Heet paard en gevoelig voor het been

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Reina_Lucia
Berichten: 274
Geregistreerd: 19-12-18
Woonplaats: Onder een steen

Re: Heet paard en gevoelig voor het been

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-19 00:02

Je paard wordt niet rustiger en jij gaat niet beter rijden doordat je op bokt zit. Neem gewoon les dat is het enigste wat helpt!

In bezit van het knapste arabiertje op stal <3


CharmingS

Berichten: 3224
Geregistreerd: 13-02-10
Woonplaats: Valkenswaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-19 10:14

Horseloverl schreef:
Punt 1 magnesium bijvoeren bij een heet paard! Werkte bij die van mij geweldig. Voor de rest ga stomme oefeningen aanleren. Ik ging zoveel overgangen rijden dat ze moest gaan nadenken over waar ze dr benen moest laten dat ze rustiger werd. Gun het paard ook lol, weet niet of je bos/renbaan in de buurt hebt. Ga lekker een rondje crossen, dit vinden de hele heten vaak super leuk. Blijf rustig. Blijf nadenken hoe je het zelf doet want hete paarden denken teveel dus als jij rustig bent en dat uitstraald scheelt dut ook al. Geef ook jezelf tijd om te leren hoe hiermee om te gaan. Als je toch iets springerig t wil doen: balkjes stappen/draven/galopperen. Veel oefeningen rijden dus bijvoorbeeld een balk een heel eind van de ander en dan er tussenuit wijken. Galoppeer bijvoorbeeld een keer in, terug naar halt en dan rustig wegstoppen. Draaf een keer in, terug naar stap, dan aangaloperen dit soort dingen hielp bij mij super!



Het spijt me maar ik vind dit echt het slechtste advies wat je kan geven aan een onervaren amazone..

Magnesium is GEEN wonder middel, bij sommige paarden merk je het verschil niet eens.
Stomme oefeningen heb je niet, bestaat gewoon niet, iedere oefening heeft een doel, alleen moet het correct uitgevoerd worden.

Crossen met een heet paard 8)7 vragen om ongelukken of een nog heter of opgefokt paard.

TS ga aub goed les nemen want het spijt me als ik het zeg, maar beoordelend vanaf deze foto lijkt me dat je echt nog op manege niveau zit en dat je zegt dat je jonge paarden en hengsten hebt gereden lijkt me ook hoogst onwaarschijnlijk.

Citaat:
Je paard wordt niet rustiger en jij gaat niet beter rijden doordat je op bokt zit. Neem gewoon les dat is het enigste wat helpt!

The wonder of Independence is that it encourages open minds and the desire to improve.

_kmbly
Berichten: 45
Geregistreerd: 19-01-19

Re: Heet paard en gevoelig voor het been

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-03-19 11:54

Ik heb bij een handels stal vrijwilligers werk gedaan en heb een hengst uitgebracht op l niveau en meerder jongere paarden (daarom
dat dat op Mn account staat)

Eerder lui dan moe

CharmingS

Berichten: 3224
Geregistreerd: 13-02-10
Woonplaats: Valkenswaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-19 12:07

_kmbly schreef:
Ik heb bij een handels stal vrijwilligers werk gedaan en heb een hengst uitgebracht op l niveau en meerder jongere paarden (daarom
dat dat op Mn account staat)


Heb je daar video materiaal van?

Ben wel benieuwd :)

The wonder of Independence is that it encourages open minds and the desire to improve.

Kelly_ann

Berichten: 5153
Geregistreerd: 11-10-02
Woonplaats: Op 't durp

Re: Heet paard en gevoelig voor het been

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-19 12:54

Joh, dan is het allemaal niet zo moeilijk toch?

Ze moet beter aan het been, meer nageeflijk, een betere dressuur matige basis en voor jezelf een beter zadel zodat je fijner kan zitten.

Ga daarna eerst dressuur wedstrijd starten. En als je een beetje lekker door het L2 komt ga je je springlessen weer oppakken.

