Paard 'weet' dat hij moet halthouden in de proef

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 

olijf

Berichten: 1485
Geregistreerd: 27-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-19 15:06

Ja kan het ook een keer proberen om de proef uit je hoofd te rijden..
Dan weet je iig zeker dat hij niet naar de lezer luistert.
En anders idd gaan zoeken wat je misschien toch onbewust anders doet als thuis.


Relaxed

Berichten: 26405
Geregistreerd: 01-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-19 15:07

Ik zou idd ook de oorzaak bij jezelf zoeken, maar paarden zijn hierin ook slim hoor.. Wat helpt is toch een andere mindset, dus niet denken aan halthouden en groeten (en je voorlezer ook maar vragen om dit punt niet voor te lezen, je weet het immers zelf ook wel op het eind vd proef) maar denken aan een middendraf of overgang galop oid. Paarden zijn erg slim, maar krijgen ook de signalen van de ruiter.

Ook een mooi voorbeeld is het achterwaarts gaan, hoeveel paarden uit zichzelf al achteruit gaan.. Teveel geoefend en een ruiter die waarschijnlijk bang is dat ie niet achterwaarts wil en dan krijg je dit. Of halverwege de middendraf al het anker uitgooien, omdat ze weten dat het voor de hoek klaar is, stoppen ze halverwege maar alvast :') Maar ook dat doet de ruiter vaak zelf, krijgen moeite met het uitzitten en stoppen dus zelf ook te vroeg :j

Kelly_ann

Berichten: 5153
Geregistreerd: 11-10-02
Woonplaats: Op 't durp

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-19 15:08

Ik zou ook een keer (of meer) een oefenwedstrijd gaan doen en lekker in middendraf over de AC lijn knallen! Niet stoppen maar doorrijden. Desnoods de jury even tevoren inlichten wat je van plan bent.
En als je het voelt in je proef zou ik ook best een keer durven doorrijden tot bijna C ofzo. Dan maar een keer een 4 op het protocol.

En inderdaad de lezer eens weglaten.

The search for wisdom is a great challenge; to act on wisdom is an even greater challenge.....

Sclimpre
Berichten: 4101
Geregistreerd: 01-06-15

Re: Paard 'weet' dat hij moet halthouden in de proef

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-19 15:25

Proberen de slimmigheid van je paard in je voordeel te laten werken.
Thuis de proef vaak oefenen en halthouen net voor de C.
Of bij het oefenen nooit halthouden.

BigOne
Berichten: 38035
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Paard 'weet' dat hij moet halthouden in de proef

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-19 15:40

Voordat we hier gaan beweren dat paarden denken, super slim zijn, nee dus. Het is een actie reactie die er in sluipt. Paard hoort bvb halthouden en wanneer er binnen twee seconden halt word gehouden dan pakt hij dat na max vier keer automatisch mee. Geef je een paard één keer een snoepje en de keren daarop niet, niks aan de hand, herhaal het vier keer achter elkaar en ze worden zeer vervelend vaak wanneer je de vijfde keer geen snoepje hebt.

We live in a time where intelligent people are being silenced so that stupid people won’t be offended.

Ayasha
Blogger

Berichten: 57827
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-19 15:45

josien_m_ schreef:
Ik vind het ook wel heel leuk, een paard wat zichzelf dingen aanleert omdat hij denkt. Dat is niet zo verkeerd al snap ik dat het in de proef lastig is. Ik zou mijn paard er juist wel om waarderen. Niet ieder paard houdt ervan om alleen maar comando's op te volgen, hij laat zien zelf ook na te denken!

In een proef is het toch best handig als ie zich aan de plannen van de ruiter houdt.

Ik vind het fijn dat mijn paard mee denkt maar tóch leert hij ook wachten.

Those who suffer, heal. Everything destroyed gets rebuilt. And our towers grow a little taller every time. - Tolkien
[VN] [Blog] Troubles in paradise: Rauwe rouw.
[RIJ-ITP] SuperSam zijn superzelf wezen!
[RIJ-ITP] Het eerste seizoen van Rêve D'or
[RIJ-ITP] Rêve d'or in volle (winter)glorie

Shadow0

Berichten: 43452
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-19 15:46

bigone schreef:
Geef je een paard één keer een snoepje en de keren daarop niet, niks aan de hand, herhaal het vier keer achter elkaar en ze worden zeer vervelend vaak wanneer je de vijfde keer geen snoepje hebt.


Dat is toch slim? Tenminste, ik vind van wel. En bij het meedenken in een proefje nog meer, want een paard weet dus al die dingen (wedstrijd, voorlezen en figuur) te combineren tot de conclusie 'en nu volgt halthouden.' Ik vind dat leuk en slim, zelfs al is het niet iets wat je wenst op dat moment.

