Dressuurhaflinger

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Faitherr

Berichten: 1183
Geregistreerd: 27-03-17

Re: Dressuurhaflinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-19 23:49

Ah fijn zeg peelie, merkte je ook echt iets met rijden dat hij vast zat? Of was het meer ‘onderhoud’?
Vandaag april even losgegooid, hartstikke leuk vond ze het... tot het ging sneeuwen(?!)
Ik wil naar huisAfbeelding
NU METEEN
Afbeelding

Peelie

Berichten: 13415
Geregistreerd: 28-01-06
Woonplaats: Nederland

Re: Dressuurhaflinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-19 00:50

Ze is in opleiding en had een casus nodig.

Nu heeft iedereen wel zo zijn rijdingetjes volgens mij :+ maar waar ik nu een beetje tegenaan loop in (lengte) buiging. Dat is natuurlijk ook wel lastig met een kort lijf.

Hahaha. Die foto's zijn te grappig :')

_Nelleke_

Berichten: 8059
Geregistreerd: 02-11-07

Re: Dressuurhaflinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-19 09:00

Wat een leuke foto's!

Wat fijn Peelie! Merk je na een paar dagen nog steeds verschil?

Iemand nog een fijne tip voor peesbeschermers voor? BR full is te groot, pony is te klein. Harry's horse zakt af. Verder heb ik nog niet echt iets geprobeerd omdat ik nooit met beschermers heb gereden maar ivm aantikken en daardoor een schiefel moet ik van de DA nu met een beschermer rijden. Liefst iets wat in maat COB te bestellen is en wat volledig om het been heen gaat zoals een 3 in 1 beschermer.

Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-19 09:03

_Nelleke_ schreef:
Wat een leuke foto's!

Wat fijn Peelie! Merk je na een paar dagen nog steeds verschil?

Iemand nog een fijne tip voor peesbeschermers voor? BR full is te groot, pony is te klein. Harry's horse zakt af. Verder heb ik nog niet echt iets geprobeerd omdat ik nooit met beschermers heb gereden maar ivm aantikken en daardoor een schiefel moet ik van de DA nu met een beschermer rijden. Liefst iets wat in maat COB te bestellen is en wat volledig om het been heen gaat zoals een 3 in 1 beschermer.


Kijk eens bij westernshops. Quarters zijn qua maat redelijk vergelijkbaar en reiners werken vaak met 3-in-1 beschermers.

_Nelleke_

Berichten: 8059
Geregistreerd: 02-11-07

Re: Dressuurhaflinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-19 09:07

Oh goede tip ja, zou ik zelf nooit op komen.

Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-19 09:13

_Nelleke_ schreef:
Oh goede tip ja, zou ik zelf nooit op komen.


10 jaar western gereden, dat helpt :+

Martine_Levi

Berichten: 2350
Geregistreerd: 23-02-10
Woonplaats: Goeree-Overflakkee

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-19 10:36

Ik gebruik al zolang als ze er zijn de BR Pro max in maat S voor de voorbenen, ik vind ze echt ideaal!

astridastrid

Berichten: 5792
Geregistreerd: 08-04-02
Woonplaats: Warmond

Re: Dressuurhaflinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-19 12:41

Let er op dat je geen peesbeschermers (met elastiek rechtstreekt op de strekpees) moet gebruiken voor de dressuur! Je leert je paard "af" te strekken, want dat doet immers pijn.

Ook ondingen over de kogel niet gebruiken voor dressuur.

Beste flextrainers (of iets dergelijks) of pijpkousen of bandages. In de Subtop zie je geen andere beschermers dan deze en dat is niet voor niets ;-). Ah iedereen moet het zelf weten, maar dan niet gaan mopperen als paard last krijgt van strekpezen. Gratis tip :-P.

Peesbeschermers zijn voor het springen, 3-in-1 voor western.

loismooij15

Berichten: 296
Geregistreerd: 24-12-14
Woonplaats: bergschenhoek

Re: Dressuurhaflinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-19 12:47

Ik heb wel eens waar geen haflinger maar ik gebruik mesh kappen van back on track! echt top dingen vind ik zelf!

