Eetwaar voor paardjes

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Isapaardje

Berichten: 6028
Geregistreerd: 14-11-04
Woonplaats: un plekske in Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-19 11:35

Snap ik Esterke. Helaas zijn de andere buren zo 'vriendelijk' geweest om Thuja en laurierkers te planten, terwijl wij ook vroegen of ze dat niet wilden doen, zeker niet tegen de gaas aan. Ik kan nu dus 2x per jaar 60 meter haag snoeien en ben daardoor ook over de hele lengte een fikse strook kwijt geraakt omdat ik wil voorkomen dat die rommel bij storm op de wei waait (want ondanks alle beloftes, helaas mondeling, houden ze niets bij en zijn de struiken al bomen van 4 tot 5 meter hoog).
Andere buren vonden het lollig om taxus aan te planten, ook gevraagd niet te doen, dus aan de andere zijde zelfde probleem, maar zij knippen dan wel zelf, maar daarna kijk ik ook altijd of er niet toch takjes op de wei gevallen zijn.
Maar nu komt dus het grootste stuk achter de wei langs wat beplant gaat worden met … ja dat weet ik dus nog niet.
Dus als ik nog iets inspraak kan hebben, dan ga ik het zeker proberen ;) … het is niet alleen het werk om het bij te houden, maar vooral ook de angst dat er met storm van alles op de wei valt wat niet goed is voor mijn beestjes (heb ze al paar keer ziek gehad met toch vergiftigingsverschijnselen, ondanks mijn alertheid)

In every heart is a dream, follow this dream, it will open hearts


Esterke
Berichten: 463
Geregistreerd: 26-11-18

Re: Eetwaar voor paardjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-19 11:43

Ben jij van Nederland?
Zijn daar geen regels omtrent van hoever je van de scheiding af moet blijven en het moet onderhouden zodat het niet door of over de omheining komt?
Dat jij hun snoeiwerk gaat doen siert je enorm maar is uiteraard niet de bedoeling...
Ik zou het nogmaals vriendelijk vragen om hun haag/struiken/bomen of wat dan ook netjes bij te houden. Doen ze dit niet zou ik na een week of 4 een aangetekend schrijven opsturen met vermelding van de mondelinge overeenkomst en dat indien ze binnen vier weken niet gesnoeid hebben je verdere stappen zult ondernemen.

Esterke
Berichten: 463
Geregistreerd: 26-11-18

Re: Eetwaar voor paardjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-19 11:47

Een mondelinge overeenkomst is trouwens ook een overeenkomst en is bindend... probleem daarbij is uiteraard dat je niks kunt bewijzen en is het hun woord tegen dat van jullie...

Isapaardje

Berichten: 6028
Geregistreerd: 14-11-04
Woonplaats: un plekske in Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-19 15:53

Ja er zijn in Nederland ook regels, ook die 50 cm voor struiken en daar hebben ze zich niet aan gehouden, maar ze zeiden toen dat ze het continu zouden knippen en niet hoger dan 2,5 meter.
Beide is niets van terecht gekomen en nu vinden ze het ons probleem, niet dat van hun. Jammer, dus moet ik zelf aan de slag.
De taxus wordt wel bijgehouden door de andere buren, maar goed, na knippen controleer ik wel het hele stuk, want dat spul is echt gif.

Sowieso wel jammer dat dat achterliggende land nu verdwijnt, want daar plukte ik altijd de kruiden voor de pony's.
Weegbree, kleefkruid, brandnetels (heel veel brandnetels ;) ), paardenbloemen, veldzuring (niet te veel uiteraard), kamille (af en toe) en duizendblad.
Geen idee waar ik ze straks mee moet verwennen. Zelf maar eens kruidenstuk gaan inrichten ook :P

In every heart is a dream, follow this dream, it will open hearts

Esterke
Berichten: 463
Geregistreerd: 26-11-18

Re: Eetwaar voor paardjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-19 16:07

}> :o dan zou ik hun planten volgende keer zo kort snoeien dat ze dood gaan...
Ben eigenlijk een heel lief mens en totaal niet gemeen aangelegd hoor <<)

Isapaardje

Berichten: 6028
Geregistreerd: 14-11-04
Woonplaats: un plekske in Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-19 16:52

Esterke schreef:
}> :o dan zou ik hun planten volgende keer zo kort snoeien dat ze dood gaan...
Ben eigenlijk een heel lief mens en totaal niet gemeen aangelegd hoor <<)

Haha, ja ik ben te lief. Zou dat niet durven eigenlijk.
Maar goed, er is ook een regelgeving die zegt dat als je zoiets als buur doet, je de schade moet vergoeden, dus daar schiet ik dan ook niet veel mee op.
Vandaag de haag vrijwel geheel gekortwiekt zodat hij er weer een jaar tegen kan.
Maar wel gedoe hoor als je met je pony's in een woonwijk staat met rondom tuinen of industrie en ieder zo zijn eigen idee van tuinieren heeft :D

In every heart is a dream, follow this dream, it will open hearts

belle_boef

Berichten: 10716
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-19 10:23

Afbeelding

Met alle regen staan jut en Jul veel op stal. Aangezien de bonte aan het wisselen is en een grote knaagbehoefte heeft beide wen Wilgentak gegeven. Het zint me nog niet hoe ze nu opgehangen zijn.
Hebben jullie ideeen?

