Recordbrekend racepaard Winx wint ook haar laatste race

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

 
 
Nieuwsredactie

Berichten: 14000
Geregistreerd: 20-04-16

Recordbrekend racepaard Winx wint ook haar laatste race

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-04-19 13:48

*bokt.nl / abc / cnn
Draf- en Rensport
Ingezonden door Nagini
Afbeelding

Het Australische wonderpaard, Winx, heeft afgelopen zaterdag haar laatste race gewonnen. De merrie mag nu met pensioen.

Met deze overwinning breidde de zevenjarige merrie haar record uit naar 33 overwinningen op rij, waaronder 25 felbegeerde Group I overwinningen.

Winx heeft in de afgelopen jaren voor haar eigenaren meer dan 16 miljoen dollar aan prijzengeld gewonnen. Daarnaast won de merrie ook enkele awards, waaronder de Longines Horse of the Year 2018 award.

De emotionele jockey Hugh Bowman, die de merrie ook reed tijdens haar laatste race, zei dat het aantal mensen dat Winx's allerlaatste race had bezocht overweldigend was. "Ik ben zo trots om hier deel van uit te mogen maken. Dit paard heeft de harten van veel mensen over de hele wereld veroverd. Er is echt niets meer voor mij om te zeggen. Ik bedoel, ze heeft net laten zien wat ze kan." Aldus Hugh Bowman.

Trainer Chris Waller zei dat hij blij was dat het sprookje geëindigd is zoals hij hoopte. "Ik had niet gedacht om ooit in mijn leven een race als deze te winnen. Ik kan Winx niet in woorden omschrijven, maar bedankt dat jullie haar waarderen om wie ze is."


Wil je contact opnemen met de Nieuwsredactie, omdat je bijvoorbeeld een nieuwstip of een vraag hebt? Stuur ons dan een PB!
Spot je een foutje in een nieuwsbericht of heb je feedback voor de NR? Dat kun je in dit topic achterlaten.


kyrkelover
Blogger

Berichten: 9300
Geregistreerd: 28-12-03
Woonplaats: Boxmeer

Re: Recordbrekend racepaard Winx wint ook haar laatste race

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-19 21:44

Een legende van een compleet andere klasse.
Niet normaal wat deze merrie allemaal gepresteerd heeft.
Hopenlijk mag ze veel veulentjes groot brengen.

Nagini
Berichten: 11281
Geregistreerd: 04-06-05
Woonplaats: Auckland, NZ

Re: Recordbrekend racepaard Winx wint ook haar laatste race

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-19 23:08

Prachtig paard. Eigenaar heeft gezegd haar nooit te verkopen, en heeft zelfs blanko cheque’s aangeboden gekregen.

Weet niet of dat 100% waar is of roddelmedia hier haha.

Everything will be okay in the end. If it's not okay, it's not the end.
http://www.thecompletecanine.co.nz

NathalietjeB

Berichten: 17288
Geregistreerd: 04-07-05
Woonplaats: ergens

Re: Recordbrekend racepaard Winx wint ook haar laatste race

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-19 09:42

7 jaar en dan al met pensioen dienen als fok merrie, met in de hoop op nog meer kampioenen.

Agossie

Berichten: 16370
Geregistreerd: 21-07-03
Woonplaats: De Meern

Re: Recordbrekend racepaard Winx wint ook haar laatste race

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-19 09:48

Ik heb intens medelijden met dit dier... Als ik haar rug op de foto hierboven zie, wat moet dat dier een pijn hebben. En dan 'mag' ze verder leven als fokmerrie.

Zeven jaar en dan al 'met pensioen'. In dit geval zou het een zegen moeten zijn, maar als 'pensioen' inhoudt dat ze elk jaar een veulen krijgt, weet ik niet of ik zo blij zou zijn als merrie... :n

Instructrice heeft ruimte voor nieuwe leerlingen. Stuur een pb voor meer informatie. (Regio Utrecht.)

"Wrede mensen noemen we beesten, maar we kunnen beter wrede beesten mensen noemen."

Oehlala
Berichten: 4302
Geregistreerd: 02-08-09
Woonplaats: On my horse!

Re: Recordbrekend racepaard Winx wint ook haar laatste race

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-19 09:51

wat is er mis met haar rug dan volgens jouw?

Agossie

Berichten: 16370
Geregistreerd: 21-07-03
Woonplaats: De Meern

Re: Recordbrekend racepaard Winx wint ook haar laatste race

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-19 09:58

Heel erg doorgezakt. Na de schoft zie je dat deze een enorme diepe 'duik' maakt. Ook voor de schoft zit een enorme deuk.

