Help wat is dit onder zijn hoef?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 

HorseTimeXL
Berichten: 6632
Geregistreerd: 18-08-10
Woonplaats: Somewhere..

Help wat is dit onder zijn hoef?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-04-19 20:33

Hallo,

Vanavond was ik bij mijn paardje en het ging eindelijk een beetje goed tot ik dit tegen kwam met uitkrabben. Ik kon zo de bovenkant leek het eraf halen. Ben echt een beetje ongerust. Ik ben niet verder gegaan want wist niet of dat daardoor alleen maar erger werd maar weten jullie wat het is of wat ik moet doen. Ik kan sowieso woensdag bij de hoefsmid te recht en anders moet ik kijken naar een andere hoefmid of die eerder kan..

Ik hoor graag van jullie. Ben erg ongerust. Ik trof het bij beide achterhoeven aan. Hij liep gewoon normaal..

Afbeelding

Echt heel erg bedankt!

Met vriendelijke groet,
Willemijn van Dijk


Sizzle

Berichten: 35658
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Help wat is dit onder zijn hoef?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-19 20:37

Dubbele zool waarschijnlijk.
Dat kan de hoefsmid weer netjes maken, is geen haast bij.
Wel vraag ik me dan af waarom de hoefsmid dit eerder niet bijhield.

Jasmijn159

Berichten: 4429
Geregistreerd: 04-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-19 20:37

Dat is een dubbele zool. Goede smid bellen en vragen om de voeten weer schoon te snijden.
Eventueel een aantal maanden biotine bijvoeren om sterkere hoeven te krijgen.

HorseTimeXL
Berichten: 6632
Geregistreerd: 18-08-10
Woonplaats: Somewhere..

Re: Help wat is dit onder zijn hoef?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-04-19 20:41

O gelukkig ik schrok me kapot.. ja ik heb ook een beetje mijn bedenkingen. Ik heb mijn paard nu 6 weken (is mijn eerste) en wilde de vaste smid van stal proberen. Ik dacht kan altijd een kans wagen.. en mijn paard was 8 weken ervoor geweest. Wat mij opviel was dat hij wel heel erg snel klaar was. Ik dacht naja oke omdat ik het spannend genoeg vond. Dan ga ik volgende week de hoefsmid van de paardenkliniek Emmeloord er bij halen denk ik..

Sizzle

Berichten: 35658
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Help wat is dit onder zijn hoef?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-19 20:48

Hij heeft behoorlijke flairs ook, mijn eerste gedachte was dat hij al een week of 8-10 niet bekapt was maar anderzijds groeien de hoeven nu gewoon hard door in deze tijd van het jaar (zachte bodem).
Als de dubbele zool nog heel hard is en de hele zool bedekt dan kan je die prima over het hoofd zien trouwens.
Bij twijfel gewoon een andere smid proberen.

HorseTimeXL
Berichten: 6632
Geregistreerd: 18-08-10
Woonplaats: Somewhere..

Re: Help wat is dit onder zijn hoef?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-04-19 21:11

Oke bedankt.. iks schrok me kapot. Iemand die ik kende zei direct hoefzweer en ik schrok daar enorm van want hij had het op zijn andere hoef ook precies zo dus dacht o help heeft die op beide hoeven een hoefzweer zitten? Ga ik van het weekend even opzoek naar een goede smid voor volgende week. Het is nu 5 weken geleden dat de smid is geweest..

Poolster123
Berichten: 7
Geregistreerd: 28-10-15

Re: Help wat is dit onder zijn hoef?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-19 21:19

Inderdaad een dubbele zool. Hoef is wel toe aan een bekap beurt :) Zo'n dubbele zool is overigens ook prima zelf te bekappen en je paard regelmatig zelf bekappen aanzich ook !

HorseTimeXL
Berichten: 6632
Geregistreerd: 18-08-10
Woonplaats: Somewhere..

Re: Help wat is dit onder zijn hoef?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-04-19 21:21

O pff gelukkig. Dat is gewoon te behelpen. Heel erg bedankt mensen :D. Moet ik in de tussen tijd nog wat doen voor die dubbele zool of is dat geen probleem? Gewoon wachten tot de smid volgende week?

Sizzle

Berichten: 35658
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Help wat is dit onder zijn hoef?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-19 21:27

Het kan geen kwaad om met je hoevekrabber vast wat losse stukken weg te halen, maar je kan ook gewoon een paar dagen afwachten.
Het kan wel zijn dat hij dan erna een tijd gevoeliger loopt.

