Eetwaar voor paardjes

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
ukie

Berichten: 934
Geregistreerd: 25-12-05
Woonplaats: Brabant

Re: Eetwaar voor paardjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-19 09:04

Weet iemand of wilde margriet veilig is voor paarden? Zou graag een randje naast de wei willen zetten.

www.fjordukie.nl


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-19 22:48


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-19 23:24

Wat een leuk topic.
Ik kom hier bij de veldjes best vaak plantjes en bloemen tegen waarvan ik twijfel wat het is ( en of ik het dus kan plukken).
Pluk wel brandnetel en kleefkruid als dat er is.
De bermen bij onze stalling worden niet bespoten dus daar grazen biedt ook variatie.
Van de week heb ik een klein restje broccoli gevoerd, dat ging er met smaak in.

Amigo_tje

Berichten: 2178
Geregistreerd: 27-08-07
Woonplaats: BELGIE

Re: Eetwaar voor paardjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-19 15:52

Wat een superhandig topic!

Hallo

Ik heb gezocht, maar ik vond nie direct iets...

Een Gingko Biloba naast de paardenwei, kan dat? Paarden zouden er niet aan kunnen (er zou tss de boom en de winterpaddock nog een moestuin zitten).

Ik wil maar zeggen, stel dat er zo'n vrucht toevallig in de paddock waait, zou dat kwaad kunnen?

Gezien de homeopathie dat je ervan vindt, ga ik ervanuit dat t kan, maar ik wil t graag toch es navragen;

Er stond eerst een gewone esdoorn, die is nu af. Ik wil een andere boom in de plaats :)

Charley ;( Weg, maar nooit vergeten... 01/05/08 - 19/05/08

[BKR] Wie kent mn merrie?

missfalki
Berichten: 2271
Geregistreerd: 25-10-15
Woonplaats: Salland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-04-19 20:18

ukie schreef:
Weet iemand of wilde margriet veilig is voor paarden? Zou graag een randje naast de wei willen zetten.


wilde margriet ken ik niet, kamille kan wel
en heeft goede eigenschappen voor paarden ;)


Elvirawortel schreef:
Zou het liefst ook allemaal struiken enz planten,,maar vinden m’n ouders geen goed idee...wat vinden jullie hiervan en zijn er meer mensen die dit doen?
https://natuurlijkpaarden.nl/zelf-natuu ... menstellen


dat is een leuk en informatief artikel, bedankt voor het delen :j

Groet Karin.

[ITP] [FOTOVERZ]Hét oortjes topic
[VS] Eetwaar voor paardjes [&]
GEZOCHT 2 HOEFSCHOENEN VOOR BEER RENEGADE CLASSIC MAAT 0

Anoniem

Re: Eetwaar voor paardjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-19 20:39

Vind t alleen lastig... als ik ze zo gevarieerd voer, en daarnaast vitamine korrel, of ik dan niet bepaalde voedingstoffen te veel voer. En dan doe ik het vaak toch maar niet. Sta ervan te kijken hoe mensen gewoon maar alles voeren... je verandert wel de verhouding in het rantsoen van het paard, ookal is wat je dan voert misschien niet giftig... en kruiden zijn wel medicijnen en die neem je toch zelf ook niet als je niet ziek bent? Veel dingen zijn erg gezond hoor en werken preventief, maar je kunt het lichaam er ook schade mee toebrengen. Met kruiden is het niet baat het niet dan schaat het niet...


missfalki
Berichten: 2271
Geregistreerd: 25-10-15
Woonplaats: Salland

Re: Eetwaar voor paardjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-04-19 21:02

Alles met mate en afhankelijk wat er groeit in het seizoen.
Vind het leuk om de variatie te kunnen bieden aan de paardjes.
Volledig "overstappen" zie ik niet zitten, maar meer kennis van werking
en welke onderdelen van planten goed zijn te geven is niet verkeerd :))

Groet Karin.

[ITP] [FOTOVERZ]Hét oortjes topic
[VS] Eetwaar voor paardjes [&]
GEZOCHT 2 HOEFSCHOENEN VOOR BEER RENEGADE CLASSIC MAAT 0

Feromisa

Berichten: 46
Geregistreerd: 20-01-19
Woonplaats: Oisterwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-19 22:47

Ik volg

ukie

Berichten: 934
Geregistreerd: 25-12-05
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-19 08:59

Elvirawortel schreef:
Vind t alleen lastig... als ik ze zo gevarieerd voer, en daarnaast vitamine korrel, of ik dan niet bepaalde voedingstoffen te veel voer. En dan doe ik het vaak toch maar niet. Sta ervan te kijken hoe mensen gewoon maar alles voeren... je verandert wel de verhouding in het rantsoen van het paard, ookal is wat je dan voert misschien niet giftig... en kruiden zijn wel medicijnen en die neem je toch zelf ook niet als je niet ziek bent? Veel dingen zijn erg gezond hoor en werken preventief, maar je kunt het lichaam er ook schade mee toebrengen. Met kruiden is het niet baat het niet dan schaat het niet...


