Hoe hebben jullie longeren geleerd?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Fleury

Berichten: 5460
Geregistreerd: 29-05-02
Woonplaats: Eindhoven

Hoe hebben jullie longeren geleerd?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-01-19 17:28

Ik vraag mij af hoe jullie aan de juiste kennis zijn gekomen om met een goed oog, met de juiste hulpteugel, met de juiste op en afbouw, je paard te kunnen verbeteren door middel van longeren.

Ik zie wel veel mensen op stal rijles hebben maar geen longeer les. Toch zie ik veel mensen longeren. Ik vraag mij af hoe dan de juiste keuzes gemaakt worden.

Ik longeer mijn pony ongeveer 1 keer in de week. Eerst had ik heel veel druk in m'n handen en viel ze enorm over de buitenschouder, galoppeerde bijna alleen maar overkruisd en sprong continu over om over de hoofdhouding maar niet te spreken.
Met mijn basale kennis heb ik het nu voor elkaar gekregen dat ze aan een lichte contactlijn loopt, netjes aan de hulp is en mooi rustig kan galopperen in de juiste galop.
Ik longeer nu met een lange longeer hulp en daar ontspant ze goed van.

Maar nu, ik zie de schouders te veel naar rechts gaan, kan dit niet corrigeren. Hoor slechte verhalen over de longeerhulp. Ik ben onder het zadel serieus aan het trainen maar zou dit bij het longeren ook willen doen.

Ik zou graag meer willen leren over trainen dmv longeren zijn er mensen die longeer les geven? (en wie is aan te raden omgeving Eindhoven?)

Dus hoe zijn jullie aan de juiste keuze gekomen voor de training met de longe? Of doen de meeste ook maar wat met net die hulpteugel die beschikbaar is?

Sully Mijn eerste eigen 2 jarige haflinger sinds 24 juli 2021 <3
Vera Alweer 6 jaar mijn liefste verzorgpony <3 M1+3 <3
[ITP] Ons laatste wedstrijdweekendje weg! Nu M1 :)


Marith_Ov

Berichten: 2553
Geregistreerd: 25-07-03
Woonplaats: Hardenberg

Re: Hoe hebben jullie longeren geleerd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-19 17:35


Luna Bashirah

DAWRA; Let's go and ride... our greatest pride! Dé vereniging voor jou en je westernarabier of partbred met minimaal 50% Arabisch bloed.

Star_x
Berichten: 28
Geregistreerd: 19-10-16

Re: Hoe hebben jullie longeren geleerd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-19 13:47

Vanuit de KNHS zijn er ook boeken van longeren, wellicht kan je hier samen met je instructeur naar kijken?

daantjuhhh

Berichten: 26790
Geregistreerd: 23-11-04
Woonplaats: The Netherlands

Re: Hoe hebben jullie longeren geleerd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-19 13:53

Ik heb longeren geleerd op stage.

Ik heb paardenhouderij gedaan. Daar kregen we ook les in longeren.
Tijdens het examen bleek maar weer hoe moeilijk dat is (o.a. dubbele lijn longeren)
Van de 23 examen kandidaten waren alleen ik en nog een ander meisje geslaagd. De rest was allemaal gezakt.

[o] [o] [o]
Andoy's legacy: M1 + 10 http://www.wanicare.com

Tancreda4

Berichten: 23960
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-19 23:49

Eerst zelf gedaan. Ook een clinic bijgewoond en dat proberen toe te passen. Maar het echte leren heb ik door les. Een van mijn lesgeefsters begon daar mee en veel van geleerd. Toen is er een tijd een bokker bij mij gekomen om te helpen met longeren (met hulpteugels) en daarna een stalgenoot/fysio die ons helpt. Zo af en toe pak ik weer een lesje mee aan de longe en elke keer leer ik weer bij en is het ook weer even goed iemand mee te laten kijken om ingeslopen foutjes bij mij eruit te halen. En nu sinds kort les met dubbele lijnen. Weer een leuke uitdaging.

Ik neem om de zoveel tijd een longeerles omdat er altijd foutjes in sluipen en het dan rondslingeren wordt in een verkeerde houding ipv longeren ter verbetering.

Svadilfari1

Berichten: 697
Geregistreerd: 28-07-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-19 00:07

Ooit bij verzorgpaarden van de eigenaresse/trainster jaren later meer ; Dmv lessen horsemanship leren hoe buiging te vragen , hoe pony leren draven dmv lochasmstaal etc. en dit oefenen soms ook deoog zonder paard

Das Glück der Erde, liegt auf dem Rücken der Pferde!

