Nieuwe pony weigert galop en longeren op rechterhand

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Sennaa_xd
Berichten: 9
Geregistreerd: 01-08-18

Nieuwe pony weigert galop en longeren op rechterhand

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-04-19 18:56

Hallo,

Sinds 2 weken nu heb ik een E-Pony aangeschaft. Een Connemara van bijna 10 jaar genaamd Midnight. Toen ik voor het eerst op hem ging rijden was hij erg druk, maar dat kwam vooral omdat hij nog niet in de (binnen) bak was geweest. Daarna reed ik nog 2 keer en ging het goed, maar de 4e keer wilde ik ook een galopje proberen. (Dit had ik nog niet gedaan, alleen op zijn vorige stal.) Echter toen ik aan wilde galoperen ging hij stilstaan in het midden, om vervolgens rondjes te gaan draaien. Toen ik een tik gaf van het zweepje bokte hij en gooide hij me er vanaf. Ik snap niet waarom hij dit doet want galoperen bij zijn vorige stal was geen probleem. Er is niks veranderd qua zadel en hoofdstel. Wel heeft hij ander voer, maar ik ga er niet vanuit dat dit de reden is aangezien hij wel gewoon stapt en draaft (?). Is hij aan het uitproberen of denken jullie misschien dat het iets anders kan zijn? :(

Ook bij het longeren vertoont hij eigenwijs gedrag. De linkerhand is zijn goede kant, en dat doet hij allemaal prima. Stap, draf en galop gaat goed. Maar de rechterhand...
Ik longeer met een longeerhulp, en hoofdstel om, voor meer controle. Elke keer wanneer ik hem wil laten aandraven gaat dat 1 of 2 rondjes goed, en vervolgens als hij bij de hoek is (ik longeer in een bak) trekt hij enorm hard en galopeert hij vervolgens naar de uitgang of naar de andere kant van de bak..

Heeft iemand misschien tips, oplossingen? Of doe ik misschien wat verkeerd?

Groetjes Senna

:) Midnight :)


pompadour
Berichten: 1120
Geregistreerd: 10-06-18

Re: Nieuwe pony weigert galop en longeren op rechterhand

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-19 19:01

De makkelijkste manier is om in goede galop aan te springen is om op de verkeerde been lichtrijden en de tempo op te voeren. Zodat hij van zelf in de goede galop aan springt.

Biscuitje

Berichten: 1234
Geregistreerd: 04-03-12

Re: Nieuwe pony weigert galop en longeren op rechterhand

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-19 19:07

(Grondwerk) les nemen! Een instructeur vinden die bij jullie past en werken aan je problemen.

Als een paard niet wil aanspringen aan één kant, kan dit ook een teken van scheefheid zijn. Ik heb een pony gekent die zo scheef was dat ze rechts niet kón aanspringen! Na heel veel rechtrichten en grondwerk kon ze het uiteindelijk wel.

Maar bij jouw pony klinkt het idd als uitproberen.

cissy

Berichten: 19799
Geregistreerd: 14-10-03
Woonplaats: hut in Heicop

Re: Nieuwe pony weigert galop en longeren op rechterhand

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-19 19:20

Je hebt het paardje pas twee weken, is hij je niet gewoon vreselijk aan het uitproberen?
Hoeveel ervaring heb je zelf, kun je hulp inschakelen van een zeer ervaren stalgenoot?

Trailerladen en grondwerk les http://www.horse-assist.nl

pompadour
Berichten: 1120
Geregistreerd: 10-06-18

Re: Nieuwe pony weigert galop en longeren op rechterhand

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-19 20:16

of de pony heeft een trauma op gelopen.

Nies_
Berichten: 18300
Geregistreerd: 25-12-05

Re: Nieuwe pony weigert galop en longeren op rechterhand

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-19 21:21

Les nemen voordat het echt fout gaat. Waarschijnlijk ben je gewoon niet duidelijk genoeg en neemt de pony een loopje met je. Als je pony nog niet braaf een rondje kan lopen dan heeft longeren met hulpteugels ook weinig nut. Beter leer je dan eerst om fatsoenlijk te longeren (en dan kom je er ook achter dat de zgn "longeerhulp" een onzin ding is die meer kwaad doet dan goed).


Rizette
Berichten: 4277
Geregistreerd: 11-06-09

Re: Nieuwe pony weigert galop en longeren op rechterhand

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-19 21:23

Er kan ook sprake zijn van een blessure of een lichamelijk probleem waardoor je pony staakt omdat je pony pijn of ongemak heeft.

