Connection Training: Emotie-Clickeren. Wie ook?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Anoniem

Re: Connection Training: Emotie-Clickeren. Wie ook?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-19 13:00

Fijn dat je je er meer in wil verdiepen, denk ook zeker wel dat het iets voor jullie kan zijn.
Wat doe je op dit moment met het paard? En hoe doe je dit?
Staat het paard ook buiten? Wat als je er gewoon in vrijheid bij gaat (zonder iets te vragen)?


Azmay

Berichten: 17990
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-19 13:09

[***] schreef:
Fijn dat je je er meer in wil verdiepen, denk ook zeker wel dat het iets voor jullie kan zijn.
Wat doe je op dit moment met het paard? En hoe doe je dit?
Staat het paard ook buiten? Wat als je er gewoon in vrijheid bij gaat (zonder iets te vragen)?

Op dit moment poets ik en vraag ik stapjes opzij en achteruit. Ze wil alles zelf bepalen tot wanneer ik op houd met poetsen aan toe. Als ze ontspannen is doe ik wat zij wil (dus door gaan met poetsen of juist wegstappen) en als ze boos is wacht ik met de druk weghalen etc. Klassieke pressure release in feite. Als ze probeert te bijten straf ik, maar hoewel dit allemaal leek te werken is het nu weer steeds vaker dat ze zo boos is. Met vaak bedoel ik dan ook vrij constant.

Gewoon in vrijheid kan ik er behoorlijk goed gewoon bij staan, dat tot ik wil dat zij niet aan mijn laars frummelt of haar aan wil raken etc.

Ze staat buiten met andere paarden (die haar gelukkig de baas zijn al moeten ze daar vrij lomp voor zijn), maar heeft op het moment niet de ruimte om uit haar plaat te gaan. Ze is nog jong, 4,5.

Maflinger_S
Berichten: 12152
Geregistreerd: 01-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-19 13:09

Gave filmpjes [***]. Er spreekt echt heel veel vertrouwen uit dat je Cobe letterlijk los kunt laten buiten.

Ik heb ook weer een leerzame week achter de rug door het wat onstuimige weer. Arabierig typje zoekt duidelijk steun bij mij en bij mij is haar "veilige" plek aan het worden. We hebben een paar mooie nieuwe ervaringen opgedaan: longeren in weer en wind, met en zonder zadel, al dan niet in de verlichte bak omdat het al avond was.
Ik heb de hele week arabierig typje's grenzen opgezocht zonder haar over de zeik te helpen en haar uitbundig beloond voor alles wat ze deed. Als ze het toch een beetje spannend vond gingen we terug naar waar het nog wel OK was, en werkten daar verder.

Gister had ik les en heb ik eerst arabierig typje gelongeerd, tegen de stijvigheid, onze normale routine. Gezien het weer had ik haar nog niet opgezadeld want ik had voorkeur voor showmanship als vervolg, dus grondwerk. Ik had mijn twijfels of ik er met dit weer wel op wilde. Toch gedaan, ook omdat mijn instructrice (we werken al een jaar of 11 samen) het een goed idee vond om het wel te doen. Dus ik erop, aan de longe. Arabierig typje begon als een plank maar we wisten gauw allebei te ontspannen. Ze sprong 1x weg en deed 2 hupsjes die ik prima zelf op kon vangen en het instructrice-anker werkte ook goed.
We hebben alleen wat gestapt maar het was weer een mooie stap vooruit. Ik wil namelijk, en instructrice weet dat ook heel goed, net als met mijn vorige paard, mafje, in weer en wind zonder problemen kunnen opstappen. Nou ja, weer en wind ... wind wel, weer iets minder. Een paar spettertjes is prima maar bij slagregens hou ik op.

The smarter the phone, the dumber the person
Je ziet pas waar je in zit als je eruit stapt

Het juiste gereedschap gebruiken is het halve werk
Goed luisteren ontwikkelt zich in stilte
Niet alles is maakbaar
Iemand onderuit halen is niet zo moeilijk, iemand overeind houden daarentegen ...
If you mess with the planet, the planet will mess with you ...
Black and white are just opposite ends of fifty shades of grey

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-19 13:18

Top zeg +:)+
Ik heb de voorbije 2 weken amper iets gedaan, moest toevallig ook veel werken dus het kwam me niet zo slecht uit met dat rotweer ... Vanaf nu maar weer wat proberen te gaan doen.

