Voedingsadvies trager paard

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
hexodrien

Berichten: 532
Geregistreerd: 22-02-05
Woonplaats: Breda

Voedingsadvies trager paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-19 23:24

Ik heb pas een nieuw paard gekocht. Het is een 11 jarige Fries x tinker. Momenteel staat hij op een grote manege/penionstal en is het nog wat lastig het voer individueel aan te passen. Momenteel krijgt hij twee maal per dag een schep basisbrok, eenmaal een schep luzerne en drie maal per dag een redelijke hoeveelheid hooi.
Hij ziet er goed uit, goede bespiering, goed in zijn vacht en mooi op gewicht (niet te dik en niet te dun). Hij loopt nu gemiddeld 9 uur per week (bereden) en komt 4 uur per dag op een kale wei Hij heeft weinig looplust en is traag.
Mestonderzoek en bloedonderzoek laten doen twee maanden geleden. Had fors veel wormen (boven de 3000). Stevig ontwormd en is nu worm-vrij. Bloed laten onderzoeken, een leverwaarde was licht verhoogd. Advies: ecuchol kuur van 50 dagen (zijn ongeveer 30 dagen bezig nu).
Traagheid kan dus van de wormen/ leverwaarde komen maar dit is momenteel nog niet verbeterd. Het zit ook in zijn aard/ karakter.

Hij verhuist over twee weken naar de stal van mijn oude paard. Daar kan ik het voerbeleid makkelijker aanpassen... De hoeveelheid ruwvoer zal wat omhoog gaan en vanaf mei komt hij op flink veel gras (uiteraard wordt dit wel opgebouwd). Hij zal iets minder vaak gereden/ getraind worden dan (zo’n 5 uur per week rijden of werk aan de hand)
Mijn vraag: Wat is jullie advies om als krachttoer bij te geven? Hoeveelheid en welk voer? Ik zie hem graag iets voorwaartser worden maar wil hem ook niet overvoeren, het is dus wel een koudbloed... Veel eiwitten bij een hoge leverwaarde zijn niet goed. Meer afwisseling in arbeid kan hem mogelijk ook voorwaartser maken...
Laatst bijgewerkt door hexodrien op 16-03-19 23:34, in het totaal 1 keer bewerkt

Rex_Rolfo

Berichten: 5379
Geregistreerd: 27-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-19 23:32

Gewoon een beetje ouderwetse geplette haver. En nog belangrijker: tijdens het rijden heel consequent been = reactie. Teveel reactie geen probleem, bijna genoeg reactie wel probleem.

ikke

Berichten: 37542
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-19 23:36

Niks, tenzij...

Krachtvoer (de naam zegt het al) is ooit uitgevonden om de werkpaarden voldoende energie te geven voor de arbeid die ze moesten verrichten. Die paarden konden in de nacht niet voldoende eten (gras of hooi) om de benodigde energie te verzamelen.
Voordat men krachtvoer had uitgevonden, werkte men met losse granen (paarden die de haver verdienen, krijgen het niet) om de paarden voldoende voeding binnen te laten krijgen.

Het is geen punt om hem wat krachtvoer te geven als dat handiger in het voerschema past (de rest wel brok, hij niet) maar het is bij een gezond paard geen noodzaak, maar van een handvol brok per dag breekt ook de pleuris niet uit :D

Luzerne zonder aanpassing is minder verstandig. Het trekt de mineralenhuishouding in je paard scheef.
Geef luzerne gemengd met zemelen. 4 volumedelen luzerne op 1 volumedeel zemelen. Beetje water erbij zodat het niet stoft.

Verder eerst maar eens dat bloedonderzoek afwachten en naar aanleiding van die uitkomst, in overleg met je dierenarts, een voerbeleid bepalen.

hexodrien

Berichten: 532
Geregistreerd: 22-02-05
Woonplaats: Breda

Re: Voedingsadvies trager paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-19 23:43

Bedankt voor jullie reacties. Bloedonderzoek was dus op een leverwaarde na (die zeer licht verhoogd was) goed. Advies is om de leverwaarde na drie maanden nogmaals te laten checken. Luzerne ben ik zelf ook niet zo fan can omdat dit ook een vrij hoog eiwitgehalte heeft (niet positief voor de lever). Dus jij adviseert naast het hooi en gras niks bij te geven?
@ rex die manier van rijden pas ik toe, momenteel wordt hij ook nog bij lessen ingezet dit maakt het dus wat lastiger. Maar ook in het bos of met longeren is hij niet voorwaarts. Jij adviseert enkel geplette haver naast ruwvoer?

