Efteling-show Raveleijn stilgelegd na protesten *Update

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

 
 
xxCYNNxx

Berichten: 5661
Geregistreerd: 06-07-11
Woonplaats: Friesland

Re: Efteling-show Raveleijn stilgelegd na protesten *Update

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-19 22:10

mwa frisse blik.....heeft dan wel niet met paarden te maken, maar als ik zo'n fb Nederlander op fb los zie gaan over honden in het bos, want een hond hoort daar niet thuis...iets wat ik overigens ook eens in real life naar mn hoofd geslingerd kreeg, maar betrof toen wel een paard, dan heb ik zo mn twijfels over die frisse blik.
Heeft eerder te maken dat mensen het maar vervelend vinden als ze gedomesticeerde dieren tegen komen tijdens hun wandeling door het bos.

om maar een voorbeeld te geven.

Bovendien is er binnen de paardenwereld al een aantal jaren een kentering bezig; steeds meer ruiters die zweep en sporen thuis laten en bitloos wordt ook steeds populairder, zeker bij recreatie en bosruiters zie je steeds minder die drie dingen gebruikt worden.
Ik had dan wel altijd een zweep bij me ( bij de schimmel in mijn profiel in elk geval), maar die diende puur als hulpmiddel om dazen van de buik te vegen. De vos reed ik nooit met zweep. Sporen gebruik ik niet, omdat ik vind dat mijn benen daar te onrustig voor zijn...bovendien heeft mn rechtervoet een lichte afwijking; die staat naar buiten gedraaid, dus dat zou betekenen dat bij die voet een spoor altijd in contact zou staan met het paard.
En met mij zijn er steeds meer die hun eigen beperkingen kennen en daarom een spoortje bv aflaten.

A life without passion is like dancing to no music
Paulina - Ixion x Bravour jun 1997 - 7 nov 2016
TROY 26-4-1998- 10-8-2011 mn trouwe meissie RIP
Goliath - Gracio ( Gzhat x Ixion) x Casanova Boy endurance klasse 1 + 2.....41 goedgekeurde km's


Loretta
Berichten: 8711
Geregistreerd: 11-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-19 22:44

xxCYNNxx schreef:
Loretta schreef:
Ik maak me met dit soort dierenrechtenactivisten altijd zorgen om 1 ding. Als je goed naar ze luistert dan hoor je dat ze feitelijk paardrijden het liefst helemaal verboden zouden zien worden. Ik heb het helemaal al niet op dit soort lieden.
Ze gaan ook steeds een stap verder en geweldadiger te werk. Ook als je kijkt hoe boeren geterroriseerd worden door deze mensen.

Dit lijkt me een prachtige show en ik geloof echt wel dat de Efteling het prima voor elkaar heeft als het om dierenwelzijn aankomt.



Als ze echt consequent zijn, dan gaat het nog veel verder dan dat; dan mogen we helemaal geen dieren meer houden, zelfs niet een hond als huisdier.

Hoe ze met boeren omgaan is al helemaal te ziek voor woorden en een partij als pvdd keurt dat nog goed ook nog


Het is een kwestie van tijd totdat deze extremisten voor het eerst op een paardenwedstrijd opduiken.

Sunnda

Berichten: 7839
Geregistreerd: 28-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-19 07:31

De vraag is of 'geen verstand van' gelijk staat aan een frisse blik.

Ik heb bijvoorbeeld nul verstand van auto's. Ben ik dan gezegend met een frisse blik als ik in de garage ga staan vertellen wat jij met je auto moet doen? :+

fransje23

Berichten: 15338
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-19 07:46

Citaat:
Het is een kwestie van tijd totdat deze extremisten voor het eerst op een paardenwedstrijd opduiken.



Ze zijn al een keer bij Jumping Amsterdam geweest :j

https://youtu.be/x_eCqIaPO6M

Don't marry into an absolute idea. Then if it doesn't work out you can change it. If you are locked into something it limits your learning ability and we can stop thinking. Mark Rashid

VogeltjeM

Berichten: 3745
Geregistreerd: 31-12-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-19 08:05

Sunnda schreef:
De vraag is of 'geen verstand van' gelijk staat aan een frisse blik.

Ik heb bijvoorbeeld nul verstand van auto's. Ben ik dan gezegend met een frisse blik als ik in de garage ga staan vertellen wat jij met je auto moet doen? :+


De vraag is of "geen verstand van" gelijk staat aan een gebrekkig beoordelingsvermogen.

Zo vind ik als buitenstaander het stierenvechten bizar. Maar ben je in dat wereldje opgegroeid, dan vind je het normaal en heeft iedere buitenstaander "geen verstand van stieren vechten". Zelfde met bepaalde culturen waarin er polo wordt gespeeld met een vogel in een zak, of dieren die onverdoofd leegbloeden bij bijv. voodoorituelen.

In culturele gewenning aan de omgang met dieren zit iets duisters.

