Kritiek op stunt in Efteling-show Raveleijn

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

 
 
Qimm

Berichten: 15155
Geregistreerd: 04-08-05
Woonplaats: 't oost'n

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-19 16:00

rien10 schreef:
Qimm schreef:
Überhaupt dieren gebruiken voor entertainment vind ik nog wel een discussie, maar buiten díe discussie om zie ik er geen zieligheidsfactor aan

Rijden, mennen, show's, western, dressuur, springen, voltige.... wat is het verschil?
Dan moet je daar ook maar mee stoppen.



Hoi rien, wil je misschien even teruglezen in het topic.

:wave: Volg je mee? -->instagram the_real_qimm


rien10
Berichten: 14620
Geregistreerd: 01-06-10

Re: Kritiek op stunt in Efteling-show Raveleijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-19 16:03

Yep, gedaan. Duidelijk, thanks :)

Veraaaaah

Berichten: 2333
Geregistreerd: 05-07-15
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-19 16:04

Ik weet zeker dat de Efteling goed heeft nagedacht over deze stunts. Lijkt me niet dat het paard elke keer z’n kont verbrand. Iets met brandwerende materie? Paard ziet er niet onrustig of gestressed uit.

Ik snap dat er een grens is aan vermaak voor de mens. Maar ga er van uit dat de paarden gewoon goed verzorgd worden en goed getraind zijn. Ik zie hier dus niet zo’n probleem in. Dan kunnen we alle ‘circuspaarden’ politiepaarden en alle paardensporten wel verbieden. Het is tenslotte allemaal voor ons eigen entertainment.

Nuelle nieuwe hoofdstuk in mijn leven!
Glamour Girl je hebt me zoveel gegeven, ik ga je missen 20-01-2021
Rinda, you're a star in heaven 7-6-2017

Kelly_ann

Berichten: 5153
Geregistreerd: 11-10-02
Woonplaats: Op 't durp

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-19 16:22

cursebreaker schreef:
Regels die dan in NL gewoon niet aanwezig zijn. Dit laat imo dan wel weer zien dat ze dus gewoon serieus nadenken over hun paarden en hun welzijn. Ze hadden net zo goed kunnen zeggen: hier is geen wet, dus we doen lekker wat we willen.


Aan de andere kant, moet er op alles waar gezond verstand en ervaringskunde van toepassing is een wet of regel komen?
In de stuntwereld gebeuren tig 'potentieel' gevaarlijke dingen. Daar zijn heus handleidingen voor. Maar om dat nu in een wetboek te gaan vatten.....

The search for wisdom is a great challenge; to act on wisdom is an even greater challenge.....

cursebreaker

Berichten: 11398
Geregistreerd: 10-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-19 16:29

Kelly_ann schreef:
cursebreaker schreef:
Regels die dan in NL gewoon niet aanwezig zijn. Dit laat imo dan wel weer zien dat ze dus gewoon serieus nadenken over hun paarden en hun welzijn. Ze hadden net zo goed kunnen zeggen: hier is geen wet, dus we doen lekker wat we willen.


Aan de andere kant, moet er op alles waar gezond verstand en ervaringskunde van toepassing is een wet of regel komen?
In de stuntwereld gebeuren tig 'potentieel' gevaarlijke dingen. Daar zijn heus handleidingen voor. Maar om dat nu in een wetboek te gaan vatten.....


Daar heb je zeker een punt. Maar van de andere kant... Als er wel sprake is van dierenmishandeling, kan er niemand hier in NL op ingrijpen omdat ze wettelijk gezien gewoon geen poot hebben om op te staan. Hier loopt de (dieren)politie dus bv. ook zo vaak op vast en dan vallen de mensen de (dieren)politie af en schelden ze dat er niks gedaan wordt. Maar er is zoveel niet, of maar half en niet goed uitgewerkt, opgenomen in het wetboek dat er wel grote gaten vallen en dat is wel heel erg jammer op het moment dat je goede regels wel kunt gebruiken.