Newallure

Berichten: 568
Geregistreerd: 07-01-14
Woonplaats: Brabant

Re: Voedingsadvies trager paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-19 23:47

Een flegmatiek paard word niet actiever van krachtvoer. Hooi en vitamine brok. Consequent zijn met rijden en rijden afwisselend en uitdagend houden.

Sas_Mon

Berichten: 1637
Geregistreerd: 06-04-07
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-19 23:48

Mijn tinker ging een heel stuk harder als ik haar voer met haver voor zette. Dat merkte ik al de dag erop en al vanaf een kwartje per dag extra. Zij had dit echter helemaal niet nodig maar het duurde even voor ik de link voer met haver=sneller en voer zonder haver=niet sneller gelegd had. Haver is relatief goedkoop en simpel uit te proberen. Al zal verandering van stalling ook zeker effect hebben. Welk effect valt niet te voorspellen

ikke

Berichten: 37542
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-19 23:52

hexodrien schreef:
Bedankt voor jullie reacties. Bloedonderzoek was dus op een leverwaarde na (die zeer licht verhoogd was) goed. Advies is om de leverwaarde na drie maanden nogmaals te laten checken. Luzerne ben ik zelf ook niet zo fan can omdat dit ook een vrij hoog eiwitgehalte heeft (niet positief voor de lever). Dus jij adviseert naast het hooi en gras niks bij te geven?
@ rex die manier van rijden pas ik toe, momenteel wordt hij ook nog bij lessen ingezet dit maakt het dus wat lastiger. Maar ook in het bos of met longeren is hij niet voorwaarts. Jij adviseert enkel geplette haver naast ruwvoer?

Beetje genuanceerd: je kunt best luzerne geven, als je het mengt met zemelen. Dan kloppen de mineralenwaardes binnen de marges die het paard kan verwerken.
De basis is gras/hooi. Veel hooi! Hooi kun je in principe onbeperkt voeren, gras en voordroog moet je soms terughoudend in zijn, ligt aan het individuele paard. Voordroog is eigenlijk ook geen paardenvoer maar het is zoveel simpeler in produktie en opslag. Sommige paarden kunnen er ook echt niet tegen.

Dit kun je aanvullen met gemengde luzerne (eiwit voor spieropbouw) en eventueel een vitaminebrok.
Heb je, om wat voor reden ook, het idee dat ie toch wat te kort komt, voer dan wat basisbrok bij. Zoals gezegd, het is niet slecht maar er is heel vaak geen noodzaak voor.

pompadour
Berichten: 1120
Geregistreerd: 10-06-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-19 23:52

geplette haver zit geen eiwit in,
Paarden /pony met HB mogen geen biks, maar wel haver

Black_Moon
Berichten: 684
Geregistreerd: 18-01-06
Woonplaats: Waar het goed is

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-19 23:56

Maak eerst de ecuchol kuur af en haal hem tijdelijk uit de lessen i.v.m het herstel. Zijn lijf is nu druk bezig om bovenop te komen van de wormbesmetting en daar gaat er veel energie in zitten.

Waarom loopt hij in de lessen eigenlijk?
Laatst bijgewerkt door Black_Moon op 16-03-19 23:57, in het totaal 1 keer bewerkt

Mariljo
Berichten: 405
Geregistreerd: 09-06-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-19 23:56

Mijn paard werd wel wat vlotter toen zijn leverwaarden en vitamine e beter waren maar een vlugge zal het nooit worden, dat is zijn karakter niet. Dus misschien speelt dat ook nog mee. Ik heb hem buiten een kuur voor de lever ook nog wat gemalen mariadistelzaad bij gegeven. Verder zorgen dat je met rijden echt duidelijk bent, als je been geeft ook echt reactie verwachten en verwacht je geen voorwaartse reactie dan ook geen been geven.

