Heet paard en gevoelig voor het been

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Absolem

Berichten: 2756
Geregistreerd: 27-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-19 10:48

Ik heb even je profiel bekeken. Je hebt staan. Ervaring met groene paarden en hengsten. Maar ondertussen schets je een beeld en post je een foto wat alles tegen spreekt.

Ik zou op zoek gaan naar een goede instructie. Stoppen met zoveel krachtvoer er in te stoppen. En veel en veel meer ruwvoer gaan geven. Desnoods betaal je extra voor een extra portie ruwvoer in de middag.

Nu is het beeld ook wel redelijk vertekend denk ik. Maar als ik het goed zie kunnen je beugels een stuk langer. Zodat je rechtop en ontspannen kunt zitten ipv verkrampt omdat je uit balans zit. En daarnaast. Les les les en nog meer les.

Dat vinden wij alleen maar heel bijzonder!


Amber_anne

Berichten: 6859
Geregistreerd: 09-04-18

Re: Heet paard en gevoelig voor het been

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-19 11:42

Ik zou toch investeren in goede dressuur lessen van een ervaren instructeur. Niet van de manege.

En toch echt deze instructeur af en toe laten rijden zodat het paard leert ontspannen te lopen. Ik snap dat je wilt dat je paard op je hulpen reageert maar op deze manier gaat het niet helpen.

Malenka

Berichten: 7514
Geregistreerd: 04-10-06

Re: Heet paard en gevoelig voor het been

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-19 12:06

Het is een probleem in de absolute basistraining. Die begint al op de grond als je het paard op gaat halen om er wat mee te doen. Zorg dat je paard dan al geduldig is en netjes binnen twee passen stopt. Stamt het door of is het gewoon niet licht op de hulp zet het dan gelijk achterwaarts tot het zachter is en beloon in het halt houden. Zorg dat je altijd duidelijk dezelfde hulpen geeft. Laat het paard dus niet gewoon achter je aankopen maar geef de opdracht om te gaan lopen en ook weer om te stoppen. Als jij geen opdracht hebt gegeven moet je paard dus blijven doen wat je daarvoor zij. Dus heb jij je paard de opdracht gegeven stil te staan en jij loopt weg zonder het de opdracht te geven jou te volgen, dan moet het stil blijven staan! Doet het dat niet dan zet je het paard terug en doet dit opnieuw. Uiteraard begin je met kleine stapjes. De eerste keer kun je maar een paar passen weglopen. Je loopt terug om te belonen voordat je paard je wil volgen! Op die manier bevestig je goed gedrag. Dat belonen is gewoon een stevige kriebel op de schoft (hartslag verlagend). Onder het zadel gelden dezelfde regels. Als jij een opdracht geeft moet het paard dat gaan doen. Tot die tijd blijft het doen wat je daarvoor hebt gezegd. In jouw geval zijn overgangen terug rijden (en die dus lichter maken!) en je paard leren wachten cruciaal. Je paard zal hier zekerder van worden en beter te controleren zijn. Wat het voor iedereen veiliger en prettiger maakt.

_kmbly
Berichten: 45
Geregistreerd: 19-01-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-03-19 14:08

De vorige was van de aller eerste keer. Nu heb ik haar ongeveer bijna een maand. En idd mijn beugels zijn kort op sommige momenten, maar dat komt omdat ik kort fijner vind en ik spring ruiter ben

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Eerder lui dan moe

Absolem

Berichten: 2756
Geregistreerd: 27-11-12

Re: Heet paard en gevoelig voor het been

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-19 14:19

Zelfs voor een springruiter zitten je beugels te kort want je knieën komen dik voorbij de wrongen.

Bovendien is de basis van alles nog altijd dressuur. Zolang je dat niet et voor elkaar hebt, kun je roepen dat je een springruiter bent. Maar dan ben je gewoon een klaploper.

Dus regel een fatsoenlijk dresuur of veelzijdigheidszadel. Beugels vier gaten langer. En werk aan je basis met dit paard ( dressuur dus).