@ Azmay : Wat doet je paard als je gewoon erbij gaat in vrijheid en niet specifiek naar je paard toe ofzo? Komt ze meteen naar je toe? Wijkt ze niet meer van je zijde? Of gaat ze na een tijdje weer verder waar ze mee bezig was?

Probeer even een ingang voor jullie te zoeken, vandaar de vragen ;)

freetorun

Berichten: 2264
Geregistreerd: 22-04-09
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-19 13:19

Ik zou ook aan iedereen die nieuw is in positieve bekrachtiging/clickertraining het boek van Inge Teblick aanraden. Het heet denkwerk. Reuze interessant om gedrag van je paard beter te begrijpen en meer te leren over de leertheorie.

@Azmay
Bij een paard dat wat voernijdig is kan je aan een paar dingen denken:
1. Zorg je dat je niet begint als paard een lege maag heeft. Hier heeft paard bv onbeperkt hooi, maar anders kan je van te voren alvast wat van de voeding geven in een emmer zodat honger niet meespeelt
2. Kijk naar de beloningswaarde. Mijn paard vindt wortels ZO lekker dat hij totaal bergeet wat we doen en ook wat happerig wordt. Dus we werken met saaie hooibrokjes of soms gewoon wat luzerne. Dat vindt hij lekker genoeg om voor te werken maar verder niet bijzonder
3. Beschermd contact. Zeker als je begint kan werken in beschermd contact (achter een draadje) voor beide partijen helpen. Het paard kan zo niet in je zakken graaien. Dus je kan je persoonlijke ruimte een soort van behouden zonder daar direct mee bezig te hoeven zijn. En voor het paard is er ook de kans zn eigen ruimte op te zoeken en even 'pauze' te nemen

En als paard boos wordt van poetsen zou ik ergens anders beginnen. Hier ook eentje die aanrakingen niet altijd even fijn vindt. Daar ben ik begonnen met mat-training en vanuit daar hem mij leren aanraken (zodat hij de controle heeft over aanrakingen). Toen kleine stukjes poetsen meenemen. Gaat met dagen beter en slechter, maar van mij mag hij ook weglopen als het teveel is haha. Maar dat is wel echt 100% tegen overgesteld aan pressure/release. Ik poets pas als de ontspanning er is en stop direct zodra hij een hardere gezichtsuitdrukking krijgt/adem inhoudt. Ook al blijft hij keurig staan, dat is niet hoe ik wil dat hij zich voelt.

Positief Paard Blog en webshop over clickertraining en positieve bekrachtiging!

Instagram: Positief_Paard

Azmay

Berichten: 17990
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-19 13:33

[***] schreef:
Top zeg +:)+
Ik heb de voorbije 2 weken amper iets gedaan, moest toevallig ook veel werken dus het kwam me niet zo slecht uit met dat rotweer ... Vanaf nu maar weer wat proberen te gaan doen.

@ Azmay : Wat doet je paard als je gewoon erbij gaat in vrijheid en niet specifiek naar je paard toe ofzo? Komt ze meteen naar je toe? Wijkt ze niet meer van je zijde? Of gaat ze na een tijdje weer verder waar ze mee bezig was?

Probeer even een ingang voor jullie te zoeken, vandaar de vragen ;)


Ze houd afstand, komt dan enorm in je ruimte en frummelt overal aan. En als je daar wat van zegt word ze boos en houd ze weer even afstand. Ze blijft ook ooit wel kalm bij je staan, ze is echt niet bang aangelegd en speelt overal mee.

@Freetorun
Ze heeft geen voernijd an zich, maar vind niet alles aantrekkelijk om te eten en doet het niet zo subtiel met die grote (bijtende) smoel als ik graag zou willen als ze het wel lekker vind.
Poetsen vind ze wel fijn, ze word juist boos als ik stop :+

Ik heb haar nu altijd vast staan of in ieder geval aan een touwtje als ik er mee werk en werk in de stal. Ze bijt echt vol en trapt vrij gericht dus ik kan ook geen risicos nemen wat dat betreft.

ieris

Berichten: 1775
Geregistreerd: 26-05-02
Woonplaats: Loenen veluwe

Re: Connection Training: Emotie-Clickeren. Wie ook?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-19 13:52

[***]: fijne filmpjes om naar te kijken, leuk paardje is het.
Kan zien dat jullie echt wel een band hebben!
Zo ver kom ik buiten nog niet eens met Matsie.

