Actief blijven reageren wanneer er iets gebeurt, hoe?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Shenavallie
Berichten: 11552
Geregistreerd: 12-08-06
Woonplaats: Waar ik dacht dat het nog groen en rustig is

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-19 14:21

Buiten de genoemde zaken ook kijken waarom het paard bokt. Misschien hoef jij helemaal niet zand te happen als je weet wat de oorzaak van het bokken is. ;)

In 1963 the Bronx Zoo had an exhibit called "The Most Dangerous Animal in the World". It was a mirror.

I don't understand why when we destroy something created by man we call it vandalism, but when we destroy something created by nature we call it progress. Ed Begley Jr.


Janneke2

Berichten: 22720
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-19 14:27

Helaas is het bokt wiki artikel mbt de one reinmstop nogal vaag en raar.

Je kunt een dier iets aanleren, maar een reflex wordt het nooit.
(Een gewoonte, een techniek leer je aan, - met reflexen of het vermogen daartoe word je geboren.)

Zoals ik het geleerd heb komt de one rein stop neer op een SOORT wending om de voorhand : 'disengage the hindquarters', hoofd naar binnen brengen, dier draait verder dan een dressuur ruiter tijdens de proef zou willen, de achterhand stuwt ('engage') daardoor niet meer, dier staat stil.

Ik heb het wel in stap en een rustige draf gedaan, maar bedenk dat het belastend is voor je dier (je vraagt meer dan gymnastisch aan de orde is, dus niet te vaak doen).

Of het bokken of plotseling omdraaien kan voorkomen...?
...de instuctrice die mij dit leerde was een typische vakvrouw : ze wilde pas op een paard zitten (any horse!) als het dier met grondwerk al bepaalde dingen met/ voor haar deed, 'anders voelde ze zich niet veilig'.
En in het zadel begon ze ook weer met 'kan ik het dier laten ontspannen?'

[o]

Je suis Charlie - comme tout le monde.

(...en BAH wat is dit onderschrift actueel. )

Regenpier

Berichten: 1774
Geregistreerd: 01-11-09
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-03-19 15:10

Shenavallie schreef:
Buiten de genoemde zaken ook kijken waarom het paard bokt. Misschien hoef jij helemaal niet zand te happen als je weet wat de oorzaak van het bokken is. ;)

Niemand heeft het gezien gisteren, maar waarschijnlijk is ze gaan bokken omdat ik uit balans raakte en hierbij met mijn benen de ver naar achter ben gegaan.
Zoals ik al vaker heb gezegd, het is echt een van de braafste paarden die er is!

Izalasco (Belasco x Lucky Boy)


Janneke2

Berichten: 22720
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-19 16:11

...dan is het zaak je eigen evenwicht grondig te trainen - helaas weten de meeste instructeurs hier niets van, zoek het dus efkes buiten de eigenlijke paardenwereld.

[o]

Je suis Charlie - comme tout le monde.

(...en BAH wat is dit onderschrift actueel. )

Serenity350
Berichten: 1383
Geregistreerd: 06-12-16
Woonplaats: Omgeving Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-19 16:22

Regenpier schreef:
Shenavallie schreef:
Buiten de genoemde zaken ook kijken waarom het paard bokt. Misschien hoef jij helemaal niet zand te happen als je weet wat de oorzaak van het bokken is. ;)

Niemand heeft het gezien gisteren, maar waarschijnlijk is ze gaan bokken omdat ik uit balans raakte en hierbij met mijn benen de ver naar achter ben gegaan.
Zoals ik al vaker heb gezegd, het is echt een van de braafste paarden die er is!

Je schreef eerder al dat je als kind ook al problemen had met reflexen en nog steeds ook last hebt van evenwichtstoornissen?