Verder moet je leren je handen te dragen en je ellebogen te ontspannen. En je eigen buikspieren aan te spannen. Je zet je handen en armen nu gewoon vast naast de schoft en trekt je paard dus gewoon naar beneden. Dus het is niet raar dat je paard dan loperig wordt want ze is een brok spanning. Alles zit dan vast en dan zit jij er ook nog uit balans op.


Kortom. Niks mis met dit paard die probeert gewoon duidelijk met jou te communiceren . Wel is er een hoop mis met jou want jij luistert niet naar je paard.


Regel een fatsoenlijk dressuur zadel voor erbij en neem als eerste stap een maand lang zit lessen. En werk in de tussentijd aan je armen.
Dus ellebogen netjes ontspannen gebogen naast je lichaam. En je handen dragen.

Dat vinden wij alleen maar heel bijzonder!

Rex_Rolfo

Berichten: 5364
Geregistreerd: 27-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-19 14:36

Change3x schreef:
Ik zou echt goed les gaan nemen, en dan niet een manege les maar een privé les van een mega ervaren instructeur die jou kan helpen.

Helemaal mee eens. Toen bij ons een nieuw vrij groen paard op stal kwam stond de instructeur 2x per week in de bak voor privé les. Extra investering om juist in het begin aan een goede basis te werken. Dat heeft zich uitbetaald in een paard dat nu erg fijn te rijden is.

Silly_Woman

Berichten: 1664
Geregistreerd: 27-10-04
Woonplaats: In het mooie Brabant!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-19 15:03

Vind het niet eens dat de beugels langer moeten(als het een springzadel is) maar je onderbeen moet meer naar achter en je kont iets naar voren. (En dus ook je bovenbeen iets terug)
Je zit nu in een flinke stoelzit.

Ook mag je inderdaad je handen meer dragen met je ellebogen licht gebogen langs jouw lijf.
Daarbij schouders terug en rechtop proberen te blijven zitten.

In welke regio zit je? Misschien weet iemand een goede instructeur voor je?

Denk dat vaker les van een gedegen instructeur zeer kan helpen. Vooral als je wilt springen is het handig als de dressuur basis goed is. Daar heb je ontzettend veel profijt van in het parcours. :)

We always try to do our best for our horses :)

Avalanche

Berichten: 15792
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-19 15:25

Wat ik zo als algemeen beeld zie op jouw foto's: paard gespannen, geen weggedrukte rug, maar ook zeker niet over de rug, onderhals aangespannen, paard is tegen de teugel, verzet zich actief tegen de hand, geen impuls, op de voorhand.

Ruiter: gespannen, opgetrokken schouders, gespannen schouders en armen, spanning in billen en bovenbenen, ik vermoed dat je benen ook klapperen, en dat om die reden mensen je adviseren je beugels steeds korter te doen, waardoor je inmiddels in een flinke stoelzit zit.

Harnachement: je zadel is te klein. Dat ten eerste. Je zit op de lepel en met je knieen nog voor de wrong, en dat is niet alleen verklaarbaar door je stoelzit. En daar loop je tegen het volgende probleem aan: een inchmaat (en misschien zelfs anderhalve inch) groter is te groot voor je paard, maar passend voor jou. Dat is een probleem, want verder naar voren kan het zadel niet, want dan komen de schouders in het gedrang, en dus komt een groter zadel op de lendenen. Het probleem is niet zozeer de grootte van je kont, maar vooral je lengte. Je bent een cm of 10 te lang voor dit zadel.

Ik heb een vriendin van 1.56 en zij past in een 16.5 inch zadel. Ik niet, ook al ben ik niet te dik, maar ik heb zeker een 17.5 of een 18 inch nodig. Ik ben namelijk 1.70.

