op afwijkingen, dus goed laten keuren, ook het bloed op tekorten ivm de snelle groei.

Het brave zie je meestal al van jongs af aan. Wij hebben ook pony's uit een bepaalde stam (fokken ermee), die lijken wel zadelmak geboren. Heerlijk!


Pantykous

Berichten: 10476
Geregistreerd: 08-02-03
Woonplaats: Bunschoten

Re: 3 jarig paard te braaf?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-19 09:33

Hier een hele brave 4-jarige, geen pas verkeerd gezet. Het is absoluut geen dooie maar gewoon eentje die een fijn karakter heeft en graag werkt. Ze schrikt bijvoorbeeld wel van nieuwe dingen maar gaat niet uit haar stekker.

Eentje die echt nergens naar kijkt zou ik wel mijn bedenkingen bij hebben. Dat is nooit een goed teken imo, ze moeten wel de wereld meekrijgen.

paddraigh
Berichten: 3692
Geregistreerd: 10-08-07

Re: 3 jarig paard te braaf?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-19 09:34

Hier oorkonde hele brave 4 jarige.
Hij is zo'n paard die je een paar keer treft in je leven..
Zadelmak en verkeersmak geboren..

Nu vind ik dat super want mijn dochter beleerd hem zelf

biancaaaa

Berichten: 1589
Geregistreerd: 16-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-19 09:39

Mijn grote ruin is na zijn derde nog veel gegroeid en die is ieder jaar een beetje wakkerder geworden. Nog steeds heel eerlijk maar hij heeft inmiddels energie voor 10. Het is niet meer hetzelfde paard als de “slome en slungelige” 3 jarige die ik kocht maar daar ben ik als bange poeperd wel rustig in mee gegroeid/aan het groeien :D

Anomien

Berichten: 7298
Geregistreerd: 10-11-09
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-19 09:54

ik had een merrie... en ben echt geen durfal hoor.
Wel zadelmak laten maken door een prof bedrijf. Hier heeft ze 2 weken gestaan waarbij ze er max 7 keer op hebben gezeten. Zij hadden hun nichtje gevraagd ivm kleine stokmaat. Dit nichtje zat uiteraard nog op school.

Toen kwam ze thuis, keer op gereden en meteen het bos in.

Zo braaf als wat. Waar mijn ruin moeilijk over deed, pakte de merrie zonder problemen op.
Omdat ze te klein voor me was is ze met haar verzorgstertje mee gegaan. Alles wat we bedachten ging bijna vlekkeloos.

Nu moet ik wel toegeven dat ik haar vooraf trainde naast de fiets. Dit omdat ik haar onbespierd al helemaal te klein vond.


Ze werd ook laat ingereden (ruim 4 jaar). Nooit spijt van gehad.

Moet nog vaak aan haar denken. Was echt een gaaf dier. Die glanzend door de verkoopkeuring kwam.
Incl bloedkeuring. Omdat ze dat graag wouden.

Dus geen gevalletje van tekorten.

Mama van mijn lieve meisjes

Apple

Berichten: 76181
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Re: 3 jarig paard te braaf?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-19 10:00

Dit is niet echt een rijtechnische discussie, ik verplaats het naar rijtechnische vragen :-)

Yacintha

Berichten: 1068
Geregistreerd: 28-07-10
Woonplaats: Nieuw-Schoonebeek

Re: 3 jarig paard te braaf?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-19 10:13

Ik heb hier ook een top braaf paard staan. Als veulen was hij een hel, zelfs wel gevaarlijk.
Toen hij 3 was ben ik er zonder zadel met halster op gaan zitten en hij gaf geen kik.
Sindsdien ben ik gewoon gaan rijden, na een maand liep hij in de kinderlessen.

Inmiddels twee jaar later en hij is nog steeds super braaf!
Dus ik zou zeggen, geniet er lekker van :)

MelissaV

Berichten: 3601
Geregistreerd: 31-05-09

Re: 3 jarig paard te braaf?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-19 10:16

Ik heb er hier ook 1 gehad, gekocht als jaarling, heel ril en bang. Maar heeft nooit een stap verkeerd gezet, zelf zadelmak gemaakt, niet gebokt, gesteigerd, gesprongen niks.
Hij was vlug maar goudeerlijk.

loismooij15

Berichten: 296
Geregistreerd: 24-12-14
Woonplaats: bergschenhoek

Re: 3 jarig paard te braaf?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-19 11:08

Let inderdaad op en laat bloed checken! Dat is mijn fout toen geweest... PSSM bleek de boosdoener.