HorseTimeXL
Berichten: 6632
Geregistreerd: 18-08-10
Woonplaats: Somewhere..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-04-19 21:28

Oke goed om te weten. Echt heel erg bedankt iedereen! En het is verder niet ontstekingsgevoelig?

BarbaLala

Berichten: 9605
Geregistreerd: 13-11-04
Woonplaats: Omgeving Arnhem

Re: Help wat is dit onder zijn hoef?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-19 21:45

Nee hoor, vergelijkbaar met een nagel die bladdert :)

Angst voorkomt niet dat je sterft, het voorkomt dat je leeft.
Klets mee in het zelfstandige-stalling topic!
STOP AGENDA 2030!

Maartje1990

Berichten: 22278
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-19 21:47

Het is niet perse goed om
Die dubbele zool echt weg te bekappen. Als je het met een hoevenkrabbwr kunt los halen zou ik heg zeker doen. Maar als het echt los gesneden moet worden met veel kracht is de dubbele zool er nog niet klaar voor om er af te gaan.

Paddock paradise, training en opfok in Noord-Limburg www.ppdegangelt.nl
''Pak m'n hand maar''

HorseTimeXL
Berichten: 6632
Geregistreerd: 18-08-10
Woonplaats: Somewhere..

Re: Help wat is dit onder zijn hoef?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-04-19 22:02

Ja ik kon het echt met mijn vinger er zelfs afhalen.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Berichten: 20038
Geregistreerd: 09-08-07
Woonplaats: The world is my playground.

Re: Help wat is dit onder zijn hoef?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-19 22:15

Leuke website: www.paardenhoeven.info

Dan hoef je volgende keer niet zo te schrikken. En mijn complimenten dat je de hoef zo goed in de gaten houd! :)

clarence
Berichten: 685
Geregistreerd: 26-05-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-19 22:50

Dat is inderdaad een dubbele zool. Het kan zijn dat je hoefsmid die bewust heeft laten zitten.

Het kan ook zijn dat je paard makkelijk zonder die dubbele zool kan.

Misschien is het een beter idee om je hoefsmid niet meteen te ontslaan maar gewoon met m te communiceren. Het is namelijk altijd handig om de vaste smid het voordeel van de twijfel te geven. Mocht je ooit een noodgeval hebben dan is het wel zo fijn als zo iemand bereid is om je te helpen en je niet meteen je paard op de trailer moet zetten.

Chiren

Berichten: 534
Geregistreerd: 19-03-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-19 22:58

Ik weet uit welke regio je komt, heb je toevallig Henk als smid? Dan zou ik zeker op zoek gaan naar een andere want dit is kenmerkend voor zijn 'werk'.

I won't stay quiet
'Cause staying silent's the same as dying


&if=1

Maartje1990

Berichten: 22278
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Re: Help wat is dit onder zijn hoef?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-19 22:59

Ik zie echt niet meteen iets verkeerds aan t bekap werk hoor. Zie echt 0,0 reden om nu al naar een andere smid te gaan.

Paddock paradise, training en opfok in Noord-Limburg www.ppdegangelt.nl
''Pak m'n hand maar''

Chiren

Berichten: 534
Geregistreerd: 19-03-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-19 23:01

Vind je dit er echt prima uit zien voor een paard wat net 5 weken terug bekapt is? Ik ben het met Sizzle eens dat die er uit ziet als 8 tot 10 weken terug.

I won't stay quiet
'Cause staying silent's the same as dying


&if=1

HorseTimeXL
Berichten: 6632
Geregistreerd: 18-08-10
Woonplaats: Somewhere..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-04-19 23:03

Nee hij heet geen Henk :). Ik wil liever niet openbaar zijn naam noemen, omdat ik het echt een prettig persoon vind. Dus vind het een beetje lastig. Kan natuurlijk ook gewoon 1 x kijken. Hij heeft mijn paard ook nog maar 1 x gezien natuurlijk. Ik durf ook niet te zeggen of toen die dubbele zool er al opzat.

clarence
Berichten: 685
Geregistreerd: 26-05-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-19 23:17

HorseTimeXL schreef:
Nee hij heet geen Henk :). Ik wil liever niet openbaar zijn naam noemen, omdat ik het echt een prettig persoon vind. Dus vind het een beetje lastig. Kan natuurlijk ook gewoon 1 x kijken. Hij heeft mijn paard ook nog maar 1 x gezien natuurlijk. Ik durf ook niet te zeggen of toen die dubbele zool er al opzat.


