Efteling-show Raveleijn stilgelegd na protesten *Update

Moderators: Muiz, Firelight, Maureen95, NadjaNadja, Essie73

 
 
Onali

Berichten: 18381
Geregistreerd: 16-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-19 09:53

Oeh jammer dat ik afgelooen zomer niet ben wezen kijken.
Ziet er erg leuk, sowieso de set van het protestfilmpje, maar nu dat stukje achter de schermen ook.


Ga straks de hele show eens even bekijken.

Black is the colour of my true love's hair


Onali

Berichten: 18381
Geregistreerd: 16-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-19 09:57


Black is the colour of my true love's hair

Furrow

Berichten: 3615
Geregistreerd: 07-01-14

Re: Efteling-show Raveleijn stilgelegd na protesten *Update

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-19 10:00

Ik denk wel oprecht dat kinderen meer schrikken van dat onnodig geroep en gescheld dan een pazr trieste figuren met een bord. Daar kan ik dus zeker inkomen.

sanso

Berichten: 5477
Geregistreerd: 20-12-10
Woonplaats: Timboektoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-19 10:03

Furrow schreef:
Ik denk wel oprecht dat kinderen meer schrikken van dat onnodig geroep en gescheld dan een pazr trieste figuren met een bord. Daar kan ik dus zeker inkomen.


Maar als die mensen het niet gedaan hadden had papa ook niet hoeven schreeuwen en schelden :)*
En zo ligt de schuld toch weer bij hun.

Jildau

Berichten: 9395
Geregistreerd: 24-07-05
Woonplaats: Reahûs

Re: Efteling-show Raveleijn stilgelegd na protesten *Update

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-19 10:05

Dat schreeuwen is zeker niet heel handig bij de kinderen maar ik kan het me goed voorstellen. Ik word al kwaad als ik vanaf de bank het filmpje bekijk..

Jolien87

Berichten: 17379
Geregistreerd: 27-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-19 10:22

Jolien87 schreef:
Simbaa schreef:
Hier een leuk filmpje. Vanaf 8:25 zie je het paard dat de vuurdeken op krijgt en hoe deze wordt aangestoken. Ik zie weinig stress.
Ben sowieso onder de indruk van hoe relaxed de paarden de stallen uitkomen, terwijl ze vlak daarna de arena in gaan. Kunnen menig wedstrijdpaarden wat van leren ;) :D

https://youtu.be/oTeWGpYXZ4Q


Mooi filmpje.
Ik vind het werken met de raven er eerlijk gezegd spannender uitzien dan de paarden.

Leuke valkenier trouwens. Goeie benen. :o


x_Jeanine_x schreef:
Vooral hoe goed die laatste luisterde in dat filmpje :D

Ik ben zelf vorig jaar naar de efteling geweest en de show 2x gezien omdat ik hem echt leuk vond :)
Zie totaal nul stress of spanning.... Alleen paarden die weten wat ze moeten doen zodra ze die ring in stappen en gelijk in actie mogen!


Precies.
Ik ben er helemaal door geïntrigeerd. :=

Ik heb net meerdere filmpjes gekeken van de show en vind de paarden overal heel relaxed ogen. Geen enkel verzet of teken van spanning. Ze doen braaf hun rondje.
Ik heb menig paard op concoursen zenuwachtiger gezien.

Natuurlijk zit er een risico aan als je met vuur werkt, maar zoals ook al eerder hier werd gezegd: je mag er toch vanuit gaan dat een bedrijf als de Efteling daar op alle manier op is voorbereid.

anjali
Berichten: 14918
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-19 10:29

Jolien87 schreef:
Simbaa schreef:
Hier een leuk filmpje. Vanaf 8:25 zie je het paard dat de vuurdeken op krijgt en hoe deze wordt aangestoken. Ik zie weinig stress.
Ben sowieso onder de indruk van hoe relaxed de paarden de stallen uitkomen, terwijl ze vlak daarna de arena in gaan. Kunnen menig wedstrijdpaarden wat van leren ;) :D

https://youtu.be/oTeWGpYXZ4Q


Mooi filmpje.
Ik vind het werken met de raven er eerlijk gezegd spannender uitzien dan de paarden.

Leuke valkenier trouwens. Goeie benen. :o

Bij het begin van deze show indertijd is een vogel (raaf meen ik) verongelukt.Je kunt toch wel een show met paarden of andere dieren geven zonder vuur of andere gevaren.