Freetorun: leuk dat je hier ook input geeft!
Jou paard kan dus ook een echte stuiterbal zijn, fijn dat je het nu bewerkbaar hebt weten te maken in jullie voordeel.
Ik had voorheen hetzelfde met veel wind en slecht weer, dan dacht ik word toch niks en deed niks. Maar nu doe ik steeds kleine oefeningen en dat werkt echt leuk.
Dat over die dunne grens van onrust en ontspanning is ook erg herkenbaar!
Bedankt voor je tip om gewoon veel te voeren ga dat ook eens proberen.

Leuk dat Inge Tiblink weer een nieuw boek heeft, dat wist ik niet.
Ik heb wel haar eerste boek grondwerk met paarden.

Azmay leuk dat je ook met ct wil gaan werken.
Ja dat voedsel aannemen is in het begin vaak een dingetje, maar als je goed consequent volhoud blijven ze echt heel beleeft.
Die van mij is echt niet meer opdringerig of bijterig, wacht heel netjes met zijn hoofd omlaag tot mijn hand daar is met de beloning.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-19 13:56

@ Azmay : En als je er niks van zegt? Dat al eens geprobeerd? Gewoon er staan en negeren wat ze doet?
Als ze dan terug bezig gaat met haar eigen ding (want jij bent saai want er komt geen reactie) dan kan je bv. een handvol hooibrok toegooien. Als ze dan weer naar jou komt omdat ze denkt 'hmm, daar is wat te halen' dan gewoon weer negeren, tot ze er geen zin mee in heeft en haar eigen ding gaat doen.

Op die manier leren ze dat er vanalles te krijgen is als ze maar vooral niet met jou bezig zijn. En doorgaans kan je dan van daar beginnen om echte dingen op te bouwen. Zo heb ik ook een tijdje met een voerbak gewerkt waar ik de brokjes ingooide na de click ipv ze rechtstreeks te geven. Hielp ook om de focus van mij af te halen.


@ ieris : Dank je wel :D

Azmay

Berichten: 17990
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-19 14:04

[***] schreef:
@ Azmay : En als je er niks van zegt? Dat al eens geprobeerd? Gewoon er staan en negeren wat ze doet?
Als ze dan terug bezig gaat met haar eigen ding (want jij bent saai want er komt geen reactie) dan kan je bv. een handvol hooibrok toegooien. Als ze dan weer naar jou komt omdat ze denkt 'hmm, daar is wat te halen' dan gewoon weer negeren, tot ze er geen zin mee in heeft en haar eigen ding gaat doen.

Op die manier leren ze dat er vanalles te krijgen is als ze maar vooral niet met jou bezig zijn. En doorgaans kan je dan van daar beginnen om echte dingen op te bouwen. Zo heb ik ook een tijdje met een voerbak gewerkt waar ik de brokjes ingooide na de click ipv ze rechtstreeks te geven. Hielp ook om de focus van mij af te halen.


@ ieris : Dank je wel :D

Het voer had ik snel afgeschreven eigenlijk, maar er niets van zeggen betekent bij het bijten dat ze gewoon zuur blijft kijken (of flink raak bijt als ik in bereik sta) en bij het frummelen kan ze uren bezig zijn met slopen.

Ze doet wel heel graag dingen, dat is het kromme. Het is een ondernemend paard maar ze snapt gewoon nog niet hoe ze samen met mensen iets leuks kan doen.

In de bak gooien is een hele goede. Belonen voor mij negeren is op zich iets, maar ze kan dat op zich heel goed zolang ik een halster vast heb oid :')

Begin weer zin te hebben om aan de gang te gaan nu ik er wat meer over lees, clickeren gebruik ik al bij mijn eigen paard maar die vind het daadwerkelijk fijn om bij mij te zijn _O-

Peetstap

Berichten: 2518
Geregistreerd: 10-12-11
Woonplaats: Noord Europa

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-19 14:08

ieris schreef:
Ja dat voedsel aannemen is in het begin vaak een dingetje, maar als je goed consequent volhoud blijven ze echt heel beleeft.
Die van mij is echt niet meer opdringerig of bijterig, wacht heel netjes met zijn hoofd omlaag tot mijn hand daar is met de beloning.

Ben het helemaal met je eens:

Netjes en beleefd voedsel aannemen, alsmede een trigger van einde dingen vragen & voedselbeloning je paard aanleren is echt een van de basis dingen die je moet doen als je ermee bezig gaat.
Lastig hierin is het consequent blijven _/-\o_

Als je maar lang genoeg poetst gaan alle haren uiteindelijk dezelfde kant op staan.

