Paard 'weet' dat hij moet halthouden in de proef

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
xMalibu

Berichten: 1577
Geregistreerd: 23-04-12
Woonplaats: In de stal

Paard 'weet' dat hij moet halthouden in de proef

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-03-19 13:56

Hoi allemaal,

Ik heb een vervelend probleem waar ik op wedstrijd tegenaan loop. Mijn paard 'weet' wanneer hij in de proef moeten halthouden, als we bij G moeten halthouden begint hij na X al langzamer te lopen en voor G valt hij al helemaal stil. Netjes halthouden lukt dan natuurlijk ook niet. In het M1 merkte ik het vooral omdat je dan bij een paar proeven aan het einde een halve volte halve baan hebt en daarna halthouden en groeten. Dan was er éénn proef waarbij je tegen het einde van de proef door een S van hand moest veranderen en hij dacht dan hey dit weet ik, we gaan halthouden en groeten. Hij ging dan zelf al vertragen of halthouden tijdens de S. Nu dacht ik in het M2 in ieder geval de eerste proeven er mee weg te komen, omdat het nieuwe proeven zijn en hij de lijnen niet kent. Maar helaas, ook nu weet hij het al en voor G begint hij te vertragen of halt te houden. Het maakt niet uit hoeveel been ik dan geef, hij gaat gewoon niet meer vooruit. Hij is verder heel goed aan mijn been, als ik been geef gaat hij. Of het nu stap - draf, stap - galop, middendraf etc. is hij gaat altijd vooruit, behalve op het punt in de proef dat hij weet dat we gaan halthouden. Ik heb hem al een keer vooruit getrapt met de gedachte schijt aan de punten, hij moet nu maar doorlopen ook al hebben we al stil gestaan maar de wedstrijd daarna weer precies hetzelfde. Ook heb ik hem onderling met zweep gestart, dat werkte toen wel maar zonder zweep doet hij het weer. Mijn instructeur gaat binnenkort even mee op wedstrijd om te kijken, maar wellicht heeft iemand hier er ook ervaring mee en de gouden tip?


Myrsky

Berichten: 4120
Geregistreerd: 16-04-13
Woonplaats: Arendelle

Re: Paard 'weet' dat hij moet halthouden in de proef

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-19 13:57

En als je een proef rijdt bij jouzelf in de bak? Doet hij het dan ook?

Raise a glass to freedom,
Something they can never take away,
No matter what they tell you.

xMalibu

Berichten: 1577
Geregistreerd: 23-04-12
Woonplaats: In de stal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-03-19 13:58

Myrsky schreef:
En als je een proef rijdt bij jouzelf in de bak? Doet hij het dan ook?


Nee dan niet, ook met losrijden op wedstrijd doet hij het niet. Echt alleen tijdens de proef als er een jury voor ons zit

Peelie

Berichten: 13382
Geregistreerd: 28-01-06
Woonplaats: Nederland

Re: Paard 'weet' dat hij moet halthouden in de proef

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-19 14:02

Dan ligt het aan jou.

:+: ..........Mara......... :+:......Nash (Z1+5).... :+:
Volg ons op instagram!@haflingers.nash.and.mara [o]

Kaitlyn

Berichten: 9717
Geregistreerd: 04-06-06
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-19 14:06

Peelie schreef:
Dan ligt het aan jou.


Dat vraagt ze toch niet? :roll: Ze vraagt toch of mensen tips hebben om het paard door te laten lopen?

TS; doet hij het ook als je moet gaan halthouden voor het achterwaarts gaan?

