Blote voeten of ijzers met stiften voor gras wedstrijden

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
MarryAnneR
Berichten: 695
Geregistreerd: 14-11-06
Woonplaats: Brabant

Blote voeten of ijzers met stiften voor gras wedstrijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-03-19 10:50

Het outdoor seizoen zit er weer aan te komen en daarmee natuurlijk ook weer de discussie wel of geen ijzers.
Dochterlief heeft 2 wedstrijdpony's waarvan er eentje afhankelijk van de wedstrijden (springen of crossen) vierkant op ijzers staat.

In de praktijk kwam het er op neer dat we voor een enkele wedstrijd stiften hebben moeten draaien omdat de meeste wedstrijden in het springen op zand waren.

Nu de selecties weer voor de deur staan, zijn niet alle wedstrijden op zand en is glijden toch echt wel gevaarlijk.

Vorig jaar hebben we met ons jonkie de dressuurwedstrijden op blote voeten gereden (ik vond eigenlijk wel dat de pony zich prima aanpaste als het wat gladjes leek)

Nu start ze L en daar zitten toch wel wat stukjes middengalop in. Ook sluiten we niet uit dat we een springwedstrijdje mee gaan pakken (maar die kan ik ook gewoon selecteren op zand omdat we hier geen selectie mee rijden)

Wie rijd er wedstrijden zonder ijzers op gras ook als het wat nat is? Of wie heeft er ervaring met hoefschoenen hiervoor?

Omdat de pony nooit ijzers heeft gehad, gaat mijn voorkeur nog steeds uit dit zo lang mogelijk ook zo te houden.
Mijn dochter wordt ook een beetje gek gemaakt door de omgeving dat de rest niet nooooooit zou doen.

Nou kom maar op. (dit is overigens niet om een discussie uit te lokken over ik haat ijzers)

Hoera Redd Velvet R.H.A. is geboren op 24 juni 2021.
Hengstveulen van Redd Bull x Veenstra’s Promise
Rond 1 juni 2023 verwachten wij een veulen van Brummerhoeve’s Redd H x Veenstra’s Promise


BigOne
Berichten: 38038
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-19 10:57

Springen deden we altijd voor ijzers met stiften onder en afhankelijk van het niveau ook achter. Dressuur reden ze allemaal tot en met de M ijzerloos. Maar het hangt ook heel erg van het dier af, dit was bij de pony's, paarden gingen naderhand wel op ijzers, vroeger trainde je ook gewoon in het weiland dus waren dieren veel beter voorbereid op slippen. Maar ook al eens meegemaakt op de Nederlandse dat je op een knollenveld met gras van 30 cm hoog en veel nattigheid moest losrijden, tja dan ben je blij met ijzers want er gingen er nogal wat onderuit.

Ervaring is dat pony's vaak net iets beter met de omstandigheden om kunnen gaan en die paar passen middengalop is geen probleem. En je kunt , wanneer je het echt niet vertrouwd gewoon afmelden, heb ik ook wel eens gedaan.

We live in a time where intelligent people are being silenced so that stupid people won’t be offended.

Janine1990

Berichten: 43773
Geregistreerd: 13-03-05

Re: Blote voeten of ijzers met stiften voor gras wedstrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-19 11:07

Ik heb eens een paard heel lelijk onderuit zien gaan in het L, blootvoets ergens in september, nat gras.
Inderdaad in die middengalop, op de volte...

Zelf zou ik het nooit doen, zeker als je al bij voorbaat weet dat er wedstrijden op gras gaan zijn. Als ik dit jaar selecties rijdt, weet ik ook dat ze op gras zijn. Nu ben ik sowieso fan van graswedstrijden, maar ik ken een hoop mensen die bewust zandwedstrijden uitzoeken om geen ijzers onder te hoeven hebben om wat voor reden dan ook. Dat is ook een prima keuze... Al is die beslissing voor jezelf maken een stuk makkelijker dan voor je dochter denk ik :P

Ben het wel met bigone eens, ik heb ook altijd het idee dat pony's ijzerloos op nat gras een stuk beter kunnen handelen.

Boras
Berichten: 9933
Geregistreerd: 21-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-19 11:09

Sinds ik een vrouw in een dressuurring 20x40 op vochtig gras in stap in een bocht met paard en al zag vallen en onder het dier terechtkomen, reed ik met stiften op graswedstrijden. Als het kurkdroog is, dan is het anders. Maar dauw in de ochtend is al voldoende om het vochtig te maken.