Avalanche

Berichten: 15793
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Nieuwe pony weigert galop en longeren op rechterhand

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-19 23:47

Het kan scheefheid zijn, het kan ook gewoon aan de ruiter liggen die de hulpen niet correct geeft. Heel vaak is dat de oorzaak.
Longeren is een kunst apart, en veel meer dan een paard rondslingeren aan een touwtje. Je kunt een paard prima nageeflijk krijgen en over de rug met je lijn, en eventueel werken met een gogue. Ik ben geen fan van de longeerhulp. Het paard krijgt iedere keer dat hij een pas zet een ruk in de mond, dus echt nageeflijk wordt hij ook niet, hij wijkt voor druk, maar dat is echt iets anders dan de onderkaak tegen het bit leggen en contact zoeken.

They tried to bury me.
They didn't realise I was a seed.

Sinéad O'Connor 1966-2023

capopjekop

Berichten: 30612
Geregistreerd: 30-11-03

Re: Nieuwe pony weigert galop en longeren op rechterhand

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-19 05:14

Hoe oud is de pony en hoe beleerd is hij? Mijn pony had er onder het zadel een handje van om om te draaien als het moeilijk werd voor haar. Ze was nog erg groen en had nog niet veel bespiering. Na mate ik handiger werd en zij sterker hield dit op.

Ik zou zonder die longeerhulp proberen. Doet hij het dan ook? Als je graag wil trainen aan de lijn schakel dan hulp in. Laat iemand je een paar keer begeleiden bij de dubbele longe. Als je de handigheid hebt is dat een ideale manier om je paard vanaf de grond te trainen. Ik vind het doorgaans vriendelijker dan touwtjes die niet mee kunnen geven

Sennaa_xd
Berichten: 9
Geregistreerd: 01-08-18

Re: Nieuwe pony weigert galop en longeren op rechterhand

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-04-19 07:27

Bedankt voor al jullie reacties,

De meest gegeven tip is dat het slimmer is om te stoppen met de longeerhulp. De reden dat ik met de longeerhulp ben begonnen is omdat hij op de Rechterhand bij het longeren zijn hoofd omhoog gooit waardoor de longeerlijn over zijn hals komt. Vervolgens loopt hij de andere kant op, zodat ik geen grip meer heb.

Ik zal proberen een ervaren iemand de vragen op stal die kan helpen bij rijden. Dat is wel een goed idee denk ik, bedankt voor de tips.

:) Midnight :)

DatBenIkNou
Berichten: 4722
Geregistreerd: 27-01-07
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-19 07:30

pompadour schreef:
of de pony heeft een trauma op gelopen.



Want? Want een rare opmerking.

pompadour
Berichten: 1120
Geregistreerd: 10-06-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-19 07:51

DatBenIkNou schreef:
pompadour schreef:
of de pony heeft een trauma op gelopen.



Want? Want een rare opmerking.

Een verkeerde opmerking in de deze topic

Hommage

Berichten: 2767
Geregistreerd: 07-09-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-19 07:55

Sennaa_xd schreef:
Bedankt voor al jullie reacties,

De meest gegeven tip is dat het slimmer is om te stoppen met de longeerhulp. De reden dat ik met de longeerhulp ben begonnen is omdat hij op de Rechterhand bij het longeren zijn hoofd omhoog gooit waardoor de longeerlijn over zijn hals komt. Vervolgens loopt hij de andere kant op, zodat ik geen grip meer heb.

Ik zal proberen een ervaren iemand de vragen op stal die kan helpen bij rijden. Dat is wel een goed idee denk ik, bedankt voor de tips.


Hoe kan een longeerlijn die onder het hoofd bevestigd is over de hals komen? :o? Draait hij zich plots om dan? Hoe ervaren ben je zelf met longeren?

Wanneer ze echt heel scheef is dan kan het zijn dat ze daarom niet wil/kan aanspringen. Maar wanneer dit met proefrijden en longeren bij de vorige eigenaar wel ging, dan is het denk ik toch een uittestende pony (eventueel icm onkunde vd ruiter). Hoe het beschreven is in de openingspost lijkt het erop dat hij een loopje met je neemt.

Mousmous
Berichten: 1507
Geregistreerd: 02-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-19 08:01

Dat is helemaal geen rare opmerking, hij kan psychisch of fysiek een trauma opgelopen hebben. Fysiek kan al door zich te bezeren door bijvoorbeeld vastliggen in de stal, of onderuit gaan in de wei of met gek doen. Kan allemaal, er kan ook iets gebeurt zijn waardoor hij psychisch uit zijn doen is. Maar het kan ook gewoon een boefje zijn natuurlijk. Dat is uitvogelen.