Dit is een heel rank en zo te zien klein paardje, en ik vraag me af of de rennerigheid en de onbalans alleen komt door jouw rijstijl of dat ze zich, doordat jij op de lepel zit, en wat hoog komt met je bovenlijf, gewoon echt niet in balans kan houden en snelheid maakt om dat op te lossen, omdat ze de kracht niet heeft om ervoor te compenseren.
Ik denk ook dat het gevoel wat jij uitstraalt (niet in balans, angst en spanning om de controle te verliezen) daaraan bijdraagt. Ik vraag me dus af of je paard echt heet is, of dat ze alleen maar rennerig is door een gebrek aan balans.

Ik vind het lastig om tips te geven merk ik, want les alleen gaat je niet helpen, en een groter zadel is geen optie, en met een zadel van deze maat, ook al is het een dressuurzadel, ga je je zit- en houding probleem niet oplossen.
Ik denk dat zitlessen nemen op een ander paard een heel goed idee is, ik zou yoga en pilates adviseren om je core balans te verbeteren, en jezelf ook leren te ontspannen.

They tried to bury me.
They didn't realise I was a seed.

Sinéad O'Connor 1966-2023


_kmbly
Berichten: 45
Geregistreerd: 19-01-19

Re: Heet paard en gevoelig voor het been

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-03-19 15:46

De heetheid zit ook in haar bloedlijn vader is Elberton (nimmerdor x lucky boy xx) en moeder Viwendy (gerlinus x amor).
Opzich rij ik ontspannen, maar wanneer ze onder me vandaan loopt span in aan. Dit merk ik zelf niet. Maar je kan je been niet eens tegen haar aan houden omdat ze dan nog sneller gaat. Ik ben best rustig op een paard. Wel merk ik dat galop voor mij wennen is en dat ik het spannend vind omdat ik normaal op een rustiger paard reed.
Maar ik zoek vooral tips voor hoe ik haar rustiger krijg. Als ik haar ruimte geef loopt ze onder me vandaan. Zelfs als ik langzamer ga lichtrijden loopt ze gewoon door. Pas na een vol uur rijden loopt ze pas rustig.
En met springen aast ze echt op de sprongen in de bak.

Eerder lui dan moe

Rex_Rolfo

Berichten: 5364
Geregistreerd: 27-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-19 16:06

_kmbly schreef:
Maar ik zoek vooral tips voor hoe ik haar rustiger krijg.

Dat is zo'n delicate balans dat het niet met een "trucje" via een forum op te lossen is. Vandaar ook de veelgegeven tip om vaak en goed privé les te nemen.

Nicky1963

Berichten: 1984
Geregistreerd: 26-03-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-19 16:07

_kmbly schreef:
De heetheid zit ook in haar bloedlijn vader is Elberton (nimmerdor x lucky boy xx) en moeder Viwendy (gerlinus x amor).
Opzich rij ik ontspannen, maar wanneer ze onder me vandaan loopt span in aan. Dit merk ik zelf niet. Maar je kan je been niet eens tegen haar aan houden omdat ze dan nog sneller gaat. Ik ben best rustig op een paard. Wel merk ik dat galop voor mij wennen is en dat ik het spannend vind omdat ik normaal op een rustiger paard reed.
Maar ik zoek vooral tips voor hoe ik haar rustiger krijg. Als ik haar ruimte geef loopt ze onder me vandaan. Zelfs als ik langzamer ga lichtrijden loopt ze gewoon door. Pas na een vol uur rijden loopt ze pas rustig.
En met springen aast ze echt op de sprongen in de bak.

Lees wat er geschreven is! Er worden heel goede tips gegeven. Ik snap dat je niet wil horen dat het aan jou ligt, maar het komt daar hoogstwaarschijnlijk wel op neer.
Als je wilt dat zij rustiger is moet je zelf goed, correct en onafhankelijk zitten. In een goed (dressuur)zadel dat past. Met de beugels op de juiste lengte, zodat je gewrichten niet geblokkeerd worden, maar de bewegingen kunnen volgen. Langzamer/klein lichtrijden dan zij wil lopen. Uitademen. Los zijn in je lijf zonder slapte. 'Klein' zitten. Stil zitten. Enzovoorts. En voorlopig niet meer springen. Eerst leren rijden, zodat je paard correct kan lopen.
Maar vooral: goed leren rijden. Succes.
Laatst bijgewerkt door Nicky1963 op 26-03-19 16:46, in het totaal 2 keer bewerkt