Naast dat het goed is om je reflexen te blijven trainen (fietsen verleer je nooit maar oefening baart wel kunst, zoiets) zou het misschien een idee zijn om in je omgeving eens te kijken naar voltige? Persoonlijk heb ik niet de problemen ervaren die jij beschrijft. Wel merk ik nog steeds dat het verplichte "voltigejaar" welke ik als kind moest volgen van mijn ouders, voordat ik op paardrijden mocht, heel veel vruchten heeft afgeworpen. Waar de ruitertjes om me heen wekelijks een hapje zand namen werd ik op de pittige ponies gezet omdat ik bijna elke beweging uit kon zitten en koel genoeg in mn hoofd om daarna "over te gaan tot de orde van de dag". Ik weet heel zeker dat de voltige-ervaring die ik moest doen van mijn ouders daar essentieel in is geweest. Je wordt niet alleen behendiger in het volgen van de beweging van het paard, je wordt ook zelfverzekerder. Bij voltige oefen je naast balans ook coordinatie en motoriek. Je wordt soepel in je lijf en je leert steeds fijner mee te bewegen met de gangen van het paard. Het fijne daaraan is ook dat voltigepaarden (de ouwe rotten) niet zomaar zullen bokken als je je been verkeerd legt, die zijn namelijk al dat gehannes op hun rug gewend. Dus niet alleen een mooie manier om je balans en evenwicht te oefenen onder goede begeleiding, maar ook om dat met een paard te doen die jou gewiebel aankan.

Van slungelige gup naar stoere zwarte hengst!
It's nice to be important, but it's more important to be nice.

Shire_GrL
Berichten: 6
Geregistreerd: 20-03-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-19 23:34

Weet je wat de oorzaak is waarom je bevriest? Meestal zit er een goede reden achter.

Rubendb
Berichten: 1
Geregistreerd: 21-03-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-19 08:56

Zorg vooral dat je je goed klemt, blijf rechtop zitten

Nibbit

Berichten: 10410
Geregistreerd: 03-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-19 09:09

Rubendb schreef:
Zorg vooral dat je je goed klemt, blijf rechtop zitten

Door te klemmen duw je je juist van het paard af

Ik zou zeggen ga zo 'los' mogelijk er omheen zitten om de beweging te volgen. Ontspannen spieren.

Wat bij mij helpt is toch zo snel mogelijk op een kleine volte, afremmen.

Ts misschien een paar keer zitles?

Swanzie
Berichten: 511
Geregistreerd: 22-08-18

Re: Actief blijven reageren wanneer er iets gebeurt, hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-19 13:55

Je bevriest vanuit angst.... blijkbaar gebeurde er iets en werd je bang (om te vallen).

Wat mij erg geholpen heeft is het aandoen van een bodyprotector en een bok riempje.
Ik beh tien nog eens een keer gevallen, maar omdat ik de bodyprotector aan had, had ik nergens pijn.

Daarna kon ik denken:
Ooh jeee... dadslijk val ik..... en wat aanvullend was geworden.... maar dat is niet erg want ik heb mijn bodyprotector aan...

De angst zakt dan waardoor je uit je freeze reactie komt

Regenpier

Berichten: 1774
Geregistreerd: 01-11-09
Woonplaats: Brabant

Re: Actief blijven reageren wanneer er iets gebeurt, hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-03-19 17:41

Wederom bedankt voor de reacties!
Ik kwam erachter dat bij mijn sportabonnement (kuch, niet fanatiek gebruikt, kuch) ook yogalessen mogelijk zijn! Snel eens gaan uitproberen dus!

De oorzaak van het bevriezen zal inderdaad liggen bij angst. Een bokriempje/bodyprotector helpt hierin niet voor mij. Ook met bodyprotector aan bevries ik en doordat ik bevries komt het ook niet in me op om het bokriempje vast te pakken :+

A.s. woensdag heb ik ook voor het eerst sinds lange tijd weer les van mijn instructeur, ik ga het er ook met hem over hebben!

Izalasco (Belasco x Lucky Boy)

Maflinger_S
Berichten: 12151
Geregistreerd: 01-07-08

Re: Actief blijven reageren wanneer er iets gebeurt, hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-19 18:30

Mooie update TS. Fijn dat je stappen onderneemt om het om te buigen nadat je hebt erkend dat bevriezen niet werkt.

Ik hoop dat je over een poosje kunt updaten dat je adequaat kunt reageren als je paard iets onverwachts doet.

The smarter the phone, the dumber the person
Je ziet pas waar je in zit als je eruit stapt

Het juiste gereedschap gebruiken is het halve werk
Goed luisteren ontwikkelt zich in stilte
Niet alles is maakbaar
Iemand onderuit halen is niet zo moeilijk, iemand overeind houden daarentegen ...
If you mess with the planet, the planet will mess with you ...
Black and white are just opposite ends of fifty shades of grey

Gizeppie

Berichten: 2777
Geregistreerd: 23-02-12
Woonplaats: In mijn hangmat

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-19 18:31

Regenpier schreef:
Hopelijk staat het hier goed...