Ik wil ze niet op de grond hebben liggen want dan zitten de takken vol met vlas en hoeven ze ze niet meer.

missfalki
Berichten: 2268
Geregistreerd: 25-10-15
Woonplaats: Salland

Re: Eetwaar voor paardjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-03-19 08:12

Misschien dat de wilgen takken in een hooinet kunnen.
Is het eerste wat zo in me opkomt ...
Ook omdat je zo te zien geen mogelijkheid hebt om het ergens tussen te "vlechten"

Groet Karin.

[ITP] [FOTOVERZ]Hét oortjes topic
[VS] Eetwaar voor paardjes [&]
GEZOCHT 2 HOEFSCHOENEN VOOR BEER RENEGADE CLASSIC MAAT 0

s_v

Berichten: 1795
Geregistreerd: 13-02-09
Woonplaats: Wuustwezel

Re: Eetwaar voor paardjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-19 13:33

Weet iemand hoe het zit met naaldbomen? :) Er zijn hier heel wat kruinen gesneuveld en hier en daar liggen er ook wat dikke stammen. Lijkt mij een leuke verrijking voor de paddock, maar het mag niet giftig zijn natuurlijk :)

Evrybody is a genius, but if you judge a fish by its ability to climb a tree, it will live it's whole life believing that it is stupid -:) -Albert Einstein-
Volg de avonturen van mijn mini & maxi <3 [VOLG] Als paardenkriebels terug wakker worden ...

belle_boef

Berichten: 10716
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Drenthe

Re: Eetwaar voor paardjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-19 13:55

naaldbomen zijn niet goed.

Eigenlijk alle in de winter groenblijvende bomen en struiken niet

tamary

Berichten: 29050
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Eetwaar voor paardjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-19 14:06

Sparren en dennen, ene was wel goed, andere niet en dan zeker niet voor drachtige merries. Ik ben alleen altijd kwijt welke welke was.

[o]
Bayo - 01-01-1996 - 15-04-2017 ;(
“Technological progress has merely provided us with more efficient means for going backwards.” – Aldous Huxley –

s_v

Berichten: 1795
Geregistreerd: 13-02-09
Woonplaats: Wuustwezel

Re: Eetwaar voor paardjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-19 15:41

En zijn het dan vrooal de naalden die niet goed zijn of kan de schors ook kwaad? Hoewel het misschien niet meer nodig is, aangezien bij mijn broer ook 3 populieren zijn omgewaaid :)

Evrybody is a genius, but if you judge a fish by its ability to climb a tree, it will live it's whole life believing that it is stupid -:) -Albert Einstein-
Volg de avonturen van mijn mini & maxi <3 [VOLG] Als paardenkriebels terug wakker worden ...

Esterke
Berichten: 463
Geregistreerd: 26-11-18

Re: Eetwaar voor paardjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-19 18:10

Volgende week ga ik al wat stuiken en hagen bestellen om te planten, hebben ze indien het overleefd en groeit de komende jaren wat natuurlijke beschutting en wat knabbels *\o/*

ukie

Berichten: 934
Geregistreerd: 25-12-05
Woonplaats: Brabant

Re: Eetwaar voor paardjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-19 19:13

Grove den mag volgens mij wel.. ik zie ook wel eens dat mensen hun kerstboom na de feestdagen bij de paarden gooien. Dus het zal wel kunnen zeker? :)

www.fjordukie.nl

missfalki
Berichten: 2268
Geregistreerd: 25-10-15
Woonplaats: Salland

Re: Eetwaar voor paardjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-03-19 19:36


[ITP] [FOTOVERZ]Hét oortjes topic
[VS] Eetwaar voor paardjes [&]
GEZOCHT 2 HOEFSCHOENEN VOOR BEER RENEGADE CLASSIC MAAT 0

belle_boef

Berichten: 10716
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-19 19:49

Ik heb wel een idee maar dat vergt wat aanpassingen. Vandaag hebben ze treurwilg gehad, dat voert makkelijk aangezien het allemaal dunne slierten zijn die ze helemaal opkauwen. Voordeeltje van de storm


Verder groeit de brandnetel alweer en kleefkruid komt ook al op. Beide alweer kunnen voeren.

In de kast heb ik nog allerlei zaden die dit jaar geplant moeten worden.