ʇɟıɹɥɔsuǝʌoqǝʇsɹǝpuo

Mendy1984
Berichten: 979
Geregistreerd: 02-10-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-19 16:17

een heet paard moet je juist je benen eraan houden
een traag paard moet je je benen van af houden

ik heb ook zon hete donder
neem je tijd en goede les
en heb nog meerdere duidelijke adviezen voorbij zien komen
blijf niet in de verdediging schieten, jij vraagt om advies en dat krijg je hier ruim uitgelegd
de ene nog uitgebreider als de ander


Edit: zie net in je profiel dat je pas 14 bent? :\
misschien is het dan ook een idee dat je dit topic ook even met je ouders bespreekt zodat hun ook weten en lezen wat er precies gezegd wordt
Laatst bijgewerkt door Mendy1984 op 26-03-19 16:58, in het totaal 1 keer bewerkt

prugelpiet

Berichten: 12523
Geregistreerd: 20-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-19 16:35

Doe je beugels 5 gaten langer, en je kan normaal zitten. Je zadel blijft waarschijnlijk te klein, maar nu zit je er bijna achter. Ik zie veel springruiters rijden, werken en zit zelf ook graag wat korter, maar dit is bijna grappig. Je beugels hoeven niet zo kort als je geen 1,50 gaat springen, dus verander daar eerst is wat aan. Dan zit je beter in je zadel, en dus ook al beter op je paard. Je zit nu op de lepel, dus de druk van jou lichaam komt daar ook aan, ipv netjes in het midden. Ook steek je je tenen hierdoor bijna in de neus van je paard, waardoor je been er niet aan komt maar deze afsteekt naar voren, en je hierdoor je paard alleen maar verder en harder naar voren drukt.

Stap 2, gewoon desensibiliseren. Beugels langer, en been er aan. Ze vlucht nu voor je been, en ze moet leren dat dit normaal is en dat er heus niks gaat gebeuren. Maar TS, dit kan niet zolang jij zo in jockey houding blijft zitten. Dat past gewoon niet, en al helemaal niet op een veelzijdigheids zadel.

Je paard vlucht en gaat rennen, omdat jij haar aan alle kanten uit evenwicht trekt. Met je knieen in een hoek van bijna 90 graden, kan je niet normaal en in balans lichtrijden, of in galop netjes in het midden van je zadel zitten.

Teugels korter, en handen naar voren. Je zet jezelf vreselijk vast, wat je paard nóg meer reden geeft tot rennen. Laat die voorkant maar even voor wat het is, zolang ze niet in balans is krijg je haar toch niet mooi ontspannen naar beneden.

Neem goed les. Ik heb niks tegen manegelessen, maar ik denk dat jij echt even flink wat prive lessen nodig bent, zodat jullie samen kunnen groeien.

I am because you were

BigOne
Berichten: 38035
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-19 16:56

Tip 1, 2 en 3!! Dressuur les en voorlopig totaal niet aan springen denken. Of je moet willen verongelukken. Wanneer jij je hete dame dressuurmatig goed onder controle hebt dan heeft in de eerste plaats jouw paard daar heel veel voordeel van en dus jij ook. Wat ik zie lijkt wel een manege lesje met dito ruiter er op. En dat springen komt wel maar eerst dressuurmatig de boel voor elkaar. Even benieuwd , is je paard volledig gekeurd en vooral de rug??

We live in a time where intelligent people are being silenced so that stupid people won’t be offended.

Avalanche

Berichten: 15792
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-19 16:58

_kmbly schreef:
De heetheid zit ook in haar bloedlijn vader is Elberton (nimmerdor x lucky boy xx) en moeder Viwendy (gerlinus x amor).