Never let the fear of striking out, keep you from playing the game. ~ a Cinderella Story
LM Jack Daniels || L1+ 19 / L2 +10
Bacardi || Z2 / 1-3-2016 †

KDonna
Berichten: 129
Geregistreerd: 25-09-16

Re: 3 jarig paard te braaf?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-19 11:13

Hier 2 hele brave als jonkie gekocht. Eentje is altijd braaf gebleven en de andere is na een paar maanden wel even gaan ‘puberen’ maar na een paar weken heel duidelijk en consequent en duidelijk zijn weer braaf. Zolang ze gewoon nuchter zijn en verder wel actief en alert zou ik er alleen maar blij mee zijn!

speedfiets_2
Badass Cowgirl

Berichten: 3031
Geregistreerd: 15-03-09
Woonplaats: Den Bosch

Re: 3 jarig paard te braaf?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-19 11:24

Ik heb nu een goed zak waarvan het zadel opgooien en gaan met die banaan was. Eerste evenement was meteen bij horse event. Nog steeds voornamelijk een brave goedzak totdat hij koeien ziet dan word hij "wakker" maar op een goede manier. Hij word dan wat feller en vlugger tijdens het koeienwerk. Maar als je er een kindje of absolute beginner erop zet sjokt die weer lekker verder.

Be happy eat a snackkie

Deoro

Berichten: 399
Geregistreerd: 14-05-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-19 11:36

Deoro schreef:
Gimme_Joy schreef:
Er even van uitgaande dat er niets medisch is heb je gewoon een bullseye te pakken! En dat is heel fijn *\o/*

Mijn net 3-jarige is ook zo. Ontzettend braaf, tot nu toe laat ze zich alles welgevallen. Gister voor de tweede keer erop (in galop) en het was alsof we het al jaren deden. We zijn al een aantal keer op wandeling geweest en ook toen was ze heel fijn.

Trailer, clinic, DA, tandarts, alles prima. Ze heeft energie voor 10, dus kan weleens stuiteren, maar vooral eerst even longeren en na 1 bok kan je alles doen.

Daarom heb ik alles wat er tot nu toe in zit aan training zelf gedaan. Bij een ander (minder makkelijk) paard had ik wel twee keer nagedacht.

[ [url=m/KJYBCN.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/jS6dED.jpg]Afbeelding[/url] ]

Vraagje aan de rest die een mak paard hadden omdat er iets mee mankeerde: zijn er nooit tekenen geweest (misschien achteraf) waarop je nu denkt: "de puzzelstukjes vallem op z'n plek"?

Succes met de keuring TS. Ik duim! +:)+



Hier een topbraaf paard dat achteraf bloedarmoede had. Wij hebben rustig aan gedaan met hem, maar nu hij in orde is en we hem meer vragen flipt hij. Zat er achteraf al in (eerste keer erop geen reactie op been, harder been en in het zand bijv), maar wij hebben ons aan hem aangepast door alles rustig aan te doen. Op dit moment rijdt iemand hem voor ons. Iemand die goed kan rijden én zitten, wat hem kwaad maakt want wij vielen altijd en hebben niet de ervaring om dit op te lossen. Ben mijn VERTROUWEN nu ook kwijt. Maar het lijkt de goede kant op te gaan gelukkig!


[ [url=m/LVRWCd.jpg]Afbeelding[/url] ]
(Dit ben ik niet, ik had ernaast gelegen haha.)

Maar brave paarden bestaan ook dus hopelijk heb jij gewoon een brave!



Even toevoeging. Eerste keer dat wij erop zaten dat hij flipte op harder been, niet de eerste keer dat er überhaupt iemand op zat. En zo waren er meer 'kleine' dingen waar hij onberwachts heel 'groot' op reageerde. Achteraf. Hij was 6 toen we hem kochten.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 9 bezoekers