Succes!

The search for wisdom is a great challenge; to act on wisdom is an even greater challenge.....


Dakota12
Berichten: 26
Geregistreerd: 16-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-19 13:59

hallo, bij een paard dat gevoelig is voor been kann het helpen om met de stem te werken. ;) en je been heel voorzivhtig aanleggen kann ook helpen, gewoon je teen bewegen en hij haat al vooruit

Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Re: Heet paard en gevoelig voor het been

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-19 14:03

Simpele regel die wij zoveel mogelijk altijd hanteren: heet paard: been eraan
flegmatiek paard: been eraf

Niet omdat dat hete paard harder moet, maar omdat hij niet moet stressen op been. Wen er maar een dat het aanligt en pas iets betekent als we er druk mee geven. En het verschil tussen aanliggen en aanleggen is er wel degelijk dan. Subtiel, maar aanwezig.

Verder: dressuurles, dressuurles, dressuurles. En zitles, zitles, zitles.
En daarna weer cavelletti en springen. Platte grondbalken zijn prima, echt niet verkeerd om een paard bewust te laten zijn van zijn eigen benen. Maar éérst dressuurmatig aan een basis werken. Dan balkjes erbij. Dan pas verhoogde cavalletti en springen.

En laat paard én tuig goed nakijken op fysiek ongemak.

Brainless

Berichten: 29713
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-19 20:08

_kmbly schreef:
Ik heb bij een handels stal vrijwilligers werk gedaan en heb een hengst uitgebracht op l niveau en meerder jongere paarden (daarom
dat dat op Mn account staat)

Als jij een hengst in de L hebt uitgebracht dan heb jij al minimaal al L2?
Je moet nl minimaal L2+1 hebben om een hengst te mogen uitbrengen.

Sommige mensen worden totaal niet gehinderd door enige vorm van intelligentie.
;)

Absolem

Berichten: 2765
Geregistreerd: 27-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-19 20:26

Brainless schreef:
_kmbly schreef:
Ik heb bij een handels stal vrijwilligers werk gedaan en heb een hengst uitgebracht op l niveau en meerder jongere paarden (daarom
dat dat op Mn account staat)

Als jij een hengst in de L hebt uitgebracht dan heb jij al minimaal al L2?
Je moet nl minimaal L2+1 hebben om een hengst te mogen uitbrengen.


Idd. Ik vind het ook klinken als een broodje aap verhaal.

Dat vinden wij alleen maar heel bijzonder!

Hevonen

Berichten: 5605
Geregistreerd: 21-01-04
Woonplaats: up north

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-19 20:27

Ik denk dat je terug moet naar de basis. Dit paard vind springen eng, daarom racet ze zo. Begin met eenvoudige oefeningen, cavaletti en dressuur. en dan heel langzaam hoger.

Voor bijzondere (niet beslist paardgerelateerde) replica's en living history spullen.
ARRE remaining history
Zij werken ook op bestelling! (smeedwerk, hout-, hoorn- en beenbewerking, leer, huiden, en nog veel meer)

Caira
Berichten: 26055
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Re: Heet paard en gevoelig voor het been

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-19 20:33

Ik kan alleen maar met mijn voorgangers mee gaan in de tip: neem les

_kmbly
Berichten: 45
Geregistreerd: 19-01-19

Re: Heet paard en gevoelig voor het been

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-03-19 22:34

Vandaag röntgenfoto gehad van de rug. Bleek dat het zadel geen goede druk verdeling had. Dierenarts zei dat dat het ‘probleem’ was voor haar vlugheid. Zaterdag al afspraak met zadelpasser

Eerder lui dan moe

Horseloverl
Berichten: 2222
Geregistreerd: 27-03-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-19 22:36