In het stapfilmpje dat ik net gezien heb, lijkt het iets minder ernstig, maar de (uitvergrote) foto van die hierboven laat echt een zeer oncomfortabele rug zien van de merrie...

Instructrice heeft ruimte voor nieuwe leerlingen. Stuur een pb voor meer informatie. (Regio Utrecht.)

"Wrede mensen noemen we beesten, maar we kunnen beter wrede beesten mensen noemen."

Piekosjj

Berichten: 5449
Geregistreerd: 10-03-08
Woonplaats: Kalmar, Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-19 10:19

Dat is gewoon de bouw van een volbloed met een hoge schoft, en daar is dus helemaal niks mis mee :j Ook is het voor paarden juist natuurlijk om elk jaar een veulen te krijgen, of vind je paarden in het wild die zonder menselijke invloed elk jaar drachtig zijn ook zielig dan?

Agossie

Berichten: 16370
Geregistreerd: 21-07-03
Woonplaats: De Meern

Re: Recordbrekend racepaard Winx wint ook haar laatste race

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-19 10:30

Paarden in het wild zijn niet te vergelijken met dit racepaard. En nee, dit is niet 'gewoon een hoge schoft' en er is wel zeker iets mis mee.

Instructrice heeft ruimte voor nieuwe leerlingen. Stuur een pb voor meer informatie. (Regio Utrecht.)

"Wrede mensen noemen we beesten, maar we kunnen beter wrede beesten mensen noemen."

Nagini
Berichten: 11281
Geregistreerd: 04-06-05
Woonplaats: Auckland, NZ

Re: Recordbrekend racepaard Winx wint ook haar laatste race

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-19 10:34

Ja, want een paard zoals dit zal niet honderden, als niet duizenden dierenarts onderzoeken ondergaan.

Wat ze hadden moeten doen is bokt raadplegen om te checken of hun paard wel geschikt is om 33 races onverslagen te racen, van een foto natuurlijk.

Everything will be okay in the end. If it's not okay, it's not the end.
http://www.thecompletecanine.co.nz

_Lorette_

Berichten: 12072
Geregistreerd: 27-09-04
Woonplaats: Onder Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-19 10:46

Fantastische merrie! Wat een prestaties!

Agossie schreef:
Ik heb intens medelijden met dit dier... Als ik haar rug op de foto hierboven zie, wat moet dat dier een pijn hebben. En dan 'mag' ze verder leven als fokmerrie.

Zeven jaar en dan al 'met pensioen'. In dit geval zou het een zegen moeten zijn, maar als 'pensioen' inhoudt dat ze elk jaar een veulen krijgt, weet ik niet of ik zo blij zou zijn als merrie... :n


Intens medelijden? Met dit dier? Ik zie helemaal niet de zorgelijke rug die jij ziet en er zijn veel paarden waar je medelijden mee kan/moet hebben, maar deze merrie staat bij mij niet in dat lijstje. Paarden zijn hard, maar als ze veel ongemak had ervaren door haar rug (die volgens mij hartstikke meevalt), dan weet ik niet of ze deze prestaties wel had kunnen leveren.
Wat er mis is met een pensioen als fokmerrie snap ik ook niet. Ik heb nog niet gelezen dat het de bedoeling is dat ze élk jaar een veulen moet krijgen, maar ze is jong en (ontzettend) fit, dus daar zie ik ook nog niet direct een probleem in. Deze merrie zal de best mogelijke zorg krijgen. Er zijn volgens mij héél veel paarden slechter af dan deze merrie.

I'm begging you to come and pull me out the fire
Come and save me like you did when we were young
Please come bring me up from my lowest, take me higher
Can you see me through the ashes and the smoke?

Oehlala
Berichten: 4302
Geregistreerd: 02-08-09
Woonplaats: On my horse!

Re: Recordbrekend racepaard Winx wint ook haar laatste race

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-19 10:49

ik zie het ook niet. ken meer paarde met een hoge schoft. dier zal prima gezond zijn anders loopt ze niet naar zoveel overwinningen. en nu lekker de wei op met veulentjes.

Piekosjj

Berichten: 5449
Geregistreerd: 10-03-08
Woonplaats: Kalmar, Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-19 10:53

Agossie schreef:
Paarden in het wild zijn niet te vergelijken met dit racepaard. En nee, dit is niet 'gewoon een hoge schoft' en er is wel zeker iets mis mee.

Nee tuurlijk niet, maar wat ik bedoel te zeggen is dat elk jaar drachtig zijn gewoon natuurlijk gedrag voor een paard is, en daar is dus helemaal niks mis mee.