BigOne
Berichten: 38038
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-19 11:11

Boras schreef:
Sinds ik een vrouw in een dressuurring 20x40 op vochtig gras in stap in een bocht met paard en al zag vallen en onder het dier terechtkomen, reed ik met stiften op graswedstrijden. Als het kurkdroog is, dan is het anders. Maar een dauw in de ochtend is al voldoende om het glad te maken.

IN stap???? Kreeg dat paard een epileptische aanval of zo. Dat is wel heel erg want in stap gaan paarden zeker niet onderuit.

We live in a time where intelligent people are being silenced so that stupid people won’t be offended.

Nies_
Berichten: 18300
Geregistreerd: 25-12-05

Re: Blote voeten of ijzers met stiften voor gras wedstrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-19 11:23

Is wat afhankelijk van het paard. Een paard of pony die altijd alleen maar op goede zandbodems loopt zal eerder onderuit gaan dan een die heel de winter op een glad weiland staat en regelmatig op gras gereden wordt. Dan nog is de een gewoon wat zekerder op de benen dan de ander.

Mijn merrie startte ik L dressuur gerust op gras met ijzers zonder stiften, die glijdt gewoon echt niet. Springen zou me wat te ver gaan, maar zou me nieteens verbazen als het gekund had.


berdien85

Berichten: 6482
Geregistreerd: 05-06-07
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-19 11:25

Nies_ schreef:
Is wat afhankelijk van het paard. Een paard of pony die altijd alleen maar op goede zandbodems loopt zal eerder onderuit gaan dan een die heel de winter op een glad weiland staat en regelmatig op gras gereden wordt. Dan nog is de een gewoon wat zekerder op de benen dan de ander.

Mijn merrie startte ik L dressuur gerust op gras met ijzers zonder stiften, die glijdt gewoon echt niet. Springen zou me wat te ver gaan, maar zou me nieteens verbazen als het gekund had.


Helemaal mee eens.
Tegen mij is destijds vaak genoeg gezegd, je kunt wel op blote voeten op gras starten. Maar ik heb een merrie die best onhandig is en dus snel glijdt. Ik zou dat nu echt niet meer proberen, ik zit dan zelf ook niet meer lekker in het zadel.

Mijn eigen Friese parel Isanne (Mewes x Jasper) <3 B+12
Djambo <3 (Daimond x Mewes)

petitparis

Berichten: 15976
Geregistreerd: 19-01-09
Woonplaats: Hulshout (België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-19 11:28

hangt imo echt van pony of paard zelf af, losstaand van wel of geen middengalop in de proef. Ook voor het springen. Mijn pony is altijd ijzerloos door het parcour gegaan zonders echte schuivers of gevaarlijke situaties ook altijd op gras. (D-pony tot 1.10m parcours)

Mijn paard is altijd vierkant beslagen geweest en deze draaide ik achteraan wel kleine stiften als het gras nat was, omdat ze anders onzeker was in de verruimingen en de hoeken. Sommige paarden glijden zelfs op beton ondergrond ongeacht of ze ijzerloos of op ijzers staan, dit soort paarden is mss wel beter af met stiften...

There is beauty in everything, even the things that scare us.

MarryAnneR
Berichten: 695
Geregistreerd: 14-11-06
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-03-19 11:29

Nou in de wei los doet ze regelmatig oefenen of de driedubbele flikflak en de handstand zonder weg te glijden.
Onder de man heeft ze dit eigenlijk nog nooit gedaan (gelukkig maar). Maar het blijft een pittig ding die op het gras nog weleens denkt dat een iets donkerder stukje gras een krater is waar ze in kan verdwijnen.

Hoera Redd Velvet R.H.A. is geboren op 24 juni 2021.
Hengstveulen van Redd Bull x Veenstra’s Promise
Rond 1 juni 2023 verwachten wij een veulen van Brummerhoeve’s Redd H x Veenstra’s Promise

VValar

Berichten: 6579
Geregistreerd: 05-07-04

Re: Blote voeten of ijzers met stiften voor gras wedstrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-19 11:31

Hangt totaal niet af van het paard, op gras altijd kalkoenen in. Tuurlijk heeft de een wat meer balans dan de ander op het gras. Maar de weersomstandigheden weet je nooit van tevoren dus ik zou gewoon nooit het risico nemen.