(TS, een keer de punten de punten laten en bij het terugvallen meteen in galop aanspringen?)

BigOne
Berichten: 38035
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Paard 'weet' dat hij moet halthouden in de proef

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-19 15:48

Je kunt het slim vinden maar paarden zijn oliedom, hebben wel een fenomenaal geheugen vandaar dat aangeleerd gedrag zo moeilijk weer af te leren is.

We live in a time where intelligent people are being silenced so that stupid people won’t be offended.

_Charlot
Berichten: 1264
Geregistreerd: 19-09-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-19 15:51

Peelie schreef:
Dan ligt het aan jou.


Ik ben niet eens dat het perse aan de ruiter ligt.

Paarden zijn nou eenmaal niet dom, ze weten heel goed wanneer je de proef rijdt, aangezien dit vaak dezelfde omstandigheden zijn en ze goed kunnen onthouden.
En verkeerd gedrag is makkelijk “geleerd” en moeilijk af te leren.

Dus dat antwoord is behoorlijk kortzichtig.


TS, ik snap dat je je proef netjes wilt beeindigen, maar een oplossing is toch om hem een keer niet zijn zin te geven en een keer door te drukken. Dat zullen je een paar punten kosten, maar dan leert hij wel, dat hij niet zelf mag gaan stilstaan/langzamer gaan lopen.
Maar dat is mijn eigen ervaring van 1 van mijn paarden.

Niet netjes halthouden kost je punten, dan kan je beter proberen je paard in de proef wat te leren.

fleurtjeuh
Berichten: 10265
Geregistreerd: 24-05-11
Woonplaats: Tussen het noorden en zuiden in nederland

Re: Paard 'weet' dat hij moet halthouden in de proef

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-19 15:58

Wat ik heb geleerd is dat het paard vooruit moet blijven denken.
Ga je oefeningen rijden, ga over die ac lijn, komt ie een beetje terug?
Rap naar voren! Laat hem maar lopen
Ga juist die dingen doen die het terugkomen uitlokken en zet hem naar voren.
Je paard moet actief halthouden, niet als een nijlpaard met de neus de grond in lopen en dan tot stilstand sudderen.
Je moet weg kunnen vanuit actief halthouden, meteen in een actieve draf zobder aangezwengeld te moeten worden met een paar stappassen erbij.
Je verliest de activiteit in het halthouden waardoor je paard stilvalt. En eenmaal tot stilstand gekomen kan je niet actief wegkomen.

Love is Love

My current situation is not my final destination.

Monique1963

Berichten: 8559
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-19 16:02

Ik ben zelf ook verbaasd soms dat mijn paard al een fractie van een seconde dingen eerder doet dan dat ik het besluit te gaan doen. Je verbaliseert denk ik je gedachten in je lichaam. Je paard pikt dat op en doet wat hij denkt dat jij aan hem vraagt of gaat vragen. Het helpt niet dat je vriend zo luid en duidelijk voorleest denk ik. Ik zou beginnen de proef met voorlezen van je vriend eens thuis te doen, kijken wat er dan gebeurt. En andersom hem op de wedstrijd niet dat laatste stukje hardop laten voorlezen. En zelf vooral in je gedachten op wedstrijd concentreren en visualiseren in je hoofd dat je doorrijdt door de jury heen...
En ook al vinden andere mensen paarden dom en gewoontedieren, ik vind dat je een heel intelligent en vooral sensitief paard hebt!

Klik: Boek over Callas en haar drama
[PP] [VOLG] Het tij keren, kan dat? Doorzetten of verkopen? Dé vraag na de val.
Klik: Wekelijks vlog over Frankrijk, Callas, Prisca en 'de kudde'
Je beseft pas wat je had, als het er niet meer is.

Zeepsop

Berichten: 2145
Geregistreerd: 03-01-12
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-19 16:05

Mijn paard deed precies hetzelfde. Het gene wat bij mij heeft geholpen is tijdens het oefenen van de proef niet meer halthouden aan het einde. Ook tijdens de trainingen vaak de AC lijn op en alleen rechtuit rijden. Zo gaat het paard toch meer op jou letten ipv zelf bedenken dat ie moet halthouden. Sinds ik in t Z rij heb ik gemerkt dat het ook minder is omdat je dan ook veel andere oefeningen moet doen op de AC lijn ipv alleen afwenden en halthouden.

Maar mijn paard reageert ook heel snel op mijn lichaam, ik hoef maar te denken aan stilstaan en hij doet t al. Hier bewuster mee omgaan zal je ook helpen.

Paardrijden: de edele kunst om het paard tussen jou en de grond te houden.

rien10
Berichten: 14399
Geregistreerd: 01-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-19 17:39

xMalibu schreef:
Bedankt weer voor alle reactie! Ik heb er echt wat aan!
Voortaan dus nog bewuster voorwaarts erop aanrijden.

