oefeningen om paard losser te maken in lendenen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Op_zoek
Berichten: 331
Geregistreerd: 17-11-10

oefeningen om paard losser te maken in lendenen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-19 20:13

Zoals de titel al aangeeft, ben ik op zoek naar oefeningen die een paard helpen om de lendenen wat meer los te laten.
Mijn merrie houdt het gebied rond haar lumbale wervels snel wat vaster. Dit is vooral te merken in de galop. Op het moment dat ze zich vasthoudt, kost het haar wat meer moeite om mooi van achter naar voor door te springen en soepel de wendingen door te komen.
Het zijn geen heftige problemen (dan zou een dierenartsbezoek natuurlijk op zijn plaats zijn), röntgenfoto's van de rug zien er goed uit, ik heb les en ze wordt regelmatig behandelt door een fysiotherapeut/chiropractor (doet ook dry-needling).
Maar ik ben dus benieuwd of er hier mensen zijn die nog leuke oefeningen hebben die ik mee kan pakken. Het loswerken/houden van de lendenen blijft toch een aandachtspuntje. Mogen zowel oefeningen op stal, aan de hand, tijdens longeren of tijdens rijden zijn. Met balkjes werken vindt ze ook erg leuk, dus ook dat behoort tot de mogelijkheden.

Saaams

Berichten: 13264
Geregistreerd: 20-01-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-19 20:14

Mijn zadelmaker raadde altijd aan om balkjes te doen en cavaletti’s.

Hier ook een pony met altijd klachten in het lendengebied. Dus ik volg.

Ghostattack

Berichten: 11238
Geregistreerd: 06-09-10
Woonplaats: West Maas en Waal

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-19 20:19

Ik gebruik deze oefeningen:
- Met een vinger onder de buik prikken zodat ze de rug liften
- Achter je paard staan: bovenop de kont beginnen met je duimen en dan naar beneden een lijn trekken. Als je dit op de juiste manier doet, kantelen ze het bekken (soort kont intrekken)
- Naast je paard staan ter hoogte van de heup, met je vinger in de bil aan de andere kant duwen en met je andere hand de flank kriebelen. Dit is het losmaken van links naar rechts van de heupen
- Snoepje tussen de benen geven en dan zo ver mogelijk laten stretchen
- Met een snoepje de hals buigen (tot de heup)

En inderdaad balkjes en cavaletties meepakken. Hoop dat mijn uitleg een beetje duidelijk is, ik wil de oefeningen best eens filmen als ik op stal ben :P Ik doe bovenstaande voor en na het trainen overigens. Allemaal op aanraden van mijn instructrice en fysio.

Op_zoek
Berichten: 331
Geregistreerd: 17-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-19 20:23

Goed om te horen dat jouw zadelmaker balkjes en cavaletti's aanraadde, Saaams. Vind ze leuk om te doen en merk ook altijd dat ze er fijn van gaat lopen. Maar wist niet zo goed of de balkjes echt hielpen om de lendenen losser te maken of dat het fijne lopen kwam omdat ze het leuk vond en haar aandacht op de balkjes richtte. Als het echt een goede oefening voor haar lendenen is, zou dat natuurlijk mooi zijn! Kan ik haar blij maken en een lastig punt trainen tegelijk :)

Op_zoek
Berichten: 331
Geregistreerd: 17-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-19 20:27

Ghostattack schreef:
Ik gebruik deze oefeningen:
- Met een vinger onder de buik prikken zodat ze de rug liften
- Achter je paard staan: bovenop de kont beginnen met je duimen en dan naar beneden een lijn trekken. Als je dit op de juiste manier doet, kantelen ze het bekken (soort kont intrekken)
- Naast je paard staan ter hoogte van de heup, met je vinger in de bil aan de andere kant duwen en met je andere hand de flank kriebelen. Dit is het losmaken van links naar rechts van de heupen
- Snoepje tussen de benen geven en dan zo ver mogelijk laten stretchen
- Met een snoepje de hals buigen (tot de heup)

En inderdaad balkjes en cavaletties meepakken. Hoop dat mijn uitleg een beetje duidelijk is, ik wil de oefeningen best eens filmen als ik op stal ben :P Ik doe bovenstaande voor en na het trainen overigens. Allemaal op aanraden van mijn instructrice en fysio.


Bedankt voor je reactie, Ghostattack! Filmpjes mogen natuurlijk altijd :o maar kan me bij je omschrijving al wel een voorstelling maken.
Nog wel een vraagje bij het losmaken van de heupen. Daar schrijf je "met je vinger in de bil aan de andere kant duwen". Is dat dan vlak naast de staart?

