Hoe in 3 weken tijd je paard terug in conditie krijgen???

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Lieke

Berichten: 11351
Geregistreerd: 18-02-01
Woonplaats: Haarlem

Re: Hoe in 3 weken tijd je paard terug in conditie krijgen???

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-19 20:13

Als hij in die zeven weken gewoon heeft buiten gelopen en daarvoor goed in conditie was, moet het wel goedkomen hoor.

Ik zou zelf ongeveer een half uurtje per keer gaan trainen, alleen de basis bevestigen, geen rare dingen doen. Denk zo 4x per week training en dan 1x lekker buitenritje maken.
Probeer goed aan te voelen wat je paardje aankan. Voldoende rust geven na een training, maar wel in beweging houden.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Hoe in 3 weken tijd je paard terug in conditie krijgen???

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-19 00:18

TS, je geeft geen antwoord op hoeveel beweging hij heeft gehad elke dag qua buiten staan? Dat is gewoon bepalend voor de basis conditie....

Nu alleen conditie opbouwen en goede tip hier werd ook gegeven om hem dan niet leeg te rijden voor het starten.

Hutcherson

Berichten: 7346
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-19 00:29

Ga gewoon lekker de training oppakken en doe mee met de selectie. Verwacht niks dan kan het alleen maar meevallen.
Waarom heeft een paard een goede conditie nodig voor 4 minuten een proefje?

Trektocht, crossparcours en endurance DAT vergt conditie.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-19 00:39

Hutcherson schreef:
Ga gewoon lekker de training oppakken en doe mee met de selectie. Verwacht niks dan kan het alleen maar meevallen.
Waarom heeft een paard een goede conditie nodig voor 4 minuten een proefje?

Trektocht, crossparcours en endurance DAT vergt conditie.


Als dit beestje wat ouder is zoals ze zegt en hele winter ( veel ) binnen heeft gestaan zal het conditie en bespiering missen.
Het is ''maar'' L1, maar evengoed zie ik mensen dan behoorlijk; geen gelul, trek hem in de krul manieren gebruiken en dat zou unfair zijn.

Heeft het beestje gewoon lekker buiten gelopen en rij je hem de komende weken netjes, kan je op zo een wedstrijd heel leuk meedoen.

simongek

Berichten: 5338
Geregistreerd: 18-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-19 06:29

Hutcherson schreef:
Ga gewoon lekker de training oppakken en doe mee met de selectie. Verwacht niks dan kan het alleen maar meevallen.
Waarom heeft een paard een goede conditie nodig voor 4 minuten een proefje?

Trektocht, crossparcours en endurance DAT vergt conditie.



Ik zie wel veel mensen erg lang inrijden en dan heeft hij dus wel conditie nodig.

Vaak moet er een 2e proef gereden worden en als die 15 erna is dan zit je er zo een tijdje op.

Lusitana

Berichten: 22434
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-19 11:02

Hutcherson schreef:
Ga gewoon lekker de training oppakken en doe mee met de selectie. Verwacht niks dan kan het alleen maar meevallen.
Waarom heeft een paard een goede conditie nodig voor 4 minuten een proefje?

Trektocht, crossparcours en endurance DAT vergt conditie.

Elk paard heeft conditie nodig als je wat dan ook gaat vragen, al is het maar erg basic. Een ruiter dragen vergt al kracht en evenwicht houden.
Niet voor niets wordt er steeds gevraagd hoe de pony zijn tijd heeft doorgebracht, want conditie kan achteruit hollen als je het hebt over een stalpaard dat een half uurtje per dag gelongeerd wordt bv, of een beetje staat te miezeren in een paddockje.

Een pony gaat er echt niet dood van als hij geen goede conditie heeft, en wat moet doen, maar hij kan wel enorm zweten, hijgen, en verzuren. En als hij verzuurt, zet hij echt geen stap meer.

Als er goede conditie is, doet hij het werk met meer gemak en plezier en dat vind je ook terug in je punten.

