Hoe 3 jarige rijden?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
KellyR

Berichten: 1510
Geregistreerd: 23-02-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-19 14:43

Jester_ schreef:
Iedereen moet het leren dus dat is geen ramp. Ik vind alleen 8x iemand erop echt wel een verschil met een jong paard. Een jong paard is imo een paard dat al 2/3maand zadelmak is en een stuur rem en gas heeft. Als je al is zo'n paard hebt gehad ga je pas over op een amper zadelmakke..


Hoeft niet perse.
Mits er voldoende (altijd) begeleiding is.

Hebben jullie een basis vanaf de grond aangelegd?
Waarom alles op willen lossen vanaf de rug als je eerst alles veilig op de grond kan doen?
De hulpen die je op de grond aanleert kan je dan overzetten naar het moment dat je in het zadel zit.

Ik lees nu vooral veel miscommunicatie tussen jullie. Icm met een, naar mijn mening, te jong paard.
Onverstandig van de eigenaar om jou zo te laten zwemmen. Als ik jou was zou ik er in het beginsel naast blijven en professionele hulp zoeken met het opperen van een paard.
Alles alleen doen vraagt om problemen.


sneeuwpop

Berichten: 4404
Geregistreerd: 19-10-05

Re: Hoe 3 jarige rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-19 15:02

Tuurlijk kun je het leren en de 3jarige ook. Echter niet zonder heel veel begeleiding. Zolang je geen begeleiding hebt, gewoon er niet op stappen.
Ik lees dat je fouten maakt en dat moet je direct corrigeren met een begeleider om de werkwilligheid van het paard niet te verliezen.

Hoe zou je het zelf vinden als iemand leiding probeert te geven die zeer duidelijk foute beslissingen maakt?
Daar ga je zeer waarschijnlijk gefrustreerd van raken.... en je vertrouwen kwijt raken...

DatBenIkNou
Berichten: 4722
Geregistreerd: 27-01-07
Woonplaats: Ergens

Re: Hoe 3 jarige rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-19 13:12

Groen op groen niet in je eentje doen. Ik zou alleen met begeleiding erop en daarnaast aan de hand werken. Paard is net 3 geworden in januari?

c_alsemgeest

Berichten: 20624
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Ergens tussen Den Haag en Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-19 13:15

DatBenIkNou schreef:
Groen op groen niet in je eentje doen. Ik zou alleen met begeleiding erop en daarnaast aan de hand werken. Paard is net 3 geworden in januari?


mee eens...
wanneer je geen begeleiding hebt, hier niet aan beginnen.
Of mee stoppen tot je begeleiding hebt. Je hebt genoeg fijne instructeurs door het hele land die aan huis komen en hier ervaring mee hebben.
Zelfs professionele ruiters hebben er de eerste periode iemand bij.

Welke regio zit je?

Warina (Commandeur x Krawall)
United (Havidoff x Jazz x Wisconsin)
Jam Session (Don Tango B x Krack C x Jazz)
Igor HR (Sorento x Jazz x Zuidhorn)

Benzz
Berichten: 2883
Geregistreerd: 10-02-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-19 13:35

Skippy01 schreef:
Ik houd jonge paarden graag zoveel mogelijk op stem in beweging - dingen die ze dus al vanaf de grond geleerd hebben - en koppel daar dan een simpele hulp aan fysiek. Dus als ze kennen dat 'stap' betekent dat ze moeten stappen, dan zeg je 'stap' en voeg je been toe. Koppelingen maken. Dan uiteindelijk been geven en pas bij geen reactie de stemhulp + beenhulp geven, uiteindelijk kan de stemhulp wegblijven.
Aan de voorkant wil je nog 'effe lekker niks', Open houden, je mag best wat overdrijven met hand openen opzij.
En vooral NIET te voorzichtig doen. Je wil dat ze aan dingen wennen, niet dat ze mega-ril blijven. Ik spring ernaast op een neer, op krukjes, stap expres wat onhandig op, klapper wat met het zadel voor ik erop ga. Zodat ze leren dat verschieten niet nodig is.
En belonen. Véél belonen. Doe je het goed: JUISTTTTTT + koekje. Ja, ook vanaf de rug. Geen probleem, leren ze ook van. Of je het woord juist gebruikt is aan jou he, maar onthoud dat paarden op den duur leren dat 'goedzo' (bij mij dan) betekent 'goed bezig, maar wel doorlopen' en 'JUISTTTTT' betekent 'je bent een topper, je mag stilstaan, hier krijg je een koekje en dán gaan we weer verder'. (en als je dus voor alle woorden stilstaan + koekje gaat doen, kun je nooit meer belonen en doorwerken tegelijk zogezegd.... althans, dan moet je het stilstaan weer afleren, veel te ingewikkeld).
Ook het afstappen bereid ik voor: voeten uit de beugels en even met beide benen naar voor en naar achter wiebelen en van daaruit met één sprong eraf. Je bent al in beweging, dus verschieten ze niet als je eraf komt.