Mijn vriend leest altijd voor en die is nogal duidelijk verstaanbaar zegmaar, als er meerdere ringen zijn komen mensen vaak vragen of hij wat zachter kan lezen omdat ze er anders niet bovenuit komen met lezen in de ring ernaast :+ :') Zal eens uitproberen wat er gebeurd als hij het halthouden groeten niet zegt. Dan kan ik in ieder geval uitsluiten dat mijn paard hoort dat hij moet halthouden en groeten, gaat hij dan nog zelf halthouden ligt het niet aan het lezen.


Ha ha, hard voorlezen: ik ken het. Ben jarenlang gevraagd om iemand voor te lezen op grote concoursen. Ik overstem echt iedereen!

Je kan het als volgt laten voorlezen: "Afwenden op de korte zijde en de proef afwerken". Dan weet je wat je moet doen, maar je paard kan niet "meeluisteren"

Relaxed

Berichten: 26405
Geregistreerd: 01-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-19 17:49

bigone schreef:
Je kunt het slim vinden maar paarden zijn oliedom, hebben wel een fenomenaal geheugen vandaar dat aangeleerd gedrag zo moeilijk weer af te leren is.


Prima, noem jij het oliedom.. :roll:

Iedereen zegt exact hetzelfde als jij verder..

Ayasha
Blogger

Berichten: 57827
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-19 17:59

bigone schreef:
Je kunt het slim vinden maar paarden zijn oliedom, hebben wel een fenomenaal geheugen vandaar dat aangeleerd gedrag zo moeilijk weer af te leren is.

Als je enkel naar het vermogen tot wiskunde leren en taal leren kijkt wel ja. Sociaal zijn ze dan weer uitzonderlijk slim.

Those who suffer, heal. Everything destroyed gets rebuilt. And our towers grow a little taller every time. - Tolkien
[VN] [Blog] Troubles in paradise: Rauwe rouw.
[RIJ-ITP] SuperSam zijn superzelf wezen!
[RIJ-ITP] Het eerste seizoen van Rêve D'or
[RIJ-ITP] Rêve d'or in volle (winter)glorie

Qimm

Berichten: 15108
Geregistreerd: 04-08-05
Woonplaats: 't oost'n

Re: Paard 'weet' dat hij moet halthouden in de proef

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-19 18:06

Mijn voorlezer mag het 'galop' niet meer gebruiken. Zodra mijn paard dat gehoord heeft wil ze graag en is alle concentratie gericht op galop (leuk tijdens longeren, maar verder)

:wave: Volg je mee? -->instagram the_real_qimm

LoveBodin

Berichten: 4340
Geregistreerd: 18-12-09
Woonplaats: Under The Northern Lights

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-19 18:07

Non verbale communicatie is ook echt iets wat paarden onwijs goed oppakken. Neem alleen al "slimme hans" https://nl.wikipedia.org/wiki/Kluger_Hans , die kon zelfs rekenen :D

Los daarvan: ik ben heel benieuwd, TS, wat er gebeurt als je een keer HC start en dat groeten laat zitten aan het einde. Of hij dat dan snel afleert, of even snel weer aanleert :+

Now Tom said, "Mom, wherever there's a cop beating a guy, wherever a hungry newborn baby cries
Where there's a fight against the blood and hatred in the air, look for me, Mom, I'll be there
Wherever somebody's fighting for a place to stand or a decent job or a helping hand
Wherever somebody's struggling to be free, look in their eyes, Ma, and you'll see me"

Suzanne F.

Berichten: 48947
Geregistreerd: 03-03-01

Re: Paard 'weet' dat hij moet halthouden in de proef

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-19 18:50

Proef uit je hoofd leren en in de training je paard scherp houden door heel afwisselend halt te houden, aan het begin van de A-C bijvoorbeeld en daarna een tempowisseling op x dus juist middendraf naar voren. Of juist vlak voor X een schijnovergang terug maar dan toch weer doordraven etc.

"Through dangers untold and hardships unnumbered, I have fought my way here to the castle beyond the Goblin City to take back the child that you have stolen. For my will is as strong as yours, and my kingdom is as great - You have no power over me"

Cherdenise

Berichten: 1282
Geregistreerd: 18-09-12
Woonplaats: Hoog noord

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-19 19:15

Qimm schreef:
Mijn voorlezer mag het 'galop' niet meer gebruiken. Zodra mijn paard dat gehoord heeft wil ze graag en is alle concentratie gericht op galop (leuk tijdens longeren, maar verder)


in geval van TS tussen X en G middengalop :')

Qimm

Berichten: 15108
Geregistreerd: 04-08-05
Woonplaats: 't oost'n

Re: Paard 'weet' dat hij moet halthouden in de proef

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-19 19:24

Haha ja dat zou en oplossing zijn :')

:wave: Volg je mee? -->instagram the_real_qimm

xxwienekexx
Berichten: 3131
Geregistreerd: 26-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-19 19:33

Showsmart noemen we dat in de westernwereld :) Paard weet op een gegeven moment dat hij de proef in gaat en weet wat er van hem verwacht wordt. In de reining is dat veel op run-downs, paarden weten dat ze op driekwart van de bak gestopt worden en als je dat maar vaak genoeg wordt gaan ze vanzelf anticiperen op die stop.