Devitootje
Berichten: 298
Geregistreerd: 13-02-11
Woonplaats: Tussen Dordrecht en Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-19 00:55


Jos - 26 maart 1988-26 januari 2017 - Bijna 29 jaar geworden... Mijn grote paardenliefde!"
Holly - 10 mei 2012 - Mijn nieuwe paardenliefde ...


Isabel_k

Berichten: 4762
Geregistreerd: 18-03-12
Woonplaats: Zuid holland

Re: Hoe hebben jullie longeren geleerd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-19 06:21

Eerst heb ik gewoon mezelf leren rondslingeren door trial and error. :+ Later ben ik samen met mijn moeder lessen gaan nemen bij iemand die veel had gewerkt met Lammert Haanstra.

Nu pik ik zo nu en dan nog eens een clinic mee als dat zo uitkomt. Ik vind longeren leuk én belangrijk, dus ik doe het ook gewoon vaak. Dat helpt. :D

IG: @arabierjoep

Kabayo

Berichten: 13745
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Re: Hoe hebben jullie longeren geleerd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-19 06:41

Ik heb longeren geleerd op een trainingsstal die de paarden keuringsklaar maakt.

If pretty is all you have, ugly is all you are...
[KS-MK] Zilver werkt aan een nieuw wonder!

nicole_floor

Berichten: 3211
Geregistreerd: 12-05-09
Woonplaats: Lettele

Re: Hoe hebben jullie longeren geleerd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-19 07:50

Ik heb een keer via onze rijvereniging een clinic bij gewoond. En verder hebben we met onze toenmalige rijinstructeur van de ponyclub een paar lessen gedaan.

Floor V. Silverlea Spiderman: Eindstand M spr, L1 dress & B SGW
Colet V. Hemmingway: B+0 dress, B+13 L startgerechtigd spr. B+0 SGW

'schoentje'

capopjekop

Berichten: 30613
Geregistreerd: 30-11-03

Re: Hoe hebben jullie longeren geleerd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-19 08:05

Vroeger was longeren voor mij gewoon een vorm van beweging geven. De kennis deed ik op uit boeken.

Later toen ik mijn shet voor de wagen ging beleren met behulp van een ervaren menner leerde ik gerichter trainen met longeren. Hij heeft me tips gegeven. Later heb ik nog een les genomen in de dubbele longe. Dat laatste zou ik nog wel een keer willen omdat ik dat al lang niet meer gedaan heb.

DayDream21

Berichten: 1077
Geregistreerd: 30-06-13
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-19 08:19

Ik heb een aantal jaar geleden een tweedaagse cursus gevolgd bij een leerling van Lammert Haansta. Dit was ontzettend leerzaam!

NatasjavE

Berichten: 30862
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Re: Hoe hebben jullie longeren geleerd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-19 08:36

Op de KNHS instructie kampen longeerles gehad van Lammert Haanstra.

That awkward moment when someone yells at you for clicking your pen and you have to click it one more time to use it....

camnova
Berichten: 19
Geregistreerd: 08-04-19

Re: Hoe hebben jullie longeren geleerd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-19 20:19

gewoon in een longeercirkel zetten aan de longe en met een lange zweep naar voor (rustig) blijven motiveren. De mijne snapte het heel vlug

Lughnassadh

Berichten: 1772
Geregistreerd: 11-08-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-19 20:25


First you go with your horse.
Than the horse goes with you.
Than you go together.

Luckyy80

Berichten: 1013
Geregistreerd: 02-04-12
Woonplaats: Midden-Nederland

Re: Hoe hebben jullie longeren geleerd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-19 20:31

Ik heb ook regelmatig longeerlessen van mijn instructrice gehad, naast mijn rijlessen.


“Horses were never wrong. They always did what they did for a reason, and it was up to you to figure it out.”
― Jeannette Walls, Half Broke Horses

Paint_Girl
Berichten: 104
Geregistreerd: 16-03-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-19 19:33

Ik heb les genomen. Mijn paard kende het ook nog niet. Met les dus vanaf begin begonnen en zo samen gegroeid.

Daarnaast veel gelezen op internet.

LoveUggs

Berichten: 8677
Geregistreerd: 12-01-11
Woonplaats: Den Haag

Re: Hoe hebben jullie longeren geleerd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-19 20:03

Ik heb nooit les gehad in longeren.
Ik heb heel veel gelezen en daar veel van geleerd. En geloof me als ik zeg dat ik hier destijds mijn paard echt mee kon verbeteren. :j

De eigenaresse van mijn bijrijdpaard heeft overigens veel lessen gehad van Patrick Molenaar. Zij leert mij nu zo af en toe weer wat bij waar ik veel van opsteek.