Grappig, want Lucky Boy zelf schijnt een redelijk relaxed paard te zijn geweest. Gerlinus is Gronings bloed, en vrij cool, en ook Amor is geen halve gare, dus in haar bloedlijn zit het alvast niet.

_kmbly schreef:
Opzich rij ik ontspannen, maar wanneer ze onder me vandaan loopt span in aan.

Loopt ze op al deze foto's onder je vandaan dan? Ik denk dat het andersom is: ik denk dat je heel gespannen bent, het zelf niet voelt, en dat je paard daarop reageert. Ik heb Engelse Volbloeden, en zelfs die kun je prima ontspannen rijden, maar zodra ik balans verlies, of me aanspan, wordt ze rennerig, maar als ik me ontspan, gaat ze daarin direct mee.
_kmbly schreef:
Maar je kan je been niet eens tegen haar aan houden omdat ze dan nog sneller gaat.

Dat heeft niets te maken met heetheid, maar is een rijtechnisch probleem. Bij ieder paard moet je gewoon je been er tegenaan kunnen leggen. En als je dat niet kunt, moet je daaraan gaan werken met instructie. Wat heel goed mogelijk is, is dat jouw been continu wiebelt en flappert, omdat je billen en bovenbenen gespannen zijn, en dat ze daarop reageert.

_kmbly schreef:
Ik ben best rustig op een paard. Wel merk ik dat galop voor mij wennen is en dat ik het spannend vind omdat ik normaal op een rustiger paard reed.

Maar het probleem is niet je paard, het probleem is jouw enorme spanning, en daar reageert jouw paard op. En met vrij veel bloed in je paard, kan ze idd wat sensibel zijn in die dingen, en daar weet ik alles van, met EV's, maar ook een paard met veel bloed kan in rust en ontspanning gereden worden. En door die spanning kun jij denken dat je rustig bent, en ook heel hard proberen rustig te doen, maar jouw paard voelt al die spanning, en ervaart dat als stress en niet als rust.

_kmbly schreef:
Maar ik zoek vooral tips voor hoe ik haar rustiger krijg

Ik denk dat je best al heel veel tips gekregen hebt nu, maar nogmaals, het probleem is niet je paard. Jouw paard wordt rustig op het moment dat jij dat wordt. En als zij gespannen is, is dat een reactie op jouw spanning. En dat is het nadeel (en voordeel) aan merries: je krijgt alles terug wat je geeft, en met rente ook nog, als je een merrie-merrie hebt.
Wat je daarmee vooral kunt doen, is kijken naar je paard. Nog een vervelend ding aan dit soort merries: ze hebben altijd gelijk. Dus je kunt er je voordeel mee doen en er belachelijk veel van leren, of je blijft het op je paard schuiven, en je leert niets. Aan jou de keus.

_kmbly schreef:
Als ik haar ruimte geef loopt ze onder me vandaan.

En toch is dat precies wat je moet gaan doen. Loslaten. Licht contact, of zelfs een tijdje geen contact met de mond, zachte billen, benen los en lang, buikspieren aanspannen, je core trainen (again, yoga en pilates) schouders laten vallen, los in je schouders en bovenarmen, je onderarmen en handen dragen, en je teugels vasthouden alsof je champagneglazen draagt.
Want als jij loslaat, doet je paard dat ook. Jouw schouders plaatsen haar schouders, je heupen plaatsen haar heupen, je zit bepaalt tempo en ritme, buitenbeen en buitenteugel begrenzen en waken, maar je houdt niet vast. En dan kun je beginnen rijden. Maar het begint bij jou en niet bij je paard.

_kmbly schreef:
Pas na een vol uur rijden loopt ze pas rustig.

Ja, dan is ze moe, en dat is zonde, want dan ben je je mogelijke impuls helemaal kwijt en gaat ze sloffen.

_kmbly schreef:
En met springen aast ze echt op de sprongen in de bak.

Voorlopig niet gaan springen tot je haar dressuurmatig voor elkaar hebt.

They tried to bury me.
They didn't realise I was a seed.