Azmay

Berichten: 17990
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-19 14:13

Peetstap schreef:
ieris schreef:
Ja dat voedsel aannemen is in het begin vaak een dingetje, maar als je goed consequent volhoud blijven ze echt heel beleeft.
Die van mij is echt niet meer opdringerig of bijterig, wacht heel netjes met zijn hoofd omlaag tot mijn hand daar is met de beloning.

Ben het helemaal met je eens:

Netjes en beleefd voedsel aannemen, alsmede een trigger van einde dingen vragen & voedselbeloning je paard aanleren is echt een van de basis dingen die je moet doen als je ermee bezig gaat.
Lastig hierin is het consequent blijven _/-\o_


Inderdaad super belangrijk en mij tot nu toe bij alle paarden makkelijk gelukt, punt zijnde dat ik bij die andere paarden wist dat ze me niet expres de hand af zouden bijten en bij dit paard zijn daar geen garanties op :o

Peetstap

Berichten: 2518
Geregistreerd: 10-12-11
Woonplaats: Noord Europa

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-19 14:17

freetorun schreef:
Gisteren was ook wel een moment dat misschien leuk is om te delen, aangezien hier meer wordt gepraat over onrust/schrikken etc. Ik kwam aan en paardlief stond te stuiteren in z'n paddock. Echt stuiteren, rennen, bokken en steigeren. Hij is altijd erg gevoelig geweest voor wind, en vroeger waren dat ook echt dagen dat ik omdraaide en naar huis ging. Hij raakte dan zo onbereikbaar hoog in energie, schrikachtig en soms tot het gevaarlijke toe onbewust van alles om zich heen.
[ Video ]
Ha, echt geweldig dat je dit precies laat zien, ik heb zelf ook zo'n clown en vaak komt er een showmodes achteraan hoe geweldig ie zichzelf wel niet vindt. :D
Weet dat vrijwel iedereen bij dit soort uitingen bewust NIET in zelfde ruimte durft te zijn, maar durf jij dat wel ?
Daarmee bereik je n.l. mentaal een connectie die heel waardevol is.

Mooi topic dit, waarin ik het wel aandurf bovenstaande es ter sprake te brengen.
vrijwel iedereen verklaart je voor idioot als je vlakbij een, twee of drie showende en bokkende paarden bent, die de bak door vliegen.
Ik geniet :9 er alleen maar van, vooral als ze snuifend hoog in energie naar je toekomen om het te delen met je hoe mooi ze wel niet zijn, en zet ze nog es extra weg voor nog een rondje showpaard zijn.
Maar ben zeldzaam type blijkbaar... :D

Als je maar lang genoeg poetst gaan alle haren uiteindelijk dezelfde kant op staan.

Peetstap

Berichten: 2518
Geregistreerd: 10-12-11
Woonplaats: Noord Europa

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-19 14:23

Azmay schreef:
Inderdaad super belangrijk en mij tot nu toe bij alle paarden makkelijk gelukt, punt zijnde dat ik bij die andere paarden wist dat ze me niet expres de hand af zouden bijten en bij dit paard zijn daar geen garanties op :o


Nou tanden van het trekpaard alhier ergens in wat bij mijn lijf hoort is harde maar NEUTRALE reactie hoor.
Doet ze maar lekker testen bij haar soortgenoten, dat hoort voor mij bij basis-opvoeding.

Ze bijt echter omdat ze aansingelen niet zo fijn vindt, nou daar pas ik me op aan en heb er dus een andere singel voor aangeschaft, en singel anders aan.

Als je maar lang genoeg poetst gaan alle haren uiteindelijk dezelfde kant op staan.


Azmay

Berichten: 17990
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-19 14:27

Peetstap schreef:
Azmay schreef:
Inderdaad super belangrijk en mij tot nu toe bij alle paarden makkelijk gelukt, punt zijnde dat ik bij die andere paarden wist dat ze me niet expres de hand af zouden bijten en bij dit paard zijn daar geen garanties op :o


Nou tanden van het trekpaard alhier ergens in wat bij mijn lijf hoort is harde maar NEUTRALE reactie hoor.
Doet ze maar lekker testen bij haar soortgenoten, dat hoort voor mij bij basis-opvoeding.

Ze bijt echter omdat ze aansingelen niet zo fijn vindt, nou daar pas ik me op aan en heb er dus een andere singel voor aangeschaft, en singel anders aan.