Ghostattack

Berichten: 11238
Geregistreerd: 06-09-10
Woonplaats: West Maas en Waal

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-19 20:31

Het is even zoeken waar je moet duwen, ik prik net achter de heup in het 'zachte' gedeelte :P Zal eens kijken of ik het kan filmen! Mijn pony zat zo enorm vast in zijn lendenen, dat hij enorm awkward liep. Inmiddels met goede training begint het bij te trekken, maar het zal altijd wel een aandachtspuntje blijven. Soms vertikt hij het ook om mee te bewegen tijdens de oefeningen en dan doe ik het op de gemene manier met de hoevenkrabber :o Niet te hard natuurlijk, maar je moet net de juiste trigger points vinden.

Op_zoek
Berichten: 331
Geregistreerd: 17-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-19 20:33

Ghostattack schreef:
Het is even zoeken waar je moet duwen, ik prik net achter de heup in het 'zachte' gedeelte :P Zal eens kijken of ik het kan filmen! Mijn pony zat zo enorm vast in zijn lendenen, dat hij enorm awkward liep. Inmiddels met goede training begint het bij te trekken, maar het zal altijd wel een aandachtspuntje blijven. Soms vertikt hij het ook om mee te bewegen tijdens de oefeningen en dan doe ik het op de gemene manier met de hoevenkrabber :o Niet te hard natuurlijk, maar je moet net de juiste trigger points vinden.


Oké, ik weet wat me te doen staat: op zoek naar de trigger points :+

Sas_Mon

Berichten: 1637
Geregistreerd: 06-04-07
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-19 20:36

Zijn de lendenen stijf of zet ze ze vast omdat ze wat kracht mist? Merk je verschil als je ze goed warm houd (deken/ solarium oid)? merk je verschil als je veel halt-draf stap-galop en halt-galop oefeningen meepakt? Is ze losser na een paar dagen hard werken of een paar dagen vrij? Staat ze op gras? (Ivm vit E) al eens extra magnesium bijgevoerd en merk je dan verschil? merk je verschil als het weer veranderd? Zet je zelf dat gebied makkelijk vast? Vooral met rijden? Heb je wel eens zitles gehad en hier bij jezelf op gefocussed? Loopt ze verder makkelijk lang en laag of liever hol? In vrijheid (wei enzo) en in het werk?

Afhankelijk van de antwoorden op bovenstaande vragen kunnen we je misschien wat gerichter advies geven. Bij sommigen werken balkjes goed, andere trekken dan juist hun rug hol bv..

Daihyo

Berichten: 88043
Geregistreerd: 01-06-01

Re: oefeningen om paard losser te maken in lendenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-19 21:00

Nog een aanvullende oefening: achterwaards heuvel op en af. Eerst aan de hand, later onder het zadel. Zeker heuvel af is een goede. Wel zwaar in het begin, dus let op dat je niet overvraagt.

Op_zoek
Berichten: 331
Geregistreerd: 17-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-19 21:17

Sas_Mon schreef:
Zijn de lendenen stijf of zet ze ze vast omdat ze wat kracht mist? Merk je verschil als je ze goed warm houd (deken/ solarium oid)? merk je verschil als je veel halt-draf stap-galop en halt-galop oefeningen meepakt? Is ze losser na een paar dagen hard werken of een paar dagen vrij? Staat ze op gras? (Ivm vit E) al eens extra magnesium bijgevoerd en merk je dan verschil? merk je verschil als het weer veranderd? Zet je zelf dat gebied makkelijk vast? Vooral met rijden? Heb je wel eens zitles gehad en hier bij jezelf op gefocussed? Loopt ze verder makkelijk lang en laag of liever hol? In vrijheid (wei enzo) en in het werk?

Afhankelijk van de antwoorden op bovenstaande vragen kunnen we je misschien wat gerichter advies geven. Bij sommigen werken balkjes goed, andere trekken dan juist hun rug hol bv..