OP deze manier ga je met een wat brutaler paard enorme problemen krijgen. Geen koekjes, snoepjes appels enz.

Er zijn verder genoeg goede rijtechnische tips gegeven, voorwaarts is het enige belangrijke met een ontspannen hand die iets verbinding houdt. Veel spannender hoeft het niet. RIjdt max 10 a 15 minuten en stap in en uit aan de hand en niet erop. Galoppeer veel, daar worden ze sterker van.

Succes!

( en als ie dan klaar is en in zijn stalletje staat, mag ie best wat lekkers in zijn voerbak, maar jonge paarden worden erg vervelend als ze overal maar een snoepje voor krijgen. Klopje op de hals of gewoon braaf is een beloning evenals druk weghalen, been ontspannen als ie naar voren gaat bijv.)


Benzz
Berichten: 2883
Geregistreerd: 10-02-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-19 13:37

Skippy01 schreef:
@Ayasha ik ben het deels met jouw man eens: ja, je wil ze vooruit. Máár wel pas nadat je er veilig een rem op hebt zitten. Dus stap-stop-stap-stop en dan draf-stap-stop-stap-draf-stap-stop en dan ook naar galop zo. En dán naar voren leren gaan. Veiligheid eerst denk ik altijd. Stilstaand zijn ze veiliger dan rondracend :D


Rondracend zijn ze echt veiliger dan stilstaand. Bokken en steigeren is vanaf stilstand veel makkelijker voor een paard.

Ayasha
Blogger

Berichten: 57911
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-19 13:44

Ik durf mijn eigen hoofd er op te zetten dat die wat hier staat een stuk brutaler is dan gemiddelde paarden. :+ Als die te opdringerig wordt voor koekjes wordt ze daarop gewoon gecorrigeerd. Kan ze best hebben gezien ze voor de duvel niet bang is en daar echt niet onzeker van gaat worden. :+ Maar alsnog is "eten" een prima motivator voor haar.

Er zijn geen algemene regels voor jonge paarden. Welke methode het veiligst is, hangt af van paard tot paard. :) Ik heb er gehad die ik absoluut vooruit "joeg" als het moest, er zijn er ook (zoals de huidige dus.) waar ik graag eerst een rem op wilde. Er zijn momenten dat ik haar zonder veel pardon naar voren rijd als ik voel dat ze plannen heeft maar dat betekent niet dat ik niet heel blij ben dat er ook al een goede rem op staat. :+

Those who suffer, heal. Everything destroyed gets rebuilt. And our towers grow a little taller every time. - Tolkien
[VN] [Blog] Troubles in paradise: Rauwe rouw.
[RIJ-ITP] SuperSam zijn superzelf wezen!
[RIJ-ITP] Het eerste seizoen van Rêve D'or
[RIJ-ITP] Rêve d'or in volle (winter)glorie

CharmingS

Berichten: 3224
Geregistreerd: 13-02-10
Woonplaats: Valkenswaard

Re: Hoe 3 jarige rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-19 13:50

Zonder alle reacties te hebben gelezen zeg ik: Niet doen zonder dat er iedere keer dat je er op zit begeleiding bij is van iemand die hier verstand van heeft. De dingen die jij beschrijft zijn heel normaal voor een 3 jarig dier waar net 10 keer iemand op heeft gezeten. Jij verwacht dingen van dit paard die hij/zei nog helemaal niet kan en niet snapt. Op die manier rijd je dit paard kapot en dat moet je niet willen, niet voor jezelf en niet voor het paard. Ga eerst ervaring op doen met een paard wat net wat verder is, en dan geld ook weer: Doe dit met iemand die hier verstand van heeft.

