Hartverscheurende foto: paard 'huilt' na verliezen veulen

Moderators: Muiz, Firelight, Maureen95, NadjaNadja, Essie73

 
 
germie

Berichten: 25857
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Re: Hartverscheurende foto: paard 'huilt' na verliezen veulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-19 10:17

De mijne heeft ook wel eens een traanoog gehad. Dat paarden rouwen, ja daar geloof ik in. Maar dat ze huilen met tranen zoals mensen? Nee.

Sinds 2014 gediplomeerd instructeur en sinds januari 2021 mag ik zelfs instructeurs opleiden. Ik mag lesgeven in alle disciplines en alle niveaus. Lijkt instructeur worden je ook geweldig? Of wil je gewoon meer weten? Stuur maar een pb.
Alles met respect voor mens, dier en natuur.


Sweetgirl1
Berichten: 4511
Geregistreerd: 17-10-07

Re: Hartverscheurende foto: paard 'huilt' na verliezen veulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-19 10:57


Rust Zacht Anouk, 2 Januari 2012
Rust Zacht Natasja, 22 April 2014
Rust Zacht Roxy, 30 Juli 2015

Elisa2

Berichten: 36485
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Hartverscheurende foto: paard 'huilt' na verliezen veulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-19 11:37

Hm met deze update erbij dan lijkt het me eerder dat de merrie ook erge pijn heeft gehad en de traan daar een reactie op is geweest.

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

Relaxed

Berichten: 26401
Geregistreerd: 01-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-19 11:49

Ingrijpen met een shovel vind ik ook wel vrij heftig.. Misschien iets te hard gegaan dat ook de merrie hierdoor te erg beschadigd is?
Verschrikkelijk iig.. ;(

pien_2010

Berichten: 42657
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-19 16:53

Zelf dacht ik gelijk bij het lezen van dit bericht dat die traan kwam uit heel veel pijn hebben van de merrie en dat het iets onbewust is van haar lichaam hetzelfde onbewuste dat vaak zichtbaar is bij mensen in ieder geval, als ze overlijden. Die ene traan die dan naar beneden loopt. Dat heb ik te vaak gezien en mensen zijn vaak echt te ver om nog bewuste emoties te kunnen tonen. MAAR het zijn mijn gedachte je weet het niet. Maar in die zin ga ik dus mee met Relaxed e.a.

Wel ben ik zelf overtuigd dat dieren emoties voelen, net als wij. Emoties van verdriet, geluk, pijn, drift etc etc. Zo ook bij paarden.

Ik vind het erg mooi om de verhalen van emoties te lezen bij paarden hierin dit topic. Vandaar hier ons bijzonder verhaal.

Met onze Hercule kan ik op een intuïtieve manier communiceren. Moeilijk om uit te leggen hoe dat gaat. Hij maakt er af en toe heel bewust gebruik van en roept dan zijn mensen en dat is altijd als er echt iets aan de hand is.
Polie onze merrie heeft dit nog nooit gedaan en is echt een diertje en volgens mij kan ze het ook niet. Althans niet met mij. Polie heeft in die 11 jaar dat wij haar hebben, drie keer gehinnikt. Polie hinnikt in principe nooit, Hercule altijd }>

Ooit was Hercule heel erg ziek hier op het erf. Gelukkig waren er toevallig veel mannen aanwezig op dat moment en de dierenarts was aan het behandelen. Ik bespaar jullie de details. Het ging zo slecht dat ik de mannen die elk aan een kant stonden (2 voor , twee achter) op het hart had gedrukt dat pas als ik het zei ze hem neer mochten leggen, maar dat hij absoluut niet mocht liggen of vallen. Dan was het over. Zo voelde dat toen als een zekerheid. Het waren sterke mannen die wel even het paard overeind konden houden.

De dierenarts (française) deed haar werk en wilde stoppen en hem dood laten gaan. Dat mocht ze niet van mij. Polie stond paar meter van ons af rustig te grazen. Onderstaand verhaal lang verteld, speelde zich af in enkele split secondes?

