Paard verkocht

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Jintexx

Berichten: 464
Geregistreerd: 14-12-10
Woonplaats: Ledeacker

Paard verkocht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-03-19 14:06

Hallo Bokt,

Ik zit een beetje met mijn handen in mijn haar.


Voor mensen die het verhaal kennen, of denken te weten om welk persoon het gaat, graag een PB!


Ik heb ongeveer een maand geleden mijn trekpaard te koop aangeboden op marktplaats,en kreeg veel reacties hierop.

Na een tijdje al contact te hebben met een jonge dame waar ik een goed gevoel bij had is de koop rond gemaakt.
Deze dame heeft een 6 dagen voor het ophalen het geld al netjes in orde gemaakt. En dus hierna later die week het paard opgehaald.
Ze is gekomen, heeft het paard een keer aangekeken en geaaid en zo was het goed.

Dus de papieren en toebehoren overhandigd en heb ik afscheid genomen van het paard. Ik heb haar ook zelf op de wagen mogen zetten.

Elkaar de hand gegeven en aangegeven van als er vragen zijn bel gerust dan kan ik u helpen.

Heb in de twee weken hierna verschillende keren nog contact gehad en alles ging goed, kreeg leuke foto's toegestuurd.


Nu komt de zure appel.

Ik werd van de week in de avond gebeld, de mentor, ik had het paard nooit aan deze jonge dame mogen verkopen. Dit kwam voor mij hard aan. Ik wist voor dit telefoontje van niks af.
De eis was dat ik het paard per direct terug moest kopen.
Het paard zou onhandelbaar zijn en de jonge dame kon er niks mee doen. Het was levensgevaarlijk. En het paard stond al op de tweede stal sinds die twee weken tijd dat ze bij mij weg was.


Wij zijn dus informatie gaan halen bij beide stallen waar het paard in de tussentijd is geweest of nog staat.

Het ligt niet aan het paard, dat is lief en makkelijk te hanteren als je ervaring met paarden hebt. Beide stallen gaven ook aan dat het niet aan het paard lag dat het niet ging maar aan de jonge dame die er niks mee kan. Het paard is bij haar dan ook heel onzeker en weet niet wat het moet.

Op beide stallen was dit dus al aan de orde. Paard is enthousiast als het naar buiten mag en geeft dan ook een paar goede sprongen weg (heeft hiervoor 7 jaar 24/7 een inloopstal gehad).


De mentor eist van ons dus dat wij het paard terug moeten nemen en dat de jonge dame nooit een aankoop van dit bedrag had mogen doen, en hiervoor ook niet bevoegd is.

Wij zitten dus nu echt met de vraag, wat is ons recht hierin??

- Hebben de rechtsbijstand en het juridisch loket al gebeld, die zeggen zolang het een mentor of bewind voerder is mag het niet terug gedraaid worden. Alleen een curator kan dit doen.
- De jonge dame opgezocht en nergens kunnen vinden of ze dus onder een bewindvoerder of curator staat.
- Het paard heeft geen gebreken.


Ik wil het paard liever niet terug. Mijn andere paard en pony's zijn in de tijd dat ze weg is in positieve zin veranderd.


Nogmaals, Ken je het paard, de jonge dame of het verhaal van de andere kant, Graag een PB!

StalNollie

Berichten: 9104
Geregistreerd: 21-01-07
Woonplaats: Brabant

Re: Paard verkocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-19 14:11

Waarom willen ze het paard terug doen vanwege bovenstaande? Nee daar hebben ze geen recht op.
Vriendelijk te woord staan dat ze het paard hebben gekocht en akkoord zijn gegaan en je daar niks mee van doen hebt verder

Dat het niet had gemogen van haar voogd/bewindv wat dan ook is niet jou probleem


Silly1972

Berichten: 14775
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Almere

Re: Paard verkocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-19 14:13

Je hebt het antwoord al gekregen van de enige juiste partij en dat is het juridisch loket

[PP] [VOLG] Bonte Cashmiro van jaarling tot ............
Ceasar ter linden x Harmony 6 maart 2017 geboren

Destination
Berichten: 12744
Geregistreerd: 17-10-07
Woonplaats: Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-19 14:13

Hoe oud is degene die het paard heeft gekocht? Het lijkt mij dat je het paard niet terug hoeft te nemen zolang het geen verborgen gebreken heeft en zij baas is over haar eigen geld.

Poekkie

Berichten: 7341
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-19 14:14

De 'jonge dame' is meerderjarig?
Dan denk ik dat ze idd niet veel kunnen. Jij hebt een correct paard verkocht, punt.

Paardengek in hart en nieren!

beatje
Berichten: 5970
Geregistreerd: 05-02-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-19 14:16

Het ligt natuurlijk aan de leeftijd van de jongedame. Is ze oud genoeg?Kon je weten dat ze niet bevoegd was.
Persoonlijk zou ik het paard terug nemen en opnieuw te koop zetten,puur voor het paard.Met dit gerommel gaat het paard niet beter worden en gaat het waarschijnlijk van hand tot hand belanden.Zelf zou ik toch willen dat het een goed huis vond.