Be your own kind of Beautiful
♡ Volg Arya's hondenleven via instagram! ♡
>>http://instagram.com/aryatheogsd<<

Mars

Berichten: 33257
Geregistreerd: 15-03-05
Woonplaats: Vld

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-19 16:43

LBLGypsyCobs schreef:
Ze zullen het heus wel zo uitgedacht hebben dat het paard er geen schade door oploopt.

Maar ik vraag me af of het echt nodig is.
En wat als ze mensen op ideeën brengen om bij een willekeurig paard op de wei de deken in de hens te zetten?


Echt? :=
Mag toch hopen dat de gemiddelde bezoeker meer dan anderhalve cel in zijn dop heeft zitten.

In het verleden gebeurd niets (meer)
In de toekomst gebeurd (nog) niets
Er is alleen maar nu

_Reneee

Berichten: 5787
Geregistreerd: 24-09-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-19 16:46

Die hele show is zielig. Die dieren hebben echt geen lollig leventje daar.

stoffel
Berichten: 919
Geregistreerd: 09-01-09

Re: Kritiek op stunt in Efteling-show Raveleijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-19 16:54

Dat dit hele gezeur en de hele PvdD weer een enorme bult belastingcenten kost dat is pas zielig, ga eens echt aan het werk!


rider

Berichten: 2010
Geregistreerd: 05-07-03
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-19 16:55

Wij doen een dergelijke stunt ook in onze shows. De meeste paarden vinden vuur helemaal niet zo'n issue en ondervinden van een dergelijke stunt echt geen stress. Je moet ze natuurlijk wel goed trainen.

Bij ons is het overigens de ruiter die het brandende kleed draagt i.p.v het paard, wij vinden dat zelf net wat veiliger in geval van nood. De paarden dragen speciale brandwerende dekens en lopen echt geen gevaar. Ik neem aan dat Efteling ook dergelijke voorzorgsmaatregelen treft.

SavannahNx

Berichten: 5826
Geregistreerd: 07-02-13

Re: Kritiek op stunt in Efteling-show Raveleijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-19 16:57

Paard blijft er nog aardig rustig onder, ik denk dat de muziek zelfs meer indruk maakt :+

• Sjaan ‘ vermist sinds februari 2013
• Quinto
• Be a warrior not a worrier

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110635
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-19 17:55

_Reneee schreef:
Die hele show is zielig. Die dieren hebben echt geen lollig leventje daar.


Ik ben benieuwd naar meer onderbouwing?
Als je zulke uitspraken doet moet je dat ook kunnen onderbouwen.

"Alles van waarde is weerloos" ~Lucebert

Clasical

Berichten: 1584
Geregistreerd: 25-09-14
Woonplaats: Arnemuiden

Re: Kritiek op stunt in Efteling-show Raveleijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-19 18:25

Zielig?
Het gemiddelde sportpaard en het gemiddelde manegepaard hebben het naar mijn mening vele malen zwaarder.

Liezel1
Berichten: 14964
Geregistreerd: 20-10-04

Re: Kritiek op stunt in Efteling-show Raveleijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-19 18:49

Hebben de zeikerds eigenlijk wel in de gaten met wie ze te maken hebben?
Deze crew (puy du fou) zijn geen hopeloze penny's ofzo......

Een mening is net als een kont.... Iedereen heeft er een.... De één wat duidelijker aanwezig dan de ander, maar toch....

artosje
Berichten: 118
Geregistreerd: 25-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-19 19:01

ik denk dat de paarden goed getraind zijn anders kunnen ze die show niet aan . Er wordt gewoon gewerkt met dieren , denk dat er zeer zorgvuldig mee omgegaan moet worden

LukieBradley

Berichten: 6558
Geregistreerd: 08-11-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-19 19:04

Paarden geen lollig leventje? Ze worden buiten de Efteling shows om hartstikke goed verzorgd en getraind ;)

Ja er zal eens iets te zien zijn wat idd zielig zal zijn maar zodra een paard niet meer geschikt is voor de show of het überhaupt niet blijkt te zijn rouleren ze gewoon door en worden ze netjes (particulier) verkocht, gaan terug naar Frankrijk oid en komen er nieuwe paarden voor.
Hun beleid is echt wel goed hoor.

