Waarom doen we wat we doen: Manoeuvreer door het verkeer

Moderators: Muiz, Firelight, Maureen95, NadjaNadja, Essie73

 
 
QuintaenJojo

Berichten: 380
Geregistreerd: 04-10-14
Woonplaats: gelderland

Waarom doen we wat we doen: Manoeuvreer door het verkeer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-04-19 08:35

*Bokt.nl
Blog


Wij wonen in de mooie Betuwe en als de fruitbomen beginnen te bloesemen, lijken de straten zich te vullen met allerlei soorten van verkeer. Van ligfietsen tot dorsers en alles ertussen in.

De één heeft haast, de ander niet. Fietsers halen links en rechts in. De boer van verderop heeft een net iets te brede trekker en de éne automobilist moet zijn kinderen van school halen en de ander rijdt rustig om van de bloesem te genieten. De buurjongen is zijn net opgevoerde brommer voor t eerst aan het testen, kinderkoppies komen wel en niet boven de heg uit tijdens hun trampolinepret en sportvelden lopen weer vol met het daarbij horende gefluit en balgetrap.

Afbeelding

En ergens daar tussen rij jij met je paardje!

Zo reden wij een week of wat terug door het dorp weer naar huis, rustig uitstappend en werden ingehaald door een auto. Van voren kwam ook een auto en de inhalende bestuurster koos ervoor om door te gaan, sneed ons en tikte mijn buitenpony aan. Nu is mijn tweespan wel wat gewend op straat, maar dit bracht het echte ponykarakter boven bij mijn merrie en terwijl ik haar streng moest toespreken haar tanden niet in de bumper te zetten, ging de drukte om ons heen gewoon door. Ook wij reden verder, zij het met één pissige ponydame.

Nu vind ik het allemaal prima, maar was toch nieuwsgierig waarom ze deze keus maakte. En in een dorp zo klein als t onze, weet iedereen wie wie is, dus de volgende dag eens naar haar toe gelopen en tijdens een bakje koffie het er eens over gehad. Om een lang verhaal kort te houden, zij vindt dat als je met een paard de weg op gaat, dat je daar ook naar moet kunnen dealen. Als jij of je paard dat niet kan, heb je in het verkeer niets te zoeken. Het aantikken is een ander verhaal, dat had niet mogen gebeuren, zei ze.

Nu klinkt dit vrij kort door de bocht, maar toch zit hier heel veel in. Sterker nog, in mijn ogen heeft ze gelijk. Niet omdat ik vind dat je geen rekening met elkaar hoeft te houden, maar zou niet anders moeten zijn of ik nu op de fiets zit of op mijn wagen.
Afbeelding

Wij, als ruiters en menners, willen onze veiligheid toch niet neerleggen bij een ander? Je wilt toch zelf de teugels in handen houden? Is het niet te makkelijk dat wij andere weggebruikers gaan uitleggen hoe met een paard om te gaan in het verkeer? En is het niet veel te onzeker? Elk jaar is er wel een infocampagne voor weggebruikers, “wat te doen als je een paard en ruiter nadert”. Maar is het niet een beetje de wereld op zijn kop zetten? Wij willen de weg op, het verkeer in met een vluchtdier, zou het niet veel veiliger en prettiger zijn je eigen veiligheid in eigen hand te hebben? En hoe gaan we dat doen? Als ik om me heen kijk zie ik grote verschillen hierin. De één is geconcentreerd met zijn paard en omgeving bezig, de ander bellend en zich niet bewust van wat er om hen heen gebeurt. Weer een ander kijkt enkel om zich heen of er geen trekker nadert, zo ja, dan wordt er een sprint getrokken naar de eerste willekeurige oprit om een veilig plekje te zoeken. Hoe voorbereid gaat paardenlievend Nederland de weg op?

Volgens mij schuilt het meeste gevaar in ons eigen brein en onze voorbereiding. Hoe leren we ons paard om te gaan met al de verkeersprikkels? Een groen paard kunnen we laten begeleiden door een braaf, bomproof paard. Maar hoe geven we ons zelf les? Zelfs een bomproof paard kan het te veel worden? Als wij als begeleider stress kunnen laten afvloeien en zelfs voorkomen zou alles toch veel veiliger zijn? Lessen doen we in grote getallen in de bak, waarom geen verkeersles met je paard en een instructeur? Een goede training hoe om te gaan met alle prikkels buiten. Op de weg zijn er toch andere vaardigheden nodig, dan die je tijdens een les binnen leert. Het wordt in mijn optiek opeens heel belangrijk je paard te begrijpen en te begeleiden in alles wat je tegen komt.