CharmingS schreef:
Horseloverl schreef:
Punt 1 magnesium bijvoeren bij een heet paard! Werkte bij die van mij geweldig. Voor de rest ga stomme oefeningen aanleren. Ik ging zoveel overgangen rijden dat ze moest gaan nadenken over waar ze dr benen moest laten dat ze rustiger werd. Gun het paard ook lol, weet niet of je bos/renbaan in de buurt hebt. Ga lekker een rondje crossen, dit vinden de hele heten vaak super leuk. Blijf rustig. Blijf nadenken hoe je het zelf doet want hete paarden denken teveel dus als jij rustig bent en dat uitstraald scheelt dut ook al. Geef ook jezelf tijd om te leren hoe hiermee om te gaan. Als je toch iets springerig t wil doen: balkjes stappen/draven/galopperen. Veel oefeningen rijden dus bijvoorbeeld een balk een heel eind van de ander en dan er tussenuit wijken. Galoppeer bijvoorbeeld een keer in, terug naar halt en dan rustig wegstoppen. Draaf een keer in, terug naar stap, dan aangaloperen dit soort dingen hielp bij mij super!



Het spijt me maar ik vind dit echt het slechtste advies wat je kan geven aan een onervaren amazone..

Magnesium is GEEN wonder middel, bij sommige paarden merk je het verschil niet eens.
Stomme oefeningen heb je niet, bestaat gewoon niet, iedere oefening heeft een doel, alleen moet het correct uitgevoerd worden.

Crossen met een heet paard 8)7 vragen om ongelukken of een nog heter of opgefokt paard.

TS ga aub goed les nemen want het spijt me als ik het zeg, maar beoordelend vanaf deze foto lijkt me dat je echt nog op manege niveau zit en dat je zegt dat je jonge paarden en hengsten hebt gereden lijkt me ook hoogst onwaarschijnlijk.

Citaat:
Je paard wordt niet rustiger en jij gaat niet beter rijden doordat je op bokt zit. Neem gewoon les dat is het enigste wat helpt!


Ey vriendin. Ik zeg wat werkte voor mij, niet dat ik God ben

Roze schoentje

Nicky1963

Berichten: 1988
Geregistreerd: 26-03-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-19 22:57

_kmbly schreef:
Vandaag röntgenfoto gehad van de rug. Bleek dat het zadel geen goede druk verdeling had. Dierenarts zei dat dat het ‘probleem’ was voor haar vlugheid. Zaterdag al afspraak met zadelpasser

Op een röntgenfoto bleek dat het zadel geen goede drukverdeling had? Hoe werkt dat dan?

ʇɟıɹɥɔsuǝʌoqǝʇsɹǝpuo

Brainless

Berichten: 29713
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-19 23:01

Nicky1963 schreef:
_kmbly schreef:
Vandaag röntgenfoto gehad van de rug. Bleek dat het zadel geen goede druk verdeling had. Dierenarts zei dat dat het ‘probleem’ was voor haar vlugheid. Zaterdag al afspraak met zadelpasser

Op een röntgenfoto bleek dat het zadel geen goede drukverdeling had? Hoe werkt dat dan?

:+

Sommige mensen worden totaal niet gehinderd door enige vorm van intelligentie.
;)

Avalanche

Berichten: 15913
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-19 00:41

_kmbly schreef:
Vandaag röntgenfoto gehad van de rug. Bleek dat het zadel geen goede druk verdeling had. Dierenarts zei dat dat het ‘probleem’ was voor haar vlugheid. Zaterdag al afspraak met zadelpasser

Ik kan je nu al wel zeggen dat dat niet het enige probleem is. De spanning in jouw lijf is een veel groter probleem, en ik ben het er absoluut mee eens dat een ander zadel een deel van de oplossing is, maar het is wel een externe factor, het grootste deel van het probleem is echt jouw rijstijl. Sorry. :(:)

Maar hoe is de drukverdeling van het zadel getest?

They tried to bury me.
They didn't realise I was a seed.