_Nelleke_

Berichten: 8059
Geregistreerd: 02-11-07

Re: Dressuurhaflinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-19 12:53

Fijne tip Astrid! Dank. Al zie ik niet hoe dat elastiek op de strekpees vervelend kan zijn tenzij je het kneiterstrak trekt?

Is een flextrainer 'sterk' genoeg voor aantikken op buitenrit? Want het gaat hoofdzakelijk om aantikken op buitenrit of voor als ie een keer wegschiet in de bak. Als ie 'gewoon' loopt is er niks aan de hand en tikt ie niet aan. Wat doet een flextrainer eigenlijk behalve als lapje om de pees liggen zoals een strijklap?

Peelie

Berichten: 13415
Geregistreerd: 28-01-06
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-19 12:54

_Nelleke_ schreef:
Wat een leuke foto's!

Wat fijn Peelie! Merk je na een paar dagen nog steeds verschil?

Iemand nog een fijne tip voor peesbeschermers voor? BR full is te groot, pony is te klein. Harry's horse zakt af. Verder heb ik nog niet echt iets geprobeerd omdat ik nooit met beschermers heb gereden maar ivm aantikken en daardoor een schiefel moet ik van de DA nu met een beschermer rijden. Liefst iets wat in maat COB te bestellen is en wat volledig om het been heen gaat zoals een 3 in 1 beschermer.

Ik merk dat hij meer zen in zijn koppie is. Gisteren heb ik hem weer gereden. Een bom aan energie, maar goed te sturen energie.

Verder lijkt het alsof hij compacter is. Alsof zijn rug 10cm korter is als het ware. Heel "vreemd".

Kwa peesbeschermers heb ik tot nu toe nog niks gevonden wat echt perfect past bij mijn paarden. Ik heb het zelfde probleem.

plutolover

Berichten: 11705
Geregistreerd: 30-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-19 13:11

astridastrid schreef:
Let er op dat je geen peesbeschermers (met elastiek rechtstreekt op de strekpees) moet gebruiken voor de dressuur! Je leert je paard "af" te strekken, want dat doet immers pijn.

Ook ondingen over de kogel niet gebruiken voor dressuur.

Beste flextrainers (of iets dergelijks) of pijpkousen of bandages. In de Subtop zie je geen andere beschermers dan deze en dat is niet voor niets ;-). Ah iedereen moet het zelf weten, maar dan niet gaan mopperen als paard last krijgt van strekpezen. Gratis tip :-P.

Peesbeschermers zijn voor het springen, 3-in-1 voor western.


oke sireus nooit geweten!! dus eigenlijk zijn flextrainer of pijpkousen het beste. bandages ben ik niet zo van. Nu was ik toch al van plan om nieuwe beschermers te kopen, ik dacht zelf aan 3in1..

flextrainers met dat bont vind ik vrij warm. En die van soort BR promax beschermers (vind ik ook warm)maar belemeren die niet de strekpees?

plutolover

Berichten: 11705
Geregistreerd: 30-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-19 13:13


Flicka12

Berichten: 3112
Geregistreerd: 05-12-10
Woonplaats: Friesland

Re: Dressuurhaflinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-19 13:22

Zijn springschoenen voor het aantikken niet voldoende?

astridastrid

Berichten: 5792
Geregistreerd: 08-04-02
Woonplaats: Warmond

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-19 14:41

_Nelleke_ schreef:
Fijne tip Astrid! Dank. Al zie ik niet hoe dat elastiek op de strekpees vervelend kan zijn tenzij je het kneiterstrak trekt?

Helaas is dat dus veel erger dan je je indenkt... Gaat niet om strak, maar de strekpees "zet uit" bij het strekken en dat is dan dus supervervelend gevoel. Heb het niet zelf verzonnen, maar is gewoon algemeen bekend.

Ik raad zelf altijd deze aan (doe productontwikkeling voor HH): https://www.harryshorse.com/nl/catalogu ... .33200005/
Maar elke pijpkous oid van welk merk dan ook is goed.