Dat kruiden medicijnen zijn ben ik niet met je eens. Ik denk juist dat afwisseling in het rantsoen heel goed is voor een paard. Paarden weten vaak heel goed wat ze wel en niet mogen én wat ze op dat moment nodig hebben. Ik vind wel dat je ze moet ´beschermen´ tegen giftige planten zoals Esdoorn, Kruiskruid etc. Maar van de bekende veilige kruiden en planten zie ik weinig gevaar.

Ik volg zelf deze groep op Facebook, daar wordt het e.e.a. wetenschappelijk onderbouwd https://www.facebook.com/plantsforhorses/

www.fjordukie.nl

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Re: Eetwaar voor paardjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-19 19:17

Ik voer bij voorkeur alleen verse kruiden en ongemengd naast een rantsoen van 24/7 onbeperkt hooi (en gras in de zomermaanden) en een vitaminebrokje. Onze pony’s kiezen zelf wat ze willen eten en wat niet. Dit kan ook per periode verschillen. We bieden wel altijd meerdere soorten kruiden / takken tegelijk aan, zodat ze ook wat te kiezen hebben.

Zo eet onze Shet eigenlijk vooral distels, en mijn merrie juist niet. Die eet liever brandnetel (en de Shet juist weer niet).

Oy with the poodles, already

ukie

Berichten: 934
Geregistreerd: 25-12-05
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-19 10:47

Hilary schreef:
Ik voer bij voorkeur alleen verse kruiden en ongemengd naast een rantsoen van 24/7 onbeperkt hooi (en gras in de zomermaanden) en een vitaminebrokje. Onze pony’s kiezen zelf wat ze willen eten en wat niet. Dit kan ook per periode verschillen. We bieden wel altijd meerdere soorten kruiden / takken tegelijk aan, zodat ze ook wat te kiezen hebben.

Zo eet onze Shet eigenlijk vooral distels, en mijn merrie juist niet. Die eet liever brandnetel (en de Shet juist weer niet).


Zo doe ik dat eigenlijk ook :) Ik heb vijf pony's en ze hebben allemaal hun eigen voorkeur. Deze week weer kleefkruid kunnen plukken en ééntje wilde dat niet eten, de rest is er gek op. En toevallig zag ik er eentje bewust Kamille eten, terwijl ze dat anders nooit wil eten. Ze zijn echt niet gek hoor :)

www.fjordukie.nl

missfalki
Berichten: 2271
Geregistreerd: 25-10-15
Woonplaats: Salland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-04-19 19:11

Wie weet of "jonge" kleefkruid ook kleeft ". :?
Vandaag wat gevonden en twijfel of het, het was vanwege het nauwelijks "kleeft"
voor nu laten staan ... maar anders neem ik het de volgende keer mee,
staat namelijk niet dicht bij mijn huis.

Wel herderstasje gevonden en dat vonden ze beide erg lekker :9

Zo leuk dat nu binnen 2 dagen eigenlijk al het groen zich ontvouwt ....
en je weer dingen gaat herkennen ... :j

Groet Karin.

[ITP] [FOTOVERZ]Hét oortjes topic
[VS] Eetwaar voor paardjes [&]
GEZOCHT 2 HOEFSCHOENEN VOOR BEER RENEGADE CLASSIC MAAT 0

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Re: Eetwaar voor paardjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-19 19:37

Jonge kleefkruid kleeft wel, maar niet zo heftig als eentje van middelbare leeftijd :))

Oy with the poodles, already

Amigo_tje

Berichten: 2178
Geregistreerd: 27-08-07
Woonplaats: BELGIE

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-19 20:57

Amigo_tje schreef:
Wat een superhandig topic!

Hallo

Ik heb gezocht, maar ik vond nie direct iets...

Een Gingko Biloba naast de paardenwei, kan dat? Paarden zouden er niet aan kunnen (er zou tss de boom en de winterpaddock nog een moestuin zitten).

Ik wil maar zeggen, stel dat er zo'n vrucht toevallig in de paddock waait, zou dat kwaad kunnen?