21-11-2023 [EJL-ITP] Gibbie, mijn allerliefste Gibbie, een decennium aan liefde

VOLG: Revalidatie na koliekoperatie

Gibalia <3
Velvet
Lorna

I like to open the microwave when 1 second is left. Feels like I'm a Bomb Defuser. :')

BigOne
Berichten: 37975
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-19 14:06

Sommige paarden verbinden de klanken van de voorlezer aan de proef, echt. Dus ze horen halthouden of galop en dan gaan ze. Maar ik ben het zeker met Peelie eens, onbewust bereid jouw lichaam zich voor op het halthouden want je wilt het natuurlijk wel goed doen en dat voelt je paard. Mag je blij mee zijn maar daar zal je dus een oplossing voor moeten zoeken.

We live in a time where intelligent people are being silenced so that stupid people won’t be offended.

x_Milou

Berichten: 2699
Geregistreerd: 17-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-19 14:09

Peelie schreef:
Dan ligt het aan jou.


Wat een kortzichtig antwoord. Alles ‘ligt aan de ruiter’ maar dan kan een paard dit toch alsnog als gewoonte aanleren.
Ik herken het wel hoor, als je thuis de proef rijdt niks aan de hand. Maar de meeste paarden zijn op wedstrijd toch anders. Lastig probleem.. Zeker omdat je het verkeerde gedrag telkens “beloont” door uiteindelijk toch daar halt te houden. Ik zou thuis nog meer schakelen op de middellijn, om daar echt 100% scherpte in te hebben. En dan een paar oefenwedstrijden waarbij je gewoon niet gaat halthouden.

Amado7

Berichten: 10713
Geregistreerd: 04-06-11
Woonplaats: In het leukste dorp.

Re: Paard 'weet' dat hij moet halthouden in de proef

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-19 14:12

En als je voor je gedachten eens een middendrafje in zet en er voor gaat zitten en hem voor bent? Liever iets vlotter draven en dan netjes halthouden.

Niet perfect is ook goed

secricible

Berichten: 25669
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Re: Paard 'weet' dat hij moet halthouden in de proef

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-19 14:17

ik weet niet of het is toegestaan maar een paar keer hor concours starten, uitleg geven aan de jury en niet halthouden op dat punt? Hij zal op jou moeten wachten en neemt nu blijkbaar zelf het heft in handen. Maar dat is niet makkelijk op te vangen als hij het alleen op concours doet.

"what is the bravest thing you've ever said?" asked the boy
"Help" said the horse

xMalibu

Berichten: 1577
Geregistreerd: 23-04-12
Woonplaats: In de stal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-03-19 14:18

Peelie schreef:
Dan ligt het aan jou.


Thanks, daar kan ik echt wat mee +:)+ +:)+


Kaitlyn schreef:
Peelie schreef:
Dan ligt het aan jou.


Dat vraagt ze toch niet? :roll: Ze vraagt toch of mensen tips hebben om het paard door te laten lopen?

TS; doet hij het ook als je moet gaan halthouden voor het achterwaarts gaan?


Nee halthouden voor het achterwaarts gaan niet, echt alleen voor het groeten aan het einde van de proef.

bigone schreef:
Sommige paarden verbinden de klanken van de voorlezer aan de proef, echt. Dus ze horen halthouden of galop en dan gaan ze. Maar ik ben het zeker met Peelie eens, onbewust bereid jouw lichaam zich voor op het halthouden want je wilt het natuurlijk wel goed doen en dat voelt je paard. Mag je blij mee zijn maar daar zal je dus een oplossing voor moeten zoeken.


Het zou best onbewust bij mij kunnen liggen, maar ik vraag me af of dat de enige reden is. De eerste keer dat we M2 reden dacht ik vooraf hij kent de proef niet dus het gebeurd niet. De hele proef heerlijk gereden en aan het einde ging hij voor G al halthouden. Toen had ik echt zoiets van huh wat doet hij nou? Ohja, dat gedoe.. Maar toen heb ik er tijdens het rijden totaal niet aan gedacht, was echt verbaasd dat hij het deed.

Edit: fijn al die reacties!