Dat is een goed idee. Hij had ook de dubbele zool weg kunnen halen en dan had er hier een bericht kunnen staan dat zei: “mijn smid heeft mijn paard kreupel gemaakt.” Geef ‘m nog een kans en praat met ‘m.

Nies_
Berichten: 18300
Geregistreerd: 25-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-19 23:39

Je kunt natuurlijk ook gewoon vragen of hij dit niet gezien heeft en of het niet weggehaald had moeten worden. Gewoon om informatie vragen zonder er verder wat van te vinden. Daar heb je vaak meer aan dan gelijk naar een ander rennen en als er nou een onzin antwoord uit komt kun je dat natuurlijk altijd nog doen.

Het is soms natuurlijk ook lastig inschatten waar de nieuwe klant tevreden mee is. Had hij dit uitgesneden liep het paard misschien wel hartstikke kreupel en dan was dat ook niet goed geweest. Nu is er in principe weinig aan de hand, hij had het alleen wel even kunnen vertellen.

HorseTimeXL
Berichten: 6632
Geregistreerd: 18-08-10
Woonplaats: Somewhere..

Re: Help wat is dit onder zijn hoef?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-04-19 23:46

Ja ik weet dat hij enkel (tevens de hoef op de foto) had gezegd dat het daar wat gevoeliger was en mogelijk klein beetje rotstraat wat hij had uitgesneden. Verder vond hij dat mijn paard goede hoeven had.

Anoniem

Re: Help wat is dit onder zijn hoef?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-19 00:24

Als ik een nieuwe smid/bekapper bij een paard haal dan kan ik het zelf altijd erg waarderen als ze de eerste bekapbeurt vrij rustig houden. Dus niet meteen de hele zool strippen, hielen weghalen en want weghalen tot aan de witte lijn. Je hebt natuurlijk mensen die volgens het bekapboekje bekappen en aan het einde van elke bekapbeurt een hoef willen die er net zo uitziet als dat plaatje van die dode mustanghoef, maar dan ga je voorbij aan het feit dat elk paard een individu is, en sommige paarden doen het bijvoorbeeld beter als je van de zool afblijft dan anderen, dus dan zou ik zeker voor de eerste bekapbeurt daar ook geen risico's mee nemen.
Bij het paardje dat ik nu train is mijn standaard bekapper een paar weken geleden voor het eerst geweest en die zei ook meteen dat ze haar vrij behoudend zou bekappen qua stand en zool omdat ze eerst wilde zien wat dat zou doen qua belastbaarheid en beweging. Resultaat: een paard dat toch even gevoelig liep op de zool. Dat trok ook weer weg, maar dus ben ik extra blij dat ze zich ingehouden heeft bij het bekappen, en met die informatie kan zij de volgende beurt een nieuwe bekapkoers bepalen voor de komende maanden.
Ik zie trouwens dat bij dit paardje er nu ook een dubbele zool aan begint te komen omdat de wei kurkdroog en keihard is. Als er al iets van dubbele zool aan het ontstaan is dan krimpt dat ineens mega hard door die droogte en dan vallen er dit soort gaten in.
Dat hoeft dus helemaal niets te maken te hebben met bekappen, maar kan ook gewoon door weersomstandigheden/het seizoen komen.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-19 00:56

Maartje1990 schreef:
Ik zie echt niet meteen iets verkeerds aan t bekap werk hoor. Zie echt 0,0 reden om nu al naar een andere smid te gaan.


Niet? Dit vind je echt een nette hoef??

TS, lees de link goed door die geplaatst is. Dan leer je zelf wat over hoeven en kan je beter in overleg en goed meekijken.

Maartje1990

Berichten: 22278
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-19 01:24

superpony schreef:
Maartje1990 schreef:
Ik zie echt niet meteen iets verkeerds aan t bekap werk hoor. Zie echt 0,0 reden om nu al naar een andere smid te gaan.


Niet? Dit vind je echt een nette hoef??

TS, lees de link goed door die geplaatst is. Dan leer je zelf wat over hoeven en kan je beter in overleg en goed meekijken.


Ik zeg volgens mij nergens dat dit "een nette hoef" is. Ik zeg dat ik niet meteen iets verkeerds zie aan t bekap werk. Een hoef die 5 weken geleden (gewoon prima)bekapt is kan er best zo uit zien hoor, een dubbele zool was er toen waarschijnlijk niet eens geweest. Dus ik kan niet bekap werk van de smid beoordelen op een hoef die 5 weken teruggedaan is.

Paddock paradise, training en opfok in Noord-Limburg www.ppdegangelt.nl
''Pak m'n hand maar''


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: VixillHedinn en 58 bezoekers