Nogmaals ik denk niet dat de paarden in de efteling mishandeld worden, maar het gemak waarin hier bijvoorbeeld al in dit topic meerdere keren wordt geroepen "een ruk of een keer hardhandig hoort er nou eenmaal bij", "slaan dat doet iedere ruiter wel eens", "bij wedstrijden heeft een paard pas stress" (is dat ineens oké dan?), dat zet me wel te denken. Zelfreflectie over onze eigen normen en waarden in wat wij als normaal beschouwen met onze dieren is nooit weg.

Instagram: lusitano_roux

Sunnda

Berichten: 7839
Geregistreerd: 28-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-19 08:11

VogeltjeM schreef:
Sunnda schreef:
De vraag is of 'geen verstand van' gelijk staat aan een frisse blik.

Ik heb bijvoorbeeld nul verstand van auto's. Ben ik dan gezegend met een frisse blik als ik in de garage ga staan vertellen wat jij met je auto moet doen? :+


De vraag is of "geen verstand van" gelijk staat aan een gebrekkig beoordelingsvermogen.

Zo vind ik als buitenstaander het stierenvechten bizar. Maar ben je in dat wereldje opgegroeid, dan vind je het normaal en heeft iedere buitenstaander "geen verstand van stieren vechten". Zelfde met bepaalde culturen waarin er polo wordt gespeeld met een vogel in een zak, of dieren die onverdoofd leegbloeden bij bijv. voodoorituelen.

In culturele gewenning aan de omgang met dieren zit iets duisters.

Nogmaals ik denk niet dat de paarden in de efteling mishandeld worden, maar het gemak waarin hier bijvoorbeeld al in dit topic meerdere keren wordt geroepen "een ruk of een keer hardhandig hoort er nou eenmaal bij", "slaan dat doet iedere ruiter wel eens", "bij wedstrijden heeft een paard pas stress" (is dat ineens oké dan?), dat zet me wel te denken. Zelfreflectie over onze eigen normen en waarden in wat wij als normaal beschouwen met onze dieren is nooit weg.

Dat denk ik zeer zeker wel.
Als jij ergens geen verstand van hebt, hoe kun je dan een goede beoordeling geven?
Dat doe je dan op gevoel en niet op feiten, want de feiten weet je niet omdat je ergens geen verstand van hebt.
Je beoordeling is dus simpelweg gebrekkig bij gebrek aan kennis.

Cowboy55
Berichten: 8475
Geregistreerd: 11-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-19 08:28

Loretta schreef:
Het is een kwestie van tijd totdat deze extremisten voor het eerst op een paardenwedstrijd opduiken.


Zoals sinds pakweg 1991 bij de Grand National bijvoorbeeld? :D

.
"Hey O'Neill, take a break. You don't have to be a prick every day of your life you know" Sgt. Elias

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Re: Efteling-show Raveleijn stilgelegd na protesten *Update

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-19 08:35

Nog los van wat je van deze actie vindt, ik vind zelf de heisa er om heen echt totaal buiten proporties.

Dat begon al tijdens de actie zelf. De demonstranten stonden op en hielden bordjes omhoog. Geen enge bloederige foto's van de Efteling die achter de schermen hun paarden afranselt (waarvan ik overigens ook niet denk dat ze dat doen ;) ), geen nare videobeelden, alleen bordjes met tekst.
Wat er vervolgens gebeurt is dat de volwassenen in het publiek beginnen te schreeuwen, show wordt stilgelegd, mensen verwijderd. Echt, als er één punt is waarop ik zou denken dat kinderen gestresseerd raken is het zeker niet het moment van de demonstranten maar dat van de reactie van het publiek :n

Vervolgens krijgen de demonstranten een taakstraf van 100 uur. Ja, fair, verstoring openbare orde, okee. Of smaad. ( https://www.omroepbrabant.nl/nieuws/298 ... voor-smaad )
Maar als je die taakstraf eens in perspectief zet van andere vergrijpen is het imo echt compleet idioot.
https://www.tubantia.nl/achterhoek/eibe ... ~a2b4f9c8/ 10 uur taakstraf voor het in de vrieskou vastbinden van een hond, het niet betalen van de boete van 180 euro hiervoor en niet komen opdagen bij de rechtszitting. https://www.bd.nl/tilburg-e-o/recidivis ... ~a55b7a4f/ 60 uur taakstraf voor het verwaarlozen van zeker 13 honden, nadat deze man al eerder een voorwaardelijke straf hiervoor had gehad. https://www.animalstoday.nl/50-uur-taak ... eren-hond/ En tenslotte 50 uur taakstraf voor de man die zijn hond liet doodhongeren in zijn huis.
Kortom, je kunt als je een vergrijp wil plegen beter een dier mishandelen dan een bordje omhoog houden bij de Efteling show :n