Het verraderlijke is dat je een jong dier heel makkelijk verpest en die dingen zijn moeilijk te corrigeren. Zou zonde zijn voor het paard!!

Dus denk niet alleen aan jezelf (dat je een uitdaging zoekt, zijn genoeg oudere paarden die je ook nog dingen kunnen leren) maar denk vooral in deze situatie aan het paard!!

Je gaat een baby ook niet in de handen van iemand duwen die nog nooit een baby heeft vastgehouden, zonder dat daar hulp en begeleiding bij is!!

The wonder of Independence is that it encourages open minds and the desire to improve.

Benzz
Berichten: 2883
Geregistreerd: 10-02-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-19 13:52

Ayasha schreef:
Ik durf mijn eigen hoofd er op te zetten dat die wat hier staat een stuk brutaler is dan gemiddelde paarden. :+ Als die te opdringerig wordt voor koekjes wordt ze daarop gewoon gecorrigeerd. Kan ze best hebben gezien ze voor de duvel niet bang is en daar echt niet onzeker van gaat worden. :+ Maar alsnog is "eten" een prima motivator voor haar.

Er zijn geen algemene regels voor jonge paarden. Welke methode het veiligst is, hangt af van paard tot paard. :) Ik heb er gehad die ik absoluut vooruit "joeg" als het moest, er zijn er ook (zoals de huidige dus.) waar ik graag eerst een rem op wilde. Er zijn momenten dat ik haar zonder veel pardon naar voren rijd als ik voel dat ze plannen heeft maar dat betekent niet dat ik niet heel blij ben dat er ook al een goede rem op staat. :+


Tijdens het rijden stil laten staan voor een snoepje?

Dan leer je ze echt de verkeerde dingen.

Ayasha
Blogger

Berichten: 57911
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-19 15:51

Benzz schreef:
Ayasha schreef:
Ik durf mijn eigen hoofd er op te zetten dat die wat hier staat een stuk brutaler is dan gemiddelde paarden. :+ Als die te opdringerig wordt voor koekjes wordt ze daarop gewoon gecorrigeerd. Kan ze best hebben gezien ze voor de duvel niet bang is en daar echt niet onzeker van gaat worden. :+ Maar alsnog is "eten" een prima motivator voor haar.

Er zijn geen algemene regels voor jonge paarden. Welke methode het veiligst is, hangt af van paard tot paard. :) Ik heb er gehad die ik absoluut vooruit "joeg" als het moest, er zijn er ook (zoals de huidige dus.) waar ik graag eerst een rem op wilde. Er zijn momenten dat ik haar zonder veel pardon naar voren rijd als ik voel dat ze plannen heeft maar dat betekent niet dat ik niet heel blij ben dat er ook al een goede rem op staat. :+


Tijdens het rijden stil laten staan voor een snoepje?

Dan leer je ze echt de verkeerde dingen.

Nope. Ik denk ook niet dat het zo bedoelt is trouwens. Denk dat de koekjes in het zadel veel selectiever gegeven worden dan jij nu impliceert maar het kan ook zijn dat ik het verkeerd interpreteer. Dat doe ik iig niet. Wel na het op stappen. En als ze een keer geen krijgt. (Want ook dat doe ik regelmatig.) Dan accepteert ze dat ook want ze weet ook dat ze niet mag bedelen. Ook dat hoort bij de ‘opleiding’ van dit specifieke paard juist omdat ze nogal van het ‘afdwingen’ is.

Those who suffer, heal. Everything destroyed gets rebuilt. And our towers grow a little taller every time. - Tolkien
[VN] [Blog] Troubles in paradise: Rauwe rouw.
[RIJ-ITP] SuperSam zijn superzelf wezen!
[RIJ-ITP] Het eerste seizoen van Rêve D'or
[RIJ-ITP] Rêve d'or in volle (winter)glorie

Janneke2

Berichten: 22725
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-19 08:55

Citaat:
OP deze manier (belonen, J.) ga je met een wat brutaler paard enorme problemen krijgen. Geen koekjes, snoepjes appels enz.

