2 ruiters, 1 paard

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
ninavo

Berichten: 907
Geregistreerd: 16-07-16

2 ruiters, 1 paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-03-19 12:39

Stel iemand heeft een paard, ik ga deze bijrijden en mag hem/haar ook meenemen op wedstrijd, maar de eigenaar start hem zelf ook. Als we beide klasse B springen en dressuur zijn, mogen wij dan in dezelfde klasse starten met dat ene paard? Ik heb al rondgezocht maar kon het niet vinden of het waren enorm oude topics!

https://ninavo04.wixsite.com/ninavo-photography
Betaalbare fotoshoot in Zuid-Oost Brabant? Klik^


ynskek
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 10395
Geregistreerd: 11-05-13
Woonplaats: Dronten

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-19 12:41

murphypower schreef:
Stel iemand heeft een paard, ik ga deze bijrijden en mag hem/haar ook meenemen op wedstrijd, maar de eigenaar start hem zelf ook. Als we beide klasse B springen en dressuur zijn, mogen wij dan in dezelfde klasse starten met dat ene paard? Ik heb al rondgezocht maar kon het niet vinden of het waren enorm oude topics!


Voor zover ik weet mag dat mits er een half uur zit tussen de tweede proef van de eerste ruiter en de eerste proef van de tweede ruiter

Jury t/m F20, Zilver opleiding, A-proeven, VA en OS, Bixie-proeven, BB t/m L2 dressuur
Zecchino v. Oscar B+13 | L1+10 | L2+10

kwii
Berichten: 1745
Geregistreerd: 23-04-08

Re: 2 ruiters, 1 paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-19 12:42

Mag. Mijn zus en ik hebben een aantal jaren op hetzelfde paard, in dezelfde klasse gestart.

Nergens is het zo fijn, als op de rug van Willemijn!

ninavo

Berichten: 907
Geregistreerd: 16-07-16

Re: 2 ruiters, 1 paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-03-19 13:14

Ook bij springen?

https://ninavo04.wixsite.com/ninavo-photography
Betaalbare fotoshoot in Zuid-Oost Brabant? Klik^


ynskek
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 10395
Geregistreerd: 11-05-13
Woonplaats: Dronten

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-19 13:16

murphypower schreef:
Ook bij springen?


Volgens mij mag ook dat maar wat dan de richtlijnen zijn voor tijd er tussen weet ik niet

Jury t/m F20, Zilver opleiding, A-proeven, VA en OS, Bixie-proeven, BB t/m L2 dressuur
Zecchino v. Oscar B+13 | L1+10 | L2+10

Babootje

Berichten: 26212
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-19 13:27

Wil je dan starten op dezelfde dag? Dat zou ik niet doen. Kan in de B en L dressuur misschien nog maar daarna lijkt het me voor je paard te zwaar. Springen zowieso lijkt me. Ben je ruiter nr. 2 dan is je paard 'leeg' en is de kans op het maken van fouten groter. Kun je niet afwissend om de week starten?

ninavo

Berichten: 907
Geregistreerd: 16-07-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-03-19 13:35

Babootje schreef:
Wil je dan starten op dezelfde dag? Dat zou ik niet doen. Kan in de B en L dressuur misschien nog maar daarna lijkt het me voor je paard te zwaar. Springen zowieso lijkt me. Ben je ruiter nr. 2 dan is je paard 'leeg' en is de kans op het maken van fouten groter. Kun je niet afwissend om de week starten?

Ja dat is misschien ook een optie maar we zaten vooral met de selecties

https://ninavo04.wixsite.com/ninavo-photography
Betaalbare fotoshoot in Zuid-Oost Brabant? Klik^

Corellaa

Berichten: 6380
Geregistreerd: 18-06-05

Re: 2 ruiters, 1 paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-19 13:48

Als je beide 1 parcourtje springt kan dat prima. Vaak rijd 1 ruiter 2 parcourtjes, komt op hetzelfde neer!

Zou niet alle 2 én 2 keer springen én 2 keer dressuur doen.
Gewoon ieder 1 parcour en 1 proef komt op hetzelfde neer als 1 persoon 2 parcourtjes en 2 proefjes.

Mijn paard loopt vaak zat 2 parcourtjes, 2 proefjes en een viertal proef op 1 dag :))
Genoeg rust, eten en water tussendoor en je paard doet het prima hoor

MyWishMax

Berichten: 25248
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-19 14:07

Met selecties kan het nog anders zijn, daar kan de regel zijn dat maar 1 ruiter mag starten.