En je brein speelt daarin de belangrijkste rol, in elk geval in mijn beleving. Waar ik niet bang van ben, zijn mijn pony’s dat ook niet, over het algemeen. Veiligheid begint bij jezelf, ken jezelf, wees eerlijk tegen jezelf. Pas dan kan je gericht gaan trainen. Je eigen minpunten kennen is een pluspunt, pas dan kan je verbeteren. Zelf ben ik opgegroeid met paarden in het verkeer, stuur makkelijk overal langs, verkeer deert mij niet, maar tijdens dressuurles in de bak, amai, dan stapelen de fouten zich op. En waarom? Omdat mijn focus dan matig is, technisch rijden niet mijn sterkste punt en mijn pony’s daar direct misbruik van maken. Sterker nog, ze lijken niet eens op de pony’s die ik dagelijks buiten rij! Stapt mijn instructeur op, dan lopen ze de dressuursterren uit de hemel!

Oftewel, je paard reageert direct op je gevoel. Waar jij je sterk voelt, voelt je paard dat ook en waar jij je onzeker voelt dus ook! Wees eerlijk tegen jezelf, neem geen risico’s die je niet aan kan en leg je veiligheid niet in andermans hand! Zorg dat je je eigen veiligheid beheert, wees je bewust van wat er om je heen gebeurt, leid je paard en geniet buiten!

Kiem

Luister naar de ogen van je paard


dioni

Berichten: 814
Geregistreerd: 05-08-12

Re: Waarom doen we wat we doen: Manoeuvreer door het verkeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-19 13:27

Dat is allemaal waar.
Echter een paard wordt niet verkeersmak geboren. Wanneer ga je dan voor het eerst de weg op?

Daarnaast dien je rekening met elkaar te houden. Een paard is geen fiets, net zoals een kind geen volwassen verkeersdeelnemer is.

Dat de inhalende auto je buitenpony aantikt vind ik dan ook een ernstige inschattingsfout van de bestuurster, dat had ik in de auto of op de fiets ook niet leuk gevonden, maar een paard heeft ook gevoel de auto niet.

To the well organized mind, death is but the next adventure...[o]

Sintara

Berichten: 7273
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Re: Waarom doen we wat we doen: Manoeuvreer door het verkeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-19 13:37

Het aantikken van de pony vind ik vallen onder een aanrijding.
Als je dat bij een voetganger, fietser, brommer of motor doet heb je een dikke kans dat die omvalt, bij een paard heb je een dikke kans dat die reageert (op welke manier dan ook).

Echt heel kwalijk.

Ibbel

Berichten: 48855
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-19 13:40

QuintaenJojo schreef:
Nu klinkt dit vrij kort door de bocht, maar toch zit hier heel veel in. Sterker nog, in mijn ogen heeft ze gelijk. Niet omdat ik vind dat je geen rekening met elkaar hoeft te houden, maar zou niet anders moeten zijn of ik nu op de fiets zit of op mijn wagen.


Begrijp ik je nu goed dat je iemand die roekeloos inhaalt gelijk geeft en dus in feite zegt: tuurlijk, zij moet roekeloos kunnen inhalen, of ik nu met paard en wagen rijd of niet, mijn paarden moeten daar maar tegen kunnen? Net als iemands dochtertje op haar fietsje?

Vreemde redenatie...
Laatst bijgewerkt door Ibbel op 15-04-19 14:13, in het totaal 1 keer bewerkt

__elise__

Berichten: 2073
Geregistreerd: 29-11-06
Woonplaats: Ingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-19 13:44

Ha, grappig, ik herken direct waar de foto's zijn genomen.
Ik ben het ook niet eens met de dame die jij sprak. Een paard is en blijft toch een vluchtdier. Tuurlijk heb je zelf een verantwoordelijkheid als je met vluchtdieren de straat op gaat, maar het is toch wel erg fijn als medeweggebruikers daar rekening mee houden. Andersom hou je er ook rekening mee, bijvoorbeeld kinderen in het verkeer, of zwaar beladen vrachtwagens.

pol013

Berichten: 8951
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-19 13:47

De regels zijn volgens mij redelijk duidelijk: ruim en rustig passeren.