Sinéad O'Connor 1966-2023

Absolem

Berichten: 2765
Geregistreerd: 27-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-19 07:54

_kmbly schreef:
Vandaag röntgenfoto gehad van de rug. Bleek dat het zadel geen goede druk verdeling had. Dierenarts zei dat dat het ‘probleem’ was voor haar vlugheid. Zaterdag al afspraak met zadelpasser



I smell bullshit... Met een röntgenfoto zet je botten op de foto. Als de bot structuur op de foto niet goed is in de rug, is jouw paard gewoon helemaal niet meer geschikt om op te rijden en moet je een ander paard kopen..

Dingetje nummer twee. Al zou jouw zadel wel passen. Zolang jij zo gods gruwelijk slecht zit op je paard blijft de druk verdeling slecht want jij zit niet in het zadel waar je zou moeten zitten als je niet als de sodemieter fatsoenlijk les gaat nemen.

Nou stoppen met die excuses van je. Je bent geen anky. En je bent al helemaal ook geen jeroen dubbeldam.
Dus NEEM FATSOENLIJK LES!!!...

Dat vinden wij alleen maar heel bijzonder!

Ailill

Berichten: 11669
Geregistreerd: 27-08-11

Re: Heet paard en gevoelig voor het been

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-19 11:02

Zou het misschien ook een toontje minder kunnen, wat een niveau.

TS kan inderdaad les gebruiken, maar dat kan men ook normaal benoemen/onderbouwen, i.p.v. zo door haar strot te drukken.

Ze is 14, ik moet de eerste 14-jarige die niet eigenwijs is nog tegenkomen.

Never follow everyone else their path. Unless you are in the woods and you are lost, and see a path. Then by all means follow that path.

_kmbly
Berichten: 45
Geregistreerd: 19-01-19

Re: Heet paard en gevoelig voor het been

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-03-19 12:04

Ik vroeg of de DA na de foto nog kon kijken wat haar gevoeligheid kon zijn op de rug. Zo kwamen we erachter.
En ik begon dit topic voor tips, geen haat of commentaar daar heb ik al genoeg mensen voor. En inderdaad mijn zit is niet tip top, maar daar ben ik nog kind voor om te leren.

Eerder lui dan moe

BigOne
Berichten: 38184
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-19 12:09

_kmbly schreef:
Ik vroeg of de DA na de foto nog kon kijken wat haar gevoeligheid kon zijn op de rug. Zo kwamen we erachter.
En ik begon dit topic voor tips, geen haat of commentaar daar heb ik al genoeg mensen voor. En inderdaad mijn zit is niet tip top, maar daar ben ik nog kind voor om te leren.


Je bent kind maar hebt wel een hengst in de L uitgebracht, één tip, probeer je ervaring niet aan te dikken, daar prikken mensen zo doorheen. Vooral in combinatie met je foto's. Want zoals ik al zei, daarop zie ik een amazone op niveau van een beginner. En daar is helemaal niets mis mee en ook zeer begrijpelijk dat je dan zo'n vraag stelt maar geen fantasieverhalen gaan vertellen want dan word je zeker niet meer serieus genomen. Ga les nemen, goede dressuurles want ondanks je ervaring met de "hengst" jij bent lang geen L2 dressuurruiter en dat niveau moet je zeker hebben om een hengst uit te brengen.

Bedenk dat een goede springer niets anders is dan een uitstekende dressuurruiter tussen de hindernissen, alleen dan kun je resultaat boeken.

We live in a time where intelligent people are being silenced so that stupid people won’t be offended.

Change3x

Berichten: 6581
Geregistreerd: 06-12-11
Woonplaats: Nijverdal

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-19 12:13

Als je zadel dan zo verkeerd lag zou ik er ook een goede osteopaat bijhalen, die rug zit dan zeker ook goed vast. ;)

Heb je inmiddels al geïnformeerd bij een goede instructeur?