In een middendraf aanrijden heeft geen effect, dan doet hij het nog alleen valt hij dan veel harder stil. Als ik thuis op de middenlijn rij en ga halthouden dan doet hij het wanneer ik het wil, en ik kan dan ook zonder problemen doorrijden zonder halt te houden. Een paar oefenwedstrijdjes met uitleg aan de jury is zeker wel een goed idee, alleen ben ik bang dat hij dan twee wedstrijden daarna al weer weet hoe laat het is en het geen effect meer heeft
Laatst bijgewerkt door xMalibu op 20-03-19 14:20, in het totaal 1 keer bewerkt

troi
Berichten: 16982
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-19 14:18

Peelie schreef:
Dan ligt het aan jou.


Toch wel een punt vrees ik. Blijkbaar doe jij tijdens de proef toch wat anders dan bij het losrijden en reageert het dier daarop. Probeer dat tijdens de training eens uit te vogelen. Wat doe jij met je houding/ zit / ademhaling etc als je netjes wilt halthouden? Je paard kon nog wel eens juist enorm braaf zijn en wat te goed luisteren naar jouw signalen.

rien10
Berichten: 14362
Geregistreerd: 01-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-19 14:21

secricible schreef:
ik weet niet of het is toegestaan maar een paar keer hor concours starten, uitleg geven aan de jury en niet halthouden op dat punt? Hij zal op jou moeten wachten en neemt nu blijkbaar zelf het heft in handen. Maar dat is niet makkelijk op te vangen als hij het alleen op concours doet.

Precies. Of door rijden, en accepteren dat je een onvoldoende hebt voor dat cijfer.

Precies het omgekeerde heeft mijn dochter ook wel gedaan. Pony wilde na het halthouden meteen weg stappen. Dus dat werd in een proef halt stap halt stap halt stap halt komt de jury met haar hoof naar buiten, "van mij mag je wel wegstappen hoor, tenzij je pony wat ondeugend is, en je dit gebruikt om te trainen?"

Ja dus. "Ok, prima actie" was het commentaar van de jury.

BigOne
Berichten: 37975
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-19 14:26

Ga thuis eens het hele protocol van op wedstrijd gaan door, gooi er de knotten in(dan werd een van onze beesten al vrolijk) , rijd los zoals op wedstrijd en laat de proef voorlezen. Wees zelf ook net zo oplettend als op wedstrijd. Weetje, sommige dieren hebben maar een aangespannen spiertje van de ruiter nodig om te reageren. En dat gaat voor de ruiter 99 van de 100 keer onbewust. En een paard weet heel goed dat hij op wedstrijd gaat, en desnoods bij iemand anders een proef rijden, dan komt hij ook nog op de trailer en lijkt het nog meer op wedstrijd.
Ook kun je gewoon de min 2 pakken wanneer je ergens anders halthoud , dus niet op de plek waar het moet volgens de proef maar 10 meter eerder.

We live in a time where intelligent people are being silenced so that stupid people won’t be offended.

Dee_Es

Berichten: 3662
Geregistreerd: 05-11-05
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-19 14:28

Mijn verzorgpaard heeft ZZL gelopen en wil dus telkens op X halthouden, ik rij echter B dus moet tussen X en G halthouden. Dit geeft nogal discussies in onze laatste lijn. Ik heb daarom 1x m'n laatste lijn verprutst door niet pro-actief te rijden maar te wachten op het moment dat m'n paard ging vertragen en toen heb ik haar een fikse tik gegeven, echt even een schrikreactie veroorzaken. De wedstrijd daarop was het gezeur voorbij.

