[VOLG] omscholen van engels naar western

Moderators: Sica, Neonlight, balance

 
 
troi
Berichten: 16984
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Re: [VOLG] heilig hart, omscholen van engels naar western

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-19 23:09

Ik ben geen passer, wel ondertussen een jaar of 10 western ervaring, zou me nooit aan zadelpassen wagen. Ook niet als ik er naast sta (van een foto is natuurlijk sowieso zinloos..). Ik heb wat teveel ellende gezien van zogenaamd passende zadels. Maar goed, het was maar een tip..


jumpyhorse

Berichten: 1846
Geregistreerd: 14-11-15
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-03-19 17:14

Ik ga de oude boerentruc gebruiken van bij ons in de streek om dr wat voller te krijgen :j een trapist een een ei door het voer. We hebben eens een graatmagere merrie hier gehad (moesten haar oplappen.. is niet bij ons mager geworden) een maand later ging ze goed gewicht terug weg!

_Tristan

Berichten: 1352
Geregistreerd: 10-10-07
Woonplaats: Barendrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-19 18:40

Een ei aan een paard geven? :?

~ Belle & Tristan ~
@HaflingerTristan

jumpyhorse

Berichten: 1846
Geregistreerd: 14-11-15
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-03-19 21:01

_Tristan schreef:
Een ei aan een paard geven? :?

Ik snap het ook niet := maar kom het werkt

snorkel1986

Berichten: 2984
Geregistreerd: 27-07-12
Woonplaats: overijsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-19 21:28

_Tristan schreef:
Een ei aan een paard geven? :?



Da's toch niet zo raar... doen wij ook 1 rauw ei in de week al jaren in de verharings periode soms 2

Twan 26-11-2013
Luuk 17-8-2015

De sint kwam met de stoomtrein ozosnel na Nederland waar malle pietje kado tjes strooit langs elke kant

jumpyhorse

Berichten: 1846
Geregistreerd: 14-11-15
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-03-19 17:21

Gisteren voor de grap ns op 1 hand gereden (had al les gehad zo) ze doet het zelfs beter dan met 2! Echt verzamelen in galop kan ze nog niet zonder teugeldruk, maar ik wil dat ze eerst uitzoekt hoe ze zich bij elkaar moet rapen en dan pas beginnen aan verzamelen, anders heeft dat ook geen zin :o

Afbeelding
Mevr. Vind zichzelf heel knap <3 had dr manen en staart eens losgehaald

jumpyhorse

Berichten: 1846
Geregistreerd: 14-11-15
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-03-19 21:35

Ik zit momenteel wel met een dilemma... tussen het westernrijden en engelse dressuur. Tot nu toe altijd pijn gehad met dressuur, maar nu niet om te zeggen dat ik een comfortabel zadel had... plat en zonder wrongen... we gaan eens aan mn dressuurinstructrice vragen om een passend zadel te lenen. Ik blijf sws bijde doen, western helpt bij mijn balans voor de dressuur. Het kan wel zijn dat ik terug dressuur ga rijden als nu blijkt dat ik geen pijn heb bij een modern zadel. Ik ben gewoon op zoek naar een manier om rijden terug leuk en pijnloos te laten gaan voor mij. Het probleem is dat ik mn bekken en onderrug niet kan ontspannen als ik niet genoeg steun in het zadel heb. Daarom kan ook niemand anders op haar rijden en pakt ze het western zo goed op, ze is nooit maar dan ook nooit op beenhulp gereden omdat dit niet mogelijk is voor mij. Alles gaat bij ons om stem en teugelhulpen.

xLianneZorro

Berichten: 3054
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Overijssel

Re: [VOLG] heilig hart, omscholen van engels naar western

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-19 21:37

Bijzonder topic..