Dat is hier dus het probleem wat ik aan aan het pakken ben, of in ieder geval poog te doen. De harde en neutrale actie maakt weinig tot geen indruk, de hooiriek is het "zachtste" waar ze daadwerkelijk voor aan de kant gaat :o
Overigens word ook die zonder emotionele actie of lompheid gebruikt, maar het geeft wel aan dat ze afgestompt en hard is. Diezelfde riek staat ze meteen na correctie in haar mond te stoppen, dus bang is ze er ook niet voor.

Peetstap

Berichten: 2518
Geregistreerd: 10-12-11
Woonplaats: Noord Europa

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-19 14:40

Monique1963 schreef:
Volg jullie verhalen met veel belangstelling. Dank voor jullie uitgebreide verslagen. Vind het erg leuk om te lezen allemaal. Ik ben op een keerpunt met mijn paard. Ben er door haar schrikachtigheid nu weer afgevallen 8 weken geleden en heb mijn rug behoorlijk zeer gedaan.

Ik had me voorgenomen nav een tip van Peetstap de TRT methode te gaan volgen zodra ik weer op de been was.

Maar ik geloof dat Connectie trainen Emotie clickeren me meer aanspreekt. Mijn paard leert enorm snel met voer. En ze houdt erg van een Tneuk (tussen-navel-en-uier-knuffel). Ik heb dus twee dingen waarvoor ze door het vuur gaat.

Denken jullie dat schrik echt eruit te krijgen is met deze clicker methode?

Ik ga me in ieder geval inlezen op die site.


Ik kan je onmogelijk de TRT methode als oplossend aanbevelen, ken je paard en jou daarvoor niet goed genoeg.
Zou es een free account aanmaken, en dan krijg je wekelijks wat info en uitleg en heb je zicht op wat video materiaal.
Hij laat vrij veel zien wat ie doet, kun je bitje uitvinden of het bij je past of oude koek is.

Is het allemaal toveren wat ie doet in jou beleving, heb je nog lange lerende weg te gaan... ,
En is wat tucker laat zien nuttig.
maar ik vermoed gezien jou enorme ervaring en de verhalen dat je een echte paardenvrouw bent :j , en anders vraag ik Pien wel even of ze dat bevestigd :D
En dus zul je heeeeel veel meteen herkennen in wat Tucker zoal doet, dan heb je zijn "methode" opbouw dus niet nodig, maar juist de extra aanvullingen en andere insteek die je verder helpen.
Ik doe er bovenstaande dus mee, volg zeker zijn "methode" bewust niet.

Kijk je nuchter en fysiek naar Tucker zijn paarden reacties zonder wat dieper te kijken, werkt ie met systeem:
wat leuk is en ik graag wil maak ik aangenaam, wat ik niet wil maak ik vervelend.
En daar is niks nieuws aan.
Dat staat vrijwel haaks op wat hier wordt besproken...: Tucker beloont dan ook nergens met voedsel.
(Iemand die weet of ie dat wel doet ???, zou heel leuk zijn n.l. )

Maar kijk je met ietwat andere ogen, dan volgt deze ras echte paardenman wel de emoties van het paard en reargeert daarop subtiel maar heel duidelijk voor paard.
Dat maakt em zo goed in wat ie doet, en dat subtiele deel is vrijwel niet te leren aan iemand anders als ie dat niet in zich heeft.
dus legt hij de focus op het fysieke deel met klein stukje uiting bij paard.
Niks mis mee, en werkt praktisch prima, maar meesten hier in dit topic zoeken en willen meer connectie.


En van mij mag je geld uitgeven zoveel je wilt, maar heb voor mezelf een hele hoop dingen die ikzelf niet zou toepassen.
Maar dat heb ik ook bij Voest, Parrelli etc, etc...: een "methode" is nooit helemaal sluitend , niet bij paarden, niet bij mensen, niet bij honden.
Maar commercieel mag ik dat niet zeggen natuurlijk.

Als je maar lang genoeg poetst gaan alle haren uiteindelijk dezelfde kant op staan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-19 14:47

