Heet paard en gevoelig voor het been

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
_kmbly
Berichten: 45
Geregistreerd: 19-01-19

Heet paard en gevoelig voor het been

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-03-19 13:40

Hoi mede bokkers,
Sinds kort heb ik mijn eerste paard met protentie voor spring sport. Met rijden is ze erg heet en reageert snel op het been, je kan hem er niet eens tegen haar aan krijgen zonder dat je haar rustig moet houden. Ook gooit ze steeds haar hoofd op tijdens het rijden. Mijn martingaal schuurt dan langs mijn teugels waardoor die kapot gaan...
Met springen is het zelfde liedje. Ze word enorm heet. Alleen is het moeilijk op goed aan te rijden. Ik kan haar niet tussen mijn benen vast zetten of stelling vragen. Iemand tips??

Eerder lui dan moe


Paris_
Berichten: 2121
Geregistreerd: 12-03-12

Re: Heet paard en gevoelig voor het been

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-19 13:44

Wat krijgt je paard te eten? :)

_kmbly
Berichten: 45
Geregistreerd: 19-01-19

Re: Heet paard en gevoelig voor het been

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-03-19 13:46

Ze krijgt musli met basis brok, zonder haver. En wanneer ze veel gewerkt heeft krijgt ze brok voor het voorkomen dat ze enorme spierpijn krijgt enzo

Eerder lui dan moe

Nicky1963

Berichten: 1984
Geregistreerd: 26-03-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-19 13:47

Paris_ schreef:
Wat krijgt je paard te eten? :)


En hoe is het gehuisvest? Hoeveel vrije beweging krijgt/heeft het paard? Past het zadel en het hoofdstel? Is het gebit netjes? Hoe rij jij zelf? Heb je les?

ʇɟıɹɥɔsuǝʌoqǝʇsɹǝpuo


_kmbly
Berichten: 45
Geregistreerd: 19-01-19

Re: Heet paard en gevoelig voor het been

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-03-19 13:48

Zege komt iedere dag buiten. Het zadel en hoofdstel passen prima en bit ook. Ik heb een stille hand en rustige zit. Ze gaat iedere zaterdag mee naar de manege

Eerder lui dan moe

Amber_anne

Berichten: 6860
Geregistreerd: 09-04-18

Re: Heet paard en gevoelig voor het been

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-19 13:50

Hoe lang komt ze buiten?

Hoe werd ze gereden bij de vorige eigenaar en hoe vaak rij je haar zelf? Is het anders een mogelijkheid om iemand met wat meer ervaring met dit soort paarden haar te laten rijden

_kmbly
Berichten: 45
Geregistreerd: 19-01-19

Re: Heet paard en gevoelig voor het been

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-03-19 13:54

Ze staat een halve dag buiten. Ze reed bij de vorige eigenaar rond de 3x per week. Ik wil zulke dingen zelf oplossen zodat ze went aan mij en mijn hulpen inplaats van de hulpen van een ander

Eerder lui dan moe

Avalanche

Berichten: 15794
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Heet paard en gevoelig voor het been

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-19 14:00

Is dit hetzelfde paard dat in een kleine paddock naast andere paarden staat en er niet bij?
Het is niet gezegd dat verandering van huisvesting al je problemen oplost, maar misschien wordt ze wel rustiger.
Ik heb een hete merrie, die in omgang prima te doen is, en goed in haar vel zit als ze veel buiten is met de andere paarden. Dan is ze nog steeds sensibel met rijden, en wordt snel heet, maar je been al niet kunnen aanleggen is wel serieus een probleem.

They tried to bury me.
They didn't realise I was a seed.

Sinéad O'Connor 1966-2023

Jennyj01
Berichten: 5374
Geregistreerd: 25-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-19 14:09

Een goeie instructeur zoeken en je paard aan het been rijden. Want niet aan het been is niet alleen voor trage/luie paarden. Het been niet accepteren is ook niet aan het been. Terug naar de basis dus.

Waarom hebben de meeste stallen zo’n grote kantine?
Dan is er voor alle “technische juryleden” en beste stuurlui plek!

Avalanche

Berichten: 15794
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Heet paard en gevoelig voor het been

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-19 14:21

Mijn paard reageert ook op een lichte aanraking, maar mijn been ligt er wel gewoon tegenaan. Je doet namelijk meer met je been dan alleen voorwaartse hulpen geven, je begrenst en controleert ook.

They tried to bury me.
They didn't realise I was a seed.