Janine1990

Berichten: 43773
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-19 11:32

MarryAnneR schreef:
Nou in de wei los doet ze regelmatig oefenen of de driedubbele flikflak en de handstand zonder weg te glijden.
Onder de man heeft ze dit eigenlijk nog nooit gedaan (gelukkig maar). Maar het blijft een pittig ding die op het gras nog weleens denkt dat een iets donkerder stukje gras een krater is waar ze in kan verdwijnen.


Vergeet niet dat bij die driedubbele flikflak haar balans niet wordt verstoord door een ruitertje.

Hoewel ik van mening ben dat kinderen veel minder de balans verstoren dan volwassenen (volwassenen denken en doen te veel), denk ik toch dat je dat even mee moet nemen.

Mijn paard staat ook met ijzers in de wei, zonder proppen :P Hij redt zich prima... Maar met mij erop is het wel een heel ander verhaal.

Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 131846
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-19 11:39

Die denkbeeldige krater ga je niet oplossen met ijzers en/of kalkoenen :))

Wij reden vroeger altijd op gras met een ondergrond van klei, we hadden thuis geen zandbak. Paarden worden dan al snel handiger omdat ze er dagelijks mee omgaan, ook als ze gewoon in de wei staan. Maar tegenwoordig rijdt bijna niemand meer op een bloot weiland en ik kan me zo voorstellen dat het dan ook lastiger is om daar handigheid in te krijgen, zeker als de ondergrond ook nog niet optimaal is. Als ze eenmaal gaan glijden dan maakt dat het paard maar ook de ruiter vaak onzeker. Ik zou zelf toch voor ijzers en kalkoenen gaan.

Afwezig tot nader order. Bij vragen graag contact opnemen met een ander teamlid.
It's not easy being green *** Kermit ***

capopjekop

Berichten: 30613
Geregistreerd: 30-11-03

Re: Blote voeten of ijzers met stiften voor gras wedstrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-19 11:42

Ik heb mijn pony nooit op ijzers gehad. En ook de keer dat we na een stortbui de ring in moesten hadden we genoeg grip. Maar dat was de b en mijn pony is gewend om in de klei te lopen.

In de hogere klasses zou ik sowieso voor ijzers gaan. Of als je liever blootvoets wil dan per wedstrijd kijken of het verantwoord is.

MarryAnneR
Berichten: 695
Geregistreerd: 14-11-06
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-03-19 11:42

[quote="Oscar"]Die denkbeeldige krater ga je niet oplossen met ijzers en/of kalkoenen :))

Nee maar dat wegspringen over er overheen springen kan dan wel weer een glijpartij veroorzaken :D

Hoera Redd Velvet R.H.A. is geboren op 24 juni 2021.
Hengstveulen van Redd Bull x Veenstra’s Promise
Rond 1 juni 2023 verwachten wij een veulen van Brummerhoeve’s Redd H x Veenstra’s Promise

Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 131846
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-19 11:45

MarryAnneR schreef:
Nee maar dat wegspringen over er overheen springen kan dan wel weer een glijpartij veroorzaken :D


Ja, dat dan weer wel :D

Maar ook een beschadiging van je paard....... als ze ineens een gekke uithaal doen en ze raken zichzelf met een kalkoen, dan kan dat best wat aanrichten. Keuzes, keuzes........

Afwezig tot nader order. Bij vragen graag contact opnemen met een ander teamlid.
It's not easy being green *** Kermit ***

daantjuhhh

Berichten: 26790
Geregistreerd: 23-11-04
Woonplaats: The Netherlands

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-19 11:49

Oscar schreef:
Die denkbeeldige krater ga je niet oplossen met ijzers en/of kalkoenen :))

Wij reden vroeger altijd op gras met een ondergrond van klei, we hadden thuis geen zandbak. Paarden worden dan al snel handiger omdat ze er dagelijks mee omgaan, ook als ze gewoon in de wei staan. Maar tegenwoordig rijdt bijna niemand meer op een bloot weiland en ik kan me zo voorstellen dat het dan ook lastiger is om daar handigheid in te krijgen, zeker als de ondergrond ook nog niet optimaal is. Als ze eenmaal gaan glijden dan maakt dat het paard maar ook de ruiter vaak onzeker. Ik zou zelf toch voor ijzers en kalkoenen gaan.