Ik denk dat jouw pogingen gewoon nog geen indruk hebben gemaakt op je paard. Met zweep oefenen heeft in jouw geval geen zin maar is er niet een andere manier waarop je je paard echt even kan laten verschieten zodat hij weet dat wat hij doet echt niet mag. Je wil niet dat hij op jouw correctie dan toch maar schoorvoetend weer voorwaarts gaat, je wil dat hij echt naar voren schiet. Geef desnoods een harde gil, sla met een platte hand op je laars etc maar hij moet voorwaarts. Je kan beter 1x goed lomp inkomen dan dat je iedere wedstrijd dit gezeur hebt. Ik zou ook die AC-lijn net zo lang blijven doen totdat hij bwv in middendraf er overheen loopt en dan pas halthouden en groeten. Wel even de jury op de hoogte brengen dan natuurlijk ;)

Blade B+13 [PR214,5] L1+12 [PR 216] L2 + 13 [PR 206] M1 + 19 [PR 220] M2 + 7 [PR 191]

xMalibu

Berichten: 1577
Geregistreerd: 23-04-12
Woonplaats: In de stal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-03-19 14:33

Bedankt voor alle reacties! Zal de komende tijd eens bewust proberen te kijken naar hoe ik het thuis doe en op wedstrijd. En toch maar eens kijken naar wat mogelijkheden om het te oefenen, bij iemand anders of een oefenwedstrijd o.i.d.

Als ik de oorzaak echt niet vind is het jammer maar helaas, we rijden in het M1 en M2 alsnog rond de 200 punten gemiddeld, zelfs met dat ene slechte onderdeel. Maar zou mooi zijn als ik de oorzaak kan vinden, of het nu bij mezelf ligt of bij mijn paard.

Laibadji

Berichten: 1684
Geregistreerd: 18-06-15
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-19 14:35

Wat ik zou doen is tijdens de proef als hij plots halt houdt bij G toch even flink benen geven en doen schrikken. Ok even punten weg maar je paard weet dan wel dat dit zijn gedrag niet aanvaard wordt.
Als je in de buurt van G bent, been er goed bij houden en hem waarschuwen dat hij moet lopen. Misschien kom je dan 1 of 2 pasjes verder uit maar dit is niet zo heel erg.

Tijdens het oefenen thuis let ik er ook heel vaak op om niet op dezelfde punten halt te houden. Ook half op onthoudingen helpen. Zo komt je paard nog beter aan je been en reageert hij onmiddellijk als je een kleine schakeling maakt. Echter vermoed ik dat dit wel ok zit aangezien je reeds in M2 rijdt. ;)

Sjaco
Berichten: 372
Geregistreerd: 31-10-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-19 14:37

Ik denk dat je al veel goede tips hebt gehad die je ook kunt combineren.
Het kan ook nog zijn dat je paard reageert op de voorlezer die van intonatie veranderd en waarschijnlijk even stil is nadat ze heeft voorgelezen dat jullie moeten halthouden. Laat je voorlezer met een fanatieke intonatie van alles en nog wat blijven voorlezen, in ieder geval totdat je weer voorwaarts gaat. Dit dan combineren met eerder gegeven tips.
(Zo lezen wij altijd voor "rechts aanspringen" en gebruiken nooit het woord galop bij het voorlezen of longeren)

Ayasha
Blogger

Berichten: 57805
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-19 14:40

Hier ook eentje die razend snel de proeven kent. Voor mij helpt het om idd zodra je die laatste lijn op gaat een ‘middendraf’ in te zetten. Omdat je ‘middendraf’ denkt blijf je beter er aan rijden en omdat zij ook middendraf denken blijven ze beter voorwaarts. :)
Indien hij dan noh harder stil valt vraag ik me af of hij in het algemeen wel goed op de hulpen is?

Hier wordt ‘galop’ ook vervangen door rechts/links aanspringen overigens. :+


xMalibu

Berichten: 1577
Geregistreerd: 23-04-12
Woonplaats: In de stal

Re: Paard 'weet' dat hij moet halthouden in de proef

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-03-19 14:43

Bedankt weer voor alle reactie! Ik heb er echt wat aan!
Voortaan dus nog bewuster voorwaarts erop aanrijden.