Sinéad O'Connor 1966-2023

okdoei
Berichten: 619
Geregistreerd: 25-04-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-19 14:33

Ik ken je verder niet, maar kan het zijn dat jij zelf (nog) niet kundig genoeg bent voor het type paard dat je gekocht hebt?
Hoe ging het met proefrijden, hoe was hij daar tijdens het springen?
wat was er daar anders dan bij jou?
Hoe reed de vorige eigenaar? constant been afsteken of juist been eraan en precieze hulpen geven?
hoe rij jij in vergelijking met de vorige eigenaar?

edit: misschien een idee om een instructrice te zoeken die je kan helpen met de dingen waar je tegenaan loopt?

_kmbly
Berichten: 45
Geregistreerd: 19-01-19

Re: Heet paard en gevoelig voor het been

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-03-19 14:43

Ik heb de oude eigenaar niet zien rijden wegens redenen.
Toen ging het springen goed, maar je merkte dat ze weinig ervaring er zelf in had. Nu is ze al een stuk rustiger. Ze schrikt nergens van in de bak terwijl bij haar oude stak ze enorm op haar hoede was. Nu komt ze ook buiten en heeft contact met andere paarden.
Iedere zaterdag heb ik les op de manege met goede begeleiding.

Eerder lui dan moe

MissBmx
Berichten: 4401
Geregistreerd: 20-05-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-19 14:46

Gebit ook? Had ze dit bit al toen je haar kocht?

Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan.

Silly_Woman

Berichten: 1664
Geregistreerd: 27-10-04
Woonplaats: In het mooie Brabant!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-19 14:46

_kmbly schreef:
Ik heb de oude eigenaar niet zien rijden wegens redenen.
Toen ging het springen goed, maar je merkte dat ze weinig ervaring er zelf in had. Nu is ze al een stuk rustiger. Ze schrikt nergens van in de bak terwijl bij haar oude stak ze enorm op haar hoede was. Nu komt ze ook buiten en heeft contact met andere paarden.
Iedere zaterdag heb ik les op de manege met goede begeleiding.


Wat zegt de begeleiding van de zaterdagles er van en kan je dan wel je been er langs leggen of wordt aan aan gewerkt?

We always try to do our best for our horses :)

okdoei
Berichten: 619
Geregistreerd: 25-04-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-19 14:49

_kmbly schreef:
Ik heb de oude eigenaar niet zien rijden wegens redenen.
Toen ging het springen goed, maar je merkte dat ze weinig ervaring er zelf in had. Nu is ze al een stuk rustiger. Ze schrikt nergens van in de bak terwijl bij haar oude stak ze enorm op haar hoede was. Nu komt ze ook buiten en heeft contact met andere paarden.
Iedere zaterdag heb ik les op de manege met goede begeleiding.


is dit je eerste paard?
als ik jou was zou ik in iedergeval een aantal privé lessen nemen van een kundige instructrise, die jou hierbij kan helpen.
Ik denk simpelweg dat er in een manegeles weinig tijd is om 1 iemand met een nieuw paard te kunnen helpen, als er ook nog een aantal anderen in de groep rijden die ook graag les willen hebben.

Change3x

Berichten: 6575
Geregistreerd: 06-12-11
Woonplaats: Nijverdal

Re: Heet paard en gevoelig voor het been

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-19 14:52

Misschien kun je even een filmpje plaatsen? Nu is het lastig beoordelen en helpen.

Kelly_ann

Berichten: 5153
Geregistreerd: 11-10-02
Woonplaats: Op 't durp

Re: Heet paard en gevoelig voor het been

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-19 14:59

Goede les, en dan dressuur les!

Minder krachtvoer. Meer ruwvoer.

Meer buiten met wat soortgenoten.

Desensibiliseren op je been. Ofwel, je been mag er gewoon liggen.
Aan het been maken, vaak zijn loperige paarden niet echt goed aan de hulpen.
Leren nageeflijk rijden, dan schuurt de martingaal ook niet zo. Ook tussen je hindernissen kunnen dressuren.

En goede les nemen!

The search for wisdom is a great challenge; to act on wisdom is an even greater challenge.....

CharmingS

Berichten: 3224
Geregistreerd: 13-02-10
Woonplaats: Valkenswaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-19 15:07

_kmbly schreef:
Hoi mede bokkers,
Sinds kort heb ik mijn eerste paard met protentie voor spring sport. Met rijden is ze erg heet en reageert snel op het been, je kan hem er niet eens tegen haar aan krijgen zonder dat je haar rustig moet houden. Ook gooit ze steeds haar hoofd op tijdens het rijden. Mijn martingaal schuurt dan langs mijn teugels waardoor die kapot gaan...
Met springen is het zelfde liedje. Ze word enorm heet. Alleen is het moeilijk op goed aan te rijden. Ik kan haar niet tussen mijn benen vast zetten of stelling vragen. Iemand tips??



Ten eerste zoek een goede instructeur die je hierbij kan helpen, ga hem ook niet te veel krachtvoer voeren daar word het alleen maar erger door.

