Kritiek op stunt in Efteling-show Raveleijn

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
_Marjon_
Berichten: 10664
Geregistreerd: 02-04-03
Woonplaats: Geertruidenberg

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-19 09:17

Ik ben geen fan van de show op zich, maar dat is meer om hoe het in het algemeen in elkaar zit. Plus dat ik niet altijd fan bent van de ruiters/stuntmannen/vrouwen, verschilt nogal wie er op zit vind ik. Maar die paarden weten dan ook donders goed wat ze moeten doen, even paar rondjes gas erop en dan zijn ze weer klaar.
Het paard van de wachter van vuur loopt er meestal het meest relaxed bij van allemaal, heeft een hittebestendige deken op, en het vuur zit meer op zijn kont en op de rug van zijn ruiter, dus denk dat het niet eens veel mee krijgt van het hele gebeuren. Word op het laatste moment aangestoken en na welgeteld 1 rondje gemaakt te hebben ook gelijk weer uitgemaakt.

Onder de tribune zijn stallen, maar hier staan de paarden alleen overdag in. 's Avonds worden ze opgeladen en gaan ze naar een manege in de buurt.
De ruiters komen van Puy du Fou in Frankrijk en heb begrepen dat in de winter (als de show niet draait en de ruiters terug gaan naar Frankrijk) de paarden ook mee terug gaan en dus doorgereden worden. Ook worden ze 's ochtends voor de show goed los gereden, er ligt achter raveleijn een rijbak. En zover ik weet zijn er ook meer paarden dan dat ze nodig hebben voor de shows, dus wisselen ze elkaar wel eens af.

Kidde
Berichten: 3445
Geregistreerd: 24-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-19 09:32

Als er buiten de show goed voor de paarden gezorgd wordt zie ik echt het probleem niet :n

Jammer dat de PvdD zich niet met mijns inziens grotere problemen bezig houdt. Bijvoorbeeld alle konijnen die eenzaam in een klein hokje zitten weg te kwijnen of alle honden die voor de leuk gekocht worden en heel de dag moeten wachten tot hun baasje terug komt. Waarschijnlijk zijn ze bang dat het stemmen kost asl ze hier aandacht op vestigen.

De PvdD zou zich nuttiger maken als het bijvoorbeeld voor dierenwinkels verplicht zou zijn meer informatie te verschaffen bij de aankoop van een dier. Nu krijgt men zonder enige moeite één konijn mee en wordt er verder niet op de behoefte van dieren ingegaan.

LBLGypsyCobs

Berichten: 8886
Geregistreerd: 01-05-04

Re: Kritiek op stunt in Efteling-show Raveleijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-19 09:54

Natuurlijk zijn er altijd grotere problemen die ook zeker aandacht verdienen.

Maar het is een beetje alsof we niet meer achter winkeldieven aan gaan omdat er ook nog moordenaars rondlopen.

De inzet van politiepaarden vind ik ook nog steeds iets waar ze van mij een alternatief voor mogen zoeken.
Als patrouille middel beetje stappen door een winkelstraat, daar zullen ze niets van hebben.
Maar het inzetten bij rellen, dat vind ik ondanks alle training en bescherming, toch iets wat van mij afgeschaft mag worden.
Waarom moet een dier risico lopen vanwege de stommiteiten van wat doorgesnoven hooligans.

We kunnen auto's laten vliegen als een helikopter en helikopters laten rijden als een auto, is er geen voertuig te bedenken wat de voordelen van een paard in een mensenmassa combineert minus de kwetsbaarheid van een levend dier?

Natuurlijk is paardensport en zelfs het recreatief rijden ook het gebruiken van een dier voor eigen plezier, ik rij zelf ook graag.
Maar in een wereld waar het zo sterk om geld draait en het motto 'hoe gekker hoe beter' alleen maar sterker lijkt te worden, komt het welzijn van het dier niet altijd meer op de eerste plaats.