Punky - Suave Chexibit Punk ♥

Isabel_k

Berichten: 4762
Geregistreerd: 18-03-12
Woonplaats: Zuid holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-19 16:37

jumpyhorse schreef:
Ik zit momenteel wel met een dilemma... tussen het westernrijden en engelse dressuur. Tot nu toe altijd pijn gehad met dressuur, maar nu niet om te zeggen dat ik een comfortabel zadel had... plat en zonder wrongen... we gaan eens aan mn dressuurinstructrice vragen om een passend zadel te lenen. Ik blijf sws bijde doen, western helpt bij mijn balans voor de dressuur. Het kan wel zijn dat ik terug dressuur ga rijden als nu blijkt dat ik geen pijn heb bij een modern zadel. Ik ben gewoon op zoek naar een manier om rijden terug leuk en pijnloos te laten gaan voor mij. Het probleem is dat ik mn bekken en onderrug niet kan ontspannen als ik niet genoeg steun in het zadel heb. Daarom kan ook niemand anders op haar rijden en pakt ze het western zo goed op, ze is nooit maar dan ook nooit op beenhulp gereden omdat dit niet mogelijk is voor mij. Alles gaat bij ons om stem en teugelhulpen.


Ik denk dat je moet besluiten of je Engels gaat rijden of niet. Maar het belangrijkste blijft een goed zadel. Zowel voor jezelf als voor je paard. Als ik jou was, zou ik daar beginnen. :j

IG: @arabierjoep

jumpyhorse

Berichten: 1846
Geregistreerd: 14-11-15
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-03-19 18:29

We hebben momenteel een beetje pauze van met elkaar werken... we zjn elkaar een vertje zat met rijden. Hoelang weet ik niet, zien we wel. Wat ik was vergeten te vertellen is dat ze ook bezig is dat we ook aan het beleren zijn voor mennen, doe ik al met mn ponys, maar dat lag ook ff stil. Dat ga ik denk in als eerst terug oppaken, lekker langeteugelen en wennen aan n schoftje :)
En geheime dingen die ik nog even voor me houd :))

ElCid

Berichten: 9199
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-19 18:54

xLianneZorro schreef:
Bijzonder topic..


en dat is nog zacht uitgedrukt..........mager paard met niet passend zadel waar een beginnende (western) ruiter op gaat zitten die niet op been kan rijden maar wel met een correctional in de paardenmond..........

Overigens is westernrijden iets meer dan aan een ( te) lange teugel rondsukkelen, triest voor het paard dit. :x := _O- :oo en been en gewichtshulpen zijn daarbij heel belangrijk ( bij dressuur ook, overigens) dus ik kan me voorstellen dat jouw paard er weinig zin meer in heeft.

jumpyhorse

Berichten: 1846
Geregistreerd: 14-11-15
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-03-19 19:04

ElCid schreef:
xLianneZorro schreef:
Bijzonder topic..


en dat is nog zacht uitgedrukt..........mager paard met niet passend zadel waar een beginnende (western) ruiter op gaat zitten die niet op been kan rijden maar wel met een correctional in de paardenmond..........

Overigens is westernrijden iets meer dan aan een ( te) lange teugel rondsukkelen, triest voor het paard dit. :x := _O- :oo en been en gewichtshulpen zijn daarbij heel belangrijk ( bij dressuur ook, overigens) dus ik kan me voorstellen dat jouw paard er weinig zin meer in heeft.

Ja hoor tuurlijk daarom ook dat ik 1x kn de week western reed en de rest engels, hulp krijg en vraag en ik ook gewoon WEET DAT ZE TE MAGER IS EN VOLOP BIJGEVOERD WORD. ALS JIJ VAN EEN FOTO KAN ZIEN DAT HET ZADEL NIET PAST DAN MOET JIJ WEL GIED VERDIENEN ZEG, mensen hoeven niet eens reiskosten te betalen voor een zadelpasser. Hoeveel vraag je??

En wow, lekker commentaren op het enige bit wat ze schijnbaar fijn genoeg vind om in dr bakkes te hebben dat ze geen giraffe is, wat maakt t uit dat ze wat rondtjokt? Als we maar plezier hebben toch? En ja dat hebben we nu bijde niet, ik heb moeite met mezelf (auti en begin pubertijd) en dat helpt niet mee.
Wie zegt er dat ik niet op gewicht rij als ik je kan vertellen dat ik tuigloos een heel parcours spring? Eigenlijk is dit gewoon puur internettrainen :) heb je je pleziertje gehad of moet je nog een paar mensen af gaan breken? Ik ken anders wel iemand, die ene klootzak in mijn klas die iedereen pest, iedereen stoort enzo, of moet je alleen mensen hebben die proberen goedvoor hen paard proberen te zorgen? Ben je klaar ja? Als ik door een stoornis op mijn paard mn staken niet kan gebruiken sow what? Die beesten heb ik aangeleerd op stem en zit.