Vind dit echt een beetje typisch rondstrooien dat 'racepaarden zo zielig zijn', terwijl vlakkebaan gallopers het zeer wellicht beter af hebben dat het gemiddelde GP dresuur of springpaard ;)

Ilse_123

Berichten: 3767
Geregistreerd: 17-05-08
Woonplaats: Haaren

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-19 10:56

Niks raars aan de bouw van dit paard, alleen gewoon een typische vlakke baan volbloed. Fantastisch dier <3

Jack_55
Berichten: 88
Geregistreerd: 09-02-18
Woonplaats: Verhuisd naar Brisbane

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-19 12:32

Nagini schreef:
Prachtig paard. Eigenaar heeft gezegd haar nooit te verkopen, en heeft zelfs blanko cheque’s aangeboden gekregen.

Weet niet of dat 100% waar is of roddelmedia hier haha.


Zeker een fenomeen, dit paard Winx, en een bewijs wat paarden zoal teweeg kunnen brengen. Haar vader was de Ierse hengst Street Cry, haar moeder Vegas Showgirl. Haar naam komt van de burlesque shows in Las Vegas. Het publiek op de eerste rij in het theater winkte af en toe naar de aantrekkelijke dansers, en soms omgekeerd. Vandaar de naam 'Winx'.

Jockey Hugh Bowman zei dat 'ie 'gewoon een passagier was die probeerde niet in de weg te zitten'...

Trainer Chris Waller beschreef de merrie Winx als 'de ultieme topatleet die wist dat ze een kampioen was, met een zakelijk karakter die niet van tutten hield'...

Winx's persoonlijke stablehands Umut Odemislioglu en Candice Persijn zeiden dat je het renpaard al van verre hoorde aankomen; 'haar ademhaling klonk as een stoom locomotief'...

Al in het jaar 2011 Franse stagiaire Lucie Pontoir bij Chris Waller stables vertelde Umut Odemislioglu met een vol Frans accent toen ze na trackwork met Winx de stal binnen liep: "This horse is an absolute superstar..."

De statistieken vertellen het verhaal; 43 starts en 37 wins waarvan 33 opeenvolgende. 25 Groep 1 wins, het paard was 1462 dagen achtereen ongeslagen. Ze koste $230,000.00 als jaarling, ze verdiende $26,3 miljoen aan prijzengeld, een 10-voudige return op investering. Ze was het nummer 1 renpaard van de wereld in 2018.

Haar afscheid en laatste overwinning was afgelopen zaterdag op de Royal Randwick racecourse in Sydney voor 40,000 toeschouwers, allemaal uitgedost in het Winx blauw. Het land stopte voor haar laatste race.

Het land Australie en het Chris Waller team rond Winx probeert zich nu een leven zonder Winx voor te stellen.
Laatst bijgewerkt door Jack_55 op 18-04-19 12:42, in het totaal 3 keer bewerkt

Janine1990

Berichten: 43802
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-19 12:38

Agossie schreef:
Ik heb intens medelijden met dit dier... Als ik haar rug op de foto hierboven zie, wat moet dat dier een pijn hebben. En dan 'mag' ze verder leven als fokmerrie.

Zeven jaar en dan al 'met pensioen'. In dit geval zou het een zegen moeten zijn, maar als 'pensioen' inhoudt dat ze elk jaar een veulen krijgt, weet ik niet of ik zo blij zou zijn als merrie... :n


De reactie waarvan je wist dattie zou komen :roll:

Een paard met pijn in de rug kan niet keer op keer zo presteren.

Misschien even op zoek naar de anatomische verschillen tussen de verschillende rassen.

Oh en het gewicht dat dit paard moet dragen op intervalprestatie is vele malen gezonder dan wat het gemiddelde Nederlandse paard moet dragen in duurprestatie.

Imre

Berichten: 14198
Geregistreerd: 31-05-03
Woonplaats: Grunn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-19 12:39

Fantastisch paard, wát een prestaties!

antje_vip

Berichten: 10001
Geregistreerd: 25-06-10
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-19 12:44

Agossie schreef:
Ik heb intens medelijden met dit dier... Als ik haar rug op de foto hierboven zie, wat moet dat dier een pijn hebben. En dan 'mag' ze verder leven als fokmerrie.

