Vertrouwen mini shetlander

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
BillyYasmine
Berichten: 134
Geregistreerd: 03-04-19

Vertrouwen mini shetlander

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-04-19 21:12

Hallo allemaal!

Ik heb sinds 3 dagen een mini shetlander ruintje van 80 cm groot en heb hieromtrent enkele vragen.
De eerste dag was best heftig, hij staat samen met een merrie en ruin paard en de merrie heeft best vies gedaan naar hem. We zijn nu dag 3 en vandaag stonden ze allemaal samen te grazen, hij was zelfs aan het groomen met de ruin. Sinds vandaag worden de paarden ook terug +/- een halfuurtje gereden en geeft het kort afscheiden van elkaar geen problemen.

Nu is er heel veel dat op de planning staat: grondwerk (met de "follow me" oefeningen en target (en nadien clicker) training te beginnen), maar ook longeren en wandelingen aan de hand in de buitenlucht staat op de planning. Wandelingen in de buitenlucht kent hij, hij is dan ook bomproof hierin, longeren daarentegen heeft hij nog nooit gedaan ondanks hij reeds 11 jaar is.

Ik zou hem graag voldoende beweging geven aangezien shetlanders snel de neiging hebben te dik te worden en hij 24/7 op een weide staat, maar ik heb het gevoel dat het aanleren van longeerwerk minder een band schept dan bijvoorbeeld een "simpele" targettraining. Gaan mijn vertrouwensoefeningen de mist in gaan wanneer ik hem begin te longeren?

- Zou ik dan toch beginnen met longeerwerk alvorens ik aan al de rest begin (ik begrijp dat wandelingen in het verkeer meer vertrouwen vereist)?
- Hoe lang kan ik hem best laten wennen aan zijn nieuwe omgeving en nieuw gezelschap vooraleer ik met hem begin te werken?

KORTOM: Met welke (grondwerk) training begin je het beste bij een shetlander wanneer hij voordien enkel gebruikt werd als gezelschap voor de grotere paarden? Dit zowel voor zijn lijntje als voor vertrouwen.

Het is alleszins een schat die nu al zelf afkomt in de weide :)


troi
Berichten: 16999
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Re: Vertrouwen mini shetlander

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-19 08:21

Een gemiddelde shet in een volle weide houd je niet slank en gezond (let ajb op hoefbevangenheid!) al longeer je hem 4 uur per dag. Daar zul je een andere oplossing voor moeten verzinnen. Bijv strookbegrazing of een graasmasker.

Qua oefeningen: longeren is prima om n band op te bouwen, net zo goed als de andere dingen die je noemt. Maar is bij een groen dier soms best lastig. Waarom neem je daar geen les in?

BillyYasmine
Berichten: 134
Geregistreerd: 03-04-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-04-19 09:38

Wij doen inderdaad aan strookbegrazing ;) voor de introductie hebben we ze tijdelijk wél op een vol stuk gezet zodat ze niet non stop met elkaar bezig zijn, maar ook samen kunnen grazen en hiermee oké zijn. Ondertussen staan ze terug op strookbegrazing, maar ik ben van mening dat een shetlander evenveel waard is als een paard en dus evenveel fysieke als mentale oefeningen “nodig heeft” :) ik wou graag weten met welke oefeningen ik hiermee begin aangezien hij nooit heeft moeten werken, kan ook dat er geen logische volgorde is en het niet uitmaakt.

Ik ben wel degelijk op zoek naar serieuze grondwerklessen, maar heb voorlopig nog niemand gevonden die in mijn buurt woont en waar ik ook geen fortuin aan kwijt ben. Maar dit staat zeker op de planning. Ik ben ervan overtuigd dat hier voldoende mensen met kennis van grondwerk aanwezig zijn die mogelijks een andere visie hebben dan 1 persoon & was dus op zoek naar meerdere ervaringen om zo zelf de beste keuze te kunnen maken om mee te starten (target, clicker, longe, parelli, schriktraining...)

maras

Berichten: 2337
Geregistreerd: 04-06-06

Re: Vertrouwen mini shetlander

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-19 10:00

Ik heb twee mini shettenvriendjes bij mijn rijpaard staan en met strook begrazing en verder toch best veel ruw hooi blijven ze mooi slank. Omdat ik er twee heb en ze nog hengst zijn houden ze elkaar goed bezig maar anders is het inderdaad wel leuk voor jouw paardje om hem wat te doen te geven. Wandelen is altijd leuk en goed voor het vertrouwen in elkaar. Succes ermee.

Onali

Berichten: 18438
Geregistreerd: 16-03-06

Re: Vertrouwen mini shetlander

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-19 10:19

Je kan nu al gewoon met de basisdingen gaan beginnen.

Uit de wei halen, poetsen, stukje lopen over het erf.

Lijkt misschien niks maar zo leren jullie elkaar kennen.
Is zijn aandacht bij jou en niet bij de kudde, loopt hij braaf mee, staat hij netjes stil als je dat van hem vraagt enz.

Van daaruit kan je verder uitbreiden naar longeren ed.

Black is the colour of my true love's hair

BillyYasmine
Berichten: 134
Geregistreerd: 03-04-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-04-19 10:23

Onali schreef:
Je kan nu al gewoon met de basisdingen gaan beginnen.

Uit de wei halen, poetsen, stukje lopen over het erf.

Lijkt misschien niks maar zo leren jullie elkaar kennen.
Is zijn aandacht bij jou en niet bij de kudde, loopt hij braaf mee, staat hij netjes stil als je dat van hem vraagt enz.

Van daaruit kan je verder uitbreiden naar longeren ed.


Wandelingen stonden ook zeker op de planning, lijkt me zelfs ontzettend leuk aangezien ik zelf ook graag wandel, ik heb alleen bang dat het volledig uit het zicht verdwijnen misschien de “kudde” gaat verstoren wanneer ik hem er terug tussen zet aangezien ze nog niet 100% “uitgevecht” zijn, maar volgens jouw is dat helemaal geen probleem dan? :) lijkt me inderdaad goed om vertrouwen te krijgen in elkaar !

Onali

Berichten: 18438
Geregistreerd: 16-03-06

Re: Vertrouwen mini shetlander

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-19 10:50

Dat zal je zeker in het begin altijd houden bij een nieuwe kudde.
Maar dat gaat snel genoeg over.

Veel plezier!

Black is the colour of my true love's hair


MirandaMalik

Berichten: 9877
Geregistreerd: 13-06-05
Woonplaats: Groningen.

Re: Vertrouwen mini shetlander

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-19 11:23

Ja ik denk dat het juist beter vanaf het begin het beste is als je hem elke dag even weghaalt.
Als hij onderin de rangorde staat levert dat weinig problemen op hoor, als hij zich netjes gedraagt tegen de andere paarden is even wegsturen door de leider genoeg.
Zelf zou ik niet gelijk longeren, want dat is best een grote oefening als ze het nog niet kennen.
Wat je wel kan oefenen als voorbereiding, is leren blijven staan als jij weg loopt, en leren op een grotere afstand mee te lopen.
Dan bouw je dat steeds meer uit.
Je kan ook de commando's stap, draf en halt oefenen als je ernaast loopt.
En voordat je het weet ben je toe aan het echte longeren.
Verder natuurlijk wandelen (als hij gewoon luisterd) en lekker tuttelen, das altijd leuk!

*****Malik, Gimli en Zosja drie super poownies*****


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Ubermetrics en 35 bezoekers