@Freetorun: wat een heerlijk gymnastisch beest op je filmpje. :D Maar ik kan me voorstellen dat je er niet blij van wordt als dat de hele dag zo rondspringt. En wat leuk dat je die bewegingsdrang om hebt weten te zetten in galop!
Met nummer drie had ik deze week precies hetzelfde: we longeren alleen in stap en draf omdat ze nog heel erg scheef is en bij de galop nog twijfelt of ze moet gaan rennen (eerst was stap tijdens het longeren bijvoorbeeld ook al draf, en draf was rendraf en in galop vallen). En zeker met die :x wind wilde ik geen extra druk in de vorm van het aanleren van galophulpen toevoegen.
Maar toen ik een paar dagen geleden met dat zeiltje in het midden van de cirkel werkte waar ze af en toe op mocht staan viel ze in draf uit enthousiasme in plaats vanuit renstress in een normale (vreselijk scheve >;) )galop en toen heb ik daar meteen gigantisch voor beloond. Vanaf toen viel ze steeds na een half rondje ontspannen draf in een ontspannen galop en dacht ik: ik kan dit nu corrigeren omdat ze uit de draf valt, maar ik kan er ook gewoon gebruik van maken en elke keer als ze uit zichzelf in galop valt mijn hulp voor galop geven. En dat werkte echt geweldig, zij bleef die sessie heel relaxed galop aanbieden, en toen ik de dag erna nog eens longeerde liep ze braaf haar rondjes in galop maar kon ik ook op elk willekeurig moment om galop vragen omdat die hulpen tijdens de stormsessie daarvoor blijkbaar helemaal netjes geinstalleerd waren. *\o/*

Maflinger_S schreef:
Gister had ik les en heb ik eerst arabierig typje gelongeerd, tegen de stijvigheid, onze normale routine. Gezien het weer had ik haar nog niet opgezadeld want ik had voorkeur voor showmanship als vervolg, dus grondwerk. Ik had mijn twijfels of ik er met dit weer wel op wilde. Toch gedaan, ook omdat mijn instructrice (we werken al een jaar of 11 samen) het een goed idee vond om het wel te doen. Dus ik erop, aan de longe. Arabierig typje begon als een plank maar we wisten gauw allebei te ontspannen. Ze sprong 1x weg en deed 2 hupsjes die ik prima zelf op kon vangen en het instructrice-anker werkte ook goed.


Ben jij tijdens de les de enige die de voerbeloning geeft of geeft je instructrice die ook? Want die zou in dit soort stijfheid-door-stress situaties namelijk kunnen helpen door de beloning laag voor haar neus op de grond te houden. Vanuit het zadel blijf je toch altijd beperkt tot een beloning ter hoogte van je eigen knie, en het laag beloond worden en in die lage positie kauwen werkt vaak stressverlagend en verlaagt de spierspanning ook meteen doordat de nek uit de stijve stresspositie gehaald wordt.
Bij mijn lessen liet ik mijn instructrice [***] ook regelmatig een voedselbeloning geven omdat instructrices anders van die zoutpilaren zijn voor paarden: ze geven een eindeloze reeks oefeningen op en verleggen de grenzen van het paard vaak verder dan je zelf in je eentje zou doen (anders had je geen les :+ ) maar het enige wat ze uit waardering geven is heel passief en flauw: af en toe een braaf en een aai of een schouderklopje, maar geen enkele intrinsieke beloning, dus iets waar je het paard zelfs voor wakker mag maken op de wei zoals een uitgebreide kriebelsessie of een hand voer.

Jazzie03

Berichten: 362
Geregistreerd: 05-03-17
Woonplaats: Dicht bij de paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-19 14:55

@[***] leuke filmpjes weer!

Ik heb een vraag voor degene met de paarden die veel schrikken op buitenrit/wandeling. Wat doen jullie als jullie paard echt over de rooie gaat en jullie geen controle meer hebben? Ik zou zelf onmiddellijk in de stress schieten en wat onhandig aan het touw beginnen klungelen :')
Op die momenten lijkt het mij niet vanzelfsprekend dat een paard dat zo in de stress zit zou reageren op een snoepje of de clicker.

Een tweede vraag die ik heb, als er een paard is die veel te happerig wordt op voer (ongeacht of je nu saai of super lekker voer je gebruikt ), maar ook niet echt reageert op een stembeloning of kriebels. Wat doen jullie dan? :+

My happy place is at the barn :D

Peetstap

Berichten: 2518
Geregistreerd: 10-12-11
Woonplaats: Noord Europa

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-19 14:57

Monique1963 schreef:
Filmpje is helder dank je. Callas schrikt wel heel veel heftiger altijd. Die springt alle kanten op als ze schrikt.

En wat ik bedoelde met keten is. Er zijn keren geweest dat ze echt schrikt, maar meteen erna gaat rodeo-en en dat bedoelde ik met keten. Ze mag best echt schrikken, maar dat keten erna is fout. En ze schrikt ook heel vaak netjes.


Mhh, als ik een "stappenplan" zou maken voor Calles, zou ik eerst beginnen met haar basis reacties in alle schrikken om te zetten naar minder heftig en haar dus zelf de oplossing ervoor te laten zoeken.
En dat vraagt veel herhaling, ook als ze maandenlang dit al weet en goed doet.