Gezien de homeopathie dat je ervan vindt, ga ik ervanuit dat t kan, maar ik wil t graag toch es navragen;

Er stond eerst een gewone esdoorn, die is nu af. Ik wil een andere boom in de plaats :)



niemand een idee?

Charley ;( Weg, maar nooit vergeten... 01/05/08 - 19/05/08

[BKR] Wie kent mn merrie?

belle_boef

Berichten: 10724
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-19 23:07

Hilary schreef:
Jonge kleefkruid kleeft wel, maar niet zo heftig als eentje van middelbare leeftijd :))


Dit indd. Ook zitten de blaadjes dichter op elkaar.

s_v

Berichten: 1795
Geregistreerd: 13-02-09
Woonplaats: Wuustwezel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-19 09:08

Ik wil deze week (misschien vandaag wel :) ) een strook naast de weide inzaaien met paardenkruiden, dan kan ik hopelijk rond de zomer gaan plukken :D
Heb ook nog een doorn loze braam en framboos gekocht, dus die kunnen mooi mee naast de strook :D En misschien haal ik ook nog wel wat plantgoed, iemand nog suggesties voor lekkere kruiden?

Evrybody is a genius, but if you judge a fish by its ability to climb a tree, it will live it's whole life believing that it is stupid -:) -Albert Einstein-
Volg de avonturen van mijn mini & maxi <3 [VOLG] Als paardenkriebels terug wakker worden ...

missfalki
Berichten: 2271
Geregistreerd: 25-10-15
Woonplaats: Salland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-04-19 10:05

Amigo_tje schreef:
Amigo_tje schreef:
Wat een superhandig topic!

Hallo

Ik heb gezocht, maar ik vond nie direct iets...

Een Gingko Biloba naast de paardenwei, kan dat? Paarden zouden er niet aan kunnen (er zou tss de boom en de winterpaddock nog een moestuin zitten).

Ik wil maar zeggen, stel dat er zo'n vrucht toevallig in de paddock waait, zou dat kwaad kunnen?

Gezien de homeopathie dat je ervan vindt, ga ik ervanuit dat t kan, maar ik wil t graag toch es navragen;

Er stond eerst een gewone esdoorn, die is nu af. Ik wil een andere boom in de plaats :)



niemand een idee?


Voor mij een onbekende boom maar even opgezocht de vruchten zijn giftig maar je hebt mannelijke en vrouwelijke bomen nodig om tot vruchtzetting te komen. Als je er 1 hebt (en de buren ook niet :D ) dan moet het goed gaan. De bladeren zijn eetbaar.


s_v schreef:
Ik wil deze week (misschien vandaag wel :) ) een strook naast de weide inzaaien met paardenkruiden, dan kan ik hopelijk rond de zomer gaan plukken :D
Heb ook nog een doorn loze braam en framboos gekocht, dus die kunnen mooi mee naast de strook :D En misschien haal ik ook nog wel wat plantgoed, iemand nog suggesties voor lekkere kruiden?


Heb ook het plan om vandaag te gaan zaaien, heb weidekruiden van bio-ron (proefzakje) esparcette en kamille. En de stekjes in de potten citroenmelisse en de bos aardbeitjes.
Op de site van paard en plant staan vast nog meer suggesties voor kruiden :j


belle_boef schreef:
Hilary schreef:
Jonge kleefkruid kleeft wel, maar niet zo heftig als eentje van middelbare leeftijd :))


Dit indd. Ook zitten de blaadjes dichter op elkaar.


Dat is een goede aanvulling want dat maakte mij mede aan het twijfelen ...
Bedankt iedereen +:)+

Groet Karin.

[ITP] [FOTOVERZ]Hét oortjes topic
[VS] Eetwaar voor paardjes [&]
GEZOCHT 2 HOEFSCHOENEN VOOR BEER RENEGADE CLASSIC MAAT 0

belle_boef

Berichten: 10724
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Drenthe

Re: Eetwaar voor paardjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-19 12:11

Ik kan wel een foto maken van de kleefkruid dat net opkomt. Zal straks eens even kijken. Is wel een aanvulling voor hier

belle_boef

Berichten: 10724
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Drenthe

Re: Eetwaar voor paardjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-19 17:18

Afbeelding
Afbeelding

ukie

Berichten: 934
Geregistreerd: 25-12-05
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-19 20:18

s_v schreef:
Ik wil deze week (misschien vandaag wel :) ) een strook naast de weide inzaaien met paardenkruiden, dan kan ik hopelijk rond de zomer gaan plukken :D
Heb ook nog een doorn loze braam en framboos gekocht, dus die kunnen mooi mee naast de strook :D En misschien haal ik ook nog wel wat plantgoed, iemand nog suggesties voor lekkere kruiden?