De automobilist is er voor verantwoordelijk dat hij zich aanpast op meer kwetsbare verkeersdeelnemers. Dat geld voor fietsers en wandelaars en ook voor paarden.

Dat wil niet zeggen dat wij als paardenhouders onze paarden niet fatsoenlijk moeten opleiden of mogen eisen dat een ander zich (volledig) aan ons aanpast.

We willen toch allebei weer veilig thuiskomen? Dat doen we dus samen.

MyWishMax

Berichten: 24998
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-19 13:48

Ik ben het eigenlijk wel met je eens. := Behalve de actie van de vrouw, als zij bedoelt dat je altijd iemand tegen kan komen die je afsnijd, ja helaas wel, ook als voetganger, fietser of automobilist. Niet netjes, maar het hoort er wel bij. Maar zo dicht langs rijden dat je ergens tegenaan rijdt, nee absoluut niet.

Ik heb een enorm braaf paard, die hetzelfde reageert op dingen die volgens haar niet kunnen als jouw merrie. Ze is verkeersmak, kijkt eigenlijk nergens naar. Het enige wat ze spannend vindt of eerder waar ze druk van wordt zijn paarden die ze wel hoort en niet ziet of paarden die in een weiland gaan rennen. Dan wil ze ze zien en mee. Maar ondanks dat zij echt verkeersmak is, ga ik niet vanaf stal een buitenrit maken en zal haar altijd met de trailer naar het bos brengen.
Ik vind het namelijk zelf te spannend om op een landweggetje te rijden waar de auto's 60 tot 80 km/h rijden, zonder fietspad en zonder berm. Een groot gedeelte zouden we wel over het fietspad kunnen rijden, maar dus ook een stuk niet. Ik zie daar zelf te veel spoken, omdat ik ongelukken heb zien/horen gebeuren op zulke wegen, ongelukken waarbij je blij mocht zijn dat paard nog leefde, ook al kon die nooit meer bereden worden.

Mijn paard kan het zeker weten wel, maar ik voel me daar niet goed bij. Juist omdat er altijd iets kan gebeuren en ik daar niet het vertrouwen heb.

B + 19 PR 217 / L1 + 24 PR 218 / L2 + 23 PR 212 / M1 + 28 PR 212,5 / M2 + 16 PR 227,5
[RIJ-ITP] Flow tijdens training

Absolem

Berichten: 2753
Geregistreerd: 27-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-19 14:06

Sorry. Ik vind dit van die dame ook ronduit asociaal. Voor hetzelfde geld had jij een jonge pony er voor staan die voor het eerst buiten liep voor de wagen.

Dit rare roekeloze inhalen is de reden waarom er zo ontzettend veel ongelukken gebeuren op de weg.

Dat vinden wij alleen maar heel bijzonder!

Kelly_ann

Berichten: 5153
Geregistreerd: 11-10-02
Woonplaats: Op 't durp

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-19 14:15

Asociaal... Misschien wel... Wel de realiteit.

pol013 schreef:
De regels zijn volgens mij redelijk duidelijk: ruim en rustig passeren.

De automobilist is er voor verantwoordelijk dat hij zich aanpast op meer kwetsbare verkeersdeelnemers. Dat geld voor fietsers en wandelaars en ook voor paarden.

Dat wil niet zeggen dat wij als paardenhouders onze paarden niet fatsoenlijk moeten opleiden of mogen eisen dat een ander zich (volledig) aan ons aanpast.

We willen toch allebei weer veilig thuiskomen? Dat doen we dus samen.


Ja dat zoals het zou moeten!

Ons nadeel is dat het paard op de weg (steeds meer?) de minderheid is.
En dan gaat het mes aan twee kanten snijden: de weggebruiker is er niet meer bekend genoeg en geduldig mee. En de paarden en ruiters zijn niet altijd even geroutineerd.

En dat maakt dan weer dat wij als minderheid gek genoeg steeds meer marge en maatregelen moeten nemen aan onze kant.

Dus als je dan een idioot tegenkomt die met een noodgang en zijn rammelende aanhanger voorbijkomt. Ja dan zitten wij met de sjit om ons paard braaf te houden.

In dit geval deze 'aanrijding' dat is voor de wet vast niet zoals het hoort. Maar je ziet al aan de reactie van de buurvrouw dat zij het kwaad niet ziet in rakelings inhalen Ze is denk ik in de meerderheid met die mening van weggebruikers NL.