Ik moet zeggen dat het me ergens ook niet verbaast. Het lijkt sinds de zwarte piet protesten wel dat alles geoorloofd is als er kinderen 'beschermd' dienen te worden. Al vraag ik me af hoe oprecht dat is als je als ouder gaat schreeuwen tegen mensen die iets doen waar je het niet mee eens bent. Kinderen kijken toch het eerst naar mensen die ze kennen in een vreemde of nare situatie, hoe die ermee omgaan. Dan lijkt rustig blijven en het er achteraf over hebben me toch een betere strategie. Maar goed wie ben ik nou 8)7

Daarnaast vind ik de reactie van de Efteling ook jammer. Niet de discussie aangrijpen om het eigen beleid omtrent dierenwelzijn te onderzoeken, of het misschien nóg beter/veiliger kan, misschien eens in gesprek met dierenorganisaties die hiertoe bereid zijn, maar je verschuilen achter een NVWA inspectie. Ja, want daar hebben we zoveel goeds over gehoord de afgelopen jaren met betrekking tot dierenwelzijn :o Valt me echt van ze tegen.

Los van wat je van paarden met een brandend deken op de rug vindt kan dit toch niet :n

We've got to hold on, ready or not - You live for the fight when that's all that you've got - Livin' on a prayer - Bon Jovi
[o]
Een beter Bokt begint bij jezelf! *\o/*

Sunnda

Berichten: 7839
Geregistreerd: 28-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-19 08:45

Ik zie het probleem niet @Margarthea.

Rechters worden gewoon geacht zich te houden aan de strafeisen bij wet gesteld en de bijbehorende jurisprudentie.

Wat jij nu doet is appels met perer vergelijken. Je noemt voorbeelden die helemaal niets met de zaak te maken hebben maar allemaal betrekking hebben op verwaarlozing van dieren. Dat is een ander strafbaar feit en dus andere strafmaten. Dit gaat over ordeverstoring en heeft dus niets met dieren in beginsel te maken.

Of de strafmaat bij verwaarlozing van dieren omhoog moet is zeker interessant, maar lijkt mij in dit topic niet thuis te horen.

Verder snap ik de efteling volkomen.
Ze werken met een proffesioneel team voor jaren en jaren en dan moeten ze daarover gaan discussieren omdat mensen problemen hebben met een brandend dekentje.
Dus jij stelt voor dat omdat er geen probleem is gevonden met een brandend dekentje de efteling misschien toch in gesprek kan gaan om te zoeken naar een mogelijk volgende probleem. :+

En die kinderen? Ach, zo snel zijn ze niet getraumatiseerd hoor. Ik snap wel dat je er niet op zit te wachten als je een dagje weg bent.
Ik zou mijn kinderen ook zeker nit willen leren dat het normaal is om andermans dagje uit op zo'n manier te verpesten als je ergens niet mee eens bent..

Loretta
Berichten: 8711
Geregistreerd: 11-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-19 08:53

fransje23 schreef:
Citaat:
Het is een kwestie van tijd totdat deze extremisten voor het eerst op een paardenwedstrijd opduiken.



Ze zijn al een keer bij Jumping Amsterdam geweest :j

https://youtu.be/x_eCqIaPO6M



Bedankt voor het delen. Daar is dus ook al zo'n idioot bezig geweest.
Ik kan het ook niet anders noemen als een idioot.
Ik rijd zelf alleen maar buitenritten dus ik volg het wedstrijd gebeuren niet zo.
Maar deze activisten gaan steeds een stapje verder. Als het aan hun lag werden eerst de wedstrijden verboden en vervolgens gaan ze verder met het kapotmaken van de buitenritten.

Ik ben echter wel blij om te zien dat steeds meer mensen inmiddels wel klaar zijn met deze doorgeslagen activisme. Dat er toch steeds meer mensen zich uitspreken tegen deze extremistische gedachten.

Loretta
Berichten: 8711
Geregistreerd: 11-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-19 09:03

Magrathea schreef:
Daarnaast vind ik de reactie van de Efteling ook jammer. Niet de discussie aangrijpen om het eigen beleid omtrent dierenwelzijn te onderzoeken, of het misschien nóg beter/veiliger kan, misschien eens in gesprek met dierenorganisaties die hiertoe bereid zijn, maar je verschuilen achter een NVWA inspectie. Ja, want daar hebben we zoveel goeds over gehoord de afgelopen jaren met betrekking tot dierenwelzijn :o Valt me echt van ze tegen.

Los van wat je van paarden met een brandend deken op de rug vindt kan dit toch niet :n



Deze activisten zijn pas tevreden wanneer de Efteling alle dieren uit het park verwijdert. Met alleen de brandende deken zijn ze niet tevreden. Daarom hoop ik oprecht dat de Efteling pal staat tegen dit soort lui. Wanneer je ze een vinger geeft nemen ze de hele hand. Het volgende station is de dierentuin en daarna gaan ze maneges lastig vallen.

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-19 09:04

Sunnda schreef:
Ik zie het probleem niet @Margrathea.