Sinéad O'Connor 1966-2023

Change3x

Berichten: 6575
Geregistreerd: 06-12-11
Woonplaats: Nijverdal

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-19 17:00

Ik vind het zo grappig als mensen zichzelf springruiter noemen als ze nog helemaal niet toe zijn aan springen (sorry TS ;) )

Je hebt een hoop goede tips gekregen, doe er wat mee: het probleem oplossen begint echt bij jezelf.

Agossie

Berichten: 16370
Geregistreerd: 21-07-03
Woonplaats: De Meern

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-19 18:33

Het eerste wat mij opvalt is dat je zit écht niet goed is. Je hebt enorm 'stoelzit'. Je onderbeen ligt veel te ver naar voren en je billen zijn veel te ver naar achteren. Wat je paard gaat doen als hij die druk op zijn rug krijgt, is, onder andere, hoofd omhoog en rennen. Ik weet niet welke regio je zit, maar ik denk wel dat ik je kan helpen. Ik ben revalidatietrainer en geef ook les in houding en zit. Je zadel kan ik zo niet goed zien, omdat je door je zit met je knieën ver over de wrongen komt. Ik weet niet in welke omgeving je zit, maar ik kan misschien een goede instructeur voor je vinden in jouw omgeving.

Instructrice heeft ruimte voor nieuwe leerlingen. Stuur een pb voor meer informatie. (Regio Utrecht.)

"Wrede mensen noemen we beesten, maar we kunnen beter wrede beesten mensen noemen."

Amber_anne

Berichten: 6859
Geregistreerd: 09-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-19 18:37

Change3x schreef:
Ik vind het zo grappig als mensen zichzelf springruiter noemen als ze nog helemaal niet toe zijn aan springen (sorry TS ;) )

Je hebt een hoop goede tips gekregen, doe er wat mee: het probleem oplossen begint echt bij jezelf.


Ik vind springruiter soweiso een stomme term. De basis moet er gewoon inzitten, ik heb het idee dat veel mensen denken de basis niet te hoeven kunnen omdat ze 'springruiters' zijn

_kmbly
Berichten: 45
Geregistreerd: 19-01-19

Re: Heet paard en gevoelig voor het been

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-03-19 19:36

Ik woon in noord Holland in Heerhugowaard (rond Alkmaar)

Eerder lui dan moe

Agossie

Berichten: 16370
Geregistreerd: 21-07-03
Woonplaats: De Meern

Re: Heet paard en gevoelig voor het been

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-19 19:42

Dan weet ik waarschijnlijk een héle fijne instructrice!! Stuur je een pb? Dan kan ik je het één en ander doorgeven. En nee, ik ben het niet zelf, al kom ik wel in die regio binnenkort.

Instructrice heeft ruimte voor nieuwe leerlingen. Stuur een pb voor meer informatie. (Regio Utrecht.)

"Wrede mensen noemen we beesten, maar we kunnen beter wrede beesten mensen noemen."

lizy29

Berichten: 6232
Geregistreerd: 05-03-12
Woonplaats: Het land van du vin, du pain, du Boursin

Re: Heet paard en gevoelig voor het been

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-19 20:47

Ik vermoed dat je nu vooral wat tegen het volbloed gedeelte van je paard aanloopt. Die pikken vaak toch net even sneller spanning op dan een wat lager in het bloed staand paard.
Maar ook volbloeden kunnen echt meer dan prima ontspannen rondsjouwen.
Dus lekker aan de slag met een goede instructrice/instructeur die jullie als combinatie de basis weer kan leren zodat jullie samen verder kunnen groeien.

https://www.bokt.nl/markt/ad/522801/pension-midden-frankrijk
[HK] [VOLG] Ons project in Frankrijk

webster543

Berichten: 3430
Geregistreerd: 06-08-07
Woonplaats: België

Re: Heet paard en gevoelig voor het been

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-19 21:08

Alle tips zijn heel goed die hier gegeven worden.