Jolien87

Berichten: 17379
Geregistreerd: 27-08-06

Re: Efteling-show Raveleijn stilgelegd na protesten *Update

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-19 10:36

Kun je ook vertellen wat er met die raaf is gebeurd?

Eilinora

Berichten: 11904
Geregistreerd: 23-10-04

Re: Efteling-show Raveleijn stilgelegd na protesten *Update

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-19 10:38

Nog ff en we kunnen niet meer van onze buitenritjes onder zadel of voor de wagen genieten.

Dat volk wordt steeds dommer.

darkadia

Berichten: 5233
Geregistreerd: 08-09-05
Woonplaats: Bussum

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-19 10:42

anjali schreef:
Hier een leuk filmpje. Vanaf 8:25 zie je het paard dat de vuurdeken op krijgt en hoe deze wordt aangestoken. Ik zie weinig stress.

https://youtu.be/oTeWGpYXZ4Q

Bij het begin van deze show indertijd is een vogel (raaf meen ik) verongelukt.Je kunt toch wel een show met paarden of andere dieren geven zonder vuur of andere gevaren.


Werken met dieren zit toch altijd een risico aan.
Ook als je met een paard op wedstrijd gaat, of op buitenrit, of hij struikelt in de bak....
En paarden zijn juist enorm gebaat bij een vast schema: regelmaat en weten wat ze kunnen verwachten.

Juist omdat deze dieren zo enorm goed getraind en voorbereid zijn is de kans dat het mis gaat geminimaliseerd. Wat niet zegt dat er nooit wat gebeurd. Zo heeft een van de stuntruiters ook weleens een blessure opgelopen door een val.

anjali
Berichten: 14918
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-19 10:44

Jolien87 schreef:
Kun je ook vertellen wat er met die raaf is gebeurd?

daar is men toendertijd niet op ingegaan. Alleen dat hij helaas verongelukt was.

Azmay

Berichten: 17982
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-19 10:44

anjali schreef:
Bij het begin van deze show indertijd is een vogel (raaf meen ik) verongelukt.Je kunt toch wel een show met paarden of andere dieren geven zonder vuur of andere gevaren.


Heel sneu dat er een vogel is overleden, maar ongelukken gebeuren bij mens en dier welke voorzorgen je ook neemt.

Dat vuur is zo geregeld dat er nagenoeg geen risico aan zit neem ik aan, net als het idee dat mensen met een lang stuk metaal rond lopen en een complete filmset om zich heen hebben. Ongeluk zit in een klein hoekje of ze nu in de wei/ voliere zitten of zo een show lopen.

Als er geen vuur in de show had gezeten hadden ze protest gehad om een andere rede, dieren zijn niet voor menselijk vermaak volgens deze mensen.

anjali
Berichten: 14918
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-19 10:46

darkadia schreef:
anjali schreef:
Hier een leuk filmpje. Vanaf 8:25 zie je het paard dat de vuurdeken op krijgt en hoe deze wordt aangestoken. Ik zie weinig stress.

https://youtu.be/oTeWGpYXZ4Q

Bij het begin van deze show indertijd is een vogel (raaf meen ik) verongelukt.Je kunt toch wel een show met paarden of andere dieren geven zonder vuur of andere gevaren.


Werken met dieren zit toch altijd een risico aan.
Ook als je met een paard op wedstrijd gaat, of op buitenrit, of hij struikelt in de bak....
En paarden zijn juist enorm gebaat bij een vast schema: regelmaat en weten wat ze kunnen verwachten.

Juist omdat deze dieren zo enorm goed getraind en voorbereid zijn is de kans dat het mis gaat geminimaliseerd. Wat niet zegt dat er nooit wat gebeurd. Zo heeft een van de stuntruiters ook weleens een blessure opgelopen door een val.

Mensen kiezen zelf voor zoiets. De dieren niet.Je hoeft voor een show geen dingen te gaan doen die gevaar kunnen opleveren,Normale sport en shows zijn niet gevaarlijk.