Longeer even RUSTIG voor je er op gaat zitten, dus niet hem kei hard rond jagen om hem moe te krijgen, maar in alle rust zoals je hem ook los zou rijden.

Daarnaast is het nooit de bedoeling om je paard vast te zetten tussen jouw benen, het is de bedoeling dat je benen zijn aangesloten aan je paard. Rijd veel tempowisselingen en houd je paard bezig, zodat hij geen tijd heeft om met zijn hoofd te gooien of heet te worden.
Kan je vertellen dat dit niet aan je paard ligt maar vooral aan jezelf en de omgeving, houd daar rekening mee en maak een plan voor jezelf, ga niet zomaar wat aanklooien dan word het vaak alleen maar erger.

Succes!

The wonder of Independence is that it encourages open minds and the desire to improve.

Absolem

Berichten: 2756
Geregistreerd: 27-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-19 15:08

spierpijn wordt niet minder door krachtvoer te geven . Ik zou dat portie krachtvoer na het rijden lekker weg laten. en ipv lekker je paard onder een solarium zetten als je dat ter beschikking hebt.
Door de warmte in de spieren iets langer vast te houden blijven de bloedvaten langer openstaan waardoor melkzuur beter afgevoerd kan worden en dat zorgt wel voor minder spierpijn. Savonds bij haar portie brok een schepje elektrolyten voor de vocht en zout huishouding en dan zit je paard wel goed hoor.

bij een paard wat zo scherp op aanraking reageert zou ik juist voor extra ruwvoer gaan ipv een brokmaaltijd na het rijden . Ook omdat ze misschien wel wat gevoelig is op maagzweren (is dat al uitgesloten )?

Dat vinden wij alleen maar heel bijzonder!

Daphie17
Berichten: 1
Geregistreerd: 25-03-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-19 21:15

Hallo, ik ben nieuw op Bok.
Ik las dit Forum en het komt me bekent voor,

Ik zelf heb ook een pony die erg heet is. Het is een Lease pony waar vorige meisjes op hebben gereden voor de lol. Ik wil haar graag uitbrengen op wedstrijd maar ze is heel vlug.

Sinds een maandje of 2 hebben wij deze pony al geleasd en was ze al zo vlug, vooral als er wat van haar gevraagd wordt. Je kan haar moeilijk terug nemen en als je dr in de stap hebt , wil ze elk moment weer draven. Ze loopt de hele tijd onder je uit. Ze is erg gevoelig in de mond, er ligt nu een dubbelgebroken bit
in. Ook loopt ze altijd heel gespannen.

Voor de rest is ze wel erg lief aan de hand en bij het poetsen. <3

Heeft iemand tips om haar ontspannen te kunnen rijden?

Avalanche

Berichten: 15794
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Heet paard en gevoelig voor het been

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-19 21:26

Vind je het niet handig om daar zelf een topic voor te openen? Het handigst is het als je dan ook een filmpje en foto's plaatst, bijvoorbeeld in HAW (Horses At Work) of Rijden in the Picture. Dan kunnen mensen ook zien wat er fout gaat. Want ik hoor jou nu alleen maar over de pony praten, maar het probleem ligt eigenlijk nooit bij het paard.

They tried to bury me.
They didn't realise I was a seed.

Sinéad O'Connor 1966-2023

_kmbly
Berichten: 45
Geregistreerd: 19-01-19

Re: Heet paard en gevoelig voor het been

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-03-19 22:09

Het lukt me niet om een video te sturen

Eerder lui dan moe

Absolem

Berichten: 2756
Geregistreerd: 27-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-19 23:32

_kmbly schreef:
Het lukt me niet om een video te sturen


Uploaden op YouTube en dan een linkje zetten in een reactie.

Dat vinden wij alleen maar heel bijzonder!

_kmbly
Berichten: 45
Geregistreerd: 19-01-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-03-19 10:29

Afbeelding

Eerder lui dan moe

Change3x

Berichten: 6575
Geregistreerd: 06-12-11
Woonplaats: Nijverdal

Re: Heet paard en gevoelig voor het been

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-19 10:34

Voor zover er van een momentopname te beoordelen valt, zou ik niet zeggen dat je er heel ervaren uit ziet.

Je zit in elkaar gekropen waardoor je niet anders kunt dan jezelf zo aanspannen dat je je schouders en armen vasthoudt, je steekt je benen af en paard loopt ook absoluut niet ontspannen. Het hele plaatje ziet er gespannen uit.

Dit is wat ik vanaf deze foto kan zien, maar het is natuurlijk een moment opname. :)

Ik zou echt goed les gaan nemen, en dan niet een manege les maar een privé les van een mega ervaren instructeur die jou kan helpen.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 10 bezoekers