Esterke
Berichten: 463
Geregistreerd: 26-11-18

Re: Eetwaar voor paardjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-19 17:23

Hier hebben we gisteren en vandaag het buffet voor de paardjes gepland *\o/*

Voorlopig wel afgespannen met een draadje want anders zal er volgende winter niet veel meer staan :=

We hebben 3 knotwilgen gezet, meidoorn, Zomerframboos, hondsroos, zwarte bes, beukenhaag, hazelnoot, valeriaaan en heb nog hop staan maar daarvoor moet ik eerst met hout een doorgang maken waar de hop dan tegenaan kan groeien :D

s_v

Berichten: 1795
Geregistreerd: 13-02-09
Woonplaats: Wuustwezel

Re: Eetwaar voor paardjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-19 19:28

Leuk Estherke, heb je foto's? :D

Onze buurvrouw was deze week haar wilg aan het knotten en van het een kwam het ander... En toen stonden er plots 3 boompjes in onze paddock :D
Afbeelding

Evrybody is a genius, but if you judge a fish by its ability to climb a tree, it will live it's whole life believing that it is stupid -:) -Albert Einstein-
Volg de avonturen van mijn mini & maxi <3 [VOLG] Als paardenkriebels terug wakker worden ...

Esterke
Berichten: 463
Geregistreerd: 26-11-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-19 22:01

Oooh net snel naar buiten gehuppeld, had nog geen foto's getrokken :=

Niet zo heel duidelijk, donker he en sommige zijn eerder stekjes dus zie je nu in de donker niet goed staan...
Tussen de wilgen staat meidoorn, framboos, zwarte bes en hondsroos maar zie je nu niet goed. Rechts daarvan achter omheining staat Haagbeuk ook wat tegen inkijk van buren en kunnen ze ook wat aan knabbelen. De andere foto naast de paardjes hun hooibak staat nog wat Haagbeuk, hazelnoot en valeriaan. En daar komt dan nog de doorgang "boog" met de hop.

Zal kijken voor morgen duidelijkere foto's te nemen of anders even wachten tot het wat gegroeid is.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding


Esterke
Berichten: 463
Geregistreerd: 26-11-18

Re: Eetwaar voor paardjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-19 22:39

Wil ook graag een schuurpaal zetten, dacht aan paal met borstels tegen. Kan kokosborstel of neem ik beter een ander materiaal.

Esterke
Berichten: 463
Geregistreerd: 26-11-18

Re: Eetwaar voor paardjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-19 09:47

Doeme toch, kon wel janken deze morgen...waren na de werken vergeten de stroom terug op te zetten...je kunt t al raden... |(
Heb zoveel mogelijk proberen te redden, weet niet of alles nog gaat groeien nu...boefjes zijn het ja ...nu t bewijs is wel geleverd en t is dus Wel lekker :Y)

s_v

Berichten: 1795
Geregistreerd: 13-02-09
Woonplaats: Wuustwezel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-19 10:17

Oh da's echt zonde Esther... Ze hebben er in ieder geval wel van genoten :=

Ik heb nog populier liggen hier, die krijgen ze vanmiddag lekker voorgeschoteld :D Zo leuk dat alles weer begint te groeien, ik kijk al uit naar de zomer zo!!

Evrybody is a genius, but if you judge a fish by its ability to climb a tree, it will live it's whole life believing that it is stupid -:) -Albert Einstein-
Volg de avonturen van mijn mini & maxi <3 [VOLG] Als paardenkriebels terug wakker worden ...

belle_boef

Berichten: 10716
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Drenthe

Re: Eetwaar voor paardjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-19 12:31

Mocht er behoefte zijn aan wilg dan zijn jullie vrij om langs te komen. Heb wilg genoeg met dikke takken die prima wortelen in vochtige grond. Wel in Drenthe

Esterke
Berichten: 463
Geregistreerd: 26-11-18

Re: Eetwaar voor paardjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-19 14:51

We blijven positief, als ik t nu zo bekijk valt de schade nog mee, een paar waarvan ik denk oei dat komt waarschijnlijk niet goed. Maar kan altijd vervangen worden moest het nodig zijn.

Vandaag de doorgang nog gezet. En nu water en hopen dat het goed groeit :D
Afbeelding
Afbeelding

ukie

Berichten: 934
Geregistreerd: 25-12-05
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-19 09:48

Oh wat leuk dat doorkoopje, zal mooi worden met hop erlangs.

Hier hebben we 1,5 maand geleden twee grote treurwilgen geplant. Ze beginnen al mooi in het blad te komen. Wat zijn dat toch mooie bomen. Over enkele jaren kunnen de paarden er al tussen lopen denk ik.
Afbeelding

Ondertussen snoept Oyke al lekker van de rozenblaadjes.
Afbeelding


De nieuw geplante haagbeuk begint ook al groene knopjes te krijgen.
Nog een maandje wachten en alles is weer lekker groen!
Afbeelding

Vorige week heb ik nog wat verschillende wilgentakken geknipt in het natuurgebied. Staan nu in water, hopen dat ze wortels gaan schieten.
Ik kon het niet laten en heb nog 4 Himalaya Berkjes besteld. Die mooie witte <3 Daarna nog een stukje beukhaag zetten naast ons terras en dan ben ik klaar met planten :o Dan zitten er bijna 20 bomen in de grond en zo'n 100 meter haag. Paardjes mogen niet klagen denk ik :D :D

www.fjordukie.nl


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: siloux en 19 bezoekers