Ik kan alleen toevoegen, probeer een supplement zoals cavalor calm of pavo nerv control.
Als je paard daar iets rustiger van wordt, kunnen jullie misschien makkelijker samen groeien en hij ontdekken dat rustig zijn heel erg fijn is.

Insta : @aristo_dressage
“Pat the horse, slap yourself and do it again” Carl Hester

Sophie_Wind

Berichten: 828
Geregistreerd: 05-03-17
Woonplaats: Limburg

Re: Heet paard en gevoelig voor het been

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-19 21:15

Stoppen met al je vragen op Bokt zetten, goede les nemen van een (ERVAREN) dressuur instruc-teur/trice en dan kun je weer vragen stellen op Bokt.
Jullie missen de basis, zonder deze basis zul je nooit kunnen springen of überhaupt relaxed rijden, en wij als bokkers online kunnen jou niet helpen met de basis aanleren ;)

Horseloverl
Berichten: 2218
Geregistreerd: 27-03-13

Re: Heet paard en gevoelig voor het been

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-19 21:24

Punt 1 magnesium bijvoeren bij een heet paard! Werkte bij die van mij geweldig. Voor de rest ga stomme oefeningen aanleren. Ik ging zoveel overgangen rijden dat ze moest gaan nadenken over waar ze dr benen moest laten dat ze rustiger werd. Gun het paard ook lol, weet niet of je bos/renbaan in de buurt hebt. Ga lekker een rondje crossen, dit vinden de hele heten vaak super leuk. Blijf rustig. Blijf nadenken hoe je het zelf doet want hete paarden denken teveel dus als jij rustig bent en dat uitstraald scheelt dut ook al. Geef ook jezelf tijd om te leren hoe hiermee om te gaan. Als je toch iets springerig t wil doen: balkjes stappen/draven/galopperen. Veel oefeningen rijden dus bijvoorbeeld een balk een heel eind van de ander en dan er tussenuit wijken. Galoppeer bijvoorbeeld een keer in, terug naar halt en dan rustig wegstoppen. Draaf een keer in, terug naar stap, dan aangaloperen dit soort dingen hielp bij mij super!

Roze schoentje

jasmijn16

Berichten: 961
Geregistreerd: 19-11-14

Re: Heet paard en gevoelig voor het been

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-19 22:33

Die van mij is ook heel erg heet, wat bij mij een helpt is vanaf het begin figuren rijden. En dan niet 10x hetzelfde, maar slangenvolte 2 bogen, volte, stukje verruimen in stap, terugnemen, scherpe diagonaal bijvoorbeeld ë-m dan weer een volte, ergens afwenden, hand veranderen, slangenvolte met 4 bogen, halt houden op ac en actief na een beenhulp weer wegstappen enz enz. Die beenhulp hoeft echt geen schopte te zijn, ik span mijn kuit iets aan en ze gaat. Wel ben ik van mening dat je je been er gewoon aan moet houden, de hulp hoeft bij sommige alleen niet groot te zijn.

Ik moet haar er echt met het koppie bij houden, ze moet niet druk zijn met haar omgeving maar met wat ik van haar vraag.

Ik vind het ook nog moeilijk, die van mij is ook nog hartstikke sensibel en kan de 100e keer dat ze langs iets loopt ineens denken "AHHH EEN KABOUTER, HIJ EET ME OP" maar ik merk wel dat wanneer ik meteen met haar bezig ga het een stuk beter gaat.

Ik ben ook nog lang niet waar ik wil zijn, en het kan niet iedere keer goed gaan natuurlijk. Bij mij gaat het in iedergeval langzaam steeds wat beter met af en toe even wat dieptepunten er in, maar ik denk altijd maar dat we daar allebei van leren.

Trouwens, wanneer ik merk dat ze heet wordt en spanning opbouwd adem ik even diep in en zucht ik heel duidelijk uit, dit helpt bij mij soms erg goed. Spanning van het paard komt 9 van de 10x van de ruiter. Het is goed om je daar bewust van te zijn.

If I can take it, I can make it
Without you I feel like I'm half of a whole

[o]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Googlebot en 4 bezoekers