Rechters worden gewoon geacht zich te houden aan de strafeisen bij wet gesteld en de bijbehorende jurisprudentie.

Dit klopt, maar in Nederland kennen we geen minimumstraf. In de USA overigens wel en dat leidt tot nare situaties waarvan ik blij ben dat die ons bespaard blijven :n
Wij kennen alleen maximumstraffen voor vergrijpen, en tussen 'niets' en die maximumstraf zit de ruimte voor de rechter om de ernst van het vergrijp te bepalen.

De reden dat ik het hier aanhaal is dat ik denk dat de straf wel degelijk een maatstaaf is voor hoe ernstig we een vergrijp vinden. Ik bedoel, ik neem aan dat iedereen het ermee eens is dat 100 uur taakstraf voor de gemiddelde moord oid te weinig is := En je moet zo'n straf ook wel in perspectief plaatsen denk ik. 100 uur klinkt als een relatief kleine straf maar dat valt imo dus vies tegen, zeker als je bedenkt wat ze nu helemaal effectief gedaan hebben.

Citaat:
Verder snap ik de efteling volkomen.
Ze werken met een proffesioneel team voor jaren en jaren en dan moeten ze daarover gaan discussieren omdat mensen problemen hebben met een brandend dekentje.
Dus jij stelt voor dat omdat er geen probleem is gevonden met een brandend dekentje de efteling misschien toch in gesprek kan gaan om te zoeken naar een mogelijk volgende probleem. :+

Nou, ja, eigenlijk wel. Letterlijk elk bedrijf dat pro-actief op zoek gaat naar verbeterpunten zal hiervoor een extern bureau inschakelen. Niet omdat ze hun eigen mensen niet vertrouwen, maar JUIST wanneer mensen jarenlang samenwerken er dingetjes in sluipen waarvan je denkt "Ja, waarom doen we dit eigenlijk zo en zo". Dat kan aangewezen worden door iemand van buitenaf. Van binnenuit is dat een stuk lastiger. Dat maakt de mensen zelf niet minder kundig, slechts menselijk ;)
Citaat:
En die kinderen? Ach, zo snel zijn ze niet getraumatiseerd hoor. Ik snap wel dat je er niet op zit te wachten als je een dagje weg bent.
Ik zou mijn kinderen ook zeker nit willen leren dat het normaal is om andermans dagje uit op zo'n manier te verpesten als je ergens niet mee eens bent..

Dat snap ik. Maar ik denk dat we allebei vinden dat er anders gereageerd had kunnen worden door het publiek :n

@Loretta, hier hebben we het vaker over gehad. De ene activist is de andere niet. Ik vind het vervelend dat we niet meer kritisch kunnen zijn op het gebruik van dieren omdat het andere mensen het gebruik van dieren helemáál uit willen bannen.

We've got to hold on, ready or not - You live for the fight when that's all that you've got - Livin' on a prayer - Bon Jovi
[o]
Een beter Bokt begint bij jezelf! *\o/*

Nies_
Berichten: 18300
Geregistreerd: 25-12-05

Re: Efteling-show Raveleijn stilgelegd na protesten *Update

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-19 09:11

Maar zoals ik begreep zijn ze ook niet veroordeeld, maar zijn ze hiermee akkoord gegaan om een rechtzaak te voorkomen. Dat maakt het verhaal natuurlijk wat anders, want inderdaad mensen krijgen minder straf voor veel ergere dingen.

Sunnda

Berichten: 7839
Geregistreerd: 28-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-19 09:12

Magrathea:

Een rechter houdt zich bij de uitspraak ook aan jurisprudentie.
Dit om te voorkomen dat gelijke gevallen dus zeer verschillend behandeld worden omdat de rechter zijn dag niet heeft. :D

Edit, ik lees de reactie van Nies. Dat maakt het inderdaad nog een beetje anders.

Noem eens 1 verbeterpunt waarvan jij vindt dat de efteling ernaar zou moeten kijken, eventueel door middel van een extern bedrijf?
Ik kan het echt even niet bedenken namelijk..
Als bedrijf kun je het nooit iedereen naar de zin maken.
Er zijn ongetwijfeld mensen die vinden dat de paardjes 24/7 ij de paddock horen, de ander vindt bitloos en ijzerloos beter, de volgende wil een max gewicht aan de ruiter.
Moeten ze dan elke keer een extern bureau inschakelen ondat ze anders misschien bedrijfsblind zijn?

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-19 09:16

Nies_ schreef:
Maar zoals ik begreep zijn ze ook niet veroordeeld, maar zijn ze hiermee akkoord gegaan om een rechtzaak te voorkomen. Dat maakt het verhaal natuurlijk wat anders, want inderdaad mensen krijgen minder straf voor veel ergere dingen.