Ik start trouwens samen met mijn moeder op hetzelfde paard. Eerst in dezelfde klasse, maar tegenwoordig allebei een andere. Ik heb dan wel het geluk dat zij alleen thuis start op onze eigen vereniging. Die houden dus heel fijn rekening met ons qua startlijst. Op wedstrijden buiten de deur doen we het niet, te lang wachten of juist te kort achter elkaar. Ik heb het ooit voor de selecties opgezocht, maar dat was voor mijn eigen kring/regio, dat moet je dus opzoeken. Er zit ook een maximum aan starts per dag voor een combinatie, ik weet niet of er ook een maximum aan starts voor een paard is?

B + 19 PR 217 / L1 + 24 PR 218 / L2 + 23 PR 212 / M1 + 28 PR 212,5 / M2 + 16 PR 227,5
[RIJ-ITP] Flow tijdens training

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34591
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-19 19:51

Mijn man en ik startten ons vorige paard altijd met zijn 2-en. Vier proefjes lopen kan prima. Wij hebben er nooit problemen mee gehad. Mensen kijken wel altijd heel verbaasd en snappen er niks meer van. Het wordt des te leuker als je dan ook nog alle prijzen wegkaapt :))

Rex_Rolfo

Berichten: 5377
Geregistreerd: 27-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-19 20:05

Dressuurreglement KNHS:
Artikel 105 - Aantal starts
1. Op een wedstrijddag mag een paard per combinatie tweemaal starten en daarbij voor winst- en/of
verliespunten in aanmerking komen. Hierbij worden starts in de afdelingsdressuur, teamdressuur,
finalerubrieken en een rubriek voor Kür op muziek niet meegerekend. Hierbij worden hors concours
starts wel meegerekend.
2. Start het paard tweemaal met twee verschillende amazones/ruiters in dezelfde dressuurproef, dan moet
tussen deze twee starts een tijdsverloop liggen van minimaal dertig minuten.


Dat laatste zal vooral richting organisatie zijn zodat de 2e ruiter tijd heeft om het paard los te rijden naar zijn/haar rijstijl. Soms op kleine wedstrijden heb je die 30 minuten niet, dat is in de praktijk meestal ook geen probleem. Paard past zich snel genoeg aan de ruiter aan, als er één combinatie tussen zit lukt het ook wel.

Je kunt bij inschrijven ook aangeven dat je met twee personen een paard start, of de organisatie aub probeert er rekening mee te houden dat het niet te dicht op elkaar zit. Of bij een groot deelnemersveld juist niet heel ver uit elkaar. Als ze het op tijd weten willen de meeste organisaties best me je meedenken.

July2001
Berichten: 22
Geregistreerd: 09-09-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-19 20:06

Volgens mij mag dat gewoon hoor! Als je maar wel als twee aparte combinaties je startpassen aanvraagt! Dan kan dat gewoon! Je kunt dit ook nog vinden op de website van de KNHS.

13-10-2018 - 10-12-2019

gomir

Berichten: 25533
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Re: 2 ruiters, 1 paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-19 20:50

Maar met springen mag het paard maar met 1 ruiter per wedstrijd uitkomen toch? Met uitzondering van de klasse B, daarin mag wel door twee ruiters worden gestart.

Zo was het in ieder geval altijd, heb het de laatste jaren niet meer bij de hand gehad en weet dus niet zeker of dit niet is aangepast in de tussentijd.

*Niet elke verandering is een verslechtering!*
*Ze is niet bang voor de dood, maar als de dood om bang te zijn...(Guido Weijers-Oxymoron)*
*Als je bent waar je heen ging, waar moet je dan naar toe? (veldhuis & Kemper-tijd heelt alle zonden)*

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34591
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-19 22:34

Die 30 minuten hebben wij nooit gedaan. Kan prima en is ook nooit moeilijk over gedaan. Twintig minuten losrijden is lang zat en korter kan ook prims als het paard al los is.

meisje2000
Berichten: 2613
Geregistreerd: 30-10-05
Woonplaats: ergens in friesland

Re: 2 ruiters, 1 paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-19 22:52

Ik reed jaren geleden ook samen met mijn bijrijdster wedstrijden.met mijn paard. Wij deden dan elk maar 1 proef om het voor mijn paard een beetje leuk te houden.