En als wij ruiters dan niet uitkijken hebben we over een x aantal jaar een ban van de openbare weg en kunnen we alleen nog met de trailer naar de ruiterpaden.

The search for wisdom is a great challenge; to act on wisdom is an even greater challenge.....

GreaseMonkey
Berichten: 1968
Geregistreerd: 11-04-07
Woonplaats: Leiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-19 14:16

Ik ben het echt totaal niet met de stelling eens dat het omgekeerde wereld is als andere weggebruikers zich moeten aanpassen aan paarden. Ik vind het heel normaal dat er rekening gehouden wordt met de omstandigheden. Als het regent houd je rekening met een langere remweg. Als je door een woonwijk of langs een school rijdt houdt je rekening met plotseling overstekende kinderen, en als je een paard inhaalt houd je er rekening mee dat het een levend wezen is dat ook kan reageren op zijn omgeving. Niets meer dan normaal, toch?

Ghostattack

Berichten: 11222
Geregistreerd: 06-09-10
Woonplaats: West Maas en Waal

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-19 14:24

Dat vind ik toch wel aardig asociaal dat iemand je pony aantikt bij het inhalen! :oo

Hier gisteren op een haar na net niet aangereden op de terugweg van buitenrit. Ik wandelde met mijn pony langs de weg, we moesten nog 10 meter tot onze oprit. Mijn pony is enorm verkeersmak, auto's en dergelijke boeit haar echt helemaal niks. Precies toen een auto ons inhaalde, zonder vaart te minderen en zonder ruimte te nemen, schrok ze ergens van. Hierdoor sprong ze opzij, half over mij heen, de weg op. Ik kon hier echt letterlijk niks aan doen, het gebeurde in een splitsecond en het is en blijft een vluchtdier. De passerende auto daarentegen had wat mij betreft wel vaart mogen minderen en ruimer moeten inhalen.. Juist omdat een paard dus dit soort gekke acties kan uithalen :n Mijn paard reageerde ook absoluut niet op de passerende auto, maar ze schrok gewoon van iets langs de weg (mogelijk op de camping). Deze weg is trouwens ruim zat om niet rakelings te hoeven inhalen en daarbij liepen wij volledig rechts op het fietspad, mijn paard liep zelfs in de berm.

Mariska_28

Berichten: 10485
Geregistreerd: 19-01-03
Woonplaats: Ees (Drenthe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-19 14:46

Mijn supermakke span, die alles al gezien heeft, is vorig jaar aan de kletter gegaan voor kanoërs.. Dus nee, niet eens met de buurvrouw.

Paarden blijven ten alle tijden dieren met een eigen wil en mening, en kunnen, hoe braaf en verkeersmak ook, ten alle tijden anders reageren dan je verwacht. En daar moeten andere verkeersdeelnemers rekening mee houden.

Net als bij hele jonge kinderen op de fiets, als automobilist moet je die gewoon ruim en rustig passeren.

Chocoladeijs

Berichten: 75
Geregistreerd: 30-05-11

Re: Waarom doen we wat we doen: Manoeuvreer door het verkeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-19 17:20

Natuurlijk is het niet meer dan logisch dat als je met een paard het verkeer in gaat, het paard gewend moet zijn aan verkeer. Daarin heb je zeker gelijk. Maar in het verkeer hoor je ook rekening te houden met anderen, zeker als dat wat meer kwetsbare verkeersdeelnemers zijn, denk niet alleen aan paarden, maar ook ouderen, kinderen etc. Een groep fietsende kinderen geef je ook extra ruimte als je ze in haalt, dan zeg je toch ook niet 'ja ze hebben toch verkeersles'.

Als je een probleem kunt oplossen,waarom maak je je dan zorgen? Als je niet weet hoe je het moet oplossen;probeer dan dit eens... [o]

freedomshet

Berichten: 484
Geregistreerd: 12-06-18
Woonplaats: Elst

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-19 17:31

dat aantikken vind ik echt niet kunnen, als dit gebeurt moet je er wel echt rakelings langs gaan.

ik ben het ermee eens dat je paard moet voorbereid zijn op het verkeer, maar anderen moeten ook rekening met jou houden denk ik.

mijn pony kan bijna overal tegen, alleen vrachtwagens of trekkers vindt ze eng als ze van achter komen(ik kan der dan wel rustig houden maar ze staat wel te dartelen), als ze van voor komen is er geen probleem.
ik heb geen trailer en als ik van t erf af wil moet ik een stukje langs een wat drukkere weg, moet ik dan maar nooit meer van stal gaan?
dat vind ik niet een beetje rekening houden moet kunnen denk ik.

https://milavpphotography.mypixieset.com/
Instagram @hannover.biko of @milavp.photographynew :)


Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Berichten: 20034
Geregistreerd: 09-08-07
Woonplaats: The world is my playground.