Enfin ik voelde dat Hercule los aan het laten was en waarschuwde de mannen (Ik sprak gewoon Nederlands) : "hij laat los, niet laten vallen!", tegelijkertijd roep ik heel indringend: "Polie komen, nu!"en Polie stond al naast me <3 . Terwijl ik zeer nadrukkelijk tegen de neus van Hercule tikte en indringend zei: "ventje kom terug, blijf hier bij mij, kom terug ;( ", zegt de dierenarts ik heb geen hartslag meer en Polie hinnikt tegelijkertijd heel indringend en duwt met haar neus tegen de neus van Hercule.
Net op het moment dat ik het op wilde geven en hem wilde laten gaan, voel ik dat hij terug kwam en zeg dat tegen de mannen. Polie gaat op dat zelfde moment grazen en de dierenarts zegt een fractie later: "ik heb weer hartslag". Het gedrag van Polie vond ik zo bijzonder. Ze wist precies, net als ik intuïtief hoe de vlag erbij hing. Mede dankzij haar, mijn getik, de mannen en uiteraard de dierenarts hebben we nu zes jaar later nog steeds een top merens van 24 jaar hier op het terrein <3 . Zo dankbaar mee.

Iemand schreef dat haar paarden zoveel jaar later ook nog uit hun doen waren. Dat ga ik niet betwisten. Ik beleef het wel anders bij paarden en vind paarden echt wezens die in het hier en nu leven. Mijn vriendin (die gelijk kwam toen ik het verhaal had verteld) en ik hielden die nacht de wacht, we wilden zo graag een hoopje stront. Wij zaten te drinken en ik duidelijk teveel zo was ik nog steeds over de mik van het hele gebeuren. Polie was niets mee aan de hand en was gewoon weer haar zelfs, net zoals Hercule die naast zijn vrouw lekker aan het grazen was en zoals altijd normaal oogde. Ik denk emoties, herinneringen vast houden, dat dit iets is van mensen of paarden moeten natuurlijk echt heel erg getraumatiseerd zijn langere tijd achter elkaar.

Dus dat paarden emoties hebben en dingen normaal aanvoelen daar ben ik zeker van. Het tranen daar ben ik niet zeker van of dat geloof ik niet. Dat vind ik weer anders als geluid maken bij schrik of verdriet vreugde etc. Dat kunnen paarden dan wel weer.

Ik had mijn paard terug en Polie heeft mij geholpen om hem terug te krijgen, voor mij is dat iets dat 100% zeker is geweest toen en na zoveel jaar later nog steeds..

xxCYNNxx

Berichten: 5660
Geregistreerd: 06-07-11
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-19 09:02

Ik had op fb alleen de post gelezen dat de merrie ook overleden was. De omstandigheden rond de bevalling had ik nog niet gelezen, maar nu ik hier de omstandigheden lees, verbaast het me niet dat beiden overleden zijn.
Met meerdere mensen aan het veulen staan rukken, wie verzint dat nu. En dan ook nog steeds meer mensen erbij roepen om mee te trekken. Mijn god wat moet die merrie een helse pijn hebben gehad.

Die traan zal ook meer met pijn te maken hebben gehad dan met het dood geboren veulen.

Of paarden ook echt van verdriet kunnen tranen? Geen idee, in elk geval nog nooit meegemaakt. Verdriet kennen ze absoluut zeker, dat is gewoonweg een feit. Net als bij honden bv.
Maar echt huilen met tranen erbij heb ik nog nooit gezien, maar dat betekent uiteraard niet dat het daarom niet kan, maar heb er zo mn twijfels over.
Maar in dit geval lijkt het mij eerder door pijn te zijn gekomen van het vele geruk om het veulen eruit te krijgen.

A life without passion is like dancing to no music
Paulina - Ixion x Bravour jun 1997 - 7 nov 2016
TROY 26-4-1998- 10-8-2011 mn trouwe meissie RIP
Goliath - Gracio ( Gzhat x Ixion) x Casanova Boy endurance klasse 1 + 2.....41 goedgekeurde km's

Relaxed

Berichten: 26401
Geregistreerd: 01-06-05

Re: Hartverscheurende foto: paard 'huilt' na verliezen veulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-19 09:22

Nou ja, bij koeien gaat het ook niet echt zachtzinnig.. Ik heb een foto van bij mijn ouders waarbij ze met 3 volwassen kerels aan het kalf staan te trekken. Ook wordt er bij koeien een krik gebruikt als het niet vlot.. Daar is het toch vrij 'gewoon' en gaat meestal goed.

Femke_Tweety

Berichten: 11942
Geregistreerd: 02-04-10
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: Hartverscheurende foto: paard 'huilt' na verliezen veulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-19 09:41

Jup.