Granoek
Blogger

Berichten: 10468
Geregistreerd: 26-11-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-19 14:16

Denk niet dat jij verplicht bent om het paard terug te kopen, maar wij hadden eenzelfde soort verhaal en hebben het paard zsm terug gehaald. Niet omdat we moesten, maar het paard was na een maand nog maar een schim van hoe we haar verkocht hadden..

Jintexx

Berichten: 464
Geregistreerd: 14-12-10
Woonplaats: Ledeacker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-03-19 14:17

Ze is van het jaar 1996. En dus in principe volwassen.

Het is echt ons woord tegen dat van haar mentor.



Het paard is bij aankoop niet gekeurd, bereden of aan de hand genomen voor een rondje wandelen om te zien of het echt een mak dier was.

Het paard staat nu op een pension stal en wordt daar goed verzorgd. Maar moet daar eind deze maand weg, vanwege de jonge dame...

En het terug nemen is de makkelijkste weg, klopt, en misschien ook wel het beste voor het paard.
Maar dan komt hier weer een hele hoop onrust, of ik moet het paard ergens op een pension gaan stallen, maar ik heb geen tijd om daar dus een x aantal keer per week heen te gaan om het paard weer in orde te brengen voor de verkoop.
Laatst bijgewerkt door Jintexx op 22-03-19 14:20, in het totaal 1 keer bewerkt

Vjestagirl

Berichten: 26645
Geregistreerd: 11-08-06

Re: Paard verkocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-19 14:19

Afgezien van dat ik mijn paard nooit zo zou verkopen; verkocht is in deze verkocht. Ze is volwassen, ik neem aan dat uit niets bleek dat ze niet bevoegd zou kunnen zijn. Dan is het gewoon een volwassene die een aankoop heeft gedaan...

Als atheïsme een religie is, dan is geen postzegels verzamelen een hobby.

Morganlefay

Berichten: 8695
Geregistreerd: 05-05-11
Woonplaats: Orkney

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-19 14:21

Als degene die jouw paard gekocht niet over eigen geld mag beschikken en dit buiten medeweten van haar mentor heeft gedaan zou ik puur om die reden het paard terugnemen.
Alle andere redenen is het verkocht helaas.
Regel dit met de mentor en zet het paard weer even een tijdje op rust(indien mogelijk). Van hand over hand naar een ander huis heeft gevolgen.

Ben een HSP-er, dus wars van macht, hiërarchie en regels.
Een soeverein? die ligt in mijn gereedschapskist.

Apple

Berichten: 76187
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-19 14:21

Een mentor ondersteunt mensen in hun dagelijkse behoeften en neemt desgevraagd ook beslissingen voor die persoon.

https://www.mentorschap.nl/over-mentors ... ntorschap/

Misschien even bellen met die stichting en de zaak voorleggen?

Blijkbaar heeft jouw koper een mentor nodig, ze kan blijkbaar niet goed de gevolgen overzien van bepaalde beslissingen die ze neemt.
Je kunt uit coulance het paard terug nemen en dan opnieuw verkopen. Van deze situatie wordt niemand beter.

speedfiets_2
Badass Cowgirl

Berichten: 3031
Geregistreerd: 15-03-09
Woonplaats: Den Bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-19 14:23

Nee hebben ze geen recht op om terug te brengen. Hebben ze het paard wel genoeg naar buiten gedaan?

Is er een koop contract?

Be happy eat a snackkie

StalNollie

Berichten: 9104
Geregistreerd: 21-01-07
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-19 14:23

Het is niet jullie woord tegen de mentor
De mentor hoeft geeeneens met jullie te bellen

Het is de koper en verkoper tegen elkaar
En de koper met de mentor laat het ze zelf uitzoeken

flitzz
Berichten: 1271
Geregistreerd: 25-08-08
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-19 14:23

Aan haar leeftijd te zien is ze volwassen en dus handelsbekwaam. Ik denk dat deze mentor geen poot heeft om op te staan.. Verkocht is verkocht, paard heeft geen gebreken of iets dergelijks.. Jammer maar helaas voor deze "mentor".

MissBmx
Berichten: 4401
Geregistreerd: 20-05-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-19 14:24

Ws is zij niet gemachtigd tot dit soort aankopen en heeft de mentor idd het recht de koop terug te draaien.
Dat wil niet zeggen dat hij je zo te woord mag staan.
Ik zou in gesprek gaan, niet telefonisch naar face to face en er zo samen uit proberen te komen

Had je niet nog meer kopers die je evt met haar in contact kan brengen?
Laatst bijgewerkt door MissBmx op 22-03-19 14:25, in het totaal 1 keer bewerkt

Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan.