Soms is er zo veel wat we kunnen voelen, maar zo weinig wat we kunnen zeggen...

https://www.facebook.com/pages/MA-Fotog ... 6784189755

[IM] Dag maatje, lieve Gaspard, ik hou nogsteeds van je!

chamion
Huisheks

Berichten: 3662
Geregistreerd: 22-03-07
Woonplaats: Tussen bos, heide en stad

Re: Hoe hebben jullie longeren geleerd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-19 20:05

Vanuit mijn opleiding 4 jaar les gehad van lammert haanstra.

Doel voor 2024, meer dan 350 km afleggen met Baila en de menwagen door bos en over heide.
Tussenstand: midden feb, 54 km

dioni

Berichten: 817
Geregistreerd: 05-08-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-19 20:09

Ik heb vroeger heel veel gekeken naar de hackney's die bij mij in de achtertuin gelongeerd werden. Daar heb ik de opbouw qua tempo en het effect van verschillende bijzetten/ dubbele /enkele logé geleerd.

Daarnaast de theorie uit de boeken.

Proefondervindelijk mijn shetlanders en later de tinker gelongeerd.

En daarna les genomen toen ik mijn ponies netjes aan de hulpen had staan voor de verdere verfijning en nog betere training aan de longe.

To the well organized mind, death is but the next adventure...[o]

mls_w

Berichten: 152
Geregistreerd: 02-10-16
Woonplaats: Oud-Beijerland

Re: Hoe hebben jullie longeren geleerd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-19 20:16

Lammert haanstra!
Heeft ook een boek met dvd, misschien dat dat helpt. En indd les nemen of Clinic volgen. Zoals met alles eigenlijk

insta: @theviewfrommelis

MWPhotography
https://m.facebook.com/MWPhotographyAndMedia

Mooblie

Berichten: 825
Geregistreerd: 24-12-13
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-19 22:18

Ik heb ook les genomen in longeren. Zowel los, aan een enkele lijn en met dubbel lijnen. Hulpteugels heb ik weinig kennis van en eigenlijk ook geen behoefte aan.

Atra esterní ono thelduin
Mor'ranr lífa unin hjarta onr
Un du evarínya ona varda

myk_en_shant

Berichten: 3268
Geregistreerd: 15-12-10
Woonplaats: Steenwijkerwold

Re: Hoe hebben jullie longeren geleerd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-19 06:54

Puur self tought, door veel vallen en opstaan geleerd.

Dus eerst met heerlijke buitenstelling, onder of over tempo. Hangen aan de lijn you name it, i did it of course.

Door de jaren heen (28 jaar) is dit veranderd naar correcte binnenstelling, kunnen schakelen in paslengte en stelling zonder hulpmiddelen en trekken.

Toen ik 11 jaar geleden mijn lesgeefpapieren heb gehaald, heeft mijn inzicht in daadwerkelijk trainen aan de longeerlijn een flinke boost gehad.
Helaas leren ze bij de opleidingen alleen met hulpmiddelen te longeren ipv vanuit ontspanning zonder dwang.
Dit ei heb helaas zelf moeten ontdekken.

QuirJarig

Berichten: 17345
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Zweden

Re: Hoe hebben jullie longeren geleerd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-19 06:59

Echt leren longeren op school en stages. Maar je leert vooral ook steeds meer door het gewoon veel te doen en veel verschillende paarden. Dan ga je ook dingen veel sneller zien en kunnen corrigeren.

Vind longeren zelf heel belangrijk en doe het dus ook veel. Groene paarden of hoogopgeleide paarden maakt niet uit, ze lopen altijd minimaal 1 keer in de week, maar meestal nog vaker, aan de longe.

Def

Berichten: 5463
Geregistreerd: 15-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-19 07:10

Lughnassadh schreef:
Devitootje schreef:
Ik heb correct longeren geleerd van Mireille den Hoed van Stal Mireille/Takt Academy.
Zowel aan de enkele als aan de dubbele longe.
Meer info: https://taktacademy.nl/opleidingen-en-w ... s-longeren

Hier idem.


Ik heb ook les gehad van Mireille!
Zeer waardevol.

Custom made HaLflinger: Donya
Donya en Anouk: Z1 + 17


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 bezoeker