Maar die weten hóe je moet trekken.
Welke richting.
Met hoeveel kracht etcetera.
Dat zijn mensen met echt ervaring en vakkennis.

(Zo zie ik veehouders in ieder geval)


Ik heb hier sterk de indruk dat er met weinig kennis van zaken wat gerukt en geplukt is, dierenarts veel te laat ingeseind etc.

Merrie tijdens bevalling op shovel??
Hóé dan??

Relaxed

Berichten: 26401
Geregistreerd: 01-06-05

Re: Hartverscheurende foto: paard 'huilt' na verliezen veulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-19 09:47

Dat is zeker zo.. Shovel lijkt me echt niet goed, sowieso voel je dan totaal niet wat je doet :n

Kendra

Berichten: 8711
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-19 09:56

Sorry, maar koeien en paarden hebben een volstrekt verschillende manier van bevallen.
Koeien kunnen er rustig een paar uur over doen en een kalf komt stukje voor stukje naar buiten. Als de pootjes er zijn kun je rustig gaan trekken en soms wordt daarbij een geboortekrik gebruikt (zie o.a. https://www.dierenbescherming.nl/wat-wi ... egaliseerd). Dat heeft meestal niet met een verkeerde ligging te maken, maar zie je vaak bij jonge koeien waarvan het bekken nog niet opgerekt is die een (te) dik kalf krijgen wat blijft steken op de schouder. Ook bij een koe waar het kalf verkeerd ligt, moet er worden gedraaid.

Bij paarden gaat de geboorte met geweld. Dat betekent dat een merrie die eenmaal aan het persen is, daarmee doorgaat. Een merrie perst zichzelf kapot als het veulen verkeerd ligt. Er moeten 2 hoefjes komen en je moet heel snel het neusje kunnen voelen. Als dat niet het geval is ligt het veulen verkeerd en moet die worden gedraaid. Sommige ervaren fokkers kunnen dat zelf, maar meestal moet de dierenarts komen. Het is onvoorstelbaar met hoeveel kracht een merrie perst, ik heb wel gezien dat een dierenarts bijna achteruit werd geworpen bij het draaien. Totdat de dierenarts komt moet je lopen met je merrie. In de benen, lopen, emmers water er op, slaan.... niet fijn - maar enige kans.
(https://www.dehoefslag.nl/verzorging/pr ... lling.html).

Elisa2

Berichten: 36485
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Hartverscheurende foto: paard 'huilt' na verliezen veulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-19 10:38

Inderdaad, en bij een merrie moet een veulen als de geboorte eenmaal begint binnen een half uur geboren zijn.
Anders komen er complicaties, en als de merrie de darmen er uit perst dan ben je haar kwijt..(meegemaakt helaas)

pien_2010: bijzonder verhaal, paarden zijn inderdaad heel intuitief. Het is mooi als je zelf ook zo gevoelig bent of een bijzonder contact hebt met een paard dat het zo binnen komt.

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

LindyH

Berichten: 11259
Geregistreerd: 02-07-05
Woonplaats: The Buckle of the Bible Belt

Re: Hartverscheurende foto: paard 'huilt' na verliezen veulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-19 10:55

Je zou moeten weten waarom mensen eigenlijk traanvocht produceren bij verdriet. Als je dat weet kun je beredeneren of dat bij dieren ook mogelijk is.

Ik zou me wel voor kunnen stellen dat meer (zoog)dieren het in lichte mate hebben, maar dat het bij ons evolutionair meer prominent is geworden. Voor huilende kinderen werd beter gezorgd ofzo. En dus zijn wij steeds erger gaan huilen en doen wij het nu veel meer dan andere dieren.


Ayasha
Blogger

Berichten: 57805
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-19 11:10

LindyH schreef:
Je zou moeten weten waarom mensen eigenlijk traanvocht produceren bij verdriet. Als je dat weet kun je beredeneren of dat bij dieren ook mogelijk is.

Ik zou me wel voor kunnen stellen dat meer (zoog)dieren het in lichte mate hebben, maar dat het bij ons evolutionair meer prominent is geworden. Voor huilende kinderen werd beter gezorgd ofzo. En dus zijn wij steeds erger gaan huilen en doen wij het nu veel meer dan andere dieren.