Sophie_Wind

Berichten: 828
Geregistreerd: 05-03-17
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-19 12:21

_kmbly schreef:
Vandaag röntgenfoto gehad van de rug. Bleek dat het zadel geen goede druk verdeling had. Dierenarts zei dat dat het ‘probleem’ was voor haar vlugheid. Zaterdag al afspraak met zadelpasser


Ik wil zeker niet gemeen zijn, maar zoals ik al eerder zei (en velen voor mij ook) heb je niks aan al je vragen hier op Bokt zetten als de enige oplossing les nemen is, en terug naar de basis gaan.
Heel goed van je dat je dit al iig met de dierenarts hebt opgelost, maar je bent er een beetje omheen aan het draaien.
Iedereen zegt hetzelfde, probeer daar eens wat mee te doen. Wij zijn hier allemaal om je te helpen, dan moet je er ook wat mee doen ;)

Absolem

Berichten: 2765
Geregistreerd: 27-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-19 12:24

Ailill schreef:
Zou het misschien ook een toontje minder kunnen, wat een niveau.

TS kan inderdaad les gebruiken, maar dat kan men ook normaal benoemen/onderbouwen, i.p.v. zo door haar strot te drukken.

Ze is 14, ik moet de eerste 14-jarige die niet eigenwijs is nog tegenkomen.


Volgens mij is het al tig keer onderbouwd en dan er wordt niks mee gedaan door ts. Ipv de tips te gebruiken en er wat mee te doen gaat ze de problemen elders op af schuiven door er een dierenarts bij te halen omdat de ts van ons niet te horen krijgt wat ze wilt horen.

Op dat moment is mijn geduld dus op.

Dat vinden wij alleen maar heel bijzonder!

Ailill

Berichten: 11669
Geregistreerd: 27-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-19 12:29

Absolem schreef:
Ailill schreef:
Zou het misschien ook een toontje minder kunnen, wat een niveau.

TS kan inderdaad les gebruiken, maar dat kan men ook normaal benoemen/onderbouwen, i.p.v. zo door haar strot te drukken.

Ze is 14, ik moet de eerste 14-jarige die niet eigenwijs is nog tegenkomen.


Volgens mij is het al tig keer onderbouwd en dan er wordt niks mee gedaan door ts. Ipv de tips te gebruiken en er wat mee te doen gaat ze de problemen elders op af schuiven door er een dierenarts bij te halen omdat de ts van ons niet te horen krijgt wat ze wilt horen.

Op dat moment is mijn geduld dus op.
Heel fijn dat je geduld op is, maar daar heeft TS niets mee te maken. Je bent, volgens je profiel althans, een volwassen vrouw en TS is een kind, iets met verschillende levels en het goede voorbeeld geven ;)

Wie zegt trouwens dat TS er niets mee doet? Lijkt me dat ze ook moet overleggen met haar ouders en ze heeft een DA in de arm genomen. Iets wat hier op Bokt geloof ik regel nummer 1 is (i.c.m. inderdaad goede les).

Never follow everyone else their path. Unless you are in the woods and you are lost, and see a path. Then by all means follow that path.

Absolem

Berichten: 2765
Geregistreerd: 27-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-19 12:35

Ailill schreef:
Absolem schreef:

Volgens mij is het al tig keer onderbouwd en dan er wordt niks mee gedaan door ts. Ipv de tips te gebruiken en er wat mee te doen gaat ze de problemen elders op af schuiven door er een dierenarts bij te halen omdat de ts van ons niet te horen krijgt wat ze wilt horen.

Op dat moment is mijn geduld dus op.
Heel fijn dat je geduld op is, maar daar heeft TS niets mee te maken. Je bent, volgens je profiel althans, een volwassen vrouw en TS is een kind, iets met verschillende levels en het goede voorbeeld geven ;)

Wie zegt trouwens dat TS er niets mee doet? Lijkt me dat ze ook moet overleggen met haar ouders en ze heeft een DA in de arm genomen. Iets wat hier op Bokt geloof ik regel nummer 1 is (i.c.m. inderdaad goede les).



Denk niet dat de ts hoeft te vragen aan haar ouders of ze haar beugels langer mag doen.

Dat vinden wij alleen maar heel bijzonder!


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 59 bezoekers