Hier net zo inderdaad.
30 jaar geleden reed ik alle wedstrijden blootsvoets.
Toen ging je gewoon starten in de regen op gras zonder er ook maar iets onder. In mijn omgeving deed iedereen dat. Zelfs een springconcours op gras.

Maar ik moet eerlijk bekennen dat alhoewel ik toen niet beter wist en niet bang was ik nu echt niet neer op gras ga rijden zonder stiften.

[o] [o] [o]
Andoy's legacy: M1 + 10 http://www.wanicare.com

Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 131846
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Re: Blote voeten of ijzers met stiften voor gras wedstrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-19 11:54

Zo werkte dat inderdaad :j

Ik denk dat het deels ook wel tussen je oren zit. Althans, dat was mij zo. Als je niet beter weet en je paard weet ook niet beter en iedereen doet het zo, dan rij je 'gewoon' voor wat je waard bent. Maar als iedereen om je heen roept dat het gevaarlijk is en je hebt zelf ook het idee dat je wat mist (grip ofzo :D ), dan ging ik zelf ook zeikeriger rijden waardoor mijn paard waarschijnlijk ook weer wat meer begon te twijfelen en dan is de cirkel weer rond.

Afwezig tot nader order. Bij vragen graag contact opnemen met een ander teamlid.
It's not easy being green *** Kermit ***

Janine1990

Berichten: 43773
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-19 11:58

Oscar schreef:
Zo werkte dat inderdaad :j

Ik denk dat het deels ook wel tussen je oren zit. Althans, dat was mij zo. Als je niet beter weet en je paard weet ook niet beter en iedereen doet het zo, dan rij je 'gewoon' voor wat je waard bent. Maar als iedereen om je heen roept dat het gevaarlijk is en je hebt zelf ook het idee dat je wat mist (grip ofzo :D ), dan ging ik zelf ook zeikeriger rijden waardoor mijn paard waarschijnlijk ook weer wat meer begon te twijfelen en dan is de cirkel weer rond.


Ik denk dat wat je net zei, nog veel meer invloed heeft.

Tegenwoordig heeft iedereen die een beetje serieus traint een bak met een goede bodem en sleept deze bovendien regelmatig.
Wedstrijden op gras sterven langzamerhand uit, en ik kan me nog diverse locaties herinneren van een jaar of 10 geleden die nu niet meer georganiseerd worden omdat de bodem zo slecht is waardoor er steeds minder mensen kwamen.

MarryAnneR
Berichten: 695
Geregistreerd: 14-11-06
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-03-19 12:01

Oscar schreef:
MarryAnneR schreef:
Nee maar dat wegspringen over er overheen springen kan dan wel weer een glijpartij veroorzaken :D


Ja, dat dan weer wel :D

Maar ook een beschadiging van je paard....... als ze ineens een gekke uithaal doen en ze raken zichzelf met een kalkoen, dan kan dat best wat aanrichten. Keuzes, keuzes........


Ik denk dat we dit weekend de wei maar eens omtoveren tot dressuur ring. En dan laten we de keuze maar over aan de Iva de Diva die er tenslotte opzit met eventuele schwalbes

Hoera Redd Velvet R.H.A. is geboren op 24 juni 2021.
Hengstveulen van Redd Bull x Veenstra’s Promise
Rond 1 juni 2023 verwachten wij een veulen van Brummerhoeve’s Redd H x Veenstra’s Promise

berdien85

Berichten: 6482
Geregistreerd: 05-06-07
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-19 12:22

Oscar schreef:
Zo werkte dat inderdaad :j

Ik denk dat het deels ook wel tussen je oren zit. Althans, dat was mij zo. Als je niet beter weet en je paard weet ook niet beter en iedereen doet het zo, dan rij je 'gewoon' voor wat je waard bent. Maar als iedereen om je heen roept dat het gevaarlijk is en je hebt zelf ook het idee dat je wat mist (grip ofzo :D ), dan ging ik zelf ook zeikeriger rijden waardoor mijn paard waarschijnlijk ook weer wat meer begon te twijfelen en dan is de cirkel weer rond.


Daar ben ik het deels mee eens. Het is natuurlijk zo hoe meer je er over nadenkt hoe verkrampter je gaat zitten. Maar, ik had die angst eerder nooit totdat mijn paard een aantal keer flink is uitgegleden..