Ohh je hebt gelijk ja. Ik wist niet dat dat kon en las het daarom niet goed :=
Dat maakt het wel een apart geval ja. Misschien om te voorkomen dat ze een strafblad krijgen / de zaak openbaar wordt?

@Sunnda, hoe moet ik dat nou weten, ik werk er niet :=
Ik weet niet hoe de paarden erbij staan, wat de werk/trainingsuren zijn, of de ruiters / andere mensen die met dieren werken geregeld les hebben. Wat is er mis met kritisch op jezelf zijn? Juist als er dieren in het spel zijn die je niet tegen kunnen spreken moet je dat zelf af en toe doen.
Het zijn de plekken waar mensen veronderstellen dat het allemaal tiptop in orde is dat juist nogal wat verbetering te halen valt in mijn ervaring :o

We've got to hold on, ready or not - You live for the fight when that's all that you've got - Livin' on a prayer - Bon Jovi
[o]
Een beter Bokt begint bij jezelf! *\o/*

Shaggy09

Berichten: 8105
Geregistreerd: 24-08-10

Re: Efteling-show Raveleijn stilgelegd na protesten *Update

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-19 09:20

Tja, en dan kom je protesteren bij de Ravelijn show om een brandend dekentje terwijl de paarden er waarschijnlijk beter gehuisvest worden dan op sommige particuliere accomodaties.
Do your research denk ik dan. Voordat je het hele boeltje gaat verstoren met je protest borden en je geschreeuw.

Ik denk ook dat we kritisch moeten zijn naar dit soort activisme die niet alleen de openbare orde verstoort, maar ook een hoop angst en woede aanwakkert onder de mensen.

JM :#

Sunnda

Berichten: 7839
Geregistreerd: 28-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-19 09:27

Magrathea schreef:
Nies_ schreef:
Maar zoals ik begreep zijn ze ook niet veroordeeld, maar zijn ze hiermee akkoord gegaan om een rechtzaak te voorkomen. Dat maakt het verhaal natuurlijk wat anders, want inderdaad mensen krijgen minder straf voor veel ergere dingen.

Ohh je hebt gelijk ja. Ik wist niet dat dat kon en las het daarom niet goed :=
Dat maakt het wel een apart geval ja. Misschien om te voorkomen dat ze een strafblad krijgen / de zaak openbaar wordt?

@Sunnda, hoe moet ik dat nou weten, ik werk er niet :=
Ik weet niet hoe de paarden erbij staan, wat de werk/trainingsuren zijn, of de ruiters / andere mensen die met dieren werken geregeld les hebben. Wat is er mis met kritisch op jezelf zijn? Juist als er dieren in het spel zijn die je niet tegen kunnen spreken moet je dat zelf af en toe doen.
Het zijn de plekken waar mensen veronderstellen dat het allemaal tiptop in orde is dat juist nogal wat verbetering te halen valt in mijn ervaring :o

Dus je vindt het raar dat de efteling het niet doet?
Maar je hebt geen enkele aanleiding waarom ze het zouden moeten doen behalve jou idee dat bij bedrijven waar het allemaal in orde lijkt, vaak het meest te halen valt?
Dat vindt ik nou raar. :')

Qimm

Berichten: 15148
Geregistreerd: 04-08-05
Woonplaats: 't oost'n

Re: Efteling-show Raveleijn stilgelegd na protesten *Update

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-19 09:29

Nouuuuu ik werk helaas als kwaliteitsmedewerker (is langzaam zo gegroeid) en je moet elke x periode AL je processen beoordelen of het niet NOG beter kan. Het is een heel vermoeiend geheel waar goede en slechte kanten aan zitten. Dus het is steeds gangbaarder om dat te doen

:wave: Volg je mee? -->instagram the_real_qimm

pmarena

Berichten: 48040
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-19 09:42

Sunnda schreef:
VogeltjeM schreef:

De vraag is of "geen verstand van" gelijk staat aan een gebrekkig beoordelingsvermogen.

Zo vind ik als buitenstaander het stierenvechten bizar. Maar ben je in dat wereldje opgegroeid, dan vind je het normaal en heeft iedere buitenstaander "geen verstand van stieren vechten". Zelfde met bepaalde culturen waarin er polo wordt gespeeld met een vogel in een zak, of dieren die onverdoofd leegbloeden bij bijv. voodoorituelen.

In culturele gewenning aan de omgang met dieren zit iets duisters.

Nogmaals ik denk niet dat de paarden in de efteling mishandeld worden, maar het gemak waarin hier bijvoorbeeld al in dit topic meerdere keren wordt geroepen "een ruk of een keer hardhandig hoort er nou eenmaal bij", "slaan dat doet iedere ruiter wel eens", "bij wedstrijden heeft een paard pas stress" (is dat ineens oké dan?), dat zet me wel te denken. Zelfreflectie over onze eigen normen en waarden in wat wij als normaal beschouwen met onze dieren is nooit weg.