Re: Waarom doen we wat we doen: Manoeuvreer door het verkeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-19 17:58

Oke je kunt bij mij heel ver gaan maar als je me aantikt en doorrijd doe ik toch echt aangifte van doorrijden na een aanrijding. Want dat is wat dat is.

Als ik merk dat ik het verkeer ophoud zet ik een drafje in of ga ik opzij.

Als ik iemand met een jonge of bange hond tegen kom vraag ik of ze even willen oefenen oid. Maak ik even een praatje.

Kinderen met dichte schoenen aan mogen aaien. Ik steek altijd beleefd mijn hand op.

Ik probeer een ambassadeur vd sport te zijn. Ik probeer rekening te houden met iedereen. Ik besef dat ik het niet kan afdwingen, maar ik hoop wel dat mocht ik me ooit in een situatie bevinden waarin het nodig is, mensen ook rekening houden met mij.

Word de wereld leuker van, over en weer een beetje rekening houden met elkaar.

Haarbal

Berichten: 3447
Geregistreerd: 07-04-03
Woonplaats: Wierden

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-19 18:05

Gypsy schreef:
Oke je kunt bij mij heel ver gaan maar als je me aantikt en doorrijd doe ik toch echt aangifte van doorrijden na een aanrijding. Want dat is wat dat is.



Dit.

pien_2010

Berichten: 42658
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-19 18:05

Ja en nee met je eens }>

Nee, niet met je eens → want:
Wij hebben precies hetzelfde meegemaakt als jij, met dat verschil dat Hercule die in volle draf over de weg reed (keurig gewoon) gepasseerd werd, vreselijk gesneden door een duitser in een hele dikke auto en alleen hem niet aantikte van voren doordat Hercule niet alleen vol op de rem ging, maar zelfs een stukje achteruit sprong. Vervolgens gelijk in pittige draf zijn weg vervolgde. Ik was niet eens geschrokken zo snel ging het. MAAR de politie had dit gezien, en die Duitser met zijn dikke auto kreeg aan zijn gezicht te zien, een dikke vette prent van de politie, die "not amused waren". Snijden van welke verkeersdeelnemer dan ook mag gewoon niet. Die vrouw was zelfs zonder aantikken van jouw span zwaar in overtreding en dat mag je haar van mij toch netjes gaan vertellen.

Als je in Frankrijk fietsers passeert moet je 2 meter tussen jou en de fietser laten . Als je dit niet doet en de politie ziet dit dan krijg je een pittige prent.

Fatsoen en haast. Het fatsoen, vaak in drukke steden, is vaak ver te zoek. Fatsoen voor kleine kinderen te voet of op de fiets, voor oude mensen, gehandicapten en voor dieren inclusief paarden. Hoe anders is dat hier waar iedereen gas enorm terug neemt als ze mij zien met paarden aan de hand of onder de man. Auto wordt altijd aan de kant gezet en tractoren zetten de motor uit behalve niet bij die boeren die hier wonen en weten dat onze paarden tractor bom proof zijn. Waar is het zorgen voor elkaar gebleven, het op elkaar letten, het fatsoen? In onze jachtige Nederland is dat fatsoen, die rust ver te zoeken en gelukkig gaat het vaak goed.