Farandulera

Berichten: 31
Geregistreerd: 04-12-18
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-19 10:47

Toevallig werk ik in de Efteling (attracties) :D :+ , en ik kan iedereen op het hart drukken dat de paarden van de Raveleijn show écht de verzorging en bescherming krijgen die ze nodig hebben. Als manager kom ik regelmatig langs het stallencomplex en het trainingcentrum van Raveleijn, wat hebben die paarden een leven daar! Ik denk dat mensen tegenwoordig ver gaan om een statement te maken, en dat ten koste van iets dat er niks mee te maken heeft.

'If you don't have any shadow, you're not standing in the light.' - Lady Gaga


BigOne
Berichten: 38040
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-19 11:03

xEline schreef:
Laat die activisten lekker bij een stierengevecht in de arena springen. Kijken of ze dan nog zo stoer zijn }>

Heeft hij ook al gedaan, vorig jaar.

We live in a time where intelligent people are being silenced so that stupid people won’t be offended.

xEline

Berichten: 1584
Geregistreerd: 10-06-06
Woonplaats: onbewoond eiland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-19 11:10

bigone schreef:
xEline schreef:
Laat die activisten lekker bij een stierengevecht in de arena springen. Kijken of ze dan nog zo stoer zijn }>

Heeft hij ook al gedaan, vorig jaar.


Oké wauw dan heeft hij zeker lef!

Why do we close our eyes when we sleep, when we cry, when we imagine, when we kiss?
Because the most beautiful thing in the world is unseen.

Qimm

Berichten: 15115
Geregistreerd: 04-08-05
Woonplaats: 't oost'n

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-19 11:26

anjali schreef:
Mensen kiezen zelf voor zoiets. De dieren niet.Je hoeft voor een show geen dingen te gaan doen die gevaar kunnen opleveren,Normale sport en shows zijn niet gevaarlijk.


Want er gaan nooit paarden dood op een buitenrit...

:wave: Volg je mee? -->instagram the_real_qimm

sanso

Berichten: 5477
Geregistreerd: 20-12-10
Woonplaats: Timboektoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-19 11:28

Qimm schreef:
anjali schreef:
Mensen kiezen zelf voor zoiets. De dieren niet.Je hoeft voor een show geen dingen te gaan doen die gevaar kunnen opleveren,Normale sport en shows zijn niet gevaarlijk.


Want er gaan nooit paarden dood op een buitenrit...


Afgelopen week nog op de renbaan. 1 dood paard en een gewonde.
Net zulke grote oogkleppen op als deze groep Anjali?

verootjoo
Berichten: 35605
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-19 11:31

Qimm schreef:
anjali schreef:
Mensen kiezen zelf voor zoiets. De dieren niet.Je hoeft voor een show geen dingen te gaan doen die gevaar kunnen opleveren,Normale sport en shows zijn niet gevaarlijk.


Want er gaan nooit paarden dood op een buitenrit...


Of bij een eventingwedstrijd, of bij een menwedstrijd := Bij beiden zijn wel eens dode paarden gevallen. In de Efteling nog nooit.

[o]

Urbiezira

Berichten: 2914
Geregistreerd: 29-05-07
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-19 11:35

Ik denk dat de discussie die ze aanwakkeren op zich best interessant is, en heel eerlijk, zonder vuur is deze show ook nog steeds prachtig (los van het feit dat ik 100% geloof dat de paarden hier geen stress van ondervinden). Maar dat is uiteindelijk niet waar de activisten over struikelen, zij vinden dat dieren hier helemaal niet bij betrokken hoeven te worden.

Los daarvan denk ik ook dat er veel meer leed is onder de (recreatieve) sport dan in shows zoals die van de Efteling. Die discussie, over bijvoorbeeld het checken van bekwaamheid en kennis voordat je een paard aanschaft, is best een discussie die we zouden moeten voeren IMO. Of het verder uitbreiden van de bevoegdheden van 144, of algehele verboden op het houden van dieren voor mensen die steevast keer op keer de mist in gaan.

Ergens hebben ze wel hun doel bereikt: we zijn erover in discussie.