Interessante vragen, Sas_Mon. Ik heb niet overal een antwoord op, maar in dat geval zijn het goede dingen om eens in de gaten te gaan houden. Het is een jong paard (5) wat ik nog geen jaar in mijn bezit heb. Op dit moment doe ik voornamelijk basiswerk met haar.
Nu het antwoord op je vragen:
Gezien haar leeftijd/niveau van africhting zou het goed kunnen dat ze haar lendenen vast zet omdat ze nog kracht mist. De afgelopen maanden hebben we al aardig wat vooruitgang geboekt met de galop. Maar bij een controle/behandeling van de fysio zit het gebied bij haar lendenen wel vast. Dus ik denk dat het dan niet alleen het missen van kracht is.
Of ik verschil merk als ik ze warm houdt, weet ik niet met zekerheid te zeggen. Ga ik in de gaten houden.
De overgangen die jij opsomt, heb ik nog niet gedaan. Maar van het rijden van veel overgangen en wendingen wordt ze wel fijner.
Interessante vraag of ze losser is na paar dagen werken of paar dagen vrij. Tot nu toe wisselen werkdagen en vrije dagen zich eigenlijk af. Maar ik ga dit eens in de gaten houden!
Afgelopen periode heeft ze niet op de wei gestaan (weideseizoen gaat bij ons nu pas beginnen) en magnesium heb ik nog nooit geprobeerd. Weet dat het bij mensen veel kan doen bij spierspanning, dus wel een interessante.
Een link met het weer heb ik nog niet ontdekt, maar ga daar beter op letten.
Zitles heb ik nog nooit gehad, dus ook zeker iets om mee aan de slag te gaan en te kijken of dat verandering kan brengen.
Ik vind haar niet extreem hol lopen (in vrijheid/aan longeerlijn/tijdens rijden). Maar echt lang en laag vindt ze wel moeilijk. Tijdens rijden ben ik wel bezig met het wisselen van houding, steeds lang en laag en dan weer oppakken. Nu we daar een tijdje mee bezig zijn, gaat het wel steeds beter.

Op_zoek
Berichten: 331
Geregistreerd: 17-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-19 21:19

Amanda schreef:
Nog een aanvullende oefening: achterwaards heuvel op en af. Eerst aan de hand, later onder het zadel. Zeker heuvel af is een goede. Wel zwaar in het begin, dus let op dat je niet overvraagt.


Leuke oefening! Kan ik leuk meenemen op een wandeldagje :)

Leo

Berichten: 50120
Geregistreerd: 06-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-19 21:24

Hier ook een paard met de lendenen als moeilijkste gebied (korte rug).

Balkjes van verschillende hoogtes stappen zodat ze echt de knie moet heffen. Diagonaal over balkjes stappen en de hoek tussen de balk en het paardenlijf (van bovenaf gezien) kleiner maken.
Achterwaarts goed doorstappen waarbij je het hoofd laag vraagt. Dan moeten ze het bekken bewuster kantelen.
Inderdaad met hoofd tussen de voorbenen buigen en die positie even vasthouden.

Verder is tussen dubbele lijnen werken een goede aanvulling op de training om ze onbelast sterker te maken in oa de buikspieren.


Ik heb toevallig van de week een leuk boekje van Gillian Higgins gekocht: Pilates en stretching voor paarden. Daar staan de verschillende oefeningen heel duidelijk in uitgelegd, vind het een leuk en toepasbaar boekje.

Op_zoek
Berichten: 331
Geregistreerd: 17-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-19 21:33

Leo schreef:
Hier ook een paard met de lendenen als moeilijkste gebied (korte rug).

Balkjes van verschillende hoogtes stappen zodat ze echt de knie moet heffen. Diagonaal over balkjes stappen en de hoek tussen de balk en het paardenlijf (van bovenaf gezien) kleiner maken.
Achterwaarts goed doorstappen waarbij je het hoofd laag vraagt. Dan moeten ze het bekken bewuster kantelen.
Inderdaad met hoofd tussen de voorbenen buigen en die positie even vasthouden.

Verder is tussen dubbele lijnen werken een goede aanvulling op de training om ze onbelast sterker te maken in oa de buikspieren.


Ik heb toevallig van de week een leuk boekje van Gillian Higgins gekocht: Pilates en stretching voor paarden. Daar staan de verschillende oefeningen heel duidelijk in uitgelegd, vind het een leuk en toepasbaar boekje.


Bedankt voor je reactie, Leo. Balkjes blijf ik meepakken. Zoek op internet regelmatig naar figuren hoe je de balken leuk neer kan leggen om te variëren. Dus diagonaal over de balken pak ik al weleens mee. Besef wel dat ik meestal draf oefeningen met balken doe, dus ga de stap wat meer meepakken.