Mijn vriend leest altijd voor en die is nogal duidelijk verstaanbaar zegmaar, als er meerdere ringen zijn komen mensen vaak vragen of hij wat zachter kan lezen omdat ze er anders niet bovenuit komen met lezen in de ring ernaast :+ :') Zal eens uitproberen wat er gebeurd als hij het halthouden groeten niet zegt. Dan kan ik in ieder geval uitsluiten dat mijn paard hoort dat hij moet halthouden en groeten, gaat hij dan nog zelf halthouden ligt het niet aan het lezen.

daffodil

Berichten: 10419
Geregistreerd: 12-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-19 14:45

Ik had dit ook en toch deed ik het blijkbaar zelf. Onbewust echt klaar denk ik hahaha dus die laatste lijn op en baf op de rem. Erge is ook nog dat ik nog een middendraf op die laatste lijn moest.

Ik heb dit opgelost door te tellen, ook regelmatig in mijn training gebruik ik dat. Het moment dat ik de middenlijn op rij, tel ik 1,2,3,4,5,6,7,8 en dan weer opnieuw. Dat zorgt voor ritme en doorbreekt dat stop gedrag.

Ik heb wel eens bij X haltgehouden en gegroet terwijl dat bij G moest maar ja hij stopte....komt de jury uit de auto, moest ik het opnieuw doen, ja toen stopte hij weer bij X :D :D :D

NatasjavE

Berichten: 30862
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Re: Paard 'weet' dat hij moet halthouden in de proef

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-19 14:56

Ik heb er ook een gehad die “meedacht”.

Wat bij mij hielp was tijdens het proefje oefenen de voorlezer wel gewoon te laten voorlezen dat we gingen halthouden maar wat ik deed was de ene keer in middendraf doorrijden en de andere keer netjes halthouden.

That awkward moment when someone yells at you for clicking your pen and you have to click it one more time to use it....

tantesam
Berichten: 784
Geregistreerd: 07-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-19 14:57

Mijn paard dacht altijd enorm mee met de eenvoudige wissels en ook het aanspringen in galop na de uitgestrekte stap. Hij ontplofte van enthousiasme. Thuis gebeurde dit nooit, daar corrigeerde ik en liet hem wachten. Het was dus geconditioneerd gedrag tijdens de wedstrijd, ik durfde dan nooit in te grijpen omdat ik alleen maar mooi wilde rijden. Toen paar x hc gestart en hem gewoon laten wachten in de proef, of zelfs een volte gedraaid. Zodra hij aanstalten maakte en initiatief toonde, stilzetten, volte draaien oid. En dit vooral tijdens de wedstrijd. Heeft echt geholpen. Dus mijn advies is HC starten en gewoon door draven of zelfs een overgang naar galop maken op de plek waar je normaal groet. Succes!

Seltje

Berichten: 3306
Geregistreerd: 25-05-10
Woonplaats: Antwerpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-19 14:58

Bij het oefenen/hc als je in de buurt van g komt eens iets volledig anders gaan doen: pasje wijken, schouderbinnenwaarts, achterwaarts, galop,... echt eens iets helemaal anders waarmee je je paard even overvalt en duidelijk maakt dat het wachten op de ruiter is...

FriesWytske
Berichten: 9890
Geregistreerd: 05-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-19 15:00

Denk toch dat de oorzaak bij jou ligt. Dat jij in je houding laat merken dat de proef klaar is. En dat hoeft maar heel klein te zijn. Een paard pikt dat heel snel op.
Wat gebeurt er als je de proef uit je hoofd rijd?

josien_m_
Berichten: 2333
Geregistreerd: 23-11-09
Woonplaats: Haule

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-19 15:01

Ik vind het ook wel heel leuk, een paard wat zichzelf dingen aanleert omdat hij denkt. Dat is niet zo verkeerd al snap ik dat het in de proef lastig is. Ik zou mijn paard er juist wel om waarderen. Niet ieder paard houdt ervan om alleen maar comando's op te volgen, hij laat zien zelf ook na te denken!


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: ChelseaAyLee, Lithya en 9 bezoekers