Dat denk ik zeer zeker wel.
Als jij ergens geen verstand van hebt, hoe kun je dan een goede beoordeling geven?
Dat doe je dan op gevoel en niet op feiten, want de feiten weet je niet omdat je ergens geen verstand van hebt.
Je beoordeling is dus simpelweg gebrekkig bij gebrek aan kennis.



Welke kennis dan precies in dit specifieke geval van grof zijn naar het paard?
De kennis dat het normaal wordt gevonden in het paardenwereldje om een ruk / schop / klap te geven?

Aan de ene kant is dat natuurlijk wel zo, maar aan de andere kant:

Ik vind dat VogeltjeM het super verstandig bekijkt +:)+

Maar het is ook overduidelijk dat niet alle mensen die potentie van zelfreflectie (willen) hebben, om eens uit te zoomen van wat ze normaal vinden, en met een open blik opnieuw naar het het grote geheel te kijken of het eigenlijk wel zo vanzelfsprekend / moreel in orde is allemaal.

Want wanneer heeft iemand geen verstand ergens van? Heb je pas ergens verstand van als je zeg maar helemaal geïndoctrineerd bent door het betreffende gedachtengoed? Want dan zit je nu juist op dat punt dat je er niet meer met een open blik naar kan kijken. Dan zit je in een "we doen het altijd zo, we hebben het allemaal zo geleerd dus dit is normaal" - bubbel.

Vanuit die positie zijn er nog maar weinig mensen die zich vragen stellen of het eigenlijk wel allemaal klopt en okee is. Die mensen zijn dan vaak wel heel erg kritisch tegen een ander die zich wel (terechte!) vragen stelt, maar kunnen op 1 of andere manier niet op dezelfde manier kritisch kijken naar dat wat ze normaal zijn gaan vinden.

Als je het normaal vindt dat een paard af en toe een knal krijgt als 'ie niet luistert, omdat het zo vaak voor komt en je het al zo vaak hebt gezien omdat je je in het paardenwereldje begeeft, dan heb je er dus wel verstand van en heb je gelijk?

En degene die het niet dagelijks ziet en er best van schrikt dat er zo met een dier om wordt gegaan, die moet zijn mond houden want die weet er niks van?

Sunnda

Berichten: 7839
Geregistreerd: 28-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-19 10:54

@pmarena

De vraag begint al of een tik geven grof is? Is een paard dat een ander paard schopt grof? (Wat is de mens zijn positie tegenover het paard) Is een correctie in zijn algemeenheid grof? Was het correctiewaardig?(de meest interresante gezien een paard 9/10 keer gewoon gebruik maakt van de gelegenheid)
Oftewel, het is op correctiegebied niet eenvoudig en moeilijk een heel algemeen antwoord te geven op je vraag. Ik ben tegen correctie uit emoties (bijvoorbeeld zo'n ruk in de mond omdat paard weigert stil te staan) maar heb niets tegen een goed getimede tik om ongewenst gedrag direct te stoppen.

De rest van je post vindt ik helemaal ingewikkeld :D
Je hebt een bijzondere manier van verbanden leggen en dingen linken die niet persee gelinkt zijn.

Ergens verstand van hebben is dus niet het synoniem van geindoctrineerd zijn..

Je kunt ook prima jezelf meerdere malen afvragen of je dingen kunt verbeteren of veranderen en tot de conclusie komen dat dit (op dit moment) niet nodig is.

Je post is zo generaliserend dat ik niet echt weet waar te beginnen.
Je lijkt vooral te willen aantonen dat mensen 'bedrijfsblind' zijn en dat ergens verstand van hebben vooral tegen je werkt..

Ergens verstand van hebben betekent in de basis dat je inhoudelijk kunt discusseren omdat je de feiten kunt benoemen. Als je met allemaal mensen discucciert en niemand kan de feiten benoemen kun je uren praten, maar kom je nergens omdat het meningen zijn en deze zeer persoonlijk zijn.
Als jij iemand een paard een tik ziet geven kun je zeggen: die zal die wel verdiend hebben, of: aaaaahhhh wat een beul!
Beiden zijn zonder de feiten niet heel interresant. Het is een emotie, niet een feit dat het paard het verdiend had of vreselijk zielig is.

pmarena

Berichten: 48040
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: Efteling-show Raveleijn stilgelegd na protesten *Update

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-19 11:09

Ik denk dat er door een "buitenstaander" een heel simpel feit gezien kan worden: dat het blijkbaar redelijk normaal is in de paardensport in zijn algemeenheid, dat een paard af en toe een klap / ruk / schop / uitbrander krijgt.

En dat je als ruiter daar al snel heel wat makkelijker begrip voor op kan brengen omdat je snapt waar het vandaan komt / het vaak gezien hebt dus het normaal bent gaan vinden / het zelf ook wel eens hebt gedaan / lesgevers "die er verstand van hebben" je aanmoedigen om die knol eens een optater te geven, enz.