Zeven jaar en dan al 'met pensioen'. In dit geval zou het een zegen moeten zijn, maar als 'pensioen' inhoudt dat ze elk jaar een veulen krijgt, weet ik niet of ik zo blij zou zijn als merrie... :n


Oei, volgens mij heeft jouw eigen paard een soortgelijke ruglijn... :oo

Weet wat je doet, wanneer je een shet ontmoet :D


Thioro

Berichten: 3986
Geregistreerd: 10-05-09
Woonplaats: France

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-19 12:56

Deze merrie behoort tot de groten. Maar weinig paarden zijn zo succesvol. Je ziet ook gewoon dat ze er zelf voor gaat. Niks pushen, gewoon hand open en de merrie gaat voluit naar de finish. Dier heeft idd een winnersmentaliteit.

Hopelijk kan ze genieten van een welverdiend pensioen en mooie veulens geven.

Met die rug is verder niks mis mee. Typische volbloedbouw uit een ietwat onvoordelige hoek.

Lara_Silver

Berichten: 9117
Geregistreerd: 03-01-07
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-19 12:57

Nagini schreef:
Ja, want een paard zoals dit zal niet honderden, als niet duizenden dierenarts onderzoeken ondergaan.

Wat ze hadden moeten doen is bokt raadplegen om te checken of hun paard wel geschikt is om 33 races onverslagen te racen, van een foto natuurlijk.


Dit dus!! Misschien moeten een paar bokkers hun foto-dierenarts competenties gaan aanbieden...

Jack_55
Berichten: 88
Geregistreerd: 09-02-18
Woonplaats: Verhuisd naar Brisbane

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-19 13:12

Oh, en zoals een superster betaamt, zijn er de Winx posters, postzegels en de biografie...

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Jack_55 op 18-04-19 13:19, in het totaal 3 keer bewerkt

Nikass

Berichten: 16675
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-19 13:14

Wauw wat een geweldig paard! :wow: En wat ontroerend hoe "het land stopt" voor haar laatste race. :(:)

Natuurlijk komt er wel weer iemand zeggen dat dit dierenleed is, maar ik zie daar niets van. Ik vind het slecht onderbouwd geneuzel eerlijk gezegd. :roll:

BlackBeautyZ
Berichten: 948
Geregistreerd: 28-08-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-19 13:18

ik ben twee maanden geleden in Nieuw-Zeeland bij een racepaardentrainer op stal wezen kijken. ook ben ik naar een race geweest en heb ik veel geleerd over deze tak van sport. ik vind deze paarden persoonlijk echt niet zielig. ze worden ontzettend goed gemonitord voor/tijdens/ na trainingen. ook worden ze voor de race goed nagekeken of ze uberhaupt wel mogen rennen.

Ook zijn ze in deze sport ontzettend bezig met ruitergewicht. er zitten NOOIT zware mensen op deze paarden. als je daar 60 kilo weegt dan ben je eigenlijk al een ''zwaar'' persoon om een race te mogen rijden. het ruitergewicht wordt per paard berekend.

Dit is gewoon een gezonde/fitte topmerrie, die gewoon super verzorgd en gecheckt wordt. dus geloof me, er is niks mis met haar rug want anders had ze niet eens mogen rennen. ze is zeker geschikt als fokmerrie want ze heeft een goede conditie en is fit.

Jack_55
Berichten: 88
Geregistreerd: 09-02-18
Woonplaats: Verhuisd naar Brisbane

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-19 13:23

BlackBeautyZ schreef:
ik ben twee maanden geleden in Nieuw-Zeeland bij een racepaardentrainer op stal wezen kijken. ook ben ik naar een race geweest en heb ik veel geleerd over deze tak van sport. ik vind deze paarden persoonlijk echt niet zielig. ze worden ontzettend goed gemonitord voor/tijdens/ na trainingen. ook worden ze voor de race goed nagekeken of ze uberhaupt wel mogen rennen.

Ook zijn ze in deze sport ontzettend bezig met ruitergewicht. er zitten NOOIT zware mensen op deze paarden. als je daar 60 kilo weegt dan ben je eigenlijk al een ''zwaar'' persoon om een race te mogen rijden. het ruitergewicht wordt per paard berekend.

Dit is gewoon een gezonde/fitte topmerrie, die gewoon super verzorgd en gecheckt wordt. dus geloof me, er is niks mis met haar rug want anders had ze niet eens mogen rennen. ze is zeker geschikt als fokmerrie want ze heeft een goede conditie en is fit.


Gosh, hallo Beauty! Hoe was je stage in NZ in het gebied rond Russell? Kijk zo uit naar fotos op je Bokt blog...

little_birdy
Berichten: 12225
Geregistreerd: 08-01-11
Woonplaats: Randstad

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-19 13:28

Wat een onzettende gave prestatie van wen prachtige top merrie !

En wat een geneuzel over de rug .
Als je goed kijkt zie je een hoge schoft met daarna een keurige zelfs iets rechte rug