Ze worden vast prima verzorgd, hebben ongetwijfeld meer verlofuren dan de gemiddelde mens, we gaan paarden gelukkig steeds meer buiten zetten en meer ruimte bieden dan alleen maar 23 uur in een stal en 1 uur onder het zadel, maar ik denk dat we altijd kritisch moeten blijven.

Shaggy09

Berichten: 8105
Geregistreerd: 24-08-10

Re: Kritiek op stunt in Efteling-show Raveleijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-19 10:28

Politie paarden is imo niks mis mee. Ik zie ze al erg weinig en op het moment dat ik ze zie vind ik ze niet angstiger of meer nerveus overkomen dan het gemiddelde paardje dat op concours gaat.

Waarom ze voor een paard kiezen? Omdat ze dan bijna net zo mobiel zijn als op de fiets maar vallen ze net effe wat meer op en hebben ze iets meer de overmacht.
Ik zou zo ook even niet iets kunnen bedenken dat het zou kunnen vervangen.

Jessie_paard
Berichten: 51
Geregistreerd: 12-12-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-19 10:39

LBLGypsyCobs schreef:
Ze zullen het heus wel zo uitgedacht hebben dat het paard er geen schade door oploopt.

Maar ik vraag me af of het echt nodig is.
En wat als ze mensen op ideeën brengen om bij een willekeurig paard op de wei de deken in de hens te zetten?

nee ze krijgen denk ik geen wonden enzo. mar toch al zijn ze goede opgevoed en niet snel bang ze kunnen gestrest raken, of niet bang worden van vuur, wat als er dan een x brand is, dan denken hun mischien dat het niet super erg is! ik zeg ook maar wat maar ik vind het absoluut niet goed!

Jolien87

Berichten: 17407
Geregistreerd: 27-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-19 10:48

Nieuwsredactie schreef:
Hoewel de bewuste stunt al sinds 2013 bijna dagelijks wordt vertoond, vraagt ze nu pas aandacht voor de kwestie.


En blijkbaar gaat het dus ook al jaren goed.

Qimm

Berichten: 15156
Geregistreerd: 04-08-05
Woonplaats: 't oost'n

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-19 11:09

Shaggy09 schreef:
Politie paarden is imo niks mis mee. Ik zie ze al erg weinig en op het moment dat ik ze zie vind ik ze niet angstiger of meer nerveus overkomen dan het gemiddelde paardje dat op concours gaat.

Waarom ze voor een paard kiezen? Omdat ze dan bijna net zo mobiel zijn als op de fiets maar vallen ze net effe wat meer op en hebben ze iets meer de overmacht.
Ik zou zo ook even niet iets kunnen bedenken dat het zou kunnen vervangen.


Bovendien vinden mensen paarden toch vaak wel eng en dat helpt ook. Ik zou het ook eerder op een lopen zetten als er zo'n gepantserd kasteel van 1.70 op me af komt stormen dan wanneer er een politie op een mountainbike aankomt :')

Shaggy09

Berichten: 8105
Geregistreerd: 24-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-19 14:38

Qimm schreef:
Shaggy09 schreef:
Politie paarden is imo niks mis mee. Ik zie ze al erg weinig en op het moment dat ik ze zie vind ik ze niet angstiger of meer nerveus overkomen dan het gemiddelde paardje dat op concours gaat.

Waarom ze voor een paard kiezen? Omdat ze dan bijna net zo mobiel zijn als op de fiets maar vallen ze net effe wat meer op en hebben ze iets meer de overmacht.
Ik zou zo ook even niet iets kunnen bedenken dat het zou kunnen vervangen.