Wel met je eens→ want:
Inderdaad zorg dat je jouw paarden goed voor elkaar hebt precies zoals je schrijft. Rijd met lef en durf en ben super geconcentreerd. Zorg dat je zoveel verkeersinzicht hebt, dat je jezelf niet in een gevaarlijke situatie laat manoeuvreren. Dat betekent dat het veiliger kan zijn, om soms als je iets super hard ziet aankomen in pittige draf (als je paard 100% goed is aan de hulpen) midden op de weg te gaan rijden. Zorg dat je goed zichtbaar bent (fel verlicht verkeersjasje) en 99% stopt met veel te hard rijden en neemt gas terug. Mensen horen niet op smalle dijkjes met 100km langs paarden te racen (of fietsers, honden, etc etc). Maar pas je ook aan. Op de wat drukkere wegen was het voor Hercule doodnormaal om pittig voorwaarts te zijn. Wat je schrijft van geconcentreerd zijn herken ik. Wij moesten altijd een 80 km weg over om in het bos buiten te kunnen rijden. Deze was zo verschrikkelijk druk . Beiden paarden zetten we dan naast elkaar, doodstil stonden ze te wachten super geconcentreerd op dat ene gaatje, en bij ja waren ze gelijk in pittige draf naar de overkant. Onze deugnieten hebben daar nog nooit verzaakt. Ze wisten dat het er op aan kwam en ze zeer geconcentreerd op die plek moesten zijn en samenwerken. Dus inderdaad heb ook je paarden top in orde of als ze dat niet zijn ga oefenen op uren dat er geen verkeer is. Hebben wij ook gedaan met de jongste onder begeleiding van de oudste.

Ik vind dat deelnemen aan het verkeer is voor mensen die hun zaakjes goed op orde hebben en zich fatsoenlijk gedragen. Geen telefoon en geen alcohol als je nog paard (en auto) gaat rijden in het verkeer.
Als ik een etentje heb en ik moet een klein stukje in de buurt met de auto naar huis, wil ik nog wel eens een piep klein glaasje wijn nemen :o . Mijn auto doet toch precies wat ik wil. Met paardrijden heb ik nog nooit 1 slokje alcohol genomen. Een paard is een levend wezen en altijd kun je daardoor in een onverwachte gevaarlijke situatie terecht komen doordat hij iets stoms doet. Het heeft me vaak verbaasd op groeps buitenritten hoe gemakkelijk er een glaasje bier of wijn word gedronken in de pauze. Gewoon nooit doen.

Blussem
Berichten: 1707
Geregistreerd: 11-03-19

Re: Waarom doen we wat we doen: Manoeuvreer door het verkeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-19 18:18

Goede discussie.

Zelf vindt ik het niet meer van deze tijd om met paarden over drukke verbindingswegen te rijden. Om die reden pleit ik er voor dat stallen en maneges een rechtstreeks verbinding krijgen tot de ruiter en men paden.

Nu noem ik extreme op, maar je kunt niet verwachten dat iedereen 30 gaat rijden op een drukke 80km/h weg omdat iemand daar zo graag over wilt mennen, en al doet men het wel wat weetje dat vroeg of laat ergens kan ontstaan met gevolg van dien. Ondanks dat je in je recht staat is de kans groot dat de andere weg gebruikers het ervaren dat je bewust een file aan het creëren bent.

Zelf rij ik om die reden alleen over rustige wegen en indien ik verkeer tegen kom dan bied ik ze de mogelijkheid aan om mij veilig te kunnen passeren zonder ze te hinderen.
Ik moet ook zeggen dat ik gelukkig nooit problemen ervaar in het verkeer.

QuintaenJojo

Berichten: 380
Geregistreerd: 04-10-14
Woonplaats: gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-04-19 07:08

Begrijp me niet verkeerd hoor, ik ben niet naar haar toe gegaan omdat ze zo netjes reed met haar auto. En wie aan mijn pony komt, komt aan mij. Maar geloof er wel in dat normaal uit te praten en geen aannames te doen, voor ik het hele verhaal ken. En rekening houden met elkaar is ook normaal. Maar ben het met het deel eigen verantwoording zeker eens. Ik ga niet van groot verkeer verwachten dat ze hun trekker stil zetten omdat ik eraan kom. Of dat kids stoppen met spelen tot ik voorbij ben. Zelf voorbereid zijn en alle prikkels op kunnen vangen, veiligheid moet je zelf willen en kunnen beheren. En tuurlijk, risicovrij is onmogelijk. Maar vroeg me ook af of verkeerslessen iets is wat ruiters/menners zouden doen.

Luister naar de ogen van je paard

spottedponie
Berichten: 2953
Geregistreerd: 07-09-09
Woonplaats: Berkel Enschot

Re: Waarom doen we wat we doen: Manoeuvreer door het verkeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-19 07:35

Het aantikken zou voor mij ook een reden zijn om verhaal te gaan halen, valt inderdaad wel onder roekeloos rijgedrag, maar daarnaast ben ik het ook eens dat je niet met je paard op straat moet komen als ze hierin niet te vertrouwen zijn en dat je daarin je verantwoording moet nemen.