Pastinaak
Echte heemst
Groot kaasjeskruid
Karwij
Grote Pimpernel
Venkel
Watermunt
Wilde cichorei
Esparcette
Luzerneklaver
Gewone rolklaver
Calendula officinalis
Centaurea jacea (Korenbloem
Centaurea nigra
Galium Verum
Chamaemelum nobile (Kamille)

www.fjordukie.nl

missfalki
Berichten: 2271
Geregistreerd: 25-10-15
Woonplaats: Salland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-04-19 20:25

ukie schreef:
s_v schreef:
Ik wil deze week (misschien vandaag wel :) ) een strook naast de weide inzaaien met paardenkruiden, dan kan ik hopelijk rond de zomer gaan plukken :D
Heb ook nog een doorn loze braam en framboos gekocht, dus die kunnen mooi mee naast de strook :D En misschien haal ik ook nog wel wat plantgoed, iemand nog suggesties voor lekkere kruiden?


Pastinaak
Echte heemst
Groot kaasjeskruid
Karwij
Grote Pimpernel
Venkel
Watermunt
Wilde cichorei
Esparcette
Luzerneklaver
Gewone rolklaver
Calendula officinalis
Centaurea jacea (Korenbloem
Centaurea nigra
Galium Verum
Chamaemelum nobile (Kamille)


Veel ervan zijn nieuw voor mij zoals de korenbloem, die had ik vandaag voor mijzelf gezaaid omdat ik die zo mooi vind. Zijn de bloemen of juist de blaadjes geschikt voor paardjes???
Maar ook benieuwd naar de Nederlandse namen van de calendula officinalis, centaurea nigra en de galium verum.

belle_boef schreef:
[ [url=m/AG4GzH.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/2tud8c.jpg]Afbeelding[/url] ]


Dat ziet er inderdaad heel anders uit als het (op leeftijd zijnde) kleefkruid wat ik vorig jaar vond ...
Bedankt voor het plaatsen en delen van de foto's!
Had het idee dat wat ik vond ook nog de blaadjes wat dichtgevouwen zaten en nog niet open stonden.
Dan krijg je hele smalle blaadjes dicht bij elkaar en heel veel twijfel ;)

Groet Karin.

[ITP] [FOTOVERZ]Hét oortjes topic
[VS] Eetwaar voor paardjes [&]
GEZOCHT 2 HOEFSCHOENEN VOOR BEER RENEGADE CLASSIC MAAT 0

s_v

Berichten: 1795
Geregistreerd: 13-02-09
Woonplaats: Wuustwezel

Re: Eetwaar voor paardjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-19 21:22

Leuk lijstje ukie! Weer wat nieuwe inspiratie :D

Ik heb het vandaag bij planten voor mezelf gehouden, morgen of maandag zaai ik het stukje voor de paarden in :) Toen ik viooltjes aan het planten was, vroeg ik mezelf af of die ook eetbaar zijn? Mensen kunnen de bloemetjes eten toch? :)

Evrybody is a genius, but if you judge a fish by its ability to climb a tree, it will live it's whole life believing that it is stupid -:) -Albert Einstein-
Volg de avonturen van mijn mini & maxi <3 [VOLG] Als paardenkriebels terug wakker worden ...

belle_boef

Berichten: 10724
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-19 21:27


s_v

Berichten: 1795
Geregistreerd: 13-02-09
Woonplaats: Wuustwezel

Re: Eetwaar voor paardjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-19 21:30

Dat vertelt het internet ook inderdaad, de wilde variant, zou ook nog wel wat zijn voor mijn kruidentuintje dan :P Ik wil ook een rozen bottel struikje zetten, bij de framboos (die eigenlijk een kruising is tussen framboos en braam is) en de braam :) !

Evrybody is a genius, but if you judge a fish by its ability to climb a tree, it will live it's whole life believing that it is stupid -:) -Albert Einstein-
Volg de avonturen van mijn mini & maxi <3 [VOLG] Als paardenkriebels terug wakker worden ...

ukie

Berichten: 934
Geregistreerd: 25-12-05
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-19 21:45

Wij mogen alle viooltjes eten :) alleen in de winkel zeggen ze van niet, maar de speciaal eetbaar geteelde viooltjes zijn veel duurder :P

Heerlijk dat alles weer groen wordt. Heb de paarden alweer blij gemaakt met verse takjes en kleefkruid.
Afbeelding
Afbeelding

Snoepjes verstoppen op de boomstam blijft ook leuk
Afbeelding

www.fjordukie.nl


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Marus en 58 bezoekers