Wat longeren betreft denk ik dat TS zeker al hulp nodig heeft, het klinkt erg onervaren.

Ik zou zeker ook geen longeerhulp gebruiken, waardeloze dingen vind ik het.

Veronica2
Berichten: 2647
Geregistreerd: 26-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-19 08:06

Sennaa_xd schreef:
Hallo,

Sinds 2 weken nu heb ik een E-Pony aangeschaft. Een Connemara van bijna 10 jaar genaamd Midnight. Toen ik voor het eerst op hem ging rijden was hij erg druk, maar dat kwam vooral omdat hij nog niet in de (binnen) bak was geweest. Daarna reed ik nog 2 keer en ging het goed, maar de 4e keer wilde ik ook een galopje proberen. (Dit had ik nog niet gedaan, alleen op zijn vorige stal.) Echter toen ik aan wilde galoperen ging hij stilstaan in het midden, om vervolgens rondjes te gaan draaien. Toen ik een tik gaf van het zweepje bokte hij en gooide hij me er vanaf. Ik snap niet waarom hij dit doet want galoperen bij zijn vorige stal was geen probleem. Er is niks veranderd qua zadel en hoofdstel. Wel heeft hij ander voer, maar ik ga er niet vanuit dat dit de reden is aangezien hij wel gewoon stapt en draaft (?). Is hij aan het uitproberen of denken jullie misschien dat het iets anders kan zijn? :(

Ook bij het longeren vertoont hij eigenwijs gedrag. De linkerhand is zijn goede kant, en dat doet hij allemaal prima. Stap, draf en galop gaat goed. Maar de rechterhand...
Ik longeer met een longeerhulp, en hoofdstel om, voor meer controle. Elke keer wanneer ik hem wil laten aandraven gaat dat 1 of 2 rondjes goed, en vervolgens als hij bij de hoek is (ik longeer in een bak) trekt hij enorm hard en galopeert hij vervolgens naar de uitgang of naar de andere kant van de bak..

Heeft iemand misschien tips, oplossingen? Of doe ik misschien wat verkeerd?

Groetjes Senna

Het goede nieuws is dat je pony dus wel kan galopperen, maar alleen richting de uitgang ;). Het klinkt een beetje als de pony een loopje met je neemt. Op zich verstandig om met hoofdstel en bijgezet te longeren, dat maakt het voor jou makkelijker om hem bij de les te houden. Vraag of iemand je kan helpen, of neem les in het longeren zodat je leert om op de signalen te letten en daar handiger op in te spelen. Galop hoort er gewoon bij en dat hoort de pony ook gewoon te doen. Misschien moet je toch iets beter opletten, want tussen draven en stilstaan op het midden zitten nogal wat stappen. Is er op stal iemand die je kan helpen? Weet je iets over zijn vorige leven?

Marriefloor
Berichten: 168
Geregistreerd: 23-01-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-19 08:10

Als mijn pony net uit stal komt en niet lekker los gereden is, dan heeft ze ook moeite met aangalopperen. Heeft ze al lekker op de wei gelopen en daar gekke sprongen gemaakt, is ze veel losser. Misschien maakt dat verschil?

juval

Berichten: 13089
Geregistreerd: 05-04-03
Woonplaats: Culemborg

Re: Nieuwe pony weigert galop en longeren op rechterhand

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-19 08:13

twee weken is nog erg kort, je pony is nog aan het wennen aan zijn nieuwe omgeving en aan jou.. net als jij nog moet wennen aan je pony. Het duurt best lang voor je een goede band met elkaar hebt. Geduld en vertrouwen dat het goed komt!
Is de pony door een dierenarts gekeurd toen je hem kocht?

Ik zou je zeker adviseren om les te nemen en hulp te vragen aan meer ervaren mensen bij jou op stal. Veel succes! Connemara is een superleuk ras!

In memoriam, Zoëy : [IM] Zoëy, onze gouden stippelpony

don't bite the hand that feeds you

Sennaa_xd
Berichten: 9
Geregistreerd: 01-08-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-04-19 08:19

Ilja_1997 schreef:
Sennaa_xd schreef:
Bedankt voor al jullie reacties,

De meest gegeven tip is dat het slimmer is om te stoppen met de longeerhulp. De reden dat ik met de longeerhulp ben begonnen is omdat hij op de Rechterhand bij het longeren zijn hoofd omhoog gooit waardoor de longeerlijn over zijn hals komt. Vervolgens loopt hij de andere kant op, zodat ik geen grip meer heb.