Er zijn verder genoeg goede rijtechnische tips gegeven, voorwaarts is het enige belangrijke met een ontspannen hand die iets verbinding houdt. Veel spannender hoeft het niet. RIjdt max 10 a 15 minuten en stap in en uit aan de hand en niet erop. Galoppeer veel, daar worden ze sterker van.

Succes!

( en als ie dan klaar is en in zijn stalletje staat, mag ie best wat lekkers in zijn voerbak, maar jonge paarden worden erg vervelend als ze overal maar een snoepje voor krijgen. Klopje op de hals of gewoon braaf is een beloning evenals druk weghalen, been ontspannen als ie naar voren gaat bijv.)


Belonen moet binnen 3 seconden.
Dat lekkers in de voerbak wordt met smaak gegeten maar niet gekoppeld aan een bepaald gedrag/ prestatie.

En ik ben van de school 'wacht met galopperen', tot het moment dat het dier netjes in balans is en idealiter sterk genoeg om een lange zijde schouderbinnenwaarts te lopen.
Dat ga je dan versterken dmv de galop.
Ga je eerder (veel) galopperen ""om ze sterk te maken"" maak je de disbalans sterker en de kans op blessures en gedoe ook sterker.

[o]

Je suis Charlie - comme tout le monde.

(...en BAH wat is dit onderschrift actueel. )

Kendra

Berichten: 8728
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-19 15:23

Dat ligt aan de galop. Sommige paarden galopperen makkelijk en vinden dat niet veel moeilijker dan draf. Een grote bak (of naar buiten) is dan wel handig. Bochten galopperen is haast altijd moeilijk.

oji

Berichten: 4237
Geregistreerd: 29-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-19 15:38

Jester_ schreef:
Iedereen moet het leren dus dat is geen ramp. Ik vind alleen 8x iemand erop echt wel een verschil met een jong paard. Een jong paard is imo een paard dat al 2/3maand zadelmak is en een stuur rem en gas heeft. Als je al is zo'n paard hebt gehad ga je pas over op een amper zadelmakke..

Eens met Jester.

Ik snap dat het als een leuke uitdaging klinkt, maar dit klinkt als nog een maatje te veel uitdaging voor jou. Zeker als je geen/amper begeleiding hebt!

Maar als je er wel mee doorgaat, zou ik in ieder geval beginnen met een halstertouw om de hals binden, waar jij je aan vast kunt pakken als je paard gaat rennen zodat jij je balans niet aan de teugels hoeft te zoeken als het mis gaat. En verder kan ik alleen maar zeggen, zoek hulp om je hierbij te helpen. Als je dit alleen gaat doen is de kans dat het niet goed gaat heel groot en dat je straks met een paard zit die het allemaal niet meer snapt. Juist in deze fase hebben ze iemand nodig die weet wat ie doet.

Sunnda

Berichten: 7839
Geregistreerd: 28-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-19 15:44

Een ruiter zonder ervaring en een paard zonder ervaring is zoiets als het ene 6 jarige kind die de andere 6 jarige leert rekenen: je komt er wel een keer, maar de weg is lang.
Bij een paard komt er ook nog eens bij dat de weg gevaarlijk kan zijn.
Is jou reactie op je genoemde voorbeelden (stoppen, teugeltrekken enz) namelijk niet correct omdat je niet weet hoe op te lossen, zal een paard van nature geneigd zijn verder te zoeken naar de grens en bijvoorbeeld eens te kijken of een flinke boksessie ook lukt.