Dan krijg je paard wat heeft geleerd iets anders aan te bieden als vlucht gedrag en/of spieren meteen te gebruiken.
En dat anders is : ontspannen, wachten , stilstaan , onderzoeken en dat soort dingen.
Doet Tucker, en doet ook juiste clicker training of enkel met voedsel belonen.
Alleen het belonen met voedsel is blijkbaar een enorm krachtig leer iets.

Daarna zul je zien dat er minder stress in die emmer gaat, omdat ze zelf fysiek en mentaal reacties kunnen oplossen.
Vermoed dat de emmer dan ook niet meer overloopt zoals je nu hebt ervaren.
Dan zit je op een paniek punt, en daar helpt geen methode meer aan.

Ook ikzelf heb MRI van binnen mogen zien door dat soort volle emmers.. ;( , foetsie vertrouwen je paard...

Als je maar lang genoeg poetst gaan alle haren uiteindelijk dezelfde kant op staan.

Anoniem

Re: Connection Training: Emotie-Clickeren. Wie ook?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-19 15:05

@ Jazzie, ik zou denk ik eens de opbouw van de stressignalen van je paard in kaart brengen. Vaak schrikken schikkerige paarden namelijk niet vanuit het niets, maar lopen ze daarvoor al op hun tenen. Paarden die nog niet echt geleerd hebben hoe ze met hun eigen schrik om kunnen gaan zijn dan eigenlijk sowieso niet meer echt bereikbaar voor jouw feedback/beloningen/correcties, want ze hebben al zoveel stress dat ze extra imput niet kunnen verwerken.
Als je bijvoorbeeld merkt dat het hoofd al wat hoger en de hals wat korter wordt zodra je het erf verlaat dan ligt daar al een drempel die je eigenlijk voor wilt zijn. Stap de eerste keer bijvoorbeeld alleen rondjes om je stalblok heen tot ze denkt wat is dit saai en relaxt. :+ Of ga eens een paar keer het erf af terwijl je ernaast wandelt zodat je alle stressopbouw beter kunt zien dan wanneer je ernaast staat. Als je erop zit dan zie je alleen twee oren. ;)

Jazzie03

Berichten: 362
Geregistreerd: 05-03-17
Woonplaats: Dicht bij de paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-19 15:46

xyzutu2 schreef:
@ Jazzie, ik zou denk ik eens de opbouw van de stressignalen van je paard in kaart brengen. Vaak schrikken schikkerige paarden namelijk niet vanuit het niets, maar lopen ze daarvoor al op hun tenen. Paarden die nog niet echt geleerd hebben hoe ze met hun eigen schrik om kunnen gaan zijn dan eigenlijk sowieso niet meer echt bereikbaar voor jouw feedback/beloningen/correcties, want ze hebben al zoveel stress dat ze extra imput niet kunnen verwerken.
Als je bijvoorbeeld merkt dat het hoofd al wat hoger en de hals wat korter wordt zodra je het erf verlaat dan ligt daar al een drempel die je eigenlijk voor wilt zijn. Stap de eerste keer bijvoorbeeld alleen rondjes om je stalblok heen tot ze denkt wat is dit saai en relaxt. :+ Of ga eens een paar keer het erf af terwijl je ernaast wandelt zodat je alle stressopbouw beter kunt zien dan wanneer je ernaast staat. Als je erop zit dan zie je alleen twee oren. ;)


bedankt voor je antwoord! Ik heb dit probleem niet hoor, maar ik vroeg het me gewoon af ;)

My happy place is at the barn :D

VogeltjeM

Berichten: 3749
Geregistreerd: 31-12-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-19 16:12

Jazzie03 schreef:
Een tweede vraag die ik heb, als er een paard is die veel te happerig wordt op voer (ongeacht of je nu saai of super lekker voer je gebruikt ), maar ook niet echt reageert op een stembeloning of kriebels. Wat doen jullie dan? :+


Happerig zijn op voer is in de meeste gevallen een trainingsdingetje. Bijvoorbeeld: je paard snapt beleefdheid met voer nog niet helemaal, of onbewust beloon je dat gedrag, of je timing is steeds net niet optimaal, of hij snapt nog niet helemaal wanneer de beloningen komen en raakt daar gestrest van, etc. Het handigst is als iemand een keer met je meekijkt. In welke regio zit je? :)

Instagram: lusitano_roux

Anoniem

Re: Connection Training: Emotie-Clickeren. Wie ook?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-19 16:53

Kennen jullie die dagen waarop alles wat je probeert gewoon mis gaat? En die je het gevoel geven dat je er niks van kan en alles alleen maar erger maakt?

