[VOLG]Nu bijna een week lang koliek

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
oji

Berichten: 4242
Geregistreerd: 29-07-09

Re: [VOLG]Nu bijna een week lang koliek

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-19 15:54

Zat dat slangetje er al of hebben ze dat gisteren in Utrecht gedaan als een soort drain in de fistel?

mirjamalvaro

Berichten: 14648
Geregistreerd: 19-08-04

Re: [VOLG]Nu bijna een week lang koliek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-19 16:07

Dat doen wij om fistel te spoelen. :D

oji

Berichten: 4242
Geregistreerd: 29-07-09

Re: [VOLG]Nu bijna een week lang koliek

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-19 16:09

Ah, okay. Ik kon me niet herinneren het eerder gezien te hebben.

Vleddertje1
Berichten: 984
Geregistreerd: 10-06-16

Re: [VOLG]Nu bijna een week lang koliek

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-19 16:18

Misschien niet goed gedacht hoor...maar door fistel telkens in te gaan met drain en door het spoelen blijft deze juist toch open? Is het niet mogelijk om deze met rust te laten ( evt eerst spoelen met antibiotica) zodat deze dicht kan groeien?

mirjamalvaro

Berichten: 14648
Geregistreerd: 19-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-19 16:34

Vleddertje1 schreef:
Misschien niet goed gedacht hoor...maar door fistel telkens in te gaan met drain en door het spoelen blijft deze juist toch open? Is het niet mogelijk om deze met rust te laten ( evt eerst spoelen met antibiotica) zodat deze dicht kan groeien?

Nee helaas gaat het dan van onderen dicht zitten. Loopt er van boven nog alles in en krijg je oedeem plekken, vervolgens weer ontstekingen.
We hebben keer geprobeerd dag niet te spoelen, maar was gelijk mis. Dus we spoelen nu braaf 2x per dag.

We zijn wel aan het kijken hoe we fistel kunnen inkorten. Dat iig het laatste gedeelte kan gaan dichtgroeien. :)

Berdien

Berichten: 64503
Geregistreerd: 19-09-04
Woonplaats: Groningen

Re: [VOLG]Nu bijna een week lang koliek

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-19 17:06

Poeh, ze maken het er niet makkelijker op voor je zo. Een blije, fitte Kyara maar die dus wel 2x per dag nog behandeld moet worden voor haar fistel. Is een operatie de enige optie of zou een meer poliklinische behandeling ook een optie zijn?

pipo

Berichten: 8225
Geregistreerd: 25-03-11

Re: [VOLG]Nu bijna een week lang koliek

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-19 17:20

Moet je s kijken of je daaraan kan komen... er bestaat een pasta om ( bij mensen) de stoma af te dichten/ op te vullen. Misschien kan je dat gebruiken om de opening van de fistel en bv de losgelaten deel van het stoma op te vullen zodat er geen poep inloopt. Let wel op dat je pasta moet hebben zonder alcohol. Ook heb je ringen om datzelfde te doen, maar die blijven niet zitten lijkt me. Misschien is dat een idee.

Evelienepien

Berichten: 3304
Geregistreerd: 18-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-19 17:52

@pipo: de ringen bij een mensenstoma zijn er om het opvangzakje aan te bevestigen en de pasta (lijm) is er om ervoor te zorgen dat er geen lekkage tussen de ring en mensenhuid (opening) zit.
Of er moet nog andere dichtingspasta zijn ?
maar zou dus echt niet zoiets gebruiken op een behaarde huid of om af te dichten..

mirjamalvaro

Berichten: 14648
Geregistreerd: 19-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-19 17:53

pipo schreef:
Moet je s kijken of je daaraan kan komen... er bestaat een pasta om ( bij mensen) de stoma af te dichten/ op te vullen. Misschien kan je dat gebruiken om de opening van de fistel en bv de losgelaten deel van het stoma op te vullen zodat er geen poep inloopt. Let wel op dat je pasta moet hebben zonder alcohol. Ook heb je ringen om datzelfde te doen, maar die blijven niet zitten lijkt me. Misschien is dat een idee.