hexodrien

Berichten: 532
Geregistreerd: 22-02-05
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-19 00:03

De lessen zijn nog twee weken (afspraak met vorige eigenaar) daarna zal hij dus verhuizen en niet meer in de lessen gebruikt worden. Hij zal dan ook minimaal 8 uur per dag op het land komen in een groep en er zal meer afwisseling in arbeid zijn. Alleen iedereen bepaald dus zelf daar wat er gevoerd wordt. Dus ik twijfel nu om voorlopig het voer aan te houden wat hij nu krijgt en kijken wat verandering van stal en arbeid en die kuur ecuchol met hem doet of meteen al iets aanpassen qua voer met de verhuizing... De hoeveelheid ruwvoer wordt al aangepast, die is daar zo goed als onbeperkt.
Verwacht ook niet dat hij echt vlug wordt (hoeft ook niet) ken het paard al vanaf zijn derde en is nooit heel voorwaarts geweest maar de laatste maanden dus nog trager...
Laatst bijgewerkt door hexodrien op 17-03-19 00:07, in het totaal 1 keer bewerkt

Wijslander

Berichten: 5777
Geregistreerd: 19-06-09

Re: Voedingsadvies trager paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-19 00:06

Of ik met dit paard op dit moment met voer zou gaan rommelen weet ij niet, maar mijn flegmatieke IJslander wordt wel zeker scherper en energieker als hij haver krijgt.

Wellicht iets om te overwegen als alle veranderingen achter de rug zijn?

deess

Berichten: 892
Geregistreerd: 26-09-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-19 00:07

9u lopen per week op 2 scheppen basisbrok per dag , daar gaat dit type paard inderdaad niet heel gelukkig van worden of vlug. Krachtvoer is wel degelijk ontwikkeld om paarden actiever en fitter te krijgen , alleen is de basisbrok zo basis dat jouw paard er niet echt wat aan heeft . De condition van pavo is bijvoorbeeld daar beter voor geschikt , ook diverse muesli's als toevoeging zijn misschien een fijne toevoeging ook. Het zou zelfs voor je paard uiteindelijk misschien nog wel nodig zijn om sportbrok te geven om meer leven in hem te krijgen . Succes in ieder geval

Black_Moon
Berichten: 684
Geregistreerd: 18-01-06
Woonplaats: Waar het goed is

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-19 00:09

hexodrien schreef:
De lessen zijn nog twee weken (afspraak met vorige eigenaar) daarna zal hij dus verhuizen en niet meer in de lessen gebruikt worden. Hij zal dan ook minimaal 8 uur per dag op het land komen in een groep en er zal meer afwisseling in arbeid zijn. Alleen iedereen bepaald dus zelf daar wat er gevoerd wordt. Dus ik twijfel nu om voorlopig het voer aan te houden wat hij nu krijgt en kijken wat verandering van stal en arbeid met hem doet en inderdaad die kuur ecuchol of meteen al iets aanpassen qua voer met de verhuizing... De hoeveelheid ruwvoer wordt al aangepast, die is daar zo goed als onbeperkt.
Verwacht ook niet dat hij echt vlug wordt (hoeft ook niet) ken het paard al vanaf zijn derde en is nooit heel voorwaarts geweest maar de laatste maanden dus nog trager...


Eerst zorgen dat hij 100% is herstel. Ik zou hem voor die 2 weken zeker uit de lessen doen. Des te meer zijn lichaam kan focussen op het herstel van de lever i.p.v. ook nog op de les qua energie. En genoeg hooi geven.

hexodrien

Berichten: 532
Geregistreerd: 22-02-05
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-19 00:13

Misschien een optie om het voer zo te houden en als hij na twee maanden wat gewend is aan zijn nieuwe stal en andere manier van trainen en blijkt nog steeds traag te zijn de brok wat te verminderen en in plaats daarvan haver te voeren. Tegen die tijd heb ik ook zijn leverwaarde opnieuw kunnen laten onderzoeken. Ik ben zelf ook van mening dat wellicht de oplossing niet meteen bij het voer zal liggen maar ben dus nog eeen beetje zoekende naar goed voer naast het ruwvoer. Als het straks op de volle grasweide staat zal hij wellicht ook minder basisbrok bij hoeven te krijgen

hexodrien

Berichten: 532
Geregistreerd: 22-02-05
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-19 00:14