Longeren met dubbele lijnen heb ik nog nooit gedaan, maar stond altijd nog eens op de planning om daar eens les in te nemen. Goed moment om dat eens op te pakken dus :o

En leuk: een boekentip! Ga ik opzoeken :)

Mariljo
Berichten: 405
Geregistreerd: 09-06-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-19 22:07

Op_zoek schreef:
Ghostattack schreef:
Ik gebruik deze oefeningen:
- Met een vinger onder de buik prikken zodat ze de rug liften
- Achter je paard staan: bovenop de kont beginnen met je duimen en dan naar beneden een lijn trekken. Als je dit op de juiste manier doet, kantelen ze het bekken (soort kont intrekken)
- Naast je paard staan ter hoogte van de heup, met je vinger in de bil aan de andere kant duwen en met je andere hand de flank kriebelen. Dit is het losmaken van links naar rechts van de heupen
- Snoepje tussen de benen geven en dan zo ver mogelijk laten stretchen
- Met een snoepje de hals buigen (tot de heup)

En inderdaad balkjes en cavaletties meepakken. Hoop dat mijn uitleg een beetje duidelijk is, ik wil de oefeningen best eens filmen als ik op stal ben :P Ik doe bovenstaande voor en na het trainen overigens. Allemaal op aanraden van mijn instructrice en fysio.


Bedankt voor je reactie, Ghostattack! Filmpjes mogen natuurlijk altijd :o maar kan me bij je omschrijving al wel een voorstelling maken.
Nog wel een vraagje bij het losmaken van de heupen. Daar schrijf je "met je vinger in de bil aan de andere kant duwen". Is dat dan vlak naast de staart?

Dit zijn goede oefeningen!
Let de eerste keer alleen wel even op met achter je paard staan. Anders eerst de ene kant en daarna de andere kant dan kun je er naast blijven staan om eerst te kijken wat je paard er van vind.
En zowiezo even voorzichtig testen wat ze er van vinden, ik kreeg van de week nog een klap tegen mijn been met buik liften.
Net boven het bekkenbot zit ook een plekje als je daar duwt met je nagel komt de spier achter het zadel omhoog.

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Re: oefeningen om paard losser te maken in lendenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-19 22:16

Let bij het achterwaarts gaan wel op dat dit correct gaat, dus recht naar achteren en niet scheef. Gaat je paard scheef, controleer dan eerst jouw eigen houding en positie; misschien ‘duw’ je het paard met je lichaamstaal scheef. Als ik bij mijn ruin te geconcentreerd naar zijn heup of knie kijk, gaat ie opzij voor mijn starende blik.
Gaat je paard altijd dezelfde kant op scheef, dan is de kans groot dat het SI-gewricht vast zit.

Mama2018
Berichten: 185
Geregistreerd: 16-04-19

Re: oefeningen om paard losser te maken in lendenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-19 22:28

Wat ik bij mijn merrie wel eens doe is dr staart beet pakken en wat naar Mn toe. Mn andere hand op de laatste rib en dan heel zachtjes wat heen en weer veren.

Electra63

Berichten: 17840
Geregistreerd: 11-11-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-19 22:31

Ghostattack schreef:
Ik gebruik deze oefeningen:
- Met een vinger onder de buik prikken zodat ze de rug liften
- Achter je paard staan: bovenop de kont beginnen met je duimen en dan naar beneden een lijn trekken. Als je dit op de juiste manier doet, kantelen ze het bekken (soort kont intrekken)
- Naast je paard staan ter hoogte van de heup, met je vinger in de bil aan de andere kant duwen en met je andere hand de flank kriebelen. Dit is het losmaken van links naar rechts van de heupen
- Snoepje tussen de benen geven en dan zo ver mogelijk laten stretchen
- Met een snoepje de hals buigen (tot de heup)

En inderdaad balkjes en cavaletties meepakken. Hoop dat mijn uitleg een beetje duidelijk is, ik wil de oefeningen best eens filmen als ik op stal ben :P Ik doe bovenstaande voor en na het trainen overigens. Allemaal op aanraden van mijn instructrice en fysio.


Wij hebben bovenstaande oefeningen ook op gekregen door een fysio. Niet speciaal voor een paard met "problemen", maar als onderhoudsoefeningen om paard soepel te houden, net als rek- en strek oefeningen die sporters doen.
En veel achterwaarts laten doen, ook aan de hand.... wel een lange zijde.

Op_zoek
Berichten: 331
Geregistreerd: 17-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-19 13:04

Fijn, al die reacties!