MAar nogmaals peesbeschermers zijn helaas echt niet geschikt voor dressuur.

plutolover

Berichten: 11705
Geregistreerd: 30-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-19 14:59

astridastrid schreef:
_Nelleke_ schreef:
Fijne tip Astrid! Dank. Al zie ik niet hoe dat elastiek op de strekpees vervelend kan zijn tenzij je het kneiterstrak trekt?

Helaas is dat dus veel erger dan je je indenkt... Gaat niet om strak, maar de strekpees "zet uit" bij het strekken en dat is dan dus supervervelend gevoel. Heb het niet zelf verzonnen, maar is gewoon algemeen bekend.

Ik raad zelf altijd deze aan (doe productontwikkeling voor HH): https://www.harryshorse.com/nl/catalogu ... .33200005/
Maar elke pijpkous oid van welk merk dan ook is goed.

MAar nogmaals peesbeschermers zijn helaas echt niet geschikt voor dressuur.


daar zat ik toevallig pas nog naar te kijken :D. ik ben ook al tijdje op zoek naar iets. ipv gewone peesbeschermers. Alleen weet ik niet of ik maat S of M moet. Van de flextrainers met bont had ik maat S. maar waren ze wel vrij strak. Maar denk ook dat doordat er bont in zat en hij wat breedere beentje heb dan daardoor net niet paste.

Even kijken waar ze te koop zijn
Laatst bijgewerkt door plutolover op 16-04-19 15:01, in het totaal 1 keer bewerkt

Peelie

Berichten: 13415
Geregistreerd: 28-01-06
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-19 15:01

De beschermers die ik tot nu toe het fijnste vind trouwens zijn de snugboots van Lemieux. Die hebben een harde schaal rondom en mash over de voorkant van het been zodat het elastiek niet direct op de strekpees komt.

Het allerliefste bandageer ik ook, maar ik ben 9 van de 10x te lui :') of ik gebruik flextrainers, maar die hebben geen harde schaal dus bij écht hard aantikken tot schievels aan toe misschien minder handig.

plutolover

Berichten: 11705
Geregistreerd: 30-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-19 15:02

Peelie schreef:
De beschermers die ik tot nu toe het fijnste vind trouwens zijn de snugboots van Lemieux. Die hebben een harde schaal rondom en mash over de voorkant van het been zodat het elastiek niet direct op de strekpees komt.

Het allerliefste bandageer ik ook, maar ik ben 9 van de 10x te lui :') of ik gebruik flextrainers, maar die hebben geen harde schaal dus bij écht hard aantikken tot schievels aan toe misschien minder handig.



de snugboots zijn voor mijn haf te lang...

Peelie

Berichten: 13415
Geregistreerd: 28-01-06
Woonplaats: Nederland

Re: Dressuurhaflinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-19 15:03

Dat kan ik me voorstellen. Stanley is ook niet zo groot als dat Nash is. De snugboots komen ook niet in een maatje S jammer genoeg.

plutolover

Berichten: 11705
Geregistreerd: 30-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-19 15:40

Peelie schreef:
Dat kan ik me voorstellen. Stanley is ook niet zo groot als dat Nash is. De snugboots komen ook niet in een maatje S jammer genoeg.


Klopt dacht dat Harry horse wel maat S had.. maar zelf die waren te lang.

Dus ben nog steeds zoekend naar een goed passende beschermer zonder harde schaal

De peesbeschermers met hards schaal in maat S past hij wel prima

Ik heb soort Br pro max maar dan van EJ merk, gebruik is als transport beschermers. Maar zit wel harde schaal in.

Of 3in1 beschermers maar die gaan over de kogel.

Hoop dat Maximus beter pasvorm heeft

plutolover

Berichten: 11705
Geregistreerd: 30-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-19 15:43

astridastrid schreef:
_Nelleke_ schreef:
Fijne tip Astrid! Dank. Al zie ik niet hoe dat elastiek op de strekpees vervelend kan zijn tenzij je het kneiterstrak trekt?