Fijne dag verder trouwens, hoe was die van jullie? Die van mij best goed en nu ga ik mennen met mijn pony. Tot de volgende update :wave:
Laatst bijgewerkt door khirshanta op 13-07-19 14:59, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Naam verwijderd

Blazy
Berichten: 1527
Geregistreerd: 10-08-18

Re: [VOLG] heilig hart, omscholen van engels naar western

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-19 19:27

Wauw moet dit echt zo op elkaar?
Ik schrok vd reactie en onbegrip van ELcid, er staat letterlijk niets opbouwends in.
Maar ook de reactie van TS is hier vrij heftig op

TS succes met alles

troi
Berichten: 16984
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-19 20:09

ElviraKelan schreef:
Wauw moet dit echt zo op elkaar?
Ik schrok vd reactie en onbegrip van ELcid, er staat letterlijk niets opbouwends in.
Maar ook de reactie van TS is hier vrij heftig op


Maar elcid heeft wel gelijk..

jumpyhorse

Berichten: 1846
Geregistreerd: 14-11-15
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-03-19 20:12

Btw, zes jaar geleden werd ze geboren <3
Afbeelding
Wat een lelijk ding was het man man man _O- (mams doorkrast aangezien houdige eigenaar wss niet blij zou zijn anders)
Laatst bijgewerkt door khirshanta op 13-07-19 14:59, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Naam verwijderd

Blazy
Berichten: 1527
Geregistreerd: 10-08-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-19 20:24

troi schreef:
ElviraKelan schreef:
Wauw moet dit echt zo op elkaar?
Ik schrok vd reactie en onbegrip van ELcid, er staat letterlijk niets opbouwends in.
Maar ook de reactie van TS is hier vrij heftig op


Maar elcid heeft wel gelijk..

Mogelijk maar sinds wanneer hebben we geen van allen een iets te mager paard? Dat is geen doodzonde vermits je er wat mee gaat doen. Dat de intentie er bij TS is een gegeven dus niet nodig om iemand er op af te branden.
TS geeft aan geen beenhulpen te kunnen geven. Zoals ik het heb geïnterperteerd vanwege een lichamelijke aandoening. Sinds wanneer branden we daar iemand op af?
Westernzadel heb ik zelf te weinig verstand om daar wat over te zeggen. Maar we kunnen daar niet vanaf een foto van zeggen dermate dat het niet passend is. Wel is het sowieso goed om daar op te blijven letten gezien het paard van TS in gewicht moet aankomen is de kans groot dat het nu mogelijk passend is maar straks niet meer of andersom.
Er word commentaar gegeven op het bit terwijl TS aangeeft dat dit het enige fijne bit voor het paard in kwestie is. We kennen het paard niet dus kunnen we daar ook geen oordeel over geven.

Daarnaast om op teugelhulpen en stem terug te komen. We weten niet hoe TS dat doet, we weten niet hoe het paard daarvoor is opgeleid dus ook daar kunnen we geen oordeel over geven.
Voor hetzelfde geld heeft het paard van TS geen zin er meer in omdat hij/zij de stemming van TS tijdens het rijden aanvoelt
We weten het niet. Toch word er fel commentaar gegeven zonder een opbouwend onderdeel afgegaan op oordelen en aannames

jumpyhorse

Berichten: 1846
Geregistreerd: 14-11-15
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-03-19 20:11

Ik stop (grotendeels) met rijden.

Blazy
Berichten: 1527
Geregistreerd: 10-08-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-19 21:04

jumpyhorse schreef:
Ik stop (grotendeels) met rijden.

Vanwaar dit besluit?

jumpyhorse

Berichten: 1846
Geregistreerd: 14-11-15
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-03-19 22:42

Omdat ik mennen eigenlijk leuker vind, net als grondwerk etc. Ik mis het niet :) ik heb nog steeds ongemakken als ik rij, en het heeft gwn meer nadelen dan voordelen voor mij, vandaar :)

Blazy
Berichten: 1527
Geregistreerd: 10-08-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-19 08:00

jumpyhorse schreef:
Omdat ik mennen eigenlijk leuker vind, net als grondwerk etc. Ik mis het niet :) ik heb nog steeds ongemakken als ik rij, en het heeft gwn meer nadelen dan voordelen voor mij, vandaar :)