Het gaat niet om een uithoudingsvermogen van hier tot Tokio, maar om algehele conditie.
Conditie is de hele toestand van het lichaam: kracht, uithoudingsvermogen, snelheid, lenigheid (soepelheid) en coördinatie van de spieren.

Je mag toch wel verwachten dat een paard op z´n minst fit/in goede conditie is is als je er mee de ring in gaat.

Als het dier op het land heeft lopen dollen, dan is er niets aan de hand, dan werk je even de knopjes door en is hij startklaar, maar als er conditie verloren is gegaan, dan moet dat echt weer eerst opgebouwd.

beatje
Berichten: 5970
Geregistreerd: 05-02-12

Re: Hoe in 3 weken tijd je paard terug in conditie krijgen???

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-19 15:31

Ik neem aan dat zo'n pony niet 7 weken stil op een stalletje heeft gestaan,maar gewoon overdag buiten of wie weet wel 24/7 buiten dan is een proef van 5 minuten met mischien 20 minuten van te voren warm lopen toch niks?
Ik vind het ook idd wat anders of je een trektocht aanvangt of zelfs een flinke buitenrit van een paar uur.

Lusitana

Berichten: 22434
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Re: Hoe in 3 weken tijd je paard terug in conditie krijgen???

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-19 10:05

Er wordt letterlijk gevraagd hoe weer in conditie te brengen, dus we kunnen er van uit gaan dat die conditie niet meer is wat het was, en gewoon antwoord geven op die vraag, ipv aankomen met posts over dat het niet nodig is. Dat bepaalt de topicstarter. Die is de eigenaar en wij hebben het dier niet eens gezien, weten ook niks over de conditie nu.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-19 11:51

beatje schreef:
Ik neem aan dat zo'n pony niet 7 weken stil op een stalletje heeft gestaan,maar gewoon overdag buiten of wie weet wel 24/7 buiten dan is een proef van 5 minuten met mischien 20 minuten van te voren warm lopen toch niks?
Ik vind het ook idd wat anders of je een trektocht aanvangt of zelfs een flinke buitenrit van een paar uur.


Helaas is het nog steeds zo dat heel veel paarden en pony's dagelijks op stal staan, zeker in de winter. Zeker als een eigenaar weken niet naar een pony toe kan/gaat, kan ene pony er misschien wel weken niet tot amper uit zijn geweest.

Zeker bij een oudere pony is dat echt funest.

En dan nog.......Mijn oudste is 26, loopt 24/7 buiten, maar heeft ook nog opwarmtijd nodig als we willen rijden. ( ook al denkt zij zelf van niet )

TS gaat niet op de vraag in, dus dat zegt vaak ook al genoeg.

Een basis conditie en gezond paard krijg je door vrij rondlopen met andere paarden. Trainen is een hele andere vorm van bewegen en moet naast het vrije bewegen gebeuren.

Lollypop1
Berichten: 9
Geregistreerd: 16-02-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-19 13:00

superpony schreef:
Hutcherson schreef:
Ga gewoon lekker de training oppakken en doe mee met de selectie. Verwacht niks dan kan het alleen maar meevallen.
Waarom heeft een paard een goede conditie nodig voor 4 minuten een proefje?

Trektocht, crossparcours en endurance DAT vergt conditie.


Als dit beestje wat ouder is zoals ze zegt en hele winter ( veel ) binnen heeft gestaan zal het conditie en bespiering missen.
Het is ''maar'' L1, maar evengoed zie ik mensen dan behoorlijk; geen gelul, trek hem in de krul manieren gebruiken en dat zou unfair zijn.

Heeft het beestje gewoon lekker buiten gelopen en rij je hem de komende weken netjes, kan je op zo een wedstrijd heel leuk meedoen.



Hij staat dagelijks zo'n 10 uur buiten en daarnaast rijd ik hem meestal ong. 45 min. waarvan ik 10 min instap en 10 min. uitstap maar nu ben ik terug aan het opbouwen door iedere keer 5min langer te rijden en ondertussen zitten we al aan 35 min. rijden met 20 min. in- en uitstappen dus eigenlijk 'trainen' we maar 15 min.