Black_Moon schreef:
hexodrien schreef:
De lessen zijn nog twee weken (afspraak met vorige eigenaar) daarna zal hij dus verhuizen en niet meer in de lessen gebruikt worden. Hij zal dan ook minimaal 8 uur per dag op het land komen in een groep en er zal meer afwisseling in arbeid zijn. Alleen iedereen bepaald dus zelf daar wat er gevoerd wordt. Dus ik twijfel nu om voorlopig het voer aan te houden wat hij nu krijgt en kijken wat verandering van stal en arbeid met hem doet en inderdaad die kuur ecuchol of meteen al iets aanpassen qua voer met de verhuizing... De hoeveelheid ruwvoer wordt al aangepast, die is daar zo goed als onbeperkt.
Verwacht ook niet dat hij echt vlug wordt (hoeft ook niet) ken het paard al vanaf zijn derde en is nooit heel voorwaarts geweest maar de laatste maanden dus nog trager...


Eerst zorgen dat hij 100% is herstel. Ik zou hem voor die 2 weken zeker uit de lessen doen. Des te meer zijn lichaam kan focussen op het herstel van de lever i.p.v. ook nog op de les qua energie. En genoeg hooi geven.


Dit gaat helaas niet, was een voorwaarde bij de verkoop...
zou jij hem na de twee weken een tijd op rust zetten?

BigOne
Berichten: 38243
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-19 00:16

Braaf paard en loopt lessen met beginnende ruiters? Het komt zo vaak voor dat die dieren gewoon traag zijn gereden. Heb geduld, ga op zijn nieuwe plek gewoon met hem aan de slag, ni lessen verandert weinig want hij word door de lesinzet gewoon miet consequent gereden. Gezondheid over een poos nogmaals checken en idd onbeperkt ruwvoer, succes.

pompadour
Berichten: 1120
Geregistreerd: 10-06-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-19 00:16

is het een manege paard? dat ie met de lessen mee loopt.

hexodrien

Berichten: 532
Geregistreerd: 22-02-05
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-19 00:17

deess schreef:
9u lopen per week op 2 scheppen basisbrok per dag , daar gaat dit type paard inderdaad niet heel gelukkig van worden of vlug. Krachtvoer is wel degelijk ontwikkeld om paarden actiever en fitter te krijgen , alleen is de basisbrok zo basis dat jouw paard er niet echt wat aan heeft . De condition van pavo is bijvoorbeeld daar beter voor geschikt , ook diverse muesli's als toevoeging zijn misschien een fijne toevoeging ook. Het zou zelfs voor je paard uiteindelijk misschien nog wel nodig zijn om sportbrok te geven om meer leven in hem te krijgen . Succes in ieder geval

9 uur is wat hij momenteel loopt, dit wordt straks zo’n 5 uur per week. Hij krijgt ook wel regelmatig een schep muesli bij nu, maar dit zit niet standaard in zijn dieet. Ik weet dat het de komende twee weken nog niet ideaal is maar het gaat mij meer om daarna...

hexodrien

Berichten: 532
Geregistreerd: 22-02-05
Woonplaats: Breda

Re: Voedingsadvies trager paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-19 00:18

Ja klopt wordt drie dagen per week bij manegelessen ingezet en ook bij beginners. Dus wat rijden betreft klopt dat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-19 00:21

Ik wil niet weer typisch degene zijn die het P-woord laat vallen, maar bij een trage Tinker(kruising) gaan bij mij toch wel mogelijk de PSSM 1-bellen rinkelen, gewoon omdat dat zo ontzettend veel voorkomt bij Tinkers, en de symptomen zijn wat jij ook beschrijft.