Er wordt in de psychologie geredeneerd dat huilen een vorm van "communiceren" is. Tranen communiceren naar onze soortgenoten dat we pijn hebben/niet oké zijn/hulp nodig hebben. Het maakt geen geluid dus het is veiliger dan om hulp roepen. Iemand zíen huilen roept (in normale omstandigheden) empathie op. Wanneer je huilt is de kans dus groter dat je hulp krijgt en is er dus meer kans op overleven.
Wanneer we iemand zien huilen schieten onze spiegelneuronen in actie en is het zelfs mogelijk dat de andere persoon zelf ook het "verdriet" voelt. (daarom huilen sommige mensen ook wanneer ze anderen zien huilen. Dat is puur sociaal gedrag dat voort komt uit onze spiegelneuronen, net zoals houdingen kopiëren.) Huilen met tranen is ook iets wat we "leren". Pasgeboren baby's huilen veel maar tranen komen daar veelal niet aan te pas in den beginne. :) Zij "roepen" hulp met geluid.

De tranen zouden ook onze aanmaak van endorfines triggeren. :) ( wat deels verklaart waarom huilen kan opluchten.)

Edit; ik meen me trouwens ook te herinneren dat de samenstelling van tranen vanuit emotie anders is dan van tranen van irritatie van de ogen. Emotionele tranen bevatten het stresshormoon ACTH bv. Tranen die door irritatie ontstaan niet.

Kendra

Berichten: 8711
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Re: Hartverscheurende foto: paard 'huilt' na verliezen veulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-19 15:27

Waanzinnige discussie, paarden hebben wel vaker een traanoog, meestal door pollen of een verstopte traanbuis. Zo ziet dit er ook uit. Een traan in een ooghoek is ook wat anders dan huilen..
Iedere paardenbezitter weet dat paarden emoties hebben en dat ze dat op verschillende manieren uiten. Huilen hoort daar niet bij.

Monique1963

Berichten: 8521
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Re: Hartverscheurende foto: paard 'huilt' na verliezen veulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-19 15:48

'jong', 'kop', 'rukken', pas na al die tijd besluiten een da erbij te halen. Dat vind ik heftiger aan het verhaal dan die traan.

Ik weet uit ervaring dat paarden veel stress en emotie kunnen ervaren bij het overlijden van een maatje. Ik weet ook dat mijn merrie bleef zoeken nadat haar maatje was overleden. En hinniken. En dit maandenlang. Daarentegen toen zij zelf overleed, taalde de rest van de kudde er niet naar.

Huilen. Nee, dat denk ik niet. Ik denk dat de meeste emoties bij dieren geboren worden uit noodzaak. Dat mijn merrie en andere pony zo gestrest waren door het overlijden van hun maatje, was dat hij hun leider was. Ze waren nu aan hun lot overgelaten en moesten het zelf doen. Dat leverde veel emotie en stress op. Maar hun leven ging door en overleven is dan de hoofdzaak, dus na een paar dagen weer gaan eten en doorgaan. Maar ze bleef wel zoeken en roepen. Maar uiteindelijk heelde de tijd haar wonden...

Klik: Boek over Callas en haar drama
[PP] [VOLG] Het tij keren, kan dat? Doorzetten of verkopen? Dé vraag na de val.
Klik: Wekelijks vlog over Frankrijk, Callas, Prisca en 'de kudde'
Je beseft pas wat je had, als het er niet meer is.

Liebeskind

Berichten: 2213
Geregistreerd: 06-10-16
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-19 15:49

Relaxed schreef:
Nou ja, bij koeien gaat het ook niet echt zachtzinnig.. Ik heb een foto van bij mijn ouders waarbij ze met 3 volwassen kerels aan het kalf staan te trekken. Ook wordt er bij koeien een krik gebruikt als het niet vlot.. Daar is het toch vrij 'gewoon' en gaat meestal goed.


En koe is geen paard blijkbaar.

De cursus ‘Omgaan met teleurstellingen’ gaat wederom niet door.

antje_vip

Berichten: 10001
Geregistreerd: 25-06-10
Woonplaats: Groningen

Re: Hartverscheurende foto: paard 'huilt' na verliezen veulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-19 08:55

Ik heb ook wel eens een paard zien "huilen." Maar ik kon/kan me haast niet voorstellen dat paarden huilen zoals mensen dat doen. Wel kunnen ze verdrietig zijn en depressief worden. Ik denk dat alle dieren dezelfde emoties als mensen kunnen voelen, maar of ze daarbij gaan mensenhuilen...

Weet wat je doet, wanneer je een shet ontmoet :D


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: aisie, Flew, LiannePuthzy en 11 bezoekers