Maar ben je zelf geen ruiter dan lijkt het me niet meer dan logisch dat je er best van kan schrikken.
En de vraagstelling of het überhaupt wel ethisch is om op een paard te klimmen kan ik ook heel goed begrijpen :j

Je hoeft het er niet mee eens te zijn, maar je zou toch hopen dat het van mens tot mens niet teveel gevraagd zou zijn om in ieder geval je best te doen om het te kunnen begrijpen, en "die buitenstaander die er niks van snapt" niet meteen voor gek te verslijten maar je gewoon eens af te vragen: hebben ze misschien een punt?

In de categorie een beetje respect voor elkaars mening en wat oprechte zelfreflectie i.p.v. meteen in de afwijzende verdedigings-modus schieten :)

Sunnda

Berichten: 7839
Geregistreerd: 28-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-19 11:38

pmarena schreef:
Ik denk dat er door een "buitenstaander" een heel simpel feit gezien kan worden: dat het blijkbaar redelijk normaal is in de paardensport in zijn algemeenheid, dat een paard af en toe een klap / ruk / schop / uitbrander krijgt.

En dat je als ruiter daar al snel heel wat makkelijker begrip voor op kan brengen omdat je snapt waar het vandaan komt / het vaak gezien hebt dus het normaal bent gaan vinden / het zelf ook wel eens hebt gedaan / lesgevers "die er verstand van hebben" je aanmoedigen om die knol eens een optater te geven, enz.

Maar ben je zelf geen ruiter dan lijkt het me niet meer dan logisch dat je er best van kan schrikken.
En de vraagstelling of het überhaupt wel ethisch is om op een paard te klimmen kan ik ook heel goed begrijpen :j

Je hoeft het er niet mee eens te zijn, maar je zou toch hopen dat het van mens tot mens niet teveel gevraagd zou zijn om in ieder geval je best te doen om het te kunnen begrijpen, en "die buitenstaander die er niks van snapt" niet meteen voor gek te verslijten maar je gewoon eens af te vragen: hebben ze misschien een punt?

In de categorie een beetje respect voor elkaars mening en wat oprechte zelfreflectie i.p.v. meteen in de afwijzende verdedigings-modus schieten :)

Er is natuurlijk wel een verschil tussen elkaars mening respecteren en deze moeten opvolgen..
Daar ligt momenteel denk ook het pijnpunt.
Ik heb er bijvoorbeeld beslist geen moeite mee dat mensen niet op een paard willen rijden omdat zij dat voor zichzelf niet kunnen verantwoorden en dat je persoonlijk je paard niet wilt inzetten voor wedstrijden oid.
Maar ik heb daar voor mijzelf over nagedacht en besloten dat ik er in beginsel geen moeite mee heb.
Het vervelende is dat mensen niet kunnen zeggen: ok jou mening en mijn mening, maar proberen dingen voor elkaar te verbieden, daar gaat persoonlijk mijn weerstand van omhoog.

De rest blijft hetzelfde verhaal als mijn vorige post. Ik vind opnieuw dat je zaken een beetje uit zijn verband haalt. Alsof mensen een paard alleen maar een tik geven omdat hun lesgever dat zegt. Dat 'makkelijker begrip' heeft weer niet persee te maken met alle redenen die je aanhaalt, maar misschien wel met het feit dat je snapt waar het vandaan komt. Je hebt ervaring met trainen van paarden en weet dat een correcte tik soms de beste oplossing is.

Ik snap je punt helemaal met betrekking tot altijd een open blik proberen te houden, maar vind het jammer om dat vanuit zo'n overtrokken negatieve manier te doen.
Alsof half rijdend nederland een paard houdt en ermee omgaat alsof het een automaat is waar ze met liefde aan trekken of schoppen.
Ook mensen die een andere mening dan jij hebben, hoeven niet persee anders of minder te zijn. Dat is nu een mooi voorbeeld van een open blik. :D


pmarena

Berichten: 48040
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: Efteling-show Raveleijn stilgelegd na protesten *Update

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-19 11:59

Een mooi voorbeeld van een open / positieve blik en het geschreven woord niet uit zijn verband te trekken zou ook zijn om niet in te gaan vullen dat ik dergelijke dingen suggereer, uiteraard zit er heel veel nuance maar anders wordt het verhaal nog 3x zo lang :P

Citaat:
Het vervelende is dat mensen niet kunnen zeggen: ok jou mening en mijn mening, maar proberen dingen voor elkaar te verbieden, daar gaat persoonlijk mijn weerstand van omhoog.


Hier ben ik het helemaal mee eens :j Dit zie je op meerdere onderwerpen terug en vind ik echt een groot maatschappelijk probleem momenteel. Mensen lijken imo te vaak vooral andersdenkenden op de knieën te willen dwingen.