Het is natuurlijk heel goed mogelijk dat hij daar helemaal geen last van heeft en dat hij gewoon lichamelijk overvraagd wordt in de manegelessen en depressief is door zijn leven daar, want dan hou je ook geen frisse en vrolijke pony meer over. Toch is het denk ik wel aan te raden om een PSSM 1 test bij hem te doen omdat je nu al bezig bent met het voerbeleid voor op de volgende stal. Als hij PSSM 1 heeft dan zal hij een specifiek dieet nodig hebben, dus het is handig om nu al te weten of je naar een PSSM 1 dieet toe moet werken of dat dat niet nodig is. Ik zou zelf sowieso bij elke Tinker(kruising) een PSSM 1 test laten doen; het kost weinig en het bespaart je een hoop leed (en geld) als je een drager/lijder meteen de juiste lifestyle kunt geven.

hexodrien

Berichten: 532
Geregistreerd: 22-02-05
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-19 00:22

bigone schreef:
Braaf paard en loopt lessen met beginnende ruiters? Het komt zo vaak voor dat die dieren gewoon traag zijn gereden. Heb geduld, ga op zijn nieuwe plek gewoon met hem aan de slag, ni lessen verandert weinig want hij word door de lesinzet gewoon miet consequent gereden. Gezondheid over een poos nogmaals checken en idd onbeperkt ruwvoer, succes.

Hij is qua karakter ook echt wel wat flegmatiek. Zijn broer die er bijna hetzelfde uitziet, de zelfde lessen loopt en het zelfde voer krijgt is ook niet heel vlot maar wel een stukje voorwaartser

pompadour
Berichten: 1120
Geregistreerd: 10-06-18

Re: Voedingsadvies trager paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-19 00:24

manege paarden die meestal in de beginners lessen lopen. Stompen af op ten duur.

hexodrien

Berichten: 532
Geregistreerd: 22-02-05
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-19 00:28

xyzutu2 schreef:
Ik wil niet weer typisch degene zijn die het P-woord laat vallen, maar bij een trage Tinker(kruising) gaan bij mij toch wel mogelijk de PSSM 1-bellen rinkelen, gewoon omdat dat zo ontzettend veel voorkomt bij Tinkers, en de symptomen zijn wat jij ook beschrijft.

Het is natuurlijk heel goed mogelijk dat hij daar helemaal geen last van heeft en dat hij gewoon lichamelijk overvraagd wordt in de manegelessen en depressief is door zijn leven daar, want dan hou je ook geen frisse en vrolijke pony meer over. Toch is het denk ik wel aan te raden om een PSSM 1 test bij hem te doen omdat je nu al bezig bent met het voerbeleid voor op de volgende stal. Als hij PSSM 1 heeft dan zal hij een specifiek dieet nodig hebben, dus het is handig om nu al te weten of je naar een PSSM 1 dieet toe moet werken of dat dat niet nodig is. Ik zou zelf sowieso bij elke Tinker(kruising) een PSSM 1 test laten doen; het kost weinig en het bespaart je een hoop leed (en geld) als je een drager/lijder meteen de juiste lifestyle kunt geven.

Ik zal het eens met de dierenarts bespreken. Uit dit zich dan ook alleen in traagheid tijdens het werk? Dacht dat het paard dan ook stijfheid liet zien, dit is namelijk niet het geval. Heeft ruime gangen en is nooit kreupel geweest...

Anoniem

Re: Voedingsadvies trager paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-19 00:34

Vaak is dit alleen te zien als ze aan het werk gezet worden en ze dus tegen de spierproblemen/pijn aan lopen. In hun vrije tijd lopen ze in hun eigen houdinkje en is de belasting dus veel minder zwaar voor ze. Vaak doen dat soort paarden het zelfs als ze symptomatisch zijn (de symptomen komen in vlagen en zijn niet altijd even sterk aanwezig) in hun vrije tijd vrij aardig en loop je pas tegen traagheid, stijfheid, zwaar op de hand worden enzovoorts aan als je gaat rijden, longeren, galopperen, over balkjes draven, achterwaarts vraagt en dat soort dingen die om meer kracht en coordinatie vragen.

Het zou heel goed kunnen dat je paard het helemaal niet heeft, maar aangezien je toch al in het medische circuit zit met hem kun je die test er vrij makkelijk even bij doen als de dierenarts toch langskomt. En goed nieuws is altijd welkom! :)