Nou, vandaag was er zo eentje.. Zorgt ervoor dat ik mij serieus vragen stel of het niet beter is hem te verkopen, met de andere wat te klooien tot het einde van zijn leven (want helemaal niet verkoopbaar) en dan gewoon te stoppen met de paarden.

Jazzie03

Berichten: 362
Geregistreerd: 05-03-17
Woonplaats: Dicht bij de paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-19 16:59

VogeltjeM schreef:
Jazzie03 schreef:
Een tweede vraag die ik heb, als er een paard is die veel te happerig wordt op voer (ongeacht of je nu saai of super lekker voer je gebruikt ), maar ook niet echt reageert op een stembeloning of kriebels. Wat doen jullie dan? :+


Happerig zijn op voer is in de meeste gevallen een trainingsdingetje. Bijvoorbeeld: je paard snapt beleefdheid met voer nog niet helemaal, of onbewust beloon je dat gedrag, of je timing is steeds net niet optimaal, of hij snapt nog niet helemaal wanneer de beloningen komen en raakt daar gestrest van, etc. Het handigst is als iemand een keer met je meekijkt. In welke regio zit je? :)


Hoe ik het meestal doe is het wachten tot haar neus niet meer naar mij wijst en dan opnieuw klikken. Als ze haar hoofd dan opnieuw in mijn zak steekt blijf ik weer wachten. Meestal snappen ze het na een tijdje wel dat ik hun de beloning geef en dat ze die niet moeten halen. Met mijn eigen paarden lukt dit prima, maar er is eentje (die niet van mij is) die op alles wat beweegt denkt dat het eten is (ook al geef ik haar niks). Ik zou er graag wat mee gaan werken, maar wil graag mijn handen houden :+ daarmee dat ik het mij afvroeg of er nog een beloning is waar ik niet aan gedacht had :)

@[***] wat is er dan gebeurd?

My happy place is at the barn :D

kuenen
Berichten: 115
Geregistreerd: 17-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-19 17:33

Fijn dit topic en ja, ook ik ben fan van Connection Training, echt een aanrader! Ik ben nog steeds bezig om alle lessen/filmpjes te bekijken, voor maanden aan studiemateriaal is daar te vinden!
Leuk om tegelijkertijd over de ervaringen van jullie te lezen.
Ik heb sinds kort een nieuw paardje, tinker ruin, 2 jaar, weinig /geen opvoeding gehad en dat is toch weer heel wat anders dan mijn oude merrie die ik sinds haar 3e jaar getraind heb met CT. Grote verschil is vooral dat toen ik met haar begon met CT, ik daarvoor Voest/Parelli achtige dingen gedaan had, met in ieder geval als resultaat dat we geen respect issues meer hadden. Mijn tinker moet dit nog leren en ik twijfel soms best hoe ik dit het beste kan aanpakken. In ieder geval al veel geleerd van de site Connection training , o.a. aandacht voor de emotie :) en geen voer gebruiken waar hij te enthousiast van wordt! Ik lees graag verder mee over jullie ervaringen :)

Maflinger_S
Berichten: 12152
Geregistreerd: 01-07-08

Re: Connection Training: Emotie-Clickeren. Wie ook?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-19 18:04

@xyzutu2: ik gebruik nooit voerbeloningen in het trainen. Ik gebruik veel lichaamstaal en stem als beloning. Zowel erop als ernaast.

Toen arabierig typje gisteren toen ik erop zat begon te hupsen omdat ze ergens van schrok, was dat gauw klaar omdat ik haar van bovenaf beloonde voor een kleine reactie. De reactie was ook klein omdat we aan de longe stapten met aan het andere eind mijn instructrice, daardoor gaf de voorkant ook niet mee en was het gauw klaar. Daarna weer door met stappen. In totaal zo'n 20 minuten bejaardengym gedaan. Was voldoende.

The smarter the phone, the dumber the person
Je ziet pas waar je in zit als je eruit stapt

Het juiste gereedschap gebruiken is het halve werk
Goed luisteren ontwikkelt zich in stilte
Niet alles is maakbaar
Iemand onderuit halen is niet zo moeilijk, iemand overeind houden daarentegen ...
If you mess with the planet, the planet will mess with you ...
Black and white are just opposite ends of fifty shades of grey


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 40 bezoekers