Voor het paard is het wel zo eerlijk om ervoor te zorgen dat jij iemand hebt die je begeleid. Je kunt van een jong paard niet verwachten dat hij blij moet zijn met het feit dat jij aan een nieuwe uitdaging toebent waardoor hij een minder goed leerproces doorgaat waar meer stress bij komt kijken. :)

Zorg dat er iemand vanaf de grond met je meekijkt, voor jou ook fijner omdat je direct bevestiging krijgt of je handelen wel of niet goed is.

pien_2010

Berichten: 43104
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-19 15:55

Perle heb jehier misschien wat aan? Er zitten video's bij , dus je kunt de instructie zien en het is niet duur.
https://www.agradi.nl/basisopleiding-va ... klimke.htm
Zij start met een vierjarige. Ingrid Klimke is erg goed in dressuur rijden en heeft haar paarden tot op het hoogste niveau top voor elkaar. Stapje voor stapje kun je haar opleiding via instructie volgen. Maar hoe beter je de basisi n orde hebt, hoe fijner je later als je paard wat ouder is kunt rijden.

Zelf zou ik nog niet echt gaan rijden met een driejarige maar nog eventjes wachten. Dat is belangrijk zodat het lichaam sterker kan worden en de groeischijven kunnen sluiten van je paard. Hier kun je een goed toegankelijk stuk lezen waarom het belangrijk is
https://www.passievoordieren.nl/blog/di ... ingereden/
In die link staan ook andere ideeën die je kunt gaan doen met je paard.

Mocht je toch graag willen rijden en wachten vind je te moeilijk, rijd dan niet meer dan 2x per week heel kort. Veel plezier van je paard en de opleiding. Geniet vooral van de weg waarop je gaat leren en denk minder aan het doel. De weg dat is belangrijk en elke keer hele kleine stapjes.

daarisdekaas

Berichten: 110
Geregistreerd: 25-03-19
Woonplaats: Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-19 16:32

Toen ik begon met rijden van een groen paard was het met rijden voorwaarts, voorwaarts, voorwaarts.
Dit ook aan de longe. Zoals al gezegd natuurlijk voorop dat er wel een hulp is waar ze op reageren en die ze uiteindelijk kunnen gaan associeren met hulpen onder het zadel! Daarom vind ik het ook belangrijk om genoeg grondwerk te doen en te werken aan de longe, dit heeft natuurlijk ook voordelen voor de opbouw van conditie en spieren wat het voor je paard ook weer makkelijker maakt onder het zadel.
Zoals ook al gezegd vind ik drie jaar ook te jong om echt intensief te beginnen met rijden dus dan zou ik die maximaal 1 a 2 keer per week kort rijden en daarnaast grondwerk en longeren zeker handhaven.

Ten slotte, alles wat jij weet over rijden snapt een groen paard allemaal niet. Er gebeuren allemaal nieuwe dingen waar je paard eigenlijk helemaal niks van snapt en ondertussen moet ie ook nog overeind blijven bij wijze van! Ik heb niet veel ervaring met het rijden van groene paarden en juist het feit dat bijna alles wat jij weet en kunt er niet toe doet, is zo lastig (althans, dat vond ik :+ )! De keren dat ik groene paarden heb gereden heb ik dat met begeleiding gedaan. Je moet bij de absolute basis beginnen en als je zelf niet zo veel ervaring hebt vind ik dat je ook hulp van mensen erbij moet betrekken die wél ervaring hebben. Probeer die mogelijkheid echt te bespreken met de eigenaren indien nodig. Zo maak je het voor jouzelf fijner, maar ook zeker voor je paard! Daarnaast denk ik ook dat je er zo voor jezelf de meeste zinvolle ervaring uit kunt halen :)

Benzz
Berichten: 2883
Geregistreerd: 10-02-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-19 17:51

Janneke2 schreef:
Citaat:
Klopje op de hals of gewoon braaf is een beloning evenals druk weghalen, been ontspannen als ie naar voren gaat bijv.)


Belonen moet binnen 3 seconden.
Dat lekkers in de voerbak wordt met smaak gegeten maar niet gekoppeld aan een bepaald gedrag/ prestatie.

En ik ben van de school 'wacht met galopperen', tot het moment dat het dier netjes in balans is en idealiter sterk genoeg om een lange zijde schouderbinnenwaarts te lopen.
Dat ga je dan versterken dmv de galop.
Ga je eerder (veel) galopperen ""om ze sterk te maken"" maak je de disbalans sterker en de kans op blessures en gedoe ook sterker.

Daarom staat dikgedrukt ook in mijn bericht.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: _Natasja_, carika, IngeK, K_nolan, Muggebeet en 91 bezoekers