Mijn eigen Friese parel Isanne (Mewes x Jasper) <3 B+12
Djambo <3 (Daimond x Mewes)

snorkel1986

Berichten: 2984
Geregistreerd: 27-07-12
Woonplaats: overijsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-19 12:27

Vorig jaar nog sgw trainingen gedaan op gras blootvoets 1x voorzichtig gerededen ivm met extreem nattigheid rest weinig last gehad wel b niveau

Twan 26-11-2013
Luuk 17-8-2015

De sint kwam met de stoomtrein ozosnel na Nederland waar malle pietje kado tjes strooit langs elke kant

Boras
Berichten: 9933
Geregistreerd: 21-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-19 15:10

bigone schreef:
Boras schreef:
Sinds ik een vrouw in een dressuurring 20x40 op vochtig gras in stap in een bocht met paard en al zag vallen en onder het dier terechtkomen, reed ik met stiften op graswedstrijden. Als het kurkdroog is, dan is het anders. Maar een dauw in de ochtend is al voldoende om het glad te maken.

IN stap???? Kreeg dat paard een epileptische aanval of zo. Dat is wel heel erg want in stap gaan paarden zeker niet onderuit.


Nee joh, ik zit hier gewoon een potje te liegen 8)7 8)7 8)7

pol013

Berichten: 8963
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Re: Blote voeten of ijzers met stiften voor gras wedstrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-19 15:22

Ik heb t/m het Z2 mijn paard gestart zonder ijzers. In de tussenliggende tijd ook alleen op voorijzers en 4 kant op ijzers gehad. Dat zelfde paard ook B cross gereden zonder ijzers. (In mijn L tijd had ik hem toevallig wel op ijzers staan)

Mijn huidige paard staat ook nog steeds zonder ijzers. Heb er maar weinig problemen mee. Al zal het best een keer voor gaan komen dat ik moet afmelden als de omstandigheden net verkeerd vallen.
Een heel enkele keer glijd hij van achter weg bij een cross training. Maar dat zijn altijd de keren dat ik door een wending komen zonder echt een fatsoenlijke wending te rijden. In de cross zelf en het springparcours staan vaak toch vloeiende lijnen.
Ik vind het voor mijn jonkie gewoon suf dat er 24h per dag ijzers onder moeten voor die ene keer per jaar dat ik mogelijk niet zou kunnen rijden. En die keer is nog niet voorgekomen.

Maar de meest pragmatische aanpak: train wat vaker op gras. Begin je wedstrijd seizoen gewoon zonder en zie het dan aan. Als je een keer een verveld gevoel krijgt heeft je paard een week later wel een setje ijzers onder. Probleem ook opgelost.

roosjenat

Berichten: 1485
Geregistreerd: 19-05-13
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-19 15:25

Ik heb een keer gestart met een ijzerloze pony in de B dressuur op gras.

Dat was in september en het gras was vochtig (9 uur sochtends). Maar dat ging prima, voltes in galop geen glij momentje gehad.

Maar zal toch liever ijzers er onder doen of niet op gras starten. Vooral in de hogere klasses met midden galop en andere figuren in galop.

Bmh's Miley |Bixie | BB + 12 | B+14 | L1+11| L2+12 | M1+20 | M2+11 | Z1+0 dressuur

denisesilver

Berichten: 2859
Geregistreerd: 27-08-11
Woonplaats: Zwerf ergens door het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-19 15:32

Ik zou springwedstrijden zonder kalkoenen toch niet heel geslaagd vinden :o

Mijn pony heeft pas in het M ijzers gekregen. Onnodig achteraf, omdat we nauwelijks op gras startte, hoewel hij toch wel wat grip mistte en voorzichtiger ging lopen op gras (ideaal met die snelheidsduivel :D ). Met mijn paard merk ik toch dat hij wel baat zou hebben bij ijzers met kalkoenen op gras, maar die is amper normaal te bekappen, dus dat doen we maar niet :+

Overigens is die pony ook weleens een keer ondersteboven gegaan in de wei zonder ijzers en zonder dat hij heel gek aan het doen was. Dat mijn paard daarentegen nog heel is met de capriolen die hij uithaald snap ik niet :')

TS, je kan het ook neerleggen bij de instructeur of smid. Verder zorgen dat vooral de hoeken en wendingen goed begeleid worden

Met een schimmel onder je kont kan je de hele wereld rond

  • Talent is pursued interest


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 14 bezoekers