Mijn paard is na 2x een aanvaring met een vrachtwagen doodsbang voor groot verkeer, ik heb dit nog een hele tijd aangekeken op de stal waar ze toen stond en geprobeerd hier aan te werken, maar tevergeefs.
Ik cross met haar en moet dus regelmatig naar het bos voor conditietraining en uiteindelijk heb ik haar dus ook verhuisd naar een stal tegen bos / duin aan, ze hoeft maar een klein stukje over de weg, waar vrijwel geen groot verkeer komt, veiliger voor mij, mijn paard en ander verkeer...

"There's something about jumping a horse over a fence, something that makes you feel good, perhaps it's the risk, the gamble, in any event it's a thing I need"

Nancy96
Berichten: 77
Geregistreerd: 05-01-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-19 07:37

Als je de mencursus doet voor het koetsiersbewijs, heb je gelijk les in het verkeer. Dus dat bestaat al.

Ayasha
Blogger

Berichten: 57806
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-19 07:41

Als ditzelfde gebeurt zou zijn met een auto, dan was mevrouw gewoon dik in fout geweest. (Nu ook overigens maar nu is het iets moeilijker om te bewijzen wat er gebeurt is.) Dus ik begrijp niet goed waarom je dit nu als voorbeeld gebruikt om asociaal gedrag op de weg goed te praten. :)
Ja, mijn paard is mijn verantwoordelijkheid. Maar zodra je de weg op gaat, houd je rekening met elkaar. Een fietser passeer je ook met voldoende afstand als het goed is dus ik zou niet weten waarom ze met een paard geen rekening zouden moeten houden? :?

Ik rijd weinig tot niet op de baan. (wij gaan met de vrachtwagen tot een wandelgebied.) Maar ik begrijp niet wat er zo'n probleem is aan even aan de kant gaan om een paard meer ruimte te geven?

Maar goed, ik weiger me ook neer te leggen bij een maatschappij die die vrouw beoogt. :)

Marije_jiplover

Berichten: 25224
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-19 07:53

De discussie an sich vind ik wel een goede.
Wij zullen als ruiters/menners echt wel wat moeten doen aan ons paard om ervoor te zorgen dat we veilig de weg op kunnen.
Maar net als dat je als moeder je kind leert fietsen en op een gegeven moment het verkeer in moet met een kind, moet je dat natuurlijk ook met je paard. En dat kind kan ook ineens afgeleid zijn door een toeter en een rare slinger maken, mag toch hopen dat iedere andere verkeersdeelnemer bij het passeren van een (jong) kind net een klein beetje alerter is op onverwacht gedrag.
En mijns inziens zou dat bij het passeren van wandelaars met honden en van ruiters/menners hetzelfde moeten zijn.

Maar idd, ik hoor ook verhalen van ruiters die menen dat een trekker of vrachtwagen volledig stil moet staan met de motor uit omdat zij zo nodig met hun paard willen passeren en dat is natuurlijk een ander uiterste wat niet realistisch is.

Alleen als een paard daadwerkelijk flipt (om wat voor reden dan ook) heb je volgens mij als alle passerende verkeersdeelnemers de plicht om de situatie niet verder te laten escaleren.

Dat is echter geen recht als ruiter om met een niet braaf paard toch gewoon de weg op te gaan en dat van het overige verkeer te eisen, jij hebt als ruiter (en menner) de plicht om je paard op een veilige manier door het verkeer te loodsen.
En dat kun je deels al trainen op je eigen erf, en als je dan het verkeer voor 't eerst ingaat, kies dan rustige wegen en een braaf verkeersmak paard als begeleider van het onervaren paard.

En de actie van mevrouw die je pony zelfs aantikt, dat was gewoon echt een grove overgtreding en een flinke inschattingsfout van haar.
Als je daar met een auto had gereden of met een brommer of fiets, had ze het dan ook gedaan?
Mensen hebben altijd maar haast en proberen dat vervolgens af te schuiven op, ja maar jouw pony's moeten tegen het verkeer kunnen als je eraan deelneemt.
Helemaal waar, maar het overige verkeer hoort zich ook gewoon aan de regels te houden en daar houdt ruim passeren, niet afsnijden en al helemaal niet aantikken ook gewoon bij!

[IM] Mijn Gouwe Ouwe is niet meer...
Om vreugde te kunnen vermenigvuldigen, moet men haar delen
Je kunt de richting van de wind niet veranderen, wél de stand van de zeilen.