Een ieder mag zijn eigen mening hebben. En eigenlijk zouden anderen daar gewoon respect voor moeten kunnen opbrengen. Maarja als je dat zegt dan leg je daarmee ook alweer een ander op wat die moet doen :P

Het is ook best begrijpelijk dat mensen het prima vinden als het om wat meer onbelangrijke zaken gaat, dat een ander dan een andere mening heeft: moet 'ie zelf weten: leven en laten leven.

Maar ik denk dat de meeste mensen wel een bepaald punt hebben waarop ze een bepaalde mening van een ander niet meer acceptabel vinden, en dat is op het punt waarop ze denken dat die ander er mens of dier kwaad mee doet. En het daarom willen verbieden.

En dat punt, wanneer doe je waarmee nu eigenlijk een ander mens / dier kwaad...daar kunnen verschillende (goede!) mensen een totaal verschillende mening over hebben.

Sunnda

Berichten: 7839
Geregistreerd: 28-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-19 12:07

pmarena schreef:
Een mooi voorbeeld van een open / positieve blik en het geschreven woord niet uit zijn verband te trekken zou ook zijn om niet in te gaan vullen dat ik dergelijke dingen suggereer, uiteraard zit er heel veel nuance maar anders wordt het verhaal nog 3x zo lang :P

Citaat:
Het vervelende is dat mensen niet kunnen zeggen: ok jou mening en mijn mening, maar proberen dingen voor elkaar te verbieden, daar gaat persoonlijk mijn weerstand van omhoog.


Hier ben ik het helemaal mee eens :j Dit zie je op meerdere onderwerpen terug en vind ik echt een groot maatschappelijk probleem momenteel. Mensen lijken imo te vaak vooral andersdenkenden op de knieën te willen dwingen.

Een ieder mag zijn eigen mening hebben. En eigenlijk zouden anderen daar gewoon respect voor moeten kunnen opbrengen. Maarja als je dat zegt dan leg je daarmee ook alweer een ander op wat die moet doen :P

Het is ook best begrijpelijk dat mensen het prima vinden als het om wat meer onbelangrijke zaken gaat, dat een ander dan een andere mening heeft: moet 'ie zelf weten: leven en laten leven.

Maar ik denk dat de meeste mensen wel een bepaald punt hebben waarop ze een bepaalde mening van een ander niet meer acceptabel vinden, en dat is op het punt waarop ze denken dat die ander er mens of dier kwaad mee doet. En het daarom willen verbieden.

En dat punt, wanneer doe je waarmee nu eigenlijk een ander mens / dier kwaad...daar kunnen verschillende (goede!) mensen een totaal verschillende mening over hebben.

:P hier hetzelfde probleem hoor, antwoorden worden al snel te lang waardoor je gaat samenvatten wat niet altijd goed gaat.

Ik ben het met je laatste post helemaal eens en inderdaad, ook ik zeg dat de vrijheden en vrije meningen van mensen stoppen waar anderen (mensen/dieren) in gevaar komen. Maar zelfs daar is een groot grijs gebied en zie je dat mensen er verschillende meningen op na houden.
Het blijft intrigerend. :D

mooney

Berichten: 7770
Geregistreerd: 07-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-19 12:26

Mooie discussie over onwetendheid tegenover een open blik hebben.
Ik denk dat een open blik en kritisch durven kijken heel belangrijk is, ik denk ook dat er nog ontzettend veel te winnen is in paardenland als we kijken naar dierwelzijn. Over het algemeen gesproken, want ik denk niet dat ik met de Efteling zou beginnen als ik welzijn zou mogen verbeteren.

Ik denk echter dat de gemiddelde leek geen open blik heeft, paarden zijn nog net genoeg deel van cultuur dat mensen er allemaal iets van meekrijgen, wat zorgt dat er best wat misconcepties zijn.
Voorbeeldje: de gemiddelde leek denkt dat een zweep is om mee te slaan/ pijn te doen. Dan is het heel logisch om dat niet te willen. Met een zweep kan je uiteraard slaan, maar ik hoop dat de meeste mensen met paarden weten dat het een aanwijsstok is.

Ik denk wel dat het een steeds groter item wordt, het ethische aspect van paardrijden of paardenhouderij. We spelen het ook een beetje in de hand met oog op geld of gebrek aan kritisch kijken. Ik ben gedragsbioloog, dus ik ben niet van het "zielug" roepen maar verdiep me wel in welzijn. En er zijn echt genoeg stallen in Nederland waar ik een knoop in mijn maag van krijg als ik naar het welzijn kijk, en dat is zowel in het recreatieve veld tot aan de topsport. We hoeven niet allemaal zijden handschoentjes aan te doen of de paarden in de vitrinekast te zetten, maar ik denk wel dat er meer ingezet moet worden in het ontwikkelen van het stalmanagement en ideeën over training.



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Amandavd, Banjer, CharlieVM, Eva1975, Hindo2, Independence, JornaR, majemalo, nathe, Paulien, Plonspony, rosslover, schaapie18, vierspan, YandexBot en 113 bezoekers