Bovendien vinden mensen paarden toch vaak wel eng en dat helpt ook. Ik zou het ook eerder op een lopen zetten als er zo'n gepantserd kasteel van 1.70 op me af komt stormen dan wanneer er een politie op een mountainbike aankomt :')


Ja precies :')

LukieBradley

Berichten: 6558
Geregistreerd: 08-11-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-19 17:07

Ik ben liever een show paard van ravelijn dan manege paard :')
Ze staan idd op een manege in de buurt omdat de Efteling ze daar niet permanent mag huisvesten.
In de winter staat de show stil dus hoeven ze daar helemaal geen shows te lopen.
Ze lopen ook niet dagelijks hun show

Vleddertje1
Berichten: 984
Geregistreerd: 10-06-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-19 14:18


moonsparkle
Berichten: 21705
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-19 15:06

Dus ze klommen over het hek toen de paarden met het vuur kwamen? Dan speel je pas echt met levens van zowel mensen als paarden :( kan me voorstellen dat de kinderen er van geschrokken zijn

Kelly_ann

Berichten: 5153
Geregistreerd: 11-10-02
Woonplaats: Op 't durp

Re: Kritiek op stunt in Efteling-show Raveleijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-19 15:09

Zo jammer... Er zijn zoveel nuttiger zaken (en manieren) om echt effectief voor te strijden.....

imaudy
Berichten: 5017
Geregistreerd: 27-02-03
Woonplaats: Zuid-holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-19 15:15

Na zoveel ophef heb ik het filmpje ook maar eens bekeken. Ik vind het goed dat er actie ondernomen is :j Een paard met brandend dekje belachelijk.

Gini
Berichten: 17898
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-19 15:17

Kelly_ann schreef:
Zo jammer... Er zijn zoveel nuttiger zaken (en manieren) om echt effectief voor te strijden.....


Dit dus. Van alles wat er in de wereld aan miserie en onrecht gebeurt, kies je ervoor om te strijden tegen een brandend dekentje op een paardenkont in een pretpark in een rijk Westers land.
Tja...

juval

Berichten: 13188
Geregistreerd: 05-04-03
Woonplaats: Culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-19 15:29

imaudy schreef:
Na zoveel ophef heb ik het filmpje ook maar eens bekeken. Ik vind het goed dat er actie ondernomen is :j Een paard met brandend dekje belachelijk.


belachelijk!? het is pas belachelijk om tijdens een show met paarden met spandoeken over het hek te klimmen...
wat als de ruiters vallen? of er paniek op de tribune ontstaat?

het gaat om een kindershow! daar moet je als actievoerder respect voor hebben. Ga dan voor de poort staan met je spandoek!

Kelly_ann

Berichten: 5153
Geregistreerd: 11-10-02
Woonplaats: Op 't durp

Re: Kritiek op stunt in Efteling-show Raveleijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-19 15:32

Wel minnetjes dat ze niet naakt waren trouwens... Beetje activist streakt natuurlijk voor groot live publiek *\%/*

cobiieJarig

Berichten: 7302
Geregistreerd: 26-02-03
Woonplaats: het mooie dorp Nieuwerkerk ad ijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-19 15:35

Kelly_ann schreef:
Wel minnetjes dat ze niet naakt waren trouwens... Beetje activist streakt natuurlijk voor groot live publiek *\%/*

Naakt met enkel een brandende cape vind ik wel een goede. :Y)

Qimm

Berichten: 15156
Geregistreerd: 04-08-05
Woonplaats: 't oost'n

Re: Kritiek op stunt in Efteling-show Raveleijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-19 15:38

Dan hebben de kindertjes pas echt wat te janken :')

imaudy
Berichten: 5017
Geregistreerd: 27-02-03
Woonplaats: Zuid-holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-19 17:37

Qimm schreef:
Dan hebben de kindertjes pas echt wat te janken :')


_O-

Xanthe1999

Berichten: 23
Geregistreerd: 27-04-14
Woonplaats: oss

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-19 22:52

Mensen die slecht weten wat ze doen, andere mensen hun dag verpesten lijkt mij ook gewoon een negative aandacht vragingen om zo weer even iets gedaan te hebben. Zooo jammer