Deze stunt word al zo lang gedaan... ook echt niet ieder paard kunnen ze ervoor gebruiken ;)

Lukie* <3 15-06-2011 / 01-02-2013 Ik mis je kleine man..
Heino* mijn allerliefste kleine leermeester. 01-01-1995 / 13-07-2016. Mijn kleine koning ruim 3 jaar lang :)

Anna79

Berichten: 3376
Geregistreerd: 30-11-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-19 19:35

Liesje1611 schreef:
Anna79 schreef:
Ik vind een politiepaard hiervoor trainen iets heel anders, die heeft een belangrijke functie. Dit is puur voor vermaak en wat mij betreft dan ook niet nodig, verzin iets anders denk ik dan...


En het paard weet natuurlijk of hij op deze manier getraind wordt voor de politie of een show, right? Precies. Je haalt er menselijke emotie bij die niets met paardenwelzijn te maken heeft.


Nee natuurlijk weet dat paard dat niet. Ik bedoel hiermee te zeggen dat een politiepaard algemeen nut heeft voor de bevolking en daarmee een belangrijke functie. Dat het paard dan af en toe ongemak ervaart ten bate van de veiligheid van de bevolking vind ik aanvaardbaar. Dat een paard voor volksvermaak een brandende deken moet dragen daar zie ik het nut niet van in, dus dan denk ik, verzin iets anders. Maar de algemene toon in dit topic geeft wel aan dat de mens vindt dat er veel kan met een paard, bijvoorbeeld op wedstrijden waar ik ook niet blij van word. Ik ben dan ook na 30 jaar fanatiek (wedstrijd) rijden, gestopt, deels vanwege dierenwelzijn en ik vind het belangrijk dat deze discussie gevoerd wordt. Ik weet uit eigen ervaring dat als je lang 'in de paarden zit' je bepaalde dingen normaal gaat vinden. Nu ik gestopt ben ga ik steeds meer dingen verschrikkelijk vinden en vind ik het vreselijk dat ik daaraan mee heb gedaan. Vandaar mijn waarschijnlijk iets andere kijk op dit onderwerp.

Chubby

Berichten: 14090
Geregistreerd: 17-06-03
Woonplaats: Roosendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-19 19:38

_Reneee schreef:
Die hele show is zielig. Die dieren hebben echt geen lollig leventje daar.


Hoe hun leventje buiten de shows is, weet ik niet. Ik vraag me af hoeveel paarden ze hebben voor deze dagelijkse shows. Het vuur hebben ze mijns inziens geen last van, maar echt heel vriendelijk kan ik de act niet noemen.

De paarden worden in een hoek goed opgefokt met sporen, omgetrokken, in galop een kort stuk langs het publiek met een acrobaat op de rug en dan in de hoek weer op de rem getrokken. Mwoah. Áls ik zou willen protesteren was het daarover, niet over dat stukje met beveiligd vuur.


Mama van Floris sinds 27 augustus 2011, Hidde 30 september 2013 en Karlijn 7 augustus 2019

xxCYNNxx

Berichten: 5661
Geregistreerd: 06-07-11
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-19 23:10

_Reneee schreef:
Die hele show is zielig. Die dieren hebben echt geen lollig leventje daar.



hmmm is dat zo? Jaren terug hadden ze in Slagharen een westernshow (geen idee of ze die nog hebben, want al jaren niet meer geweest). Die paarden deden 2 shows op een dag. Buiten die shows om stonden ze in de paddock met hooi en water en na de 2de show s'middags gingen ze allemaal het gras op tot de volgende ochtend. Die paddocks hadden ook nog eens een scherm over de paddock heen, zodat de paarden lekker in de schaduw stonden met warm weer
Mijn ouders hadden een huisje gehuurd voor een week en was een paar dagen mee, dus kon precies zien hoe die dieren er de hele dag bijstonden en s'avonds. Die dieren hadden echt geen slecht leven, menig manegepaard zou met alle liefde ruilen.
De ruiters in die show gaven ook duidelijk om hun paarden en waren alles behalve ruw met hun paarden.