Wat wij eraan doen is buiten mededinging starten en dan in jou geval lekker je proef rijden maar zonder het halthouden in de proef waar je paard dus op anticipeert, je krijgt dan vanzelf dat je paard langzamer gaat maar ipv dat dus daadwerkelijk te doen ga je door en zet je je paard naar voren, desnoods de eerste keren met zweep of een spoortje (en als je met sporen rijdt weer t zweepje), die laat je dan op een gegeven moment vallen als je paard vooruit gaat op je been en dan kan je t op termijn zonder zweep. Zal best een aantal keren duren maar als het goed is ben je ze dan vanzelf 'te slim af' en ben je het showsmart voor een deel kwijt. :) Mijn instructeur roept dan altijd 'denk naar de muur ipv naar je stop' dus in jou geval, denk naar de witte hekjes ver voor je neus ipv aan het halthouden en terugkomen! Succes, ik hoop dat je voor jou een goede oplossing vind! :D

Gini
Berichten: 17885
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-19 20:05

Ik zou vooral dat langzamer lopen tussen X en G willen vermijden. Dus ik zou een paar keer HC of oefenwedstrijden starten en dan afwisselen tussen je lijn in een actieve draf verder rijden (dus helemaal niet halthouden en gewoon doen alsof de proef nog bezig is) ofwel zelf al actief bij X of zelfs nog vroeger halthouden om dan meteen weer actief weg te stappen/draven (niet met een lange teugel zoals eigenlijk gevraagd). Het paard moet beseffen dat dat laatste moment geen inkakmoment mag zijn, maar dat die actief moet blijven.
Kost je wel een aantal wedstrijden. :+

joyce B

Berichten: 16372
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-19 20:23

Ik had hetzelfde, vooral met die proef met door een S van hand veranderen aan het eind van de proef omdat hij dan wist dat het bijna klaar was en we vaak na die volte halve baan moesten halthouden.

Het lag niet aan het voorlezen of dat ik dacht aan halthouden, want we moesten door een S van hand veranderen. Hij dacht gewoon te weten wat er kwam.

Ik ging trainen of doorrijden op de middellijn en halthouden pas vlak voor C te doen.

Ik had/heb het in de M2 ook met stilvallen bij de overgang naar stap bij het afwenden voor de keertwendingen. Daar train ik nu ook door niet meer op die punten een keertwendingen te rijden maar na het afwenden door te rijden, of door een schijnovergang te maken, of een uitgesmeerdee overgang naar stap waarbij hij elk moment actief moet blijven en dan weer weg te draven ipv die keertwendingen in te zetten.

Het is gewoon een nadeel dat er maar 4 verschillende proeven zijn en dat je steeds 2 maanden achter elkaar dezelfde proeven rijd. Als ze het wat meer zouden wisselen en door elkaar husselen en er elke paar jaar een paar nieuwe bij bedenkt ipv alles vervangen en dat je weer maar een paar proeven hebt, zou dat wel helpen. Iemand die vaak op wedstrijd gaat heeft er uiteraard eerder en meer last van dan iemand die maar een paar keer per jaar gaat.

Marietje35
Berichten: 222
Geregistreerd: 24-08-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-19 10:54

Hier exact zo'n probleem gehad. Bij mij was het een kwestie van een paar proeven even flink vooruit trappen en paar tikken met de zweep erbij, toen was het over. Zodra ik voel dat het weer erin sluipt, herhaal ik dit gewoon weer.

Babootje

Berichten: 26011
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-19 11:04

Seltje schreef:
Bij het oefenen/hc als je in de buurt van g komt eens iets volledig anders gaan doen: pasje wijken, schouderbinnenwaarts, achterwaarts, galop,... echt eens iets helemaal anders waarmee je je paard even overvalt en duidelijk maakt dat het wachten op de ruiter is...


Precies dat. Hij moet leren dat het in alle omstandigheden wachten op de ruiter is. En dat is best lastig als je zo'n slimmerik hebt. En geloof me, het lijkt dan thuis voor elkaar, maar dan is het dat vaak ook nog niet helemaal.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 14 bezoekers