Dat lijkt goed idee. Gelijk even gekeken en proefverpakking aangevraagd. *\o/*
(Dichtingspasta dan, niet de ringen :P )

VanHuisUit

Berichten: 6676
Geregistreerd: 06-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-19 18:08

Fistel is in feite een 'nooduitgang' voor allerlei ongerief en dat mag absoluut niet in de buikholte terecht komen dus een 'mooie' maar wat onhandige oplossing van het lijf om de boel te regelen.
Wat er gezegd wordt en ik ook al zei ook in humane geneeskunde is een fistel niet iets wat zomaar ff weggehaald kan worden in veel gevallen dwz er is vaak een traject voor nodig met spoelen, operatie, nazorg en dan vaak nog een keer voor ze echt weg is.
Fijn dat je weet hoe die loopt +:)+
Mooi dat de drain geplaatst is en vergis ik me of ziet de uitgang er stukken rustiger uit dan paar dagen terug?

Je doet het echt heel netjes hoor met je info over Utrecht etc, petje af. Ook dat je dat vol kunt houden.
Sorry dacht dat een permanent stoma experimenteel was, vergist Y;(

mirjamalvaro

Berichten: 14648
Geregistreerd: 19-08-04

Re: [VOLG]Nu bijna een week lang koliek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-19 18:24

Gaatje bij de buik bedoel je, wisselend. Vandaag kwam er weer meer troep uit.
En klopt, fistels zijn erg lastig te behandelen. Daarom ook gehoopt op hulp Utrecht. Maar we komen er wel. :)

kimmie1

Berichten: 2342
Geregistreerd: 24-02-04

Re: [VOLG]Nu bijna een week lang koliek

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-19 18:31

Schoot me ineens te binnen dat je zoiets hebt als fistelpotten, iets wat een ouderwets middels is maar misschien toch de moeite van het bekijken waard, er is o.a dit topic op Bokt ook over geopend: [MD] fistelpot . Misschien kun je er wat mee....

mirjamalvaro

Berichten: 14648
Geregistreerd: 19-08-04

Re: [VOLG]Nu bijna een week lang koliek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-19 18:40

Oh ook eens opzoeken. :D

kimmie1

Berichten: 2342
Geregistreerd: 24-02-04

Re: [VOLG]Nu bijna een week lang koliek

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-19 20:02


pipo

Berichten: 8225
Geregistreerd: 25-03-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-19 21:47

mirjamalvaro schreef:
Dat lijkt goed idee. Gelijk even gekeken en proefverpakking aangevraagd. *\o/*
(Dichtingspasta dan, niet de ringen :P )


Echt heel goed opletten dat er geen!!!!! Alcohol inzit anders springt paardlief door t dak!! Het aanbrengen is een dingetje maar dat is honingzalf op een natte wond ook dus gaat je lukken.

Ben je naam kwijt die het niet zou proberen... het is niet op behaarde huid, het is om te voorkomen dat de stront of vocht daarvan in het fistel en onder de niet gehechte huid komt. Proberen kan geen kwaad. Of t echt werkt kan alleen de praktijk uitwijzen.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: [VOLG]Nu bijna een week lang koliek

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-19 21:57

Ik kreeg een fistelzakje, dus liep een tijd met 2 zakjes, een stom zakje en fistelzakje. Is uiteindelijk verdwenen, maar wel een litteken. Fistel was ontstaan bij de drain onder de stoma waar ontlasting in was gelopen, omdat ze na mn operatie niet kwamen helpen bij een lekkage en ik had nog een ruggeprik.

Jet

Berichten: 11981
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-19 22:50

Fistelpot heb ik ook aan zitten denken, de berichten voer de werking daarvan zijn erg wisselend en het schijnt enorm smerig te zijn qua smaak. dus ik durf niet te zeggen of je dat bij haar naar binnen krijgt. Je moet het best heel lang geven dan...