Jintexx

Berichten: 464
Geregistreerd: 14-12-10
Woonplaats: Ledeacker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-03-19 14:25

speedfiets_2 schreef:
Nee hebben ze geen recht op om terug te brengen. Hebben ze het paard wel genoeg naar buiten gedaan?

Is er een koop contract?



Er is geen koop contract opgesteld.

Het paard komt naar zeggen van beide stallen iedere dag een x tijd in de paddock.

StalNollie

Berichten: 9104
Geregistreerd: 21-01-07
Woonplaats: Brabant

Re: Paard verkocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-19 14:27

Gillbo geloof niet dat de mentor het recht heeft dit te eisen hij kan het allicht proberen maar eisen ? Nee

Ik zou er geen gehoor aan geven

Freggle_Edge

Berichten: 2117
Geregistreerd: 20-05-10

Re: Paard verkocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-19 14:29

Kun je niet aanbieden om te helpen zoeken naar een andere koper?
Dan pak je de gulden middenweg.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-19 14:30

Dit is haar eigen fout, niet die van jou. Wat je er mee wil is aan jou, wil je zeker weten dat het paard goed terecht komt dan kan je hem terugnemen maar je bent het zeker niet verplicht. Je wist van niks dus als je hem niet terug wil nemen zou ik het er op aan laten komen en ze veel succes wensen verder.

speedfiets_2
Badass Cowgirl

Berichten: 3031
Geregistreerd: 15-03-09
Woonplaats: Den Bosch

Re: Paard verkocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-19 14:32

Geen contract dan ook geen terug neem plicht. Je zou uit goede wil kunnen helpen met een andere koper te zoeken maar terug nemen hoeft in dit geval absoluut niet

Be happy eat a snackkie

_Lorette_

Berichten: 12071
Geregistreerd: 27-09-04
Woonplaats: Onder Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-19 14:32

Ik begrijp dat deze mentor probeert om de meid in kwestie te helpen met haar problemen, maar je hebt eigenlijk niets te maken met deze persoon en je mag gewoon uitgaan van het advies van het juridisch loket. Ze lijken niet in hun recht te staan, dus als je er geen behoefte aan hebt om het paard terug te nemen, dan zou ik dat ook niet doen.

Je kunt haar eventueel hulp bieden bij de verkoop.

I'm begging you to come and pull me out the fire
Come and save me like you did when we were young
Please come bring me up from my lowest, take me higher
Can you see me through the ashes and the smoke?

MissBmx
Berichten: 4401
Geregistreerd: 20-05-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-19 14:34

StalNollie schreef:
Gillbo geloof niet dat de mentor het recht heeft dit te eisen hij kan het allicht proberen maar eisen ? Nee

Ik zou er geen gehoor aan geven

Grote kans dat het paard dan de handel in gaat. Ts heeft haar best gedaan iemand te vinden waar ze een goede klik mee had.
Misschien had je nog meer evt kopers TS, die kan je nu misschien tippen

Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan.

Supertje

Berichten: 7090
Geregistreerd: 03-10-02
Woonplaats: Hoekse waard

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-19 14:37

Als het inderdaad om een mentor gaat dan heeft deze geen invloed op financiële beslissingen. Een curator kan een aankoop terugdraaien, een mentor niet. Wat dat betreft heb je het juiste antwoord al van de rechtsbijstand/juridisch loket gekregen.

Mocht je het paard echt niet terug willen of kunnen nemen (ik ken de persoonlijke situatie van TS niet, dus daar ga ik ook geen uitspraken over doen), dan hoeft dat dus niet als het daadwerkelijk om een mentor gaat. In dat geval zou ik wel even duidelijk zien te krijgen van de mentor, zwart op wit, onder welk soort toezicht de koper staat en de mentor erop wijzen dat financiële zaken niet onder mentorschap vallen.

Is eventueel aanbieden om te bemiddelen in de verkoop geen idee?

Run free Jordy.... 1997 - 2021

MissBmx
Berichten: 4401
Geregistreerd: 20-05-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-19 14:39

Als je contact hebt met de mentor zou je kunnen informeren of ze officieel handelsbekwaam is.Zo ja dan hoef je het paard niet terug te nemen.

En misschien niet heel verstandig om hier op te schrijven dat je het paard niet terug wil vanwege de rust in de kudde.Dit kán aangeven dat het paard niet zo lief is als je zegt door personen die dat zo willen lezen......
Laatst bijgewerkt door MissBmx op 22-03-19 14:42, in het totaal 1 keer bewerkt

Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan.

StalNollie

Berichten: 9104
Geregistreerd: 21-01-07
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-19 14:40

Supertje het gaat hier om particuliere verkoop ook dan kan een curator dit niet verplichten. Bedrijfsmatig zal dat misschien ander liggen dat weet ik niet

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: ComscoreBot, saarie en 77 bezoekers