Dan is het een goede keuze denk ik

jumpyhorse

Berichten: 1846
Geregistreerd: 14-11-15
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-03-19 08:08

Dat denk ik ook, maar ik blijf nog wel zadelmak maken. Echt de eerste stapjes. De kans is wel groot dat ik HH laat dekken dit of volgend jaar, liefst van het nu nog jaarlinghengstje die hier in training staat. Word wss rond de 1m45, super papieren, bewegingen waar je u tegen zegt, en vooral echt een gouden karakter. Ik kan hem al op stem laten stappen, stoppen en achteruitgaan zonder halster. Voetjes geven idem. Maar een welsh hengst cob hengst heeft evenveel kans! Dus als er hengstensuggesties zijn <<)

Mars

Berichten: 33223
Geregistreerd: 15-03-05
Woonplaats: Vld

Re: [VOLG] heilig hart, omscholen van engels naar western

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-19 08:20

Dus in 1 maand tijd ben je van omscholen engels-western naar mennen, naar stoppen met rijden en nu weer naar de wens om te fokken gegaan? Ik zou eerst eens besluiten wat je nu echt wil op lange termijn, dit is toch ook voor het dier heel verwarrend?
Daarbij een te magere merrie laten dekken? Ik zou eerst zorgen dat ze zelf op gewicht is en dat vast houdt voordat je daar een hengst op zet.

In het verleden gebeurd niets (meer)
In de toekomst gebeurd (nog) niets
Er is alleen maar nu

jumpyhorse

Berichten: 1846
Geregistreerd: 14-11-15
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-03-19 08:43

Mars schreef:
Dus in 1 maand tijd ben je van omscholen engels-western naar mennen, naar stoppen met rijden en nu weer naar de wens om te fokken gegaan? Ik zou eerst eens besluiten wat je nu echt wil op lange termijn, dit is toch ook voor het dier heel verwarrend?
Daarbij een te magere merrie laten dekken? Ik zou eerst zorgen dat ze zelf op gewicht is en dat vast houdt voordat je daar een hengst op zet.

Merrie is aan het aankomen, en ik laat haar ook idd pas dekken als ze is aangekomen! Anders zou het ook niet goed komen ... dekken stond wel langer al vast en mennen waren we al mee bezig, lag gwn even stil :) ik vind het ook erg voor haar dat het zo is veranderd, daarom krijgt ze nu Een paar maand rust zodat ze kan aankomen en even gewoon paard kan zijn! Ik vind het veel beter om een mentaal fris paard dat goed op gewicht is (bij ons op de fokkerij is het een gezegde dat een merrie in het begin van de dracht best wel wat voller mag zijn dan normaal, en dan spreken we niet over totaal obese maar een paar kilootjes) ik denk dat ze tegen volgens jaar ook maar pas effectief voor de wagen komt! En anders over 2 jaar, gwn op haar tempo :j ik wil echt gewoon het beste voor haar, zo jammer dat paarden niet verbaal kunnen praten...


jumpyhorse

Berichten: 1846
Geregistreerd: 14-11-15
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-03-19 15:15

Ik heb me net iets heel belangrijks beseft toen ik net met heilig hart stond te knuffelen



En dat is dat ik helemaal geen veulen van haar wil. Ik wil haar niet kwijt later, en dat wilde ik oplossen met een veulen van haar. Maar dat veulen, dat veulen is mijn hartje niet. En wat als het mis gaat? Dan heb ik mijn mooie meisje niet meer. Ik ga dus niet verder met de illusie dat ik dan mijn meisje bij me heb ook als ze er niet meer is. De tantes van haar hebben bijde problemen met de benen, moeder ook gehad. Dus ik moet van haar genieten nu t kan wetende dat de kans er is dat ze wat krijgt over 6 jaar. Nu zo veel migelijk leuke dingen met elkaar doen. Het gazt helemaal niet om trainen of fokken of wat dan ook. Het gaat over mij en haar, dat we samen plezier hebben.


Nu zit ik hier te huilen op het bankje aan de stal, sentimenteel mens als ben :')


En waarschijnlijk ontstip ik binnenkort dit topic
Laatst bijgewerkt door khirshanta op 13-07-19 15:00, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Naam verwijderd


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: GrapeshotBot en 8 bezoekers