15-05-2000 rip shauntay (meisje) 03-05-2013
Chameur 01-03-2013. Dondersteen in hart en nieren
Www.stalaristocraat.nl kerstmuts

Amiigo

Berichten: 7310
Geregistreerd: 03-11-07
Woonplaats: NB

Re: 2 ruiters, 1 paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-19 23:01

Ik heb wel eens met hetzelfde paard 4 parcoursen (2x basis en 2x barrage in 2 verschillende klasses) gestart en dat gaat prima hoor. Niet leeg springen van te voren en genoeg stappen tussendoor.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34591
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-19 08:28

meisje2000 schreef:
Ik reed jaren geleden ook samen met mijn bijrijdster wedstrijden.met mijn paard. Wij deden dan elk maar 1 proef om het voor mijn paard een beetje leuk te houden.


Jaren terug waren 2 X 2 proeven met 1 paard ook nog niet toegestaan. Is iets van de laatste paar jaar.

ninavo

Berichten: 907
Geregistreerd: 16-07-16

Re: 2 ruiters, 1 paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-03-19 10:02

Bedankt voor alle antwoorden, het draait hier niet on dressuur ik had het meer over springwedstrijden!

https://ninavo04.wixsite.com/ninavo-photography
Betaalbare fotoshoot in Zuid-Oost Brabant? Klik^

meisje2000
Berichten: 2613
Geregistreerd: 30-10-05
Woonplaats: ergens in friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-19 12:05

SusanH schreef:
meisje2000 schreef:
Ik reed jaren geleden ook samen met mijn bijrijdster wedstrijden.met mijn paard. Wij deden dan elk maar 1 proef om het voor mijn paard een beetje leuk te houden.


Jaren terug waren 2 X 2 proeven met 1 paard ook nog niet toegestaan. Is iets van de laatste paar jaar.


Kun je nagaan want dat wist ik niet eens.

15-05-2000 rip shauntay (meisje) 03-05-2013
Chameur 01-03-2013. Dondersteen in hart en nieren
Www.stalaristocraat.nl kerstmuts

Rex_Rolfo

Berichten: 5377
Geregistreerd: 27-07-13

Re: 2 ruiters, 1 paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-19 12:38

Ik kan in reglement springen zo niets vinden over één paard en meerdere ruiters. Het beste kun je even de KNHS bellen. Laat je ons ook weten wat zij zeggen?

cobiie

Berichten: 7302
Geregistreerd: 26-02-03
Woonplaats: het mooie dorp Nieuwerkerk ad ijssel

Re: 2 ruiters, 1 paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-19 13:13

Afbeelding

[o]

ninavo

Berichten: 907
Geregistreerd: 16-07-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-03-19 19:35

cobiie schreef:
[ [url=m/ZjxjEu.png]Afbeelding[/url] ]


Bedankt dat was wat ik zocht!

https://ninavo04.wixsite.com/ninavo-photography
Betaalbare fotoshoot in Zuid-Oost Brabant? Klik^

Jes

Berichten: 12155
Geregistreerd: 12-11-02
Woonplaats: Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-19 21:31

Babootje schreef:
Wil je dan starten op dezelfde dag? Dat zou ik niet doen. Kan in de B en L dressuur misschien nog maar daarna lijkt het me voor je paard te zwaar. Springen zowieso lijkt me. Ben je ruiter nr. 2 dan is je paard 'leeg' en is de kans op het maken van fouten groter. Kun je niet afwissend om de week starten?


Dat valt best mee hoor, mijn man ik ik springen ook met hetzelfde paard en vaak maar 3 of 4 ruiters tussen ons. Tweede parcours is ze vaak heter juist.

Mijn bedrijf:
https://www.latouche-sublime.com
Paarden herinneringen en kleding

ninavo

Berichten: 907
Geregistreerd: 16-07-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-07-19 09:26

Nog een vraagje, ongeveer in dezelfde richting. Ik ben uiteindelijk een ander paard gaan rijden waarmee niet meer gestard wordt! Ik mag dit wel gaan doen zodra wij als combinatie L2 klaar zijn.

Hoe werkt dit precies met een startpas aanvragen? Dat heb ik nog nooit gedaan namelijk!

https://ninavo04.wixsite.com/ninavo-photography
Betaalbare fotoshoot in Zuid-Oost Brabant? Klik^

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34591
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-19 09:31

Waarom pas starten als je L2 klaar bent? Je begint toch gewoon in de B? Je moet lid worden van een rijvereniging en dan kun je bij de KNHS een startpas aanvragen.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 82 bezoekers