Hopelijk hebben jullie de gouden tip voor me...
Ik zit namelijk met het volgende probleem:
Wanneer er iets gebeurt tijdens het paardrijden (denk hierbij aan, paard begint te bokken, paard draait haaks om etc.) 'bevries' ik. Helaas val ik dus niet in de categorie 'fight' maar 'fright'.
Doordat ik bevries, reageer ik niet actief maar raak uit balans en beland hierdoor helaas in het zand. Volgens omstanders had ik gerust kunnen blijven zitten als ik helder was blijven nadenken, achterover was gaan zitten en actief had gehandeld. Zo'n heftige bokpartij was het namelijk niet.

Maar dan de vraag: Hoe leer ik mezelf actief te blijven handelen wanneer er iets gebeurt en blijf ik dus beter zitten? Waarschijnlijk leert men al doende, maar het zandhappen is niet echt een hobby van me haha!


Ik heb hetzelfde gehad met mijn pony. Als ik op andermans paard stapte was er niks aan de hand. Ga eerst na waar die angst vandaan komt. Mn huidige paard bokt ook wel eens, maar dat voelt vertrouwder op een of andere manier..

~ A great horse will change your life ~ The truly special ones, define it! ~ <3

Regenpier

Berichten: 1774
Geregistreerd: 01-11-09
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-03-19 14:40

Maflinger_S schreef:
Mooie update TS. Fijn dat je stappen onderneemt om het om te buigen nadat je hebt erkend dat bevriezen niet werkt.

Ik hoop dat je over een poosje kunt updaten dat je adequaat kunt reageren als je paard iets onverwachts doet.


Ga ik doen! Keep you posted.. :D

Izalasco (Belasco x Lucky Boy)

Janneke2

Berichten: 22720
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-19 22:30

Citaat:
Mooie update TS. Fijn dat je stappen onderneemt om het om te buigen nadat je hebt erkend dat bevriezen niet werkt.


Eh, dit klinkt mij als een echo van cognitieve therapie in de oren. :o :o :o
Natuurlijk is het prima om vast te stellen 'ik bevries en dat helpt mij niet, wat nu'.
Maar bevriezen is geen keuze of gedrag (maar instinct) dus cognitief inzien dat het niet helpt werkt verder niet.

Maar als gezegd, er zijn wel een aantal manieren om je reflexmatige, instinctieve reacties te beïnvloeden.

[o]

Je suis Charlie - comme tout le monde.

(...en BAH wat is dit onderschrift actueel. )

Regenpier

Berichten: 1774
Geregistreerd: 01-11-09
Woonplaats: Brabant

Re: Actief blijven reageren wanneer er iets gebeurt, hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-03-19 14:37

Even een update voor de geïnteresseerde: Inmiddels rijden we weer lekker rond. Ik bleek angstiger geworden door de val dan ik had gedacht. Samen met mijn instructeur hier weer aan gewerkt door gewoon lekker te gaan rijden, bezig te blijven, niet af te wachten en aan de gang blijven. Hierdoor verdween mijn angst gelukkig weer snel! Yoga ben ik nog niet aan toegekomen, hopelijk volgende week!

Izalasco (Belasco x Lucky Boy)

pluisje88

Berichten: 8052
Geregistreerd: 22-05-07
Woonplaats: Ergens in de Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-19 15:06

Ik ken het precies want ik had het ook heel erg. Ik heb een hele tijd Haptotherapie gehad en dat heeft mij super veel geholpen. Daardoor kwam ik meer in verbinding met mezelf en met m’n paard en kon dit ook vasthouden in spannende situaties. Wat een verademing is dat zeg. Bevriezen is een reflex dus niet verstand gestuurd. De oplossing ligt dus ook niet in iets dat gestuurd wordt door verstand. Dat heb ik heel lang wel geprobeerd zo op te lossen zonder resultaat.

Holistic Horsegirl - Volg ons op facebook voor Tips & Tricks over (PSSM-2) paarden en training


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: GrapeshotBot en 76 bezoekers