Goed, dat is een ander pretpark, maar toch....beetje voorbarig om aan de hand van die show te concluderen dat die paarden geen leuk leven hebben

A life without passion is like dancing to no music
Paulina - Ixion x Bravour jun 1997 - 7 nov 2016
TROY 26-4-1998- 10-8-2011 mn trouwe meissie RIP
Goliath - Gracio ( Gzhat x Ixion) x Casanova Boy endurance klasse 1 + 2.....41 goedgekeurde km's

Svadilfari1

Berichten: 698
Geregistreerd: 28-07-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-19 23:20

Uit ervaring; het blijft bijzonder hoe er op zulke dingen dan ineens commentaar plaatsvind terwijl ernstige klachten mbt dieren in nood of dubieuze andere dierenzaken men dan zich wat afhoud en wel vol gaat voor dit soort zaken. Bijzonder. En dat stoort mij . Zelf zie ik hier dus niet het probleem van of het functioneel is of niet , het dier krijgt training als de politie paarden zoals is benoemd. Ze krijgen verzorging.

Das Glück der Erde, liegt auf dem Rücken der Pferde!

Liebeskind

Berichten: 2213
Geregistreerd: 06-10-16
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-19 02:20

Qimm schreef:
Überhaupt dieren gebruiken voor entertainment vind ik nog wel een discussie, maar buiten díe discussie om zie ik er geen zieligheidsfactor aan


Dat doet toch bijna iedereen hier op het forum? Of is paardrijden geen entertainment?

De cursus ‘Omgaan met teleurstellingen’ gaat wederom niet door.

Qimm

Berichten: 15155
Geregistreerd: 04-08-05
Woonplaats: 't oost'n

Re: Kritiek op stunt in Efteling-show Raveleijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-19 07:48

Laatste 6 woorden

:wave: Volg je mee? -->instagram the_real_qimm

sevke

Berichten: 5274
Geregistreerd: 04-07-05
Woonplaats: Belgie

Re: Kritiek op stunt in Efteling-show Raveleijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-19 08:49

:roll: Er moeten toch weinig problemen zijn in de wereld, denk ik zo. Dat men zich daar zo druk over maakt. Heb een dergelijke stunt al tig keren gezien, en is voor het paard niet enger of gevaarlijker dan bv een parcours springen.
Dat is het gevaar van de sciale media. Een hele hoop éénhersencelligen gaan wat brullen en je hebt de poppen aan het dansen en voor je t weet staat de hele paardensport in vraag.

Born to slide, forced to work

Femke_Tweety

Berichten: 11974
Geregistreerd: 02-04-10
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-19 08:52

Qimm schreef:
Laatste 6 woorden



Goed lezen is moeilijk geloof ik.
Zie er al een aantal die jouw post verkeerd interpreteren.

Ben het met je eens overigens.

Qimm

Berichten: 15155
Geregistreerd: 04-08-05
Woonplaats: 't oost'n

Re: Kritiek op stunt in Efteling-show Raveleijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-19 08:54

Niet verder lezen zodra je iets leest waar je het misschien niet mee eens bent zonder te begrijpen wat er gezegd wordt.

:wave: Volg je mee? -->instagram the_real_qimm

Nies_
Berichten: 18300
Geregistreerd: 25-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-19 08:57

Juist als ik een heel klein beetje begrip voor de PvdD begin te krijgen komen ze met dit.. Ga eens wat nuttigs doen! Zoveel daadwerkelijk dierenleed en dan zitten zeiken om een paard wat een stuk loopt met een deken op de rug. Paard wordt er vast niet voor getraind om het niet eng te vinden.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: 98xsophiex98, AhrefsBot, AVdB96, b000tje, ChanelR, criollo_yess, egnie, Elitedeux, friezenfan2, frutsel05, Imhrien, jugito, Keizerinnnn, lideli, lrm, Moossie90, MyWishMax, Paardennamen, petraaken, quni, Tazzey en 67 bezoekers