Ik zal proberen een ervaren iemand de vragen op stal die kan helpen bij rijden. Dat is wel een goed idee denk ik, bedankt voor de tips.


Hoe kan een longeerlijn die onder het hoofd bevestigd is over de hals komen? :o? Draait hij zich plots om dan? Hoe ervaren ben je zelf met longeren?

Wanneer ze echt heel scheef is dan kan het zijn dat ze daarom niet wil/kan aanspringen. Maar wanneer dit met proefrijden en longeren bij de vorige eigenaar wel ging, dan is het denk ik toch een uittestende pony (eventueel icm onkunde vd ruiter). Hoe het beschreven is in de openingspost lijkt het erop dat hij een loopje met je neemt.


Ja, hij draait zich plots om, om vervolgens naar de andere kant te galopperen..

:) Midnight :)

Hommage

Berichten: 2767
Geregistreerd: 07-09-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-19 08:31

Sennaa_xd schreef:
Ja, hij draait zich plots om, om vervolgens naar de andere kant te galopperen..


Ik zou vragen of iemand van stal hem voor je kan longeren en je mee kan helpen. Omdraaien kan je eigenlijk altijd voorkomen als je handig bent met longeren. Ik zou zelf niet teveel gaan aanrommelen...

BarbaLala

Berichten: 9605
Geregistreerd: 13-11-04
Woonplaats: Omgeving Arnhem

Re: Nieuwe pony weigert galop en longeren op rechterhand

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-19 08:34

Welkom in de testfase! :D

Angst voorkomt niet dat je sterft, het voorkomt dat je leeft.
Klets mee in het zelfstandige-stalling topic!
STOP AGENDA 2030!

MarliesV

Berichten: 15147
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Re: Nieuwe pony weigert galop en longeren op rechterhand

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-19 08:48

Is de pony gekeurd bij aankoop?

Het galopperen op de moeilijke kant, was je dat zelf op de andere stal of heb je dat alleen maar gehoord of gezien?

Pony klinkt erg scheef, waardoor het moeilijker is om aan te galopperen. Als hij omdraait aan de lijn en niet wil onder het zadel kan het naast uitproberen ook prima miscommunicatie en onervarenheid zijn.

Ga op zoek naar iemand die je kan helpen. NIet zomaar iemand van stal maar iemand die echt les kan geven en je er mee verder kan helpen.
Je paard moet rechtgericht, op 2 teugels de baan door. Dat vergt rijtechnisch en vanaf de grond wat ervaring om op te bouwen en aan te leren.
Is een mooie fase maar je kan ook veel fout doen, vandaar dat goede hulp essentieel is.

Life is short....SMILE while you still have teeth!

Babootje

Berichten: 26012
Geregistreerd: 25-06-05

Re: Nieuwe pony weigert galop en longeren op rechterhand

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-19 08:57

Mijn vraag ook. Heb je de pony laten keuren?

Sennaa_xd
Berichten: 9
Geregistreerd: 01-08-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-04-19 09:02

Babootje schreef:
Mijn vraag ook. Heb je de pony laten keuren?


Ja hij is klinisch goedgekeurd

:) Midnight :)

DiantaM
Berichten: 11270
Geregistreerd: 10-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-19 09:04

BarbaLala schreef:
Welkom in de testfase! :D

toch knap dat mensen dit vanuit een topic kunnen beoordelen. Overigens gaat dit in real life ook nog geregeld mis. Hoe vaak ik iemand wel niet heb horen roepen: hij is je gewoon aan het uitproberen! En op een later moment bleek dat er lichamelijk iets aan de hand was.
Elk paard heeft een voorkeur voor een bepaalde kant, net zoals ieder mens links of rechtshandig is. Dit houdt in dat als het paard de keuze heeft, hij altijd op zijn fijne kant zal lopen. Als je niet handig bent, kan dit mis gaan en zal het paard hierin niet gecorrigeerd worden.

Maar... heel vaak is het paard flink scheef. En dan zal het paard bijna niet op de ene kant kúnnen galopperen.

Kortom: je hebt hulp nodig

Babootje

Berichten: 26012
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-19 09:20

Sennaa_xd schreef:
Babootje schreef:
Mijn vraag ook. Heb je de pony laten keuren?


Ja hij is klinisch goedgekeurd


Dat zegt helaas niet altijd zoveel. Hoe lang is dat geleden?


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 bezoekers