Ik vraag me af of lasertherapie in deze nog iets zou kunnen doen, om de fistel vanaf/bij het stoma dicht te krijgen. Geen idee of die lasers zo "klein" te krijgen zijn dat alleen die fistel en het open gedeelte bij het stoma daarmee dicht te krijgen zijn zonder het stoma zelf met de behandeling te "raken".

fransje23

Berichten: 15341
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-19 08:13

Echt flut dat jullie verwachtingen en die van Utrecht zo uit elkaar liggen. Heb je oorspronkelijke tekst niet gelezen dus weet alleen je "edit-tekst".

Nu even pas op de plaats en bedenken hoe en waar de fistel moet worden aangepakt.

Gelukkig doet Kyara het gewoon top! Kijk die buikkwond eens snel genezen! *\o/*


Jet schreef:
Ik vraag me af of lasertherapie in deze nog iets zou kunnen doen, om de fistel vanaf/bij het stoma dicht te krijgen. Geen idee of die lasers zo "klein" te krijgen zijn dat alleen die fistel en het open gedeelte bij het stoma daarmee dicht te krijgen zijn zonder het stoma zelf met de behandeling te "raken".


Voor het stukje aanhechting zou lasertherapie wel een optie kunnen zijn. De fistel moet aan de buitenkant open blijven om de troep af te voeren, dan is de lasertherapie niet handig.

Volgens mij zit Bokke Janderegelaar in "de lasertherapie" misschien kun je met hem de mogelijkheden overleggen?

Jet

Berichten: 11981
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-19 08:21

Fransje, voor zover ik het begrijp begint die fistel vlakbij de stoma-uitgang. Ik bedoel dus ook vanaf die kant dicht "laseren" zeg maar, niet vanaf de kant waar hij bij de buik eindigt. Ik denk dat de kans wel bestaat dat als je het stoma goed dicht weet te krijgen, de fistel daar aan die kant ook gelijk dicht raakt.

Hannanas
Berichten: 13008
Geregistreerd: 21-01-06
Woonplaats: Gelderland

Re: [VOLG]Nu bijna een week lang koliek

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-19 08:50

Je lasert natuurlijk niet dicht als in lassen :D , laser stimuleert oa de doorbloeding en stimuleert oa energie in de cel -> genezing. Denk dat het erg interessant kan zijn om laser op stoma en buikwond te gebruiken.

fransje23

Berichten: 15341
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-19 08:55

Ik heb bij mijn vorige paard een peesblessures behandeld met laser met goede resultaten. :j Weet dus ook dacht het de genezing kan bevorderen!
Ik had alleen even niet bedacht dat de fistel begint bij dat stukje waar de hechtingen zijn los gegaan.

mirjamalvaro

Berichten: 14648
Geregistreerd: 19-08-04

Re: [VOLG]Nu bijna een week lang koliek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-19 09:31

Denk niet dat de laser erbij kan komen. Het gaatje ligt echt onder de darm die erg moeilijk weg te houden is. ^)

Joscaa

Berichten: 14493
Geregistreerd: 16-05-05

Re: [VOLG]Nu bijna een week lang koliek

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-19 10:00

Ik heb op mn werk aardig wat 'afgelasert' :') maar kan niet zeggen dat ik er echt positief over ben.

mirjamalvaro

Berichten: 14648
Geregistreerd: 19-08-04

Re: [VOLG]Nu bijna een week lang koliek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-19 14:00

Afbeelding
Afbeelding

Dame is echt giga aan het verharen. :=

Letizia

Berichten: 12147
Geregistreerd: 24-04-02

Re: [VOLG]Nu bijna een week lang koliek

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-19 14:18

Ze komt wel lekker aan he :D En glimmen als een spiegel, fijn! :)