Helaas is dat dus veel erger dan je je indenkt... Gaat niet om strak, maar de strekpees "zet uit" bij het strekken en dat is dan dus supervervelend gevoel. Heb het niet zelf verzonnen, maar is gewoon algemeen bekend.

Ik raad zelf altijd deze aan (doe productontwikkeling voor HH): https://www.harryshorse.com/nl/catalogu ... .33200005/
Maar elke pijpkous oid van welk merk dan ook is goed.

MAar nogmaals peesbeschermers zijn helaas echt niet geschikt voor dressuur.


Maar als je bandageert wordt dat niet te warm? En dat gaat toch ook over de kogel? Dan zou toch zo 3in1 prima zijn?

Zat laatst ook naar de Indra te kijken

Peelie

Berichten: 13415
Geregistreerd: 28-01-06
Woonplaats: Nederland

Re: Dressuurhaflinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-19 16:08

Ik heb indra beschermers (uit het jaar kruik, maargoed) en die vind ik helemaal niet zo fijn. Er gaat veel rommel tussen zitten en ze zijn lastig schoon te maken. Met afspoelen worden heel erg nat en het duurt lang voordat ze droog zijn.

Bandageren hoeft helemaal niet warmer tr zijn als een andere beschermer mits je de juiste onderlap gebruikt. De onderlappen van Eskadron vind ik bijv heel erg fijn. Daar blijven de benen relatief koel onder. Bandageren is wel iets wat je moet leren natuurlijk. Dat mag niet te strak of te los zitten. Dat is een kwestie van veel oefenen.

Voordeel van bandages vind ik ook dat je niet met pasvorm zit. Ze passen gewoon. End of story. Maar wel met correct bandageren.

_Nelleke_

Berichten: 8059
Geregistreerd: 02-11-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-19 16:19

Dat qua pasvorm ben ik wel met je eens alleen toch zijn er inmiddels zoveel artikelen die aangeven dat bandageren, ongeacht welke onderlap, hoe dan ook voor schade door hitte zorgt. Hoe denk jij daarover? Ik zou het liefst bandageren precies om de reden die jij zegt alleen alle wetenschappelijke artikelen geven eigenlijk aan dat het en te weinig bescherming biedt en hoe dan ook zorgt voor teveel warmte.

Nu denk ik dat dit ook gebeurt met een flextrainer met imitatiebont, al die PU-leren beschermers etc en alles met imitatiebont en fleece en neopreen en dat is precies de reden waarom ik nooit een beenbeschermer heb gebruikt.

Alleen 2 peesblessures, een schiefel en 2 onafhankelijke dierenartsen die mij nu adviseren om toch te gaan rijden met bescherming maken dat ik me ineens moet gaan verdiepen in iets wat ik eigenlijk al had afgeschreven. :+

Peelie

Berichten: 13415
Geregistreerd: 28-01-06
Woonplaats: Nederland

Re: Dressuurhaflinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-19 16:35

Ik merk dat neopreen echt veel warmer is als een goede bandage met goede onderlap.

Maar als hij zich echt hard aantikt en schiefels krijgt zou ik toch kijken naar iets met een harde schaal, anders bied het te weinig beschreming ben ik bang.

Volgens mij heeft HH ook een soort snugboots zoals lemieux, maar dan wel ook in de S maat. Ik weet alleen niet of deze ook zo luchtig zijn als de snugboots?

Faitherr

Berichten: 1183
Geregistreerd: 27-03-17

Re: Dressuurhaflinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-19 16:44

oh wat interessant, ik dressuur altijd met peesjes, maar als ik het goed begrijp zet er een pees in het been dus uit aan de voorkant? En dat drukt dan tegen het elastiek? En wat is daarin het verschil dan tussen springen en dressuur?
Ik heb zelf inderdaad het idee dat pijpkousen warmer zijn, maar dan ga ik maar eens investeren in goede! Is hier toevallig informatie over te vinden op internet? Een artikel hierover?