Cowgirl

Berichten: 23718
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-19 07:54

QuintaenJojo schreef:
Begrijp me niet verkeerd hoor, ik ben niet naar haar toe gegaan omdat ze zo netjes reed met haar auto. En wie aan mijn pony komt, komt aan mij. Maar geloof er wel in dat normaal uit te praten en geen aannames te doen, voor ik het hele verhaal ken. En rekening houden met elkaar is ook normaal. Maar ben het met het deel eigen verantwoording zeker eens. Ik ga niet van groot verkeer verwachten dat ze hun trekker stil zetten omdat ik eraan kom. Of dat kids stoppen met spelen tot ik voorbij ben. Zelf voorbereid zijn en alle prikkels op kunnen vangen, veiligheid moet je zelf willen en kunnen beheren. En tuurlijk, risicovrij is onmogelijk. Maar vroeg me ook af of verkeerslessen iets is wat ruiters/menners zouden doen.


Ik heb ooit mijn menbewijs gehaald met het idee van: ik weet dan correct in te spannen, ik heb basis sturen onder de knie en ik ben over de weg geweest een aantal keer. Examen hield een stuk theorie in en praktijk in de bak en op de openbare weg.

Mijn paard heb ik als veulen al mee genomen langs de weg, we hadden een heel mooi 10 minuten staprondje rondom de stal waar wij van alles tegen kwamen. En waren we terug op het erf en er kwam nog een vrachtwagen aan...oh ff terug lopen en naar de vrachtwagen kijken.
Met deze basis heb ik nu na na 20 jaar nog steeds heel veel profijt van.

Echter voel ik mij ondanks mijn bomproef paard niet echt meer veilig op de weg. Het is gewoon te druk.
Ik kan maar weinig genieten van mijn ritje omdat ik teveel bezig ben met het andere verkeer.
Mijn huidige stal ligt aan een dijk en in een 2 uur tijd op een zonnige zondg heb ik gezien: 5x wielren club, solex club, Harley davidson club van pakweg 50 man (die overigens een pluim verdienen voor hun rijgedrag en oranisatie!) dan nog een paar op een snelle motor al dan niet met wheelie. En een paar Max verstappen wannabee's.

Ik lees nergens dat TS het gedrag van de vrouw goedkeurd...ze is zelfs verhaal wezen halen.

' On bended knee is no way to be free'
Peter R de Vries.

MairiMacBran
Berichten: 946
Geregistreerd: 01-04-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-19 08:04

Ik snap eigenlijk niet waarom je het (rij)gedrag van deze mevrouw zo vergoelijkt. Wat zij deed is simpelweg een overtreding, of ze nu een span paarden, een andere auto of welke weggebruiker dan ook, afsnijdt en zelfs raakt. Het heeft helemaal niets met het feit dat jij met paarden op de weg zat te maken, genoeg andere weggebruikers die ook minder hard rijden dan de buuf lief is en die rijdt ze neem ik aan, ook niet zomaar van de sokken.

Dat gezegd hebbende, ik rij met mijn bijrijdpaarden alleen maar buiten, maar vermijd wegen zoveel mogelijk. De oudste is op de heenweg kuikenmak en kijkt nergens van op, op de terugweg echter, wordt de oude dame zo heet in haar hoofd(ze staat nogal hoog in het bloed) dat met name groot verkeer paniek veroorzaakt. Dat probeer ik dus zoveel mogelijk te voorkomen door via een doodlopend weggetje een natuurgebied in te gaan, waar hooguit wandelaars, fietsers en een enkele mountainbiker door het bos komen. Maar regelmatig komen er ook mensen hun hond uitlaten en die crossen met hun auto zo ver als kan over het fietspad het natuurgebied in, want stel je voor dat je een stukje moet lopen. En die types zien er geen been om gewoon op dat smalle fietspaadje met aan de ene kant een stuk bos en aan de andere kant een breed kanaal, dus geen uitwijkmogelijkheid, vlak langs paard te scheuren, of godbetert, op paard haar hielen achter haar te gaan claxonneren.

Rekening houden met andere weggebruikers is wat je ook leert tijdens je rij- en theorielessen en dat geldt voor alle partijen.
Laatst bijgewerkt door MairiMacBran op 16-04-19 08:16, in het totaal 1 keer bewerkt


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: beestenfreak, Britta31, Finesse, m8eld, Mitchall, Scarremans, SemrushBot en 13 bezoekers