@Mariljo
Ik ga inderdaad eerst even voorzichtig uittesten hoe ze reageert :o

@Hilary
Goed aandachtspunt! Tot nu toe nog niet heel veel met achteruit aan de gang geweest. Alleen de poetsplaats op en tijdens wandelen in het bos als ze de controle voor mijn gevoel iets teveel overnam. Die momenten ging ze altijd wel redelijk recht achteruit. Maar nu ik er meer mee aan de slag ga, zal ik er extra op letten.

@Mama2018
Bedankt voor de oefening!

@Electra63
Goed om te horen dat jouw fysio ook dit advies heeft gegeven. Ik ga met de oefeningen en het achterwaarts aan de slag :)

Daihyo

Berichten: 88043
Geregistreerd: 01-06-01

Re: oefeningen om paard losser te maken in lendenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-19 13:05

En als ze scheef gaat, niet corrigeren bij de achterhand, maar sturen met hoofd/hals. :j

Swanzie
Berichten: 511
Geregistreerd: 22-08-18

Re: oefeningen om paard losser te maken in lendenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-19 08:42

Als ze nog niet op het gras komen dan krijg je vaak een tekort aan msm, vitamine e, selenium en magnesium.
Als ze wel brokken erbij krijgt zal het tekort meevallen. Wel zie je dan dat ze wel caak een sms tekort hebben omdat dat vaak niet in brokken zit en alleen in vers gras voorkomt.

Verder kan ik me voorstellen dat ze het lenden gebied wat vastzet als ze last heeft van hengstigheid?
Magnesium helpt dan ook caak goed tegen de krampen.

Rij technisch idd... veel overgagen in de galop zelf en van draf naar galop. En achterwaarts en dan voorwaarts draf vragen. Dat laatste is wel heel zwaar voor ze, dus niet te lang oefenen

FCSA

Berichten: 6379
Geregistreerd: 30-10-01

Re: oefeningen om paard losser te maken in lendenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-19 09:03

Heuveltraining is hiervoor ideaal :j

Snorlex

Berichten: 2535
Geregistreerd: 02-01-15

Re: oefeningen om paard losser te maken in lendenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-19 09:28

Een aantal passen achterwaarts en dan direct wegdraven. Paard moet dan echt even bollen en kantelen.

Kelly_ann

Berichten: 5153
Geregistreerd: 11-10-02
Woonplaats: Op 't durp

Re: oefeningen om paard losser te maken in lendenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-19 09:34

Ik zeg ook achterwaarts, relatief eenvoudig om regelmatig te doen met je paard vanaf de grond en onder het zadel.
Ik vraag wel altijd nageeflijkheid of een laag hoofd, dan bollen ze net wat meer.

En galopwerk, de beste gang om de rug sterker te krijgen.

MyrtheJ

Berichten: 3972
Geregistreerd: 16-07-05

Re: oefeningen om paard losser te maken in lendenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-19 09:43

Denk ook eens aan werken aan de hand (academisch). Je moet er even handig in worden.... oefeningen als schouderbinnenwaarts en travers versterken de achterhand en zorgen voor souplesse in de rug. Kijk eens op www.paardenbegrijpen.nl

Gizeppie

Berichten: 2777
Geregistreerd: 23-02-12
Woonplaats: In mijn hangmat

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-19 09:48

Op_zoek schreef:
Zoals de titel al aangeeft, ben ik op zoek naar oefeningen die een paard helpen om de lendenen wat meer los te laten.
Mijn merrie houdt het gebied rond haar lumbale wervels snel wat vaster. Dit is vooral te merken in de galop. Op het moment dat ze zich vasthoudt, kost het haar wat meer moeite om mooi van achter naar voor door te springen en soepel de wendingen door te komen.
Het zijn geen heftige problemen (dan zou een dierenartsbezoek natuurlijk op zijn plaats zijn), röntgenfoto's van de rug zien er goed uit, ik heb les en ze wordt regelmatig behandelt door een fysiotherapeut/chiropractor (doet ook dry-needling).
Maar ik ben dus benieuwd of er hier mensen zijn die nog leuke oefeningen hebben die ik mee kan pakken. Het loswerken/houden van de lendenen blijft toch een aandachtspuntje. Mogen zowel oefeningen op stal, aan de hand, tijdens longeren of tijdens rijden zijn. Met balkjes werken vindt ze ook erg leuk, dus ook dat behoort tot de mogelijkheden.


Ik werk veel met balkjes. Op internet staat een hele opbouw van cavaletti. Elke keer kan je de oefening dat moeilijk maken. Mijn paard heeft t zelfde probleem. Ik galoppeer ook veel, want daardoor moet hij de achterbenen er onderzetten. Oefeningen zoals traver kunnen hem of haar ook helpen.