Qimm

Berichten: 15115
Geregistreerd: 04-08-05
Woonplaats: 't oost'n

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-19 11:43

Maar de discussie zou niet moeten gaan over 1 onschuldige show in de Efteling. Daarmee 'red' je een handje vol paarden die gemiddeld genomen een prima leventje hebben (minder goed dan lekker beetje gras knagen in een Frans natuurgebied, maar wel weer beter dan een manegepaard bij een manege die het niet zo nauw neemt met welzijn). Wil je écht iets bereiken ga dan je focus leggen op broodfokkers, op dieren in kleine glazen hokjes in dierenwinkels die zonder fatsoenlijke informatie worden verkocht aan iedereen met 12 euro in de portemonnee. Dan zijn landelijke problemen met écht leed...

maar jaaaa, dat levert natuurlijk geen spannende publiciteit op he? Je moet natuurlijk wel opvallen

:wave: Volg je mee? -->instagram the_real_qimm

Urbiezira

Berichten: 2914
Geregistreerd: 29-05-07
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-19 11:46

Qimm schreef:
Maar de discussie zou niet moeten gaan over 1 onschuldige show in de Efteling. Daarmee 'red' je een handje vol paarden die gemiddeld genomen een prima leventje hebben (minder goed dan lekker beetje gras knagen in een Frans natuurgebied, maar wel weer beter dan een manegepaard bij een manege die het niet zo nauw neemt met welzijn). Wil je écht iets bereiken ga dan je focus leggen op broodfokkers, op dieren in kleine glazen hokjes in dierenwinkels die zonder fatsoenlijke informatie worden verkocht aan iedereen met 12 euro in de portemonnee. Dan zijn landelijke problemen met écht leed...

maar jaaaa, dat levert natuurlijk geen spannende publiciteit op he? Je moet natuurlijk wel opvallen


Dat is wat ik bedoel, inderdaad. :j het gaat niet om één show in de Efteling, daar ben ik het mee eens. Maar het wakkert wel de discussie aan en dat op zich is goed. Ik ben het verder volledig met je eens dat focussen op deze ene show in de Efteling totaal geen zoden aan de dijk zet.

Qimm

Berichten: 15115
Geregistreerd: 04-08-05
Woonplaats: 't oost'n

Re: Efteling-show Raveleijn stilgelegd na protesten *Update

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-19 11:51

Maar als je de discussie vereenvoudigd kom je dus uit op 'mogen we dieren dresseren/houden/eten voor ons eigen gewin?' en hoewel dat ZEKER een valide discussie is is de maatschappij daar echt nog niet klaar voor.
Dus eerst het echte leed uitroeien voor we vallen over dit soort zaken.

:wave: Volg je mee? -->instagram the_real_qimm

anjali
Berichten: 14918
Geregistreerd: 25-07-15

Re: Efteling-show Raveleijn stilgelegd na protesten *Update

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-19 12:39

Dat vuur is toch niet nodig bij deze show. het kan net zo goed zonder.Ik hoef ook geen menselijke acrobaten te zien die koorddansen zonder vangnet.

Sunnda

Berichten: 7839
Geregistreerd: 28-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-19 12:56

Mensen zijn zo dom geworden tegenwordig en staan zo ver af van de natuur dat ze denken dat de natuur een disney sprookje is ofzo.
Alle diertjes terug de natuur in want daar horen ze...

Dat de natuur een dagelijkse keiharde overlevingstrijd is voor prooidieren vol stress vanwege de kans om opgegeten te worden (of erger nog gepakt te worden, hapje eruit en dan achtergelaten om dood te gaan, of voor de 'gelukkigen' om wel oud te worden en dan te verzwakken en dood te hongeren..dat zijn al die activisten even vergeten.

Wij leven ook niet meer in holen omdat we de nadelen van de maatschappij die we nu hebben toch laten opwegen tegen de voordelen.

En dan hebben de paarden het feitelijk nog beter gefikst dan wij mensen. Want waar de paarden inmiddels terug zijn op 1 uur werken per dag, moet ik er nog 9.5 op een dag maken voor mijn dagelijkse onderhoud. :+
Een prooidier zoekt veiligheid, eten en water...en als we het dan over stress hebben denk ik dat de natuur heel wat gestresster is dan bij mensen wonen voor zo'n dier.

Deze activisten lijden aan het zelfde syndroom als iedereen tegenwoordig: de lange termijn functie in hun hersenen is uitgeschakeld. En beseffen dat ondanks dat iedereen gek is op hokjesdenken en zwart/witdenken, de wereld nog steeds grotendeels grijs is: Dat gaat er helemaal niet in.
Laatst bijgewerkt door Sunnda op 15-04-19 13:00, in het totaal 1 keer bewerkt


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Kimmie25501, M_ontana, mellen95, MyChoice, Nezumichan, Oshaa, rosak en 30 bezoekers